بررسی RTX 3050 Eagle OC گیگابایت - گیمفا
بررسی RTX 3050 Eagle OC گیگابایت - گیمفا
بررسی RTX 3050 Eagle OC گیگابایت - گیمفا
بررسی RTX 3050 Eagle OC گیگابایت - گیمفا

بررسی RTX 3050 Eagle OC گیگابایت

مهدی ملکی
۲۰:۰۰ ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
بررسی گیگابایت rtx 3050

RTX 3050 Eagle OC با وجود عملکرد قابل ملاحظه و ویژگی‌های نسل جدید، قیمت‌گذاری اقتصادی دارد و همین موضوع آن را تبدیل به یک معجزه واقعی کرده است.

انویدیا این کارت گرافیک را برای بهره‌وری کامل جهت تجربه بازی‌ها در حالت ۱۰۸۰p و ۶۰ فریم بر ثانیه طراحی کرده است و حالا نسخه گیگابایت را با تعدادی بهبود دیگر شاهد هستیم.

اگر بودجه کمی دارید و سخت‌افزار شما هم مسیر درازی را تا به این‌جا پشت سر گذاشته است، RTX 3050 Eagle OC می‌تواند همان پلی باشد که برای ورود مجدد به جهان بازی، دنبالش می‌گردید. با بررسی این کارت گرافیک همراه گیمفا باشید.

مشخصات، طراحی و ظاهر

برندگیگابایت
سری‎GV-N3050EAGLE OC-8GD
وزن‎۱.۷۸ pounds
ابعادL=213 W=120 H=41 میلی‌متر
سازندهانویدیا
سرعت هسته‎۱۴۰۰۰ MHz
نسخه مرجع‎انویدیا جی‌فورس RTX 3050
برند تراشهانویدیا
ظرفیت رم‎۸ GB

طراحی RTX 3050 Eagle OC گیگابایت شباهت زیادی به سایر کارت‌های سری RTX 30 دارد و شاید بتوان تنها تفاوت را طول کمتر این کارت در نظر گرفت. این کارت گرافیک از لحاظ زیبایی‌شناسی سعی دارد همه چیز را ساده و هدفمند نگه دارد.

دو فن مشکی در بخش جلویی و حکاکی آبی‌رنگ EAGLE در بالای آن‌ها تنها موارد قابل تشخیص و مهمی هستند که جلب توجه می‌کنند. این کارت گرافیک با سرعت کلاک بوست ۱۷۹۲ مگاهرتز کار می‌کند که اندکی بیشتر از کارت‌های این‌رده با سرعت کلاک بوست ۱۷۷۷ مگاهرتز است. این تفاوت باعث تغییر عملکرد در حد اندکی می‌شود.

بررسی گیگابایت rtx 3050

RTX 3050 Eagle OC اکنون با قیمتی در محدوده GTX 1660 و GTX 1660 Ti در زمان عرضه، روانه بازار شده است. کارت گرافیک مذکور مجهز به ۲۵۶۰ هسته CUDA و ۸ گیگابایت VRAM GDDR6 از انوع باس ۱۲۸ بیت است که با پهنای باند ۱۴ گیگابیت بر ثانیه کار می‌کند.

از جمله تفاوت‌های این کارت با سایر محصولات سری RTX مخصوصاً RTX 2060 با ۶ گیگابایت VRAM می‌توان به باس ۱۹۲ بیت کارت دیگر دیگر اشاره کرد. RTX 3050 به تمام درگاه‌هایی که از یک کارت گرافیک انتظار می‌رود مجهز است: ۲ عدد درگاه DisplayPort 1.4 و دو عدد درگاه HDMI 2.1 برای اتصال به بهترین مانیتورهای حال حاضر بازار.

لازم به ذکر است که بسیاری از کارت‌های اقتصادی مثل GTX 1660 و RTX 2060 تنها به یک عدد درگاه DisplayPort و HDMI مجهز هستند و اکثر مدل‌های قدیمی هم از نسخه ۲.۱ درگاه HDMI پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین اگر قصد خرید یک کارت گرافیک مناسب برای پشتیبانی با چند مانیتور را دارید، نیازی به هزینه اضافه برای مدل‌های گران‌تر نیست.

عملکرد و کارایی

تا زمانی که بدانید دقیقاً باید چه چیزی را انتظار داشته باشید، RTX 3050 Eagle OC انتظارات شما را تمام و کمال برآورده می‌کند. همان‌گونه که اشاره کردیم، این کارت با هدف دست‌یابی به رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ فریم ۶۰ و استفاده از ری تریسینگ و DLSS طراحی و عرضه شده است.

انویدیا سازنده نسخه مرجع این کارت پیش‌تر تایید کرده که کارت گرافیک مذکور می‌تواند بازی‌های Control و Guardians of the Galaxy را با همین تنظیمات گرافیکی اجرا کند که ما نیز نگاهی به این ادعا خواهیم داشت. RTX 3050 در تست‌های واقعی می‌تواند Control را با رزولوشن ۱۰۸۰p و حتی ۱۴۴۰p هم اجرا کند که البته در خصوص دست‌یابی به نرخ فریم ۶۰ این مهم به لطف استفاده از DLSS محقق می‌شود.

بررسی گیگابایت rtx 3050

به همین ترتیب شما می‌توانید با فعال کردن همزمان DLSS و ری تریسینگ Control را ۶۰ فریم بر ثانیه بازی کنید. با خاموش کردن DLSS رسیدن به این شرایط دشوارتر می‌شود به همین خاطر بهتر است همیشه DLSS را روشن کرده و تنظیمات آن را روی یکی از حالت‌های Balanced یا Performance قرار دهید.

