مقاله : نگاهی عمیق به درون Xbox One - گیمفا
مقاله : نگاهی عمیق به درون Xbox One - گیمفا
مقاله : نگاهی عمیق به درون Xbox One - گیمفا
مقاله : نگاهی عمیق به درون Xbox One - گیمفا

مقاله : نگاهی عمیق به درون Xbox One

روزبه سامانی
۰۰:۲۶ ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
مقاله : نگاهی عمیق به درون Xbox One - گیمفا

در روز ۲۱ می سال ۲۰۱۳ در مراسمی  ویژه کمپانی بزرگ مایکروسافت  در اقدامی جالب از کنسول نسل هشتم خود تحت عنوان « XBOX ONE » پرده برداری کرد. کنسولی عظیم الجثه و با طراحی کلاسیک و شیک درست مثل یک کادیلاک قدرتمند. حال با گذشت اندک مدتی و در اختیار قرار گرفتن سخت افزار کنسول در دست عده ای از کارشناسان میتوانیم تحلیل هایی از این طراحی و معماری سخت افزاری این کنسول داشته باشیم.

 

طراحی بدنه :

 

xbox one t heverge17 1020 verge super wide

2

 

عکاسان و حضار  درون سالن در لحظه رویایویی با این غول سیاه بزرگ بسیار شگفت زده شدند و برخی جا خوردند. کنسول سایزی بزرگ تراز XBOX 360  و حتی PS3 فت دارد ! ولی به راستی دلیل این بزرگ بودن اندازه کنسول چیست ؟

جام راحته و خوب کار میکنم !

اولین تحلیلی که از این فضای بزرگ میشود انجام داد ، پی بردن به مساله در نظر گرفتن فضای لازم برای هر یونیت و عدم تداخل نویز های الکترو مغناطیس حاصل از کارکرد با فرکانس بالا یا عملکرد نویز های حاصل از درایوی نوری میباشد. طراحان مایکروسافت؛ مادربرد را در پایین ترین لایه قرار داده و مش هایی حفاظتی در اطراف آن جهت افزونگی کشیده اند. قسمتی از مادر برد که قلب تپنده کنسول میباشد از سایر قسمت ها جداشده و تدابیر خاصی جهت خنک سازی و جدا سازی آن از سایر بخش ها در نظر گرفته اند. بی تردید کاملا روشن است کمپانی هرگز دوست ندارد این قسمت از مادربرد ذره ای داغ کار کند ، زیرا اگر این قسمت با وجود قرار گرفتن بیش از ۷۰ درصد پردازنده ها خنک کار کند کنسول میتواند سالیان متمادی به راحتی به سنگین ترین پردازش ها مشغول باشد و ایراداتی نظیر  اضافه گرما ( Over Heating ) هرگز رخ ندهد. با جدا سازی قسمت درایو نوری و هارد دیسک از این قسمت گرمای حاصل از کارکرد این قسمت که اتفاقا کم هم نیستند به بخش دیگری منتقل شده و این گرما تاثیری بر روی بخش حیاتی و مهم مادربرد ندارد. برای دمپ کردن ( خفه کردن ) گرمای حاصل از کارکرد درایو نوری این شرکت اگزاست های متعددی را در اطراف ، بالا و پشت کنسول قرار داده و این قسمت نیازی به کولر ندارد و با گردش هوای آزاد به راحتی خنک میشود . اصولا هارد یا درایو نوری به علت ماهیت فیزیکی و درگیرانه خود قطعات گرمی میباشند و نیازی به کولر و خنک سازی ندارند و اتفاقا هر چقدر گرم تر باشند گریپ قطعاتشان بالاتر میرود. ولی در قسمت پردازند های مادربرد در نقطه مقابل قراردارد. این قسمت تنها با گذشت چند ثانیه از شروع شدن عملیات رندرینگ میتوانند به جهنمی تبدیل شوند که در صورت خنک نشدن مناسب و  Over Heat شدن حتی کنسول را دچار حریق کند. پس مایکروسافت تاکیدی خاصی برای خنک سازی این  قضیه داشته و از سیتمی بسیار جالب و کارآمد جهت خنک سازی بخش چیپ ست ها استفاده کرده است. ابتدا یک لایه عایق حرارتی بر روی قسمت پایه های SND قرار داده ( پایه های SND همان پین های  ریزی میباشند که باعث اتصال چیپست با درگاه مادربر میشوند ). به گفته سازنده این عایق ها از مرغوب ترین نوع خود در بازار بوده و همگی ساعت ها تست های حرارتی گذرانده اند. سپس یک سینک گرمایی بر روی چیپ ست اصلی قرار داده شده و با اضافه کردن پره ها و قرار دادن خطوط رفت و برگشتی لوله های مسی  و توسعه دادن آن ها هم فضای بالای چیپ ست را پوشش داده و هم محل قرار گرفتن سایر چیپ ها که شامل مودول های پردازنده اصلی ، حافظه های اصلی و جانبی ، ESRAM ها ، Data Move engine ها و همچنین شتاب دهنده های گرافیکی و در نهایت بخش پردازش گرافیکی میشود. سپس درون لوله ها را با مقداری گاز های  خنک مخصوص  شارژ کرده و بر روی این قسمت یک پوشش مخصوص و مبدل قرار داده  که سطح مقطع عالی دارد و بر فراز این پوشش یک عدد عدد فن بزرگ با طراحی منحصر به فرد قرارداده است. این فن وجه شباهت های بسیاری با فن های بکار رفته در کامپیوتر های پردازش سنگین دارد ولی سایز پره های آن و زاوایای انحنای پره ها افزایش یافته در در هر سیکل یا چرخش خود حجم عظیمی از هوای خنک را تبادل کنند و کورس خوبی دارد. پس با وجود لوله های شارژ شده خنک و قرار گرفتن یک مبدل و یک فن گردش هوا ، گرمای این قسمت به خوبی دمپ شده و این قسمت خنک کار میکند.

