قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -
قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -
قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -
قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند

آرمان زرمهر
۱۷:۲۵ ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

در این مقاله به برخی از بازی‌های ابرقهرمانی خواهیم پرداخت که هیچ وقت رنگ روز انتشار را به خود ندیدند و با وجود طی کردن مراحلی از توسعه‌ی خود، کنسل شدند.

در طول تاریخ صنعت گیمینگ و مخصوصا تا یک دهه‌ی پیش، آثار اقتباسی از ابرقهرمانان همیشه حضور گسترده‌ای در بازار بازی‌های ویدیویی داشتند و استودیوهای زیادی به ساخت یک اثر ابرقهرمانی ترغیب می‌شدند اما تنها تعداد کمی از آن‌ها مراحل توسعه را به پایان و بازی خود را به دست طرفداران و گیمرها می‌رساندند. امروز قصد داریم نگاهی به آن سوی ماجرا بیاندازیم، جایی که عناوین ابرقهرمانی‌ای که هرگز عرضه نشدند در آن دفن شده‌اند و مروری بر دلیل مرگ آن‌ها داشته باشیم.

Daredevil: The Man Without Fear

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

اگر به یاد داشته باشید در اوایل قرن ۲۱ فیلم‌های ابرقهرمانی زیادی پا به سینماها گذاشتند که اکثر آن‌ها فیلم‌های آن چنان خوبی نبودند و Daredevil هم یکی از همین فیلم‌ها بود. اما از شانس بد این کاراکتر، بازی اختصاصی او نیز با مشکل روبه‌رو شد و در نتیجه نه تنها نامش در بین فیلم‌های ابرقهرمانی ندرخشید، بلکه در صنعت بازی‌های ویدیویی نیز با مشکلاتی روبه‌رو و در نهایت کنسل شد. اما داستان از چه قرار بود؟

قبل از اینکه فیلم Daredevil تاییدیه ساختش را از طرف سونی دریافت کند، قرار بود استودیوی کوچکی به نام ۵۰۰۰ft بازی‌ای اختصاصی اما کوچک برای Daredevil بسازد. ایده‌ی اولیه این اثر بسیار ساده بود به طوری که قرار بود بخش‌های مهمی از زندگی Matt Murdock در نقش Daredevil را به تصویر بکشد.

پس از تایید شدن ساخت فیلم این کاراکتر از سوی سونی، ناگهان ارزش این عنوان برای سونی و مارول افزایش یافت چرا که این اثر می‌توانست نقش مهمی در راستای تبلیغ فیلم Daredevil داشته باشد و عرضه‌ی آن‌ها به طور هم زمان باعث سود بردن این دو اثر از یک‌دیگر می‌شد از همین رو سونی و مارول تمامی امکانات و بودجه‌ای که برای ساخت یک عنوان هرچه بزرگ‌تر از این کاراکتر نیاز بود را در اختیار ۵۰۰۰ft قرار دادند و حتی از سازندگان خواستند تا این بازی را به یک اثر جهان باز تبدیل کنند.

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

داستان بازی به کلی تغییر کرد و این بار روایت کننده‌ی ترور Kingpin و کش‌مکش‌های طبهکاران بر سر قدرت بود که هسته‌ی داستانی بسیار جالبی محسوب می‌شد و به نظر می‌رسید شاهد توسعه‌ی یکی از عناوین ابرقهرمانی جاه‌طلبانه هستیم اما طولی نکشید که مشکلات توسعه‌ی Daredevil شروع به نمایان شدن کردند. یکی از مشکلاتی که سازندگان با آن روبه‌رو شدند عدم توافق سونی و مارول بر سر برخی مکانیزم‌ها و ساختارهای گیم‌پلی بود به طوری که سونی قصد داشت از عناوینی همچون Tony Hawk’s Pro Skater الگوبرداری کند اما مارول در طرف دیگر ماجرا با این الگوبرداری‌ها مخالف بود و اعتقاد داشت که این کاراکتر باید به اصل کامیک بوکی خود پایبند باشد.

