مقاله : نسل متحد پردازنده ها | تحقق یک رویای متحد - گیمفا
مقاله : نسل متحد پردازنده ها | تحقق یک رویای متحد - گیمفا
مقاله : نسل متحد پردازنده ها | تحقق یک رویای متحد - گیمفا
مقاله : نسل متحد پردازنده ها | تحقق یک رویای متحد - گیمفا

مقاله : نسل متحد پردازنده ها | تحقق یک رویای متحد

روزبه سامانی
۱۰:۴۱ ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
مقاله : نسل متحد پردازنده ها | تحقق یک رویای متحد - گیمفا

روز ها و سال ها از عرضه کنسول های نسل هفتم شرکت های مایکروسافت و سونی میگذرد، زمانی که معماری Power PC حکم فرمای ایالات متحده گیم بود. معماری که بر مبنا آن دو پردازنده سریع و خوش ساخت ساخته شد. در طی این مدت بنا به معماری خاص و متفاوت کنسول ها نسبت به معماری X86 رایانه های شخصی بعضا شاهد عرضه نشدن عناوین بزرگ و با ارزشی بر روی این پلتفرم بودیم. سال ها گذشتند و به اواخر عمر کنسول های نسل هفتم رسیدیم. هنگامی که فریاد سازندگان بازی های سنگین گرافیکی و مالتی پلتفرم، گوش سازندگان را کر کرد و هر دو کمپانی به سراغ عرضه نسل جدیدی از کنسول های خود رفتند. همانطور که مطلع هستید دو کنسول نسل هشتمی XBOX ONE و PS 4 اندک مدتی دیگر روانه بازار ها خواهند شد و به زودی نبردی عظیم تجاری میان این دو شرکت به وقوع خواهد پیوست. ولی به راستی برنده این نبرد چه شرکتی خواهد بود ؟ این نبرد به نفع چه پلتفرمی خواهد بود ؟ در ادامه همرامان باشید تا اسرار این نبرد و حقایق نهفته در پشت آن را متوجه شوید.

1

AMD : ظهور ملت متحد

سال ها قلب تپنده کنسول های شرکت های مایکروسافت و سونی در اختیار کمپانی بزرگ و با سابقه IBM بود. پردازنده های Xeneon  و Cell با استفاده از معماری Power PC توسط این شرکت ساخته شدند و جز سرعت هسته هیچ شباهتی به یکدیگر نداشتند. معماری کنسول ها بسیار متفاوت از رایانه های شخصی بود و حتی در معماری یکسان Power هم تفاوت های عمده ای میان پردازنده های Xeneon و Cell وجود داشت. بازی ها با روش های متفاوتی نسبت به یکدیگر ساخته میشدند و عملیات پورت بعضا با مشکلات پیچیده ای مواجه میشد. دارندگان پلتفرم PC خواهان عرضه همه بازی ها بر روی این پلتفرم بودند و سازندگان بنا به دلایل فنی و بعضا قرار دادی پاسخ گوی این نیاز نبودند. در اینجا اولین استارت های ظهور یک نسل متحد زده شد. کنسول نسل هفتمی XBOX 360 از پردازنده ای گرافیکی ساخت شرکت AMD بهر میبرد و نحوه رندر شدن بازی های  مالتی پلتفرم بروی آن به طرز محسوسی راحت تر و آسان تر از پردازنده گرافیکی رقیب خود یعنی پردازنده RSX 550 ساخت کمپانی Nvidia بود. این انتخاب مایکروسافت یک پیام مهم را برای دو شرکت سونی و نیتندو در بر داشت، ساخت پردازنده های ارزان تر و متناسب با پردازش بازی ها در زیر سایه پرچم  شرکت AMD. بدین ترتیب هر سه شرکت نسل هشت خود را با قرار دادن تراشه های پردازشی AMD در کنسول های خود شروع کردند. نکته جالب دیگر این مهاجرت، استفاده از معماری X86 رایانه های شخصی در پردازنده های کنسول های دو شرکت مایکروسافت سونی بود. این بدان معناست که دیگر خبری از پیچیدگی ها و تناقضات فنی کنسول ها با رایانه های شخصی نخواهد بود و به راحتی تمامی بازی ها میتوانند بر روی این پلتفرم محبوب پورت شوند و کمپانی AMD با یک تیر سه نشان زد ! در اختیار گرفتن نبض صنعت پردازنده های کنسولی، باز گرداندن پلتفرم رایانه های شخصی به جایگاه اولیه خود و درآمد هنگفت حاصل از فروش محصولات خود. به عبارت دیگر این کمپانی با استفاده از تیزهوشی متخصصان خود تواسنت با یک معماری مشابه ۲ بازار مهم را در دست گیرد و یک ملت متحد خلق کند.

