نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا
نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا
نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا
نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا
نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا
نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا

نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم!

پست گیمفا
۲۱:۰۰ ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا

سفر به آذربایجان با وجود نزدیکی بسیاری که به ایران دارد هم بسیار راحت است هم هزینه کمتری برای شما در بر خواهد داشت. باکو پایتخت این کشور، با وجود جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعی، مطمئنا مقصد بسیار جذابی برای شما خواهد بود.

اما پیش از سفر به باکو باید به چند مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید. اطلاع اولیه از مقصدی که قصد سفر به آن را دارید اهمیت بسیار زیادی دارد و به تجربه بهتر شما کمک خواهد کرد.

چرا باکو؟!

جمهوری آذربایجان، همسایه شمالی ایران، در فاصله بسیار مناسبی از کشور ما قرار دارد. از آخرین نقطه مرزی ایران تا باکو، با ماشین، تنها سه ساعت فاصله وجود دارد و با خرید بلیط هواپیما با یک پرواز یک ساعته از تهران به باکو می‌رسید. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل انتخاب این شهر پایین بودن هزینه‌های معمول سفر به هر کشور، از جمله دریافت ویزا و اقامت است. از نظر تبدیل ارزی نیز تبدیل ریال ایران به منات آذربایجان نسبت به دیگر کشورها ضرر زیادی ندارد. هرچند نکته جالبی که درباره باکو وجود دارد و شاید خیلی‌ از افراد ندانند، این است که این شهر در فهرست گران‌ترین شهرهای جهان که در سال ۲۰۱۱ ارائه شد، در رده چهل و هشتم قرار دارد. «خیابان نظامی» آن و همچنین «خیابان نفتچیلار» از گران ترین خیابان های جهان هستند. اقامت در محله‌های محبوب باکو مانند «İçərişəhər» که توسط یونسکو به رسمیت شناخته شده است نیز هزینه بیشتری خواهد داشت. در نتیجه با این ایده ذهنی که قرار است به یک شهر ارزان وارد شوید، به باکو سفر نکنید. باکو شهر کم جمعیتی است و چیزی در حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد. خیابان‌های عریض و خلوت و ساحل‌های زیبا باعث توجه بیشتر گردشگران به این شهر شده است. همچنین، به دلیل اینکه مردم آذربایجان متاثر از فرهنگ‌های ایرانی، اسلامی، روسی، ترکی، ارمنی و ترکمنی هستند، باکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام اعلام شد. برگزاری جشنواره‌های متعدد مربوط به هر فرهنگ، مانند برگزاری هرساله عید نوروز به شکلی باشکوه یا جشنوره موسیقی مقامی، از دیگر دلایلی است که افراد را ترغیب به سفر به باکو می‌کند. به علاوه هر ساله جشنواره‌های متعدد دیگری نیز برگزار می‌شود که اطلاع از زمان برگزاری این رویدادها، پیش از سفر به باکو به هیجان‌انگیزتر شدن سفر شما کمک خواهد کرد.

نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا

جذابیت‌های سفر به باکو

باکو از جمله شهرهایی است که در ساحل دریای خزر قرار گرفته و همین نکته باعث شده تا جزو نفت‌خیزترین مناطق جهان باشد. درست در خارج از شهر، میادین نفتی متعددی را خواهید دید که فعال و مشغول به کار هستند. می توانید یک تاکسی کرایه کنید و از میادین نفتی دیدن کنید تا در مورد عملیات میدان نفتی بیشتر بدانید. بازدید از یک میدان نفتی، تجربه‌ای است که احتمالا همین یک بار در عمرتان خواهید داشت. به دلیل قدمت زیادی که این شهر دارد، شما با جاذبه‌های تاریخی بسیاری روبه‌رو خواهید شد. نزدیکی فرهنگی مردم این شهر با مردم ایران نیز می‌تواند برایتان خوشایند باشد. در باکو غالب مردم به زبان آذری و عده‌ای به روسی صحبت می‌کنند و چندان به انگلیسی مسلط نیستند؛ اما اگر شما اندکی از زبان‌های آذری و روسی یا حتی ترکی بدانید، مشکلی برای ارتباط گرفتن پیدا نمی‌کنید. همچنین، اکثریت مردم مسلمان شیعه هستند و رستوران‌های شهر غذاهای حلال سرو می‌کنند.

