سایه ی سنگین اربابان | اولین نگاه به Castlevania: Lords of Shadow 2 | گیمفا
سایه ی سنگین اربابان | اولین نگاه به Castlevania: Lords of Shadow 2 | گیمفا
سایه ی سنگین اربابان | اولین نگاه به Castlevania: Lords of Shadow 2 | گیمفا
سایه ی سنگین اربابان | اولین نگاه به Castlevania: Lords of Shadow 2 | گیمفا

سایه ی سنگین اربابان | اولین نگاه به Castlevania: Lords of Shadow 2

بهزاد شعبانی
۱۷:۵۰ ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
سایه ی سنگین اربابان | اولین نگاه به Castlevania: Lords of Shadow 2 | گیمفا

سری بازی های Castlevania یکی از قدیمی ترین بازی های Hack and Slash است که در سال های اخیر دست خوش تغییرات فراوان و فراز و نشیب های بسیاری شده است. نسخه ی جدید این بازی با نام Lords of Shadow 2 تا چند ماه دیگر عرضه می شود تا به قول سازندگانش، بهتر از گذشته شود.

نام: Castlevania: Lords of Shadow 2

سازنده: Mercury Steam Games

ناشر: KONAMI

تهیه کننده: Dave Cox

سبک: Hack and Slash / Action Adventure

تاریخ انتشار: نوامبر ۲۰۱۳

پلتفرم ها:  PC / X360 / PS3

castlevania lords of shadow 2

باکس ارت نهایی هنوز مشخص نشده است

شاید کمتر کسی انتظار آن پایان عجیب و غیر منتظره را از قسمت اول Lords of Shadow داشت؛ پایانی که باعث شد خیلی ها مشتاق آینده ی شخصیت اصلی این سری از Castlevania یعنی گابریل بلمونت (Gabriel Belmont) شوند. به هر حال پایان قسمت اول باعث شد تا با وقفه ای سه ساله به سراغ پایان داستان گابریل در کستلوانیا برویم.

اولین ملاقات با اربابان سایه

در سال ۲۰۱۰ بازی جذاب Castlevania Lords of Shadows برای پلتفرم های X360 / PS3 عرضه شد. این بازی که یک ریبوت برای این IP بیست و هفت ساله محبوب به حساب می آمد، قصد داشت تا تمام تعاریف پیشین از دراکولای کستلوانیا را از ذهن ها پاک کند.

این عنوان که مشترکا توسط دو تولید کننده ی نام دار یعنی Kojima Production و Mercury Steam ساخته شده بود، زیبا بودن همکاری هیدئو کوجیما و دیو کاکس را به اثبات رساند. تا جایی که بسیاری از منتقدان بر این عقیده اند که کستلوانیای جدید، جدی ترین رقیب God of War به حساب می آید (هر چند که با پایان یافتن سه گانه ی God of War، فضا برای جولان دادن Castlevania بیشتر از گذشته شده است). روند داستانی بازی که از قلم کوجیما هم بهره برده بود، دارای وسعت قابل قبولی بود. در بخش اکشن و گیم پلی هم بازی یک هک و اسلش استاندارد با پازل های جذاب بود که امکان نداشت کسی را از خرید این بازی پشیمان کند.

اما داستان Lords of Shadow. گابریل بلمونت از جنگجو های قدرتمندی است که یکی از اعضای انجمن برادری روشنی (Brotherhood of Light) است و از سوی این انجمن به سراغ همسر مرده ی خود می رود. ماری (Marie) همسر او است که به شکلی شیطانی جان به جان آفرین تسلیم کرده و گابریل بی واهمه از ترس به دنبال اوست. قطعا او به دنبال جنازه ی ماری نیست چرا که اربابان سایه پشتیبان این دسیسه هستند و در صورت شکستن طلسمی گابریل می تواند همسرش را نجات دهد. اما در این راه ماسک شیطانی کار دست گابریل می دهد. او ناخواسته دوستانش را می کشد. حال او در سرزمین های طلسم شده یکه و تنها باید با گرگینه ها و موجوداتی غول پیکر و طلسم شده، مبارزه کند. مبارزه برای بقا، برای همسرش!

