نقد و بررسی قسمت چهارم سریال The Rings of Power | کم‌نقص
نقد و بررسی قسمت چهارم سریال The Rings of Power | کم‌نقص
نقد و بررسی قسمت چهارم سریال The Rings of Power | کم‌نقص
نقد و بررسی قسمت چهارم سریال The Rings of Power | کم‌نقص

نقد و بررسی قسمت چهارم سریال The Rings of Power | کم‌نقص

ماهان حسن زاده
۱۰:۰۷ ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
نقد و بررسی قسمت چهارم سریال The Rings of Power | کم‌نقص

جدیدترین و چهارمین قسمت سریال The Rings of Power با نام The Great Wave منتشر شد. قسمتی که می‌توان آن را بهترین و یا کم‌نقص‌ترین قسمت این سریال تا به اینجا دانست.

همانگونه که در سه قسمت قبلی نیز شاهد نوعی پیشرفت رو به جلو بودیم، حال در اینجا نیز قسمت چهارم یک قدم دیگر به جلو برمی‌دارد و میزان نقاط ضعف سریال را به حداقل می‌رساند.

قسمت چهارم با کابوسی که ملکه نومنور را عذاب می‌دهد شروع می‌شود. او در خواب می‌بیند که نومنور در آب غرق شده و از بین می‌رود. اتفاقی که در پایان قسمت مشخص می‌شود که در واقع یک نوع پیش‌بینی از آینده می‌باشد که توسط یک گوی انجام گرفته است.

در همین لحظه گالادریل سعی دارد تا ملکه را متقاعد کند که در کنار او به سمت سرزمین‌های جنوبی رفته و به او در نبرد برابر تاریکی کمک کند. ملکه در ابتدا مخالفت سختی با گالادریل انجام می‌دهد و سپس هنگامی که گالادریل تهدید می‌کند که به سراغ پدر ملکه خواهد رفت، ملکه او را زندانی می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین ایرادات وارده به سریال عدم شخصیت‌پردازی مناسب و ارتباط بین مخاطب با گالادریل بود. در این قسمت اما تلاش‌های بسیار مثبت و خوبی در این جهت انجام گرفته بود. در واقع سعی شده است تا شخصیت گالادریل از ارتباط دو نفره او با هل‌براند و ملکه شکل بگیرد.

هنگامی که او در کنار هل‌براند در زندان به سر می‌برد، هل‌براند به نکته مهمی اشاره می‌کند. او به گالادریل می‌گوید که آنقدر با اورک‌ها و موجودات مختلف در جنگ و درگیری بوده است که رابطه سالم با انسان‌ها را بلد نبوده یا فراموش کرده است.

در قسمت قبل به این موضوع اشاره کردیم که ایستادن گالادریل مقابل ملکه و درخواست کشتی برای خروج آن هم با قلدری، حس مصمم و شجاع بودن را در مخاطب زنده نمی‌کند، بلکه به مخاطب حس کله‌شقی یا لجبازی می‌دهد.

حال اما با همین دیالوگ‌ ساده‌ی هل‌براند این موضوع تا حدی حل می‌شود. حال دیگر حس نمی‌شود که گالادریل موجودی است یک دنده که از عقل خود استفاده نمی‌کند، بلکه او صرفا موجودی است که اینگونه روابط یا سیاست‌ها را بلد نیست. این دیالوگ باید در قسمت‌های قبلی اتفاق می‌افتاد تا در همان جا کمک بزرگی به شخصیت گالادریل می‌کرد.

در اواخر فیلم نیز هنگامی که ملکه گوی پیشگوی خود را گالادریل نشان می‌دهد، گالادریل آینده نومنور را می‌بیند. سپس او به ملکه می‌گوید که حالش را درک می‌کند و می‌فهمد که تنها بودن چه حسی دارد. می‌داند که اگر تنها شما از یک موضوع و آینده شوم باخبر باشید چه احساسی دارید. نوعی درک متقابل بین این دو شخصیت وجود دارد بدون آنکه خودشان این موضوع را بدانند.

این دیالوگ نیز موفق می‌شود تا مخاطب را کمی بیشتر به گالادریل نزدیک کند و احساس همدردی ما را با او بیش از پیش برانگیزد. اتفاقی که در قسمت‌های قبلی رخ نمی‌داد. در نهایت در لحظه‌ای که گالادریل نومنور را ترک می‌کند، برگ‌های درختی شروع به ریختن می‌کنند که در کابوس نابودی ملکه نیز حضور داشتند. بنابراین او به سرعت دستور می‌دهد تا گالادریل را برگردانند و قبول می‌کند تا او را در جنگ سرزمین‌های جنوبی همراهی کند.

