آخرالزمان در امتداد واقعیت | نقد و بررسی عنوان The Last of Us
در عصر حاضر صنعت بازی های ویدئویی از دید نوآوری ارائه ی سبک های جدید در نقطه ی کمال به سر میبرد.دیگر مانند اواخر دهه ی ۸۰ و طول دهه ی ۹۰ میلادی شاهد ظهور سبک های جدید مانند شوتر اول شخص و … نیستیم.به همین سبب گاهی خیلی از گیمرها دچار خستگی مفرط به دلیل تکراری بودن عناوین مختلف حتی بازی های AAA میشوند.درست است که بازی های بسیار بزرگی در طول این سالها منتشر شده است ولی نوآوری در اینها تا چه حد بوده است ؟؟ شاید همین دلیلی بوده تا قشر خاصی از گیمرهای به طرف بازی های مستقل و دارای نوآوری بروند.اما در همین گیرودار تکراری شدن سبک ها و حتی تقلیدها و الگوبرداری های بیشمار،استودیو “ناتی داگ” ریسکی به جان میخرد که یا برایش پیروزی شگفت انگیزی رقم میزند و یا شکستی آبرو بر !معرفی ip جدید “The Last of Us” را شاید باید نقطه ی بیداری بازی سازان مطرح و AAA کار را در اوج کمال دانست که تمامی معادلات را به هم زد.در ادامه به نقد و بررسی دقیق شاهکار بعدی استودیو “ناتی داگ” خواهیم پرداخت و متوجه خواهید شد چرا این بازی سطح استاندارد بازی های AAA را کیلومترها به جلو راند.
نام : The Last of Us
سازنده : Naugh*ty Dog
ناشر : Sony Computer Entertainment
تاریخ انتشار : ۱۴ June سال ۲۰۱۳
سبک : اکشن ماجراجویی ترسناک | survival horror action-adventure
آخرالزمان از نوع واقعی !
در نگاه اول به این بازی و مخصوصا داستانی که آن در حال اجرایش است،شاید با خود بگید که باز هم یک بازی دیگر با پس زمینه ی آخرالزمان ! چیزی که این روز فله فله میبینیم و هر روز شاهد ساخت عناوین بزرگ و کوچیک در مورد آخرالزمان هستیم.ولی چه چیزی ” The Last of Us” را از دیگر بازی ها میشوید و کاری میکند که از نظر روایت داستانی و موضوعی،انقلابی در این زمینه بشود ؟
داستان این بازی ۲۰ سال بعد از شیوع وسیع قارچی سمی و خطرناک در جوامع بشری دنبال میشود.قارچی که با پخش هاگ دانه هایش و ورود به بدن انسانها،به داخل مغز رخنه کرده و رشد خود را در آنجا شروع میکند.بعد از دو روز فرد بیمار اختیار خود را از دست داده و به نوعی این قارچ سمی کنترل ذهن و فکر و بدن بیمار را در دست میگیرد.۲۰ سال بعد از این اتفاق،ما در نقش فردی به نام Joel هستیم که گذشته ای نه چندان جالب از وقایع “شیوع” دارد و به تنهایی در منطقه ی قرنطینه شده ی Boston زندگی میکند.اما ماموریتی به وی داده میشود که سرنوشت او را برای همیشه تغییر میدهد.وی وظیفه دارد تا دختری ۱۴ ساله به نام Ellie را به گروه “FireFlies” برساند.بدن این دختر در مقابل بیماری شیوع پیداکرده مقاوم است و امیدی برای ایجاد واکسن و جلوگیری از این فاجعه به وجود آمده است که تنها با رساندن این دختر به گروه FireFlies میتوان به این امید دست پیدا کرد.شروع ماجراجویی یک ساله ی Joel و Ellie برای رسیدن به مقصد تبدیل شد به یکی از پربارترین و سنگین ترین و در عین حال درگیرکننده ترین سناریو ها و داستانهای آخرالزمانی که با آن روبه رو بودیم !
با خوندن داستان بازی این تصور رو پیدا کردید که دشمنان ما صرفا موجودات زامبی مانند هستند که باید همه را با تفنگ اکشن وار کشت و از بین برد.ولی The Last of Us کاری کرد که نه تنها سبک survival horror action-adventure زنده شود،بلکه نوع جدیدی از دشمنان و موجودات را به نام Clickers که واقعا شایسته ی جانشینی زامبی های تکراری و خسته کنندباشند.ناتی داگ در نوع چینش و ایجاد خط داستانی خود آنچنان عمق گرایانه و واقعی کار کرد تا نه تنها از حضور موجودات جدید رفتار قبلی خود با زامبیها را تکرار نکنیم،بلکه ما را مجاب به این کرد که در استراتژی نوع بازی کردن خود فکر کنیم،نقشه بکشیم،مدیریت منابع کنیم،تنمان بلرزد،مو به تنمان سیخ شود و جان کاراکتر بازی را جان خود بدانیم.Clicker ها چیزی نمیبینند،صدای چندش آوری دارند و فقط با استفاده از قدرت شنوایی خود جای شما را تشخیص میدهند.گرفتار شدن در دست این موجود مساوی با مرگ شماست !ناتی داگ با زرنگی و زیرکی کامل،کاری کرد که عامل جدیدش در بازی در ذهن شما،موجودی ترسناک و چندش آور باشد که از دیدنش هراس داشته باشید و حتی در جایی دلتان به حال این انسانهای بیچاره که گرفتار بیماری شدند بسوزد.اما دشمن اصلی شما کیست ؟
آخرالزمان،واژه ای غریب و آشنا است.آشنا به سبب اینکه همه ی ما فیلم ها و بازیهای زیادی در این سبک دیدیم و غریب از این نظر که هیچ کداممان طعم واقعی آخرالزمان را نچشیده ایم.اینجا جایی است که ناتی داگ دست گذاشت !ناتی داگ سعی بر این دارد تا روی غریبی از آخرالزمان را به تصویر بکشد که خیلی کم نشان داده شده که واقعیتی بسیار تلخ و دردناک است.آخرالزمان مساوی با بازماندگی،گرسنگی و وحشیگری است.سفر Joel و Ellie نه فقط به خاطر وجود Clicker های بیمار و بیچاره،بلکه بخاطر وجود انسان نماهایی بی وجدان و بی عاطفه بارها و بارها به خطر میوفتد.آخرالزمان یعنی تلخی بی حد و اندازه ای که آدم را از ادامه ی زندگی دلسرد میکند،یعنی زندگی در موج موج بی عاطفگی و بی رحمی،یعنی خوردن اعضای بدن انسانهای دیگر برای زنده ماندن و پا گذاشتن بر روی هر چی اعتقاد و دین و مذهب.یعنی پا گذاشتن بر روی اولین و پایه ای ترین اصول انسانی و اخلاقی.یعنی شکار انسان و فلاکتی وصف ناپذیر که از انسانها موجوداتی صدها برابر خطرناکتر از Clicker ها میسازد.استودیو ناتی داگ با خلق داستانی چفت و بست دار و عمیق و واقعگرا،سعی در این نداشت تا اکشنی صرف را نشان دهد،سعی بر این نداشت تا ترس را از طریق مبتلایان و Clicker ها نشان دهد.ND سعی بر این داشت که ترس را از طریق دشمنانی ازجنس خود شما به وجود بیاورد،دلهره و اضطرابی که به شما دست میدهد وقتی که تنها ۳ یا ۴ گلوله بیشتر ندارید و در مقابل دشمنانی قرار گرفتید که به خوبی فکر میکنند،برنامه ریزی میکنند،شمارا میتوانند بگیرند،دشمنانی که هم میترسند،هم شجاع،هم احمق هم زرنگ هستند…این چیزی است که در دنیای واقعی به تصویر کشیده میشود.
