فیلم‌هایی که سینما را متحول کردند - گیمفا
فیلم‌هایی که سینما را متحول کردند - گیمفا
فیلم‌هایی که سینما را متحول کردند - گیمفا
فیلم‌هایی که سینما را متحول کردند - گیمفا

فیلم‌هایی که سینما را متحول کردند

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
فیلم‌هایی که سینما را متحول کردند

برخی از آثار سینمایی موفق شدند تا جهان سینما و همچنین فیلم‌سازی را برای همیشه متحول کنند.

برای بیش از یک قرن است که فیلم‌ها به بخشی از فرهنگ مردم تبدیل شده و آن‌ها را سرگرم می‌کند. مطمئنا در طی یک قرن گذشته، فیلم‌ها پیشرفت بسیار زیادی داشته‌اند اما کدام یک از آن‌ها آثاری پیشگامانه بودند که توانستند سطح انتظارات از سینما و استانداردها را بالا ببرند؟ برخی از فیلم‌ها به آثاری موفق تبدیل شدند که سینمای جهان را متحول کردند. در ادامه به معرفی این آثار سینمایی می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

فیلم‌های هری پاتر (Harry Potter)

فیلم هری پاتر و سنگ جادو harry potter and the sorcerer's Stone)

کل مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» ما را به دنیایی کاملا متفاوت از جادوگران می‌برد. این فیلم‌ها درب‌های هالیوود را به رمان‌های فانتزی کودکان باز کردند تا به فیلم‌های بلاک‌باستری بزرگ تبدیل شوند. این مجموعه همچنین بازیگران نوجوان را به ستاره‌های بزرگ تبدیل کرد.

مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» شامل هشت فیلم فانتزی است که بر اساس رمان‌هایی به همین نام نوشته جی کی رولینگ (J.K. Rowling) ساخته شده‌اند. دنیل ردکلیف (Daniel Radcliffe)، روپرت گرینت (Rupert Grint) و اما واتسون (Emma Watson) بازیگران اصلی این مجموعه فیلم به شمار می‌روند،‌ مجموعه فیلمی که در آینده نیز همچنان محبوب باقی خواهد ماند.

هری پاتر از جمله اولین رمان‌های فانتزی به شمار می‌رود که به آثار سینمایی تبدیل شده‌اند. کمپانی برادران وارنر این فیلم‌ها را با بودجه ۱/۲ میلیارد دلاری ساخته است که در نهایت به فروش ۷/۷ میلیارد دلاری دست پیدا کرده‌اند تا سود قابل‌توجهی از آن‌ها نصیب این کمپانی شود.

این مجموعه فیلم جذاب و تماشایی نه تنها در دنیای سینما بلکه در خارج از صنعت سینما نیز دنیایی جادویی برای بیننده‌ها خلق کرده است. این آثار توانستند محدوده تصور فیلم‌سازان را فراتر ببرند و داستان‌هایی جذاب در دنیایی جادویی با حضور کودکان و نوجوانان را به نمایش بگذارند.

فیلم‌های جنگ ستارگان (Star Wars)

سریال obi wan kenobi

اولین فیلم «جنگ ستارگان» با سروصدای زیادی آغازگر این مجموعه فیلم بود. این اثر، اولین فیلم هالیوودی بود که روی درام‌های معنادار و عمیق و موضوعات و کشمکش‌هایی با جلوه‌های بصری جذاب تمرکز داشت. این فرنچایز قدرت ماندگاری و جاودانگی خاصی دارد که حتی پس از گذشت ۴۵ سال همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.

مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان ساخته جورج لوکاس (George Lucas) است که به سرعت در بین فرهنگ عامه مردم جا افتاد و به آثاری برجسته تبدیل شدند. اولین فیلم این مجموعه در سال ۱۹۷۷ میلادی روی پرده سینماها اکران شد و درب‌ها را به روی فرنچایزی بزرگ متشکل از کتاب‎‌ها، رمان‌ها، کمیک‌ها، اسباب‌بازی‌ها، تم پارک‌ها و همچنین فیلم و سریال باز کرد. امروزه، این فرنچایز یکی از برجسته‌ترین و بزرگترین فرنچایزهای تاریخ به شمار می‌رود.

فیلم‌های «جنگ ستارگان» زیبایی‌گرایی و داستان‌سرایی در فیلم‌های هالیوود را تغییر دادند. جلوه‌های بصری در این آثار نیز بسیار برجسته است و یکی از دلایل موفقیت آن محسوب می‌شود و توانسته سطح استانداردها در این زمینه را برای فیلم‌های آینده بالا ببرد. «جنگ ستارگان» همچنین اولین مجموعه‌ای به شمار می‌رود که یک مرد یعنی جورج لوکاس به تنهایی آن را خلق کرده، نوشته و تولید و کارگردانی کرده است.

