آخرالزمان در امتداد واقعیت | نقد و بررسی عنوان The Last of Us
در عصر حاضر صنعت بازی های ویدئویی از دید نوآوری ارائه ی سبک های جدید در نقطه ی کمال به سر میبرد.دیگر مانند اواخر دهه ی ۸۰ و طول دهه ی ۹۰ میلادی شاهد ظهور سبک های جدید مانند شوتر اول شخص و … نیستیم.به همین سبب گاهی خیلی از گیمرها دچار خستگی مفرط به دلیل تکراری بودن عناوین مختلف حتی بازی های AAA میشوند.درست است که بازی های بسیار بزرگی در طول این سالها منتشر شده است ولی نوآوری در اینها تا چه حد بوده است ؟؟ شاید همین دلیلی بوده تا قشر خاصی از گیمرهای به طرف بازی های مستقل و دارای نوآوری بروند.اما در همین گیرودار تکراری شدن سبک ها و حتی تقلیدها و الگوبرداری های بیشمار،استودیو “ناتی داگ” ریسکی به جان میخرد که یا برایش پیروزی شگفت انگیزی رقم میزند و یا شکستی آبرو بر !معرفی ip جدید “The Last of Us” را شاید باید نقطه ی بیداری بازی سازان مطرح و AAA کار را در اوج کمال دانست که تمامی معادلات را به هم زد.در ادامه به نقد و بررسی دقیق شاهکار بعدی استودیو “ناتی داگ” خواهیم پرداخت و متوجه خواهید شد چرا این بازی سطح استاندارد بازی های AAA را کیلومترها به جلو راند.
نام : The Last of Us
سازنده : Naugh*ty Dog
ناشر : Sony Computer Entertainment
تاریخ انتشار : ۱۴ June سال ۲۰۱۳
سبک : اکشن ماجراجویی ترسناک | survival horror action-adventure
آخرالزمان از نوع واقعی !
در نگاه اول به این بازی و مخصوصا داستانی که آن در حال اجرایش است،شاید با خود بگید که باز هم یک بازی دیگر با پس زمینه ی آخرالزمان ! چیزی که این روز فله فله میبینیم و هر روز شاهد ساخت عناوین بزرگ و کوچیک در مورد آخرالزمان هستیم.ولی چه چیزی ” The Last of Us” را از دیگر بازی ها میشوید و کاری میکند که از نظر روایت داستانی و موضوعی،انقلابی در این زمینه بشود ؟
داستان این بازی ۲۰ سال بعد از شیوع وسیع قارچی سمی و خطرناک در جوامع بشری دنبال میشود.قارچی که با پخش هاگ دانه هایش و ورود به بدن انسانها،به داخل مغز رخنه کرده و رشد خود را در آنجا شروع میکند.بعد از دو روز فرد بیمار اختیار خود را از دست داده و به نوعی این قارچ سمی کنترل ذهن و فکر و بدن بیمار را در دست میگیرد.۲۰ سال بعد از این اتفاق،ما در نقش فردی به نام Joel هستیم که گذشته ای نه چندان جالب از وقایع “شیوع” دارد و به تنهایی در منطقه ی قرنطینه شده ی Boston زندگی میکند.اما ماموریتی به وی داده میشود که سرنوشت او را برای همیشه تغییر میدهد.وی وظیفه دارد تا دختری ۱۴ ساله به نام Ellie را به گروه “FireFlies” برساند.بدن این دختر در مقابل بیماری شیوع پیداکرده مقاوم است و امیدی برای ایجاد واکسن و جلوگیری از این فاجعه به وجود آمده است که تنها با رساندن این دختر به گروه FireFlies میتوان به این امید دست پیدا کرد.شروع ماجراجویی یک ساله ی Joel و Ellie برای رسیدن به مقصد تبدیل شد به یکی از پربارترین و سنگین ترین و در عین حال درگیرکننده ترین سناریو ها و داستانهای آخرالزمانی که با آن روبه رو بودیم !
با خوندن داستان بازی این تصور رو پیدا کردید که دشمنان ما صرفا موجودات زامبی مانند هستند که باید همه را با تفنگ اکشن وار کشت و از بین برد.ولی The Last of Us کاری کرد که نه تنها سبک survival horror action-adventure زنده شود،بلکه نوع جدیدی از دشمنان و موجودات را به نام Clickers که واقعا شایسته ی جانشینی زامبی های تکراری و خسته کنندباشند.ناتی داگ در نوع چینش و ایجاد خط داستانی خود آنچنان عمق گرایانه و واقعی کار کرد تا نه تنها از حضور موجودات جدید رفتار قبلی خود با زامبیها را تکرار نکنیم،بلکه ما را مجاب به این کرد که در استراتژی نوع بازی کردن خود فکر کنیم،نقشه بکشیم،مدیریت منابع کنیم،تنمان بلرزد،مو به تنمان سیخ شود و جان کاراکتر بازی را جان خود بدانیم.Clicker ها چیزی نمیبینند،صدای چندش آوری دارند و فقط با استفاده از قدرت شنوایی خود جای شما را تشخیص میدهند.گرفتار شدن در دست این موجود مساوی با مرگ شماست !ناتی داگ با زرنگی و زیرکی کامل،کاری کرد که عامل جدیدش در بازی در ذهن شما،موجودی ترسناک و چندش آور باشد که از دیدنش هراس داشته باشید و حتی در جایی دلتان به حال این انسانهای بیچاره که گرفتار بیماری شدند بسوزد.اما دشمن اصلی شما کیست ؟
آخرالزمان،واژه ای غریب و آشنا است.آشنا به سبب اینکه همه ی ما فیلم ها و بازیهای زیادی در این سبک دیدیم و غریب از این نظر که هیچ کداممان طعم واقعی آخرالزمان را نچشیده ایم.اینجا جایی است که ناتی داگ دست گذاشت !ناتی داگ سعی بر این دارد تا روی غریبی از آخرالزمان را به تصویر بکشد که خیلی کم نشان داده شده که واقعیتی بسیار تلخ و دردناک است.آخرالزمان مساوی با بازماندگی،گرسنگی و وحشیگری است.سفر Joel و Ellie نه فقط به خاطر وجود Clicker های بیمار و بیچاره،بلکه بخاطر وجود انسان نماهایی بی وجدان و بی عاطفه بارها و بارها به خطر میوفتد.آخرالزمان یعنی تلخی بی حد و اندازه ای که آدم را از ادامه ی زندگی دلسرد میکند،یعنی زندگی در موج موج بی عاطفگی و بی رحمی،یعنی خوردن اعضای بدن انسانهای دیگر برای زنده ماندن و پا گذاشتن بر روی هر چی اعتقاد و دین و مذهب.یعنی پا گذاشتن بر روی اولین و پایه ای ترین اصول انسانی و اخلاقی.یعنی شکار انسان و فلاکتی وصف ناپذیر که از انسانها موجوداتی صدها برابر خطرناکتر از Clicker ها میسازد.استودیو ناتی داگ با خلق داستانی چفت و بست دار و عمیق و واقعگرا،سعی در این نداشت تا اکشنی صرف را نشان دهد،سعی بر این نداشت تا ترس را از طریق مبتلایان و Clicker ها نشان دهد.ND سعی بر این داشت که ترس را از طریق دشمنانی ازجنس خود شما به وجود بیاورد،دلهره و اضطرابی که به شما دست میدهد وقتی که تنها ۳ یا ۴ گلوله بیشتر ندارید و در مقابل دشمنانی قرار گرفتید که به خوبی فکر میکنند،برنامه ریزی میکنند،شمارا میتوانند بگیرند،دشمنانی که هم میترسند،هم شجاع،هم احمق هم زرنگ هستند…این چیزی است که در دنیای واقعی به تصویر کشیده میشود.
