چرا آینده صنعت بازی به سرویس ها گره خورده است؟
در این مقاله قصد داریم ضمن نگاهی به تاریخچه سرویس ها و سیاستهای پشت ساخت آنها، احتمالات آیندهی صنعت را بررسی کنیم.
در گذشتهای نه چندان دور، تمام تجارتهای صنعت گیم به خرید و فروش محصولات خلاصه میشد. هرکس که دوست داشت محصولی را تجربه کند، باید هزینهی کامل آن را پرداخت میکرد و با این عمل، به طور کامل صاحب آن محصول میشد. هرچه جلوتر رفتیم، تغییرات بزرگی در این تجارت به وجود آمد. سرویسها پا به بازار گذاشتند و تعاریف جدیدی برای مالکیت یک بازی صورت گرفت. دیگر نیاز نبود که بازیکنان برای تجربه یک بازی، لزوما هزینه کامل آن را پرداخت کنند.
فرهنگ کرایه دیجیتالی درون اذهان عمومی جا افتاد و سرویسها روز به روز محبوبتر و معروفتر شدند. اما چه چیزی باعث شد که سرویسها تا این حد تجارت صنعت گیم را دستخوش تغییر کنند؟ مسیری که در آن حرکت میکنیم تا چه حد ریسکی است؟ آیندهی صنعت گیم و سرویسها چگونه با هم عجین شده است؟ با گیمفا و ادامه این مقاله همراه باشید.
مقدمات بازار سرویسمحور از مدتها قبل پایهریزی شده بود، اما هدف آن با مسیری که امروزه سرویسها در پیش گرفتهاند، اندکی متفاوت بود. وقتی ایکس باکس در نسل ششم Xbox Live را به بازار کنسولی معرفی کرد، انقلابی بزرگ در شبکه آنلاین و تجربه بازیهای چندنفره در کنسول به وجود آمد. با پرداخت هزینهای نه چندان هنگفت، بازیکنان میتوانستند به شبکه سریع و کاربردی ایکس باکس برای تجربه بازیهای آنلاین دسترسی پیدا کنند. این انقلاب بزرگ موجب زمینهسازی برای ساخت بازیهای آنلاین بیشتری توسط بازیسازان شد. در این نقطه، نخستین بازیهای سرویسمحور کنسولی پا به بازار گذاشتند.
البته همانطور که گفتم، محتوا و اهداف بازیهای سرویسمحور در آن زمان نسبت به امروزه تفاوتهای زیادی داشت. وقتی وارد نسل هفتم شدیم، شرکتهای بیشتری چون سونی و نینتندو نیز وارد چنین جریانی شدند و پشتیبانی آنلاین خود از بازیها را بیشتر کردند. در اواخر همان نسل بود که اتفاقات مهمی افتاد و مسیر صنعت گیم تا حدودی دستخوش تغییر شد.
اگر به بازیهای ناشران بزرگ در طول نسل هفتم نگاه کنیم، متوجه میشویم که تعداد بازیهای تکنفره به شدت از عناوین چندنفره بیشتر بود. به عبارتی دیگر، سلیقه عمومی در آن زمان بیشتر به سمت بازیهای داستانی سوق داشت. ما الکترونیک آرتز (Electronic Arts) را در این نسل بیشتر در حال انتشار بازیهای آنلاین دیدیم، در حالی که در نسل هفتم سهگانه Crysis ،Dead Space و Mass Effect را به همراه بازیهای داستانی دیگر به بازار عرضه میکرد. اواخر نسل هفتم، فروش تعداد زیادی از بازیهای داستانی با افت روبهرو شد.
بازی Mass Effect 3 و Dead Space 3 در کنار Crysis 3، همه از مشکل فروش کم رنج میبردند و در نهایت نتوانست الکترونیک آرتز را از نظر تجاری راضی کنند. به بیان دیگر، هر سه بازی با شکست تجاری مواجه شدند که بدترین خبر برای ناشر یک بازی است. از سویی دیگر، یوبیسافت هم با افت فروش بازیهای زیادی روبهرو شد. ایکس باکس یا مایکروسافت هم از فروش بازیهای زیادی از جمله سری Fable رضایت نداشت. همین افت فروش که البته به افت کیفیت بازیها هم مربوط بود، موجب تغییری بزرگ در سیاستهای ناشرین بزرگ بازار غرب شد.
شرکتهایی مانند الکترونیک آرتز آیندهی صنعت را در بازیهای داستانی نمیدیدند. همزمان با ترند شدن بازیهای مولتیپلیر یا چندنفره، میل سازندگان مختلف به ساخت این نوع بازیها بیش از قبل شد. راستش را بخواهید، نمیتوان آنها را قضاوت کرد. وقتی صحبت از پول سریع و آسان به میان میآید، کدام ناشر دلش میخواهد بیخیال آن شود؟ چرا وقتی میتوان همان درآمد را از یک بازی چندنفره با بودجهی ساخت کمتر داشت، ناشر برای ساخت بازیهای تکنفره ریسکپذیر هزینه کند؟ حداقل این سوالاتی بود که در ذهن مدیران شرکتهای زیادی از جمله الکترونیک آرتز و مایکروسافت رد و بدل میشد.
با ورود به نسل هشتم، حتی سونی هم از سیاستهای جدید فاصله نگرفت. هرچند همه ما میدانیم که سیاست کسب درآمد سونی از محصولات خود، تا همین الان بر پایه فروش دیجیتالی و فیزیکی بنا شده است. با این وجود، ارائه سرویسهای آنلاین با محتوا و ویژگیهای محدود، چیزی نبود که بتوان روی آن سرمایهگذاری بلند مدت انجام داد. به همین دلیل، سرویسها نیز شروع به تغییر کردند. هدف اصلی، حذف سرویسهای آنلاین نبود، بلکه هدف ساخت سرویسهایی جدید با محتوایی غنیتر بود. سازندگان تصمیم گرفتند شیوهای فریبنده و البته کمککننده برای فروش سرویسهای خود پیدا کنند.
اگر بتوان کاری کرد که بازیکنان با پرداخت هزینه ماهیانه یا سالانه، بتوانند به مجموعهای از بازیها به صورت موقت دسترسی پیدا کنند، چه اتفاقی میافتد؟ اگر بتوان با این روش درآمد بیشتری از فروش بازیها کسب کرد، منطقی نیست که محصولات را برای سرویس عرضه کرد؟ با همین سوالات، اولین سرویسهای اشتراکی بازی پا به بازار گذاشتند.
سونی یکی از اولینها بود. هرچند این ناشر ژاپنی PlayStation Network را در سال ۲۰۰۶ شروع کرده بود، اما سرویسهای این شرکت هم نیاز به محتوایی جدید داشتند. در نتیجه سونی در همان ژانویه سال ۲۰۱۴، سرویس جدیدی بهنام PlayStation Now به بازار عرضه کرد. PlayStation Now در ۷ ژانویه ۲۰۱۴ در نمایشگاه Consumer Electronics 2014 با فناوری Gaikai معرفی شد. در CES، سونی دموهایی از The Last of Us، God of War: Ascension، Puppeteer و Beyond: Two Souls ارائه کرد که از طریق PlayStation Now قابل استریم بودند.