نقد و بررسی قسمت چهارم سریال The Rings of Power | کم‌نقص

در سمت دیگر ماجرا اما انسان‌ها را داریم که پس از فرار از محل سکونت خود با مشکلات زیادی روبرو هستند که مهم‌ترین آن‌ها غذا می‌باشد. آن‌ها که بنا به دلایلی موفق به شکار نیز نیستند، لحظه به لحظه به نابودی نزدیک‌تر می‌شوند.

پسر بچه‌ای به نام تئو تصمیم می‌گیرد به همراه دوستش به محل زندگی سابقشان برگشته و کمی غذا را برای مردمش بیاورد. این اتفاق علی‌رغم مخالفت مادرش رخ می‌دهد و همین موضوع در واقع منجر به کمی شخصیت‌پردازی در او می‌شود.

هنگامی که آن‌ها برای برداشتن غذا به محل زندگی سابقشان برمی‌گردند، تئو وارد انبار می‌شود تا وسایل مورد نیاز را بردارد و دوستش بیرون از آنجا منتظر او می‌ماند.

در اینجا یک اجرای بسیار خوب تعلیق به کلاسیک‌ترین شیوه خود را داریم. هنگامی که تئو درون انبار است او صدایی می‌شنود و گمان می‌کند که دوستش می‌باشد و نام او را صدا می‌زند. سپس دوربین سریعا تصویری از بیرون انبار را به ما می‌دهد که دوست تئو در آنجا ایستاده است.

حال مخاطب می‌داند که آن صدای داخل انبار متعلق به دوست تئو نبوده و خطری او را تهدید می‌کند و این شیوه خلق تعلیق به شیوه کلاسیک خودش می‌باشد. به درستی به مخاطب اطلاعات داده می‌شود و حال در او نوعی دلهره به دلیل این اطلاعاتی که دارد، ایجاد می‌شود.

نقد و بررسی قسمت چهارم سریال The Rings of Power | کم‌نقص

اما همانگونه که در ابتدا گفتیم این قسمت کم‌نقص‌ترین قسمت سریال The Rings of Power تا به این لحظه بوده است اما بی‌نقص نمی‌باشد. قسمت چهارم سریال The Rings of Power یک ضعف قابل بحث در کارگردانی دارد که البته ضعف بسیار مهمی است چرا که در قسمت‌های قبلی نیز موارد مشابه آن دیده شده است.

این ضعف مربوط است به انتخاب شیوه‌ای برای به تصویر کشیدن اتفاقات در صورتی که هیچ لزومی برای استفاده از آن وجود ندارد، شیوه اسلوموشن.

هنگام تعقیب و گریز اورک‌ها با تئو و آروندیر، کارگردان از اسلوموشن استفاده کرده است. اسلوموشنی که تمام حس لحظه را کاملا از بین می‌برد. این سکانس تعقیب و گریز می‌توانست سکانسی پر از هیجان و دلهره باشد که مخاطب را هیجان‌زده و نگران شخصیت‌ها کند.

اما این اسلوموشن همه چیز را خراب کرده و آن را تبدیل به یک سکانس ایستای کش‌دار با تمپوی پایین کرده است که هیچ کمکی به دراماتیک کردن لحظه نمی‌کند و بیشتر حوصله مخاطب را سر می‌برد‌. در واقع در آن سکانس اصلا نیازی به استفاده از اسلوموشن نیست بلکه این صحنه باید با کات‌های پیاپی و با سرعت زیاد اجرا می‌شد تا کاملا تنش و هیجان را منتقل کند اما استفاده از اسلوموشن کاملا آن لحظه را از بین برده است.

در قسمت‌های قبل نیز ردپای اسلوموشن‌های عجیب در سریال دیده می‌شد. از اسلوموشن اسب‌سواری و لبخند گالادریل گرفته تا اسلوموشن لحظه مرگ الف اسیرشده به دست اورک‌ها، که یک شخصیت بسیار معمولی بود و دلیلی برای بزرگنمایی مرگش وجود نداشت.

در قسمت‌های قبل شاید اسلوموشن فقط اضافه بود و حداقل ضربه‌ای منفی را به اثر وارد نمی‌کرد اما در قسمت چهارم این اسلوموشن علاوه بر اضافه بودن شانس تماشای یک سکانس بسیار عالی را از مخاطب می‌گیرد.

اسلوموشن اگر در جای درست خود استفاده شود می‌تواند باعث دراماتیک شدن لحظه و یا بیشتر درگیر کردن احساسات مخاطب شود اما فعلا در این سریال از اسلوموشن به خوبی استفاده نشده است.