داستان بازی The last of Us به هیچ وجه پاستوریزه نیست.هیچ رحمی در بازی نمیبینید.اینکه در ۹۹ درصد فیلم ها و بازیها مشاهده کردیم خب شخصیت بازی دشمنی را گرفته و دشمن وقتی التماس میکنه شخصیت بازی میگذره یا میبخشه و یا…ولی TheLast of Us از یک چنین قاعده ای پیروی نمیکند.”آخرین از ما” واقعیت را به تلخ ترین شکل ممکنش به تصویر میکشد طوری که تصور کنید واقعا شخصی را در مقابل چشمانتان کشتند !طوری که این تصور درتان شکل بگیرد که فردی واقعا مرده است.لمسش کنید و حسش کنید.حالتان بد شود،گریه کنید و شاید بخندید.اینجاست که داستان پردازی ND خودش را از تمامی بازی های ژانر ماجراجویی و وحشت جدا میکند و در زمره ی برترین روایت ها قرار میگیرد.
بی رحم باش تا زنده بمانی !
یک داستان خوب و واقعگرا مثل “آخرین از ما” نیازمند گیم پلی بسیار روان و همانند داستان،واقعگرا است.سیستم گیم پلی “آخرین از ما” را میتوان ترکیبی فوق العاده عالی از مثبت ترین المان های سبک ماجراجویی مانند چیزی که در Uncharted دیدیم و المان های سبک ترس و وحشت، در نظر بگیریم.کنترل شخصیت بازی به بهترین و روانترین شکل ممکن پیاده سازی شده و دوربین بازی نیز با زاویه بندی بسیار عالی و دید کامل بر محیط هیچ مشکلی برای بازیکن به وجود نمیاورد.سیستم کوله پشتی در “آخرین ازما” یکی از واقعیترین انواع کوله پشتی در بین بازیهای هم سبک است.دو بخش سلاح سبک و سنگین در اختیار دارید.در این دو بخش بسته به ارتقایی که میدهید، ۶ سلاح قابل حمل است و باقی سلاح ها در داخل کوله پشتی قرار میگیرد.در زمان دسترسی به کوله پشتی بازی کاملا در حال اجرا و زنده است.انتخاب سریع سلاحهای آماده نیز از طریق جهت نماهای چپ و راست انجام خواهد شد.با جهت نماهای بالا و پایین نیز میتوانید آیتم هایی مانند جعبه کمک های اولیه،بمب،مولوتوف و یا بمب دودزا را انتخاب کنید.
سلاح سرد و درگیریهای فیزیکی در بازی به نوعی حرف اول را میزند.دستان خالی شما توانایی بسیار بالایی برای درگیری دارد البته نه در مقابل Clicker ها و یا تعداد زیاد دشمنان ! آجر و بطری شیشه به وفور یافت میشود که یا برای پرت کردن حواس دشمن استفاده میشود و یا برای حمله ی ناگهانی به دشمن.از طرفی سلاح های سرد دیگری مانند چاقوهایی که فقط میتوان یک بار مصرف کرد و یا جوب بلند،میله و تبر برای حمله های پرقدرت در میان بازی وجود دارد که در مقابل Clicker ها و یا از بین بردن دشمنان دیگر در کمترین زمان و خونین ترین حالت به کار برده میشود.
چیزی که در گیم پلی بازی موج میزند،خشونت بی حد و اندازه ای است که در مواقعی حتی حدس و گمان هایتان را نقش برآب میکند و بدترین حالت برخوردها بین شخصیت بازی و دشمنان به وجود میاید.در سکانسی Joel دو نفر از دشمنان را برای پیدا کردن Ellie دستگیر میکند و برای بازجویی به خانه ای متروک میبرد.نوع برخوردی که Joel با این افراد دارد به هیچ وجه نشانی از آن مرد مهربان نیست و کاملا سعی و تقلای مردی واقعی را به تصویر میکشد که میخواهد جان تنها عزیزی که دارد نجات دهد و در این راه حاضر است عوامل اتفاق را به بدترین شکل ممکن بکشد.در گیم پلی بازی المان های مخفی کاری بسیار بسیار حائز اهمیت است به طوری که بیشتر بازی را میتوان با استفاده از استراتژی های خاص و مخفی کاری دقیق پیش برد.بازیکن میتواند بی سر و صدا دشمن را از پشت و حتی از جلو با یک عکس العمل مطمئن ،فرد مورد نظر را گیر انداخته،یا به عنوان سپر انسانی استفاده کند و یا توسط شما کشته شود.جملات و التماس های دشمن مغلوب شده در نوع خود جالب هستند.
در بازی قابلیتی به نام Listen mode وجود دارد که این امکان را به بازیکن میدهد تا لوکیشن دشمنان در محیطی که قرار دارد را متوجه بشوید.با فشردن دکمه ی R2 شخصیت بازی حالت نیم خیز پیدا میکند و محیط دور و اطراف را با رنگ تیره مشاهده میکند و دشمنان در آن منطفه با رنگ آبی به نمایش در میایند.این حالت به بازیکن کمک میکند تا متوجه حضور و راه رفتن دشمنان و مسیرشان حتی از پشت دیوار نیز بشوند.نکته ی جالب اینجاست شما میتوانید این قابلیت را از Option کنسل کنید و بازی را کاملا واقعی کنید !