 

3

در پشت منطقه حیاتی چیپ ست ها یک عدد هارد دیسک ۵۰۰ گیگاباتی پر سرعت قرار گرفته و کمپانی مایکروسافت تاکید خاصی بر روی عدم تعویض پذیری این هارد با سایر هارد دیسک ها دارد.دلیل این سخت گیری  چیست ؟ به راحتی مشخص است که کمپانی مایکروسافت یک قرارد بزرگ تجاری با بهترین سازنده های هارد دیسک آمریکایی امضا کرده تا هارد دیسک هایی با کیفیت بر روی این کنسول قرار دهند تا در عملیات تبادل داده هیچ گونه ایرادی پیش نیاید و اگر بنا به هر دلیلی این هارد مشکل پیدا کرد متخصصان مایکروسافت این هارد را برای شما تعویض خواهند کرد یا با قراردادن هارد دیسک در دست نمایندگی ها و تهیه آن توسط شما، میتوانید به راحتی این هارد را تعویض کنید. سازندگان اطمینان داده اند که این هارد دیسک ها ضریب اطمینان فوق العاده بالایی دارند و بسیار سریع میباشند و اگر شما به کنسول آسیب نرسانید ! این هارد به خوبی و خیلی مطمئن کار خواهد کرد. البته همه میدانیم که امکان تعویض این هارد با سایر مدل ها و برند ها میباشد فقط کافی است مایکروسافت سیستم باز ( Open System ) برای این بخش در نظر گیرد تا دستگاه هر قطعه ای که شناسه  غیر مچ شده با دستگاه را داشته باشد بشناسد. همین موارد برای درایور نوری هم در نظر گرفته شده و برای تکمیل فرآیند ساخت بیش از هزار بارتست شده اند.

طراحی مادربرد و چیپ ست ها :

 

5

پس از برداشتن قسمت کولر و مبدل حرارتی و هیت سینک ها به طرز شگفت آوری جا میخوریم ! مایکروسافت چیدمان خاص و پیچیده ای از چیپ ست ها را برای بالا بردن راندمان این کنسول در نظر گرفته است. قرار دادن یک عدد  APU ساخت شرکت AMD  و متصل کردن آن به باس اصلی انقال داده. قرار دادن حافظه های متععد در سمت راست چیپ اصلی و استفاده از دوجین حافظه برای هر قسمت ( پردازشی و گرافیکی ) و قرار دادن یک عدد حافظه بسیار پر سرعت و گران قیمت ESRAM که پهنای باند و سرعت تبادل اطلاعات فوق العاده زیادی دارد و بسیار هزینه ساز هم میباشد. نکته دیگری که ما را شگفت زده میکند  قرارگرفتن دو واحد متقارن شتاب دهنده  در بالا و پاین APU  . این دو واحد هر یک از ۴ عدد شتاب دهنده اطلاعات ، یک عدد شتاب دهنده گرافیکی و یک چیپ پردازش تصویر تشکیل شده اند و چیزی که تا قبل از باز کردن کنسول در ذهن  متخصصان وب سایت ها بود ، فقط یکسری از این واحد ها باود ولی مایکروسافت در اقدامی سرعتی ! دو قسمت جداگانه برای این بخش ها در نظر گرفته تا باس اصلی و متصل به پل جنوبی ۲ بار در واحد زمان تقویت شود که بر اساس این چیدمان میشود سرعت کلی تبادل اطلاعات را تا ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش داد ولی چیز یکه مشخص است سازندگان بازی ها هرگز به چنین پهنای باند بالایی نیاز ندارند . تا حدود ۱۷۰ الی ۱۷۶ گیگابایت بر ثانیه تا انتهای نسل کافی مباشد ولی آیا به درستی دلیل این کار مایکروسافت چه بوده است ؟

تاخیر نهان :

