بررسی بتای بازی FIFA 23؛ همان همیشگی یا بهبودی اساسی؟ -
بررسی بتای بازی FIFA 23؛ همان همیشگی یا بهبودی اساسی؟ -
بررسی بتای بازی FIFA 23؛ همان همیشگی یا بهبودی اساسی؟ -
بررسی بتای بازی FIFA 23؛ همان همیشگی یا بهبودی اساسی؟ -

بررسی بتای بازی FIFA 23؛ همان همیشگی یا بهبودی اساسی؟

مهدی رضایی
۱۶:۴۲ ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
بررسی بتای بازی FIFA 23؛ همان همیشگی یا بهبودی اساسی؟ -

آیا بازی FIFA 23 تفاوت‌های عمده‌ای با نسخه‌ی قبل دارد؟ طرفداران تا چه حد باید انتظاراتشان را برای این بازی بالا ببرند؟ با بررسی بتای FIFA 23 همراه ما باشید.

هر ساله قبل از عرضه‌ی نسخه نهایی بازی‌های فیفا، تعدادی از مشتریان ثابت یا گیمرهای حرفه‌ای فیفا به صورت شانسی انتخاب شده و تعدادی کد با عنوان Closed Beta جهت تست بازی برایشان فرستاده می‌شود. این افراد وظیفه دارند مشکلات بازی در بخش‌های مختلف را در فروم‌های مخصوص این شرکت مطرح کرده تا در نسخه نهایی شاهد آن‌ها نباشیم. به طور کلی بازخوردی که EA از این افراد تستر می‌گیرد؛ تاثیر زیادی روی کیفیت نهایی بازی دارد.

خوشبختانه به عنوان یکی از گیمرهای قدیمی این سری، شانس آن را داشتم که کد بتای بسته‌ی بازی FIFA 23 را از طریق ایمیل دریافت کنم و مدتی به تجربه‌ی این بازی پرطرفدار و موردانتظار مشغول شوم. از آن‌جایی که EA در مورد این مرحله از تست بازی بسیار محتاط است؛ حق گرفتن هیچ عکس یا ویدئویی به بتاتسترها نمی‌دهد و فقط می‌توانم به صورت کلامی در مورد کم و زیاد بازی صحبت کنم و اطلاعاتی کلی از آن به دست شما عزیزان برسانم.

fifa 23

ابتدا از پرطرفدارترین بخش FIFA، یعنی فیفا آلتیمیت صحبت می‌کنم. این بخش در بازی FIFA 23 تحولات زیادی به خود دیده و دست و بال طرفدران را برای ساخت تیم دلخواه از لیگ‌های مختلف و تغییر پست بازیکنان را باز گذاشته است. سیستم کمیستری به طور کلی از نو نوشته شده و کمی پیچیده‌تر هم شده است. این بار به جای ۱ تا ۱۰۰، شیمی تیم شما بین ۱ تا ۳۳ خواهد بود. دیگر هیچ لینکی بین بازیکنان به صورت خطی وجود ندارد و لینک‌ها بسیار عمیق‌تر شده‌اند. به طور مثال قبلا نمی‌توانستید بین مسی در بال راست و مندز در دفاع چپ که هر دو هم در پاریس بازی می‌کنند، لینکی برقرار کنید؛ اما اکنون به لطف سیستم جدید این مهم محقق شده است.

برای ساخت یک تیم با کمیستری بالا، لازم نیست حتما ۱۱ بازیکن از یک لیگ یا ملیت بیاورید. هر بازیکن از صفر تا ۳ کمیستری فردی دارد که مجموع این کمیستری‌ها کل کمیستری تیم شما را شکل می‌دهند. هر فاکتور تشکیل دهنده‌ی کمستری نقشی را در ساخت شیمی تیم شما ایفا می‌کند. به محض ساخت تیم نواری در سمت چپ با چراغ‌های سبز نشان می‌دهد که از هر لیگ، باشگاه و ملیت چند بازیکن دارید مثلا کاسمیرو و فیلیپه را در نظر بگیرید؛ این دو حتی اگر جایگاه نزدیکی در ترکیب شما به هم نداشته باشند، به واسطه‌ی برزیلی بودن هر دو (دو چراغ سبز) و لالیگایی بودن هر دو( دو چراغ سبز) جمعا ۴ کمیستری به تیم شما اضافه خواهند کرد.

بازی fifa 23

همچنین تغییر پست بازیکنان دیگری نیازی به کارت‌های مخصوص ندارد و صرفا با کارت‌هایی تحت عنوان Position Modifier می‌توانید پست همه بازیکنان را تا حد امکان (با توجه به پست های مختلف بازیکنان در فوتبال واقعی) تغییر دهید. این مورد باعث شده این کار بسیار راحت‌تر صورت گیرد و برای تغییر پست بازیکنان نیازی به چندین کارت نداشته باشید. تغییر بعدی نیز در این قسمت بخش Moments است. این قسمت چالش‌هایی دارد که با انجامشان سکه و جوایز مخصوص می‌گیرید. این چالش‌ها می‌توانند زدن دو گل در ده دقیقه یا گل نخوردن بدون لمس توپ یا چنین چیزهای سرگرم‌کننده‌ای باشد که واقعا هم جوایز درخوری را در صورت انجام به شما اعطا می‌کنند.