بتای خصوصی این سرویس استریمینگ در ۲۸ ژانویه در دسترس قرار گرفت. این سرویس ویژگیهای جالبی داشت و یکی از اولین بنیانگذاران Cloud Gaming در صنعت گیم بود. بازیکنان میتوانستند با استفاده از این سرویس، بدون اینکه فشاری به سختافزار کنسول خود وارد کنند، به بازی کردن بپردازند. درواقع تمام جزئیات بازی به صورت آنلاین در سرورهای سونی استریم میشد و برای اینکار، حتی نیازی به کنسول نبود. همزمان با معرفی بکوارد برای ایکس باکس وان که اقدامی واقعا بزرگ از جانب مایکروسافت بود، سونی اقدامی دیگر برای انجام کاری مشابه انجام داد. بازیکنان میتوانستند بازیهای قدیمیتر PS3 را به صورت استریم و با خرید اشتراک PlayStation Now روی کنسول پلی استیشن ۴ تجربه کنند.
نتیجه این عمل، عرضه کوهی از بازیهای نسل هفتمی برای سرویس جدید سونی بود که کتابخانه بازیهای آن را به شدت افزایش داد. اما مشکل بزرگی وجود داشت. در حالی که بازیکنان ایکس باکس میتوانستند به راحتی عناوین نسلهای گذشته را دانلود کنند، چنین اقدامی برای کاربران PlayStation Now میسر نبود. به دلیل طراحی سختافزاری پیچیده و سرسامآور کنسول پلی استیشن ۳، سونی هنوز هم نتوانسته است راهی برای دانلود بازیهای این کنسول روی دستگاههای نسل جدید پیدا کند. با وجود این، راهحل دیگری پیش پای سونی وجود داشت.
در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۸، سونی اعلام کرد که کاربران پلی استیشن ۴ میتوانند بازیهای پلی استیشن ۲ و پلی استیشن ۴ ارائه شده از طریق این سرویس را دانلود کنند. البته این اتفاق، یک سال بعد از عرضه سرویس ایکس باکس گیمپس رخ داد که در ادامه راجع این سرویس نیز صحبت میکنیم. سرویس جدید پلی استیشن حالا هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت بازیها، میتوانست راضیکننده باشد. با پشتیبانی مستمر و اضافه کردن قابلیتهای جدید مانند استریم بازیها با کیفیت 1080p، روز به روز به تعداد کاربران PlayStation Now اضافه میشد. با این حال، سیاست سونی هرگز حول محور پشتیبانی از سرویس نچرخید.
شاید بهتر باشد اکنون نگاهی به اقدامات مایکروسافت در این زمینه بیندازیم، اما قبل از آن بهتر است به شرکت الکترونیک آرتس برویم. الکترونیک آرتس از مدتها قبل پروژه سرویسهای خود را روی پلتفرم اختصاصی Origin آغاز کرده بود. در آگوست سال ۲۰۱۴، سرویسی تحت نام EA Play را برای ایکس باکس وان عرضه کرد. اما ساخت و عرضه سرویسهای جدید چه تاثیری روی محصولات الکترونیک آرتز داشت؟
تمرکز اصلی این ناشر آمریکایی در اوایل نسل هشتم روی پلتفرم PC بود و سرویسها نیز محتوایی غنیتری از پلتفرم Origin در اختیار بازیکنان میگذاشتند. بازیهای الکترونیک آرتز بیش از پیش رنگ و بوی کوآپ و آنلاینمحور بودن به خود گرفتند. تجربههای داستانی غنی در محصولات EA کمرنگتر شد و کم کم مخاطبین بازیهای تکنفره از روند این شرکت جدا شدند. متاسفانه کیفیت محصولات نیز چندان جالب توجه نبود و اکثر بازیها به دلیل پرداختهای درون برنامهای تاثیرگذار و کمبود محتوا، با شکست مواجه میشدند.
با این وجود، الکترونیک آرتز به دلیل وجود سرویسهایی چون Origin Access و Origin Access Premier نگرانیهای زیادی از فروش عناوین خود نداشت. عملکرد الکترونیک آرتز در نسل هشتم و حتی در آغاز نسل نهم با بازیهایی چون Battlefield 2042، نمونهای نادرست از سیاستهای سرویسمحور در ساخت بازیهای مختلف است. مثالی بر اینکه مدیریت نادرست، حتی میتواند پروژههای وابسته به سرویس را با شکست مواجه کند.
مایکروسافت در ابتدای نسل هشتم سیاستی مشابه را در پیش گرفت و در پروژههای زیادی از جمله Fable Legends و State of Decay، شکست بزرگی را تجربه کردند. حتی این سیاستهای غلط موجب تعطیل شدن چندین استودیو از جمله لاینهد (Lionhead) شد. خوشبختانه با مدیریت جدید فیل اسپنسر (Phill Spencer)، سیاستهای مایکروسافت تغییراتی جدی در خود دید. قماری بزرگ توسط این شرکت آمریکایی برنامهریزی شد که در راس آن، سرویسی به نام ایکس باکس گیمپس قرار داشت.
اسپنسر و تیم ایکس باکس متوجه شدند که اعتماد هواداران به محصولات خود را از دست دادهاند و مهم نیست چه بازیهایی تولید کنند، احتمالا هرگز به موفقیت تجاری مدنظر خود برای پروژههای مختلف نخواهند رسید. برای کسب مجدد این اعتماد، نیاز به دو کار بود؛ یکی تغییر سیاست درآمدزایی و دیگری، ساخت بازیهای باکیفیت بود که از راه خرید استودیوهای بازیسازی بااستعداد گذر میکرد.
گیمپس برای اولین بار در اول ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ عرضه شد. اما چیزی که در مدت زمانی کوتاه گیمپس را از دیگر سرویسها متمایز و آن را تبدیل به یک برگ برنده بزرگ کرد، عرضه بازیهای انحصاری این شرکت روی سرویس بود. مایکروسافت در ابتدا تمام بازیهای انحصاری قدیمی خود را برای مخاطبین سرویس در دسترس قرار داد، سپس طی اقدامی غافلگیرکننده و غیرقابل پیشبینی، اعلام کرد که تمام بازیهای انحصاری آینده شرکت در روز عرضه، برای سرویس گیمپس عرضه خواهند شد. این یک خبر بزرگ بود، چرا که راه مایکروسافت را به کل از دیگر شرکتهای ارائهکننده سرویس جدا کرد و در آیندهای نه چندان دور، سیاست شرکت رقیب را نیز تحت تاثیر خود قرار داد.
سونی بودجه اولیه مایکروسافت را نداشت و به دلیل ورشکستگی نسبی در دیگر بخشهای سختافزار، نمیتوانست روی اصلیترین منبع درآمد خود ریسک کند. درحالی که هواداران تا سالها منتظر اعلام خبری مشابه از سوی سونی بودند، اما جیم رایان (Jim Ryan) و مدیران دیگر سونی بارها تاکید کردند که سیاست متفاوتی را در پیش گرفتهاند. البته که این تفاوت تاثیری روی فروش بزرگ بازیهای انحصاری سونی نداشت، اما شرکت ژاپنی میدانست که دیر یا زود باید تصمیمی برای رقابت درنظر بگیرد، وگرنه به کل از دایره رقابت خارج خواهد شد.
مایکروسافت آرام ننشست و به شکل وحشتناکی شروع به خرید استودیو کرد. اول استودیوهای کوچکتر مانند نینجا تئوری (Ninja Theory) و آبسیدین (Obsidian) و سپس قرعه به اسم بزرگترین ناشران آمریکا، یعنی بتسدا (Bethesda) و اکتیویژن (Activision) افتاد. حالا مایکروسافت تبدیل به یکی از شلوغترین شرکتهای مادر صنعت گیم شده بود. این موضوع جدا از بالاتر بردن ارزش خرید ایکس باکس، ارزش خرید گیمپس را نیز بالاتر میبرد. بهنظر میرسید که حالا تمام تمرکز مایکروسافت روی گیمپس قرار دارد. با شروع کردن قابلیت استریم و Cloud در کنار عرضه گیمپس روی پلتفرمهای مختلف مانند PC و موبایل، دامنه مخاطبین گیمپس هم بزرگتر شدند.