حال دگر سازندگان بازی را برای یک پلتفرم واحد میسازند و آن را به راحتی برای کنسول ها پورت کرده و در این میان اگر زدو بند های تجاری و قرار دادهای انحصاری در میان نباشند، دارندگان پلتفرم PC هم میتوانند از این عناوین بهرi برند. این حرکت هوشمندانه AMD باعث میشود که جنگ کنسول های نسل هشت به نفع این کمپانی و حتی دارندگان پلتفرم PC تمام شود تا خود کنسول ها !

اگر دقت کرده باشید در طی نمایشگاه E3 امسال بسیاری از عناوین نسل بعد بر روی سیستم هایی با ماهیت رایانه های شخصی اجرا شدند و این مساله حاکی از آن است که تفاوت های سخت افزاری میان کنسول ها و رایانه های شخصی برداشته شده است . در این راستای جناب آقای ” مارک دایانا ” معاون ارشد کمپانی AMD صحبت هایی در خصوص اهمیت رایانه های شخصی  در دنیای بازی های رایانه ای داشته  است و تاکید کرده است که اعضا کمپانی ما در حال تحقیق و بررسی کردن واژه ای بهتر از ” پورت کردن ” میباشند. زیرا با وجود معماری یکسان و پردازنده هایی مشابه دیگری نیازی به این عملیات نمیباشد. اکنون عملیات پورت کردن بازی ها میان کنسول ها و رایانه های شخصی هزاران بار سریع از گذشته شده است و همه پلتفرم ها در زیر سایه معماری X86 کار میکنند.

2

تفاوت ها در این ملت متحد چگونه به وجود می آیند ؟

پس از اتخاذ معماری یکسان X86 در تمامی پردازنده های نسل بعد کنسول ها و یکسان بودن آن با رایانه های شخصی محدودیت های پورت بازی برداشته شد ولی با این وجود بازهم شاهد صحبت هایی از سوی مدیران شرکت های سازنده مبنی بر ساخت بازی بر روی یک پلتفرم خاص و عدم انتشار آن بر روی سایر پلتفرم ها میباشیم، به راستی دلایل چنین صحبت هایی چی میباشد ؟

متخصصان حامی این نوع تصمیمات دو دلیل عمده برای اتخاذ چنین تصمیماتی دارند .

تفاوت ها در این ملت متحد چگونه به وجود می آیند ؟

پس از اتخاذ معماری یکسان X86 در تمامی پردازنده های نسل بعد کنسول ها و یکسان بودن آن با رایانه های شخصی محدودیت های پورت بازی برداشته شد ولی با این وجود بازهم شاهد صحبت هایی از سوی مدیران شرکت های سازنده مبنی بر ساخت بازی بر روی یک پلتفرم خاص و عدم انتشار آن بر روی سایر پلتفرم ها میباشیم، به راستی دلایل چنین صحبت هایی چی میباشد ؟

متخصصان حامی این نوع تصمیمات دو دلیل عمده برای اتخاذ چنین تصمیماتی دارند .

۱- عدم تطابق تجربه استفاده از کنترلر ها ،سنسور ها و سیستم عامل های کنسول های مختلف باهم

عده ای از سازندگان بر این باور هستند که درست است محدودیت های ساخت وساز بازی بر روی پلتفرم های مختلف برداشته شده و شما میتوانید با ساخت یک بازی آن را برای سایر پلتفرم ها عرضه کنید ولی آیا به راستی همه امکانات این پلتفرم ها همانند هم هست ؟

افراد مشهوری همچون تونی تاماس بر این باور هستند که مشتری زمانی که به سراغ یک خرید خاص و هدف دارد میرود، حتما پشت انتخاب خود هدف های خاصی دارد که تحت آن پلتفرم مقصد  میسر میشوند. برای مثال بازی که بر اساس حسگر کینکت ساخته شده است را اگر بخواهید در حسگری دیگری مثلا حسگر موو پلی استیشن انجام دهید ممکن است آن لذتی که در انجام آن بازی با حسگر کیکنکت میباشد در موو پلی استیشن میسر نشود. پس بهتر  است آن بازی را در همان پلتفرمی بازی کنید که بازی برای آن ساخته شده است.