اگر طرفدار بخش آفلاین بازی یعنی Career Mode باشید، باید بگویم خبرهای نسبتا خوبی برای شما دارم. این بخش در FIFA 22 تحولاتی به خود دیده بود و حال این تحولات در FIFA 23 کامل‌تر هم شده‌اند. برای مثال بعد از انجام هر نقل و انتقال و خرید یا فروش یک بازیکن، مدیر ورزشی تیمتان عملکرد شما را به شکل شکیلی از ابتدا تا آخر معامله رسم می‌کند و امتیازی به شما متناسب با قیمت خرید و فروش و بندها و پاداش‌ها به شما می‌دهد که در آینده‌ی شما در باشگاه و دید بازیکنانتان و حتی معاملات آینده و خلاصه همه‌چیز تاثیرش را خواهد گذاشت.

همچنین حالا بیش از پیش شاهد جزئیاتی در کنفرانس‌های مطبوعاتی و صحبت‌های قبل بازی با بازیکنان خواهیم بود که واقعا تاثیر خوبی روی تجربه‌ی شما می‌گذارند. همچنین حالا می‌توانید در قامت سرمربی‌های واقعی هم کریر مود را آغاز کنید و توخل و آرتتا را به هر تیمی دلتان خواست ببرید.

بررسی بتای بازی FIFA 23؛ همان همیشگی یا بهبودی اساسی؟ -

بخش Pro Clubs به طور واضح همچنان کامل نشده و نمی‌توان توضیح چندانی برای آن داد. تنها می‌توانم بگویم به نظر سرورهای فیفا در این بخش تقویت شده و شاهد زمان‌های انتظار کمتری خواهید بود. با این حال؛ شاید بیشترین تغییر ظاهری و محیطی را در بخش Volta Football شاهد باشیم. این بخش حالا میزبان زمین‌های بازی با شرایط جوی متفاوت است و می‌توانید در زمین خاکی، برفی و فانتزی مسابقه دهید و یک تجربه‌ی آرکید به تمام معنا داشته باشید. میزان زمین‌‌های اضافه شده در نسخه‌ی نهایی احتمالا به ۱۰ عدد با شرایط جوی و محیطی متفاوت نیز برسد که تحسین برانگیز است.

بخش Volta تکنیک‌های تازه‌ای نیز به بازی اضافه کرده که واقعا این بخش را لذت‌بخش‌تر کرده و یک تجربه‌ی فوتبال خیابانی کامل است. با این حال همچنان سرورهای بازی در بخش Squads و Arcade مشکل داشت و امید می‌رود در نسخه‌ی نهایی چنین مشکلاتی را شاهد نباشیم. به طور کلی اگر طرفدار فوتبال خیابانی هستید، به بازی امیدوار باشید.

از بخش‌های مختلف بازی تا حد امکان صحبت‌هایی را کردیم و حالا نوبت صحبت در مورد مهم‌ترین قسمت بازی فیفا، یعنی گیم‌پلی است. گیم‌پلی بازی بهبودهای بسیار خوبی را داشته، اما در کنار آن مشکلاتی نیز دارد که باید حل شوند. ابتدا با نکات مثبت آغاز می‌کنم. سیستم پاس‌کاری بازی کاملا بهبود یافته و دیگر مثل فیفا ۲۲ شاهد پاس‌های اشتباه عجیب و غریب و گل خوردن‌های بی‌جایتان نخواهید بود. این سیستم به حدی بهتر شده است که شاید پاسی را که انتظار نداشته باشید به هدفتان برسد و هوش مصنوعی بازیکنی که کنترلش می‌کنید واقعا عالی است و متوجه هدف پاس شما می‌شود.

بررسی بتای بازی FIFA 23؛ همان همیشگی یا بهبودی اساسی؟ -

هوش مصنوعی مدافعین نیز بسیار بهتر شده است و شاهد جایگیری‌های خوب مدافعین و بهبود AI Defendig هستیم که باعث ساده‌تر شدن دفاع و شاید کم‌ گل‌تر شدن بازی‌ها شود. همچنین از مهم‌ترین تغییر گیم‌پلی بازی هم نباید غافل شویم که مثل یک الزام برای تمام این موارد است: کم‌شدن سرعت بازی. سرعت بازی به طور کلی کاهش یافته و شاهد فوتبال سریعی چون FIFA 22 در بازی FIFA 23 نخواهید بود. هرچند همچنان بازیکنان سرعتی که مهارشان بسیار سخت است در بازی وجود دارند(هالند و مسی)، اما این کاهش سرعت به طور کلی کمک‌کننده است.