البته طی مبارزات و پس از مغلوب کردن شیاطین و بعد گذراندن بسیاری از باس فایت ها، گابریل اندک اندک از بُعد انسانی اش خارج می شود و پایان بازی همه چیز را تغییر می دهد.

در این راه یکی از اعضای انجمن برادری روشنی ها، زوبک (Zobek) که تا حدودی شخصیت مرموزی دارد کمک گابریل می کند اما پایان بازی همه چیز عوض می شود.

(خطر اسپویل بخشی از داستان قسمت اول LoS) در پایان بازی علیرغم این که گابریل موفق به یافت و حفظ ماسک جاودان می شود، نمی تواند سرنوشت را طوری رقم بزند که به منفعت او باشد. از همه بد تر این است که گابریل از این پس یک دراکولاست. دراکولای جدید سری بازی های Castlevania گابریل بلمونت است و اینجاست که سرنوشت باری دیگر با گابریل دشمنی می کند.

castlevania lords of shadow

گابریل در اولین Lords of Shadow

بقا در گرو یک عهد

حال باید به سراغ Lords of Shadow 2 برویم. جایی که اتفاقات بازی جالب تر هم می شود. زوبک را می توانید در قرن بیست و یک ببینید. اما چگونه؟!

گابریل هم اکنون یک دراکولاست. او هنوز همه چیز را به باد فراموشی هدیه نداده و در عین نا امیدی و خمودگی از بازگشت به روز های اوجش بیزار نیست. این جاست که طی واقعه ای عجیب گابریل با زوبک (البته زوبکی که کت و شلوار و کراوات بر تن دارد!) در زمان آینده ملاقات می کند. زوبک به گابریل می گوید که شیطان برای بازگشت هر دوی آن ها اقدام خواهد کرد و بنابر وعده ای نامشخص، گابریل متعهد به نجات جان زوبک و بر آورده ساختن خواسته های او می شود چرا که زوبک هم در مقابل وعده ی بازگرداندن گابریل به همان روز های عادی اش را داده است و بازی با این معامله آغاز می شود.

گابریل از آن خمودگی بیرون می آید و با زره و سلاح هایش آشتی می کند و راهی نجات خود می شود. در نخستین نگاه این گونه به نظر می رسد که داستان بازی از آن احساسات قسمت اول به دور است و تنها یک عهد بهانه ی آغاز جنگ جدیدی است اما حقیقتا این گونه نیست. در هر تریلر که از سینماتیک های زیبای بازی منتشر می شود چندی از NPC ها را می بینیم تا گابریل همه کاره ی داستان این بازی نباشد و داستان دومین Lords of Shadow از تک شخصیتی بودن در بیاید. به علاوه همچون قسمت قبل روند بازی به گونه ای است که غولآخر ها هم در روند داستانی و پیشرفت آن تاثیرات به سزایی می گذارند.

castlevania lords of shadow 2

حتی در لوگوی بازی هم تاریکی و سنگینی اتمسفر قسمت دوم کاملا مشخص است

اما اگر نگران بُعد احساسی داستان کستلوانیا هستید، باید بگویم کسانی این ظرف را درک می کنند که اولین Lords of Shadow را تجربه کرده باشند. چرا که قطعا خیلی راحت تر می توان با کسی ارتباط برقرار کرد که برای رسیدن به کسی که دوستش دارد دست به هر کاری زد تا جایی که شیاطین در کالبد او نفوذ کردند و حال او یک دراکولا است. کسی که باید همه از او بترسند و منفور و طرد شده باشد. کسی که تنها راه بقای عمرش مکیدن خون انسان ها و حیوان هاست. مطمئنا برای کسانی که پیش تر و بیش تر با گابریل بلمونت آشنا هستند درک چنین شخصیت زخم خورده ای بسیار آسان تر است.