از دیگر حامیان این استدلال میتوان به نیکولاس کنتین ، مدیر اجرایی بازی Thief اشاره کرد که متعقد است ساخت یک بازی برای یک پلتفرم خاص صرفا جهت بهره گرفتند از ویژگی های خاص و منحصر به فرد آن کنسول میباشد و بازی سازان با وجود یکسان بودن معماری ها باز هم رویه سابق را در پیش بگیرند و بازی را ابتدا برای کنسول ها به طور خاص و جداگانه ساخته و سپس ویژگی های خاص بازی را با توجه به پلتفرم مورد نظر درنظر گیرند و سپس آن را برای رایانه های شخصی عرضه نمایند، زیرا  کنترل کردن بازی در هر پلتفرم متمایز از سایر پلتفرم هاست و این خود چالشی مناسب برای توسعه بازی بر روی پلتفرم های مختلف میباشد.

3

۲- قرار داد های انحصاری و تجاری

گاهی اوقات قرار دادهایی تجاری میان کمپانی های سازنده کنسول ها و سازندگان بازی ها بسته میشود و از انتشار بازی بروی سایر پلتفرم ها جلوگیری میکند. برای مثال هنگامی که از آقای جوئل امسلی مدیر عامل شرکت Respawn Entertainment در خصوص یکسان بودن معماری X86 میان پردازنده های نسل بعد و امکان انتشار بازی جدید آن ها ” Titanfall  ” بر روی پلتفرم هایی به غیر از مایکروسافت سوال شد او از پاسخ دادن صریح تفره رفت و اشاره نمود که در حال حاضر قرار دادی محکم میان آنها و مایکروسافت بسته شده است و آن ها فعلا برنامه برای عرضه بازی خود بر روی سایر پلتفرم ها ندارند.

به روشنی روز مشخص است که امکان این عرضه از لحاظ فنی و سخت افزاری وجود دارد ولی قرار داد بسته شده میان مایکروسافت و آن ها در حال حاضر تضمین کننده عدم انتشار این بازی بر روی پلتفرم های غیر از مایکروسافت میباشد.

4

حال گروهی از بازی سازان مانند کارل مگنوس مدیر عامل کمپانی DICE معتقد هستند که این فرصت عالی و بزرگ برای شرکت های سازنده میباشد، امر توسعه بازی ها برای پلتفرم های گوناگون بسیار ساده تر از گذشته  شده و در این میان تصمیم گیری برای پلتفرم های مقصد دچار تغییراتی نشده و همانند قبل میباشد. همچنین این موضوع کاملا بر عهده سازندگان میباشد که برای چه پلتفرم هایی بازی را عرضه کنند و ممکن است آن ها به دلایلی متعدد بر روی یک پلتفرم خاص تمرکز کنند ولی در این میان سازندگان باهوش و بزرگ تصمیم میگرند از این امکان فراهم شده نهایت استفاده را ببرند و بازی خود را  با سرعتی بیشتر از گذشته بر طیف وسیعی از پلتفرم ها عرضه کنند و موفقیت تجاری خود را تضمین نمایند.

همچنین کارل مگنوس معتقد است که  برای یکپارچه  سازیی پلتفرم های مختلف اصلا نیازی به ساخت پردازنده های X86 نبود! زیرا هم اکنون انجین های چند پلتفرمی نظیر Unreal  سالیان متمادی وجود دارند و به بازی سازان این امکان را میدهند که بازی خود را برای طیف وسیعی از پلتفرم ها عرضه کنند.

حال در مقابل این دیدگاه آقای مارک دایانا از AMD اینگونه پاسخ میدهد :

” لزوما تمامی کمپانی ها لایسنس و مجوز استفاده از چنین انجین هایی را برای بازی های چند پلتفرمی خود ، خریداری نیمکنند و هچنین معتقد میباشد که این انجین ها در عمل همانند چیزی که سازندگان آن ها ادعا میکنند ، عمل نمیکند و با استفاده از این انجین ها سازندگان ابتدا باید یک بازی را میساختند و سپس راجب عرضه آن بر روی پلتفرم های مقصد تامل میکردند و سپس بررسی میکردند که آیا میخواهند این بازی را بر روی رایانه های شخصی عرضه کنند یا نه و به دنبال آن راه کاری فنی و خاصی را در نظر میگرفتند ولی هم اکنون با استفاده از معماری یکسان تنها دقایقی پس از تصمیم گیری میتوانیم شاهد عرضه آن بازی بروی  پلتفرم مورد نظر باشیم ! به همین راحتی و به همین سرعت !