فیلم آواتار (Avatar)

فیلم avatar 2

فیلم «آواتار» محصول سال ۲۰۰۹ میلادی بار دیگر فیلم‌های سه‌بعدی را رایج کرد. این فیلم جاه‌طلبانه‌ترین فیلم تا به امروز به شمار می‌رود و بنابر گفته‌ها، جیمز کامرون (James Cameron) توسعه آن را از سال ۱۹۹۴ میلادی در دست داشته است. این فیلم توانست تحولی بزرگ در زمینه جلوه‌های ویژه ایجاد کند و به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ تبدیل شود.

فیلم «آواتار» اثری حماسی و علمی-تخیلی به نویسندگی و کارگردانی جیمز کامرون است. کمپانی‌های بزرگ و مختلف ایده این نویسنده و کارگردان برای این فیلم را خوب نمی‌دانستند اما خود کامرون می‌دانست که چه چیز باارزشی در دست دارد. اشتیاق زیاد کامرون و همچنین عدم توجه او به صحبت‌های منفی سبب شد تا امروزه ما شاهد این اثر برجسته و خارق‌العاده باشیم که دنیای سینما را برای همیشه تغییر داده است. داستان‌سرایی برجسته در کنار جهانی خیالی در این فیلم که با ترکیبی از جلوه‌های ویژه و انیمیشن ساخته شده، توانست تحولی در زمینه آثار ۳D ایجاد کنند.

با اینکه فیلم «آواتار» برنده جایزه اسکار نشد اما توانست تکنولوژی‌ای خلق کند که از آن برای بسیاری از آثار و انیمیشن‌های امروزی استتفاده می‌شود. داستان این اثر برای ۱۵ سال در دست توسعه بوده و از آنجا که تکنولوژی در آن زمان به حد کافی نبوده، توسعه آن تا این حد طول کشیده است. در حقیقت، بدون تکنولوژی‌های پیشرفته نمی‌توان داستان این فیلم را به نمایش درآورد.

انیمیشن داستان اسباب بازی (Toy Story)

انیمیشن داستان اسباب بازی toy story

انیمیشن «داستان اسباب بازی» اولین انیمیشنی به شمار می‌رود که به صورت انیمیشن‌سازی کامپیوتری ساخته شده و با گذر از انیمیشن‌سازی به صورت دستی، توانست تحولی عظیم در این زمینه ایجاد کند. این اثر همچنین توانست از چرخه تکراری داستان‌های درام و موزیکال در دنیای انیمیشن خارج شود.

انیمیشن «داستان اسباب بازی» اولین انیمیشن سینمایی به شمار می‌رود که توسط یک کمپانی کوچک به نام پیکسار در سال ۱۹۹۵ میلادی ساخته شده است. این اثر اولین انیمیشنی بود که خلاقیت، اکشن، کمدی و احساسات را درون خود جای داده بود و توانست نقطه پایانی بر تکنولوژی قدیمی ساخت انیمیشن باشد. کمپانی پیکسار نرم‌افزار انیمیشن‌سازی جدیدی تولید کرده بود که به آن‌ها در ساخت این آثار کمک شایانی کرد. این فیلم‌ها علاوه بر داشتن گرافیک‌های کامپیوتری، داستانی بسیار دلنشین و گرم بین کاراکترهایش داشت که  توجه بینندگان را به خود جذب کرد.

سه فیلم این مجموعه نیز توانستند راه اثر قبلی را تکرار کنند و به موفقیت قابل توجهی دست یابند. فرنچایز «داستان اسباب بازی» سبب شد تا آکادمی اسکار در سال ۲۰۰۱ میلادی تصمیم بگیرد که جایزه بهترین انیمیشن سال را نیز به مراسم خود اضافه کند و این خودش تحولی بزرگ در دنیای سینما به شمار می‌رود.

فیلم پدرخوانده (Godfather)

فیلم پدرخوانده godfather

فیلم «پدرخوانده» یکی از بزرگترین شاهکارهای سینما به شمار می‌رود و اولین اثری است که شروعی بر یک سه‌گانه حماسی محسوب می‌شود. این فیلم اولین اثری بود که با جلوه‌های نورپردازی نوآر خود توانست بیننده‌ها را به تماشای صحنه‌های تاریک عادت بدهد و قوانین اولیه نورپردازی در دنیای سینما را متحول کند.