بخش هایی از بازی است که شما میتونید کوله پشتی را در بیارید و به ارتقاء سطح کیفی اسلحه ها بپردازید.این ارتقاء با در نظر گرفتن تعداد ابزارهایی که در طول بازی کسب کردید محاسبه میشود.متاسفانه تعداد آنها بسیار کم است و باید در ارتقاهایمان بسیار هوشمندانه عمل کنیم.در کنار ارتقاء سلاحها،بخش ارتقاء مهارت های شخصی و سلامتی هم وجود دارد که این جا هم بر اساس معیار جمع آوری مواد اولیه (قرص و دارو که واحد اندازه گیری میشوند) وجود دارد و با استفاده از آن میتوانید میزان سلامتی و یا مهارتهای شخصی مانند کنترل سلاح های سرد و گرم را افزایش دهید.
یکی از مزیت ها و وجه تمایزاتی که این بازی نسبت به بازیهای هم سبک و یا دیگر بازی های اکشن دارد،وجود دشمنان امری “لازم” و صرفا برای پر کردن فضای بازی نیست.”آخرین از ما” قرار است تصویر آخرالزمانی را به تصویر بکشد که مردمش برای زنده ماندن دست به هر کاری میزنند،تعداد کمی توانستند جان سالم به در ببرند و از دست دادن یک نفر بسیار سخت و دلگیرانه است.همانطور که گفنم چینش دشمنان طوری صورت گرفته تا نه با دشمنان فله ای در هر ساعت از بازی مواجه شویم و نه مبارزه با آنها امری تکراری شود.به جرات میتوان گفت مبارزه با دشمنان چه انسانها چه مبتلایان و Clicker ها تا آخرین لحظه از بازی لذت بخش و در عین حال با استرس و ترسناک است.
این یار ۱۴ ساله ی من…
وقتی بحث یار و همراه در بازیهای ویدئویی مطرح میشود،عموما یاد موارد دست و پاگیر هم میوفتیم.البته از این موضوع نگذریم که مثلا در Bioshock Infinite یک بار بسیار عالی با هوش مصنوعی خیلی خوب داشتیم یا یارانی مانند جوخه های Gears of war که انصافا عالی عمل کردند.اما بحث این قضیه در “آخرین از ما” کاملا متفاوت است.
همانطور که در داستان بازی گفتیم،Joel باید دختری ۱۴ ساله را که رازی نجات بخش در اختیار دارد به گروه Fireflies برساند.اما آیا نقش شما تنها به عنوان یک نگهبان دختر ۱۴ ساله است ؟ و آیا Ellie مثل Ashley در RE4 کاملا بی مصرف است ؟ جواب شما با قاطعیت خیر میباشد !
Ellie یک دختر شجاع و زجر دیده است که تمام عمر خود را در منطقه ی قرنطینه شده که تمامی افرادش آموزش های نظامی هم دیده اند زندگی کرده است.از اینکه یک مرده ببیند یا کشته شدن افراد مختلف را ببیند هراسی ندارد.به جرات میتوان گفت Ellie برترین هوش مصنوعی همراه در طول تاریخ بازی های ویدئویی است.به هیج وجه دست و پاگیر نیست،طوری طراحی شده تا عامل باخت شما در بازی نباشد،اعمال و رفتارش وقتی همراهتان است به مانند یک فرد واقعی دارای ری اکشن های بسیار زیاد است.برای مثال وقتی دارید در یک محیط گشت زنی میکنید،او هم در همان منطقه شروع به گشتن میکند،برایتان آیتم پیدا میکند یا اگر حوصله نداشته باشد یک گوشه تکیه میدهد و سوت میزند !وقتی به دشمنان میرسید و موقعیت خطرناک است،سعی میکند در کنار شما باشد،در هنگام درگیری پشت جایی پناه بگیرد و اگر شما گیر افتادین با پرت کردن حواس دشمن،موقعیت را برایتان فراهم کند.از نیمه های بازی این یار ۱۴ ساله به راحتی شمارا یاد لارا کرافت میاندازد.تازه وفتی اسلحه به دست او میافتند متوجه میشوید آخرالزمان میتواند حتی از یک دختر ۱۴ ساله نیز یک شیرزن دلیر بسازد ! شاید به خاطر همین هوش مصنوعی فوق العاده بود که سازندگان بیخیال بخش Co-op شدند و زحماتی که برای کدنویسی بسیار حیرت انگیز این هوش مصنوعی به کار بردند را هدر ندادند.
در کنار واکنش ها و رفتارهای بسیار طبیعی Ellie،دیالوگ هایی که وی در طول بازی بیان میکند،توام از پختگی،حاضرجوابی و حتی ته مایه های طنز تلخ است که بازیکن را مدام منتظر میگذارد تا سخنی از دهان این دختر بیرون بیاید و از آن لذت ببرد.ND همواره از نظر بازینامه نویسی و همینطور دیالوگ نگاری در سری Uncharted خود را ثابت کرده بود و در The last of Us کاری کرد که به اندازه ی هر سه قسمت قبل UC پیشرفت ببینیم !
زیبایی آخرالزمان ترسناک
“آخرین از ما” زیباست.بی شک برترین گرافیک نسل را میتوان به این عنوان اختصاص داد.چه کسی تصور میکرد بعد از ۷ سال که عمر کنسول PS3 گذشته است،کیفیتی به این اندازه مشاهده کنیم؟زیبایی فوق العاده در محیط ،شخصیت هایی با جزئیات کامل حتی مو و ریش Joel،انیمیشن های فوق طبیعی و عکس العمل های متنوع در محیط،فیزیک و تخریب پذیری قابل قبول و صدها دلیل دیگر که فقط با مشاهده ی آن میتوان به این قضیه ها پی برد.موتور گرافیکی Naugh*ty dog Engine 2 که در این ip جدید استودیو ND شاهد تحولات بسیار در طراحی و کدنویسیش برای بروز بودنش بوده است،امتحان خود را به خوبی پس داد.استودیو ND برای طراحی موتور پایه اختصاصیش یک تیم جدا به نام ICETEAM در اختیار دارد که این تیم علاوه بر ساخت و توسعه ی این موتور گرافیکی،مرکز تحقیقات تکنولوژی بخش سرگرمیهای سونی نیز است که به دیگر استودیو های First-party و دیگر استودیو های همکار سونی برای بهبود کیفیت بازیهایشان از نظر جلوه های بصری کمک میکند.پس با این حساب،یک چنین استودیو و تیمی برای محصول خود سنگ تمام میگذارند و کیفیتی در حد نسل بعد را در همین نسل تقدیم میکنند.یکی از نقاط قوت بخش گرافیک مربوط به نور پردازی کاملا Realtime و واقع گرا است.اگر از نورپردازی در محیط های بازی که انصافا بی نقص کار شده بگذریم،به محیط های بسته و تاریک میرسیم که منبع نور چراغ قوه قدرت ND در موتور نویسی و نورپردازی را مشخص میکند.اثر نور بر تمام اشیا به مانند واقعیت شبیه سازی شده و از این حیث هیچ ایراد فنی نمیتوان در میزان قدرت و تکنیک گرافیکی بازی گرفت.
