نقد و بررسی بازی Rollerdrome - گیمفا
نقد و بررسی بازی Rollerdrome - گیمفا
نقد و بررسی بازی Rollerdrome - گیمفا
نقد و بررسی بازی Rollerdrome - گیمفا

نقد و بررسی بازی Rollerdrome

مصطفی زاهدی
۱۷:۳۰ ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
نقد و بررسی بازی Rollerdrome - گیمفا

بازی Rollerdrome، اسکیت، تیراندازی و پارکور را با هم تلفیق کرده است. آیا نتیجه نهایی رضایت‌بخش است؟

داستان بازی Rollerdrome در سال ۲۰۳۰ رخ می‌دهد؛ جایی که ورزشی خونین به محبوبیت فراوان رسیده و مخاطبان زیادی پیدا کرده است: Rollerdrome. این ورزش (اگر بتوان اسم آن را ورزش گذاشت!) ترکیبی از اسکیت، حرکات پارکور و البته تیراندازی است. معمولا مسابقه در محیطی بزرگ انجام می‌شود که پر از موانع، دیوارها و قسمت‌های مناسب پارکور است و برنده‌ی اصلی آخرین کسی است که زنده بماند. البته کمی منطق بازی مشکل دارد که وارد جزئیات آن نمی‌شوم.
ما در نقش دختر جوانی به اسم Kara Hassan قرار می‌گیریم که اولین دوره‌ی حضورش را تجربه می‌کند. در ابتدای بازی باید به نوعی آزمون ورودی و صلاحیت را بگذرانیم که در واقع همان بخش تمرینی محسوب می‌شود و در این قسمت قابلیت‌های مختلف، حرکات و ریزه‌کاری‌ها به مخاطب آموزش داده می‌شود. بعد از آن، به طور رسمی وارد مسابقات می‌شویم و Stage‌های مختلف را تجربه می‌کنیم

نقد و بررسی بازی Rollerdrome - گیمفا
انفجار، پارکور، تیراندازی، حرکات نمایشی. در Rollerdrome همه‌ی این‌ها را تجربه خواهید کرد

داستان بازی چیز خاصی ندارد و حتی با یک داستان کامل و چهارچوب دار طرف نیستیم و صرفا پیش زمینه‌ی داستانی، بستری است برای مراحل و Stage‌های بازی.

گیم‌پلی Rollerdrome بر پایه سرعت بنا شده است. جابه‌جایی، حرکات و اتفاقات با ریتم تند رخ می‌دهند و در کل شاهد مبارزاتی سریع هستیم. در طول هر مرحله، مدام باید جابه‌جا شوید، بپرید، حرکات پارکور انجام دهید و در حالی که از حملات دشمنان مثل شلیک اسنایپر‌ها یا مین‌ها فاصله می‌گیرید، در عین حال باید به دشمنان نزدیک شوید و آن‌ها را با شلیک گلوله از پای درآورید.
دشمنان بازی به نحوی به صورت گروهی Respawn می‌شوند و شما باید تا کشتن آخرین دشمن زنده بمانید وگرنه شکست خورده و مرحله از اول شروع می‌شود. البته مراحل بازی بسیار کوتاه هستند و اگر بر حرکات شخصیت مسلط شوید و درست شلیک کنید، اکثر مراحل بازی کمتر از پنج دقیقه به پایان می‌رسند.

نقد و بررسی بازی Rollerdrome - گیمفا
جابه‌جایی مداوم در محیط بسیار حیاتی است

تعداد گلوله‌های شما محدود است و این امر علت مهمی دارد. پر کردن مهمات سلاح‌ها، از طریق برداشتن گلوله یا روش‌های معمول دیگر انجام نمی‌شود بلکه برای به دست آوردن مهمات، می‌بایست حرکات پارکور یا کارهای خاصی انجام دهید. دویدن روی دیوار‌ها، چرخ زدن روی هوا، حرکات نمایشی و در کل کلیه کارهایی که با پارکور سر و کار دارند، به شما گلوله می‌دهند. بنابراین روال بازی مشخص است: با سرعت جابه‌جا می‌شوید و دشمنان را با گلوله از پای در می‌آورید، سپس در محیط چرخ می‌زنید و با انجام حرکات نمایشی و پارکور خشاب خود را پر کنید و دوباره به کشتن دشمنان مشغول می‌شوید.

سلاح‌های مختلفی در بازی برای استفاده وجود دارد. سلاح اولی شما یک جفت پیستول است که آسیب‌رسانی (Damage) متعادلی دارد. در ادامه سلاح‌های دیگری مثل شاتگان و نارنجک‌انداز نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که مهمات سلاح‌ها مشترک بوده و فقط تعداد گلوله‌ها فرق می‌کند. برای مثال جفت پیستول دارای ۱۲ گلوله است، اما شاتگان تنها شش گلوله دارد.