این دخالت‌های سونی و عدم توافقش با مارول ضربات بزرگی به روند توسعه‌ی Daredevil وارد کرد و باعث شد که ساختار آن چندین بار دست خوش تغییرات شود و بازی یک بار تاخیر بخورد. در همین حین که Daredevil در جهنم توسعه به سر می‌برد اخباری از محیط کاری نامناسب ۵۰۰۰ft و مصرف مواد مخدر توسط برخی از کارکنان به گوش رسید که حسابی وضع Daredevil را بدتر کرد و در نهایت با وجود این که این اثر در مراحل پایانی توسعه به سر می‌برد توسط سونی و مارول کنسل شد.

Daredevil: The Man Without Fear ایده‌ی بسیار جالبی را در خود جای داده بود و پتانسیل تبدیل شدن به یک عنوان ابرقهرمانی مطلوب را داشت اما متاسفانه عدم توافق بین سونی و مارول و مشکلات داخلی استودیوی ۵۰۰۰ft گریبان این بازی را گرفت و آن را به زیر خاک کشید به طوری که بسیاری هیچ‌وقت حتی از وجود آن با خبر نشدند.

Lobo

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی شاهد ساخت یک بازی اقتباسی از Lobo باشیم. شخصیت Lobo هیچ‌وقت از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار نبود و در واقع می‌توان گفت تلاش DC برای ساخت یک همتا برای Wolverine بود. تلاشی که آن طور که باید و شاید موفق ظاهر نشد. حال جالب است بدانید که در دهه‌ی ۹۰ یک عنوان مبارزه‌ای بر پایه‌ی شخصیت Lobo توسط استودیوی Ocean of America در دست ساخت قرار داشت و برای انتشار در زمستان سال ۱۹۹۶ برنامه‌ریزی شده بود!

Lobo قرار بود برای کنسول‌های Sega Genesis و SNES منتشر شود اما با وجود آن که در مراحل پایانی ساخت خود قرار داشت، ساختش متوقف و به طور کلی کنسل گردید اما با وجود اینکه این اثر هیچ‌گاه به مرحله‌ی انتشار رسمی نرسید اما این پایان زندگی‌اش نبود!

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

همانطور که گفتم مراحل توسعه‌ی Lobo در لحظات پایانی خودش به سر می‌برد و بازی تقریبا آماده بود از همین رو در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۹، رسانه‌ی Segasaturno به نسخه‌ی Sega Genesis این اثر دسترسی پیدا کرد و آن را لیک کرد و حتی یک سری محدود از کارتریج‌های آن نیز برای فروش در دسترس قرار گرفت.

حدود پنج سال پس از این موضوع و در تاریخ ۲۱ اکتبر سال ۲۰۱۴، نسخه‌ی SNES آن نیز به تعداد محدود برای خرید در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. در نهایت می‌توان گفت در حالی که Lobo به طور کلی کنسل شد و هیچ‌گاه به مرحله‌ی انتشار رسمی در سال ۱۹۹۶ نرسید اما جامعه‌ی گیمرها از آن دست نکشیدند و با وجود گذشت بیش از یک دهه از کنسل شدن این اثر، به آن دسترسی پیدا کرده و به طور محدود عرضه کردند!

The Avengers

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

بازی The Avengers و کنسل شدن آن را می‌توان یکی از ناراحت‌ کننده‌ترین اتفاقات برای طرفداران مارول و ابرقهرمانان آن دانست. The Avengers توسط شعبه‌ی استرالیایی THQ در دست ساخت قرار داشت و در ابتدا قرار بود یک اثر سوم شخص اکشن بر پایه‌ی Avengers باشد و برای عرضه در کنار اولین فیلم انتقام جویان برنامه‌ریزی شده بود اما در نهایت هیچ‌گاه رنگ روز عرضه را ندید.

دلایل مختلفی در کنسل شدن The Avengers نقش داشتند از جمله وضع مالی بد THQ که در نهایت منجر به ورشکستگی‌اش شد. همچنین قرارداد نسبتا یک طرفه‌ی این کمپانی با مارول نیز یکی از دلایل احتمالی دیگر به شمار می‌رود. به گفته‌ی معاون اجرایی بخش بازی‌های این کمپانی آقای Danny Bilson، قردادی که با مارول بسته شد به شدت غیر منطقی و یک طرفه بوده است. او در این باره اظهار داشته است:

ما باید به هر شکلی که شده بود به مارول مبالغ میلیونی دو رقمی پرداخت می‌کردیم و The Avengers نیز بازی پر خرجی بود!