طراحی مراحل یکی از اساسی ترین و مهمترین بخشهای یک بازی مخصوصا با محوریت آخرالزمان است.با اینکه “آخرین از ما” یک بازی خطی است،ولی تمام سعی خود را کرده با ارائه ی محیط های بزرگ و با جزئیات،از طرفی امکان گشت و گذار در کوچک ترین و غیرقابل پیش بینی ترین محیط ها،حس تکراری بودن و یا خطی بودن بازی را از بازیکن بگیرد.اگر در جای جای بازی به رصد محیط بپردازیم متوجه میشویم که ND برای طراحی این محیطها حتی یک صندلی و نیمکت ،جزئیات امر را رعایت کرده و تا جایی که توانسته از چیزهای تکراری برای محیطها استفاده نکرده است.از آنجایی که بازی در طول یک سال روایت میشود،شاهد آب و هوای بارانی،برفی،آفتابی و شب و روز هستیم که از این حیث نیز تنوع بی نظیری را شاهد هستیم.
Gustavo Santaolalla،آهنگ ساز و نوازنده ی شهیر آرژانتینی که برای آهنگسازی اثر بزرگ استودیو ND دعوت شد،یکی از برترین کارهای خود را در “آخرین از ما” به ثبت رساند.ایشان برنده ی دو جایزه ی اسکار،دو جایزه ی بافتا،یک جایزه ی گلدن کلاب و دو جایزه گرمی است که به سبب افتخارات بزرگش،حتی قبل از عرضه ی بازی،هیچ شکی در ارائه ی یک اثر فاخر باقی نگذاشت.موسیقی بازی که بیشتر با ساز Charango نواخته میشود،زیبای خفته ای در آخرالزمان با ملایمت به بیننده و بازیباز تقدیم میکند و به آغوش میکشد.ترکیب زیبای طراحی منحصر به فرد محیط،گرافیک و جلوه های بصری زیبا و موسیقی عمق گرا و اثرگذار،توانست آخرین از ما را جدا از یک عنوان بازی ویدئویی،تبدیل به یک اثر هنری کند که میتواند نمادی برای هنر هشتم باشد.
تعامل شخصیت های بازی که در میانه ی راه با آنها آشنا میشوید و نحوه ی ارتباط برقرار کردن با آنها،سریعا شما را نزدیک به خود میکند و به هیچ وجه با افرادی پوچ و بی محتوا روبه رو نمیشوید.شخصیت های فرعی هر کدام به اندازه ی شخصیت های اصلی داستان،عمیق هستند و به نوعی میتوان این ارتباط درست و صحیح را مدیون سناریو نویسی و جایگذاری شخصیت ها در جاهای دقیق دانست.شخصیتهای فرعی با ورود خود به داستان،در رفتار و کردار دو شخصیت اصلی تاثیر میگذارند،صمیمیت آنها را بیشتر میکنند و نوع رفتارها متفاوت میشود،مهارت ها بیشتر میشود و تعامل های بیشتری را میتوانیم به سبب ارتباطات صحیح مشاهده کنیم.با اینکه سری Uncharted از هر لحاظ یک اثر فاخر بوده است،اما در بخش سناریویی یک مقدار ضعیف تر از دیگر بخشهای داستانش عمل کرد ولی The Last of Us کاری کرد که در آخر با خود بگوییم : واقعا این بازی را ND ساخته است ؟؟
مبارزه ی چند نفره در دنیای نابود شده…
عنوان The Last of Us با اینکه اصلا بهش نمیاد که بخش چندنفره ی آنلاین داشته باشه،ولی در کمال تعجب میبینیم که این بخش هم اگر از بخش تک نفره بهتر نباشد،کمتر هم نیست !سازندگان بازی با سکوت خبری عجیب خود تا آخرین روزهای انتشار بازی در مورد حالت چند نفره ی آنلاین،شک و تردید هایی مبنی بر بی کیفیت بودن این بخش همانند بازی TombRaider به وجود آوردند که با انتشار بازی تمامی این شک ها برطرف شد و شاهد یک مولتی پلیر بسیار عالی و استاندارد بودیم.
بخش چندنفره ی آنلاین دارای ۷ نقشه از لوکیشن های داخل بازی مانند High School,Downtown,The Dam و یا Bill’s Town است که دقیقا همان محیط ها را گاها با جزئیات بیشتر نیز به نمایش در میاورد.بازیکنان میتوانند در کلاسهای Assault,Sniper,Support,Stealth و در کلن های اختصاصی به رقابت با یک دیگر بپردازند.بازی با اینکه دارای دو مود Supply Raid و Survivors است،ولی همین دو مود خود به تنهایی درگیر کننده خواهند بود.حالت Listen Mode که در بازی اصلی وجود دارد،در بخش مولتی هم هست با این تفاوت که زمان آن بسیار کمتر است.البته پرک Sharp Ears میتونه این زمان رو بیشتر کنه (نصیحت خودم هست 🙂 )
و حکایت همچنان باقیست…
ناتی داگ در طول ۲۶ سال حیات خود،همیشه سرآمد دیگر استودیوهای بازی سازی دنیا بوده و با ارائه دادن اثری متفاوت مانند The Last of Us نشان داد که این استودیو استعداد ساخت هر بازیی را در هر سبک که بخواهد دارد.شاید بی راه نباشد که بگوییم ناتی داگ ناجی غیرقابل پیش بینی سبک ترس و وحشت در این سالها که این سبک رو به افوله،است.سالهای سال سری Resident Evil حرف اول را در سبک ترس و وحشت زد ولی ورود The Last of Us،نسل جدیدی از شیوه ی روایت داستان و واقع گرایی را مانند فیلم های Unrated به تصویر کشید و این سبک را دوباره زنده کرد.”آخرین از ما” دارای دنیایی شگفت انگیز و بزرگ است که پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به فرانچایزی صاحب سبک دراختیار دارد و امید است استودیو ND در پس از اینکه موفقیت های بسیار بزرگی چه از نگاه منتقدین و چه از نظر فروش کسب کرد،این پروژه را در کنار Uncharted پیش ببرد و در نسل بعد شاهد بازیی به مراتب بزرگتر و شاهکار تر از شاهکار حال حاضر باشیم.