تاخیر نهان عاملی ذاتی در دل خود حافطه هاست . هر حافظه برای آماده شدن و به اصطلاح بوت شدن به مدت زمانی نیازدارد تا بتواند آماده کار شود وقبل ازاین آمادگی، دیتای خام و پردازش نشده که در قسمت های  خروجی قراردارند و آماده سازی نشده اند   را بر سر باس اصلی میریزد و پردازنده مرکزی مجبور است ثانیه هایی این داده ها رو بدون آماده شدن و به اصطلاح شناسایی شدن پردازش کند و یک شوک لحظه ای به پردازشگر وارد میشود و سپس رم ها بوت شده و داده های مناسب و آماده پردازش شدن به پردازند ها تحویل میدهند. عکس این عمل برای ذخیره سازی اطالاعات پردازش شده هم صورت میگرد و همان تاخیر در لحظه اول ذخیر سازی هم رخ میدهد و به محظه آماده شدن رم فضای خالی مناسب را در اختیار سیستم باس قرار میدهد تا داده ها ذخیره شوند. ولی اگر این تاخیر افزایش پیدا کند باس اصلی به سرعت اشغال شده و پردازنده ها هم از طرف دیگر داده منتقل میکنند و به نوعی سیستم تاکن پس باس ، آن را مسدود کرده و در این حالت پردازنده ها در حالتی مشابه اضافه بار ( Over load ) قرار میگرند و اگه این تاخیر ادامه پیدا کند میتواند به عملکرد سیستم یا حتی در حالت وخیم تر به پردازنده ها آسیب بزنند.  حال مایکروسافت بر خلاف کمپانی سونی از رم های DDR3 استفاده کرده که پهنای باند کمتری دارند ولی تاخیر نهان آن ها فوق العاده پایین تذ است و هرگز مشکلات تاخیر نهان برای آنها به میزان GDDR 5 وجود نمی آید برای همین مساله است که در کامپیوتر های شخصی برای حافظه های اصلی تا به امروز از حافظه های DDR 3 استفاده شده و حافظه های GDDR 5 با پهنای باند فوق العاده زیاد ولی تاخیر نسبتا زیاد برای قسمت گرافیکی استفاده میشود. چون در بخش گرافیکی سرعت پردازنده ( GPU ) سریع تر از CPU میباشد و همچنین حافظه اصلی از حافظه گرافیکی به کلی جداست و تاخیر حافظه گرافیکی تاثیری بروی حافظه اصلی ندارد. پس مایکروسافت مشکل تاخیر را حل کرده و همگان در روز مراسم معارفه کنسول دیدند که دستگاه در کسری از ثانیه با گفتن عبارت XBOX ON روشن شد و درست همان لحظه آماده به کار شد و یا در عملیت های چند وظیفه ای ( Multi Tasking ) به راحتی و نهایت سرعت و بدون ذره ای تاخیر از پس سوئیچ کردن ها بر می آمد. ولی خب DRR3 پهنای باند کمتری نسبت به GDDR 5 دارد و دراین صورت سیستم در حالت آماده به کار سرعت تبادل اطلاعات پایین تری دارد. مایکروسافت برای حل این مساله و بالا بردن سرعت تبادل اطلاعات یک راه حل ۲ جانبه در نظر گرفته. ابتدا یک حافظه فوق العاده سریع ESRAM با باس اصلی پارالل کرده و سپس تمام ورودی و خروجی های باس اصلی را با شتاب دهنده ها تقویت کرده تا عملیات انقال به سرعت افزایش یاقته و با یک باس ۱۷۰ گیگابایتی نرمال  ( متشکل از بخش های ۶۸ گیگابایت DDR 3  و بخش ۱۰۲ گیگابایتی ESRAM ) بتوان تا ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه داده منتقل کرد. حافظه های ESRAM بسیار سریع تر از حافظه های DDR و GDDR میباشند برای اینکه سیستم به اشبا یا اضافه بار نرود فناوری ساخت آن ها طوری است که در سایز های کوچک درنظر گرفته میشوند. همچنین مایکروسافت سرعت خواندن و نوشتن پردازنده گرافیکی را هم متفاوت در نظر گرفته تا در عملیات  خواندن که بسیار مهم تراست سیستم سریع تر عمل کند. پس میبیند که مایکروسافت در یک اقدام جالب هم پهنای باند را فزایش داد و هم تاخیر را باز بین برد ولی این طراحی دو مساله در پی دارد :

۱- هزینه ساخت بالا میرود ( ولی عملا ضریب آسیب بسیار کاهش میابد )

۲-برنامه نویسان و متخصصان باید بسیار حرفه ای و آموزش دیده عمل کنند

کارکشیدن از معماری X86 پی سی برای همه پلتفرم های نسل بعد کار طراحی را راحت تر کردن و عملیات پورت کردن هزاران بار سریع تر شده است ولی سیستم معماری سخت افزاری پلی استیشن ۴ دقیقا همانند رایانه های شخصی میباشد و برنامه نویس میتواند همانند یک رایانه شخصی با پلی استیشن ۴ کار کند و برای آن برنامه بنویسد ولی واحد حافظه های اکس باکس وان مقداری پیچیده و برنامه نویسی برای آن مستلزم شناخت دقیق از منایع و نحوه کار با آنهاست. به همین دلیل مایکروسافت قبل از معرفی کنسول کیت توسعه کنسول خود را برای بازیسازان به  همراه توصیه های لازم فرستاد و آن ها را از نحوه و چگونکی کار کرد کنسول و حافظه ها آشنا کرد.

بطور کلی شما بروی مادربرد  وقسمت چیپ ست ها ، یک APU در مرکز ، در سمت راست آن واحد های حافظه (DDR 3 به ظرفیت ۸ گیگابایت  و ESRAM ) و در سمت چپ آن به ترتیب از بالا به پایین چیپ در گاها ( صوتی ، دوربین ، هارد، USB ) ، مدول صفر پردازنده مرکزی ، مدول ۱ پردازنده مرکزی و در آخر چیپ آدرس دهی پردازنده گرافیکی را مشاهده میکنید. در بالا و پایین جنوبی هم واحد شتاب دهنده اطلاعات و گرافیک را مشاهده میکنید.