Danny Bilson

به گفته‌ی او، The Avengers باید حدود ۶ میلیون نسخه فروش می‌داشت تا بتواند ضرر و سودشان را یکسان کند ولی Bilson اعتقاد داشت که نهایت فروش این عنوان ۳ میلیون خواهد بود. پس از گذشت مدتی از زمان توسعه، مدیرعامل شعبه‌ی استرالیایی THQ، آقای Steve Middleton از این استودیو جدا و از همین رو تغییرات گسترده‌ای در روند توسعه‌ی The Avengers ایجاد شد و در نهایت Christian Dailey به عنوان کارگردان به تیم توسعه دهنده‌ی این اثر پیوست.

او به بررسی بازار بازی‌های اقتباسی از فیلم‌های ابرقهرمانی پرداخت و با وجود آن که از ساختار The Avengers خوشش آمده بود اما اعتقاد داشت ساختار فعلی The Avengers نمی‌تواند یک موفقیت بزرگ باشد. او در این باره گفته است:

من به آثاری که تا آن زمان منتشر شده بودند نگاه می‌کردم، تمام بازی‌های اقتباسی که تا آن زمان بر اساس فیلم‌های مارول ساخته شده بودند همگی شبیه همین اثر سوم شخص بی هویت بودند.

Christian Dailey
قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

در نهایت او تصمیم گرفت که این اثر را به یک تجربه‌ی اول شخص تغییر دهد و این تصمیم همه‌ی اعضای تیم را شوکه کرد و Dailey نیز متوجه این موضوع بود اما اعتقاد داشت که این تغییر به نفع این عنوان خواهد بود و در نهایت این موضوع اثبات شد! هرچه سازندگان مراحل توسعه را طی می‌کردند بیشتر متوجه پتانسیل بالای این بازی می‌شدند و در طی تست‌های مختلف خود، بسیار از تجربه‌ی آن لذت می‌بردند.

در حالی که The Avengers به خوبی در حال طی کردن مراحل توسعه‌ی خود بود و سازندگان نیز بسیار از روند آن راضی بودند، به دلیل وضعیت مالی بسیار بد THQ و هزینه‌ی بالای ساخت این اثر، THQ در نهایت مجبور به متوقف کردن ساخت The Avengers و بستن استودیوی سازنده‌ی آن شد. در حال حاضر تنها چیزی که از The Avengers باقی مانده است، یک ویدیو از گیم‌پلی اولیه آن است که مکانیزم‌ها و نوآوری‌های خاص این بازی را به نمایش می‌گذارد.

شاید اگر The Avengers عرضه می‌شد ما امروزه به جای اثر متوسط Marvel Avengers، شاهد وجود یک فرنچایز بر پایه‌ی انتقام جویان بودیم و واقعا مایه‌ی تاسف است که The Avengers هیچ‌وقت نتوانست به دست مخاطبان خود برسد.

Marvel 2099: One Nation Under Doom

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

اثری که الان قرار است درباره‌اش صحبت کنیم در واقع هیچ‌وقت به طور رسمی کنسل نشده است اما ساخت آن حدود ۲۶ سال پیش متوقف شد. سری کامیک‌های ۲۰۹۹ Marvel جزو آثار پر طرفدار مارول در زمان انتشار خود محسوب می‌شدند و از همین رو استودیوی Mindscape در فوریه‌ی سال ۱۹۹۶ اعلام کرد که در حال ساخت بازی‌ای بر اساس خط داستانی One Nation Under Doom از کامیک Doom 2099 است و در تاریخ ۱ دسامبر همان سال عرضه خواهد شد.

حدود سه ماه پس از اعلام ساخت این عنوان، Mindscape نسخه‌های دموی Marvel 2099 را برای مجلات گیمینگ مختلف ارسال کرد تا آن را تجربه و درباره‌ی آن در مجله‌ی خود بنویسند. آن‌ها همچنین اولین تریلر این بازی را در مراسم E3 به نمایش گذاشتند که در آن شاهد مبارزه‌ی Punisher 2099 با سربازان SHIELD بودیم.