عنوان The Last of Us،بازیی است که انجام آن به همه ی گیمرهای دنیا که دنبال تجربه ای متقاوت از عناوین خسته کننده ی این روزها است،پیشنهاد میشود.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
ممنون از دانیال، نقد خیلی خوبی بود…
این بازی یک شاهکاره تمام عیاره، من ۶۴% بازی رو رفتم، هنوز تمومش نکردم… :yes:
فقط یه سوال در مورد مولتی پلیر بازی، من وقتی میخوام برم برای مولتی، ازم یه Online Pass میخواد، میخواستم از بچه هایی که میدونن قضیه چیه خواهش کنم یه راهنمایی بکنن…
ممنون…
تو جعبه بازی یه کدی هست که معمولا پشت دفترچه است ، اونو باید تو PSN بزنی یه فایل ۱۰۰ کیلوبایتی دانلود کنی :yawn:
منم می خوام :-((
به حال خودم افسوس می خورم که چرا PS3 نگرفتم 😥 😥 😥 😥
ولی برای نسل بعدی حتما PS4 می گیرم 😀 😀 😀
یکی از بهترین بازیهای عمرم بود موسیقی های پخش شده در بین بازی خیلی با محیطش مرتبط و تونسته بودن غم و درگیری های یک بچه ۱۴ ساله رو بخوبی نشون بدن کیفیت خیلی عالی بود هیچوقت در بین بازی خسته نمیشیدن بس که گرافیکش زیبا و جذاب بود تا به حال هیچ بازی همچین نورپردازی رو کنسول نداشت و تا به حال هیچ بازیی نتونسته بود که حتی گرد و غبار هایی رو که بعد از دویدن یا ضربه زدن به جایی در هوا پخش شده بود رو به رخ بکشه سیستم مبارزات عالی بود زمانی که درگیری پیش میمود بخاطر هوش مصنوعی خارق العاده بازی دشمنانت حتی بعضی مواقع با یک تیر به سر باعتث از بیم رفتنت میشدند یا زمانی که بهشون تیر اندازی میکردی به راحتی بهت چیزی پرتاب میکردن و مانع میشدن که بهشون تیر بزنی یعنی به قدری جذاب بود که استفاده از وسایلی همچون تبر میله یا چوب بیشتر به گارت میمود گلوله ها بسیار ناچیز بود و خیلی کم گیر میومد ناتی داگ اعلام کرده بود که در ۳ جا اشک بازیباز در میاد اما اصلا توقع نداشتم که این اتفاق دقیقا همون اول بازی رخ بده و خیلی خوب تونسته بودن رو همه چیز کار کنن در کل بهترین بازی عمرم بود و از اقا دانیال گل بخاطر این نقدشون که تونسته بودن همه چیز رو برای مخاطب بازگو کنن بسیار سپاس گذارم
دانیال نوروزی عزیز عالی بود خیلی ممنون بابت وقتی که گزاشتی و این شاکارو بررسی کردی من که از روزی که اومد تا حالا ۳ بار تمومش کردم 😀 😀 😀
این بازی برترین بازی بود که تا به الان بازی کردم زندگی بود بازی نبود!نمیدونم نایتی داگ چطور همچین بازیرو روی ps3 درست کرده؟!!!واقعا جنگلهای محشر شاخه و برگهای فوق العاده که هیچ بازی ای اصلا روش کار نکرده جزییات عالی از همه مهمتر تکسچرهایی که تا الان هیچ بازی ای به گرد پای این بازی نمیرسه داستان….صدا گذاری….تنها بخش مورد دار بازی اینه که دشمنان هیچ عکس العملی نسبت به همراهان انجام نمیدن حتی اگه جلوی چشماشون راه برن و هوش مصنوعی ضعیف انسانها در خیلی موارد که خیلی توی چشم هست.این بازی دگه کوچکترین ایرادی نداره.من بازیرو در درجه سختی survivor انجام دادم بسیار هم سخت هست.
بازیش از حد معمولی بالاتر نرفت
واقعا نمره هشت گیم اسپات حقش بود
در کل تعداد حدود ۳۰ الی ۳۳ منتقد به TLOU نمره ی کامل دادند و حدود ۴۲ منتقد دیگه بین ۹ و ۱۰ ( و البته نه ۱۰) رو براش در نظرگرفتن
http://www.metacritic.com/game/plays…critic-reviews
نقد گیم اسپات هم بخونید.کلیتش جوری نبوده که بخواد ۲ نمره واسش کم کنه فقط بخش داستان (شخصیت پردازیش)ایراد اصلیش بوده که اونم نهایتا ۵.۰ میتونسته کم کنه.یه سری نقد ها هستن که توشون منتقد ها کلی تعریف می کنن و آخرشم میدن ۸ و یه سری دیگه هم هستن که ایراد می گیرن و آخرش میدن ۱۰.خوشبختانه نقد ign جز هیچ گروه نبود.
خوب الان چی بهت بگم؟؟؟
بعد میگن چرا دعوا میکنی ، آخه نوب تو چی از بازی سرت میشه؟؟؟
برو با ایکسشیتت رو بازی کن ، بازیش نکردی نظر نده ، خدا رو شکر که این بازی انحصاری و هر بیشعوری نمیتونه بازیش کنه
mمنون.
اضافه کنم:
حرف منتقد گیم اسپات که در ابتدای نقدش درباره ی یکی از مهمترین بخش های داستان نویسی یعنی شخصیت پردازی گفته شده :
Supporting characters are rarely sympathetic
برمیگرده به شخصیت پردازی والبته نکات منفی :giggle: البته کل نقدی که نوشته در حدی نیست که بخواد ۸ بده و یه جوری نوشته که اینگار آخر نقد میخواد ۹ و خورده ای بده نه ۸.
ممنون آقای نوروزی بابت نقد بسیار خوبتان. یکی از چیز هایی که من در این بازی دیدم پیرنگ(plot) قوی و شگفت آور ی است که سناریست بازی به داستان اون داده شما به محض ورود به بازی میفهمید که با یک داستان گیرا و قوی رو به رو هستید ,با داستان اونس میگیرید و تا آخر اون را دنبال میکنید وهی از خود میپرسید که خوب بعد از این چی میشه؟
داستانی به شیوه ی رمانس که با سبک وحشت وآخرالزمانی به خوبی مخلوط شده است و به جرات می توان گفت که این سناریوی قوی برای یک بازی که فکر نکنم قصد ادامه دادنش را داشته باشن در دنیایه بازی های کامپیوتری چه در گذشته و چی در چند سال آینده بی مانند ا :yes: ست.