مایکروسافت قصد دارد اکوسیستم خود را از کنسولهای فیزیکی فراتر ببرد، برای همین برخی کارشناسان ادعا میکنند که نسل نهم، آخرین نسل کنسولهای فیزیکی خواهد بود. با تبلیغات گسترده مایکروسافت، روز به روز به مخاطبان این سرویس اضافه شد و این زنگ خطری را برای سونی به صدا درآورد. همانطور که پیشبینی میشد، سونی واکنش نشان داد و تغییراتی بزرگ در سیاستهای خود صورت داد.
در وهله اول، سونی هم به خرید استودیو روی آورد و اصلیترین هدفش از اینکار، گسترش نیروهای متخصص خود در ساخت بازیهای سرویسمحور بود. تنها در یک سال اخیر، سونی استودیوهای زیادی از جمله هیون (Haven)، بلوپوینت (Bluepoint) و بانجی (Bungie) را خریداری کرد. به گفته خود مسئولان سونی، خرید بانجی به منظور تولید بازیهای سرویسمحور صورت گرفت و همانطور که خبر داریم، چندین بازی سرویسمحور توسط شرکتهای داخلی سونی در دست ساخت قرار دارند.
این تمام ماجرا نبود. بلومبرگ در سال گذشته خبر از سرویس جدید سونی میداد. سونی قصد داشت تغییراتی کلیدی در ساختار سرویسهای خود صورت دهد که مسلما خبر از افزایش تمرکز این شرکت روی سرویسهای خود میداد. این اتفاق رخ داد و سرویسهای سونی باهم ادغام شدند و در سه سطحبندی متفاوت، به مخاطبان عرضه شدند. احتمالا سونی در آینده محتویات زیادی را منتشر خواهد کرد که وابسته به سرویس هستند. دوست داشته باشیم یا نه، گسترش گیمپس و سیاستهای مایکروسافت به عنوان رقیب سونی، موجب شد که این شرکت ژاپنی تغییراتی عمده در سیاستهای خود انجام دهد که اگر تا چند سال پیش به یک گیمر میگفتیم، مطمئنا با پوزخند از آن گذر میکرد.
یوبیسافت (Ubisoft) هم اخیرا سرویس گیمینگ خود را راهاندازی کرد و قرار است بهزودی برای کنسولها در دسترس قرار دهد. تمام اتفاقات رخ داده در چند سال اخیر، نشان میدهد که ناشران با دیدگاه جدیدی در پی درآمدزایی از صنعت گیم هستند. شاید کماکان حق انتخاب برای خریداران وجود دارد، اما تمرکز سازندگان در حال سوقگیری به سمت دیگری است. شاید راکستار تنها استثناء این سیاست باشد، چرا که این شرکت آمریکایی میتواند تا ابد با فرمولی مشابه به درآمدزایی ادامه دهد؛ محبوبیت سری GTA دستنیافتنی و آسیبناپذیر است.
بازیها متناسب با سرویسها تغییر خواهند کرد. شاید کیفیت آنها بهتر یا بدتر شود و شاید محتوای آنها کمتر و بیشتر شود؛ چیزی که میتوان قطعی خواند، تغییر صنعت گیم تا چندین سال آینده است. شاید همانطور که کارشناسان پیشبینی میکنند، در نسل دهم یا نسل یازدهم شاهد ساخت کنسولهای فیزیکی نباشیم. به نظر شما منطقی نیست؟ شرکتهایی چون مایکروسافت و سونی با عرضه و فروش هر کنسول، چندین دلار ضرر کرده و با فروش نرمافزار این زیان را جبران میکنند. وقتی میتوان همان درآمد را بدون انتشار سختافزار داشت، چرا یک شرکت بازیسازی باید کنسول بسازد؟
فرض کنید تمام ۱۰۰ میلیون مخاطب پلی استیشن به صورت آنلاین به سرویسهای Cloud دسترسی پیدا کنند، سونی میتواند سود بیشتری از فروش نرمافزار به جیب بزند. مطمئن باشید که اگر سرویسها و استریمینگ به پیشرفت خود ادامه دهند، کنسولهای فیزیکی به پایان راه خود میرسند؛ هرچند آن روز دور است، اما دور از دسترس نیست. وضعیت نینتندو از سویی دیگر، کاملا متفاوت است. این شرکت از نسل هفتم به کل راه خود را از جنگ کنسولی جدا کرد و سیاستهای مختص به خود را پیش گرفت. حالا نینتندو مالک بازاری است که هیچ رقیبی ندارد و هیچ خطری آنها را تهدید نمیکند، مگر اینکه یک شرکت سعی کند وارد بازار کنسولهای دستی شود که بعید بهنظر میرسد.
هرچند نینتندو نیز از سرویسهای آنلاین مختلفی استفاده میکند که به بازیکنان امکان تجربه بازیهای کنسولهای قدیمیتر را اهدا میکند، اما هرگز سیاستی مشابه مایکروسافت و سونی را در پیش نگرفته است و بعید است اینکار را انجام دهد. فیل اسپنسر بارها از ابراز علاقه خود برای عرضه سرویس گیمپس روی کنسول نینتندو سوییچ سخن گفت که همه میدانیم امری محال است. نینتندو هرگز به چنین سرویسی نیاز ندارد اما شاید زمانی که تاریخ انقضای کنسولهای فیزیکی از راه رسید، تغییری در نگرشش ایجاد شود.
لازم به ذکر است که خرید استودیوها و ناشران بیشتر نیز در تسریع این روند تاثیرگذار است. مایکروسافت همین الان دوتا از بزرگترین ناشران آمریکا را در چنگال خود دارد و معلوم نیست خرید دیگری در آینده شاهد خواهیم بود یا نه. بازار موبایل نیز به خودی خود بزرگترین و پردرآمدترین بازار صنعت گیم به حساب میآید. تصور کنید که Cloud Gaming مسیر خود را به این بازار پیدا کند، چه سیل مخاطبان عظیمی که به همین واسطه وارد اکوسیستم ناشران صنعت گیم نخواهند شد.
نظر شما بابت این روند چیست؟ از مسیر فعلی صنعت گیم راضی هستید؟ بهنظرتان سرویسمحور شدن صنعت گیم برای این صنعت مفید است یا ضررهایی را به همراه دارد؟ نظرات خود را حتما در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
پر بحثترینها
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- مایکروسافت: هر دستگاهی میتواند یک ایکس باکس باشد
نظرات
صنعت گیم شاید از نظر تجاری موفق باشه ولی از لحاظ خلاقیت مرده. گیمهای تکراری با ایدههای تکراری.
مالکیت گیم که دیگه معنی خودش رو از دست داده، شما مالک گیمی نیستید بلکه یه لایسنس استفاده ازش دارید. حتی بازیهای سینگل پلیر هم چون نصفه و نیمه و پر از باگ ساخته میشن بعد خرید لازمه که به اینترنت دسترسی داشته باشی و آپدیت ها و پچ ها رو نصب کنی که عملا باز سرویس محوره. یه زمانی دیسک یا کارتریج بازی رو میخریدی تجربه کامل بازی رو داشتی و تا ابد مالک بازی بودی. دورانی که هیچوقت بر نخواهد گشت.
یک زمانی هم بجای هواپیما از حیوانات برای جابجایی استفاده میشد. به جای تلفن باید نامه مینوشتیم.
