چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟
چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟
چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟
چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟

چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟

امیرحسین رنجبر
۱۷:۴۵ ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟

در این مقاله قصد داریم دلایل موفقیت GTA V را باهم مرور کنیم و ببینیم که چگونه این بازی به چنین سطحی از موفقیت دست پیدا کرده است.

صحبت از GTA V آسان نیست. صحبت از محصولی است که حتی ۱۰ سال بعد از عرضه، کماکان هر از چندگاهی در صدر جدول‌های فروش قرار می‌گیرد. راکستار (Rockstar) با ساخت GTA V به موفقیتی رسید که احتمالا هیچ بازی AAA دیگری در تاریخ به آن نمی‌رسد. موفقیتی که بعد از این همه سال، نارضایتی طرفداران را نیز به همراه داشته است. آخرین نسخه از سری محبوب Grand Theft Auto به چنان موفقیت بزرگی رسید که راکستار را برای ساخت نسخه جدید به فکر فرو برد. پول از هر سمت به سوی این کمپانی آمریکایی روانه شده بود، چرا باید بیخیال آن می‌شد؟ چرا با ساخت و عرضه نسخه جدید، روند فروش GTA V را کند می‌کرد؟ با گیمفا و ادامه این مقاله همراه باشید.

چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟

برای بررسی پیروزی بزرگ راکستار در صنعت گیم، باید به نقطه صفر برگردیم؛ جایی که ایده‌های اولیه برای ساخت GTA V مطرح شده بود. کارهای مقدماتی برای ساخت Grand Theft Auto V در حوالی انتشار Grand Theft Auto IV در آوریل سال ۲۰۰۸ آغاز شد. توسعه کامل بازی تقریبا سه سال به طول انجامید. تیم اصلی ۳۶۰ نفره راکستار نورث (Rockstar North) برای تسهیل توسعه، از شرکت‌های داخلی دیگر راکستار بیش از ۱۰۰۰ بازیساز انتخاب کرد. این افراد از شعبه‌های دیگر راکستار از جمله لیدز، لینکلن، لندن، نیوانگلند، سن دیگو و تورنتو به تیم ساخت اضافه شده بودند. اگر استودیوها با یکدیگر ارتباط برقرار نمی‌کردند، تیم اصلی ۳۶۰ نفره نمی‌توانست محتویات را در زمان مقرر شده آماده کند.

در هر حال، GTA V قرار بود بازی خیلی عظیمی باشد و ساخت آن تنها در طول ۵ سال کار بسیار بزرگی بود. تحلیلگرهای رسانه، بودجه توسعه بازی را بیش از ۱۳۷ میلیون دلار تخمین زدند و یک خبرنگار اسکاتلندی، تخمین زد که مجموع هزینه‌های توسعه و بازاریابی از ۲۶۵ میلیون دلار آمریکا نیز فراتر رفته است که در آن زمان، آن را به گران‌ترین بازی ویدیویی ساخته شده در تاریخ تبدیل کرد.

موتور اختصاصی و بهبود یافته Rockstar Advanced Game Engine که به اختصار با نام RAGE شاخته می‌شود، برای ساخت بازی انتخاب شد. تیم توسعه فهمید که می‌تواند دنیای بازی را با جزئیات بیشتری نسبت به Grand Theft Auto IV طراحی کند، زیرا آن‌ها به طور کامل با سخت افزار پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ آشنا شده بودند. مدیر اجرایی بازی گفت، در حالی که کار کردن با آن کنسول‌ها خسته‌کننده بود، تیم همچنان می‌توانست نور و سایه‌های باکیفیتی طراحی کند. معاون رئیس شرکت، دن هاوسر (Dan Houser)، احساس کرد که کار روی Grand Theft Auto IV با سخت افزار جدید یک چالش موقتی بود و تیم در آن زمان یاد گرفته بود که بازی‌ها را با کارایی بیشتری روی کنسول‌ها توسعه دهد.

راکستار در آن زمان یک تصمیم با ریسک بالا گرفته بود. درحالی که تنها یک سال تا عرضه کنسول‌های نسل هشتمی فاصله داشتیم و کمپانی آمریکایی نیز از آن باخبر بود، تصمیم بر آن شد که بازی به صورت میان‌نسلی برای هر دو کنسول عرضه شود. این تصمیم به چند جهت انجام گرفت. اولین نکته، دامنه وسیع بازیکنان هر دو کنسول ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ بود. به لطف عملکرد نسبتا موفق هر دو شرکت در ارائه محتویات باکیفیت، بازار کنسولی به موفقیتی رسیده بود که هرگز پیش از آن سابقه نداشت. تقریبا ۱۶۰ میلیون بازیکن فعال هنوز روی کنسول‌های نسل هفتمی به بازی می‌پرداختند و این جامعۀ آماری و خریداران بالقوه برای راکستار مهم بود.

