کنسول های قدیمی | بخش اول : امپراتوری ۸ بیتی ها - گیمفا
کنسول های قدیمی | بخش اول : امپراتوری ۸ بیتی ها - گیمفا
کنسول های قدیمی | بخش اول : امپراتوری ۸ بیتی ها - گیمفا
کنسول های قدیمی | بخش اول : امپراتوری ۸ بیتی ها - گیمفا

کنسول های قدیمی | بخش اول : امپراتوری ۸ بیتی ها

حسین براتی
۲۱:۱۹ ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
کنسول های قدیمی | بخش اول : امپراتوری ۸ بیتی ها - گیمفا

تاریخچه اصلی بازی های رایانه ای به زمان نه چندان دوری باز می گردد ،تقریبا از ۷۰ سال پیش اولین جرقه های بازی های رایانه ای در دنیا زده شد . در سال ۱۹۴۷ بود که دو دانشمند با نام های Thomas T. Goldsmith و Estle Ray Mann درخواست ثبت اختراعی به نام ” دستگاه تفریحی اشعه کاتدی ” را به سازمان ثبت اختراع امریکا ارسال کردند.

 thomas t goldsmith

بعد از آن زمان تقریبا تا دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی خبری از بازی های رایانه ای نبود . جرقه های اصلی بازی های رایانه ای از اوایل دهه ۷۰ میلادی شروع شد . زمانی که کمپانی ها  شروع به تولید انبوه کنسول های اولیه کردند.

محبوب ترین کنسول اولیه آتاری ۲۶۰۰

atari 2600

شاید بتوان گفت محبوب ترین کنسول اولیه در سال های ۷۰ تا ۸۰ میلادی کنسول بدون رقیب آتاری بود .کنسولی کاملا ابتدایی با گرافیکی ۸ بیتی که برای اولین بار از پردازنده ها و حافظه های رم برای ذخیره سازی داده ها استفاده می کرد .نام ابتدایی پروژه شرکت آتاریدر ابتدا Stella بود که بعد ها تغییر نام داد و کد های اتاری را برای این کنسول انتخاب کردند .

کمپانی آتاری برای مقرون به صرفه بودن کنسول مجبور بود تعدادی از تراشه های داخل کنسول را حذف کند ، با این وجود در ان زمان هزینه های اولیه ساخت یک کنسول رایانه ای به شدت بالا بود و همین موضوع باعث کند شدن روند توسعه و ساخت کنسول  می شد. چند نمونه کنسول اولیه بالغ بر ۲۵ میلیون دلار هزینه در بر داشتند .در نهایت با استخدام یک مهندس  قطعات الکترونیکی و ساخت تراشه ای جدید کنسول برای ارائه در بازار آماده شد ان هم با هزینه ای بالغ بر ۱۰۰ میلوین دلار در آن زمان !

در قیمت گذاری اولیه کنسول ۱۹۹ دلار امریکا قیمت گذاری شد که ۸ بازی هم در زمان ارائه را شامل می شد . همراه کنسول نیز دو عدد دسته بازی ( جوی استیک ) نیز عرضه شد . با توجه به پیشرفت های بزرگ و قیمت کم خرید کنسول در سال اول عرضه تنها ۲۷۰ هزار دستگاه فروش داشت  .

بعد از انتشار سال اول مردم کم کم متوجه بازی های این کنسول و جذابین ان شدند ، تا قبل از عرضه این کنسول تنها بازی رایانه ای ممکن بازی پینگ پونگ بود که در مقایسه با بازی های کنسول آتاری به شدت خسته کننده و کسالت بار بود .

pong

بعد از سال اول  برنامه نویسان خیلی سریع به قابلیت های کنسول آتاری پی بردند و خیزشی برای ساخت بازی ها برای این کنسول شروع شد . به نحوری که در کریسمس سال ۱۹۷۸ این کنسول به یکی از پر فروش ترین هدیه های کریسمس تبدیل شد و فروشی بالغ بر ۱ میلیون دستگاه را تجربه کرد .