دنیا به سمت کوتاه شدن، حذف واسطه ها، دسترسی راحت، و در نهایت زندگی بهتر برای بشریت در حال پیشرفته، و هرچی جلوتر میریم، از دنیای فیزیکال به دنیای غیر فیزیکال نزدیکتر میشیم.
جایی که مکان زمان درکش برای ما با نسل های قبل متفاوت میشه.
حتی کنسول ها هم در آینده عمرشون تموم میشه.
نمیشه در مقابل این جریان ایستادگی کرد، بحث مایکروسافت یا سونی نیست، جهان مارو به اون سمت هدایت میکنه.
همین دوران این سرویس های اشتراکی خیلی برای ما بصرفه هست، خودم بارها بازی هایی رو دانلود کردم که خوشم نیومده و پاک کردم، درصورتی که اگر این سرویس ها نبودند با خرید اون بازی متضرر میشدم.
و برعکس بازی های عالی رو تجربه کردم که باید تو حالت عادی براشون ۴۰ تا ۶۰ دلار پرداخت میکردم.
در نهایت این جریان به نفع همه خواهد بود.
دقیقا
آینده صنعت گیم با سرویس های اشتراکی، بازی های سرویس محور، کلاد گیمینگ گره خورده و این ها آینده خواهند بود.
البته سونی و نینتندو جایی تو این آینده ندارن چون توانایی ساخت هیچ زیرساختی برای کلاد گیمینگ یا سرویسی مثل گیمپس رو ندارن و همین الان دارن از سرور های Azure مایکروسافت استفاده میکنن
در تاریخ ۴.۵ میلیارد ساله زمین تاحالا کی شده که یه سرمایه دار کاری کنه که به نفع همه باشه که این دومیش باشه؟
فعالیت هنری و خلاق چه ربطی به حمل ونقل داره؟!
سرویس ها پول میخوان
. پولشون از تمدید شدن منظم اشتراک مشتری هاست یعنی که عملا فقط و فقط زندن به واسطه محتوایی که معمولا هرماه اضافه میکنن که این یعنی افت کیفیت شدید تدریجی بازیا برای رسیدن به عرضه اول ماه که نمونش تو صنعت سینما و موسیقی واضحه.
اگر اجازش داده بشه بصورت طبیعی بخاطر طمع سرمایه دارها این اتفاق میوفته ولی دلیل نمیشه که خوبه و باید بزاریم اتفاق بیوفته.
داداش اینا هنوز درک نکردن چ دارن با گیمپس ۲۶ هزارتومنی حال میکنن بزار دوسال دیگه گیمو میزارن کنار شک نکن
سرمایه دارها از رو هوا سرمایه دار نشدن برو تاریخچه مایکروسافت و آمازون و اپل رو بخون که با چه خدماتی و چطور سرمایه دار شدن و چقدر زندگی مردمو راحتر کردن .با دیدگاه ایرانی موفقترین کمپانیهای خارجی رو قضاوت میکنی همین میشه .فکر کردی همه ایران خودرو و سایپا هستن
شاید ضرر میکردی با خرید بازیی که از گیمپس خریدی ولی حمایت میکردی با ابن کارت و شاید بازی بعدیشون میترکوند و اینکه دنیا هیچوقت غیر فیزیکال نمیشه و این طوری هم که شده مجازی بده و استفاده از فضای مجازی اشتباه شده_50 ۶۰ دلار پول بازی ندادی اما به نظرم اشتباهه ارزش بازی میاد پایین بزاری ۱ دلار همرو وردارن_سرویس های اشتراکی خیلی خوبن من خودم گیمپس و جیفورس استفاده میکنم ولی اصلا و ابدا لذت نمیبرم ولی وقتی میرم دیسک GTA میزازم تو کنسول یا اسکایریم رو تو کامپیوتر پلی میدم لذت خالص میبرم_یه روزی میفهمید این سرویسا باعث پسرفت کیفیت گیم ها شدن
Silver back کاملا باهات موافقم….هیچ چیز مثل قدیم لذت بخش نیست … حس مالکیت لذت بخش ترین حس دنیاست
GTA V دیسک خریدم ۳۰۰ هزار چند ساله دارمش هنوز تو پر قو نگهش میدارم اینقدر دوستش دارم_گاد اف وارمم که گذاشتم به گوشه نکاه میکنم و لذت میبرم
بازیو دوست داری پولشو داری میخری
بازیو آنچنان دوست نداری پولشو نداری میتونی با سرویس تجربش کنی
تعداد انتخاب ها بیشتر میشه
انتخابی ازت گرفته نمیشه
روی پلی ۵ دیسک خور و سریز ایکس دوست داری دیسک بخر دوست داری دیجیتالی بخر دوست داری رو سرویس بازی کن
یادت رفته اگر سی دی خش میوفتاد قلبت از جا کنده میشد ؟!!! ضرر خالص بود. یادت رفته بازی میخریدی و بازی اشغال از آب درمیومد و ضرر میکردی ؟ همیشه نگاهت روبه جلو باشه. سرویس ها با همه بالا و بلندی هاشون در آخر به نفع ما گیمر جماعتن
والا من دیسکای Ps4 ام خط و خش اصلا نیوفتادن Xb360 هم لعنتی با هزارتا خط کار میده فقط رو پیسیم چند سال پیش سی دی خط میوفتاد خراب میشد تروخدا اول تجربه و تخقیق کنید بعد حرف بزنید بازیو میخریدیم اشغال در میومد؟نکنه ۸ سالت بوده بازی کامپیوتر میخریدی؟با استیم اشنایی داری؟یوتیوب چی؟دمو؟نمیدونم لازمه جزییات رو ببشتر بگم تا بفهمی یا بقیشو گرفتی
اون زمانی که ما گیمر شدیم فکر کنم تو هنوز بدنیای خاکی پا ننهاده بودی! واسه همینه که فک میکنی گیمینگ با استیم شروع شده. بروعمویی سن گیمری من از کل سن تو بیشتره.
عجب(همین ترول بودنت سنتو میرسونه)(ارشیو دیسکای منو دیدی که میگی من سنم کمه؟)
دیسکای ps4?!!!
Pc
امدی بازیی که روی دیسک باشه پر از باگ باشه , اون دوران کجاش خوب بود هر روز باید دیسک میشستی تا بتونه یه بازی رو اجرا کنی بدبختی تموم بودش , لنز داستگاه کثیف میشد دستت رو سرت بود نمیدوستی چیکار کنی
اون دوران چون تازه به بازی رسیده بودیم خوب بودن, فاز اونهایی که از قدیم حرف میزنن درک نمیکنن کجاش خوب بوده , همش بدبختی بود منظورم اینکه قبل از اینکه اثر تکنولوژی بیادش ,
دوران خوبی بود اتفاقا دیسکامم خوب نگه داشتم سالم بودن یکی دوتارو میشستم لنز دستگاه هم که مال Ps2 Xb360 من پیسی بودم ازین مشکلات نداشتم😏
سلام آقای رنجبر خسته نباشید بابت مقاله تحلیلی تون
به نظرم هنوز زوده در مورد کنارگذاشتن کنسول های فیزیکی حرف بزنیم. حداقل هم اگه چنین چیزی اتفاق بیفته ۱۵ یا ۲۰ سال دیگه اتفاق می افته.