جدا از این‌ها، بین عرضه کنسول‌های نسل جدید و دستیابی آن‌ها به مخاطبین مدنظر، فاصله نسبتا طولانی‌‌ای وجود داشت که می‌توانست به فروش بازی‌هایی که در ابتدای نسل منتشر می‌شدند، آسیب زیادی وارد کند. همانطور که گفته شد، هزینه‌های ساخت GTA V بسیار بالا بود و راکستار نمی‌خواست به هیچ وجه در درآمدزایی ریسک کند. هنگام عرضه بازی برای کنسول‌های نسل هفتمی، آن‎‌ها متوجه شدند که بازی به خوبی روی این پلتفرم‌ها اجرا می‌شود. می‌توان گفت بهترین طراحی‌های بصری و انیمیشن‌های نسل هفتمی را در هنگام عرضه GTA V دیدیم. اجرا شدن راحت این بازی روی کنسول‌های نسل هفت، تعجب شدید تحلیلگران را به همراه داشت.

چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟

علاوه بر طراحی بصری، راکستار در طراحی هنری بازی خود نیز خوش درخشید که این موفقیت چند دلیل مهم دارد؛ شاید مهم‌ترین علت، طراحی زیبا و پرجزئیات جهان بازی بود. اولین کارهای راکستار در توسعۀ Grand Theft Auto V، به ساخت جهان بازی مربوط بود؛ جایی که مدل‌های اولیه در مراحل پیش‌تولید، در انجین بازی ساخته می‌شدند. ساخت ایالت خیالی سن آندریاس و شهر لس سانتوس بر اساس جنوب کالیفرنیا و لس آنجلس نیز به همین ترتیب صورت گرفت.

از شهر سن آندریاس برای اولین بار در عنوان موفق GTA San Andreas استفاده شد که خود شامل ۳ منطقۀ جدا از هم می‌شد. تیم سازنده فکر می‌کرد که گنجاندن مجدد سه شهر در سن آندریاس، جاه‌طلبی بسیار زیادی است، زیرا نمی‌توانستند آنچنان که می‌خواستند، از طراحی واقعی شهرها الگوبرداری کنند. یکی از سازندگان گفت که فناوری دوران پلی‌استیشن ۲، فاقد قابلیت‌های فنی برای طراحی لس‌ آنجلس با جزئیات واقعی بود.

تمرکز تیم راکستار روی یک شهر، به جای سه شهر، به این معنی بود که آن‌ها می‌توانستند لس سانتوس را با کیفیت بالاتر و در مقیاس بزرگتر از بازی قبلی تولید کنند. برای ساخت لس آنجلس در بازی، تحقیقات گسترده‌ای انجام شد. این تیم سفرهای تحقیقاتی میدانی را با راهنمایان تور و مورخان معماری انجام داد و حدود ۲۵۰,۰۰۰ عکس و چندین ساعت فیلم ویدئویی از محیط شهر گرفت. هاوسر تحقیقات و خلق جهان بازی را یکی از چالش‌ برانگیزترین قسمت‌های تولید بازی می‌دانست. این تیم مدل‌های مجازی کره زمین، داده‌های سرشماری و مستندها را برای بازتولید گستره جغرافیایی و جمعیتی شهر مورد مطالعه قرار داد.

راکستار خاطرنشان کرد که لس آنجلس صرفا به عنوان الگو مورد استفاده قرار گرفت و در هنگام ساخت لس سانتوس، واقعیت به تیم دیکته نشد. جهان بازی شامل مناطق وسیعی از حومه شهر است. تحقیقات انجام گرفته، تیم را به مناطق روستایی کالیفرنیا نیز برد. گاربوت دیداری را با هاوسر در ساحل بمبئی انجام داد. جالب است بدانید که ساحل بمبئی الهام‌بخش آن‌ها برای نقطۀ شروع داستان شخصیت تروُر (Trevor) بود.

چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟

دنیای بازی ۴۹ مایل مربع (۱۳۰ کیلومتر مربع)بوده و حدود یک هشتادم ایالت لس آنجلس را پوشش می‌دهد. مقیاس آن بیشتر از بازی‌های جهان باز قبلی راکستار بود. تخمین زده می‌شود که جهان GTA V از ترکیب نقشه‌ بازی‌های قبلی راکستار بزرگ‌تر باشد. برای هماهنگ‌‌سازی جزئیات با مقیاس جهان، تیم راکستار RAGE را بازسازی کرد تا قابلیت‌های آن بهینه شود. فضای باز و بزرگ بازی، اجازه ساخت مجدد مکانیک راندن هواپیما را به تیم می‌داد که از Grand Theft Auto IV به دلیل مقیاس نسبتا کوچک‌تر حذف شده بود.