داستان بازی The last of Us به هیچ وجه پاستوریزه نیست.هیچ رحمی در بازی نمیبینید.اینکه در ۹۹ درصد فیلم ها و بازیها مشاهده کردیم خب شخصیت بازی دشمنی را گرفته و دشمن وقتی التماس میکنه شخصیت بازی میگذره یا میبخشه و یا…ولی TheLast of Us از یک چنین قاعده ای پیروی نمیکند.”آخرین از ما” واقعیت را به تلخ ترین شکل ممکنش به تصویر میکشد طوری که تصور کنید واقعا شخصی را در مقابل چشمانتان کشتند !طوری که این تصور درتان شکل بگیرد که فردی واقعا مرده است.لمسش کنید و حسش کنید.حالتان بد شود،گریه کنید و شاید بخندید.اینجاست که داستان پردازی ND خودش را از تمامی بازی های ژانر ماجراجویی و وحشت جدا میکند و در زمره ی برترین روایت ها قرار میگیرد.
بی رحم باش تا زنده بمانی !
یک داستان خوب و واقعگرا مثل “آخرین از ما” نیازمند گیم پلی بسیار روان و همانند داستان،واقعگرا است.سیستم گیم پلی “آخرین از ما” را میتوان ترکیبی فوق العاده عالی از مثبت ترین المان های سبک ماجراجویی مانند چیزی که در Uncharted دیدیم و المان های سبک ترس و وحشت، در نظر بگیریم.کنترل شخصیت بازی به بهترین و روانترین شکل ممکن پیاده سازی شده و دوربین بازی نیز با زاویه بندی بسیار عالی و دید کامل بر محیط هیچ مشکلی برای بازیکن به وجود نمیاورد.سیستم کوله پشتی در “آخرین ازما” یکی از واقعیترین انواع کوله پشتی در بین بازیهای هم سبک است.دو بخش سلاح سبک و سنگین در اختیار دارید.در این دو بخش بسته به ارتقایی که میدهید، ۶ سلاح قابل حمل است و باقی سلاح ها در داخل کوله پشتی قرار میگیرد.در زمان دسترسی به کوله پشتی بازی کاملا در حال اجرا و زنده است.انتخاب سریع سلاحهای آماده نیز از طریق جهت نماهای چپ و راست انجام خواهد شد.با جهت نماهای بالا و پایین نیز میتوانید آیتم هایی مانند جعبه کمک های اولیه،بمب،مولوتوف و یا بمب دودزا را انتخاب کنید.
سلاح سرد و درگیریهای فیزیکی در بازی به نوعی حرف اول را میزند.دستان خالی شما توانایی بسیار بالایی برای درگیری دارد البته نه در مقابل Clicker ها و یا تعداد زیاد دشمنان ! آجر و بطری شیشه به وفور یافت میشود که یا برای پرت کردن حواس دشمن استفاده میشود و یا برای حمله ی ناگهانی به دشمن.از طرفی سلاح های سرد دیگری مانند چاقوهایی که فقط میتوان یک بار مصرف کرد و یا جوب بلند،میله و تبر برای حمله های پرقدرت در میان بازی وجود دارد که در مقابل Clicker ها و یا از بین بردن دشمنان دیگر در کمترین زمان و خونین ترین حالت به کار برده میشود.
چیزی که در گیم پلی بازی موج میزند،خشونت بی حد و اندازه ای است که در مواقعی حتی حدس و گمان هایتان را نقش برآب میکند و بدترین حالت برخوردها بین شخصیت بازی و دشمنان به وجود میاید.در سکانسی Joel دو نفر از دشمنان را برای پیدا کردن Ellie دستگیر میکند و برای بازجویی به خانه ای متروک میبرد.نوع برخوردی که Joel با این افراد دارد به هیچ وجه نشانی از آن مرد مهربان نیست و کاملا سعی و تقلای مردی واقعی را به تصویر میکشد که میخواهد جان تنها عزیزی که دارد نجات دهد و در این راه حاضر است عوامل اتفاق را به بدترین شکل ممکن بکشد.در گیم پلی بازی المان های مخفی کاری بسیار بسیار حائز اهمیت است به طوری که بیشتر بازی را میتوان با استفاده از استراتژی های خاص و مخفی کاری دقیق پیش برد.بازیکن میتواند بی سر و صدا دشمن را از پشت و حتی از جلو با یک عکس العمل مطمئن ،فرد مورد نظر را گیر انداخته،یا به عنوان سپر انسانی استفاده کند و یا توسط شما کشته شود.جملات و التماس های دشمن مغلوب شده در نوع خود جالب هستند.
در بازی قابلیتی به نام Listen mode وجود دارد که این امکان را به بازیکن میدهد تا لوکیشن دشمنان در محیطی که قرار دارد را متوجه بشوید.با فشردن دکمه ی R2 شخصیت بازی حالت نیم خیز پیدا میکند و محیط دور و اطراف را با رنگ تیره مشاهده میکند و دشمنان در آن منطفه با رنگ آبی به نمایش در میایند.این حالت به بازیکن کمک میکند تا متوجه حضور و راه رفتن دشمنان و مسیرشان حتی از پشت دیوار نیز بشوند.نکته ی جالب اینجاست شما میتوانید این قابلیت را از Option کنسل کنید و بازی را کاملا واقعی کنید !
بخش هایی از بازی است که شما میتونید کوله پشتی را در بیارید و به ارتقاء سطح کیفی اسلحه ها بپردازید.این ارتقاء با در نظر گرفتن تعداد ابزارهایی که در طول بازی کسب کردید محاسبه میشود.متاسفانه تعداد آنها بسیار کم است و باید در ارتقاهایمان بسیار هوشمندانه عمل کنیم.در کنار ارتقاء سلاحها،بخش ارتقاء مهارت های شخصی و سلامتی هم وجود دارد که این جا هم بر اساس معیار جمع آوری مواد اولیه (قرص و دارو که واحد اندازه گیری میشوند) وجود دارد و با استفاده از آن میتوانید میزان سلامتی و یا مهارتهای شخصی مانند کنترل سلاح های سرد و گرم را افزایش دهید.
یکی از مزیت ها و وجه تمایزاتی که این بازی نسبت به بازیهای هم سبک و یا دیگر بازی های اکشن دارد،وجود دشمنان امری “لازم” و صرفا برای پر کردن فضای بازی نیست.”آخرین از ما” قرار است تصویر آخرالزمانی را به تصویر بکشد که مردمش برای زنده ماندن دست به هر کاری میزنند،تعداد کمی توانستند جان سالم به در ببرند و از دست دادن یک نفر بسیار سخت و دلگیرانه است.همانطور که گفنم چینش دشمنان طوری صورت گرفته تا نه با دشمنان فله ای در هر ساعت از بازی مواجه شویم و نه مبارزه با آنها امری تکراری شود.به جرات میتوان گفت مبارزه با دشمنان چه انسانها چه مبتلایان و Clicker ها تا آخرین لحظه از بازی لذت بخش و در عین حال با استرس و ترسناک است.
این یار ۱۴ ساله ی من…
وقتی بحث یار و همراه در بازیهای ویدئویی مطرح میشود،عموما یاد موارد دست و پاگیر هم میوفتیم.البته از این موضوع نگذریم که مثلا در Bioshock Infinite یک بار بسیار عالی با هوش مصنوعی خیلی خوب داشتیم یا یارانی مانند جوخه های Gears of war که انصافا عالی عمل کردند.اما بحث این قضیه در “آخرین از ما” کاملا متفاوت است.