بهترین زمان سفر به باکو

اگر شما به دنبال یک رخداد خاص قصد سفر به باکو را ندارید، توصیه می‌کنیم به زمان سفرتان توجه کنید. آذربایجان کشوری با چندین نوع آب و هوا است. اما کمترین میزان بارش سالانه آن متعلق است به «شبه‌جزیره آبشوران» که باکو در آن واقع شده است. اگرچه دمای باکو در تمام طول سال معتدل است؛ اما بهترین زمان سفر به این شهر آوریل تا ژوئن بهار و سپتامبر تا اکتبر پاییز هستند. در این ماه‌ها شما با گرمای بیش از حد یا سرمای استخوان سوز مواجه نخواهید شد و روزهای فوق‌العاده‌ای را پشت سر می‌گذارید.

مکان‌های تاریخی باکو

پیش از سفر توریستی به هر شهری خوب است که از جاذبه‌های گردشگری آن اطلاع کسب کنید تا در حین مسافرت وقتتان برای جستجوی آن‌ها هدر نرود. باکو که از ویرانه‌های شهر قدیمی «ایچری شهر»Old City  سر برآورده است، هنوز بقایایی از این شهر را در خود دارد که مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. از دیگر بناهای تاریخی این شهر می‌توان به دادگاه حقوقی دیوان خان، مسجد محمد و مناره ژومه آن و موزه شروانشاه اشاره کرد. خاندان شروانشاه نزدیک به ۷۰۰ سال بر کشور آذربایجان حکومت کردند. کاخ این سلسله در شهر قدیمی باکو برپاست. این کاخ اولین جایی است که در باکو باید از آن دیدن کنید.

نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا

قدم دوم؛ تهیه بلیط هواپیما باکو

خرید بلیط هواپیما باکو دشواری خاصی ندارد. سفرمارکت بلیط هواپیما مورد نظرتان را به شما نشان می‌دهد. کافیست به سایت سفرمارکت مراجعه کنید تا با مقایسه قیمت‌های ارائه شده توسط دفترهای هواپیمایی مختلف، بهترین بلیط آنلاین هواپیما متناسب با شرایط خودتان را خریداری کنید. مقصد شما در باکو «فرودگاه بین‌اللملی حیدر علی‌و» این شهر است و معمولا خط هواپیمایی «امارات ایرلاینز» Emirates Airlines میزبان شما در این سفر خواهد بود. اگر به دنبال بلیط ارزان هواپیما هستنید تا در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید، پیشنهاد می‌کنیم بلیط‌ لحظه آخری را فراموش نکنید. معمولا قیمت این بلیط‌ها ارزان‌تر از حالت معمول است.

چگونه ویزا بگیریم؟

پیش از سفر به باکو شما باید ویزا آذربایجان را تهیه کنید. دو روش برای دریافت ویزا وجود دارد. روش اول اقدام الکترونیکی است و شما با ارائه تمام مدارک مورد نیاز اسکن شده در سایت سفارت این کشور، می‌توانید ویزای مورد نظر خود را تهیه کنید. روش دوم مراجعه به صورت حضوری به سفارت آذربایجان در تهران است. برای این کار، شما لازم است پاسپورت معتبری که تا زمان انقضای آن حداقل شش ماه وقت باقی باشد داشته باشید. سپس یک فرم درخواست ویزای توریستی را پر می‌کنید و با دو قطعه عکس پاسپورتی و گواهی سلامت ارائه می‌دهید. آخرین کار نیز پرداخت هزینه‌های جاری و لازم از جمله هزینه صدور ویزا و ارائه تاییدیه آن است. اگر از سوی سفارت ویزای شما صادر شد، شما می‌توانید آماده سفر به باکو شوید. نکته‌ای که باید پیش از سفر به باکو بدانید این است که سفارت آذربایجان هر ویزای توریستی را به مدت سی روز صادر می‌کند و شما تنها دو بار دیگر مجاز به تمدید آن هستید. پس اگر قصد دارید مدت زمان بیشتری در این کشور بمانید، چهار روز پیش از تمام شدن موعد، اقدام به تمدید کنید.