اخه میدونی مشکل کجاست ۱۵ سال پیش هم میگفتند ۱۵ سال دیگه کنسول های فیزیکی حذف میشن اما الان چیزی که حذف شده و شکست خورده همین استادیا و جانشین های خیالی کنسول فیزیکی هست سرویس های اشتراکی هم هیچ وقت جای فروش رو نمیگیرن سرویس اشتراکی به شکلی که سونی ارائه میده ایده عالیه برای صنعت گیم چون به فروش بازیها لطمه ایی نمیزنه در حین حال یه گزینه به صرفه برای یه قشر خاص از گیمرا هست
تو ۱۵ سال پیش اصلا به دنیا اومده بودی که میگی ۱۵ سال پیش اینو میگفتن ؟کی میگفته یه مطلب از ۱۵ سال پیش بزار که این حرف زده شده .برا ثابت کردن حرف خودتون از خودتون حرف در میارین بعد میگین گفتن.
سلام ممنون بابت مطالعه مقاله. در مقاله ذکر کردم که برخی کارشناسها چنین عقیدهای دارن و گفتم که کنار گذاشتن کنسولهای فیزیکی شاید دور باشه، اما بعید نیست.
کنار گذاشتن کنسولای فیزیکی حتی تو فیلمه که شبیه متاورس بودم قفله ولی نمیشه گفت ممکن نیست کنار کذاشته بشه
سرویس های اشتراکی آینده صنعت ویدئو گیم هستن چرا؟
یک دورانی مردم برای هر قسمت از یک سریال هم پول میدادن اما حالا چی؟بجاش سرویس میخرن و به یک کاتالوگ از همه سریال های مهم دسترسی دارن و چیزی به اسم خریدن سریال وجود نداره
آینده صنعت گیم هم همین هست
تو ۱۰ سال آینده چیزی به اسم بازی خریدن وجود نداره
چیزی به اسم فروشگاه استیم و اپیک گیمز تو ۱۰ سال آینده وجود نداره
این شرکت ها یا سرویس اشتراکی خودشون رو میسازن مثل مایکروسافت و سونی و ea و Ubisoft و یا از صنعت گیم کنار میرن و یا توسط مایکروسافت خریده میشن و کسی هم نمیتونه جلوشون رو بگیره
اونی که پولدار و قویتر هست باقی میمونه و اونی که ضعیف تر هست از بین میره این قانون رقابت هست
یک دورانی نتفلیکس اومد و لایسنس اکثر سریال های محبوب رو خرید و داخل سرویس خودش قرار داد و رقبای کوچیکتر رو حذف کرد
مایکروسافت هم خوشبختانه داره همین کار رو میکنه و تک تک آیپی های مهم صنعت گیم رو با استودیو هاشون داره میخره و به کاتالوگ سرویس خودش اضافه میکنه و این خرید ها ادامه دار نیز خواهند بود و همونطور که سونی گفت دیگه رقیبی برای سرویسش نمیتونه ساخته بشه
شاید آمازون و اپل بتونن بسازن اما شرکت های کوچک و ضعیفی مثل سونی هرگز
فقط Legend ها که سال ها اخبار صنعت گیم رو دنبال کردن مثل من میدونن تو ۲۰۲۳ به بعد قراره چه بلایی سر سونی بیاد و چجوری مثل آتاری و سگا و حتی بدتر از اونا از رقابت به طور کامل حذف بشه
این حرفا رو یه سال پیش میزدی شاید چند تا جعبه فن مثل خودت باور میکردن اما الان که نتفلیکس در سراشیبی سقوطه و روز به روز هزاران و میلیون ها کاربر از دست میده و سهامش به شکل فجیعی پایین اومده الان دیگه این حرفا خریدار نداره صنعت موسیقی هم دیدیم با سرویس استراکی چه بلایی سرش اومد و ارزشش و گردش مالیش کمتر از نصف شد حتی اگه این دو صنعت با سرویس اشتراکی موفق میشدن که نشدن صنعت گیمو نمیشد با این دو صنعت مقایسه کرد برای ساخت یه بازی AAA نسل نهمی بیش از دویست میلیون دلار بودجه و ۵ سال زمان ساخت نیازه اونوقت یه فیلم سینمایی ۲ ساعته یا یه آلبوم موسیقی چقدر بودجه و زمان ساخت نیاز داره ؟ اصلا قابله مقایسه نیستند چرا میگن بازیهای ایندی روز عرضه روی سرویس های اشتراکی خوبه چون بودجه ساختشون و زمان ساختشون خیلی کمتره نسبت به بازیهای AAA
اینکه میگی با گیم نمیشه اینکارو کرد فقط واسه شرکتایی مثل سونی درسته که در آمد و بودجهٔ فضایی ندارن و مجبورن واسه اینکه بازی رو روی سرویس ارزون بدن از هزینهٔ ساخت بازی کم کنن ، این هزار بار – هر چیزی که اون جیم رایان تون میگه فقط واسه شرکت خودش درسته ، یاد بگیرید حرف یه سری رو مثه طوطی تکرار نکنید – کریمی و دیگران اینو صد دفعه توضیح دادن – یه شرکتی مثه مایکروسافت بدون اینکه کک ش بگزنه میتونه بازی های AAA رو روز عرضه بیاره رو سرویس ، پس فکت صادر نکنید واسه خودتون
شرکتی مثل مایکروسافت به فکر برگشت سرمایه و سود نیست؟ خیریه باز کرده مگه؟
تا کی میتونه از بقیه بخش های شرکت پول برداره و خرج گیمپس کنه؟مگه شرکت سهامدار نداره ، سهامدار وقتی ببینه مدیریت داره سرمایه های شرکتو تلف میکنه صداش درمیاد.
اینکه جیم رایان میگه باید بودجه ساخت بازی کم بشه واسه اینه که سرویس اشتراکی برای بازی های AAA پرخرج مناسب نیست و بازگشت سرمایه و سود نداره ، فقط به درد بازی های کم خرج میخوره مثل لست استاپ و ۱۲ مینتس و اسنت و امثالهم .
اگه چشماتو باز کنی میبینی مایکروسافتم داره به سمت کمخرج کردن بازی هاش میره : پنتیمنت و از داسک فالز و بلیدینگ ادج نمونه هاشن که در آینده بیشتر هم میشن چون برعکس چیزی که تو فکر میکنی مایکروسافت میدونه سرویس مناسب بازی AAA پرخرج نیست فقط باید کم کم بازی هاشو کوچیک کنه تا صدای طرفداراش درنیاد (که اونم بلاخره درمیاد وفتی ببینی همه بازی ها شدن در حد بازی موبایل مثل پنتیمنت و از داسک فالز صدای تو هم درمیاد)
مایکروسافت رو با سونی مقایسه میکنی؟ارزش مایکروسافت ۲تریلیون دلاره!ینی کل پولای ایلان ماسک ضربدر ۵
حذف شدن استیم nice joke
جوکشم قشنگ نیست_با استیم که کل صنعت گیم بهش مدیونه لینوکس بهش مدیونه من بهش مدیونم همه بهش مدیونن شوخی نکن
وقتی ۱۰ سال دیگه چیزی به اسم فروش بازی وجود نداشته باشه بیاد ماست بفروشه؟😹
والا اگه به این پیشبینی ها باشه که دوست عزیز من ما باید الان با استفاده از ماشین پرنده در دسترس یا ماشین معلق با دافعه بالا نسبت به سطح زمین حرکت کنیم XD
.
اینکه میگی فروش بازی وجود نداشته باشه یه چیز کاملا اشتباهیه که مایکرو کرده تو ذهن شما عزیزان که اره با کلاود حتی دیگه کنسولم نمیخواید XD (سیستم کامپیوتری که باهاش کار میکنن رو از این عزیزان بگیرید دیگه حتی جرئت نمیکنن بازی تخته ای های معمولی رو انجام بدن بعد میان برای آینده همچیز رو طبق ایده های خودشون میچینن )
.