همانطور که در داستان بازی گفتیم،Joel باید دختری ۱۴ ساله را که رازی نجات بخش در اختیار دارد به گروه Fireflies برساند.اما آیا نقش شما تنها به عنوان یک نگهبان دختر ۱۴ ساله است ؟ و آیا Ellie مثل Ashley در RE4 کاملا بی مصرف است ؟ جواب شما با قاطعیت خیر میباشد !
Ellie یک دختر شجاع و زجر دیده است که تمام عمر خود را در منطقه ی قرنطینه شده که تمامی افرادش آموزش های نظامی هم دیده اند زندگی کرده است.از اینکه یک مرده ببیند یا کشته شدن افراد مختلف را ببیند هراسی ندارد.به جرات میتوان گفت Ellie برترین هوش مصنوعی همراه در طول تاریخ بازی های ویدئویی است.به هیج وجه دست و پاگیر نیست،طوری طراحی شده تا عامل باخت شما در بازی نباشد،اعمال و رفتارش وقتی همراهتان است به مانند یک فرد واقعی دارای ری اکشن های بسیار زیاد است.برای مثال وقتی دارید در یک محیط گشت زنی میکنید،او هم در همان منطقه شروع به گشتن میکند،برایتان آیتم پیدا میکند یا اگر حوصله نداشته باشد یک گوشه تکیه میدهد و سوت میزند !وقتی به دشمنان میرسید و موقعیت خطرناک است،سعی میکند در کنار شما باشد،در هنگام درگیری پشت جایی پناه بگیرد و اگر شما گیر افتادین با پرت کردن حواس دشمن،موقعیت را برایتان فراهم کند.از نیمه های بازی این یار ۱۴ ساله به راحتی شمارا یاد لارا کرافت میاندازد.تازه وفتی اسلحه به دست او میافتند متوجه میشوید آخرالزمان میتواند حتی از یک دختر ۱۴ ساله نیز یک شیرزن دلیر بسازد ! شاید به خاطر همین هوش مصنوعی فوق العاده بود که سازندگان بیخیال بخش Co-op شدند و زحماتی که برای کدنویسی بسیار حیرت انگیز این هوش مصنوعی به کار بردند را هدر ندادند.
در کنار واکنش ها و رفتارهای بسیار طبیعی Ellie،دیالوگ هایی که وی در طول بازی بیان میکند،توام از پختگی،حاضرجوابی و حتی ته مایه های طنز تلخ است که بازیکن را مدام منتظر میگذارد تا سخنی از دهان این دختر بیرون بیاید و از آن لذت ببرد.ND همواره از نظر بازینامه نویسی و همینطور دیالوگ نگاری در سری Uncharted خود را ثابت کرده بود و در The last of Us کاری کرد که به اندازه ی هر سه قسمت قبل UC پیشرفت ببینیم !
زیبایی آخرالزمان ترسناک
“آخرین از ما” زیباست.بی شک برترین گرافیک نسل را میتوان به این عنوان اختصاص داد.چه کسی تصور میکرد بعد از ۷ سال که عمر کنسول PS3 گذشته است،کیفیتی به این اندازه مشاهده کنیم؟زیبایی فوق العاده در محیط ،شخصیت هایی با جزئیات کامل حتی مو و ریش Joel،انیمیشن های فوق طبیعی و عکس العمل های متنوع در محیط،فیزیک و تخریب پذیری قابل قبول و صدها دلیل دیگر که فقط با مشاهده ی آن میتوان به این قضیه ها پی برد.موتور گرافیکی Naugh*ty dog Engine 2 که در این ip جدید استودیو ND شاهد تحولات بسیار در طراحی و کدنویسیش برای بروز بودنش بوده است،امتحان خود را به خوبی پس داد.استودیو ND برای طراحی موتور پایه اختصاصیش یک تیم جدا به نام ICETEAM در اختیار دارد که این تیم علاوه بر ساخت و توسعه ی این موتور گرافیکی،مرکز تحقیقات تکنولوژی بخش سرگرمیهای سونی نیز است که به دیگر استودیو های First-party و دیگر استودیو های همکار سونی برای بهبود کیفیت بازیهایشان از نظر جلوه های بصری کمک میکند.پس با این حساب،یک چنین استودیو و تیمی برای محصول خود سنگ تمام میگذارند و کیفیتی در حد نسل بعد را در همین نسل تقدیم میکنند.یکی از نقاط قوت بخش گرافیک مربوط به نور پردازی کاملا Realtime و واقع گرا است.اگر از نورپردازی در محیط های بازی که انصافا بی نقص کار شده بگذریم،به محیط های بسته و تاریک میرسیم که منبع نور چراغ قوه قدرت ND در موتور نویسی و نورپردازی را مشخص میکند.اثر نور بر تمام اشیا به مانند واقعیت شبیه سازی شده و از این حیث هیچ ایراد فنی نمیتوان در میزان قدرت و تکنیک گرافیکی بازی گرفت.
طراحی مراحل یکی از اساسی ترین و مهمترین بخشهای یک بازی مخصوصا با محوریت آخرالزمان است.با اینکه “آخرین از ما” یک بازی خطی است،ولی تمام سعی خود را کرده با ارائه ی محیط های بزرگ و با جزئیات،از طرفی امکان گشت و گذار در کوچک ترین و غیرقابل پیش بینی ترین محیط ها،حس تکراری بودن و یا خطی بودن بازی را از بازیکن بگیرد.اگر در جای جای بازی به رصد محیط بپردازیم متوجه میشویم که ND برای طراحی این محیطها حتی یک صندلی و نیمکت ،جزئیات امر را رعایت کرده و تا جایی که توانسته از چیزهای تکراری برای محیطها استفاده نکرده است.از آنجایی که بازی در طول یک سال روایت میشود،شاهد آب و هوای بارانی،برفی،آفتابی و شب و روز هستیم که از این حیث نیز تنوع بی نظیری را شاهد هستیم.
Gustavo Santaolalla،آهنگ ساز و نوازنده ی شهیر آرژانتینی که برای آهنگسازی اثر بزرگ استودیو ND دعوت شد،یکی از برترین کارهای خود را در “آخرین از ما” به ثبت رساند.ایشان برنده ی دو جایزه ی اسکار،دو جایزه ی بافتا،یک جایزه ی گلدن کلاب و دو جایزه گرمی است که به سبب افتخارات بزرگش،حتی قبل از عرضه ی بازی،هیچ شکی در ارائه ی یک اثر فاخر باقی نگذاشت.موسیقی بازی که بیشتر با ساز Charango نواخته میشود،زیبای خفته ای در آخرالزمان با ملایمت به بیننده و بازیباز تقدیم میکند و به آغوش میکشد.ترکیب زیبای طراحی منحصر به فرد محیط،گرافیک و جلوه های بصری زیبا و موسیقی عمق گرا و اثرگذار،توانست آخرین از ما را جدا از یک عنوان بازی ویدئویی،تبدیل به یک اثر هنری کند که میتواند نمادی برای هنر هشتم باشد.