APU متشکل از یک پردازنده ۸ هسته ای AMD ( متشکل از دو بخش ۴ هسته ای متحد ) با طراحی باب کت و معماری x86 میباشد که دقیقا همانند پردازنده مرکزی بکار رفته در کنسول پلی استیشن ۴ میباشد، با این تفاوت که مایکروسافت با خرج هزینه هنگفتی آن را کاستومایز شده قرار داده و مطئنا پردازنده بر اساس پردازش های گیمینگ اصلاح شده و بر روی کنسول قرار گرفته. همچنین یک عدد GPU ساخت شرکت AMD بروری این چیپ قرار گرفته که همانند پردازشگر های چند واحد دارای واحد های همکار میباشد و تا به این لحظه مایکروسافت اطلاعاتی از آن منتشر نکرده و شرکت سازنده چیپ ست نیز قدرت آن را همانند همان پردازش گر ۱۸ هسته ای بکار رفته در کنسول پلی استیشن ۴  دانسته وبازی سازان نیز قدرت آن را با مقداری تفاوت همانند پردازنده گرافیکی کنسول PS4 دانسته اند. نکته ای دیگری که حائز اهمیت هست مایکروسافت این چیپ را نیز ها با یک واحد اختصاصی کدر، انکدر شتاب داده تا سازنده در صورت نیاز سرعت آن را افزایش بخشند.هم اکنون به دلیل متحد بودن چیپ ست و عدم انشتار اطلاعات رسمی از سوی مایکروسافت به حرف سازنده و بازی سازان استناد میکنیم.همچنین بر روی مادربرد چیپ سته ای پردازش تصویر و چیپ ست گیرنده دیجیتال DVR قرار دارد و میتواند دستگا هرا برای پردازش هر گونه سیگنال دریافتی از ماهوره یا خطوط نت یا تولویزیون های کابلی آماده کنند. همچنین یک چیپ ست سنکرونازیسیون بر روی برد قرار گرفته است و مواقعی فعال میشود که کنسول شما با استفاده از قدرت پردازش های ابری به پردازشگرهای رزو متصل شود و سیستم شما از نظر سرعت و پالس زمانی با سیستم مبدا سنکرون شود. این ویژگی امکان افزایش قدرت تا ۳ برابر را برای کنسول با استفاده ار پرادزش های ابری مهیا میسازد.

کینکت و درون آن :

 

6

7

بی شک کینکت  یکی از  نو آورانه ترین فناوری های نسل هفتم بود. این حسگر حرکتی نوبل با ویژگی های منحصر به فرد و خاص خود میتواند در صورت استفاده درست و منطقی تحولی عظیم در دنیای گیم ایجاد کند. خب در ورژن اولیه این حسگر حرکتی به دلیل محدود بودن رم ۵۱۲ مگابایتی کنسول اکس باکس ۳۶۰ و سهیم شدن کینکت از آن میزان رم مقداری تاخیر در عملکرد این سنسور گاهی اوقات دیده میشدو همچنین دقت این حسگر VGA بود ولی مایکروسافت با ارتقا کینکت وساخن ورژن ۲ و همچنین افزایش رم های کنسول نسل بعد خود به ۸ گیگابایت به خوبی تاخیر در پاسخ دهی به این سنسور را از بین برد و همچنین با قرار دادن دوربین های با کیفیت و  با دقت فوق العاده ۱۰۸۰ p Full HD و همچنین بهبود ضرایب حلقه کنترلی و استفاده از کنترلر های فازی و PID جدید توانست محصولی با دقت باور نکردنی و قدرت پردازش ۲ گیگابایت در ثانیه از محیط پیرامون خود را تولید کند که حتی قادر است تپش قلب شما را تشخیص دهد. زمانی که بدنه کینکت باز شد ما درون آن دو برد اصلی مشاهده میکنیم. برد اولیه و قرمز رنگ مربوط به بخش پردازشی و سیگنال های ارسالی است و برد آبی رنگ مربوط به بخش وردی ها و همچنین فیلتر های مخصوص است. روی این برد یک عدد دوربین با دقت پذیری ۱۰۸۰ p ؛ یک عدد سنسور دنبال کننده لیزری که قادر است تا ۶ نفر همزمان را تریگر کند و یک مجموعه سنسور های متحد که جهت تنظیم ضرایب ورودی استفاده میشوند. چیپ جدا گانه نصب شده بر روی این برد به کینکت این امکان را میدهد که حتی با استفاده از کنترلر یا حالت های نامتعارف هم سیستم هدف را دنبال کند. همچنین قابلیت Time To Flight نیز به این دستگاه اضافه شده. با استفاده از این قابلیت کینکت میتواند فاصله مورد نیاز برای تنظیم دو نقطه و ارسال سیگنال کنترلی مناسب را با استفاده از موتور پردازشی خود و همچنین لیزر های نصب شده بر روی برد آبی رنگ محاسبه نماید و تا برد ۶۰ متر و دقت ۱ سانتی متر محل مورد نظر را مشخص کند.همچنین یک مجموعه یکپارچه از حساس ترین میکروفون ها در زیر این دستگاه قرار گرفته و کوچکترین صداهای محیط را میتواند نمونه بردرای کند. شما میتوانید حساسیت این میکروفون ها را نسبت به فرامین و صداهای اضافی موجود در محیط یا پس زمینه را از بین ببرید و دستگاه را فقط نصب به فرمانی صوتی خاصی حساس سازید.

از دیگر نکات قابل توجه طراحی کینکت ۲ میتوان به کاهش سایز چیپ ست های برد ها اشاره کرد که علاوه بر اضافه شدن واحد های پردازشی، سایز آنان بسیار کوچک و مناسب است و همچنین میتواند در حالت نرمال ۱۰۰ عکس در ثانیه کپچر کند.