استیم هم بیدی نیست که با این بادا بلرزه و اینکه ولو حسابی حواسش هست به استیمش نمیخواد شما نگران این باشی که قراره نابود بشه یا نه چون که نمیشه
حتی همون موقع هم که ساز کار کلاینت استیم شروع شد همه میگفتن سره ۱ سال استیم با خاک خورد میشه و غرق در ضرر .
بابا قدیمی
دنبال کننده اخبار
منتقد
تحلیلگر
.
.
.
آقا من دیگه نمی تونم، یکی بیاد ادامه بده
کاربر برتر گیمفام😹
ینی هرکی خزعبلات شما رو قبول نداشته باشه، لجند نیس؟؟؟؟ چقدر قشنگ واسه خودت نوشابه باز میکنی…
یکمی نوشابه باز کن برای خودت 😂😂😂
به سونی میگه شرکت کوچیک😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
خدایا این بشر چقدر طنزه😂
این یه حرفش درسته اتفاقا
درسته؟
جالبه بدونی سونی جزو بزرگ ترین شرکت های تاریخ حساب میشه
و همینطور جزو پولدار ترین شرکت ها
سونی ۱۶۰ میلیارد دلار سهام داره که بین شرکتای بزرگ اصلا دیده نمیشه شرکت بزرگ به امازون و اپل و گوگل میگن که ارزششون بالای یک تریلیون دلاره
عزیزم سونی جزو ۵۰ شرکت پولدار دنیا هست
شما سونی رو میزارید کنار آمازون که این مشکل من نیست مشکل خودتونه
میترسم همین الان دستتو بکنی تو جیبت ۱۶۰ میلیارد دلار پول در بیاری سونی رو بخری😔😂
اگه سونی تعطیل بشه کی ادامه انچارتد و گاد اف وار و هرایزن رو بسازه؟؟؟ هیچ گیمری دوست نداره این فرنچایزها نابود بشن و به تاریخ سپرده بشن
امیدوارم سونی هم بتونه در آینده حرفهای بیشتری برای گفتن داشته باشه در مقابل غولی مثل مایکروسافت
ولی انصافا خود سونی هم مقصره اگه سالای قبل بخش های سخت افزار و موبایلشو خوب مدیریت می کرد الان درآمدش دوبرابر یا چند برابر بود و می تونست کارای بزرگتری انجام بده
الان ارزش سونی از ۲۰۱۵ که ۱۲۰ ملیارد بوده در ۲۰۲۲ به ۱۸۰ ملیارد رسیده یعنی یک و نیم برابر
اما مایکرو که ۲۰۱۵ پونصد ملیارد دلار بوده الان در ۲۰۲۲ رسیده به دو نیم تریلون دلار یعنی ۵ برابر
به عبارتی مایکرو سال ۲۰۱۵ چهار برابر سونی بوده اما الان تقریبا ۱۰ برابر سونی هست
این که سونی یک و نیم برابر رشد کرده اما مایکرو پنج برابر به خاطر مدیریت درست مدیران مایکرو هست که بر خلاف بخش ایکس باکس که اشتباهاتی داشته بقیه بخشا رو خیلی خوب و عالی مدیریت کردن و الان هزار منبع درآمد مختلف دارن
و در آینده هم از صنعت گیم به شدت درآمد بالایی خواهند داشت اگر چه که الان شاید یکم ضرر بدن
سونی میتونه بخش پلی استیشن رو به یکی دیگه که پولدار تر هست بفروشه و اونا هم گاد و آنچارتد بسازن
باشه لجند بیا پایین رخصت بده این آماتور های جوان هم یه خودی نشون بدن به هر حال شما لجندی با سابقه بسیار زیاد یک. یک و نیم سال درصنعت گیم و با ۱۲ یا ۱۳ سال سن بزرگ این صنعتی
بزرگ میشی حرفام رو میفهمی😹
اره خروجی چیشد=نتفلیکس که داشت ورشکست میشد که ای کاش میشد این سرویس مسخره به فنا میرفت
سونی سگا نیست برو جعبه بخر که اگه دیده باشی با نوار دور کنسولو بستن تکون نخوره مهندسین قیور مایکروسافت😂😂میتونی بشینی و شکست سونی با اونهمه ای پی و اون همه استودیو خفن توسط یه خرید ببینی🤣🤣
مسخره نمیکنم میشه بگی چه بلایی سرش میاد و به خاطر چی
میدونیم که روند استریم از رسانه های فیلم و سریال آغاز شد و میبینیم که رشدش در جهان صد برابر صنعت گیم هست، حالا جناب نویسنده شما به من بگو آیا سینما ها تعطیل شدن و دستگاه پلیر دیگه تولید نمیشه؟ شاید روند و معماری ساخت کنسول ها تغییر کنه اما هیچوقت از دور خارج نمیشه حداقل تو قرن اخیر
اینو اسکرین شات بگیر
سینما خیلی فرق داره داستانش
یه محیط دسته جمعی با تصویر و صدای با کیفیت تر از خونه و موبایل
خب معلومه این نقطه قوت حذف نمیشه
ولی ایکس باکس و پلی استیشن میتونن یه اپ باشن توی تلویزیون و تمام
باز کنی اپ رو و بازی رو استریم کنی
هم جای خونت اشغال نمیشه با کنسول و نه برق مصرفی بیشتری داری برای یه دستگاه اضافه
بحث محیط دسته جمعی نیست
حرف افرادی هستن که علاقه شون جمع کردن سیستم هست و حاضرن برای این داستان هزینه کنند
کم هم نیستن از جمله خود من (کرم این داستان رو درک میکنم)
تجارت از پول نمیگذره
لزوما اضافه شدن قابلیتی به مفهوم جذف امکان دیگه نیست
در ضمن شکست گوگل استدیا هم فراموش نکن
من فقط امیدوار سونی با تغییر سیاست هاش(که دیده میشه) بازی رو به هیولایی مثل مایکروسافت واگذار نکنه و به واسطه انتشار بازی هاش روی کامپیوتر و بهتر کردن سرویس جدیدش بتونه رشد کنه و حتما تنوع ژانر بازی هاش رو قوی تر کنه. وگرنه محکوم به سگا شدنه و ما هم گرفتار دیکتاتوری مایکروسافتی میشیم!