تعامل شخصیت های بازی که در میانه ی راه با آنها آشنا میشوید و نحوه ی ارتباط برقرار کردن با آنها،سریعا شما را نزدیک به خود میکند و به هیچ وجه با افرادی پوچ و بی محتوا روبه رو نمیشوید.شخصیت های فرعی هر کدام به اندازه ی شخصیت های اصلی داستان،عمیق هستند و به نوعی میتوان این ارتباط درست و صحیح را مدیون سناریو نویسی و جایگذاری شخصیت ها در جاهای دقیق دانست.شخصیتهای فرعی با ورود خود به داستان،در رفتار و کردار دو شخصیت اصلی تاثیر میگذارند،صمیمیت آنها را بیشتر میکنند و نوع رفتارها متفاوت میشود،مهارت ها بیشتر میشود و تعامل های بیشتری را میتوانیم به سبب ارتباطات صحیح مشاهده کنیم.با اینکه سری Uncharted از هر لحاظ یک اثر فاخر بوده است،اما در بخش سناریویی یک مقدار ضعیف تر از دیگر بخشهای داستانش عمل کرد ولی The Last of Us کاری کرد که در آخر با خود بگوییم : واقعا این بازی را ND ساخته است ؟؟
مبارزه ی چند نفره در دنیای نابود شده…
عنوان The Last of Us با اینکه اصلا بهش نمیاد که بخش چندنفره ی آنلاین داشته باشه،ولی در کمال تعجب میبینیم که این بخش هم اگر از بخش تک نفره بهتر نباشد،کمتر هم نیست !سازندگان بازی با سکوت خبری عجیب خود تا آخرین روزهای انتشار بازی در مورد حالت چند نفره ی آنلاین،شک و تردید هایی مبنی بر بی کیفیت بودن این بخش همانند بازی TombRaider به وجود آوردند که با انتشار بازی تمامی این شک ها برطرف شد و شاهد یک مولتی پلیر بسیار عالی و استاندارد بودیم.
بخش چندنفره ی آنلاین دارای ۷ نقشه از لوکیشن های داخل بازی مانند High School,Downtown,The Dam و یا Bill’s Town است که دقیقا همان محیط ها را گاها با جزئیات بیشتر نیز به نمایش در میاورد.بازیکنان میتوانند در کلاسهای Assault,Sniper,Support,Stealth و در کلن های اختصاصی به رقابت با یک دیگر بپردازند.بازی با اینکه دارای دو مود Supply Raid و Survivors است،ولی همین دو مود خود به تنهایی درگیر کننده خواهند بود.حالت Listen Mode که در بازی اصلی وجود دارد،در بخش مولتی هم هست با این تفاوت که زمان آن بسیار کمتر است.البته پرک Sharp Ears میتونه این زمان رو بیشتر کنه (نصیحت خودم هست 🙂 )
و حکایت همچنان باقیست…
ناتی داگ در طول ۲۶ سال حیات خود،همیشه سرآمد دیگر استودیوهای بازی سازی دنیا بوده و با ارائه دادن اثری متفاوت مانند The Last of Us نشان داد که این استودیو استعداد ساخت هر بازیی را در هر سبک که بخواهد دارد.شاید بی راه نباشد که بگوییم ناتی داگ ناجی غیرقابل پیش بینی سبک ترس و وحشت در این سالها که این سبک رو به افوله،است.سالهای سال سری Resident Evil حرف اول را در سبک ترس و وحشت زد ولی ورود The Last of Us،نسل جدیدی از شیوه ی روایت داستان و واقع گرایی را مانند فیلم های Unrated به تصویر کشید و این سبک را دوباره زنده کرد.”آخرین از ما” دارای دنیایی شگفت انگیز و بزرگ است که پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به فرانچایزی صاحب سبک دراختیار دارد و امید است استودیو ND در پس از اینکه موفقیت های بسیار بزرگی چه از نگاه منتقدین و چه از نظر فروش کسب کرد،این پروژه را در کنار Uncharted پیش ببرد و در نسل بعد شاهد بازیی به مراتب بزرگتر و شاهکار تر از شاهکار حال حاضر باشیم.
عنوان The Last of Us،بازیی است که انجام آن به همه ی گیمرهای دنیا که دنبال تجربه ای متقاوت از عناوین خسته کننده ی این روزها است،پیشنهاد میشود.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
مرسی از آقا دانیال
من فعلا نمیخونم چون بازی رو تموم نکردم
این بازی عالیه. حتما باید یه ps3 بخرم 🙂 😀 ممنون بابت نقد عالیتون :yes: :yes:
شاهکار
هنوز نخوندم
ممنون برای نقد :yes:
vaghean fogholadast…
دوستان من فقط یکی از عکسای این نقد رو دیدم
ولی وقتی جول استرس داره و میخواد شلیک کنه دقیقا عین واقعیت هستش
آخه کدوم بازی ای تاحالا اینجوری بوده
عالی بود خیلی منتطرش بود ممنون اقا دانیال :laugh: :yes: :yes: :yes: :yes:
نکات منفی-چیزی یافت نشد
من تاحالا ندیدم بازیهای ماکرو چنین چیزی رو داشته باشن
دوست عزیز چون مایکرو استودیویی مث ناتی داگ نداره 😎
نمیتونه هم داشته باشه
هر استودیویی براش بازی میسازه third party هستش مثل کرایتک یا اپیک
جدیدا خودشون رفتن تو ونکور کانادا استودیوی black tusk رو تاسیس کردن
ولی چرا turn 10 فکر کنم first party هستش
برترین گرافیک کنسولی ؟…من هنوز بازیش نکردم ولی به نظرم آنچارتد ۳ بهتر از این بازی از لحاظ گرافیکی ظاهر شده !…نسخه ی آخر گاد اف وار هم همینطور !
عزیز من بازیش نکردی برطبق چه منطقی میگی آنچارتد گرافش بالاتر بود!!من خودم آنچارتد زندگیمه و بالای ۱۰بار مجموعا ۳گانشو تموم کردم،گرافیک آخرین ما کمی از آنچارتد۳ هم بالاتر هست!!
دوستانی که بازی رو تموم کردن خواهشا پایان بازی رو لو ندن
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
تشکر فراوان از دانیال عزیز،شدید منتظر این نقد بودم،حتما هم تا تهش میخونم :kissed:
من هر چی نوشتم رفت واسه .:لول:. ولی بازم میگم انچارتد از لحاظ گرافیکی بهتر بود
آرش من خودم آنچارتد زندگیمه ولی این تو جزییات یه سرو گردن بالاتر از آنچارتد هستش
من هنوز درست و درمون بازیش نکردم !..چون خودم ندارمش…ولی آنچارتد ۳ تو گرافیک هنریش فوق العده بود !…گرافیک انچارتد رو میشه تو اون مرحلش که تو بیابون هست فهمید…فکر نمی کنم این بازی در اون حد باشه
آرش راست میگه بنظر من هم گرافیک آنچارتد ۳ بهترین گرافیک کونسولیه.. این بازی گرافیک فیزیکیه خیلی بالایی داره که تو بازیهای دیگه اصلا مثلش نیس.. مثلا حرکت دشمنان یا خود شخصیت های بازی… ولی گرافیک هنری و بافت های آنچارتد ۳ بنظرم بهتر بود… حالا نظر منه این.. :yes: :yes:
وای اون مرحله رو نگو
یادمه رشته های شال ناتان دریک وقتی باد میومد تکون میخورد
ولی نه آرش این گرافیکش واقعی تره
هر موقع کامل بازی کردی یک بار تمومش کردی بیا باهم صحبت کنیم :yes:
با من هستید آقا دانیال؟
عزیز من شما نظر ندی سنگینتری!فقط بلدی ترول های من درآوردی که خدایی بیل گیتسم هنگ میکنه بگی!!!
