٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا
٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا
٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا
٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا

٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند

نصیر فرزان
۱۲:۴۳ ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا

باگ و گلیچ، از اجزای جدایی‌ناپذیر بازی‌های ویدیویی هستند. در این مقاله به معرفی ۸ باگ که بعدها به یکی از قابلیت‌های موجود در بازی تبدیل شدند، خواهیم پرداخت.

با وجود سعی و تلاش بالای توسعه‌دهند‌گان عرصه‌ی گیمینگ، برخی اوقات اشتباهات عجیبی در حین تولید یک بازی رخ می‌دهد. این اشتباهات به صورت باگ‌ها و گلیچ‌های مضحک نمایان می‌شوند. برخی از این ایرادات، با عرضه‌ی یک پَچ ساده قابل حل هستند و تعدادی دیگر، بازی مورد نظر را برای همیشه نابود می‌کنند. با این‌حال، دیده شده است که گاهی بازی‌سازان خودشان اشتباهات خود را به سخره می‌گیرند. بتسدا (Bethesda) یکی از توسعه‌دهندگانی است که بازی‌هایی پر از باگ و گلیچ را عرضه می‌کند و آن‌ها را مورد تمسخر قرار می‌دهد. از قضا بتسدا در سال ۲۰۱۸ بازی‌ای به نام Fallout 76 عرضه نمود که تنها هدف غایی آن، شوخی نمودن با مخاطبین بود.
برخی اوقات، دیده می‌شود که بازی‌سازان باگ‌های خود را توسعه داده و آن را به یک ویژگی منحصر به فرد تبدیل می‌کنند. معمولا این موضوع به صورت یک دیالوگ که در آن به شوخی به باگ مذکور اشاره می‌شود، در دنباله آن بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برخی توسعه‌دهندگان پا را فراتر گذاشته و باگ‌های بازی‌های خود را بسط می‌دهند.

۸. Final Fantasy Vl – The Train Suplex

٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا

بازی Final Fantasy 6 که نسخه‌ی فراموش شده‌ی فرنچایز FF محسوب شده و در غرب با عنوان Final Fantasy 3 شناخته می‌شود، پس از عرضه در سال ۱۹۹۴ با استقبال زیادی مواجه شد. موفقیت این بازی منجر به پورت چندباره‌ی آن روی کنسول‌های مختلف از قبیل Gameboy Advance، پلی استیشن ۱ و Wii شد. با این‌که FF IV چندین بار پورت شده اما یک باگ آشنا در کلیه نسخه‌های این بازی وجود دارد. باگی که طرفداران آن را The Sabin Train Suplex نامیده‌اند.
ماجرا از این قرار بوده که یکی از اعضای گروه به نام سابین، دارای حرکتی منحصر به فرد به نام (سوپلکس) (Suplex) است که توسط آن، دشمنان خود را با یکی از فنون کُشتی به زمین می‌زند. تعدادی از دشمنان که در بازی با آن‌ها برخورد می‌کنید، به دلیل اندازه بزرگ‌ و قدرت‌شان، این فن روی آن‌ها پیاده نمی‌شود. با این‌حال، سابین قادر است تا یک قطار بزرگ متعلق به قرن ۱۹ به نام Phantom Train را سوپلکس کند. این حرکت، با وجود احمقانه بودن، نزد طرفداران بسیار محبوب شد؛ به همین دلیل سازندگان بازی تصمیم گرفتند تا از آن در کلیه پورت‌های Final Fantasy IV استفاده نمایند. امیدواریم این بازی در آینده بازسازی شود تا بتوانیم سوپلکس نمودن یک قطار غول‌پیکر را این‌ بار با کیفیت HD تجربه کنیم.