دیکتاتوری مایکروسافت… بیا پایین بینیم بابا ، فعلا که الاف بدست آوردن پول برای خرید بازی هستیم تا دیکتاتوری مایکرو . حقوق یک ماه = سه تا بازی (البته بدون آبو غذا)…
۱.سونی نابود نخوهد شد ۲.مایکروسافت دیکتاتوره؟اگه اینجوریه سونی دیکتاتوره،مایکروسافت تمام بازی هاش رو روی کلود،ps و کنسول میاره و اون هارو روی یک سرویس قرار میده در روز عرضه.سونی فقط بازیاش رو روی کنسول پورت میکنه و سرویسی هم برای بازی های روز عرضه نداره ومجبوری بازیاش رو بخری.حالا کدوم دیکتاتوریه؟
برای اینکه الان در موضع ضعفه وگرنه دیکتاتورترین شرکت صاحب پلتفرم گیمینگ همین مایکروسافته کل نسل هفت برعکس سونی بابت انلاین بازی کردن از ملت پول گرفت کل نسل هشت بابت انلاین بازی کردن بازیهای فری تو پلی انلاین از ملت پول زور گرفت مایکروسافت استاد تحمیل کردن سیاست های ضدمشتریه که در مورد بعضی هاش که اینقدر ضدمشتری بود که با اعتراض گیمرا عقب نشینی کرد مثل انلاین اجباری کنسول ، کینکت اجباری ، دو برابر کردن قیمت گلد . تصور کن رقیبی نداشت و احساس خطر نمیکرد اون وقت از هیچ کدوم از سیاست های ضدمشتری اش عقب نشینی نمیکرد چون گیمرا انتخاب دیگه ایی نداشتن همینه که هست باید قبول میکردن . سونی و نینتندو هم اگه رقیب نداشتن سیاست های ضدمشتری بکار میبردن مثل وضعیت الان نینتندو که بازیهاشو حتی بعد از گذشت چهار سال بدون یک دلار تخفیف ۶۰ دلار کامل میفروشه چون توی بازاری هست که رقیب نداره اما هیچکدوم مثل مایکروسافت نیستند که وقتی موضع قدرت باشه یه دفعه سیاست های عجیب و بزرگ ضدمشتری به گیمرا تحمیل کنند
هر شرکتی تو هر زمینه ای هروقت احساس خطر نکنه در ازای کاری که انجام میده پول بیشتری میگیره سونی هم همین اتفاق سر پی اس سه براش افتاد
Mmfb@
صحبت من مربوط به آینده ست به نسبت شرایط فعلی(یعنی اگر همین وضع فعلی ادامه پیدا کنه) آینده ای که مایکروسافت اینقدر قوی میشه که رفتارش میشه مشابه سونی اوایل نسل ۷ یا مایکروسافت اوایل نسل هشت
بحث من خطر تجمع قدرت دست یک شرکته و اصلا صحبت امروز مایکروسافت رو نمی کنم.
@notapaultar1
خب همین خرید ها خطرناکش کرده(به علاوه گیم پس) و آینده اش رو من شبیه یک هیولا می بینیم اما به نظرم کامینیتی سونی در حال حاضر خیلی بزرگه و به واسطه همین می تونه با سیاست درست تبدیل به سگا نشه
ماکروسافت با درآمد زیادش احتمالا سراغ ea و take two و Ubisoft هم میره و کسی هم جلوشو نمیگیره
همین امروز خبر اون درآمد سالانه مایکروسافت ۲۰۰ میلیارد بوده
سونی هم هیچ راهی جز مثل سگا شدن نداره مگه اینکه بخش پلی استیشن رو به یک شرکت بزرگتر بفروشه یا مثلا با اپل ادغام بشه
سونی به تنهایی محکوم به شکست هست چون توانایی مالی رقابت رو نداره
هر چقدر هم زور بزنه و ۲۰۰۰ تا بازی سرویس محور هم بسازه
هم اکنون نظرات کار آفرین میلیاردر و مدیر مالی و سهامدار شرکت مایکروسافت را شاهد هستیم
هر شرکتی حتی با کوچکترین سهم عامل پیشرفت صنعت گیم بوده
سونی با بازی های با کیفیت و تراز داستانی
و مایکروسافت به ارائه سرویس بازیش توی هر پلتفرمی تقریبا با ارزش خریدی که به محصولاتش میده که و بازی های مولتی پلیر و ریسینگ
بخوره اینوری یخورده اینوری (خوشبختانه ما در صنعت گیم پول حرف اول میزنه هرچه ارزون تر باشه اون بالاتر هست مثل نسل ۷ ما اون طرف کنسول ۳۰۰ دلاری داشتیم اون طرفم کنسول ۷۰۰ دلاری کدوم خوب فروش کرد اول معلومه پس پول و امکانات حرف اول میزنند
بنظر منم کنسول ها حذف میشن… سیاست دنیا داره به سمت عدم مالکیت پیش میره که در اون قراره افراد مالک هیچ چیز نباشن و این برنامه گلوبالیست ها در حال اجرا شدنه ، بعضی ها میگن تا ۲۰۳۰ این اتفاق کامل میفته … بگذریم ، الان وضعیت استریم شرکت هایی مثل نت فلیکس اصلا جالب نیست و بشدت در حال سقوط ارزش خودشون هستن ، بعنوان مثال ارزش سهام نت فلیکس نسبت به سال قبل ، نصف شده و ایضا شرکت های دیگه استریم فیلم !!!! به این نحو شاید تو آینده نچندان دور شاهد فروپاشی صنعت سینما باشیم و همین امر هم در مورد گیم صادقه
سرویسمحور شدن صنعت گیم در آینده ای نه چندان دور رو نمیشه گفت ۱۰۰٪ مفید هست یا ۱۰۰٪ مضر … اگه از حیث یه مصرف کننده یا گیمر بهش نگاه کنیم خب مسلما مفیده ، چرا مضر باشه؟! ولی اگه از حیث بازی ساز و دولوپر بهش نگاه کنیم اون موقع داستان فرق میکنه ، چون یه دولوپر ممکن هست که با عرضه ی رایگان یا کم هزینه بازی خودش روی یک سرویس درآمد چندانی به دست نیاره و منجر به شکست تجاری اون بازی بشه ، البته این اتفاق ممکنه برای چند بازی خاص از اون دولوپر بیفته که بستگی به کیفیت ساخت اون هم داره ، در نهایت امیدوارم این قضیه در آینده دو سر برد باشه!
اگه مشترکین یک سرویس بالای ۱۰۰ میلیون بشه درامد زاییش از خریدن بازی هم چند برابر بیشتره،کمپانی (سونی یا مایکروسافت)به استودیو پول میدن میگن اینو انحصاری کن یا روی سرویس من بیار.اینطوری نیست که سازنده به پول و حقش نرسه.یک کمپانی باید سرویس رو با عرضه بازی ها در روز اول عرضه شروع میکرد.پلی استیشن که پشتوانه قوی مالی نداره،ولی ایکس باکس مایکروسافت پشتشه که مایکروسافت انقدر قدرت داره تا چندین سال ضرر بخوره تا به درامد زایی برسه.
بسیار عالی بود جناب رنجبر
❤️
فقط در یک حالت سرویس های اشتراکی میتونن جایگزین دیسک و نسخه دیجیتالی بازی ها بشن, اونم اینکه هر ناشری یک سرویس مخصوص برای خودش داشته باشه و بازی هاش رو روز عرضه روی سرویس قرار بده. الان تنها ناشری که همچین کاری میکنه ایکس باکسه. نینتندو که اصلا همچین سرویسی نداره و سونی هم بازی هاش بعد ۳,۴ سال احتمالا روی سرویسش قرار بگیرن و خیلی از بازی های مولتی پلتفرم هم روی هیچ سرویسی در روز عرضه , قرار نمی گیرن. یدونه ea access هست و یه ubisoft plus.