سبک نوشتاریتون عالیه،بعنوان یک مدیر بهتون تبریک میگم که غرور نگرفتتونو در حال همکاری با اعضای تحریریه هستید :yes:
بازی محشره من تاحالا دوباره تموم کردم واقعا زیباست منم واقعا مثل دانیال جان مشکلی ندیدم! :yes:
وای این بازی خیلی توپه دوبار تمومش کردم 😀 😀 😀
واقعا ۹.۵ کمه این بازیه و اگر یسری عیب های خیلی کوچک رو صرف نظر کنم ۱۰
بهترین بازی این نسل و بهترین انحصاری تا کنون
بازی که گرافیکش دهنمو باز گذاشت
گیم پلی عالی
هوش مصنوعی غیر قابل باور ( و نشان دادن یک دختر جوان با شور جوانی در حد کمال و به رسایی کامل)
همچی در حد کمال و الگویی برای بازی سازان
جناب نوروزی واقعا از انتخابتون لذت بردم : این یار ۱۴ ساله ی من!!!
در کل ممنون بابت خبر!!!! ( الانه که با RPG له بشم)
جناب مدیر چرا کامنت های بنده رو نمی تأییدی؟
مگه چه گفتم؟
امیدوارم تو سری بعدش الی رو ببینیم که بزرگ شده حقیقتو میفهمه میره دنبال فایرفلای ها. شایدم تو راه عاشق بشه و دوباره نظرش عوض بشه
چه جوری میشه dlc بازی موقعی که اومد رو بازی کنی یکی کمکم کنه ممنون مثلا همین بازی last of us
آقای نوروزی چیزه بدی نوشتم ؟!!!!!!!!!! ?:-) ?:-) ?:-)
چرا نظرم تایید نمیشه.
ممنون آقای نوروزی بابت نقد بسیار خوبتان. یکی از چیز هایی که من در این بازی دیدم پیرنگ(plot) قوی و شگفت آور ی است که سناریست بازی به داستان اون داده شما به محض ورود به بازی میفهمید که با یک داستان گیرا و قوی رو به رو هستید ,با داستان اونس میگیرید و تا آخر اون را دنبال میکنید وهی از خود میپرسید که خوب بعد از این چی میشه؟
داستانی به شیوه ی رمانس که با سبک وحشت وآخرالزمانی به خوبی مخلوط شده است و به جرات می توان گفت که این سناریوی قوی برای یک بازی که فکر نکنم قصد ادامه دادنش را داشته باشن در دنیایه بازی های کامپیوتری چه در گذشته و چی در چند سال آینده بی مانند است. :yes:
سلام به همه گیمفایی ها.
دوستان این هفته من پنجشنبه و جمعه کنکور دارم .لطفا حسابی واسم دعا کنید :struggle:
تا ۲ هفته دیگه همگی خداحافظ
نقد رو کامل خونم و باید خداقوتی به آقای نورزی گفت با این نقد کامل شون. :yes: :yes: ولی اگه من امتیاز به این بازی میدادم ۹.۵ میدادم .!!
تا به حال همچین بازی ای ندیده بودم ، گرافیکش موقع اشک ریختن دختر joel خودنمایی میکرد ! صدای جون کندنش من و دیوونه کرد ، اگه داداشام کنارم نبودن اشکم سرازیر میشد ، واقعا اون صحنه طبیعی بود ! 😥 آهنگ های به کار رفته توی بازی با سلول های مغز آدم بازی میکرد ! :yes:
فقط میشه اسمش و شاهکار گذاشت ، شاهکار…
کاملا باهات موافقم صحنه مرگ دخترش واقعا دردناک بود 😥
عالی بود عااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی :yes:
اقای نوروزی مر۳۰ بابت نقد ! :yes: :yes:
من همین دیشب بازی رو تموم کردم ! 😥
بهترین بازی عمرم بود ! 😥 😥
مخصوصا داستان که واقا عالی کار شده بود که شما توی نقد اصلا خوب توضیح ندادی و تیکه تیکه گفتی ! :no: :no: :blush:
:inlove: :inlove: عاشقه این بازی شدم !
مرسی سونی!
عالی بود :yes: :yes: :yes:
نمرت هم کامل منطقی و درست بود 😀 :yes:
برای pc نیومد زیاد ازش خوشم نیامد نظر شخصی :no:
noobs every where ! 🙂
:no: :no: :no: :no: :no: :no:
می خوای انگلیسی بنویسی بر اول زبانتو تقویت کن جناب حرفه ای. ما که نوبیم میدونیم باید بنویسیم Noobs ARE every where. واقعا معلومه کی نوبه. تو قسمت قبلم که برام نوشتی نوبم تو اصلا فهمیدی من چی گفته بودم؟؟؟ داداش برو با هم سن وسالات بحث کن.نووووووووووووووووووووووووووووووووووووووب.
فنچول سنه باباتو دارم من :rotfl: :rotfl: :rotfl:
اونجوری نوشتم چون قافیه داشت :rotfl:
معلولی تو 😉
کوچولوی شاعر موقعی که تو داشتی تیله بازی می کردی و به سیب زمینی میگفتی دیب دمینی من داشتم بازی میسوختم شاعر ۲ ساله.
من ۲۵ سالمه اگه تو سنت ا من بیشتره پس بجا بازی فکره زن باش :-*
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
ما که نتونسیم بازی کنیم شما ps بازا به جای ما بازی کنید :evilgrin: :yes: :yes:
سپاس! واقعا نقد استاندارد و عالی بود اصلا آدم حس میکرد داره نقد مدیر کل گیمفا رو میخونه 😀 ای کاش راجب به آنلاین بازی بیشتر توضیح میدادین 😛 من نسخه duplex رو بازی کردم شاید برا همین بعضی جاها با افت فریم یا قات زدن گرافیک! مواجه میشدم! ولی واقعا شاهکار بود مخصوصا شروع بازی فوق العاده بود! ۱ ساعت اول بازی اینطوری بودم :hypnotized: با فک به زمین چسبیده البته!
فقط میگم اگه نتونم بازیش کنم دق میکنم!!!
ممنون بابت نقدتون.
