پرفروش‌ترین فیلم‌ها از گذشته تا امروز - گیمفا
پرفروش‌ترین فیلم‌ها از گذشته تا امروز - گیمفا
پرفروش‌ترین فیلم‌ها از گذشته تا امروز - گیمفا
پرفروش‌ترین فیلم‌ها از گذشته تا امروز - گیمفا

پرفروش‌ترین فیلم‌ها از گذشته تا امروز

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
پرفروش‌ترین فیلم‌ها از گذشته تا امروز

از دوران طلایی سینما تا به امروز فیلم‌های بسیار زیادی توانستند عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را از آن خود کنند.

فیلم آرواره‌ها (Jaws) ساخته استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) در سال ۱۹۷۵ میلادی روی پرده سینماها به اکران درآمد. این فیلم یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌ها در تاریخ سینما محسوب می‌شود که به نحوی، پدر آثار بلاک‌باستری مدرن به شمار می‌رود.

این فیلم به هنگام اکران خود توانست با عبور از فروش فیلم پدرخوانده (The Godfather) به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ تبدیل شود. البته پس از این فیلم نیز فیلم‌های دیگری بودند که عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را بدست آورده‌اند. در همین راستا نیز قصد داریم در این مطلب نگاهی به پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما از گذشته تا به امروز داشته باشیم. همراه با ما باشید.

فیلم تولد یک ملت (The Birth of A Nation)

فیلم تولد یک ملت the birth of a nation

فیلم «تولد یک ملت» محصول سال ۱۹۱۵ میلادی است که نمونه‌ای برجسته از نژادپرستی آشکار در اوایل دوران فیلم‌سازی هالیوود محسوب می‌شود. این فیلم که سه ساعت زمان دارد، اثری حماسی و جنگی است که دوره‌های حساس در تاریخ آمریکا را بازگو می‌کند و تبلیغاتی برای گروه کلو کلاکس کلن (Klu Klux Klan) نیز محسوب می‌شود.

با این حال، این گستره و مقیاس پیشگامانه این اثر بوده که آن را به رویداد بزرگی در روزهای اولیه سینما تبدیل کرده بود. متاسفانه، موفقیت مالی این فیلم سبب شد تا مدتی کوتاه پس از اکران آن، گروه KKK بار دیگر رشد پیدا کند.

فیلم بر باد رفته (Gone With The Wind)

فیلم بر باد رفته gone with the wind

فیلم «بر باد رفته» اثری حماسی در مورد دوره‌های جنگ داخلی و نوسازی آمریکا است و حدود سه ساعت زمان دارد. این فیلم که در سال ۱۹۳۹ میلادی روی پرده سینماها به اکران درآمده بود، همانند فیلم «تولد یک ملت» اثری بحث‌برانگیز و جنجال‌آفرین محسوب می‌شود که توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را از آن خود کند.

این فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته مارگارت میچل (Margaret Mitchell) به شمار می‌رود و ویکتور فلمینگ (Victor Fleming) سکان کارگردانی آن را در دست داشته است. با اینکه فیلم صدای موسیقی (The Sound of Music) توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را از این فیلم بگیرد اما فیلم «بر باد رفته» با اکران دوباره‌اش در سال ۱۹۷۱ میلادی توانست این عنوان را دوباره بدست بیاورد. لازم به ذکر است که با احتساب تورم، فیلم «بر باد رفته» همچنان تا به امروز پرفروش‌ترین فیلم تاریخ محسوب می‌شود.

فیلم صدای موسیقی (The Sound of Music)

فیلم صدای موسیقی the sound of music

در دوره طلایی سینما، جدا از فیلم‌های جنگی و حماسی، آثار موزیکال نیز توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کردند. به دنبال موفقیت آثار موزیکال در دهه پنجاه میلادی، فیلم «صدای موسیقی» در سال ۱۹۶۵ میلادی روی پرده سینماها اکران شد و توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را از آن خود کند.

البته فیلم «بر باد رفته» توانست دوباره عنوان پرفروش‌ترین فیلم را از این اثر بازپس بگیرد. متاسفانه پس از این فیلم، آثار موزیکال چندان مورد استقبال قرار نگرفتند و همین نیز باعث کاهش چشمگیر این آثار در اواخر دهه شصت میلادی شد و منجر به آن گشت تا هالیوود روی فیلم‌سازان جوان سرمایه‌گذاری کند و دوره جدید هالیوود رقم بخورد.

فیلم پدرخوانده (The Godfather)

پرفروش‌ترین فیلم‌ها از گذشته تا امروز - گیمفا

همانند فیلم «بر باد رفته» و فیلم «صدای موسیقی»، فیلم «پدرخوانده» نیز علاوه بر اینکه توانست تحسین مننقدان را بدست بیاورد، از لحاظ مالی نیز عملکرد بسیار خوبی داشت. هر سه فیلم «پدرخوانده» توانستند جایزه بهترین فیلم اسکار را از آن خود کند که نشان‌دهنده علاقه منتقدان به این آثار بوده است.