حیاط خلوت کنسول چه چیزهای دارد ؟

 

8

 

 

در پشت کنسول شاهد وجود کانکتور برق ؛ ورودی HDMI  و  خروجی HDMI  هستیم. ورودی برای دریافت سیگنال های Full HD سایر دستگاها تعبیه شده و امکانات مناسبی برای این کنسول فراهم میکند. خروجی جهت ارسال تصویر با کیفیت های Full HD- 4k میباشد و همچنین توانایی ارسال خروجی صدای ۷.۱ کانال دیجیتال را با استفاده از پورت های گوناگون دارد. بهترین کیفیت صدا را میتوانید با استفاده از پورت اپتیکال بگیرید و برای این کار کافی  است فیبر نوری مورد نظر را به این درگاه نوری متصل کنید. همچنین در پشت کنسول ۲ عدد درگاه USB 3.0 قرار دارد و لازم به ذکر است که کنسول ۳ عدد از این درگاه دارد و یک عدد آن در کنار کنسول تعبیه شده است. پورت ارتباطی و شبکه و هچنین ورودی سیگنال دیجیال و Cable TV از سایر درگاهای این کنسول قدرمتند میباشد. این پورتها  حاکی از آن هستند که کنسول XBOX ONE علاوه بر یک کنسول بازی ، یک دستگا گیرنده و فرستند دیجیتال تمام عیار و کامل هم میباشد و شما تنها با پرداخت ۴۹۹ دلار آمریکا میتوانید صاحب همه این وسایل در غالب یک کنسول باشید. اینجاست که شعار این کنسول همه کاره معنا پیدا میکند.

روزبه سامانی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مقاله : نگاهی عمیق به درون Xbox One - گیمفا
مقاله : نگاهی عمیق به درون Xbox One - گیمفا
مقاله : نگاهی عمیق به درون Xbox One - گیمفا
مقاله : نگاهی عمیق به درون Xbox One - گیمفا
مقاله : نگاهی عمیق به درون Xbox One - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Live For Game گفت:

    روزبه از مقاله ای که نوشتی نهایت سپاس و تشکر رو دارم. خسته نباشی.

  • Alireza M گفت:

    ایکس باکسو که وا میکنی / توشو نگا میکنی / چیزای جالب میبینی ! 😀

  • واقا عالی

    لطفا بحس نکنین دوباره که حال نداریم 😐

    من همچنان در انتظار ps هستم 😉

    بعد هم میرم سراغ زیبای خوفت( xbox one ) :yes:

  • TINTIN گفت:

    تنها بدیش بزرگی زیادشه :pain:

  • تازه ps4 که ندیدی 😮

    وزنش اندازه من 😮 😮 😮
    😐
    چی میگی?

  • EBLIS گفت:

    بسیار زیبا بود ممنون :yes:

    ولی هر چی عمیق نگاه کردم متوجه نشدم پیتزا تو کجاش درست میشه 😐 😐 😐

  • Eye to Eye گفت:

    کارشون قابل ستایشه … :yes: :yes:

  • Dante11 گفت:

    واقعا خوشگل در ضمن Kinect قادر به گرفتن تصاویر Full HD هستش. :yes: :yes: :yes:

  • ولی در کل اون عکسی رو که گذاشته نگاه میکنید یاد چی میفتید؟ :rotfl:

    من که یاد هود اشپزخونه میفتم؟ :rotfl:

    طراحی ۳۶۰ خیلی زیبا تر بود مخصوصا الیت

  • samijon گفت:

    دستتون درد نکنه
    ولی ضعف بعضی از قسمت ها نسبت به PS4 رو یه جورایی توجیه کردید و بزرگتر از کارایی که داره نشونش دادید (میذاریم به حساب فن بوی سرسخت مایکرو) :evilgrin:
    در کل ممنون

  • کامل و کاربردی بود . امیدوارم PS4 هم کالبد شکافی بشه ! 😀

  • amg888 گفت:

    مواظب باش خیلی وارد عمق نشی که خطرناک

  • Mehran گفت:

    این جعبه دیگه چی هست که بخوای به درونش نگاه عمیق بندازی 😐 :no:
    JUST PS4 :yes:

  • Kratos-_-0_0 گفت:

    تو این مقاله بر عکس بیشتره مقاله ها و طرفداران مایکروسافت بزرگی بیش از حد
    این کنسول عیب ندونسته و اونو بر عکس یک مزیت شمرده که برام جالب بود
    بنظره من کنسول xbox one میشه به عنوان کنسول زیبا نام برد
    ولی بزرگی بیش از حد اون باعث سنگینی و اشغال کردن فضای زیادی میشه
    که اگه مثل کنسول نسل قبل مایکروسافت از power brick (همون اداپتوره خودمون )
    هم استفاده کنه وضع موجود بدتر میشه
    بنظره من مهندسین سونی در طراحی کنسول خیلی حرفه ای تر از رقیب خودشون عمل کردن
    که کنسول ps4 با سخت افزار قوی تر نسبت به رقیبشون کنسولی کوچکتر از ps3 اسلیم
    طراحی کردن که بری من قابل ارزشه
    ممنون از مقاله زیبا

  • samijon گفت:

    الان که کامل خوندم ناراحت نشید ولی ۱۰۰ درصد فن بازی خیلی خفن بکار بردید توی مقاله
    نمونه کوچیکش اینکه برای توجیه ۱۰۰ دلار گرون تر بودن کنسول نسبت به رقیب زیر هر قسمتی خودتون گفتید این کار فقط هزینه بسیار سنگینی واسه مایکرو داشته جوری که انگار شما میدونید دقیق چه هزینه ای داشته و اینکه سونی از جنس مرغوب تر از این استفاده نکرده به خاطر این ارزون تر بوده و بقیه مقاله هم کامل فن بازی
    از سیستم عامل بگیر که اگه یه وقت تو بازی ها ضعیف تر از PS4 عمل کرد بگید به خاطر پیچیده بودنش بوده و هنوز نمتونند باهاش کار کنند این قضیه با قضیه PS3 فرق میکنه مایکرو که خودش استاد سیستم عامله.