پلی استیشن ۴ حدود ۱۲۰ میلیون نسخه فروش کرد , که انحصاری ها سونی تهش ۲۰ میلیون فروش کنن ,
بعد مشترکین پلی استیشن پلاس ۵۰ میلیون هستش, یعنی ۵۰ میلیون آنلاین پلیر داریم که هزینه میکنن
حالا بماند خیلی ها فقط بازی های free to play می کنند ,
بازی های داستانی و انحصاری ها به اون صورت طرفدار ندارند , حالا اینجا چون اکثرا کسانی هستند دنبال بازی های داستانی هستند فکر میکنید همه اینطور هستش ,
اکثر گیمرا بازی های مولتی پلیر بازی اصلیشون هست ولی بازی داستان خوب بیاد و بشه ارزون بازیش کرد اون انجام میدن
مایکروسافت نسل قبل یه اشتباه بزرگی که انجام داشت بازی های Free to play برای آنلاین بازی کردنشون نیاز به گلد داشتن , خیلی سر همین ضرر کرد
بازی های داستان هیچ لذتی و چالشی نداره چون داری با بات و هوش مصنوعی بازی میکنی , بیا رنک اپیکس بازی کن وقتی رینگ آخر ۵ اسکواد میرسه میفهمی بازی یعنی چه
موافقم باهات من خودم لیگ میزنم اون استرس و لذتی که توی ۳۰ دقیقه (حداقل) گیم وارد میکنه خیلی وقتا گیمای داستان محور نمیتونن بدن بهت
چون میلیون ها نفر از سرویس بازی کردن یا از راه های غیر قانونی و اکانت ظرفیتی اون ۲۰ میلیون فقط فروش رسمی بازیاست حتی کسایی که دیسک دست دوم گیمارم خریده باشن تو این امار فروش حساب نشدن
از امار فروش قدرتمند گیمای داستانی این چند وقت اخیر کاملا میشه فهمید گیمای داستانی هنوز کلی طرفدار دارن
همین نسخه اخر بتلفید که گیم انلاین بود فقط چند هفته اول جزو پر فروشا بود اما هورایزن و الدن رینگ که گیمای داستانین بعد ۶ ۷ ماه هنوز تو جدول پر فروشا دیده میشن
گیمر نسل نهمی سری اس خریده ایپکس ریخته(از اون گیم بیا بیرون برا ادمایی مثل تو ساخته نشده که هیچی از گیم نمیدونن)اصلا گیم سینگل پلیر میدونی چیه؟چی بگم بهت که نمیدونی هورایزن بازی میکنی محو میشی ینی چی چطوری بهت بفهمونم گیم سینگل پلیر شناسنامه صنعت گیمه
داش کاملا قبول دارم گیم های داستانی پر طرفدارن ولی نبود گیم آنلاین باعث اعتراض گیمر ها به سونی بشه
به غیر از سرویس های اشتراکی cloud gaming هم بخش بزرگی از گیم رو در آینده فرا خواهد گرفت تا بدون نیاز به سیستم غول بشه با اینترنت نسل های جدید و پرسرعت بازی کرد
نمیتونم بگم مایکروسافت سرویس اشتراکی رو شروع کرد اما باعث بزرگ شدن نامش و مهم شدنش شد و فراگیر شدنش میشه این موضوع رو مدیون مایکروسافت باشیم
مایکروسافت🤣🤣🤣🤣🤣جیفورس نو امیدوارم اینو نبینه وگرنه در اکانتتو گل میگیره🤣🤣
نه بابا !!!! D:
حالا بگو چرا ؟ 🤣🤣🤣🤣
«سونی بودجه اولیه مایکروسافت را نداشت و به دلیل ورشکستگی نسبی در دیگر بخشهای سختافزار، نمیتوانست روی اصلیترین منبع درآمد خود ریسک کند»
خوبه یه نفر قبول کرد سونی نیمه ورشکسته ست و سعی نکرد با تحلیل های سطحی قضیه رو ماست مالی کنه
سونی نیمه ورشکستست🤣🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂🤣🤣🤣😂🤣لامصب سونی وضعش ازین بهتر نمیشه برو امار فروش کنسولشو ببین سری اس و اکس تو یه ماه نمیتونن نصف اون بفروشن بعد ماه بعدی ۱۰۰۰ تا ببشتر میفروشن سر تیتر کل سایتا میشه بعد کسی نمیگه ماه پیش ۳ ۴ برابر بیشتر از جفت کنسولای مایکروسافت فروخته_در رابطه با بخش سخت افزار هم داره راه درستی رو میره گوشی رو هم که امیدوارم بهتر کنه مانیتور جدیدشم خیلی خفنه
بخش تلویزیون سونی کاملا در برابر حریف کره ایی زانو زد و چند سال پیش دفتر اصلی شرکت تو امریکا که خیلی هم زمین بزرگی بود فروخت .سونی کاملا آماده اعلام ورشکستگی بود که پلی استیشن ۲ نجاتش داد در اصل سونی چیزی نیست جز ناتی داگ و گوریلا گیمز
هیچوقت تولید کنسول متوقف نخواهد شد چون اصل اساس گیم تولید فیزیکی هست و بازیهای سرویس محور جانبی خواهد بود کافیه به صنعت موسیقی نگاه کنیم همچنان تولید سی دی از طرف ناشر ادامه داره در صورتیکه سرویسهای مختلف انلاین موحوده.نینتندو به وضعیت خودش ادامه میده حتی رییس نینتندو سفارش کرده که راه خودتون از این دو شرکت جدا کنید.کسیکه دنبال سرگرمی هست یا فیلم یا گیم و… بدنبال هدفش خواهد رفت و هدف این هست که با توجه به ذائقه اش سیراب بشه و بازیهای جذاب سونی و نینتندو که همچنان سنتی تولید میشوند فکر نمیکنم با ورود به سرویسی مثل گیم پس ادامه پیدا کننند چون گیم مانند مدیا نیست که به موفقیت نتفیلیکس برسه گیم بعد مدتی کهنه میشه و ورژن جدید میاد برای نسل جدیدتر ولی فیلهمای چندین سال گذشته همچنان پرفروش هستند چون قضیه فیلم و گیم همیشه متفاوت هست.در مجموع سونی نینتندو و ماکرو از همین الان راه خودشون مشخص شده میبینند نینتندو کاملا سنتی ادامه میده و سونی هم رویه ادامه میده ولی بازیهای قدیمی و انحصاری وارد سرویس شبیه گیم پس خواهد کرد و چه بسا وارد گیم پس ماکرو سافت.
سرورهای سونی استریم میشد_مال سونی نیست سونی با یه شرکت همکاری کرده اون شرکته میزنه_با سرویسا مخالفم دلیلش هم مشخص میشه به زودی
دوستان یا کمی تحقیق میتونین اسناد حرفایی که الان میزنم رو ببینین.شرگت های آمریکایی به شدت انحصار گرا هستند و رغبا رو به هر شکل شده حذف میکنن تا بعد خودشون محصول رو با قیمت چند برابر بفروشن همین الان آمریکا با قوانین سخت درباره ساخت تراشه ها با وین رعایت میکنه و همه میدونن اگه چین به تکنولوژی ساخت تراشه دست پیدا کنه قیمت تراشه ۴۰۰ دلاری میشه ۱۰۰ دلار. یا مثلاً آیفون رو ببینین هر یه شماره که میده گرون تره و خود مسوولینش اعلام کردن که پشتیبانی آیفون بعد از دو نهایت سه سال گوشی تان را با بروز رسانی کند میکنه که برید جدیدش رو بخرین یا مثلاً گوگل کلی پول خرج میکنه که موتورهای جست و جو دیگه رو حذف کنه که رغیب نداشته باشه و با اینکار نو آوری رو نابود میکنه و ظلم به ما مصرف کننده ها. الانم با یه کیم پس گولتون میزنه بعد که جا بیوفته و بقیه رو حذف کنه دیگه قیمتش میشه ماهی ۵۰ دلار . گول نخورین .بعدشم شما فکر کن یه دلار بدی گاد آف وار انچارتد و هر بازی ای رو بازی کنی دیگه رعایت چی میشه؟ میزان فروش بازی ها چی میشه؟ تازه هرچی کاربرای کلود گیم ها بیشتر بشه باید تجهیزات قوی تر و بیشتری بخرن که با همین بهانه چند برابر باید پول بدین