خروجی بازی، ارائه جهانی بود که کاملا با گیم‌پلی و داستان هماهنگی داشت. هرچند برخی از طرفداران این سری، از تکرار محیط و ارتباط‌گیری پایین آن نسبت به نسخه‌های قبلی صحبت می‌کنند، اما در نهایت لس سانتوس در بازی GTA V، یکی از پویاترین، پرجزئیات‌ترین و بزرگ‌ترین جهان‌های آن زمان بود. طراحی جهان بازی نه تنها در بخش داستانی کاملا با سایر بخش‌های بازی هماهنگی داشت، بلکه در بخش آنلاین هم به برگ برنده‌ای بزرگ تبدیل شد.

با یک بررسی دقیق، متوجه می‌شوید که جهان لوس سانتوس برای یک بخش آنلاین استانداردسازی شده است. ما از بخش آنلاینی صحبت می‌کنیم که بیش از نیمی از موفقیت فعلی بازی را به دوش می‌کشد. در ادامه بیشتر به این مورد خواهیم پرداخت.

داستان حول محور سه شخصیت اصلی که یکی از نقاط عطف طراحی مراحل بازی Grand Theft Auto V بود، جریان داشت. تیم سازنده در آن زمان احساس می‌کرد که چنین تغییر بزرگی در ساختار اصلی گیم پلی، یک ریسک بزرگ است و نگران بود که نتیجه معکوس شود. ایده‌های اولیه برای خلق سه شخصیت قابل بازی از زمان GTA IV آزمایش شده بودند. در نهایت، این مفهوم به سه داستان به هم پیوسته تبدیل شد که از طریق ماموریت‌ها، در هم تنیده شدند.

راکستار در پروژه جدید خود تصمیم گرفت که کنترل سه شخصیت را در گیم‌پلی و داستان به هم پیوند بزند. هاوسر معتقد بود که GTA V بهترین طراحی مراحل یا Level Design در تاریخ راکستار را در اختیار داشت. هسته اصلی داستان‌سرایی بازی و طراحی مراحل تا حدود زیادی مشابه بازی‌های قبلی سری بود، اما به دلیل پیشرفت در تکنولوژی و کسب تجربه بالا، جزئیات این طراحی‌ها بیش از گذشته شد.

ایده سه شخصیت قابل کنترل برای اولین بار در طول توسعه نسخه San Andreas مطرح شد، اما محدودیت‌های سخت‌افزاری انجام آن را غیرممکن کرد. پس از انتشار GTA IV، راکستار دو بسته الحاقی را توسعه داد که به گیمرها اجازه می‌داد دو شخصیت جدید را کنترل کنند. این سه داستان در هم تنیده، تمجیدهای زیادی دریافت کردند؛ برای همین راکستار بازی جدید خود را حول همین ایده فرم داد. تیم توسعه متوجه شد که بازیکنان هنگام کنترل سه شخصیت در ماموریت‌ها، آزادی بیشتری را تجربه می‌کنند. طراح اصلی ماموریت‌ها احساس کرد که آن‌ها مانورهای استراتژیکی بیشتری را برای بازیکنان باز کردند.

چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟

در ماموریت‌های سه نفره که کم هم نیستند، هر شخصیت وظیفه‌ی خاصی را برعهده می‌گیرد. همین موضوع باعث تنوع‌ بالای طراحی‌ مراحل می‌شود. جدا از این‌ها، اینکه شما بتوانید در یک بازی کنترل سه شخصیت را به طور همزمان در دست داشته باشید، چیز معمولی‌ای نیست. همین امر موجب جذب شدن شدید گیمرها به سوی این بازی شد.

این تیم ماموریت‌های پویا را در سراسر جهان بازی پیاده‌سازی کرد، قابلیتی که از Red Dead Redemption وام گرفته شده بود. ماموریت‌های پویا ممکن است به صورت کاملا ناگهانی و متفاوت با سایر بازیکنان، در نقشه بازی قرار بگیرند. یکی از پیشرفت‌های کلیدی در GTA V، طراحی انیمیشن‌ها بود. راکستار مکانیک تیراندازی و رانندگی بازی را برای مطابقت با استانداردهای روز، بازسازی کرد. استقبال عمومی از بازی‌های قبلی تیم همچون Grand Theft Auto IV، Red Dead Redemption و Max Payne 3، در طول این فرآیند در نظر گرفته شد.