    • samijon گفت:

      کلا همه ضعف هاش رو یه جوری توجیه کردید از بزرگ بودن کنسول بگیر تا ضعفش در گرافیک و رم و سیستم خنک کننده و سیستم عامل. فکر نکنم خود مایکرو همچین چیزایی که شما با نگاه عمیقتون کشف کردید توش مایکرو خودش کشف کرده باشه.

      • sorena گفت:

        دوست عزیز خدا وکیلی من طرفدار x one نیستم و نمیخرمش… ولی مگه از کنسول ایشون اطلاعی دارین که میگید فن بازی درآورده؟ خدایی من نمیدونم کنسول ایشون چیه.. شاید ps3 داره!! بهتر نیست پیش داوری نکنید و نخست ازشون بپرسید کنسولش چیه سپس بگید فن؟

    • جناب پس هر کس در مورد موضوعی خاص مطلب بنویسه میشه فن اون قضیه ؟ این که کنسولهای نسل بعد نسبت به کاراییشون ارزون هستن رو هم سونی و هم مایکروسافت گفتند ! یک چنین دستگاهی که سخت افزاری فراتر از زمان خودش داشته باشه(حدود ۱۰ سال بتونه ساپورت مستقیم داشته باشه) سیستم آنلاین بسیار پیشرفته برای انواع و اقسام اپلیکیشن ها و تماشای فیلم و پخش موزیک داشته باشه (من هر دو کنسول PS4/X1 رو میگم) آیا نسبت به قیمت ۴۰۰ و ۵۰۰ دلارشون بسیار ارزون نیستن ؟؟ شما کافیه فقط یه نگاه به قویترین دستگاه های پخش Blu-ray بازار بندازید یا مثلا قویترین قطعات کامپیوتری که بشه بازی های نسل بعد رو در حد همین کنسول ها اجرا کرد ! چه قیمت هایی نصیبتون میشه ؟؟ بهتره جهان شمول تر به قضیه نگاه کنیم.

      • samijon گفت:

        در مورد فن بودن آقا روزبه که خودتون احتمالا میدونید فکر نکنم از ایشون فن بوی سرسخت تر پیدا کنید از نظر اطلاعات هم کامل هستن منکر هیچی نشدم.
        قضیه اون ارزونی رو شما درست متوجه نشدید پیشنهاد میکنم مقاله رو کامل بخونید اگه هنوز نخوندید/ من به این ایمان دارم که قیمت هردوشون نسبت به کارایی که دارن تقریبا مفته بحث سر چیزهایی هست که تقریبا زیر همه قسمت ها نوشته که اینکار فقط هزینه بیشتری واسه مایکرو داشته و یه جوری این روال توی همه قسمت ها تکرار شده که بگه اگه ۱۰۰ دلار نسبت به رقیب میپردازید در عوض جنس مرغوب تر و قوی تری دارید در حالی که تمام کارشناسا یه چیز دیگه میگن.شما باید عمیق تر به مقاله نگاه کنید و من هم اولین بارم نیست مقاله های آقای روزبه رو میخونم.

        • دوست عزیز و گرامی،مقاله هایی که بر روی سایت میاد به تاییدیه بنده بعد از بررسی دقیق هستش.فکر کنم دیگه متوجه منظورم شده باشید.

          در مورد بحث فن بودن یا نبودن آقای سامانی (که ۳،۴ سالی هست باهاشون آشناییت دارم) از یه طرف حق با شماست ولی خب،دایره ی اطلاعاتشون در بخش سخت افزاری بالاست و اگر صحبتی از دلایل صد دلار بیشتر بودن و اینکه چرا هم خوب هست و منصفانه هست شده صرفا نقل قول های خوده مایکروسافت رو به زبون آورده ( و شاید ازنظر خود آقای سامانی هم این قضیه درست باشه و از نظر کسه دیگه درست نباشه به هر حال تو همه چی مخالف و موافق وجود داره)

          باز هم میگم،مقاله رو تمام و کمال مطالعه کردم دوست گرامی :yes:

          • samijon گفت:

            اول فکر کردم شاید برای بعضی از نویسندگان یه سری امتیازات قائل شده باشید ولی خب خدارو شکر اینجوری نیست. :yes:
            این صحبت ها درسته که با توجه به نقل قول های خود مایکروسافته ولی اون چاشنی های دیگه ای که گفتم بیشترشو خود آقای روزبه اضافه کردن و موافق بودن و قبول کردن و اضافه کردن این جور قضایا که نمیتوان کامل اطمینان پیدا کرد از صحتشون رو فقط سلیقه مشخص میکنه که در این مقاله به وضوح دیده میشه.
            باز هم ممنون از اینکه نظرات کاربران براتون مهمه :yes:

  • sorena گفت:

    ممنون از مقاله عالی بود :yes: اطلاعاتم رو درباره x one بیشتر کرد بعضی چیزاش رو نمیدونستم…. بهر روی سپاس امیدوارم درباره ps4 هم یه مقاله به همین زیبایی بنویسید :yes:
    ___
    درباره خوده کنسول همین بنظر من یکمی بزرگه!! البته اگه به نفع کنسول باشه هیچ مشکلی نداره :yes:

  • Playstation گفت:

    :yes: ما که بخیل نیستیم فن های ماکرو حالشو ببرند

  • PS4 Game ON گفت:

    پی اس فور یه چیز دیگس
    این خیلی چمدونه بابا صدرحمت به ۳۶۰ پی اس هم همین سخت افزار تازه پیشرفته ترشو داره انقد عظیم نیست والا دم سونی گرم با مهندسیش :yes: :yes: :yes:

  • samijon گفت:

    فقط من گفته باشم آقای روزبه سامانی مهارت بینظیری در نوشتن تمایلات شخصیشون لابلای مقالاتشون هستند جوری که شما رو خود به خود سوق بده به چیزی که جزو علایق ایشون هستند جوری که تا الان در این سایت در اظهار نظر ها زیاد شرکت نمیکنند و نمیخواهند به این زودی ها مستقیم از علایق خودشون صحبت کنند و یه جوری بی طرف جلو میدن خودشون رو پس خواهشا عمیقتر به مقالات ایشون توجه کنید تا خودتون متوجه بشید. / و اینکه من هیچ دشمنی با ایشون ندارم که بگید به تو چه و احترام زیادی هم براشون قائل هستم ولی اینجور مقالات رو میخونم دیگه.. صرفا فقط جهت اطلاع بعضی از دوستان اینو گفتم و باز هم از آقای روزبه معذرت میخوام اگه ناراحت شدند.

  • pink floyd گفت:

    پهنای باند ۲۰۰گیگابایت…۳۰۰مگابایت…۴۰۰. :yawn: ……..کنتور که نداره ..هی ببرش بالا :rotfl:

    پهنای باند ۶۸GB/s است خودت رو بکشی هم زیاد تر نمیشه DDR3

    اینجا رو بخونبن::: ولی چیز یکه مشخص است سازندگان بازی ها هرگز به چنین پهنای باند بالایی نیاز ندارند . تا حدود ۱۷۰ الی ۱۷۶ گیگابایت بر ثانیه تا انتهای نسل کافی مباشد 😀 😀 😀

    بالاخره نویسنده میخواد به زور به پهنایps4 برسد :footmouth:

    از این سایت انتظار میرود در انتخاب مطالب علمی بیشتر دقت کند :-*

  • H.Saboor گفت:

    خدا پول بده ماهم بخریم این غول رو 😐
    ممنون بابت خبر :yes:

  • samijon گفت:

    اشکالات و تحریف هایی که در این مقاله صورت گرفته :chic:
    ۱- مقاله : به راستی دلیل این بزرگ بودن اندازه کنسول چیست ؟
    جام راحته و خوب کار میکنم !
    فضای لازم برای هر یونیت و عدم تداخل نویز های الکترو مغناطیس حاصل از کارکرد با فرکانس بالا یا عملکرد نویز های حاصل از درایوی نوری میباشد.
    نقد : چجوری سونی PS3 با اون عظمت رو با تکنولوژی۲۰۰۶ با آداپتور داخلی و درایو نوری تونست مشکل نویز و گرما رو حل کنه اینا هنوز نتونستن با آداپتور خارجی ؟PS4 که هیچ/ مشکل از توانایی و طراحی سیستم های فیلتر و خنک کنندشونه و اینکه هزینه کمتری رو متحمل بشن و اینکه ترس از گرفتار شدن به مسائل ۳ سال اول عرضه X360 و بقیه تعریف هایی که از سیستم خنک کننده شده هر شرکتی میتونه بزاره
    ۲- مقاله : کمپانی مایکروسافت تاکید خاصی بر روی عدم تعویض پذیری این هارد با سایر هارد دیسک ها دارد.دلیل این سخت گیری چیست ؟ بنا به هر دلیلی این هارد مشکل پیدا کرد متخصصان مایکروسافت این هارد را برای شما تعویض خواهند کرد یا با قراردادن هارد دیسک در دست نمایندگی ها و تهیه آن توسط شما، میتوانید به راحتی این هارد را تعویض کنید.
    نقد : جوری نشون دادید که این کار خیلی مهمی نیست که PS4 قابلیت تعویض هارد رو داره نمیدونم کجای اینکار راحت تره نسبت به اینکه خودت هارد رو تعویض کنی و اینطوری نیست که هارد هایی به جز هاردی که مایکرو گذاشته بدرد نخور باشن
    ۳ – مقاله : قرار دادن یک عدد حافظه بسیار پر سرعت و گران قیمت ESRAM که پهنای باند و سرعت تبادل اطلاعات فوق العاده زیادی دارد و بسیار هزینه ساز هم میباشد. نکته دیگری که ما را شگفت زده میکند قرارگرفتن دو واحد متقارن شتاب دهنده در بالا و پاین APU . این دو واحد هر یک از ۴ عدد شتاب دهنده اطلاعات ، یک عدد شتاب دهنده گرافیکی و یک چیپ پردازش تصویر تشکیل شده اند و چیزی که تا قبل از باز کردن کنسول در ذهن متخصصان وب سایت ها بود ، فقط یکسری از این واحد ها باود ولی مایکروسافت در اقدامی سرعتی ! دو قسمت جداگانه برای این بخش ها در نظر گرفته تا باس اصلی و متصل به پل جنوبی ۲ بار در واحد زمان تقویت شود که بر اساس این چیدمان میشود سرعت کلی تبادل اطلاعات را تا ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش داد ولی چیز یکه مشخص است سازندگان بازی ها هرگز به چنین پهنای باند بالایی نیاز ندارند . تا حدود ۱۷۰ الی ۱۷۶ گیگابایت بر ثانیه تا انتهای نسل کافی مباشد ولی آیا به درستی دلیل این کار مایکروسافت چه بوده است ؟
    نقد : باز هم توجیه ۱۰۰ دلار گرانتر بودن/ با این همه شگفتی ولی باز هم عقبه / چیزی که باید انتظار داشت از وسیله ای باید اون مقدار براش تعریف شده باشه تا بهترین کارایی رو داشته باشه نباید بر حسب اتفاق و چیزهایی باشه که شما میگید براساس چیدمان اینطوری میشه و شما الان از پایان نسل خبر دارید که میگید بازی سازها چی لازم دارن یا اینکه مایکرو از سر زیادی اینکار رو انجام داده و نیازی نبوده فقط چون خیلی بزرگواره اینکارو کرده و با وجود اینا باز هم عقبه
    ۴ – دیگه برای اینکه طولانی نشه خودم به طور خلاصه میگم چی نوشتید /شما حتی رم های PS4 رو زیر سوال بردید با اینکه تکنولوژی جدیدتر و هزینه خیلی بیشتری داره و تازه میخوان توی کامپیوتر های شخصی استفاده کنند و رم های Xone رو که مربوط به گذشته میباشد و کارایی کمتری داره رو بهتر دونستید. واقعا منطقتون منو کشته .یعنی واسه شما ۲ ثانیه زودتر بالا آمدن کنسول مهمه یا اینکه در عمل و در طول بازی کارایی بهتری داشته باشه؟ و اینکه تا حالا کسی ندیده کنسولا نسبت به هم چقدر مدت زمان برای بالا امدن دستگاه نیاز داره که اون هم چیز همی نیست و دوباره در آحر هم توجیه ۱۰۰ دلار گرونتر بودن واینکه بتوان تا ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه داده منتقل کرد یه چیز تخیلیه که هیچ کسی نمیدونه اصلا امکان داره یا نه
    ۵- برنامه نویسان و متخصصان باید بسیار حرفه ای و آموزش دیده عمل کنند
    نقد : توجیه بهتر عمل کردن PS4 در بازی های مولتی پلتفرم
    ۶ – APU متشکل از یک پردازنده ۸ هسته ای AMD ( متشکل از دو بخش ۴ هسته ای متحد ) با طراحی باب کت و معماری x86 میباشد که دقیقا همانند پردازنده مرکزی بکار رفته در کنسول پلی استیشن ۴ میباشد، با این تفاوت که مایکروسافت با خرج هزینه هنگفتی آن را کاستومایز شده قرار داده و مطئنا پردازنده بر اساس پردازش های گیمینگ اصلاح شده و بر روی کنسول قرار گرفته.
    نقد : باز هم توجیه ۱۰۰ دلار گرون تر بودن کنسول و اینکه جوری گفتید که انگار سونی رفته بدون هیچ کاستومایزی و بهینه شدن برای گیمینگ مستقیم از Amd گرفته و گذاشته روی کنسولش و در آخر این قسمت باز هم انتظارات تخیلی از سیستم ابری که برای همه هم مقدور نیست.
    و موارد کوچک و ریز دیگه ای هم هست