با سلام بسیار نقد خوبی بود ممنون و بازی بسیار شاهکاری بود ولی چند تا از قسمت های بازی رو قبلا تو فیلم و بازی های دیگه مشابسو دیده بودم البته نه به این قشنگی مثل قسمتی که پای joel گیر مینکنه به یه تله و آویزون میشه بر عکس و زامبی ها حمله میکنن منو یاد فیلم i am legende ویل اسمیت انداخت و جاهایی که الی از در ورود خروج در سگ میرفت درو از اونور باز میکرد یا کلکایی که میزد منو یاد clementine تو بازی walking dead مینداخت حالا نمیدونم اونا از این بازی تقلید کردن یا این بازی از اونا ولی در کل بسیار عالی بود و لذت غیر قابل توصیفی بردم .
فاصله ی تقلید تا الگوبرداری زمین تا آسمون هست.به هر حال در هر اثری چه سینما چه بازی و هر چیزی،آثار دیگر رو هم در نظر میگیرن.و چه خوب که اگر هم الگوبرداری بشن به صحیح ترین شکل ممکن این کار صورت بگیره
آقا دانیال بازیش خیلی عالی بود هم از نظر گرافیک .گیم پلی .موسیقی و… اما به نظر من یه اراد کوچیک داره که اونم هوش مصنوعی بازی است که فکر کنم یکم کوتاهی کردن تو بازی یه جاهایی وجود داره که وقتی مقابل دشمن کاور میگیری ELLIE داره را میره و کسیم باهاش کاری نداره نمیدونم چرا اینجوریه ?:-) ?:-) ?:-) ?:-)
آقاى old gamer اگه شما با لِول سخت بازى کنید این ایراد ها وجود نداره
من که این اشکال هایى که شما گفتید رو تو درجه سخت ندیدم :-))
آقای نوروزی خیلی معذرت میخوام ولی به نظرم بی انصافیه
bioshock گرافیکش این همه با این بازی فاصله داشت ولی ۴۰ گرفت
درضمن حضور الیزابت فقط به منزله ی تامین سلاح بود برای ما نه کسی بهش حمله میکرد نه دشمنان حضورش رو حس میکردند.
god of war هم با اینکه بازی خوبی بود ولی نتونست نمرات شماره ی سومش روبگیره و اون تجربه رو به ما بده من نسخه ی سوم رو سال پیش رفتم خیلی بیشتر به من چسبید.ولی باز شما بهش ۴۰ دادید.
اگه لیاقت اونا ۴۰ هستش پس نمره ی خیلی بالاتری باید به این بازی بدید.
این بازی بهترین بازی بود که تا حالا رفته بودم واقعا شاهکار به تمام معنا
:yes: :yes: :yes:
صرفا نظری که گیمفا نسبت به یک بازی داره نظر شخصیه سایت و نویسنده هست.برای مثال شما نقد RE6 و Medal Of Honor رو برید مطالعه کنید با بیشتر سایت ها فرق داره و نظری کاملا متفاوت هست.
موافقم من هم بهشخصه از بازی Medal Of Honor خیلی خوشم اومد و قبول دارم حرفتون رو ولی فاکتور هایی که بهشون نمره میدید بعضی جاها به هر بازی راحت ۴۰ میدید و ۴۰ گرفتن داره کم کم داره کار راحتی میشه
ابته امیدوارم اینطور نشه
به هر حال انقدر سایت خوبی دارید که من سایتی رو بین بقیه سایت های ایرانی شایسته رقابت با این سایت نمیبینم شما هرچی بدید من بازم کاربر همینجا میمونم.
خیلی معذرت میخوام فقط این مشکل فروم منو اگر میتونید حل کنید من با مدیرای سایت هم در میون گذاشتم ولی درست نشد منظورم آقای کسری نراقی هست.
بازم ممنون :yes:
در ضمن آقای نوروزی یادم رفت ممنون از نقد عالیتون
:yes: :yes: :yes:
از=بابت
گرافیک عالی داشت اما در سطحی نبود که هم نمره crysis3 بشه و حیف که انحصاری بود 😐 😥 😥 😥
شما که گرافیک بازی رو ندیدی چی میگی؟
کافیه شروع بازی رو ببینی تا crysis3 بره تو ته لیستت…
:yes: :yes: :yes:
بهترین بازی نسل هفتم بدون شک و تردید
دوس دارم بازیش کنم 😥
درکت میکنم چون الان خودمم به شدت همین حسو دارم (چرا برا XBOX نیومد؟ 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 )
به نظر من بزرگترین ایرادش اینه که اگه باریش کنید هیچوقت دوست ندارید تموم شه ! :yes:
باهات موافقم وقتی بشینی پاش دیگه بلند شدنت با خداست
:yes:
خیلی نقد پربار و خوبی بود ممنون آقای نوروزی
واقعا ما با یه شاهکار به یادموندنی طرف هستیم!
این بازی از هر نظر شاهکاره و فاصله ی زیادی با بقیه ی بازی ها داره ولی موسیقی بازی خیلی خاص و تاثیرگذار بود طوری که تیکه ای که جوئل تو بیمارستان الی رو بغل کرده بود وداشت میبرد من هر لحظه با توجه به آهنگ بازی گفتم الان دیگه جوئل میمیره.
تا بازی رو تجربه نکنید نمیفهمید چه شاهکاریه.منم هر چقدر بگم در مورد این بازی کم گفتم.
:yes: :yes: :yes:
😀 😀 😀
من که بازی نکردم ولی ( عدم انتشار عنوان برایXBOX) ولی اینطوری که همه تعریف میکنن …
این بازی ای بود که حدس میزدم خود آقای نوروزی دست به نقدش بزنند!!!
آقا این چجور نقدی بود طوری نقد کردید که من دلم برای بازی کردنش کباب بشه!!!آخه اصن فکرشو بکنید یه نفر که خیلی از بازی ها را از دست نداده این شاهکارو نتونه بازی کنه!!! 😕 ولی به هر حال نقدتون واقعا عالی بود….خسته نباشید…
واقعا دیالوگ هاش انقدر فوقولادده هستن که آدم دلش میخواد اونا صحبت کنن 😐
مخصوصا دیالوگ های الی
:yes: :yes: :yes: :yes:
شبا خوابه clicker هارو میبینم لامصب 😀
برترین گرافیک نسل = 😎 crysis 3
برترین گرافیک نسل هفتم متعلق به last of us هست.