بازی GTA IV که در زمان عرضه به پرفروش‌ترین بازی سری تبدیل شد، انتقادهایی دریافت می‌کرد که به نظر شخص من، مستحق آن انتقادها بود. از نظر فیزیک، GTA IV طبیعی‌ترین نسخه کل سری است. حتی GTA V هم فیزیکی به خوبی نسخه قبلی ندارد. همین تکیۀ زیاد بر فیزیک، موجب شده بود تا گیم‌پلی GTA IV به شدت کند شود و در کنار حذف مکانیک‌هایی چون به کنترل هواپیما، حالا GTA کم‌تر از همیشه آرکید و فان بود. یکی از لذت‌های همیشگی در سری، فراموش کردن تمام ماموریت‌ها و انجام دادن کارهای عجیب و غریب در محیط بازی است.

به دلیل کند بودن گیم‌پلی GTA IV به دلایل گفته شده و همچنین تراکم ساختمان‌های لیبرتی سیتی، این خوش‌گذرانی مهم و کلیدی از بازیکنان گرفته شده بود. برای افزایش سرعت تیراندازی‌، تیم راکستار مکانیک‌های تیراندازی در GTA IV را به کل تغییر داد. معاون مدیر فنی بازی گفت که بازیکنان نسخه چهارم، هیچ نشانه‌ای برای مرگ دشمن‌ها دریافت نمی‌کردند و ممکن بود تیرهای زیادی را به دلیل سرعت در تیراندازی هدر دهند. بنابراین GTA V تایمری را معرفی می‌کند که قفل یک هدف را پس از چند ثانیه می‌شکند.

هاوسر حتی کنترل ماشین‌ها و مکانیک رانندگی بازی را تغییر داد تا برخلاف نسخه قبلی، کنترل آن‌ها ساده‌تر شود. محیط لس سانتوس هم برخلاف لیبرتی سیتی، محیطی بزرگ با طراحی ساختمان‌های جدا از هم است. ترکیب شدن تمام این تغییرات در کنار هم، نه تنها ویژگی آرکید بودن را مجددا به سری بازگرداند، بلکه GTA V را به آرکید‌ترین نسخه فرنچایز تبدیل کرد؛ تغییری که موجب دستیابی به موفقیتی غیرقابل کتمان در بخش آنلاین شد.

چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟

بازی GTA Online در تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد. در ابتدای عرضه، مشکلات زیرساختی زیادی گریبان‌گیر سرورهای بازی بود. برای جبران مشکلات فنی، راکستار $۵۰۰,۰۰۰ (ارز درون بازی) را به حساب‌های تمام بازیکنان آنلاین انتقال داد. در همین حوالی، راکستار ریسک بزرگ دیگری را متحمل شد. این شرکت تصمیم گرفت که پشتیبانی از سرورهای نسخه‌های نسل هفتمی را متوقف کند. این شرکت دلیل چنین تصمیمی را به محدودیت‌های سخت‌افزاری کنسول‌های نسل هفت ارتباط داد؛ تصمیمی که احتمالا در حقیقت دلایل دیگری داشت. راکستار می‌توانست تمام بازیکنان فعال خود را با این تصمیم از دست بدهد، اما خوشبختانه یا متاسفانه، چنین اتفاقی رخ نداد.

راکستار در زمان انتشار بازی GTA V و بخش آنلاین آن استراتژی‌های هوشمندانه‌ای را در پیش گرفت که به فروش و ترند شدن بیشتر آن کمک کرد. اولین مطرح شدن، مربوط به انتشار اولیه بازی روی کنسول‌های نسل هفتمی بود. این بازی جدول‌های فروش را تصرف کرد. به محض عرضه کنسول‌های نسل هشتمی، دومین مطرح شدن از راه رسید. راکستار با اعمال بهبودهایی فراوان در کیفیت بصری، نسخه نسل هشتمی بازی را در سال ۲۰۱۴ برای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان منتشر کرد. موج جدیدی از درآمدزایی در همین زمان رقم خورد. این پایان ماجرا نبود و یک سال بعد بازی دوباره با عرضۀ نسخۀ PC تیتر یک اخبار شد.

در نهایت، مشخص است که راکستار با پشتیبانی مداوم از نسخه پنجم سری GTA، توانست این محصول را کماکان در صدر جدول فروش نگه دارد. GTA Online در پذیرش از سوی مخاطب و فروش انقلابی بزرگ برای راکستار بود. استقبال بی‌نظیر از حالت آنلاین، جامعه بازیکنان بسیاری را تشکیل داد. حتی با وجود محدودیت‌ها، بازیکنان PC سرورهایی به‌نام ‌Role Play برای بازی تشکیل دادند و سطح جدیدی از GTA Online را به جهان معرفی کردند. بخش آنلاین این بازی هنوز هم محتوای جدید دریافت می‌کند و آنقدر بازیکن به سمت خود جذب کرده که راکستار به کل پشتیبانی از Red Dead Online را فراموش کرده است. بازی ‌GTA Online به تنهایی روی استیم رکوردهایی چون ۱۰۰ هزار بازیکن همزمان را به ثبت می‌رساند.

چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟

بازی GTA V کجاست؟ در نقطه‌ای که هم‌اکنون ۱۷۰ میلیون نسخه به فروش رسانده است. بازی‌های AAA موفق امروزه نهایتا ۱۰ میلیون نسخه به فروش می‌رسانند، شما تصور کنید که GTA V چه کار بزرگی انجام داده است. حتی در مقایسه با فروش نسخه‌های قبلی سری، آمار فروش این بازی دیوانه‌کننده به حساب می‌آید. همین موفقیت و فروش زیاد، موجب شد که بعد از گذشت ۱۰ سال و بلکه بیشتر، شاهد ساخت نسخه جدیدی از سری نباشیم. خوشبختانه راکستار اخیرا ساخت GTA VI را تایید کرده و احتمالا تا سال ۲۰۲۵ شاهد انتشار آن خواهیم بود.

نظر شما راجع به GTA V چیست؟ آیا این بازی سزاوار این حجم از تعریف و تمجید است؟ آیا راکستار را برای عدم ساخت پروژه جدید متهم می‌کنید؟ نظرات خود را در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

Moein MM2TemorAdaIran_gamerVisible 6-tigh manLeon S. Kennedy77DOOMhosseinعلیmhab1581امیر حسینموایEMINEM FANDARKSIRENHerfeiyCameraManmeysambکاپیتان قیمتAlborzmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟
چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟
چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟
چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟
چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ... گفت:

    موفق ترین شاید ، ولی بهترین بازی تاریخ راکستار قطعا RDR2 هست، از GTA V و بخش انلاینش فقط مدت زمان زیاد و در سه نسل مختلف پشتیبانی شد و براش محتوا تولید می شد برعکس بخش انلاین رد دد ۲ که به امان خدا ولش کردن.

    Moein MM2bayenziaTemorپدر بزرگ دانته و ویرجیلbig bossLeon S. KennedyAziz77Maximum PainRedeysmore
    • Alireza گفت:

      بله بله
      بهترین بازی تاریخ راکستار رد دد ۲ عه
      gta iv سومین بازی برتر تاریخ هم کشک!

      Moein MM2bayenziaTemor77...RedeysDOOMCameraManSpider-Manbig bossmore
    • Herfeiy گفت:

      این بازی از همون موقعی که اومد و روز عرضه که بازیش کردم به همه گفتم این بازی تا سالیان سال تو اوج باقی میمونه و حسابی میترکونه چون حسابی سرگرم کننده و از همه لحاظ کیفیت بصری و گیم پلی و داستان سرایی و …. استاندارد ها رو جا به جا کرده بود و واقعا تعجب آور بود چگونه این حد از کیفیت و گرافیک و جزئیات بالا در این وسعت بسیار بزرگ روی نسل هفتم اجرا شده و واقعا یک تجربه بی نظیر و جذاب و سرگرم کننده رو برات رقم بزنه. و این بازی اینقدر خوب از آب در اومد که انتظار دارم حتی جی تی ا ۶ هم موفقیتش رو تکرار نکنه. نه اینکه راکستار کم کاری کنه بخاطر اینکه اون بازی به صورت عجیبی و شانسی نسبت به بقیه خوش ساخت تر بود دو سری از بازی یعنی سن اندرس و جی تی ا وی این دو بسیار سر زبان ها بودن و هستن و محبوب ترین سری جی تی ا به نظر من قرار میگیرن. و در مورد رد دد۲ که دوستمون گفته بهترینه بازی راکستاره مخالفم به خاطر اینکه رد دد۲ فقط از نظر گرافیک و کیفیت بصری و جزیئات بیشتر و روایت داستان نسبت به بازی های قبل پیشرفت داشته که طبیعیه و یک بازی نسل هشتمیه و گیم پلی بازی بعد از تموم شدن داستان خسته کننده و تکراری میشه و این بخاطره محیط و مکانیزم های غرب وحشیه که این موردیه که اجتناب ناپذیره. و در مورد gta iv هم باید بگم زمانی که من رو ps3 بازیش کردم یکی از بد ترین پورت ها بود صفحه بازی مات و انگار تار بود و وقتی شب میشد بازی کامل تاریک میشد و هیچی عملا زیاد قابل دیدن نبود و حتی تنظیمات نور و صفحه نمایش رو تغییر میدادم باز هم تغییر انچنانی نداشت و نمیدونم شاید با سخت افزار ps3 زیاد آشنا نبودن و بعدش دیگه بازی رو انجام ندادم. نمیدونم بعدش واسش آپدیت دادن یا نه ولی اولین روز عرضه بسیار بد پورت شده بود و شاید یکی از دلایلی باشه که gta iv زیاد مورد توجه قرار نگرفت.