قبل از فیلم «پدرخوانده» فیلم‌های گنگستری چندان برجسته نبودند اما فرانسیس فورد کوپولا (Francis Ford Coppola) توانست این ژانر را ارتقاء بدهد که در نتیجه آن، در دهه‌های بعدی فیلم‌های بسیار زیادی در این ژانر ساخته شدند. اخیرا سرویس آنلاین پارامونت پلاس سریالی به نام پیشنهاد (The Offer) ساخته که داستان تولید و فیلمبرداری پر از مشکل فیلم «پدرخوانده» را به نمایش گذاشته است.

فیلم آرواره‌ها (Jaws)

فیلم آرواره‌ها jaws

فیلم «آرواره‎‌ها» باعث رونق گرفتن فیلم‌های بلاک‌باستری و تابستانی شد و هالیوود را برای همیشه متحول کرد. موفقیت فیلم «آرواره‌ها» سبب شد تا استودیوها پروژه‌های هنری دوره جدید هالیوود را کنار بگذارند و به سراغ ساخت فیلم‌های بلاک‌باستری و بزرگ بروند تا بتوانند به موفقیت مالی بسیار زیادی دست پیدا کنند.

با اینکه فیلم «آرواره‌ها» ممکن است ناخواسته باعث پایان دوره نوآوری هنری در هالیوود شده باشد اما همچنان تا به امروزه از آن به عنوان اثری تحسین‌شده و موفق یاد می‌کنند. این فیلم در مراسم اسکار سال ۱۹۶۵ میلادی نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم شد.

فیلم جنگ ستارگان: قسمت چهارم – امیدی تازه (Star Wars: Episode IV- A New Hope)

فیلم جنگ ستارگان قسمت چهارم امیدی تازه star wars episode iv a new hope

فیلم «جنگ ستارگان: امیدی تازه» همانند فیلم «آرواره‌ها» پروژه‌ای ریسکی محسوب می‌شد چراکه در آن زمان، فیلم‌های علمی تخیلی نمی‎‌توانستند به موفقیت مالی قابل قبول یا بزرگی دست پیدا کنند. از سوی دیگر، تولید و فیلمبرداری پر از مشکل برخی از این فیلم‌های بزرگ نیز به فاجعه‌ای تمام عیار ختم می‌شدند.

با این حال، فیلم «جنگ ستارگان: امیدی تازه» ساخته جورج لوکاس (George Lucas) در سال ۱۹۷۷ میلادی روی پرده سینماها اکران شد و با موفقیت بسیار زیاد خود، آغازگر فرنچایزی بزرگ و گسترده شد. علاوه بر این، این اثر باعث شکل‌گیری موج تازه‌ای از فیلم‌های علمی-تخیلی و بلاک‌باستری در دهه هشتاد میلادی شد.

این فیلم پس از اینکه عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را به فیلم ای تی موجود فرازمینی (E.T. The Extra-Terrestrial) واگذار کرد، توانست در اکران دوباره خود در سال ۱۹۹۷ میلادی برای مدتی کوتاه دوباره این عنوان را بازپس بگیرد.

فیلم ای تی موجود فرازمینی (E.T. The Extra-Terrestrial)

فیلم ای تی موجود فرازمینی et the extra terrestrial

فیلم «ای تی موجود فرازمینی» اثری دیگر از استیون اسپیلبرگ به شمار می‌ررود که در سال ۱۹۸۲ میلادی روی پرده سینماها اکران شد. موفقیت این کارگردان با فیلم «آرواره‌ها» و همچنین فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم (Close Encounters of the Third Kind) و فیلم مهاجمان صندوق گمشده (Raiders of the Lost Ark) سبب شده بود تا همه برای تماشای فیلم «ای تی موجود فرازمینی» اشتیاق داشته باشند.

در کنار بهره بردن از محبوبیت فیلم‌های فضایی، این داستان احساس و دلنشین فیلم «ای تی موجود فرازمینی» بود که باعث موفقیت آن شد. به هنگام اکران این فیلم، آثار برجسته دیگری همچون بلید رانر (Blade Runner)، مد مکس ۲: جنگجوی جاده (Mad Max 2: The Road Warrior)، موجود (The Thing)، پولترگایست (Poltergeist) و پیشتازان فضا ۲: خشم خان (Star Trek II: The Wrath of Khan) نیز اکران شده بودند.