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

مجله‌ی Electronic Gaming Monthly در ماه آگوست، چندین عکس از گیم‌پلی Marvel 2099: One Nation Under Doom را در مجله‌ی خود منتشر کرد که کاراکتر‌های این عنوان از جمله Punisher، Hulk، Spider-man، X-Men، Ghost Rider و Fantastic Four را به تصویر می‌کشید که نشان‌دهنده‌ی قابلیت بازی در نقش تمامی این ابرقهرمانان بود.

Mindscape همچنین در طی کامیکان سن دیگو سال ۱۹۹۶، به طرفداران اجازه می‌داد که به تجربه‌ی دموی Marvel 2099 بپردازند. تا به اینجای کار همه چیز به خوبی در حال پیش رفتن بود و بازی نیز بسیار به عرضه‌ی خود نزدیک شده بود در همین حین بود که در ماه نوامبر این استودیو تعداد زیادی از کارکنان خود را از دست داد و با وجود آن که سعی بر ادامه‌ی توسعه‌ی Marvel 2099: One Nation Under Doom داشت اما به دلیل مشکلات مالی، توسعه‌ی Marvel 2099 به مشکل برخورد و در نهایت به طور کلی متوقف شد.

همانطور که اشاره کردم این عنوان هیچ‌وقت به طور رسمی کنسل نشد و این نشان‌دهنده‌ی آن است که سازندگان سعی بر به پایان رساندن ساخت آن داشتند اما مشکلات Mindscape به قدری عمیق بود که در نهایت به منحل شدن آن ختم شد و این اثر نیز در زیر خرابه‌های این استودیو برای همیشه به فراموشی سپرده شد.

Batman: Gotham By Gaslight

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

اگر به Batman علاقه‌مند باشید به احتمال خیلی زیاد کامیک یا انیمیشن Batman: Gotham By Gaslight را مطالعه یا تماشا کرده‌اید و یا حداقل درباره‌ی آن‌ها شنیده‌اید. کامیک Gotham By Gaslight در سال ۱۹۸۹ منتشر شد و کاراکتر Batman را در سال ۱۸۸۹ به تصویر می‌کشد و همچنین شهر گاتهام را نیز به شدت تاریک‌تر، بی‌رحم‌تر و با ساختار دوران ویکتوریایی انگلیس ترسیم می‌کند. Batman در این داستان باید از شهر گاتهام در مقابل قاتل معروف، Jack The Ripper محافظت کند و همین موضوع به تنهایی می‌تواند یک تصویر کلی از میزان خشونت این اثر در ذهنتان ترسیم کند.

حال طبق اطلاعات در دست، هم‌زمان با Batman Arkham Asylum و در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ یک بازی اقتباسی از Gotham By Gaslight در دست ساخت بوده و استودیوی Day 1 وظیفه‌ی ساخت آن را بر عهده داشته است! به نظر می‌رسد این اثر تنها به مرحله‌ی ساخت یک نسخه‌ی آزمایشی رسیده و پس از آن کنسل شده است و دلیل آن نیز عدم موفقیت THQ در دریافت لایسنس مورد نیاز برای ساخت بازی از کمپانی Warner Bros بوده است.

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

دلیل این موضوع به طور کامل مشخص نیست. برخی می‌گویند هزینه‌ی این لایسنس برای THQ بسیار زیاد بوده است و برخی دیگر اعتقاد دارند که Warner در آن زمان دلیلی برای ساخت یک اثر اقتباسی از Gotham By Gaslight نداشته است. به هر صورت این موضوع باعث شد که یکی از جالب‌ترین کانسپت‌های آثار Batman به دنیای گیمینگ راه پیدا نکند.

ویدیویی که از نسخه‌ی آزمایشی Gotham By Gaslight منتشر شده است مکانیزم‌های بسیار جالبی همچون Slow Motion و اتمسفر بسیار جذاب و تاریک گاتهام را به تصویر می‌کشد که این عنوان را به شدت جذاب می‌کند و برای من بسیار ناراحت کننده است که این بازی هیچ‌وقت به طور رسمی پا به مرحله‌ی ساخت نگذاشت چرا که می‌توانست یکی از جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین تجربه‌های گیمینگ Batman را به ارمغان بیاورد.