سه‌گانه «پدرخوانده» در ژانر درام و جنایی است که توسط فرانسیس فورد کوپولا (Francis Ford Coppolla) بر اساس رمان مشهوری نوشته ماریو پوزو (Mario Puzo) ساخته شده‌اند. این سه‌گانه بر اساس زندگی خانواده مافیایی و ایتالیایی آمریکایی کورلئون و پدرسالار این خانواده به نام ویتو است. این مجموعه موفق به بدست آوردن ۹ جایزه اسکار شد که از جمله بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به شمار می‌روند.

فرانسیس فورد کوپولا قبل از فیلم «پدرخوانده» کارگردان چندان موفقی نبود و تقریبا هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد که این فیلم بتواند هالیوود را برای همیشه متحول کند. نورپردازی متمرکز و زمینه تاریک در این فیلم‌ها سبب شدند تا این آثار جلوه متفاوت و جذابی به خود بگیرند. این سبک نوردپردازی پیشگامانه یادآور نقاشی‌های دوره رنسانس است که در آن‌ها نور تنها روی شخصیت اصلی متمرکز است. در کل، فیلم‌های «پدرخوانده» توانستند تا راه را برای فیلم‌های آینده هموار کنند.

فیلم پروژه جادوگر بلر (The Blair Witch Project)

فیلم پروژه جادوگر بلر the blair witch project

این فیلم در صدر فیلم‌های مرتبط با فعالیت‌های ماوراء طبیعی قرار دارد و اولین فیلم در نوع خود محسوب می‌شود که با بودجه اندک توانست به فروشی خارق‌العاده دست پیدا کند. فیلم «پروژه جادوگر بلر» اولین فیلم ترسناک با محوریت فعالیت‌های فراطبیعی بود و توانست راه را برای این نوع آثار هموار کند.

فیلم «پروژه جادوگر بلر» توسط فیلم‌سازان آماتور دنیل میریک (Daniel Myrick) و ادواردو سانچز (Eduardo Sanchez) با مبلغ حدود ۱۰ دلار ساخته شده است و ثابت کرد که یک فیلم خوب نیازمند تعهد، ایده و تلاش بسیار است. این فیلم با دوربین‌های ارزان قیمت فیلمبرداری شده و عملا هیچ فیلم‌نامه‌ای ندارد اما همچنان توانست ژانر وحشت در دنیای سینما را برای همیشه متحول کند.

یکی از بخش‌های جالب‌توجه فیلم، نحوه بازاریابی برای آن بوده است. این فیلم در جشنواره فیلم ساندنس ارائه شده بود و در آن همه بازیگران به عنوان مفقود یا مرده لیست شده بودند. همین نیز سبب شده بود تا حس خوفناکی در بین بینندگان ایجاد شود.

با اینکه نمی‌توان از این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک تاریک یاد کرد اما اولین فیلم در سبک خود به شمار می‌رود که با بازاریابی متفاوت توانست توجه بینندگان را به خود جلب کند. از سوی دیگر، در شروع فیلم به مخاطب هشدار داده می‌شود که آن‌ها شاهد اثری واقعی خواهند بود، در صورتی که در حقیقت اینگونه نبوده است و همین نیز جذابیت این اثر را دو چندان کرده بود.

فیلم «پروژه جادوگر بلر» در نهایت با ارائه اثری غیرمنتظره و مهیج به بینندگان توانست به موفقیت مالی بسیار بزرگی دست پیدا کند. این اثر توانست قوانین فیلم‎‌سازی گذشته را نادیده بگیرد و قوانین تازه‌ای برای خودش خلق کند و تحولی در دنیای سینما را شکل بدهد.

فیلم آرواره‌ها (Jaws)

فیلم آرواره‌ها jaws

استاد برجسته استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) با کنار هم قرار دادن احساسات، حس تعلیق و نقش‌آفرنیی عالی بازیگران توانست اثری برجسته خلق کند. فیلم «آرواره‌ها» توانست الگوی جدیدی را در دنیای سینما ایجاد کند که هنوز فیلم‌سازان در تلاش برای تکرار آن هستند. این فیلم از جمله اولین فیلم‌هایی بود که به طور همزمان در صدها سینما اکران می‌شد.