      Moein MM2bayenziaTemorپدر بزرگ دانته و ویرجیلHerfeiyArmin...shadow
      • MR.BADGUY گفت:

        نه اصلا اینطور که فرمودید نیست..
        شما یه چرخ که در مپ رد دد بزنید کلی جزئیات متفاوت و مراحل متفاوت به پستتون میخوره(امیدوارم قصد تخریب رد دد رو نداشته باشید)

        از نظر داستان و روایت،نسخه چهارم سری GTA بسیار بسیار بهتر بود اما گیمپلی خیلی خشک و آزار دهنده بود و نسخه پنجم گیمپلی زیباتری داشت…
        راجب پورت هم درسته،نسخه چهارم پورت خوبی نداشت..
        ماندگاری GTA V بخاطر بخش آنلاین و پشتیبانی بالایی که داره هستش مگرنه استوری مود هیچ حرفی برای گفتن نداره و هیچ دی ال سی داستانی جدیدی اضاف نشده(همون بلایی که سر رد دد ۲ رفت)

        Moein MM2
  • Parham گفت:

    سری GTA گیمیه که هیچ وقت خسته نمیشی ازش
    هرچقدر هم توی اوپن ورلدش بگردی باز خسته نمیشی
    اینکه GTA v لایق این همه تعریف هست ۱۰۰۰ درصد اره

    Moein MM2bayenziaTemorپدر بزرگ دانته و ویرجیل77RedeysعلیCameraManAlborzM.Khmore
    • گاهی وقت ها یادم میره این بازی نسل هفتیه…
      جی تی ای ۵ مثل یه نماد همیشگی برای صنعت گیمه و هیچوقت قدیمی نمیشه.
      یه چیزی مثل سن اندریاس.
      یه حسی بهم میگه راکستار بیشترین توانشو برای GTA 6 گذاشته و با توجه به پیشرفت وحشتناکی که توی RDR2 شاهد بودیم، احتمالا GTA 6 صد برابر بیشتر از رد دد ۲ همه رو حیرت زده میکنه.

      Moein MM2bayenziaHerfeiy77علیParhamshadowAlborzM.Kh
  • موای گفت:

    چگونه جی تی ای وی تبدیل به اثری شد که راکستار ولکنش نیست

    Moein MM2bayenzia77علیمحمدCameraManM.KhMmfbSpider-ManMasuod Enayatimore
  • javad-1383 گفت:

    اوایل مقاله رو خوندم یاد اون شایعه ای افتادم که می‌گفت بازی gta VI ساخته شده و فقط منتظر تمام شدن فروش gta v هستند که بازی رو ارائه کنند 😬

    Moein MM2bayenziaTemor77علیCameraManکاپیتان قیمتAlborzM.KhSpider-Manmore
  • موای گفت:

    جی تی ایو کل ایران تقریبا پلی دادن انتظارات مردم از واقع گرایانه تر شدن جی تی ای بیشتر میشه جی تی ای ای وی جزئیاتش از جی تی ای وی بیشتر بود ولی امکانات کمتری داشت

    Moein MM2bayenziaHerfeiyپدر بزرگ دانته و ویرجیلLeon S. Kennedy77hosseinعلیCameraManM.Khmore
  • کاش از این میکشید زودتر بیرون پیرمون کرد ده سال از آخرین نسخه جی تی ای گذشته

    Moein MM2Leon S. KennedyعلیM.KhSpider-ManMasuod Enayati
  • من میدونم چون سونی پول داده اینطوری شده🤡 (فیل اسپنسر)

    Moein MM2peyman3Herfeiyپدر بزرگ دانته و ویرجیلLeon S. KennedyhosseinعلیCameraManGeralt of RiviaTlou part 2 game of the centurymore
  • SUNMAN گفت:

    من هیچ وقت نفهمیدم این نسخه چند میلیون دلار فروخته
    یعنی همیشه میگن ۱۲۰ میلیون نسخه ولی به دلار حرف نمیزنن
    الان همه نسخه های فروخته شده به دلار چقدر میشه