Superman: Blue Steel

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

در گذشته در مقالات ابرقهرمانی دیگر بارها درباره‌ی تاریخچه‌ی نه چندان درخشان آثار Superman در صنعت گیمینگ صحبت کرده بودیم. این ابرقهرمان محبوب DC برخلاف همتای سیاه پوش خود نتوانسته است آن طور که باید و شاید در دنیای گیمینگ ظاهر شود و اکثر آثار آن در این صنعت یا متوسط یا به شدت ضعیف بودند همچون Superman 64 که بدترین بازی ابرقهرمانی لقب گرفته است. اما آن طور که به نظر می‌رسد این طلسم قرار بود به دست استودیوی Factor 5 شکسته شود.

در سال ۲۰۰۷ استودیوی Factor 5 وظیفه‌ی ساخت یک بازی اقتباسی از Superman را به عهده گرفت که قرار بود همراه با فیلم Superman Returns عرضه شود. این اثر Blue Steel نام گرفت و قرار بود یک داستان کاملا اوریجینال را در قالب یک تجربه‌ی جهان باز انقلابی روایت کند. طراح ارشد Superman: Blue Steel سال پیش در طی توییتی درباره‌ی اتفاقات حول و محور کنسل شدن این عنوان صحبت و یک ویدیوی چند دقیقه‌ای از نسخه‌ی پروتوتایپ آن را نیز منتشر کرد که بسیاری از ایده‌های جاه‌طلبانه و جذاب این اثر را به تصویر می‌کشید.

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

در این ویدیو ما شاهد تخریب‌پذیری بسیار خوب محیط هستیم و حتی در بخش‌هایی Superman را می‌بینیم که از داخل ساختمان‌ها عبور می‌کند که در آن دوره به شدت نوآورانه و جاه طلبانه بود و این تخریب‌پذیری حتی در بازی‌های ابرقهرمانی مدرن نیز به بلوغ کامل نرسیده است. شما همچنین می‌توانستید در هنگام مبارزه، دشمنان خود را نیز به دیوار بکوبید و از ساختمان‌ها عبور دهید. تمام این خصوصیات ندای یک تجربه‌ی تعاملی لایق و شایسته برای Superman را می‌دهد اما علت کنسل شدنش چه بود؟ طراح ارشد Superman: Blue Steel خانوم Salvatrix در توییت خود به این موضوع اشاره کرده است:

در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ من به عنوان طراح ارشد روی یک بازی اقتباسی از Superman کار می‌کردم که هرگز منتشر نشد و دلیل آن نیز سقوط سهمگین اقتصاد بود. این سقوط منجر به از بین رفتن ناشر ما، استودیوی ما (Factor 5) و این بازی شد.

من آثار منتشر نشده‌ی زیادی در طول مسیر شغلی‌ام داشتم اما این بازی تنها مورد از بین آن‌هاست که تا همین امروز برای آن سوگوارم.

Salvatrix

طبق این صحبت‌ها به نظر می‌رسد سازندگان نیز امید بسیاری به این عنوان داشتند و به راستی از پتانسیل بالای ایده‌ی آن با خبر بودند. شاید اگر Blue Steel منتشر می‌شد امروز در کنار عناوین قدرتمند Batman شاهد فرنچایزی از آثار Superman نیز بودیم. شاید Factor 5 برای Superman همچون Rocksteady برای Batman می‌شد اما در نهایت این‌ها همه در حد “شاید” باقی خواهد ماند.

Ghost Rider

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

Ghost Rider یکی از ابرقهرمانان مورد علاقه‌ی من است و همیشه دوست داشتم یک بازی لایق و شایسته‌ی داستان و دنیای جذابش تجربه کنم. در حالی که عنوان Ghost Rider که برای کنسول‌های نسل ششم از جمله PS2 عرضه شد تا حدودی این نیاز را برطرف کرد اما باز هم احساس می‌کنم این کاراکتر دارای پتانسیلی است که نه تنها در گیمینگ بلکه حتی در سینما نیز به درستی از آن استفاده نشده است.