۷. Zoo Tycoon- Murderous Penguins

٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا

در نسخه اورجینال Zoo Tycoon که در سال ۲۰۰۱ برای پلتفرم PC عرضه شد، یک باگ عجیب و غیر قابل توضیح راجع به پنگوئن‌ها وجود داشت. در صورتی که یک پنگوئن را به جای فضای مخصوص آن، در یک محوطه بسته قرار می‌دادید، پنگوئن مورد نظر به طور دیوانه‌‌وار شروع به از بین بردن همه‌ی حیوانات موجود در آن محوطه می‌کرد. این اتفاق، به طور مشخص یک باگ غیرعمدی بود؛ زیرا همه می‌دانیم که پنگوئن‌ها و گورخر‌ها، دشمنان یکدیگر محسوب نمی‌شوند؛ با این حال استودیوی بلو فنگ گیمز (Blue Fang Games)، تصمیم‌گرفت تا از این باگ در Zoo Tycoon 2 نیز استفاده نماید.
در دنباله‌ی این بازی، یک بسته‌ی الحاقی به نام Extinct Animals وجود داشت که به شما اجازه می‌داد تا حیواناتی از قبیل ماموت، ببر و پنگوئن‌های قاتل را انتخاب کرده و توسط آن‌ها کسانی را که در مسیرتان قرار می‌گرفتند را از بین ببرید. لازم به ذکر است که در این بازی، دایناسورهای T-Rex نیز وجود دارند که پنگوئن‌ها به راحتی قادر به از بین بردن آن‌ها هستند! پنگوئن‌های بازی Zoo Tycoon، به قدری مخوفند که حتی بازدیدکنندگان باغ وحش، با وحشت به آنان نزدیک می‌شوند.

۶. Crash Team Racing

٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا

در نسخه اورجینال Crash Team Racing، یکی از شخصیت‌ها به نام پنتا پنگوئن (Penta Penguin)، در ابتدای بازی قفل بوده و شما قادر نیستید که او را انتخاب کنید‌. با این‌که از طریق وارد کردن کد تقلب، می‌توانید با این شخصیت به تجربه‌ی بازی بپردازید، اما مشخصاً مراحل طراحی و ساخت پنتا توسط تیم سازنده در زمان عرضه‌ی بازی تکمیل نشده است. این ناقص بودن، باعث شده تا پنتا ویژگی‌های عجیبی داشته باشد. با کسب آیتم ماسک، پنتا در ۵۰ درصد مواقع، می‌تواند از بین شخصیت‌های آکو آکو (Aku Aku) و اوکا اوکا (Uka Uka)، یکی را فرا بخواند. گفتنی است که هر کدام از شخصیت‌ها، به یکی از تیم‌های خوب یا بد موجود در بازی تعلق دارند؛ برای نمایش این موضوع، هر شخصیت دارای ماسکی منحصر به فرد است؛ با این‌حال، بنا به دلایلی نامشخص، پنتا به هیچ‌کدام از این دو گروه تعلق ندارد. مشهورترین باگ پنتا، احتمالا به صداگذاری آن مربوط می‌شود که در آن، این شخصیت به طور مکرر عبارت Penguin Yay را به زبان می‌آورد و دیالوگ‌های او بیش از آن‌که به یک پنگوئن شباهت داشته باشند، به صحبت‌هایی که از یک مرد میان‌سال انتظار دارید، شبیه هستند. نکته‌ی جالب این است که این باگ‌ها در بازسازی Crash Team Racing نیز وجود دارند.