تور باکو؛ به‌صرفه، راحت، ارزان

با وجود اینکه شما می‌توانید خودتان با هواپیما یا زمینی به باکو سفر کنید، اما پیشنهاد می‌کنیم برای یک سفر امن و راحت که هزینه کمتری برایتان داشته باشد، سری به تور باکو ارائه شده توسط آژانس های مسافرتی گوناگون بزنید. در اینجا هم توصیه می‌کنیم حواستان به تور لحظه آخری که قیمت کمتری دارد نیز باشد تا بتوانید ارزان‌ترین تور باکو را خریداری کنید. انتخاب هاستل‌ها، مسافرخانه‌ها یا هتل‌های ارزان‌قیمت که امکاناتی معمولی اما کاربردی دارند، نیز می‌تواند در کاهش هزینه‌های سفر اثرگذار باشد. برای مقایسه قیمت‌ها و رزرو هتل در باکو نیز نیز سفرمارکت به کمک شما خواهد آمد و می‌توانید جهت اطلاع از قیمت اقامت در هتل‌های مختلف باکو به این سایت مراجعه کنید.

نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا

حمل و نقل در باکو

یکی از نکات مفیدی که قبل از سفر به باکو باید بدانید، نحوه حمل و نقل درون شهر است. از همان ابتدا که از «فرودگاه حیدر علی‌و» خارج می‌شوید، اتوبوس‌هایی سریع‌السیر وجود دارند که شما را به مرکز شهر می‌رسانند. البته کرایه تاکسی‌های شخصی یا ماشین‌هایی نظیر «اوبر» نیز از دیگر راه‌هایی هستند که می‌توانید انتخاب کنید که مشخصا هزینه بیشتری برایتان در بر خواهند داشت. برای جابه‌جایی درون‌شهری نیز اتوبوس ها و متروهایی هستند که در شبکه‌ای گسترده کار می‌کنند تا شما را به مکان‌های مورد نظرتان برسانند. توجه داشته باشید که تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها کرایه را به پول ملی آذربایجان دریافت می‌کنند. با وجود اینکه تردد در جاده‌ها توسط پلیس‌های مستقر در اطراف سازماندهی و بررسی می شود، بهتر است در صورت هرگونه سوء تفاهم یا مشکل، کارت شناسایی همراه داشته باشید. همچنین حواستان به دزدها و کلاهبردارها هم باشد تا مبلغی بیشتر از آن‌چه باید از شما درخواست نکنند. در هر صورت شما یک توریست غریبه هستید و کلاه‌بردارها در کمین شما هستند.

در نهایت

باکو شهر زیبایی است و جذابیت‌های آن تنها مختص به خشکی‌هایش نیست. خط ساحلی آذربایجان، باکو، خزر و گشت و گذار در دریا با کشتی‌های تفریحی نیز حس فوق‌العاده‌ای دارد که هرگز فراموش نخواهید کرد. موزه‌های فرش جذاب، ساختمان‌ها و هتل‌های مدرن زیبا، آتشگاه زرتشتیان، ساختمان مجلس، یاد بود آتش ابدی در انتهای کوچه شهیدان نبردهای مربوط به جنگ استقلال آذربایجان و موزه ادبیات نظامی، از دیگر جاذبه‌های این شهر هستند که سر زدن به آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. امیدواریم از سفر به این شهر لذت ببرید.

Moein MM2meysamb

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا
نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا
نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا
نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا
نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا
نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نکاتی که باید پیش از سفر به باکو بدانیم! - گیمفا