اون از دیروز که گفتی سانتا مونیکا رو چه به بازی ساختن که تا سالیان تو ذهنم میمونه 😐
اینم از این که میگی گرافش از آنچارتد پایین تر بود :laugh: آدم یه سر نقدهای سایتها دیگه رو بخونه بد نیست!!یک سایت از گرافیک بازی ایراد نگرفت،فقط ۲الی۳ تا سایت هوش مصنوعی رو ایراد گرفتن که اونم واقعا نمیشه از بین ۸۰سایت به نظر ۲الی۳ سایت اهمیت داد 😉
ترول بکنید اما ترول مضحک و فوق خنده دار نکنید!!که حتی فن های مایکرو هم دیدن بخندن به کامنتتون :yes:
الان تو فکر میکنی آرش فن ماکرو هستش؟خخخخخخخخخخخ :rotfl: :rotfl: :rotfl:
درباره سانتا مونیکا هم عجیب میدونم این حرف رو زده باشه
من والا با سرسخت ترین فنهای مایکرو هم بحث کردم ندیدم کسی چنین حرفی بزنه و بگه سانتا مونیکا رو چه به بازی ساختن!!!!!حالا فن هرجا میخوان باشن 😉 /و اینم بگم اولین نفری هستن که میگن گرافیک آنچارتد بالاتر بود اونم بدون بازی کردن آخرین ما!!!!
آنچارتد زندگیه من.آنچارتد تو بازیش رنگ زیاد داشت ولی این بازیش همش واقعیته و حتما از آنچارتد یزره بالاتره
شما بگو از بین این همه بازی که سانتا مونیکا ساخته چند تاشون موفق بودن تا ما هم توجیح بشیم !…گرافیک هم که تو عکس آخر اصلا می باره ازش !…
شما بگو از بین این همه بازی که سانتا مونیکا ساخته چند تاشون موفق بودن تا ما هم توجیح بشیم !…گرافیک هم که تو عکس آخر اصلا می باره ازش…باز نظرمون نره واسه تایید !
عکس آخر برای مولتی هست فکر کنم 😐
یا ابوالفضل
آرش god of war رو پس کی ساخت؟
تو منظورت ready at dawn نیست؟زیر مجموعه ی سانتا مونیکا
گاد اف وار رو من نوکرشم هستم !…ولی از بین این همه بازی چند تاشون موفق بودن !…یکی از جدید ترین ساخته هاش starhawk بود…اون چطور بود !…یا PlayStation All-Stars Battle Royale یا Sorcery یا هر چیز دیگه ای !…
آرش starhawk که مولتیش خیلی طرفدار داره
ولی playstation battle royale مال نبود
من نمیدونم تو چجوری از the order خوشت نیومد
بازیش سبک vanhelsing (فیلمش) بود که
یک بازی با متای ۷۰ چندان مناسب سارنده های گاد اف وار نیست !…the order هم فعلا زوده راجبش نظر بدیم ولی امیدوارم که خوب باشه !…
آقا آرش ظاهرا تو سونی کار میکنن گیم پلی و خود بازی رو تست کردن.میشه برام بگید این بازی در چه سبکی هست و چه ژانری داره ؟ داستان دقیقشو واسم میگید ؟ غیب میگینا ! یه تریلر اومده بود که چیزی از روند بازی نداشت آقا راه افتاده هی داره به سانتا مونیکا بد و بیراه میگه ! تمام سری بازیهای خدای جنگ جزو برترین عناوین روزشون بودن ! برو یک مقدار تحقیق کن ! بازی استارهاوک هم ساخته ی مستقیم سانتا مونیکا نبوده و همینطور Allstar ! به عنوان ناظر حضور داشته.استودیو سانتا مونیکا و تیم ICE TEAM استودیو ناتی داگ در بیشتر پروژه های بزرگ شرکت سرگرمیهای سونی حضور دارن.
من نگفتم که بده…گفتم نظر دادن راجبش زوده …در ضمن نسخه ی آخر گاد اف وار چندان جالب نبود …برترین نسخه ی گاد اف وار نسخه ی دومش بود…نسخه ی آخر هیچ حرفی برای گفتن نداشت…در ضمن یم جوری حرف می زنید که انگار سانتا مونیکا تو ساخت اون بازی ها هیچکاره بوده …در صورتی که خودش با کمک چند تا تیم دیگه رو اون بازی ها کار می کرده…پس فقط اسمشو روش نذاشته !…
نسخه ی آخر هیچ حرفی برای گفتن نداشت :rotfl: عزیز من متاش شد ۸۰ اونم یک اسپین آف/گیر عجب آدمهای نوبی افتادیم،متای ۸۰ بده جدیدا؟!؟اونم سانتا مونیکا گفته ما از تمام ایده هامون سر این بازی استفاده نکردیم 😐 متای ۸۰ هم بنظرم اگر بخش مولتی نبود بهترم میشد!!نسخه ی آخر هیچ حرفی برای گفتن نداشت :rotfl: فکت در این حد ندیده بودم :snicker: پس آقا اگر اینجوریه تمام استودیوها بجز ناتی داگ بازی های بدی ساختن بگیم اونا رو چه به بازی ساختن/یک بازیی مث خدای جنگ۲ و خدای جنگ۳ برای کل انحصاریهای مایکرو بسه!استودیویی که تونست شخصیت مث کریتوس رو بقدری محبوب کنه که حتی برای غیرگیمرها هم آشناست 😎 جان من دست از این کامنتها بردار!!بخدا برای ما کاری نداره بازیهای مایکرو رو این شکلی ترول کنیم 😉
میگم حرفی برای گفتن نداشت چون تو ۱۰ دقیقه دیگه بازی برات خسته کننده میشد با دشمن های افتضاحش !…چون دیگه کریتوس اون کریتوس همیشگی نبود و داستان بازی به یک بازی تو سبک گاد اف وار شابهتی نداشت !…پایین ترین متا رو بین نسخه های گاد اف وار داشت …chains of olympus هم یک اسپین اف بود ولی اون کجا این کجا !…این بازی حتی در برابر DMC هم کم اورد …اون چی بود ؟…لابد اسپین اف نبود !…حالا کسلوانیا رو هم می بینیم !…
من جوابتو ندم بهتره :laugh: پشیمون شدم،فک میکردم حرفتو انکار کنی ولی انگاری تاکید زیادی داری روش :yes: :blush:
آقا چرا این نظر من تایید نمیشه :reallypissed: :reallypissed:
آقا قلب ضعیف انقدر ازش تعریف نکنید
وقتی این بازی رو میبینم داره انقدر تعرف میشه ازش گریه ام میگیره 😥
ممنون نقد عالی بود :yes:
از اون بازیاس که ثانیه ای تو بازی خسته نمیشی و دوس نداری بازی تمو بشه..!! :yes: :yes: :yes: بازی شاهکار… نقد خوبی همو بود.. ولی خب همشو نخوندم :yes: :yes:
عالیه.نوش جون PS3دارا.
امتیاز ۴۰کمشه باید ۵۰میدادین :yes:
یجور دیگم میشد به این بازی نمره داد
یه مجله اروپایی به آنچارتد از ۲۰ ۲۳ داده بود
به این باید از ۴۰ ۵۰ بدیم
چه جالب از۲۰بهش۲۳داده :rotfl: :rotfl: :rotfl:
آره دیگه مثل تو که گفتی باید ۵۰ بدن
منظورش این بوده که این بازی یه سرو گردن از همه بازیا بالاتره
عالی عالی :yes: :yes: ممنون دوست عزیز
درود
عالی بود دوست عزیز/واقعا زیبا توصیف کرده بودی بازی رو/خوندن این نقد و دوباره بازی کردن بازی لذت بیشتری به آدم میده / عالی عالی :yes:
سپاس و بدرود
مرسی تایید شد :yes:
مرسی از نقد خوبتون حیف که واسه pc نمیاد 😥 :-(( 🙁
آقا هر کامنتی میدیم با اینکه کوچکترین حرف نامربوطی هم نمیزنیم میره برای تاییدی!!!!