فیلم پارک ژوراسیک (Jurassic Park)

فیلم پارک ژوراسیک jurassic park

استیون اسپیلبرگ به لطف جلوه‌های کامپیتوری خیره‌کننده و پیشگامانه در فیلم «پارک ژوراسیک» محصول سال ۱۹۹۳ میلادی توانست بار دیگر اثری پرفروش بسازد. با وجود اینکه جیمز کامرون (James Cameron) در فیلم ورطه (The Abyss) و فیلم ترمیناتور ۲: روز داوری (Terminator 2: Judgment Day) جلوه‌های ویژه خوبی را به نمایش گذاشته بود اما دایناسورهای واقع‌گرایانه در فیلم «پارک ژوراسیک» استاندارد جدیدی را در زمینه جلوه‌های ویژه ایجاد کردند.

سال ۱۹۹۳ میلادی به عنوان موفق‌ترین سال در کارنامه هنری استیون اسپیلبرگ به شمار می‌رود. او در آن سال، علاوه بر اینکه به فروش بسیار زیادی با فیلم «پارک ژوراسیک» دست پیدا کرد بلکه توانست جایزه اسکار بهترین فیلم سال و همچنین بهترین کارگردانی برای فیلم فهرست شیندلر (Schindler’s List) را بدست بیاورد.

فیلم تایتانیک (Titanic)

فیلم تایتانیک the titanic

فیلم «تایتانیک» ساخته جیمز کامرون توانست به هنگام اکران خود در سال ۱۹۹۷ میلادی تاریخ‌سازی کند. با نگاهی به اکران این فیلم می‌توان متوجه شد که دلیل فروش زیاد آن، باقی ماندن این فیلم برای مدتی طولانی در صدر جدول باکس آفیس است. این فیلم تا زمان اکران فیلم گمشده در فضا (Lost in Space) در ماه آوریل سال ۱۹۹۸ میلادی در صدر جدول فروش هفتگی آمریکا قرار داشت.

این فیلم همچنین در کنار فیلم بن هور (Ben-Hur) و فیلم ارباب حلقه‌ها:بازگشت پادشاه (The Lord of the Rings: The Return of the King) با بدست آوردن ۱۱ جایزه اسکار رکوردی ماندگار از خودش به جای گذاشت. اکران دوباره فیلم «تایتانیک» به صورت سه بعدی در سال ۲۰۱۲ سبب شد تا فروش جهانی فیلم از مرز ۲ میلیارد دلار عبور کند.

فیلم آواتار (Avatar)

فیلم avatar

جیمز کامرون پس از موفقیت بسیار زیاد فیلم «تایتانیک» توانست به لطف جلوه‌های ویژه خارق‌العاده و داستانی جذاب با فیلم «آواتار» در سال ۲۰۰۹ میلادی رکوردی ماندگار را رقم بزند. فیلم آواتار به هنگام اکران خود تا چندین ماه در صدر جدول گیشه قرار داشت و توانست به فروش بسیار زیادی دست پیدا کند. اکران‌های دوباره این فیلم در سال‌های مختلف نیز باعث افزایش فروش جهانی این فیلم در سال‌های بعدی شده بود.

فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame)

فیلم avengers endgame

در سال ۲۰۱۹ میلادی، فیلم‎‌های ابرقهرمانی در اوج خود قرار داشتند و سه فاز ابتدایی دنیای سینمایی مارول با فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» به یک نقطه پایان رسیدند. با اینکه فیلم انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War) و فیلم جنگ ستارگان: نیرو بر می‌خیزد (Star Wars: The Force Awakens) هر دو توانستند به فروش ۲ میلیارد دلار دست پیدا کنند اما این فیلم «انتقام‌جوان ۴» بود که توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را از آن خود کند.

در حال حاضر نیز رقابت شدیدی بین فیلم «انتقام‌جویان ۴» و فیلم «آواتار» برای این عنوان وجود دارد که مطمئنا با اکران فیلم آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water) همه معادلات تغییر خواهد کرد. مطمئنا جیمز کامرون سعی دارد تا با فیلم «آواتار ۲» بار دیگر عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را به نام یکی از آثار خودش ثبت کند.

منبع: کولایدر

QUIGGZYParhamAmir RingoRezag1ata.expressDARKSIREN❤GOD OF WAR❤Alborz.امیر حسینChris redfieldEspressoSpider-Man🇮🇷Hulk🇮🇷

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پرفروش‌ترین فیلم‌ها از گذشته تا امروز - گیمفا
پرفروش‌ترین فیلم‌ها از گذشته تا امروز - گیمفا
پرفروش‌ترین فیلم‌ها از گذشته تا امروز - گیمفا
پرفروش‌ترین فیلم‌ها از گذشته تا امروز - گیمفا
پرفروش‌ترین فیلم‌ها از گذشته تا امروز - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

پرفروش‌ترین فیلم‌ها از گذشته تا امروز - گیمفا