در همان ابتدای بازی چهره ی ژولیده و عجیب و شاید ترسناک گابریل را می بینیم. یا شاید بهتر است بگوییم یک خون آشام چرا که او هیچ شباهتی به آن گابریل فداکار و با ابهت ندارد و او دیگر دست بر شمشیرش نمی زند مگر برای خون انسان های بی گناه و جانوران.

بعدِ از دست دادن آن ابهت و غرور گابریل، بد ترین وجهه ی او یعنی دراکولا بودنش باعث می شود تا بازیباز تمایل بیشتری به رسیدن به پایان بازی و سرنوشت نهایی گابریل بلمونت دارد. او یک دراکولاست؛ دراکولا نوعی ومپایر (Vampire) یا خون آشام است و همانطور که همه شما می دانید، تنها چاره ی بقای خون آشام ها مکیدن خون است. بنابر تریلر منتشر شده برای مراسم E3 2013 در گیم پلی بازی این بار با سربازان تهی از وجهه ی شیطانی هم می جنگید اما نکته جالب توجه نیاز به مکیدن خون آن هاست. ظاهرا پس از کشتن هر یک از این سربازان با فشردن دکمه ای معهود قادر خواهید بود تا خون سرباز مرده را بمکید و این می تواند شیوه ی جدیدی در تجدید نوار سلامتی باشد.

علاوه بر این ها آقای Dave Cox از حضور گابریلی خشن و خونخوار در LoS 2 خبر داده است.

اما پس از دیدار با زوبک، دراکولا متوجه می شود که می تواند همان گابریل بلمونتی باشد که تکیه گاهی از انجمن برادری روشنی ها بود. همان گابریل بلمونتی که کابوس شیاطین و شیطان صفت ها و طلسم های منفی بود و این جاست که باری دیگر دست بر شمشیر و زره بر تن پا به میدان پر جوش و خروش نبرد با شیاطین می گذارد. روشن است که همواره با وجهه ی خون آشام بودن گابریل مواجه خواهید شد و بدیهی است که بازگشت به میدان نبرد تنها برای رهایی از این سیرت اهریمنی است.

اما خب ممکن است پایان بازی همچون لحظاتی انتهایی نسخه ی اول بر وفق مراد نباشد و همانطور تریلر E3 2013 این بازی گفته:

“از گذشته آسیب دیده اید…یا از امید به روشنایی…یا از بد ترین کابوس”

پس خودتان را برای هر اتفاقی آماده کنید!

castlevania lords of shadow 2

دراکولا!

قدم های سنگین دراکولا

به جرات می توانیم بگوییم که کسلوانیا همواره تعاریف جدیدی از سبک بازی هک و اسلش عرضه می کند چه در بخش اکشن و چه در بخش های ماجراجویانه.

قسمت اول اربابان سایه در این زمینه از اجداد خود (!) پیروی کرد و به گفته ی دیو کاکس، Lords of Shadow 2 هم از همین روند رو به جلو بهره خواهد برد و قطعا شاهد نوآوری های گیم پلی هم خواهیم بود.

در کسلوانیا هم مانند هر هک و اسلش تاریخی دیگری یک شمشیر روح اکشن بازی خواهد بود. اما سلاحی که گابریل از آن استفاده می کند همانند قسمت گذشته نیست. دیگر خبری از آن زنجیر طویل نیست تا به دشمنانی که چند متری با شما فاصله دارند آسیب بزنید. این بار یک شمشیر به ظاهر معمولی و کلاسیک یار و یاور گابریل بلمونت در میدان های نبرد خواهد بود و این به این معناست که در قسمت دوم با حلقه های محاصره ی تنگ تری مواجه هستیم و این می تواند به معنای سختی قابل توجه بازی باشد؛ البته اگر تاثیر ضربات شمشیر جدید و قدیمی گابریل بر سلامت دشمنان یکسان باشد.