نقد و بررسی بازی Rollerdrome - گیمفا
تک‌تیرانداز‌ها را شاید بتوان خطرناک‌ترین دشمنان در مراحل ابتدایی دانست

گیم‌پلی بازی روان و خوب بوده و حرکات شخصیت اصلی بسیار نرم و مناسب است. سیستم شوتینگ بازی هر چند کاملا بر اساس نشانه‌گیری اتوماتیک (Auto Aim) انجام می‌شود، اما با این حال طراحی استانداردی دارد. اما با این وجود، گیم‌پلی بازی چند ایراد اساسی دارد. اول این‌که چون هدف و ماموریت مراحل یکسان بوده و روند کلی هر Stage مشابه دیگری است، بازی تا حدودی روندی یکنواخت را به خود می‌گیرد. از طرف دیگر، هوش مصنوعی دشمنان کمی حالت سینوسی داشته و از آن جایی که امکان انتخاب سطح سختی وجود ندارد، این مسئله برای افرادی که دنبال چالش جدی هستند می‌تواند آزار دهنده باشد. هم‌چنین یک مورد منفی دیگر، این است که بازی چهار بخش دارد و هر بخش چند Stage. برای باز کردن Stage‌های بیشتر که البته در قالب مسابقات نیمه نهایی و نهایی انجام می‌شود، باید چالش‌های هر مرحله را رد کنید. استفاده از این تکنیک کمی قدیمی و نابه‌جا است، چرا که مخاطب را مجبور می‌کند مراحل را چندین و چند بار تکرار کند تا چالش‌ها تکمیل و مراحل جدید باز شوند.

نقد و بررسی بازی Rollerdrome - گیمفا
تنوع Stage‌های بازی قابل‌قبول است و باید اشاره کرد که طراحی آن‌ها از لحاظ موانع، جای‌گیری دشمنان و وسعت به خوبی انجام شده است

بازی از گرافیک، استایل هنری و رندرینگ سل شید (cel-shading) استفاده می‌کند و بعد از تجربه‌ی چند ساعتۀ خود، می‌توانم به جرأت بگویم که انتخابی بسیار منطقی و هوشمندانه برای این عنوان بوده است. رنگ‌بندی محیط‌ها و Stage‌ها بسیار متنوع و چشم نواز است و در کل شاهد گرافیک هنری بسیار مناسبی هستیم.

در بخش فنی نیز باید بگویم که خوشبختانه بازی بسیار بهینه بوده و هیچ گونه افت فریم، باگ گرافیکی یا مشکلات جدی فنی در آن دیده نمی‌شود که نکته‌ای قابل تحسین است.

بازی دارای صداگذاری خاصی نیست و اگر صحبت‌های گزارشگر را در نظر نگیریم، بازی کاملا صامت است. اما باید بگویم که صداگذاری افکت‌های شلیک، حرکات و انفجارها به خوبی شکل گرفته است.


Rollerdrome

بازی Rollerdrome چند ویژگی مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده و سعی در ارائه‌ تجربه‌ای جذاب و لذت‌بخش دارد. اگر بازی از پتانسیل خود به شکل بهتری استفاده می‌کرد و شاهد المان‌های عمیق‌تر و بیشتر و همینطور هوش مصنوعی مناسب‌تری می‌بودیم، قطعا تجربه‌ی بازی می‌توانست به مراتب لذت‌بخش‌تر باشد. با این وجود اگر از علاقه‌مندان مبارزات سریع و سرعتی و خصوصا حرکات پارکور هستید، بازی Rollerdrome می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.


نکات مثبت:

  • حرکات روان پارکور
  • تیراندازی قابل قبول
  • گرافیک هنری جذاب

نکات منفی:

  • ضعف هوش مصنوعی
  • تکراری شدن بازی
  • بازی می‌توانست دارای المان‌ها و جزئیات بیشتری باشد

۶

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) و روی پلی استیشن ۵ تجربه و بررسی شده است

𝑆𝑖𝑙𝑘𝑆𝑜𝑛𝑔Moein MM2red-eyed Banished KnightDARKSIRENdeathwingsHerfeiymeysambAlbertPorfosorامیر حسینLonesome guyMariomanmohammad reza gamerEspresso

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Rollerdrome - گیمفا
نقد و بررسی بازی Rollerdrome - گیمفا
نقد و بررسی بازی Rollerdrome - گیمفا
نقد و بررسی بازی Rollerdrome - گیمفا
نقد و بررسی بازی Rollerdrome - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Rollerdrome - گیمفا