پنالتی‌ها، کرنرها و ایستگاهی‌ها به طور کلی از نو نوشته شده‌اند. پنالتی‌ها ساده‌‌تر شده‌ و کرنر و ایستگاهی‌ها دشوارتر. برای کرنرها حالا به جز تنظیم زاویه‌ی کلی زدن ضربه، باید جایی از توپ را که می‌خواهید به آن ضربه بزنید تعیین کرده و سپس اقدام به سانتر کنید. در مورد ایستگاهی‌ها هم دقیقا مثل کرنرها به این صورت است و واقعا نیاز به تمرین و مهارت دارند. زدن پنالتی‌ها اما بیشتر با چاشنی شانس همراه است و فقط باید زمانی به توپ ضربه بزنید که نوار دور آن سبز باشد و جایی خوبی را هم هدف بگیرید.

از خوبی‌های گیم‌پلی بتا گفتیم، نکات منفی‌اش را هم می‌گوییم. متاسفانه تاخیر در اجرای دستورات بسیار آزاردهنده است و شاید به‌اندازه‌ی نیم ثانیه (حتی در حالت آفلاین) شاهد Input Lag هستیم. این مورد وقتی به سرعت در حال حرکت هستید و می‌خواهید جهت دویدن را تغییر دهید، بیشتر وضوح پیدا می‌کند. این مشکل به دلیل واقعی‌تر شدن بازی و کاهش سرعت آن و کاهش اقدامات فضایی از جانب بازیکنان است؛ اما واقعا اذیتتان می‌کند. فرض کنید جهت را عوض کرده‌اید و بازیکنتان تازه نگاهی به توپ می‌اندازد و سپس به صورت واقع‌گرایانه‌ای می‌خواهد با تعویض زاویه بدن مسیرش را عوض کند. امیدواریم سرعت این انیمیشن‌ها در نسخه نهایی بهبود یابد که احتمال آن هم با توجه به فیدبک تسترهای FIFA 23 بالاست.

بررسی بتای بازی FIFA 23؛ همان همیشگی یا بهبودی اساسی؟ -

به طور کلی گیم‌پلی فیفا ۲۳ حس سنگینی خاصی دارد و واضح است که EA می‌خواهد FIFA 23 بیشتر شبیه به نسخه‌های قدیمی مثل FIFA 17 باشد تا دو سه نسخه‌ی اخیر. این اقدام اگر با رفع مشکلات صورت گیرد، واقعا ایده‌ی خوبی است و شاهد یک فوتبال کامل و باکیفیت خواهیم بود.

مهم‌ترین تغییر گرافیک بازی، انیمیشن‌های بسیار زیادتر بازیکنان و رنگ و لعاب بسیار خوب استادیوم‌ها و چمن مسابقات است. چمن مسابقات حالا یک رنگ سبز واقعی دارد و بسیار زنده است. طراحی چهره‌ی اکثر بازیکنان نیز بسیار خوب صورت گرفته و نورپردازی استادیوم‌ها و فریم‌ریت بازی نیز تقریبا در همین نسخه‌ی بتا هم هیچ مشکلی ندارد. همچنین کیفیت تورهای دروازه و تماشاگران نیز پیشرفت قابل توجهی داشته و زوایای دوربین جدیدی نیز برای اعمالی چون پرتاب‌های اوت و اتفاقات بازی درنظر گرفته شده که واقع‌گرایی آن را افزایش هم داده است.

در نهایت نظرم در مورد بازی FIFA 23 مثبت است و می‌توانید به یک فوتبال کامل امیدوار باشید. تغییرات مثبت خوبی در بازی انجام گرفته و اگر اندک مشکلات گیم‌پلی برطرف شود (که شرط بسیار مهمی است)، با توجه به محتواهای جدیدی چون فوتبال باشگاهی زنان و دیگر مواردی که در مقاله ذکر شد، می‌توانیم شاهد کامل‌ترین فوتبال منتشرشده تا به امروز باشیم.

Moein MM2Gidoravahid gamermahdi12345DracolaIker CasillasdeathwingsFree as the windVisible 6-tigh manDARKSIRENکاپیتان قیمتMahyarMsmSTARmohammad reza gamerامینPARASITE EVE 2meysambامیر حسینمحمدرضا نوروزیMãhdīærmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی بتای بازی FIFA 23؛ همان همیشگی یا بهبودی اساسی؟ -
بررسی بتای بازی FIFA 23؛ همان همیشگی یا بهبودی اساسی؟ -
بررسی بتای بازی FIFA 23؛ همان همیشگی یا بهبودی اساسی؟ -
بررسی بتای بازی FIFA 23؛ همان همیشگی یا بهبودی اساسی؟ -
بررسی بتای بازی FIFA 23؛ همان همیشگی یا بهبودی اساسی؟ -

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی بتای بازی FIFA 23؛ همان همیشگی یا بهبودی اساسی؟ -