همانند قسمت اول می توانید با پیروزی در برخی از باس فایت ها سلاح خودتان را ارتقا دهید. همچنین ضربات سبک و سنگین و یا ضربات ترکیبی هم در بازی بُعد دیگری از جذابیت شمشیر بازی های این عنوان را تامین می کند.

اما یکی از ایرداتی که در بخش اکشن به گیم پلی LoS هم وارد بود، عدم تنوع اسلحه بود که سازندگان با ایجاد دشمنان متفاوت با کمیت های برنامه ریزی شده آن را توجیه کردند. به نظر این سیاست همچنان در روند اکشن LoS 2 هم وجود دارد. البته فقط تنوع دشمنان نبود، قابلیت های جادویی گابریل را هم فراموش نکنیم که روح خاصی به روند بازی بخشیده بود. در نسخه دوم هم این جادو ها با نام های Void Sword, Chaos Claws و Blood Whip همراهان دراکولا هستند. البته نهایی بودن اختصار جادو ها به همین سه نوع هنوز قطعی نشده اما توقع نمی رود تا تنوع بیشتری را در این بخش شاهد باشیم. به علاوه گفته شده که قابلیت سریع حرکت کردن گابریل به عنوان یک ومپایر در روند بازی تاثیرات واضحی خواهد گذاشت.

castlevania lords of shadow 2

به دست گرفتن کنترل زاویه دید قطعا حال و هوای خاصی به گیم پلی بازی خواهد بخشید

اما یکی از مواردی که هر بازیبازی از یک هک و اسلش تاریخی انتظار دارد، باس فایت (غولآخر) های سخت و نفس گیر است که بدون شک کسلوانیا یکی از بهترین ها در این زمینه است. تریلر های منتشر شده از بازی هم بر اهمیت این بخش تاکید داشته اند و بنابر گفته های آقای کاکس قرار است تا باس فایت های طولانی تر و همچنان سختی را شاهد باشیم. اما یکی از مهم ترین تغییرات به وجود آمده در باس فایت ها نبود دکمه زنی هاست که در اولین بازتاب، با استقبال چندانی از هواداران این بازی روبرو نشد. چرا که مراحل دکمه زنی Lords of Shadow بسیار جذاب بودند و بازتاب های مثبتی را دریافت کردند.

یکی دیگر از جذابیت های کسلوانیا محیط ها و فضاسازی های زیبا و جذاب آن است که هر کسی را مجذوب خود می کند. اما این نیمه ی پر لیوان است چرا که محیط پر جزئیات این بازی یافت مسیر صحیح را در بسیاری از مواقع دشوار می کند. در این بین پازل های اندک بازی هم می تواند برای شما چالش دیگری را به وجود آورد.

همچنین پلتفرمر های بازی هم همچون نسخه ی اول به لطف فیزیک فوق العاده ی آن می تواند یکی دیگر از ابعاد تنوع مراحل را تضمین می کند.

یکی دیگر از مهم ترین پیشرفت های این بازی وسعت محیط آن است که به موجب آن آیتم های نهفته بیش تر و پنهان تر از قسمت قبل خواهند بود و برای یافت آن ها بایست متحمل چالش های بزرگتری بشوید.