فوق العاده :yes: یه بازی به تمام معنا 😀 ممنون آقا دانیال خسته نباشید نقد زیبایی بود :yes:
من این بازیو میخوام ولی x360 دارم :-((
شما یه کلوپ گیمی چیزی میشناسید معرفی کنید 🙁 ?:-)
من بهت میگم چیکار کن
ps4 بخر و سال ۲۰۱۴ بوسیله ی سیستم ابری gaikai همین بازی رو روی ps4 تجربه کن
برای اجرای بازی با سیستم ابری به حداقل ۵ تا ۸ مگ اینترنت Private نیاز هست دوست عزیز 😐
دوست عزیز شما فکر نکن آقای روحانی تمام این کارهارو دو روزه انجام میده.مطمئن هم باشید اگر قرار باشه نت با اون سرعت بیاد بعد از اینکه اقتصاد کشور رو سرو سامون داد این کارو میکنه که فکر نکنم تا دو سال آینده خبری بشه.
همین الانم شاتل داره باسرعت ۴و ۶ و۸ میده
اگه هم همچین سرعتی بده قیمتش خدا تومن میشه :no:
اقتصاد سروسامون پیدا کنه دیگه دوشواری نداریم بابت قیمت 😀 😀
باشه ps4 شو میگیرم اینترنت شو از کجا بیارم ?:-)
بنظرت اگه هک بشه میتونه بازیهای ps3 هم اجرا کنه ?:-) :-((
تنها چیزی که تاحالا تایید کردن لز طریق سیستم ابری بوده
ولی فکر نکنم روی دیسک عرضه بشه
این کاری که من بهت میگم رو بکن ضرر نمیکنی.ایکس باکس ۳۶۰ که دیگه انحصاری نداره.برو بازار ایکس باکست رو بده با ps3 عوض کن.اینجوری آخر نسلی هم حالشو میبری و دیگه احتیاجی نیست درباره انحصاریها هم بگم
اگه عوض کنن که با کله میرم ولی x360 من فته!!!
بنظرت میتونم یه ps3 فت پیدا کنم x360 بدم یکمم روش بدم ?:-)
آره دست دوم ولیا نه نوع
یخورده هم زرنگ باشی میتونی عوض کنی
ممنون رایدن :yes:
Fat دیگه سالم تو بازار پیدا نمیشه.
مثل همیشه فوق العاده بود دانیال جان. 🙂
حیف که PS3 ندارم، باید یه فکری کرد، تحمل بازی نکردن TLOU سخته واقعاً!
بازم مثل همیشه میگم: مگه میشه ND بازی بسازه و نشه اسم شاهکار رو روش گذاشت ؟!
وقتی اسطوره من، استاد کوجیما از بازی تعریف کنه یعنی اون بازی فراتر از انتظار ظاهر خواهد شد و واقعاً هم شد !
شاهکار :-* :inlove:
به نظر میاد چیزی از واقعیت کم نداره اینطوری که معلومه این بازی رو باید از همه ی بازی های آخرالزمانی جدا کرد کدوم بازی میخواد به جای این بهترین بازی سال بشه؟! 😐 :-((
مرسی همشو خوندم.هر کی بازی نکنه بد بخته. وای به این میگن بازی :yes:
نقدتون را کاملا خوندم
آقای نوروزی و در کل بابت زحمت تحریر نقد ممنون ولی فقط بابت زحمت تحریر چون کم از اشتباه نبود
تنها به یک نقطه ضعف اشاره می کنم
شما این بازی رو با رزدنت ایول رغیب و هم سبک دونستید ودر نقد این دوتا را با هم زیاد تشبیه کردید که این کاملا غلط و اشتباه است
میدونم علاقه زیادی به رزدنت ایول دارین (چون از نقدتان پیدا بود) و قصد توهین به علاقه شما رو ندارم
ولی لطفا سعی نکنید با این تشبهات که فقط نظر شخصی شما است باعث شود ،کسی که این بازی را نکرده برداشت کند ، که این بازی مشابه و هم سبک The Last of Us است
در صورتی که The Last of Us کجا اون مضخرف کلیشه ای کجا.
انشالا در نقد بعدی موفق باشید
________________________________________________________________
این بازی هم از گیم پلی و هم از روایت داستان شاخه جدیدی رو در دنیای گیم خلق کرده که قطعا در سالهای آینده بازی ها تقلیدی زیادی از The Last of Us خواهیم دید
از نظر پربارتون تشکر میکنم.اگر پیش نمایش این بازی رو هم که به قلم خودم بود هم مطالعه کرده بودید در اونجا وعده ی این رو داده بودم که “آخرین از ما” میتونه به طور کامل دوران بازی RE رو به اتمام برسونه.بنده از این نظر این دو بازی رو در کنار هم (که اشاره ی خیلی ضعیفی هم کردم) آورم که سبک هر دو survival horror (گر چه این روزها RE فقط نام رو یدک میکشه و دیگه بوی خاص survival horror رو نمیده).و در کل مقاله هم اشاره کردم که این بازی تماما سبک جدیدی رو ارائه داده سبک survival horror رو دوباره زنده کرده است.
آقای نوروزی بنده هم به نظر و عقیده شما احترام کامل میگذارم و هر کدام از ما تجربه و بینش خودمان رو از دنیای اطرافمان داریم . پس من نمیتوانم به شما تحمیل کنم ولی میتونم اشاره کنم که:
سبک survival horror که شما روی آن تاکید دارید کمی نادیده گرفتن اصل The Last of Us است بنظر من The Last of Us فراتر از اینها بود و همان طور گفتم شاخه جدید در سبک دنیای بازی پدید آورده است.
The Last of Us صرفا survival horror نیست بلکه فراتر از آن است شرح طبیعت زمین ، نمایش خوی بی رحم انسان، و همچنین تمایل انسان به زندگی و شرایط احتمالی آینده جامعه بشری و همچنین عواطف و احساسات انسان ها به یکدیگر و غیره را به رخ ما می کشد.
و همان طور که میدانید تمامی بازی های قدیمی سبک survival horror که قبلا منشر شدن از جمله RE و SILENT HILL اصلا توی این معیارهای فوق وارد نشدند.
سخن شما کاملا درست هست و من در نقد به همه ی موارد اشاره کردم.ظاهرا نقد رو با دقت تمام نخوندید :
آخرالزمان،واژه ای غریب و آشنا است.آشنا به سبب اینکه همه ی ما فیلم ها و بازیهای زیادی در این سبک دیدیم و غریب از این نظر که هیچ کداممان طعم واقعی آخرالزمان را نچشیده ایم.اینجا جایی است که ناتی داگ دست گذاشت !ناتی داگ سعی بر این دارد تا روی غریبی از آخرالزمان را به تصویر بکشد که خیلی کم نشان داده شده که واقعیتی بسیار تلخ و دردناک است.آخرالزمان مساوی با بازماندگی،گرسنگی و وحشیگری است.سفر Joel و Ellie نه فقط به خاطر وجود Clicker های بیمار و بیچاره،بلکه بخاطر وجود انسان نماهایی بی وجدان و بی عاطفه بارها و بارها به خطر میوفتد.آخرالزمان یعنی تلخی بی حد و اندازه ای که آدم را از ادامه ی زندگی دلسرد میکند،یعنی زندگی در موج موج بی عاطفگی و بی رحمی،یعنی خوردن اعضای بدن انسانهای دیگر برای زنده ماندن و پا گذاشتن بر روی هر چی اعتقاد و دین و مذهب.یعنی پا گذاشتن بر روی اولین و پایه ای ترین اصول انسانی و اخلاقی.یعنی شکار انسان و فلاکتی وصف ناپذیر که از انسانها موجوداتی صدها برابر خطرناکتر از Clicker ها میسازد.استودیو ناتی داگ با خلق داستانی چفت و بست دار و عمیق و واقعگرا،سعی در این نداشت تا اکشنی صرف را نشان دهد،سعی بر این نداشت تا ترس را از طریق مبتلایان و Clicker ها نشان دهد.ND سعی بر این داشت که ترس را از طریق دشمنانی ازجنس خود شما به وجود بیاورد،دلهره و اضطرابی که به شما دست میدهد وقتی که تنها ۳ یا ۴ گلوله بیشتر ندارید و در مقابل دشمنانی قرار گرفتید که به خوبی فکر میکنند،برنامه ریزی میکنند،شمارا میتوانند بگیرند،دشمنانی که هم میترسند،هم شجاع،هم احمق هم زرنگ هستند…این چیزی است که در دنیای واقعی به تصویر کشیده میشود.