ظهور نظریه متفاوت ، EA !

با وجود تلاش و راه کاری های اجرایی کمپانی AMD برای یکپارچه سازی کنسول ها با رایانه های شخصی و در دست گرفتن همزمان این دو بازار، برخی سازندگان و ناشران بزرگ همانند  EA Sport معتقد هستند که کما بیش امکان عرضه عناوین نسل بعد خود بر روی پلتفرم رایانه های شخصی به دلیل قدرتمند تر بودن کنسول های نسل بعدی مایکروسافت و سونی از اغلب رایانه های شخصی وجود ندارد ! شاید عموم جامعه با شنیدن این صحبت آقای اندرو ویلسون، مدیر عامل بخش بازی های ورزشی کمپانی EA شاخ در بیاروند و او ار احمق یا نادان خطاب کنند ولی در پشت پرده صحبت های او، برای متخصصان سخت افزار دلایلی مشهود و مستدل موجود میباشد که تا حدی ابهامات صحبت های او را از بین میبرند.

یکی از این دلایل استفاده از ویژگی ” حافظه دسترسی نا همگن متحد ” یا HUMA در  چیپ ست های کنسول های XBOX  ONE و PS 4 میباشد. در این کنسول ها پردازنده مرکزی، حافظه رم و پردازنده گرافیکی بصورت یکپارچه و متحد با سرعت بسیار زیاد با یکدیگر تبادل اطالاعات کرده و کار میکنند و این مساله در نسل حاضر پردازنده های رایانه های شخصی هنوز آن طورکه باید وشاید مورد استفاده قرار نگرفته است. این ویژگی به پردازنده  مرکزی و گرافیکی کنسول ها این اجازه را میدهد که به جای آنکه ابتدا اطلاعات را پردازش کرده و در یک محل مشخص ذخیره کرده وسپس از آن استفاده نمایند ، بطور همزمان آن اطلاعات را یکدیگر به اشتراک گذشته و از آن استفاده نمایند. مارک دایانا برای روشن تر شدن این ویژگی یک مثال ساده میزند :

” این ویژگی درست همانند آن میباشد که شما برای خرید یک بطری شیر بجای آنکه از سانفرانسیسکو به لوس آنجلس رانندگی کنید، از یک گوشه فروشگاه محل سکونتتان به گوشه دیگر رفته و بطری را بردارید. به همین راحتی ! ”

ویژگی دیگری که صحبت های آقای ادرو ویلسونا شفاف تر میسازد استفاده از فناوری معماری ناهمگون ” HSA ” در پردازنده کنسول هاست که باعث میشود پردزانده های به صورت گسسته و متفاوت باس اطالاعاتی را در اختیار گیرند و سهم بار اشتراکی را بر اساس نیاز خود انتخاب کنند.5

حال متوجه شدید که صحبت های اندرو ویلسون خیلی هم نا مرتبط و بی اساس نبوده و استدلال هایی فنی پشت آن بوده است. حال کمپانی AMD جهت مقابله با چنین رویکردی دست به کار شده و برای اینکه بازار رایانه های شخصی از رونق نیفتد، تصمیم به ساخت پردازنده هایی با استفاده از فناوری HSA و HUMA گرفته و قول داده است که تا پاییز امسال، درست همزمان با عرضه کنسول های نسل هشتم این پردازنده ها را روانه بازار کند و اطمینان داده است که اطالاعات بسیار سریع تر و روان تر از پردازنده های Intel  و Nvidia بر روی آنها پردازش شود.

حال متوجه میشویم که اتخاذ یک معماری مشترک تا چه حد در ایجاد یک اکو سیستم یکپارچه از بازی ها موثر و عملی است و چیزی به اسم نسل متحد دور از ذهن نیست. رویکرد مثبت این قضیه بیش از پیش به نفع جامعه دارندگان رایانه های شخصی تمام خواهد شد و مشخص میکند اگر قرار باشد روزی کنسول ها به حاشیه بروند و پلتفرم PC جای آن ها را بگیرد، فقط به دستان شرکت هایی همچون AMD انجا میشود یا برای اینکه جامعه ای به وجود آید که در آن از هیچ بازیی محروم نشویم نیازمند تلاش شرکت هایی همچون AMD هستیم.