ولی فک کنم beyond از این هم یخوده سر تر باشه :yes:
من یه هفته هستش بازی رو خریدم و هنوز باش بازی نکردم چون منتظر نقدش بودم و میدونستم چنین نمره ای میگیره , من تو این ۱۵ سال گیمری چنین بازی که همه سایتا و بچه ها بش از ۱۰ نمره ۱۰ دادن ندیدم , بدون شک شاهکار ۲۰۱۳
با اون تیکه بی مصرف بودن اشکلی در RE4 خیلی حال کردم.
ولی خوب بازی رو جذاب تر کرده بود.
بعد از خوندن نقد نزدیک بود گریه کنم. واقعا متاسفم که نمی تونم بازیش کنم. :-(( :-((
با اومدن این بازی، رده بندی ۵ بازی ماندگار عمرم (با عقل و دل و جونم!) به
Metal gear solid
Last of us
God of war
Uncharted
Gears of war
تغیر کرد!
اما من هنوزهم منتظر تایید شدنش برای xbox هستم 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥
نقدت عالی بود دانیال جان :yes:
این بازیه شاهاره :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:
(((این کامنت من در صف برسی مدت زیادی مانده بود که مجبور شدم کپی کنم و مجدد در این بخش قرار بدم. اگر تکراری شد پوزش میخوام و امیدوارم هرچه زودتر این کامنتها درست بشه چون رمقی برا کامنت دادن نمیمونه!)))
نقد بسیار دلچسپ، کامل و استادانه ای بود، خوشبختانه به قلم آقای نوروزی!
به نظر من؛ (اینو اول میگم و تا آخر صدق میکنه!) چند نکته و نه ایراد در این بازی وجود داشت؛
اول اینکه از لحاظ گرافیک هنری رنگ بندی و فضا سازی یک داستان آخرالزمانی با یک داستان ماجراجویی باید متفاوت باشه، یکی از ایرادات “آخرین از ما” هم همین بود، رنگهای شاد، فضای زنده و به بَیانی بهشتی با گل و بوته و پروانه و رنگهای گرم فراوان!!! این فضا در القای حسی آخرالزمانی کمی نچسپ خواهد بود در قیاس با فضایی خشک و مرده با فیلتر تصویری تیره (خاکستری) همانند (شاید نه به اون شدت!) فیلم “road” منظر آخرالزمانی، مرگ، ترس، نا امیدی رو بهتر و بیشتر در ذهن ایجاد میکرد. اگر شماره پیشین uncharted و عناوینی مثل tomb rider رو بیاد بیاریم در برخی از صحنه ها و سکانس ها و درگیری ها بیشک آخرالزمان را کمی فراموش میکنیم و بودن چنین فیلتر رنگی میتوانست به تداوم این حس بیشتر کمک کنه.
دوم مورد گرافیک بصری بازیست که بیشک عالی و بی رقیب و کم نقص است، اما… نمیتوان آنرا بالاتر از نسل خود (همانند وعده ها و بسیاری از گفته ها)نامید، بلکه باید همان ارتقا یافته uncharted 3 که آن هم عنوانی بی نظیر و در زمان خود با مشخصات تمجیدی فعلی بود، دانست! مشخصاً گل و گیاه، بوته ها و دورنمای عکس مانند برخی ساختمانها و برگ درختان “یادواره” ای بیشمار را از گرافیکی مشابه در ذهن زنده میکنه. (رجوع کنید به چپتر ۲ بازی metal gear 4 در جنگلی مشابه پراز درخت و گل و گیاه، میشد گرافیکی بهتر از lou دید خصوصاً در نماهای دور با بهر بردن از دوربین همراه و زوم در فضاهای اطراف، کوه ها و… یا فضای برفی چپتر ۴ (فکر کنم) جزیره شادو موزس با فضای برفی lou و یا فضای مه آلود و خیس و وهم گرفته در چپتر۳ این بازی و حتی بازی دیگر مثل red dead redemtion ) و صدالبته هیچکدام ازین موارد نمیتواند کوچکترین خدشه ای به شاهکار بودن گرافیک این بازی وارد کند با استناد به اینکه شاهکارهای گرافیکی دیگه ای در این نسل دیدیم!
گیمپلی تک و بی نظیر با چاشنی از uncharted که اونهم تک و بی نظیره!
صدا و موسیقی، بدون شرح!
داستان؛ روایتی ماندگار و مثال زدنیه آخرالزمان، از امروز تا نسلهای آینده!
وصد البته نمره ای کامل حق مسلمه این بازیه + جایزه بهترین بازی سال و چوایز دیگر که کمترین قدر دانی و ارج نهادن به زحمات این شرکت بزرگ و خوش ذوق خواهد بود که باید مننظر تحققش بمانیم !!!
:yes:
درباره ایراد شماره یک باید بگم تو نقد هم نوشته شده که بازی واقع گرایانه ست سازنده ها نمیخواستن بخاطر ترسناک کردم بازی رو از حالت واقع گرایانه خارج کنن و در مورد گرافیک باید بگم چه کاستی داشت تا از بازی های نسل هشتی کمتر باشه دوست من؟ 😉
سخت نگیر دادا 🙂
منم بازی نکردم چون pcدازم اما بازی جالبی ب نظر میاد من ب گرافیک اهمیت زیادی میدم
ای کاش این شاهکار واسه ی ایکس باکس هم میومد
نقد بسیارعای ای بود.
این بازی برای من یه مقدار افت فریم داره کسی میدونه علتش چیه؟با تریلراش هم مقایسه کردم دیدم فریم تریلر ها بالا تربود.
کاشکی ps3 داشتم ولی الان xbox دارم اونوقت یه بازی انحصاری مثل این نساختن 🙁 🙁
ممنون نقد عالی :yes:
من دو بار بردمش تا آخر حالا که PS3 مو فروختم حالا باز میخوام بخرم باز یه بار دیگه تمومش کنم بخدا
ناتی داگ شورشو در اورده :pissedoff:
خب مرتی-که(مدیر شرکت)
مرض داری برا pc عرضه نمیکنی :reallypissed:
سلام این بازی چه موقع واسه پی سی میاد؟
هیچوقت؛) انحصاریه پلی فور هستش
خدایا چی میشد که شاهکارایه ناتی داگ برای pc میومدcry:
فوقوالعاده بود بازی کاملا خوش ساخت با داستان قوی شخصیت پردازی عالی یعنی هر گیمری باید این بازی رو امتحان کنه من خودم فن مایکرو بودم تو نسل شیشم ایکس باکس داشتم برا همین الان تا پی اس ۳ گرفتم این بازی رو امتحان کنم ای پی جدید و عالی بودش