۵. Mass Effect 1 – 3

٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا

کنراد ورنر (Conrad Verner)، در هر سه نسخه‌ی Mass Effect، دارای یک ماموریت خاص است. خواهر وی نیز در Mass Effect: Andromeda ماموریت مربوط به خود را دارد. به گفته‌ی یکی از مدیران استودیوی بایوور (Bioware) به نام کریس پریستلی (Chris Priestley)، کنراد یکی از شخصیت‌های محبوب تیم‌ سازنده‌ی Mass Effect بوده است.
وقتی برای نخستین بار با این شخصیت مواجه می‌شوید، چندین راه برای تعامل با او وجود دارد. می‌توانید به سردی با او برخورد کرده و مرحله‌ی مربوط به او را به طور کامل نادیده بگیرید. می‌توانید به او امضا داده و او را به بازگشت به خانه و ملاقات همسرش تشویق کنید و همچنین قادر هستید تا با تهدید توسط سلاح‌تان، به او اخطار دهید تا به زندگی‌اش سر و سامان بدهد. به دلیل وجود گلیچ در انتقال فایل‌ ذخیر‌ه‌ی Mass Effect 1 به نسخه‌ی دوم، فارغ از این‌که ملاقات ابتدایی شما با کنراد چگونه بوده، او شما را به دلیل این‌که با اسلحه وی را تهدید نموده‌اید، مواخذه می‌کند. اگر در ملاقات اول خود با کنراد، او را تهدید نکرده باشید، این‌ شخصیت در نسخه‌ی سوم از شما به دلیل حرف‌هایش در نسخه‌ی دوم عذرخواهی می‌کند. این در حالیست که او حافظه‌ی ضعیف و حجم زیاد فشارهای روانی را به عنوان علت وقوع این اتفاق ذکر می‌کند.

۴. Legend of Zelda: Ocarina of Time DS

٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا

وقتی که استودیوی گرزو (Grezzo)، اقدام به پورت نمودن Legend of Zelda: Ocarina of Time برای ۳DS نمود، با مشکل عجیبی مواجه شد. بسیاری از بازیکنان از وجود باگ‌ها و گلیچ‌های متعدد در این بازی باخبر بودند؛ این در حالیست که گویی برخی از سازندگان بازی، علاقه‌ی زیادی به خطاهای خود در نسخه‌ی اورجینال داشتند. این‌ موضوع سبب شد تا گرزو، برای ایجاد حس نوستالژی، برخی از باگ‌های نسخه‌ی اورجینال را به پورت ۳DS نیز وارد کند. در یکی از گلیچ‌ها، لینک (Link) هیچ شمشیری نداشته و بدون سلاح در محیط بازی به ماجراجویی می‌پردازد. یکی دیگر از باگ‌های بازی، به شخصیت ایپونا (Epona) مربوط می‌شود. در این‌ گلیچ‌، اگر شما از اوکارینا روی ایپونا استفاده کنید، دوربین بازی دچار اشکال شده و این‌ شخصیت مانند یک ربات در محیط حرکت‌ می‌کند.

۳. Super Smash Bros

٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا

یکی از تکنیک‌های پیشرفته‌ای که توسط بازیکنان حرفه‌ای در Super Smash Bros Melee مورد استفاده قرار می‌گرفت، Wavedashing است. این تکنیک به برخی از شخصیت‌ها اجازه می‌داد تا یک مسافت طولانی را روی زمین بلغزند. در مصاحبه‌ای با Nintendo Power، کارگردان Super Smash Bros Melee، آقای ماساهیرو ساکورای (Masahiro Sakurai)، بیان داشت که که او به خوبی راجع به این‌که تکنیک Wavedashing توسط بازیکنان حرفه‌ای پیاده می‌شود مطلع است. او با بیان این‌که به این مکانیک موجود در بازی علاقه‌ای ندارد، اظهار داشت که چنین مواردی باعث ایجاد شکاف بیشتر در توانایی‌های بازیکنان عادی و حرفه‌ای می‌شوند. در ادامه، این تکنیک از کلیه‌ بازی‌هایی که پس از Melee عرضه شدند، حذف گردید.
با این حال، از Wavedashing یک بار دیگر در بازی Super Smash Bros Ultimate استفاده شد؛ اما مکانیک و نحوه‌ی استفاده این حرکت، کاملا با گذشته متفاوت بوده و با توجه به این‌که نحوه‌ی پریدن در این بازی تغییر نموده است، زمان بیشتری طول می‌کشد تا حرکت Wavedashing آغاز شود. تغییر در نیروی اصطکاک شخصیت‌ها با زمین، باعث شده تا مدت زمان لغزیدن آن‌ها نیز کاهش پیدا کند. این تکنیک دیگر مانند گذشته به سود بازیکنان حرفه‌ای نیست؛ با این حال، استفاده از آن باعث شده تا گیمرها دلایل کمتری برای شکایت از فرنچایز Super Smash Bros داشته باشند.