همه با هم زیر پرچم ایالات متحده گیم

 

6

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مقاله : نسل متحد پردازنده ها | تحقق یک رویای متحد - گیمفا
مقاله : نسل متحد پردازنده ها | تحقق یک رویای متحد - گیمفا
مقاله : نسل متحد پردازنده ها | تحقق یک رویای متحد - گیمفا
مقاله : نسل متحد پردازنده ها | تحقق یک رویای متحد - گیمفا
مقاله : نسل متحد پردازنده ها | تحقق یک رویای متحد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • فقط AMDفقطATI و فقطبرندGIGABYTEوHISوفقط ATI 7750(چون خودم این مدلشو دارم)

  • روزبه جان این CPU های جدیدی که قراره بسازن روی مادربرد Asrock 990 AMD Fx کار میکنه !؟ یا باید Main مخصوص خودش رو هم داشته باشه ؟!

    • حمید رضا جان اگر نوع پایاه هایSND و نوع ساکت دچار تغییراتی نشد هباشه احتمالاینکه مادربرد شما این ویزگی ها را ساپورت کند ، وجود داره ولی برخی از این ویژگی ها به طراحی ذاتی مادربرد نیز بر میگرده و باید منتظر باشیم در پاییز شاهد نسل جدیدی از مادربرد ها هستیم یا نه

  • AMIR-GAMER گفت:

    فقط۶۹۰و۶۸۰که تو بازار نی :reallypissed: شانس منه بدبخته رفتم بخرم فقط۶۷۰بود

    • ۶۷۰ هم خوبه :)) خیلی خنک و سریع و کوچیک هست کارتش !

      • اقایون یه کم تحقیق کنید که میخاین چی بخرید که پشیمون نشید و سرتون شیره نمالن،شما وقتی کارت nvidiaمیخرید فقط دارید پول برن و چیپستشو میدید و عادت nvidiaهمیشه این بوده که هر کارتی رو که خواسته بده بیرون خیلی سر و صدا به پا کرده و قیافه گرفته ولی amdبی سر وصدا و بدون قیافه گرفتنی کار خودشو میکنه و قیمت کارتاشم ارزونه فقط مواظب باشید که موقع خرید کارت ریمارک بهتون ندن که…. .خلاصه برید اطلاعات زیادی جمع اوری کنید و بعد قضاوت کنیدو برای اطلاعات بیشتر به کاربر گرامی یعنی raminxxxمراجعه کنید،درضمن کارت منati7750DDR5هستش که راضیم

  • مقاله تخصصی بود خیلی عالی سپاس :yes:
    سایت به این مقالات نیاز داره :yes:

  • ali97 گفت:

    فقط amd وبرند msi وکارت خودم۶۹۷۰ :pissedoff:

  • از بحث های خارج از مقاله خودداری کنید و بیشتر با بحث های تخصصی در مورد همین قضیه،این مطلب ارزشمند رو پربارتر کنید.

  • kurosh گفت:

    روزبه جان با اینکه من ازسخت افزار سر درنمیارم اما مقالت روون وقابل فهم بود.بااین وجود که سیستم سخت افزاری کنسولی دبگه با رایانه های شخصی تفاوت چندانی نداره احتمال پورت شدن بازی ها ازکنسول به pcخیلی بیشتر میشه البته به قول خودتون حس وحال گیم رو کنسول کجا ورویpcکجا.بعدشم فکر نکنم کسی بیاد بازیای انحصاریشوپورت کنه چون دیگه مردم وای میسن اون بازیه انحصاری واسهpcپورت بشه وبجای اینکه پول زیادی واسه بازی بدن ی کپیشو میخرن وسلام :laugh: :yes:

    • آقای سباح عزیز،موضوع پورت شدن حتی در نسل های قبل هم بود،ولی اگر شما ذره ای با سیاست های First Party و Third Party آشناییت پیدا کنید متوجه این میشید که بازیهای انحصاری که توسط استودیوهای First Party (مانند Santa monica,ND,japan Studio و … از شرکت سونی) حتی به احتمال ۰ درصد هم راه به پلتفرم دیگه ای نداره و انحصاریهایی که شرکت های Third Party میسازن(مانند شرکت Epic,Remedy,From Software و…) بسته به نوع قرارداد و تمایلات خودشون هست.

      پس این توحمات که مثلا God of war برای PC بیاد یا مثلا Forza واسه PC بیاد رو باید از ذهن خارج کرد !