نقد و بررسی قسمت چهارم سریال The Rings of Power | کم‌نقص

در پایان باید گفت قسمت چهارم سریال The Rings of Power بدون شک بهترین قسمت آن بود. مشکلات شخصیت گالادریل که شاید بزرگ‌ترین مشکل سریال باشد در حال حل شدن است و حال مخاطب به او نزدیک‌تر از قبل می‌باشد. البته که هنوز این شخصیت جای کار بسیار بیشتری دارد.

قصه‌گویی به شکل جذابی ادامه دارد و حال کاملا آماده اتفاقات بزرگی هستیم و در واقع پایه‌ریزی مناسبی در حال انجام است. قسمتی با فیلمنامه‌ای درست، خوش‌ریتم و دارای نقاط عطف مناسب که مخاطب از تماشای آن لذت می‌برد. تنها مشکل مهم قسمت همان بحث کارگردانی مربوط به اسلوموشن است که امیدواریم در قسمت‌های بعدی کاملا حل شود.

𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭SARDSIDERSCameraMandeathwingsTlou part 2 game of the centuryEmad-MartianO2Mohamad4AmeysambButcher of blaviken7h00manRawChris redfielderen

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی قسمت چهارم سریال The Rings of Power | کم‌نقص
نقد و بررسی قسمت چهارم سریال The Rings of Power | کم‌نقص
نقد و بررسی قسمت چهارم سریال The Rings of Power | کم‌نقص
نقد و بررسی قسمت چهارم سریال The Rings of Power | کم‌نقص
نقد و بررسی قسمت چهارم سریال The Rings of Power | کم‌نقص

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • eren گفت:

    برا اونایی که کتابا رو خوندن سریال کسل کننده اس
    اونایی که فقط فیلمای جکسون رو دیدن متوسط
    اونایی که با دنیای تالکین آشنا نیستن خوب .

    Dr.GamerمصطفیerenSARDSIDERSDracolafbjgdeathwingsAdaممدnavidphoenix
  • vafadar گفت:

    من هنوز این قسمت را ندیدم، ولی هیچی ساخته استاد (( پیترجکسون)) نخواهد شد.

    امیدوارم پیشرفت عالی این سریال داشته باشه و خاطرات خوب گذشته، ۳گانه ارباب حلقه ها را برای همه ی تماشاگران به ارمغان بیاره.

    Dr.GamerSARDSIDERSDracoladeathwingsPoorya.BadremonirvafadarnavidphoenixChris redfielderen
  • من که دیگه بعد افتضاح پادشاه نومنور و بازیگر ایزیلدور در قسمت سوم این سریال رو کنار گذاشتم و به جاش دارم سه‌گانه های ارباب حلقه ها و هابیت رو از دوباره میبینم . فقط برام عجیبه که چطور نویسنده داره ضعف های این سریال رو تبدیل به نقاط قوتش می‌کنه،هرکس ندونه انگار داره نقد فصل ۶ سریال گیم آف ترونز رو میخونه

    Dr.GamerمصطفیSARDSIDERSdeathwingsDeleted accountPoorya.BadremonirEmad-MartianerennavidphoenixChris redfieldmore
  • فقط عکس پست رو با الف های فیلم های ارباب حلقه ها و هابیت مقایسه کنید،دیگه حرفی برای گفتن نمیمونه

    Dr.GamerمصطفیSARDSIDERSDracolaCameraMandeathwingsPoorya.BadremonirEmad-MartianChris redfielderenmore
  • اصلا چرا نقص؟ چرا همش باید این سریال رو با دید نقص بررسی کنیم؟ سریال به این خوبی ، همش دنبال اینیم که نقص بگیریم .. رفته رفته بهترم میشه اگه گیر ندین به این موضوع سیاه پوست و فلان.. دیگه مشکل خاصی وجود نداره بچسبین به داستان و کیفیت سریال…

    Dr.Gamerمصطفیدروازه بان جهنم🌚🗿🤝SARDSIDERSDracolaCameraMandeathwingsDeleted accountPoorya.BadremonirEmad-Martianmore
  • navidphoenix گفت:

    هشدار اسپویل …




    اونجایی که بچه‌هه رفته بود تو دهشون غذا بیاره خیلی مصنوعی و زننده بود. اونهمه اورک نتونستن پیداش کنن و فقط یکیشون پیداش کرد بعد اینکه پیداش کردن هم با پای لنگون از اون همه اورک که می‌دونیم قدرت بدنی بالاتری نسبت به انسان‌ها (اونم نوجوان با پای زخمی) دارن تندتر می‌دوید. بعدشم باز اسلوموشن شد و هزار تا تیر شلیک می‌شد اما یکیشم به اینا نمی‌خورد. بعدش مامانش اومد سلام و احوالپرسی می‌کردند و هنوزم اورکا بهشون نمی‌رسیدند!!!! قشنگ فیلم هندی بود. نمی‌دونم چرا کارگردان اصرار داره اسلوموشن کنه. شاید اگر سرعتش عادی بود اینهمه تو ذوق نمی‌زد. انگار زمان برای اورکا متوقف شده و الفه و بچه هرکاری دلشون می‌خواست می‌تونستند بکنند.
    در کل هم اینکه اورکای سریال به نور خورشید حساسن خیلی مسخرست. نمی‌دونم تو کتاب بهش اشاره شده یا نه ولی تا اونجایی که می‌دونم تو فیلماش اینطوری نبود. مگه ومپایرن؟!!! چرا اورک به نور حساسیت داره؟!
    اما از حق نگذریم قسمت دورفا و نومنور خیلی خوب بود حتی بعضی جاهاشون من یاد هابیت و LotR میندازه. این قسمت هارفوتهارو نداشتیم که خوبه چون روند داستانیشون خیلی خسته‌کنندست.

    SARDSIDERSDracolaChris redfielderen
  • ALI_199729 گفت:

    من به عنوان یک بیننده معمولی تا قسمت سه لذت بردم، ولی این قسمت خیلی افتضاح بود. سکانسا خیلی هندی و بچگانه شدن و در حد سریالی با این بودجه نیستن. نقدای قسمت چهارم هم منفی بوده و ign نمره ۶ داده. تعجب کردم تیتر زدید کم نقص، همش نقص بود.

    Dr.Gamerمصطفیnavidphoenixerenدروازه بان جهنم🌚🗿🤝SARDSIDERSPoorya.BadremonirEmad-MartianChris redfield
  • Mohamad4A گفت:

    این چهار قسمتی که من تا الان دیدم با توجه به هزینه ای که برای این سریال شده افتضاح بوده. اگر اون بحث سیاه و سفید و نژادی رو بزاریم کنار، شخصیتی پردازی کاراکتر ها اکثرا ضعیف هستند، مخصوصا شخصیت گلادریل که مثل یه نوجون احمق رفتار میکنه و بازیگرش هم خوب بازی نمی کنه، ولی به عنوان یه نکته مثبت شخصیت الروند بهتر کار شده و وقار و خرد یک الف رو داره و بازیگرش هم در مقایسه با بازیگر گلادریل خیلی بهتر بازی میکنه. بعضی از سکانس های فیلم هم بطور فجیعی بد هستند به عنوان مثال سکانس مبارزه توی گودال: طراحی مبارزات خیلی بده و اون الف دروگه پرش های نا معقول و عجیبی میکنه انگار آدم اون سیمی که بهش وصله رو میبینه!.سکانس اسب سواری گلادریل: اگر از افتضاح زشت شدن صورت گلادریل با اون زاویه فیلم برداری به صورت کلوز آپ بگذریم اون شور و شوق در سکانس هیچ ربطی به سکانس قبل و بعد از خودش نداره! و الف ها موجوداتی باوقاری باید باشن همچین جلف بازی هایی در نمیارن شما اینو با سکانسهای اسب سواری شخصیت آرون در فیلم ها مقایسه کنید!. سکانس تعقیب و گریز اورک ها و الف دروگه و بچه😁: یک تعقیب و گریز ساده رو می خواستن صحنه حماسی کنن، اسلوموشن کرده بودن و اهنگ حماسی براش گذاشتن، آخه چیش حماسی بود! اینو با تعقیب و گریز توی فیلم ها و فداکاری برومیر مقایسه کنید که یکی از حماسی ترین صحنه های فیلم بود. و اینکه اورک ها زیر آفتاب مستقیم نمی تونن بیان(در صورتی که توی سایه هم در معرض آفتاب بصورت غیر مستقیم هستند!) رو نمی دونم توی کتاب ها همچنین چیزی داشتیم یا نه، دوستانی که کتاب هارو خوندن بگن این قضیه بخاطر چی هست.
    جالب اینجاس در رابطه با موسیقی سریال هم فکر می کردم موسیقی ضعیف هست بعد که بیشتر فکر کردم متوجه شدم موسیقی فیلم در سطح خوده سریال هست چون معمولا آهنگ سازها با دیدن صحنه های فیلم موسیقی را برای فیلم میسازند و ایرادی به موسیقی نمیشه گرفت سطح فیلم پایین هست موسیقی هم در همون حد خود سریال برازندش هست بیشتر از این نمیشه انتظار داشت.
    هر فیلمی بخواد از داستان های کتاب های تالکین ساخته بشه، سازنده باید اینو بدونه که فیلمش با سه گانه ارباب حلقه ها و هابیت مقایسه میشه و اگر در حد و اندازه این فیلم ها یا بالاتر نباشه شکست می خوره یا بازخوردهای منفی زیادی میگیره. من خودم به شخصه چون به داستان ارباب حلقه ها علاقه دارم امیدوارم سریال در قسمت های بعدی بهتر بشه البته به فصل اول نمیشه زیاد امید داشت چون از قبل ساخته شده ولی اگر سازنده ها به انتقادات مثبت و سازنده گوش بدن حداقل فصل دوم به بعد می تونه خیلی بهتر باشه.