به این مورد هم اشاره کردم که این بازی استاندارد بازی های AAA و صد البته Survival Horror را که در این بازی با Action/Advanture مخلوط شده بود صدها کیلومتر به جلو راند.
بله واقعا انسان نماهایی بی وجدان و بی عاطفه رو واقعا حس کردم . طوری که خطر اصلی به هیچ وجه کلیکر ها نبودن بلکه انسان های بی عاطفه بودن و همان طور که شما فرمودین کسانی که گوشت انسان ها رو بعنوان غذا میخورند.
:yes: :yes: اکنون قانع شدم . سپاس بابت نقد و همچنین ذفاع منطقی و عادلانه از دلایلتان :yes: :yes:
و سپاس از شما برای دیدگاه های به جاتون 🙂
😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥
:yes:
واقعا خسته نباشید آقا دانیال.نقدتون عالی بود :yes:هنوز این بازیو تجربه نکردم 🙁 🙁 هروقت یه ps3برسه دستم اول اینو بازی میکنم
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
آقاى نوروزى نقدتون مثله همیشه عالى بود :yes: :yes: :yes:
به کسایى که PS3 دارن و این بازی رو انجام ندادن پیشنهاد میکنم تجربش کنن :yes:
من که اولاى بازیم و بازى جذاب و دلهره آوره :pain:
:yes: :yes: :rotfl:
مرسی عالی بود من با اون قسمته نکاته منفی گفتید دیده نشد خیلی حال کردم…. بچه هایی که PS3 ندارند شده به خاطره این بازی جور کنن واقعا عالیه………… :yes: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:
دانیال نقد بازی beyond two soulsهم خودت انجام بده عزیز.این نقدی که کردی فوق العاده بود!حس کردم داشتم بازیش میکردم!با اینکه دوست دارمbeyond two soulsبهترین بازی سال وحتی این نسل شناخته بشه اما این بازی هم واقعا شاهکاری وصف نشدنیه!خسته نباشی. . .واسه تک تک دکمه هایی که فشار دادی:دی
نقدای انحصاریهای سونی رو خود آقا دانیال میکنن
خودم که فکر نکنم برسم حالا ببینم چطور میشه.ولی دوستان خوبم هستن که نقدهای زیبایی میتونن بهتون بدن.
آفرین به دانیال نوروزی عالی بود این نقد :yes: :yes:
دوستان کسی این بازی رو از PSN پیش خرید کرده بود؟؟میشه بگید حجمش چقد بود؟ ۲۰ گیگ بیشتر جا نمونده روی PS3 🙁
من که خودم دانلود کردم ۳۴ گیگ بود.
خیلی قشنگ بود تمومش کردم :yes: :yes: میشه گفت یک شاهکاره به تمام معنا :laugh:
یک شاهکاره به تمام معنا :yes:
با سپاس از دانیال عزیز و نقد زیبات! :yes:
واقعا بازیش عالیه..البته هنوز تا آخر نرفتم ولی آخراشم!!
فقط با یه موردی هنوز نتونستم کنار بیام اونم هوش مصنوعی رانر هاست..بعضی مواقع یه کوچولو نا متعادل میزنه..نمی دونم شاید من هنوز بهش عادت نکردم!
برای مثال اون اوایل بازی یه جا کتابخونه مانند هست که پر کلیکر و رانره! علیرغم این که از جلو رانره رد میشی هیچ واکنشی ندارن (سرشونم پایینه..یه کم مضحکه!) ولی قبل رفتن به مدرسه و بالا رفتن از اون اتوبوسه که رانرا جولان میدن، وقتی میخوای گرب کنی اون کسی که ششصد متر اونور تره هم میبینتت..اونوقت فایرفلایزا خیلی سخت متوجهت میشن! ایشالله تا آخر بازی بتونم قُِلقِش رو بدست بیارم! اما طراحی کلیکرا هر چقدر هم ازش تعریف کنی واقعا کمه!
تو خوابمم نمیدیدم تو اون محیط های رنگی و روشن و رنگ بندی تند قرمز و آجری و سبز، انقد از ترس کلیکرا آهسته جلو برم! حتی اولین کلیکری که اومد جلوم علیرغم این که تو کات سن بود ولی واقعا ترسیدم! همیشه می گفتم نکرومورف ها و لوکاست ها بهترین موجوداتی هستن که تو نسل ۷ خلق شدن ولی الآن Clicker ها واقعا شایسته لقب بهترین موجودات بازی های ویدئویی حداقل تو نسل هفتم هستن!
.
ضمنا، ظاهرا که بعضیا با بهترین بودن گرافیک این بازی خوب کنار نیومدن..شک ندارم که این دوستان این بازی رو تموم نکردن (در بهترین حالت!!!) به نظر من از نظر موسیقی و صداگذاری هم شایسته ی این لقبه..حتی روند مراحل.طراحی مراحل و اکشن بازی واقعا بی نظیره..به خصوص سکوبازی ها که دیگه مث آنچارتد نیست و واقعا برخی مواقع باید فک کنی!
The Last of Us یک شاهکار تمام عیاره!
بازم سپاس بابت نقدت دانیال جان! :yes: 😉
مرسی از بهزاد گل.نمیدونم بازی رو روی درجه سختی HARD رفتی یا نه.رو این درجه سختی اشتباهات هوش مصنوعی به کمترین حالت میرسه.در مورد والکر ها باید بگم که رفتار همشون با هم یکی نیست ! یعنی شاید یکیشون تورو ببینه یکی نبینه ! یه جوری میشه گفت همشون از یک سیستم معمول واسه هوش مصنوعی بهره نمیبرن ! ولی در کل اشتباهات هوش مصنوعی به قدری کم هست که نمیشه به عنوان نقطه ضعف ازش نام برد.
دقیقا..اگر منم نقدش می کردم بهش ۱۰/۱۰ میدادم چون واسه همچین چیزی اصلا نمیشه در حدی نمره کم کرد که بخواد رو امتیاز نهایی تاثیر بذاره!