  • king of north گفت:

    مقاله فوق العاده خوبی بود
    من آخر تابستون میخواستم یه کیس جدید جمع کنم اما با این تفاسیر صبر میکنم تا نسل جدید پردازنده های AMD به بازار بیان و در کنار اون هم از یه کارت گرافیک سری ۸۰۰۰ که به زودی معرفی رسمی میشه استفاده میکنم
    وای چه شود سیستم بر پایه ی AMD :inlove:

  • samijon گفت:

    آقای روزبه دستتون درد نکنه مقاله عالی بود فقط اون قسمت
    تفاوت ها در این ملت متحد چگونه به وجود می آیند ؟
    دوبار تو متن نوشتید.
    یه چیز دیگه هم هست که شما در این مقاله گفتید که سیاست AMD بوده که همه رو یکپارچه کنه ولی تا اونجا که بدونم خود مهندس های سونی سفارش چنین چیزی رو بعد از کلی تحقیق به شرکت های تولید کننده میدن درسته که AMD هم نقش بسزایی دارد ولی به شخصه دلیل سونی برای اینکار فکر کنم درس گرفتن از گذشته بود که با پیچیدگی بیش از حد نسل قبل کار رو برای شرکت هایی که بازی های مولتی پلتفرم میسازن سخت کرده بود .البته ۹۰ درصد گیمران براشون بازی ها و نوآوری ها هستند که باعث انتخاب پلتفرم میشن نه قوی بودن. نسل قبل دیدیم Wii با وجود قدرت کمتر نسب به رقبا فروش بیشتری کرد و شرکت ها یی مثل سونی هیچ وقت از بازی های انحصاری دست نخواهد کشید و با قدرت هر چه تمام تر هیچ وقت نمیذاره که کنسول ها به حاشیه برند.

    • دوست عزیز هم سونی و هم مایکروسافت شخصی سازی هایی بر رروی پردازنده های جگوار انجام دادن و نمیشه گفت این ها همش خواست و میل AMD بوده ولی چیزی که من میخواستم به مخاطب برسونم این بود که AMD با یک سیاست خاص مدلی یکسان با معماری استاندارد را برای نسل بعد تعیین کرده و برای همین در متن مقاله سعی در مشخص کردن این دلایل داشتم

  • S_Majid_S گفت:

    :yes: :yes: :yes: ATI :yes: :yes: :yes:
    :yes: :yes: AMD :yes: :yes:
    :yes: Catalyst :yes:

  • peyman3 گفت:

    شخصا سیستمی که دارم چه CPU چه کارت گرافیک AMD اما

    وقتی صحبت کیفیت عمر قطعه . . . میاد وسط AMD توان رقابت در حال حاضر با NVIDIA

    نداره یا INTEL تنها برتری که AMD نسبت NVIDIA داره همون قیمت شه شما ببین

    INTEL اومده فرکانس رو اورده پایین اما کش رو برده بالا که این پایین اومدن فرکانس

    کمک میکنه تا حرارت کمی درست کنه اما اون طرف فرکانس اومده رفته بالا کش

    اومده پایین و این بالا رفتن فرکانس حرارتی ایجاد میکنه که مادربورد رو زود خراب

    میکنه و شما بعد گذشت دو سال انتظار اینو داری که سیستم بخوابه مادربورد

    مشکل حرارت داشته باشه اما INTEL نه درسته کمی گرون تره اما کیفیت داره

    ولی من با این برتری که INTEL و NVIDIA نسبت به رقیبش داره باز هم میرم سمت

    AMD فکر میکنم قیمت خیلی تعصیر داره و این شرکت ها باید یک فکری بکنن

  • ممنون عالی بود برای پربارتر شدن سایت به همچین مقاله هایی نیازه… :yes:

  • عجب amd زرنگه ها.اینجوری بازار pc رو هم در دست میگیره.به این میگن بازار یابی.لذت بردم
    خواهشا از این مقاله ها تو سایت بزارید که سطح سایت رو بالاتر ببره

    • ramin#x#.x گفت:

      اتفاقا من ایراد به این مقاله زیاد میگیرم ( گرچه احتمالا ترجمه و کار ایشون نیست)
      و از بیس این مقاله رو طراحی شده و درشت شده ( غلط اما از نوع کوچک جلوه دادن و بزرگ کردن) میدونم و خیلی جاهاش بحث فنی جدی و قوی داره و براحتی خیلی از حرف های بیان شده در این متن قابل رد کردن و انکار با دلایل محکم هستند.
      در این مقاله خیلی چیزها دیده نشده
      خیلی چیزها کم رنگ شده
      خیلی موارد بزرگ نمایی شده
      به کل ایراده.