  • :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic: :chic:

  • kiax گفت:

    یعنی واقعا تا الان مقاله به این کاملی و خفنی ندیده بودم از XBOX ONE
    واقعا دست روزبه جان هم درد نکنه با این مقاله عالی.
    کاملترین مقاله ای بود که خوندم

    و واقعا اگه تو این مقاله دقت بشه میبینیم که ۹۹% مقاله درست بوده و خود این شرکت هم اینارو بیان کرده بود.

    کلی سوال داشتم راجع به این کنسول که واقعا با این مقاله همش جواب داده شد
    الان وقتش رسیده که بگم:
    XBOX ONE اومدددددددددددددددددددددمممم 😀

  • Just PS4 گفت:

    هیچی PS4 نمیشه
    :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

  • MDgamer78 گفت:

    خدا پول برسونه ماهم میخریم چرا که نه

  • die hard گفت:

    خدا پولشو برسونه من هر دوتاشو میخرم :laugh:

  • MEAD WAR گفت:

    ولی بازم بنظر من ps4 سرتره :-))

  • FCB گفت:

    این یکی دیگه فک کنم پیتزا نفروشه مایکرو فهمیده چلوکبابی سودش بیشتره :rotfl:
    😮 😮

  • sylar گفت:

    داش بابت مقاله خیلی ممنون :yes: عالی بود 😉 :yes:

  • هر دو کنسول سخت افزار پیشرفته ای دارن ولی تعجب داره که X1 از PS3 fat هم حجمش بیشتره… 😐

  • R4mtin.2 گفت:

    ایول مقالت کامل و عالی بود تشکر بابت مقاله :yes: :yes: :yes:

  • sam fisher گفت:

    دمش گرم خداییش من کینکت ایکس باکسو ب کل کنسول سونی هم نمیدم :smug: :smug: :smug: :smug: :smug: دمشون گرم(روزبه جان دست شماهم بااین مقاله خوب وکاملت دردنکنه :laugh: :laugh: :yes: :yes: :yes: )XBOX-ONE

  • sohrab zar گفت:

    :inlove: (طراحی کلاسیک و شیک درست مثل یک کادیلاک ) :inlove:

    بهترین مثال بود :yes:

    انگشتات درد نکنه 😀

  • pichvar گفت:

    ممنون از مقاله خوبت.میتونی منبعشو بگی؟ ?:-)

  • HUNTER 9 گفت:

    :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no:
    SONY MAKE BELIVE

مقاله : نگاهی عمیق به درون Xbox One - گیمفا
مقاله : نگاهی عمیق به درون Xbox One - گیمفا