castlevania lords of shadow 2

یکی از باس فایت های بازی | حتی این شمشیر های آتشین هم حریف دراکولا نخواهند شد

سایه های سیاه تر از گذشته

Castlevania Lords of Shadow 2 با بهره گیری از موتور گرافیکی داخلی سازنده یعنی Mercury Engine 2 ساخته می شود؛ نسخه ی ارتقا یافته ی همان انجینی که با آن قسمت اول اربابان سایه را ساختند. تغییرات مثبت ایجاد شده در دومین نسخه ی این انجین بیشتر در روند بازی تاثیر گذاشته است و پیشرفت بافت ها نسبت به نسخه ی قبل چندان جالب توجه نیست. برای مثال در قسمت دوم شما قادر هستید تا حرکت دوربین را خودتان برعهده بگیرید و زاویه دید را از آن حالت کلاسیک خارج سازید. البته می توانید تعیین جایگاه دوربین را به عهده پلتفرم و خود بازی هم بگذارید. به علاوه این موتور گرافیکی قابلیت افزایش وسعت را هم می دهد از این رو همانطور که گفته شد می توانید بیش از قسمت قبل به گشت و گذار در محیط بپردازید. سایر تاثیر مثبت این انجین عدم وجود load zone هست؛ یعنی دیگر برای جابجایی بین محیط های بزرگ نیازی به تحمل لودینگ نیست و از این رو شاید بتوانید به Castlevania Lords of Shadow 2 یک بازی open world هم بگویید.

اما برسیم به گرافیک هنری و طراحی های این بازی که بدون شک می توان کسلوانیا یکی از برترین بازی های تاریخ در این زمینه دانست. در این قسمت هم طراحی هنری قلعه ها و دشمنان همچون قسمت قبل هر کسی را مبهوت خود می کند. ولی آن چه که در این بخش بیش از هر چیزی مورد توجه قرار می گیرد، تم سیاه و تاریک بازی است که فضاسازی LoS 2 را بسیار سنگین تر از گذشته کرده است. البته مطابق روند داستانی بازی و دراکولا شدن گابریل همچین تمی لازمه ی این بازی بود و امیدواریم به خاطر گیم پلی نه چندان کوتاه این بازی از محیط های تیره ی آن خسته نشویم که به لطف طراحی های هنری زیبای کسلوانیا، چنین چیزی بعید به نظر می رسد.

در مورد موسیقی بازی هم نمی توان از الآن نظری داد ولی اگر بخواهیم با تاملی دوباره بر تریلر E3 2013 این بازی در مورد این موضوع نظر دهیم، باید بگوییم آهنگساز اربابان سایه ۲ به خوبی فضاسازی سنگین و تیره ی بازی شناخته است و امیدواریم تمام موسیقی های بازی همچون موزیک این تریلر زیبا و جذاب باشند.

castlevania lords of shadow 2

فضا سازی تاریک تر از همیشه

ضیافت شیاطین خوب و بد

این بار قهرمان داستان یک دراکولاست. کسی که خون انسان ها و هر خون سرخ دیگری تنها چاره ی بقای اوست. کسی یک شوالیه ی شجاع و با ابهت بوده و اصرار بر این بقا دارد و نبرد او فقط برای بازگشت به روز های اوجش است.

پیش بینی های متفاوتی راجب Castlevania Lords of Shadow 2 وجود دارد اما اگر تمام وعده های سازندگان عملی بشود و از اندک اشتباهات گذشته درس بگیرند، می توانند در غیاب خدای جنگ، تاج امپراطوری هک و اسلش را بر سر کسلوانیا بگذارند.

castlevania lords of shadow 2

گابریل بازخواهد گشت
زمستان ۲۰۱۳

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سایه ی سنگین اربابان | اولین نگاه به Castlevania: Lords of Shadow 2 | گیمفا
سایه ی سنگین اربابان | اولین نگاه به Castlevania: Lords of Shadow 2 | گیمفا
سایه ی سنگین اربابان | اولین نگاه به Castlevania: Lords of Shadow 2 | گیمفا
سایه ی سنگین اربابان | اولین نگاه به Castlevania: Lords of Shadow 2 | گیمفا
سایه ی سنگین اربابان | اولین نگاه به Castlevania: Lords of Shadow 2 | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سایه ی سنگین اربابان | اولین نگاه به Castlevania: Lords of Shadow 2 | گیمفا