  • ولی من دوست داشتم ps4 بدون ps camera گرونتر بودش ولی قطعات داخلش ماله nvidia بودش.انصافا یه سرو گردن از amd بالاترن ولی خیلی باید سیبیلشون رو چرب کنی
    nvidia دوست داریمممممممممممممممممم :-* :-* :-* :-*

  • Jahan گفت:

    مقاله خوبی بود مرسی
    دو مسئله خوشحال کننده تو این مقاله بود اول این یکپارچه شدن کنسول ها با pc که دیگه بازی سازای مولتی پلتفرم بهونه ای برای تاخیر یا عرضه نکردن بازی واسه Pc ندارن و بازی مثل GTA 6 باید همزمان عرضه بشه با کنسول 😀
    دومین نکته نسل بعد پردازنده های AMD هست که قراره از معماری HSA بهره ببره، این معماری به نظرم یه نوع انقلاب محسوب میشه و در این صورت با وجود برتری اینتل و انویدیا در معماری فعلی، اگر فکری نکنن به راحتی متحمل شکست میشن، راهش هم اینه که اینتل و انویدیا متحد بشن و معماری جدیدی بر پایه “سیستم روی چیپ” رو درست کنند که باز هم تو نسل جدید AMD رو شکست بدن 😀 کلا معماری ها داره به سمت سیستم رو یک چیپ میره مثل کنسولهای بازی یا گوشی های هوشمند و تبلتها که همونجور که توی مقاله بود هم باعث افزایش چند برابری قدرت پردازش میشه هم سادگی معماری هم کاهش مصرف انرژی و… به همین دلیله که تو یه مقایسه دیدم میان به عنوان مثال به اشتباه گرافیک PS4 رو با یه گرافیک معمولی pc مثل ۷۸۵۰ برابر میدونن چون ملاکشون فقط خود پردازنده گرافیکیه که مثلا چند ترافلاپس قدرت پردازشی داره اما به تفاوت معماری توجهی نمیکنن

  • خیلی مقاله خوب و ارزشمند بود ممنون روزبه جون خسته نباشی دمت گرم :evilgrin:

    مگه این amd واسه pc کاری کنه مگنه از شرکت انویدیا و شرکت های دیگه مثل

    مایکروسافت و گیگا و ایسوز .msi هیچ کاری واسه pc نمیکنن نمیان فکر کنن اگه گیمرا pc کم بشه چه به سر همه شرکت های سخت افزاری میاد :no:

    من خود pc دارم اگه نخوام بازی کنم تا ۸ سال دیگه نیاز به هیچ قطعه pc ندارم :yes:

    • البته دوست من بحث AMD از شرکت های توسعه دهنده مث ایسون و گیگا و ام اس آی و… کاملا جداست ، بحث AMD در مقابل Nvidia و Intel مطرح میشه ، حتی مایکروسافت هم بحثش با همه اینا هم متفاوته و خواهشا این مسائل رو باهم اشتباه نگیرید چون گیگبایت و امثال اون فقط تراشه ها رو توسعه میدن ، طراحی و کاراصلی با سازنده تراشه است

      • ممنون ولی اینا میدونستم منظور این بود که تمام شرکت های که داره سودی از سمت pc
        بهشون میرسه حالا به هر شکلی باشه این مایکروسافت باشه که ویندوز و برنامه و

        کینکت سود میبره یا حتی گیگابایت یا هر شرکتی یا حتی کوچکترین سازنده لوازم

        جانبی pc باشه به شکلی دارن سودی میبرن :yes: 😉

  • Alireza M گفت:

    توی گیمفا جای اینجور مفاله ها خیلی کم بود 😎
    دستت درد نکنه روون نوشتی و مطلب رو نپیچوندی :yes:

  • samijon گفت:

    ۸۰ درصد پیشرفت های AMD در این چند سال مدیون ATI هستند و البته ATI رو از ورشکستگی نجات دادن.