کمپانی  آتاری در سال ۱۹۸۰ با ارائه بازی مهاجمین فضایی ( Space Invaders ) توانست فروش کنسول خود را به ۲ میلیون نسخه برساند . و سود ۲ میلیارد دلاری را نصیب کمپانی اتاری کند.  در سال ۱۹۸۴ تعداد کنسول های فروخته شده به ۱۰ میلیون عدد رسید و بازی پکمن  ( PAC-Man )به تنهایی توانست ۷ میلیون نسخه به فروش برساند .

pac man space invaders

کنسول آتاری ۲۶۰۰ در ابتدا به ۶ عدد کلید در قسمت جلویی کنسول عرضه شد ولی بعد ها در نسخه های ارتقاع یافته دو عدد از این کلید ها به پشت کنسول منتقل شدند . بعد ها کنسولی با قابلیت دسته های بیمی نیز توسط اتاری ساخته شد که ۲۷۰۰ نام داشت اما به دلایلی مجوز انتشار نیافت و برای همیشه پشت درب های کارخانه ماند . کمپانی آتاری  کنسولی با نام آتاری ۲۸۰۰ را نیز روانه بازار ژاپن کرد اما به دلیل قرت گرفتن نینتندو در ژاپن نتوانست موفق عمل کند .

atari models

با محبوبیت این کنسول گزارش های ایرادات این کنسول نیز در مجلات و روزنامه ها به انتشار می رسید . خرابی های مربوط به نوسانات برق در بخش داخلی کنسول و همچنین تعداد دسته بازی های شکسته شده ( به علت زور زیاد کاربران !) از عمده مشکلات این کنسول بود .

Atari-2600-Joystick

کمپانی آتاری کم کم وارد بخش های دیگر شد و از کنسول های رایانهای کمی دور شد ، حتی گزارش هایی مبنی بر اقدام این کمپانی در ساخت رایانه های شخصی و خانگی بود که هیچ وقت نسخه هایی از انها در بازار منتشر نشد و عموما طرح های شکست خوره بوده اند .

کمپانی آتاری تقریبا هیچ اقدامی برای ارتقاء اساسی قطعات سخت افزار آتاری ۲۶۰۰ نکرد و فرض انها بر این بود که این کنسول می تواند تا مدت ها به فروش نجومی خود ادامه دهد غافل از اینکه کمپانی های ژاپنی به سرعت در حال تحقیق و توسعه کنسول های خود بودند .

دلیل این طرز تفکر آتاری این بود که کمپانی های دیگری برای ساخت بازی اقدام نکرده بودند و تنها بازی سازان شرکت آتاری اقدام به ساخت بای می کردند . سود سرشازی از این بابت نصیب آتاری می شد، اما کم کم برنامه نویسان از این کمپانی جدا شدند و اقدام به تاسیس شرکت های مستقل کردند . یکی از این شرکت های موفق مستقل اکتیویژن نام داشت . کمپانی اتاری از این شرکت شکایت کرد اما نتوانست در دادگاه پیروز شود و مجوز شرکت های  ثالث برای توسعه بازی  های رایانه ای به رسمیت شناخته شد و شرکت های دیگری مثل Imagic  و Coleco اعلام وجود کردند .

بعدها کمپانی آتاری در حرکتی عجیب اقدام به انتشار بازی های با تصاویر مبتذل بر روی کنسول خود کرد و معروفترین انها بازی Custer’s Revenge بود که اعتراض های وسیعی را در جامع امریکا بر انگیخت  و باعث شد آتاری این بار به عنوان متهم پای میز محاکمه قرار بگیرد . همین موضوع باعث شد “کمپانی وارنر” به عنوان حامی آتاری در ساخت کنسول از این شرکت جدا شود .

کم کم کمپانی آتاری فروشش را کاهش داد و تنها به انتشار دو بازی Pac-Man  و E.T.   را منتشر کرد . همین اقدامات باعث شد که مردم از این کنسول و بازی های ان به شدت خسته شوند و راه برای کمپانی های ژاپنی باز شود .

river raid

این کنسول  به علت سیاست های غلط آتاری نتوانست  به فروش بالای خود ادامه دهد و بعد از سال ۱۹۸۹ عملا فروش چندانی نداشت تا اینکه کم کم از صحنه بازی های رایانه ای حذف شد .

کنسول های نه چندان مطرح آن زمان 

کنسول ColecoVision

کنسول ColecoVision نیز یکی از کنسول های ۸ بیتی بود که در سال ۱۹۸۲ ساخته و روانه بازار شد . گرچه این کنسول سخت افزار ارتقاع یافته ای داشت و گرافیک بهتری را به نمایش می گذاشت اما هیچ وقت نتوانست مانند اتاری ۲۶۰۰ مشهور و محبوب شود .  در زمان انتشار کنسول بیش از ۱۲ عدد بازی برای آن در نظر گرفته شده بود و در خلال سال های ۱۹۸۲ تا سال ۱۹۸۴ بیش از ۱۴۵ عنوان برای این کنسول منتشر شد .

coleco vision console

عمر این کنسول نه چندان مطرح کمتر از ۵ سال بود و نتوانست مانند رقیب خود  فروش بالایی داشته باشد اما این کنسول پایه گذار نسل های بعدی کنسول ها بود و توانست با پردازنده مجزا ، گرافیک مجزا و حافظه های جانبی جهشی را در سخت افزار کنسول ها به وجود اورد .