راستی، اونا واقعا Walker بودن؟!؟ 😀 چرا من فک کردم اسمشون رانره؟ :sweat: :hypnotized:
البته بهشون Infected هی میگفتن :yes: از خودمون یه چی درآوردیما :yes: :sweat:
آقا دانیال شما بازی رو ارجینال بازی کردید یا کپی؟
ممنون میشم اگه جواب من رو بدین آقا دانیال
آقا دانیال شما تو psn اکانت دارید؟؟؟
روی easy رفتم تو بیمارستانش آخراش دهنم آسفالت شد :rotfl: اونوقت شما میگید روی hard رفتی :silly:
اسمش runner هستش بهزاد جان
و در ضمن بهت پیشنهاد میکنم اگه واقعا میخوای بترسی بازی رو روی درجه ی هارد و لیسن مود رو آف کن و با هدفون بازی کن
اونوقت بهت میگم بازی یعنی چی؟
داداش خدا شاهده من رو هارد رفتم
گاد آف وار ها رو هم همرو روی هارد رفتم
اگه باور نداری میخوای از سیو بازی عکس بگیرم واست بفرستم ببینی
دیگه همه که تو یه سطح نیستن دیگه
ممنون برای نقد عالی بود همینطور خوده بازی به معنای واقعی کلمه فوق العاده بود…..
بویژه هوش مصنوعی الی عالی عمل میکرد و با جرأت میگم بهترین و با هوش ترین همراه تو بازی هایی که دیدم بود..
________
آرش the last of us گرافیکش رو نمیشه با گاد یا انچارتد مقایسه کرد چون فضای بازی خیلی گسترده تر از اون اون دوتاست… و واقعا بی نقص هست اصلا افت فریم نداشت ولی گاد با اینکه خیلی خطی بود جلو the last of us ولی زیاد افت فریم داشت… این شاهکاره حتما بازیش کن
ممنون بابت نقد
چون دختره مقاومه دربرابر این قارچ میخواد مرده ازش مراقبت کنه که بعد یه واکسن برای مقاومت در برابر قارچ بسازن درست؟ خب چه نوآوری تو داستانش هست؟ کپی RE 6 مرحله های Jack هست که خونش با ویروس C قاطی نمیشد و زامبی نمیشد و اون دختره اومد که آزمایش خون ازش بگیره که واکسن بسازن. کپی همه داستان اصلیاشون.
یعنی واقعا کل داستان همین بود!؟
احتمالا بازی رو از وسطا رفتی و همون وسطا هم ولش کردی!
داداش منظورمو نفهمیدی. منظورم اینه که اصل اصل داستان اینه تو نقد نوشته شده. من خودم PC دارم.
خب قرار نیست که تو نقد کل داستان بازی رو تشریح کنه! 😉
اقا بهزاد من منظورم اینه که بعضی ها میگن کاملا نوآوری هست اشتباه میکنن چون Main Story لست اف اس مثل Main story زیدنت ۶ بخش Jack بود. منظورم اینه.
آقا شما برو بازی کن داستانش کلا با اون فرق میکنه .
تو پستای قبلم هی میزدی تو سر بازی .
بازی که بازی نکردی اینقدر ایراد نگیر .
باشه ؟ 😐
اولا شما که نفهمیدی چی شده نیا وسط. بعدشم من تو کدوم پست تو سر بازی زدم؟؟؟ شما حالت خوبه؟؟ تو دوتاش میخوان از یک طریق دنیا رو نجات بدن دیگه ساده تر از این نمیتونم بیان کنم. متوجه نمیشی با هم سن وسالای خودت نظر بده.
اقای نوب وقتی بازی نکردی داستانو قشنگ نفمیدی نیا نظر بده :yes: :yes: :yes:
یک کلمه میخوام توصیفش کنم بازیش سوپر شاهکاره 😉 ولی عیب زیر هم داشت
یک این که زامبی ها الی تکون میخورد یا راه می رفت واکنشی نشون نمی داد و حمل بیش از حد سلاح 😀
ولی گرافیک برفش خیلی بهتر از جنگلش کار شده بود :yes:
اینی که شما میگی درست.ولی من به اینش هم فکر کردم
اصلا دشمنا وقتی الی یا کسای دیگه که بعضی موقعها باهات هستن رو میبینن هیچ عکس العملی نشون نمیدن
میدونی چرا؟چون اینجوری دیگه بازی اعصاب خورد کنه میشد و تو باید بخاطر هوش مصنوعی بازی رو اکشن میرفتی
بهتر که هیچ عکس العملی نشون نمیدن
حرف دلم رو زدی چه طور دشمنا الی رو نمیبینند ولی جوئل رو مبینند ?:-)
دادش این بخاطر کمکاری سازندگان نیستش.اتفاقا از قصد این کاررو کردن چون اینجوری بازی بی مزه میشد
:yes: :yes:
بازی یه شاهکار به تمام معناست . کلا استودیوی ناتی داگ هر عنوانی رو خلق کرده ، از Crash گرفته تا Uncharted و همین The Last of Us ، همگی عالی و شاهکار هستند.
بازی رو خیلی کم ( حدودا ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت ) تجربه کردم ، ولی توی همین مدت کوتاه بازی عالی بود و دل کندن ازش خیلی سخت بود .
چون زیاد بازی رو انجان ندادم ، نمی تونم از داستانش بگم ولی گیم پلی خوش دست و گرافیک خارق العاده ـش و موسیقی زیبا ـش رو اصلا فراموش نمی کنم .
حیف شد ، PS3 رو زود ردش کردم . :no: :no: 😥 😥
خسته نباشید آقا دانیال . :yes: :yes:
تشکر میکنم از نقد عالیت دانیال جان.
هرچند حرف و کلمه راجع به این بازی خیلی زیادتر از این صحبت هاست.
من ps3 دوستم رو قرض کردم فقط واسه این شاهکار و الان وسط بازیم و لحظه
به لحظه بازی واقعا برام جذاب. واقعا یک بازی در یک قضای منحصر به فرد با کلی نو آوری
هست که خیلی تاثیر گذاره. :yes:
به ۲۴۰ تومن می ارزه
هر کار کردم نتونستم یه ایرادم بگیرم 😐
کاش یه گیم بلی از وسط های بازی هم میزاشتین همه جی که گفتین میفهمیدیم
من یه ایراد از بازی میگیرم اونم اینه که انحصاریه :no:
بازی نکردم ولی با هاش حال نکردم از این سبک بازی ها خوشم نمی یاد ضغیف کشیه
خدایاااا ادم میخواد خودکشی کنه که چرا نتونسته چنین بازی رو تجربه کنه(تشکر فراوان) :pain: 😥 :idk: :shame:
ایشالا قسمت مام بشه این شا هکاررو بازی کنیم 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥
نقد خوبی بود ممنون :yes:
آقای نوروزی نقدتون فوق العاده بود :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
عالی بود خسته نباشید :yes:
:yes:
کسی میدونه اینو چه جوری میشه تو gaikai بازی کرد؟
مثلا سرعت باید چقدر باشه :-((
داداش از سال ۲۰۱۴ بوسیله ی سیستم ابری و با سرعت اینترنت ۸ یا ۶ مگ میتونی بازی کنی
هنوز اطلاعات بیشتری منتشر نشده
ولی ۶مگ اینترنت :pain: :pain: :pain: :pain: :pain: :pain:
:yes: :yes: 😥
مرسی دانیال جان نقدت خیلی عالی و شسته رفته بود
با اینکه طولانی بود همشو خوندم
حیف من نمیتونم این شاهکار رو تجربه کنم .
به امید خدا برای PS4 بیاد اون موقع بتونیم بازیش کنیم
نمیدونم دوستان بهم نپرین ولی بنظرم پایانش راضی کننده نبود و اصلا خوب تموم نشد. اگه دنباله نداشته باشه که دیگه میتونم بگم بدترین پایان بازی عمرم رو دیدم :idk: :idk:
ممنون. :yes: :yes: من که هنوز نتونستم صاف بازیش کنم 😥 😥