فیلم «آرواره‌ها» محصول سال ۱۹۷۵ میلادی در مورد یک کوسه سفید بزرگی است که در شهر کوچکی به نام آمیتی باعث وحشت مردم شده است. جان ویلیام (John William) موسیقی متن خارق‌العاده‌ای برای این فیلم خلق کرده بود که پس از گذشته ۴۷ سال همچنان متفاوت و برجسته است. این فیلم با کمک همین موسیقی متن توانست حس ترس و وحشت بسیار زیادی را به بیننده‌ها منتقل کند که تمام فیلم‌های هیولایی را برای همیشه متحول کرده است.

سرعت، وحشت و خطری که فیلم «آرواره‌ها» به بیننده‌ها انتقال می‌دهد اصلا قابل قیاس با دیگر آثار نیست. این فیلم اولین اثر بزرگی بود که در اقیانوس فیلمبرداری شد و در آن زمان به طور همزمان در ۴۵۰ سینما اکران می‌شد و تا قبل از پخش فیلم «جنگ ستارگان» در سال ۱۹۷۷ پرفروش‌ترین فیلم تاریخ بود. رویکرد بازاریابی این فیلم و همچنین نحوه اکران همزمان آن در تمام سینماها همچنان امروزه نیز استفاده می‌شود.

فیلم تایتانیک (The Titanic)

فیلم تایتانیک the titanic

این فیلم یک اثر بلاک‌باستر بسیار موفق بود که ثابت کرد برای موفقیت لزوما به ستاره‌های بسیار بزرگ نیازی نیست. از سوی دیگر، این فیلم با کسب فروشی بیش از یک میلیارد دلار توانست معیاری برای فیلم‌های بعد از خود تعیین کند.

فیلم «تایتانیک» ساخته جیمز کامرون اولین فیلم در نوع خود به شمار می‌رود که از رویدادهای دنیای واقعی در داستان عاشقانه خیالی استفاده کرده است. داستان‌سرایی، کارگردانی عالی، موسیقی و همچنین توسعه کاراکترها در این فیلم سبب شد تا این اثر الهام‌بخش نسل‌های بعدی باشد. با اینکه همه از پایان داستان آگاه بودند اما همچنان با علاقه و اشتیاق این داستان عاشقانه و غم‌انگیز را دنبال می‌کردند.

قبل از ساخت فیلم، غرق شدن کشتی تایتانیک در آن زمان و کشته شدن بیش از ۱۵۰۰ نفر تنها برای اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها جالب‌توجه بود اما فیلم «تایتانیک» توانست این تراژدی بزرگ را به کل جهانیان نشان بدهد. این اثر همچنین اولین فیلمی بود که توانست به چنین فروش عظیمی دست پیدا کند.

فیلم خواننده جاز (The Jazz Singer)

فیلم خواننده جاز the jazz singer

این فیلم پیشگامانه و غیرمنتظره اولین فیلم در نوع خود بود که دیالوگ‌ها را وارد تولیدات سینما کرد. این فیلم توانست اولین جایزه افتخاری اسکار برای پیشرفت فنی را از آن خود کند.

فیلم «خواننده جاز» محصول سال ۱۹۲۷ میلادی اولین فیلمی بود که در آن از دیالوگ استفاده می‌شد. کمپانی برادران وارنر برای محقق کردن این اتفاق، از تکنولوژی پیشرفته‌ای استفاده کرده بود. با اینکه صدا در این فیلم اندکی ناپایدار بود اما جهشی بسیار بزرگ در صنعت فیلم‌سازی محسوب می‌شد.

موسیقی ضبط‌شده، آوازخوانی و دیالوگ‌های همزمان سبب شدند تا فیلم «خواننده جاز» در آن زمان بسیار متفاوت و خاص باشد و تحولی شگرف در سینما ایجاد کند. این فیلم توانست به موفقیت بسیار زیادی در گیشه دست پیدا کند و استودیو برادر وارنر را به عنوان یک کمپانی برجسته به مخاطبان بشناساند.

فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (۲۰۰۱: A Space Odyssey)

فیلم ۲۰۰۱ ادیسه فضایی 2001 a space odyssey

این فیلم علمی-تخیلی برجسته توانست جهشی بزرگ در زمینه جلوه‌های ویژه در صنعت سینما ایجاد کند و ثابت کرد که برای ساخت یک اثر موفق، استفاده از دیالوگ‌ها ضرورتی ندارد و می‌تواند اختیاری باشد.