Guardians of the Galaxy نه تنها از لحاظ گرافیک بازی خوش‌ساختی است بلکه بهینه‌سازی مناسبی هم دارد و شما می‌توانید آن را روی RTX 3050 تحت شرایط صحیح به خوبی تجربه کنید. شما حتی می‌توانید با تنظیمات Ultra (در صورت روشن بودن DLSS) این اثر را با نرخ فریم خوبی تجربه کنید.

با این حال به محض انتخاب رزولوشن ۱۴۴۰p و حتی با وجود فعال بودن DLSS مجبور می‌شوید بین یکی از اولویت‌های عملکرد یا کارایی، دست به انتخاب بزنید تا نرخ فریم روی ۶۰ حفظ شود. فعال کردن DLSS و ری تریسینگ به صورت همزمان، نرخ فریم را تا ۴۷ پایین می‌آورد و در صورت غیرفعال کردن ری تریسینگ، این عدد به ۵۲ فریم بر ثانیه می‌رسد.

rtx 3050

نسخه PC Enhanced Edition بازی Metro Last Light هم در سمت مقابل برای ارزیابی ری تریسینگ گزینه بسیار مطلوبی است. حتی همین حالا بعد از این که تقریباً ۳ سال از عرضه اولیه آن می‌گذرد بدون شک می‌توانیم لقب یکی از بهترین بازی‌های مجهز به ری تریسینگ را به آن اختصاص دهیم.

Metro Exodus با تنظیمات گرافیکی Extreme و فعال بدون هر دو قابلیت DLSS و ری تریسینگ روی ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود. رزولوشن بومی ۱۰۸۰p (یعنی غیرفعال کردن DLSS) اجازه می‌دهد این عنوان را با نرخ فریم ۵۳ تجربه کنید که البته این موضوع در خصوص رزولوشن ۱۴۴۰p صدق نمی‌کند و شما را به زحمت خواهد انداخت.

در رزولوشن ۱۴۴۰p بهتر است با فعال کردن DLSS به تجربه بازی بپردازید تا به نرخ فریم میانگین ۵۸ برسید. بدون فعال کردن DLSS، Metro Exodus در این تنظیمات گرافیکی و رزولوشن ۱۴۴۰p حداکثر ۳۴ فریم بر ثانیه خروجی می‌دهد.

در ادامه تعدادی از بنچمارک‌های این کارت گرافیک روی ستاپی با مشخصات زیر را لحاظ می‌کنیم:

پردازندهاینتل Core i5-12600K
مادربرد ایسوس ROG Maximus Z690 Hero
رم۲ عدد ۱۶GB Crucial DDR5-4800 CL40
حافظه۱TB Kingston NV1
۹۶۰GB Kingston UV500 SATA SSD
۱TB Kingston KC2500 PCIe 3.0 x4 NVMe SSD
کارت گرافیک گیگابایت جی‌فورس RTX 3050 EAGLE
منبع تغذیهکولر مستر V850 Platinum
مانیتورBenQ EL2870U
درایور کارت گرافیکانویدیا جی‌فورس Game Ready Driver 511.32 (Beta)
بررسی گیگابایت rtx 3050
Superposition 4K Optimized
بررسی گیگابایت rtx 3050
۳DMark Time Spy
بررسی گیگابایت rtx 3050
نرخ فریم بازی‌ها حین فعال و غیرفعال بودن ری تریسینگ (DLSS در همه حالت‌ها غیرفعال است)

جمع‌بندی

سوال اصلی این‌جاست که به آن پاسخ دهیم: آیا خرید گیگابایت RTX 3050 Eagle OC منطقی است؟ بله، مخصوصاً حالا که قیمت کارت‌های گرافیک افت محسوسی را تجربه می‌کند.

در حال حاضر تهیه RTX 3060، RTX 3060 Ti یا حتی RTX 2060 که قیمت نزدیک‌تری به این این کارت دارد، صرفاً برای تجربه بازی‌ها روی رزولوشن ۱۰۸۰p با بهترین نرخ فریم و خروجی منطقی نیست؛ ۳۰۵۰ ویرایش گیگابایت با قیمتی معقول همه این ویژگی‌ها را در دسترس شما قرار می‌دهد.

در واقع RTX 3050 وعده سازندگان مبنی بر دست‌یابی به نرخ فریم ۶۰ در سنگین‌ترین بازی‌ها را حداقل تا حد زیادی به لطف DLSS برآورده می‌کند و نباید فراموش کنیم که قابلیت ری تریسینگ هم در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. RTX 3050 از آن دست کارهای گرافیکی است که انویدیا و گیگابایت برای جذب جذب دسته‌ای عظیم از کاربران روانه بازار کرده‌اند و احتمالاً در این موضوع موفق هم خواهند شد.

بررسی RTX 3050 Eagle OC گیگابایت - گیمفا
بررسی RTX 3050 Eagle OC گیگابایت - گیمفا
بررسی RTX 3050 Eagle OC گیگابایت - گیمفا

AliMR.BADGUYLonesome guy

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی RTX 3050 Eagle OC گیگابایت - گیمفا
بررسی RTX 3050 Eagle OC گیگابایت - گیمفا
بررسی RTX 3050 Eagle OC گیگابایت - گیمفا
بررسی RTX 3050 Eagle OC گیگابایت - گیمفا
بررسی RTX 3050 Eagle OC گیگابایت - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی RTX 3050 Eagle OC گیگابایت - گیمفا