    Moein MM2Herfeiyپدر بزرگ دانته و ویرجیل77علیTlou part 2 game of the centuryshadowM.KhSpider-Man
  • infinit888 گفت:

    Gta v زمانی که عرضه شد جلوتر از زمان خودش بود و حتا تا الان هم پابرجاست و کلا یه تحول جدیدی از سری Gta بود . از هایپ Gta VI داریم منفجر میشیم فقط بعد ۱۰ سال . راکستار بی رحم نباشه یه خورده از اون رو به ما نشون بده 😀

    Moein MM277shadowM.KhSpider-Manbig bossMasuod Enayati
  • Alireza گفت:

    با پشتیبانی ۱۰ ساله از حالت آنلاینش :‌)

    Moein MM2MR.BADGUYپدر بزرگ دانته و ویرجیل77علیshadowM.KhSpider-Manbig bossMasuod Enayati
  • Cyberpunk77 گفت:

    نمیدونم چرا این شرکت با این همه درامد نیروی جدیدی جذب نمیکنن که سرعت تولید بازی بیشتر بشه این خیلی ظلمه هر نسل قرار باشه یه بازی از راکستار منتشر بشه

    bayenziashadowSpider-Man
    • hossein گفت:

      داداش یه بازی منتشر می‌کنه تا ۳ نسل جوابه اصلا نیازی نیست هر نسل چند بازی عرضه کنه بخواد هم نمیتونه در غیر این صورت باید اون بزرگی بازی رو کاهش بده که نمی ارزه بنظرم راکستار ۱۰ سال یه بار بازی بده ولی مثل همیشه از زمان خودش جلو باشه و نو آوری ها جدید کافیه

  • UK گفت:

    خ موفق ترین شاید ولی بهترین نه,v با اون داستان تخیلیش و دیزاینش نسبت به آثار راکستار سطح پایینه تا الان که زنده نگه اش داشته همون بخش آنلاینشه

    فقط کافیه دیزاین و داستان iv با v مقایسه کنی تا بفهمی iv از همه نظر از v بهتره

    bayenziaMR.BADGUYپدر بزرگ دانته و ویرجیلعلیshadowSpider-Mancapitan pricebig bossنیتن دریک پیر
    • جی تی ای ۵ دیزاین خیلی بهتری از IV داره!
      تنها بخش داستانی IV بود که از V بهتر بود وگرنه تقریبا در تمام موارد V خیلی سرتره.
      گرافیک، گیمپلی، مکانیک و…
      حتی فیزیک IV که انقد معروفه، به واقع گرایانه بودنِ فیزیک V نمیرسه.

      Moein MM2HerfeiyعلیX فنمحمد حسین کریمیGeralt of RiviashadowM.Kh
  • وقتی تریلر این بازی منتشر شد من دبیرستان بودم… یادم نمیره چه هایپ وحشتناکی واسه این بازی وجود داشت. هرروز از مدرسه میومدم اینترنتو روشن میکردم به امید یه خبر جدید از GTA V
    یه دروغ سیزده هم گیمفا از این بازی منتشر کرد سالای ۹۰-۹۱، کاربرای قدیمی فک کنم یادشون باشه… خدا از خیر نویسندش نگذره :))
    من دبیرستانمو تموم کردم، خدمتمو تموم کردم، رفتم سر کار، این بازی هنوز داره میفروشه…. عجیبه

    Moein MM2Herfeiyپدر بزرگ دانته و ویرجیل77shadowBehnam.HzhTlou part 2 game of the century
    • gamingiran گفت:

      منم عینه تو!!!
      عجیب نیست،فاجعه برانگیزه=چون دن هوسر لسلی بنزیه رو اخراج کرد و خودش استعفا داد و راک استار رو نابود کرد باید کمی تفکر کنی در مورد V online شایدgtaبعدی در کار نخواهد بود شاید هم اول فیلم عملیات فورچن۲۰۲۲ تریلرش بنمایش دربیاد. تفکر کن یا اگه میخای معترض باشی به معنای واقعی برو نیویورک دم در راک استار گیمز اونجا معرکه بگیر گیمر قدیمی
      @rezabismark

      Moein MM2shadow
      • به نظرت اگه بریم جلو شرکت راکستار داد و بیداد راه بندازیم چیزی تغییر میکنه؟
        من هنوز نمیتونم نظر قطعی بدم جی تی ای ۶ منتشر نشده.
        جی تی ای پلاس و ریمیک GTA Trilogy حرکات ضعیفی از سمت راکستار بودن، اینو قبول دارم. اما در مورد GTA 6، تا وقتی حتی یه تریلر از بازی منتشر نشده، من ایراد چیو بگیرم؟ یه شایعه ای پخش شده همه جا میگن جوک های حاشیه ساز توی این بازی کمتر شدن، هنوز یه تصویر از این بازی منتشر نشده چه برسه دیالوگ! اگه قضاوتی هم در کار باشه باید گذاشت برای بعد از ریلیز بازی… قبل از رد دد ۲ هم از این حرفا زیاد بود، وقتی بازی منتشر شد همه حرفشونو پس گرفتن.