در نهایت در سال ۱۹۸۵ کمپانی Coleco  بخش بازی های رایانه ای خود را تعطیل کرد . از میزان فروش دقیق این کنسول اطلاعی در دسترس نیست اما تا پایان سال ۱۹۸۴ این کنسول حدود ۲ میلیون عدد را روانه بازار کرده بود و تقریبا نیمی از آن را برای فروش در سال ۱۹۸۵ در نظر گرفته بود .

coleco controler

 با متوقف شدن ساخت این کنسول فروش  ان هم به طور کامل  متوقف و کنسول های داخل بازار و فروخته نشده به کارخانه پس فرستاده شد .  بعد ها مشخص شد که طرح ها و ابزار هایی از این کنسول ساخته شده است که هیچ گاه در بازار عرضه نشده بود و تنها در محیط کارخانه و آزمایشگاه ها قرار داشته است .

کنسول Intellivision

کنسول Intellivision یکی دیگر از رقبای کنسول آتاری ۲۶۰۰ بود که در سال های ۱۹۸۲ ساخته و روانه بازار شد . این کنسول در نوع خود طراحی عجیبی داشت . این کنسول تنها در عرض ۱ سال ساخته و آماده ارائه در بازار شد .

intellivision

کمپانی Mattel  زمانی که موفقیت اتاری و کنسولش را دید تصمیم گرفت که قدم در دنیای بازی های رایانه ای بگذارد و اولین کنسول خود را روانه بازار کرد . نام این کنسول برگرفته از  کلمه تلویزیون هوشمند ( intelligent television ) است .

این کنسول در سال اول عرضه با قیمت ۲۹۹ دلار در بازار امریکا عرضه شد و توانست تا انتهای عمر کوتاه خود تنها به فروش ۳ میلیون نسخه بسنده کند . تبلیغات این کنسول اولینه جرقه های نبرد کنسولی را ایجاد کرد و Intellivision  با نشان دادن برتری های گرافیکی و کیفیت های بخش صدا  کنسول اتاری را به مبارزه طلبید ، گرچه مسئولان آتاری در آن زمان سرگرم فروش بالای کنسول خود بودند و اصلا توجهی به این نوع تبلیغات نداشتند و عموما کنسول خود را بی رقیب می پنداشتند .

این کنسول توانست در سال اول نزدیک به ۱۷۵ هزار عدد به فروش برساند ، برای اولین بار تمام بازی های این کنسول توسط کمپانی ثالث دیگری با نام APh Technological Consulting ساخته و روانه بازار شد .

کمپانی ماتل برای کارمندان خود نیز برنامه های عجیبی ترتیب داده بود . به  عنوان مثال  ۵ برنامه نویس ارشد این کمپانی به نام های Gabriel Baum و  Don Daglow و  Rick Levine و  Mike Minkoff  و John Sohl  کاملا هویت و محل زندگی محرمانه ای داشتند و دلیل این کار کمپانی ماتل دور نگه داشتند دارایی های خود از رقیبانی همچون اتاری بود که ممکن بود با پیشنهاد های اغوا کننده این افراد را به استخدام خود در بیاورد .

intelli voice

در نهایت این کنسول توانست تا پایان سال ۱۹۸۵ به فروش سه میلیون نسخه برد و سود چند میلیود دلاری را نصیب کمپانی ماتل کند اما موفقیت های آتاری در  آن زمان باعث شکست  این کنسول شد و کم کم ماتل از فکر ساخت و توسعه کنسول خود خارج شد و خط تولید این کنسول را در سال ۱۹۸۵ متوقف کرد .

 پایان بخش اول

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

کنسول های قدیمی | بخش اول : امپراتوری ۸ بیتی ها - گیمفا
کنسول های قدیمی | بخش اول : امپراتوری ۸ بیتی ها - گیمفا
کنسول های قدیمی | بخش اول : امپراتوری ۸ بیتی ها - گیمفا
کنسول های قدیمی | بخش اول : امپراتوری ۸ بیتی ها - گیمفا
کنسول های قدیمی | بخش اول : امپراتوری ۸ بیتی ها - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

کنسول های قدیمی | بخش اول : امپراتوری ۸ بیتی ها - گیمفا