۲. Hitman 2

٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا

استودیوی IO Interactive که سازنده‌ی کلیه عناوین فرنچایز Hitman محسوب می شود، چندین بار از باگ‌های موجود در بازی به عنوان یک قابلیت در نسخه‌‌های بعدی استفاده کرده است. یکی از باگ‌های مشهور این فرنچایز، Allen Please Add Details نام دارد که برای نخستین بار در Hitman: Blood Money دیده شد و پس از مدتی به یک میم (Meme) مشهور بدل گردید. شهرت این باگ به اندازه‌ای بود که در چندین نسخه از مجموعه Hitman به عنوان یکی از قابلیت‌های بازی وجود داشت.

یکی دیگر از باگ‌های این فرنچایز که در ادامه به یکی از قابلیت‌های موجود در بازی تبدیل شد، برای نخستین بار در Hitman 2 که در سال ۲۰۱۸ منتشر گردید، دیده شد. در این باگ، بعد از انداختن یک اسلحه‌ی پرتابی به سوی هدف، آن اسلحه برای مدت زیادی دشمن مورد نظر را تعقیب می‌نمود. یکی از سلاح‌های کلاسیکی که بعد از پرتاب آن، دشمن نگون‌بخت را مورد تعقیب قرار می‌داد، چمدان معروف مامور ۴۷ بود‌. با این‌که این باگ به لطف یک پچ برطرف شد، اما بعدها توسعه‌دهندگان بازی، با افزودن اسلحه‌ای به نام Homing Briefcase، خطای مذکور را به یک قابلیت تبدیل نمودند. این سلاح نیز همانند باگ قبلی، دشمنان را برای یک مسافت طولانی تعقیب نموده و آن‌ها را از بین می‌بُرد.

۱. Dragon Age: Inquisition

٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا

در یکی از شهرهای عنوان Dragon Age: Inquisition، با شخصیت‌ محبوب بازی یعنی کرِم (Krem) مواجه می‌شوید. بسیاری از بازیکنان متوجه شدند که در هنگام صحبت با کرِم، این شخصیت به صورت غیر عادی روی صندلی خود ایستاده و بعضا به صورت مضحکی به زمین می‌افتد. بازیکنان با این اتفاق شوخی کرده و می‌گفتند که علت این موضوع، قد و قامت کوتاه کرِم بوده و از آن‌جایی که او در مقابل قد بلند همراه خود، Iron Bull، احساس سرخوردگی می‌کند، روی صندلی می‌ایستد. استودیوی بایوور، بعدها تصمیم گرفت تا با بسته‌ی الحاقی Trespasser، از این باگ استفاده کند. در این بسته‌ی الحاقی، مطربی به نام ماریدن (Maryden) در Skyhold Tavern با شما مواجه می‌شود. در این زمان اگر دیالوگ مناسب را انتخاب کنید، ماریدن با کِرم صحبت می‌کند. کرِم در لا‌به‌لای صحبت‌های خود اظهار می‌کند که به دلیل علاقه به آهنگ‌های ماریدن، بعضا روی صندلی‌اش می‌ایستد تا بهتر بتواند آواز‌خوانی او را تماشا کند. این مکالمه‌ی مختصر در ادامه باعث می‌شود تا کرِم و ماریدن وارد یک رابطه‌ی عاشقانه با یکدیگر شده و این حقیقت را به شما نشان دهند که شما ممکن است در هر لحظه‌ای، حتی زمانی که در یک میخانه در ناکجاآباد روی صندلی‌تان ایستاده‌اید، عشق زندگی‌تان را پیدا کنید.

Moein MM2DARKSIRENبهزاد سالمیمتینJin sakaiLonesome guyDOOMmeysambmhab1581The Cat LadyGAMER 1995امیر حسینvahid gamerموایمحمدرضا نوروزیM.MT

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا
٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا
٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا
٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا
٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

٨ باگ معروف که به یک قابلیت در بازی‌ها تبدیل شدند - گیمفا