  • ramin#x#.x گفت:

    بعد از قسمت ظهور نظریه متفاوت ، EA ! همش چرت و پرت محض بود و کلا در حال خنده بودیم.
    شما واقعا میتونید جگوار رو با سری i7 1155 مقایسه کنید؟ کار به ۲۰۱۱ و ۱۱۵۰ ندارم.
    به نظر شما DICE دیوانه بتل ۴ رو بر روی یه pc خوف نمایش بده؟
    چرا اپیک گفته حرف های این اقا مزخرفه؟
    چرا یرلی از کرایتک هم این موضوع رو تایید کرده؟
    اینا همش جوسازی قبل و حداکثر تا یکسال بعد عرضه کنسول های هر نسله و حرف های این مقام EA هم دقیقا همانطور که نویسنده ما تحت تاثیر قرار گرفته حاوی جوی بالا و از روی سیاست های تایین کنده کنسول سازان است.
    دوست گرامی اینتل خیلی وقته بازار apu رو داشته ( ولو ضعیف) اما خودشون هم اعلام کرده اند هرگز یک apu کار gpu و cpu برابر خود را نمیدهد.
    شما هاسل رو ببین؟؟؟
    الان دقیقا اگر به دلار حساب کنی یه کنسول ۵۰۰-۶۰۰ دلاری ( نسل بعد) ضعیفتر از یه pc همین رنج قیمتیه!
    اینا همش حرفهاییه که برای فروش کنسول ها در یک سال اول زده میشه.
    الان مقایسه جگوار با ۸۳۵۰ با یه i5 و یه i7 بسیار جالب و گویا همچیز است.
    اما در مورد pc بله اگر یک ssd و ردوان و رم کافی رو بصورت حرفه ای با هم متچ کنید الان قدرت چهار کنسول ps4 را میتوانید به خانه ببرید.
    اما برای کسانی که به فکر هزینه کمتر هستند یک ۶۸۰ و i7 به طور کامل فراتر از نسل پیش روست متاسفانه بحث سخت افزار بحت امروز و دیروزنیست و تجربه و تشخیص شیب پیش رو کار آسانی نخواهد بود و گر متوجه میشدید که پشت اینها چه سیسات هایی وجود داره هرگز خود را درگیر چنین حرفهایی نمیکردید و انتخاب درست رو انجام میدادید ( هنوزکه هنوزه سری های های اند ۵۰۰۰ رادیون خیلی حرف ها برای گفتن دارن و به راحتی در حد سری ۷۰۰۰ هستند).

    • Live For Game گفت:

      رامین من خودم بین یه pc high end و یه کنسول گیر کردم. فکرمیکنی کدومش مناسب تر و به صرفه تره؟

    • گل پسر اولا که کمی آرام تر ، ثانیا که من قصد نداشتم بگم کنسول بهتره یا پی سی ! شما اصلا متوجه مقصود مطلب شدی؟ عنوان مطلب را مطالعه کردیو برداشتت این بود ؟
      من دراینم مطلب سعی داشتم بیشتر معماری متحد اکس ۸۶ نسل هشت و دلایل اینتخاب این معماری از سوی AMD برای هر دو شرکت رو بازگو کنتم وگرنه شکی در این نیست که core i7 بسیار بسیار قوی تر از جگوار هست ،
      لطفا یبار دیگه متن رو با دیدی غیر مقایسه ای بخون ، من اصلا منظورم چیز یکهش ما گفتید نیست

      • ramin#x#.x گفت:

        من متن کاملتر رو جای دیگه هم خوندم و تویتر هم از سوی دیگه یه مبحث مشابه رو پیگیری میکنم و این بار دومه
        توی این سوروسی که جدیدن راه افتاده و خط میده چند چیز واضحه:
        ۱- کوجکک نمایی سخت افزار های های اند
        ۲- تضعیف کردن انریل انجین ( سیر کلی )
        ۳- برجسته و بزرگ کردن مزیتها بیش از اندازه.
        بحث من دوست عزیز کلا قسمت اخر متن شماست که از لحاظ فنی و منطقی خیلی بزرگ نمایش داده شده با بقیش کار ندارم بله ۸۶ به نفعه pc چون دیگه پلتفرم اصلی اصلا pc یجورایی محسوب میشه و حتی یکپارچه شدن معماری ها. اینارو قبول دارم اما با بخش پایانی شدیدا مخالفم با دلیل از بزرگترین مراجع سخت افزاری مخالفم.

  • AminTSL گفت:

    هواسم نبود تکرار شد 😀 :yes:

  • farbod.music گفت:

    این معماری هکش ساده تره شک نکنید :mean:

مقاله : نسل متحد پردازنده ها | تحقق یک رویای متحد - گیمفا
مقاله : نسل متحد پردازنده ها | تحقق یک رویای متحد - گیمفا