        Moein MM2shadow
        • hossein گفت:

          حرفات بیشتر شبی جوکه نمی‌خوام هیت کنم ولی زمانی که راکستار هی لول و سبک جدید به صنعت گیم اضافه میکرد استدیو ها سونی یا وجود نداشتن یا ب پاش نمی‌رسیدن قابل مقایسه نیست اون سه تا gtaاخری هم خود راکستار نساخته بود

          Moein MM2TemorHerfeiyپدر بزرگ دانته و ویرجیل
  • قطعا موفقیت جی تی ای وی دست نیافتنی هست ولی بازم ای وی بهترین بازی راکستار بود دیگه طرفدارها رو نمیدونم ولی بالاترین نمره رو ای وی داشت

    پدر بزرگ دانته و ویرجیلshadow
  • hossein گفت:

    راکستار اعجوبه ای در صنعت گیم!

    Moein MM2Herfeiyپدر بزرگ دانته و ویرجیلCameraManshadow
  • Ninja theorey گفت:

    این بازی در برابر محصولات استودیو های فرست پارتی سونی اگر واقع بین باشیم جذابیت نداره این بازی نمیشه مدت زیادی پلی داد خسته کننده میشه وقتی بازی درایور ۳ از نظر منتقدین شکست خورد در صورتیکه از جذابترین بازیهای زمان بود تیم استودیو اینفورگرامس ۵ سال تو ترکیه اقامت کردن تا تونستن بازی معرکه درایور ۳بسازند که متاسفانه هنوزم نمیدونم چرا شکست خورد بعد این بود که gta فروش کرد چون رقیب نداشت و درایور از این بازی خیلی سرتر بود.
    به نظرم سونی براحتی میتونه رقیب این گیم باشه اما نه سونی و نه ماکرو جراتش ندارن از بلایی که ea سر سگا آورد واهمه دارند.

    Temorپدر بزرگ دانته و ویرجیلhosseinCameraManshadow
  • CameraMan گفت:

    این به هیچ عنوان نمیشه رد کرد موفق ترین بازی راکستار قطعا جی تی ای وی هست ولی خدایی من دوره که بازی معرفی شد رو خوب یادمه چیزی که تو فکر مون بود اینکه آیا میشه خانواده کاراکتر هارو کشت آیا میشه موبایل خرید آیا میشه دوباره جت پک سوار شد؟ خب تقریبا ۷۰ درصد قضیه برای من به واقعیت تبدیل شد اما زمانی که بازی کردن فقط داشتم دنبال این بودم تا مرحله اصلی بازی تموم کنم و من سرجمع فقط ۴۲ ساعت تایم پلی داشتم رو ۳۶۰ که کمه هم امروزه پلی میدم اینکه واقعا حس اون بازی جی تی ای آی وی که تقریبا فقط ۳۰ درصد امکانات وی رو داره بیشتر به من حال میداد یا خود سن آندرس با دوبله محشرش که هنوزم میمه..

    نمیدونم خب قضیه انتخاب کردن بهترین نسخه جی تی ای نیست ولی این هم نمیشه رد کرد جی تی ای وی بیشتر جنبه دستگاه پول بوده برای راکستار از همون اولش که جوری شده ما دو نسل سری جدیدی نداشتیم

    red-eyed Banished Knightshadow
  • X فن گفت:

    واقعا شاهکاری بی نظیر بود خیلی باهاش کیف کردم این بازی سه نسل بود که تو هر نسل گرافیک خیره کننده ای داشت من که تا آخرش رفتم و الآنم خیلی هایپم را GTA 6 می‌دونم این یکی که داره میاد اینم شاهکاریه
    مخصوصا تو گرافیک که نگم
    در مورد رد دد ۲ هم بگم والا بازی هم کردم زیاد حال نکردم شاید سلیقه منه ولی GTA v رو کلا امتحانامو گند زدم ولی تا الان هم ولش نکردم😂

    Moein MM2red-eyed Banished KnightCameraManMaximum Pain
  • vahid gamer گفت:

    فوق العادست بازی GTA V. سرگرم کننده ترین بازی رایانه ای در دنیا

    Moein MM2red-eyed Banished Knight
چگونه GTA V به موفق‌ترین بازی تاریخ راکستار تبدیل شد؟