فیلم «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» محصول سال ۱۹۶۸ میلادی توانست سبک جدیدی از فیلم‌ها را در هالیوود ایجاد کند که روی استفاده از جلوه‌های ویژه، جلوه‌های صوتی و داستان‌سرایی تصویری تمرکز دارند. کارگردان استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) با استفاده از این موارد توانسته یک تجربه محسورکننده از فضا را با فیلم «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» برای بینندگان به ارمغان بیاورد. این اثر ثابت کرد که یک داستان‌سرایی جذب و قانع‌کننده می‎‌تواند بدون سخن باشد.

این سبک از فیلم‎‌سازی از آن زمان در فیلم‌های دیگری همچون «جنگ ستارگان» و فیلم بیگانه (Alien) مورد استفاده قرار گرفته بود. استنلی کوبریک با استفاده از مهارت بسیار بالایش توانست توجه بیننده‌ها را به داستان خود نگه دارد و اثری موفق خلق کند که معیاری برای دیگر آثار علمی-تخیلی و فضایی به شمار می‌رود.

فیلم پارک ژوراسیک (Jurassic Park)

آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم از jurassic park تا lupin

این اثر، شاهکار دیگری از استیون اسپیلبرگ به شمار می‌رود که برای اولین بار دایناسورها را به دنیای سینما آورد. استفاده از ربات‌ها در کنار جلوه‌های ویژه با تکنولوژی‌های پیشرفته، تجربه سینمایی خارق‌العاده‌ای را برای بینندگان به ارمغان آورده بود که واقع‌گرایانه به نظر می‌رسید.

فیلم «پارک ژوراسیک» ساخته استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۳ میلادی روی پرده سینماها اکران شد و هالیوود را برای همیشه تغییر داد. این فیلم بر اساس رمانی از سال ۱۹۹۰ نوشته مایکل کرایتون (Michael Crichton) است و با استفاده از جلوه‌های کامپیوتری (CGI) و همچنین انیمیشن توانست این جانوران باستانی را زنده کند.

فیلم «پارک ژوراسیک» ثابت کرد که CGI هیچ گونه محدودیتی ندارد و یکی از اولین آثاری بود که از این تکنولوژی استفاده کرد و راه را برای آثار برجسته دیگری همچون «آواتار» یا انتقام‌جویان (Avengers) هموار نمود.

فیلم‌های ارباب حلقه‌ها (The Lord of the Rings)

فیلم‌هایی که سینما را متحول کردند - گیمفا

در این آثار با استفاده از جلوه‌‎های ویژه و تکنیک‌های کامپیوتری داستانی بسیار جذاب در مورد اورک‌ها، هابیت‌ها، الف‌ها و حلقه‌ها خلق شد که جوایز اسکار زیادی بدست آورد. این مجموعه فانتزی دیدگاه همه نسبت به سینما را تغییر داد و تحولی شگرف ایجاد کرد.

فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» مجموعه‎‌ای از سه فیلم فانتزی و حماسی بر اساس رمان‌هایی به همین نام نوشته جی آر آر تالکین (J.R. R. Tolkein) است و از آن‌ها به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ یاد می‌شود که توانستند به فروش جهانی بیش از ۳ میلیارد دلار دست پیدا کنند. این مجموعه فیلم به فیلم‌سازان دیگر نشان داد که می‌توانند با استفاده از جلوه‌های کامپیوتری دنیایی گسترده و خارق‌العاده را خلق کنند.

کارگردان پیتر جکسون (Peter Jackson) برای این ساخت سه‌گانه هشت سال کار کرد و تلاش بسیار زیادی برای فیلمبرداری آن‌ها پشت سرهم انجام داد. نکته جالب‌توجه در مورد این آثار، تاثیری است که آن‌ها با وجود محدودیت تکنولوژی و منابع توانستند روی سینما بگذارند.


در این مطلب به بررسی فیلم‌هایی پرداختیم که سینما را برای همیشه متحول کرده‌اند. نظر شما در مورد این آثار چیست؟

منبع: unbelievable-facts

پین هدParhamDARKSIRENMehdi NitaRezag1MRIPیوهانata.expressMohamad4AJin sakaiSpider-ManABDVD(تا درودی دیگر ، بدرود گیمفای عزیز)Visible 6-tigh manKurosهادی صفائیRedeysاتزیو آدیتورهmeysamb.mariomore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فیلم‌هایی که سینما را متحول کردند - گیمفا
فیلم‌هایی که سینما را متحول کردند - گیمفا
فیلم‌هایی که سینما را متحول کردند - گیمفا
فیلم‌هایی که سینما را متحول کردند - گیمفا
فیلم‌هایی که سینما را متحول کردند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فیلم‌هایی که سینما را متحول کردند - گیمفا