    Dr.Gamernavidphoenixدروازه بان جهنم🌚🗿🤝(°_°)SARDSIDERSPoorya.BadremonirALI_199729Emad-MartianChris redfielderen
  • من عاشق کتابای تالکینم همشون چندبار خوندم خیلی خوشحال شدم که یه سریال از کتابای تالکین عصر دوم دارن میسازن الان یه سال موررانتظارترین سریالی که بدجور براش روزشماری میکردم مخصوصا چندهفته مونده به پخش سریال
    انتقادیم که میتونم بهش بگیرم شخصیت پردازی چندتا از کارکترای سریال که واقعا این چند نفر مث کلیمبور که یه ادمی گذاشتن که به یه کتابدار بیشتر شباهت داره کلیمبور بزرگ که مثل پدربزرگش یه آهنگر فوق‌العاده مخصوصا یه جنگجو قابل بود که قبل مرگش برا مقابله با سائورون خیلی از اُرگ ها میکشه
    سریال با داستانهای کتاب تفاوت داره که اونم باید اینطور باشه هم دیکته ای از کتاب نباشه که طرفدارای کتابای تالکین میدونن برای طرفدارها هم تازگی داشته باشه
    من کلی بخوام بگم تا قسمت چهارم سریال خوبی خداکنه تو قسمتای بعدی یا فصلهای بعدی فوق‌العاده بشه که مطمئنم حداقل تو فصل بعدی فوق‌العاده میشه چون هم میدونن مخاطب به چطور پیشرف سریال علاقه دارن هم هزینه ای که برای این سریال کردن باید یه جایی کمک کنه به بهتر شدن سریال یا نه

    (°_°)SARDSIDERSMohamad4AChris redfieldPoorya.Badremonir
  • mamadiii گفت:

    امازون داره رویو های کاربران درباره سریال رو حذف میکنه و نمره پایین سریال رو نقصیر طرفداران عنوان کرده بس که به شدت انتقاد کردن که خراب کردن این سریال میگن توهین به تالکین و طرفدارای ارباب حلقه هاس
    شخصیت اصلی سریال یه زنه س (کاراکتر نارساسیم همون چیزی که هالیود میخوان نشون بده از زن ها یک زن عضله ای قوی و شخصیت اصلی ) میگه میخوام با نیروی تاریک مبارزه کنم ولی به جاش میره تو قایق یه جای دیگه
    استفاده از کاراکتر های سیاهپوست) شعار هالیود )بلک لایوز مدر جون های سیاه هم اهمیت دارن حتی دیدیم که سفید برفی هم بازیگر سیاه پوست میخوام بذارن)
    هالیوود و امازون میخوان با دادن نقش های اصلی به زن ها و رنگین پوست ها همون شعار خودشو تو این سریال قرار بده که طرفدارا هم به شدت کوبیدن سریال واقعا هم درست هست سریال بیش از حد از جلوه های ویژه استفاده میکنه شخصیت ها ببشتر شبیه کاسپلی هستند تا خود سریال
    سر و ته سریال با این همه هزینه به هم نمیچسبه
    بازم تاکید میکنم شیطان نمیتونه چیزی جدیدی خلق کنه

    Dr.Gamererennavidphoenix
  • مصطفی گفت:

    من که هیچ کاری به نمره و نظرات برخی افراد ندارم و از این دنیا لذت میبرم و خاطره های سه گانه رو به یاد می اورم هنوز خیلی وقت هست و هنوز خیلی چیزها وارد قصه نشدن فقط باید صبر کرد 🙂

    Dr.Gamer
نقد و بررسی قسمت چهارم سریال The Rings of Power | کم‌نقص