حال جالب است بدانید در سال ۱۹۹۵ استودیوی Neversoft در حال ساخت یک بازی بر اساس Ghost Rider بود که برای عرضه توسط Crystal Dynamic روی کنسول PlayStation 1 برنامه‌ریزی شده بود! این اثر در واقع یک تجربه‌ی دو بعدی بر پایه‌ی ساختار ژانر Metroidvania بود که به خودی خود بسیار هیجان انگیز است.

علاوه بر این داستان آن نیز حول و محور اسیر شدن Johnny Blaze می‌گشت و پلیر را در نقش یک Ghost Rider جدید و بدون نام قرار می‌داد! همچنین روایت داستان این اثر نیز در قالب کات سین‌های کاملا CGI انجام می‌شد که باز هم یکی دیگر از خصوصیات جذاب این اثر محسوب می‌شود.

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

متاسفانه قبل از اینکه Ghost Rider وارد فاز آلفای خود بشود، Crystal Dynamic به طور کلی از نشر بازی‌های ویدیویی کناره گیری کرد تا تمام تمرکزش را بر ساخت و توسعه‌ی بازی‌ها بگذارد از همین رو تمامی پشتیبانی خود از توسعه دهندگانی که به این کمپانی در راستای ساخت آثار خود اعتماد کرده بودند قطع کرد و به کلی آن‌ها را رها کرد در نتیجه Neversoft دیگر نمی‌توانست از پس خرج ساخت Ghost Rider بر بیاید و بدون وجود یک ناشر امکان ادامه‌ی مراحل توسعه نبود.

در نهایت این استودیو مجبور به کنسل کردن Ghost Rider شد و از همین رو این اثر و تمامی ایده‌های جالبش به فراموشی سپرده شدند و تنها چیزی که از این عنوان به جا مانده، این ویدیوی گیم‌پلی قبل از آلفای آن است.

لازم به ذکر است که با وجود آن که Neversoft نتوانست Ghost Rider را به دنیای بازی‌های ویدیویی بیاورد اما چند سال بعد یکی از برترین عناوین ابرقهرمان یعنی Spider-Man را برای PS1 ساخته و عرضه کرد.

سخن پایانی

اگر در طول مقاله دقت کرده باشید اکثر آثار و عناوینی که درباره‌شان صحبت کردیم عموما به دلیل ورشکستگی یا بی‌لیاقتی ناشرانشان کنسل شده و هیچ‌وقت شانس درخشیدن را پیدا نکردند. به طور کلی به نظر من این همه ایده‌ها و بازی‌های متفاوت نشان دهنده‌ی جنب و جوش صنعت گیمینگ در گذشته است.

با یک نگاه به ژانر ابرقهرمانی تا قبل از پایان دهه‌ی اول قرن ۲۱ام می‌توانید آثار متنوع و جذابی را ببینید. درست است که برخی از این عناوین هیچ‌وقت عرضه نشدند، اما تنوع و جاه‌طلبی آن‌ها نشان از ریسک پذیرتر بودن سازندگان در گذشته است، چیزی که امروزه نه تنها در ژانر ابرقهرمانی بلکه در کل صنعت گیمینگ به ندرت دیده می‌شود.

در گذشته بسیاری از استودیوهای کوچک با ایده‌های جذاب خود همه چیز را به جان می‌خریدند و با عشق در راستای ساخت بازی‌هایشان قدم بر می‌داشتند، بازی‌ها و ایده‌های جذابی که به دلیل سهل‌انگاری ناشران، هرگز رنگ روز را ندیدند.

عناوینی که امروز در این مقاله از آن‌ها یاد کردیم تنها گوشه‌ای از قبرستان ژانر ابرقهرمانی بود که می‌شد در یک مقاله جایش داد و در صورت استقبال شما کاربران عزیز، شاید در آینده به برخی دیگر از این عناوین مرده‌ی ناشناخته بپردازیم.

Moein MM2هیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)REZAGAMERCarddragonLone wolfمتینیوهانDARKSIRENCameraManETERNALMANmeysambmatrix4221489نیتن دریک پیرA Slashvitto corleone.Lonesome guyمحمد حسین کریمیگدرت یعنی اینکه 70 درصد سهام سونیو شرکت بخری!امیر حسینmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -
قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -
قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -
قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -
قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

قهرمانان ناکام؛ بازی‌های ابرقهرمانی که هیچ‌گاه منتشر نشدند -