آمار سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ پلی استیشن منتشر شد- گیمفا
آمار سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ پلی استیشن منتشر شد- گیمفا
آمار سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ پلی استیشن منتشر شد- گیمفا
آمار سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ پلی استیشن منتشر شد- گیمفا

آمار سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ پلی استیشن؛ کاهش درآمد، دورخیز برای عرضه ۱۸ میلیون کنسول

مهدی ملکی
۱۳:۵۶ ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
پلی استیشن ۵

سونی طی سه‌ماهه منتهی به ۹ تیر ۱۴۰۱ (۳۰ ژوئن ۲۰۲۲) یا به عبارت دیگر، سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، ۲.۴ میلیون واحد پلی استیشن ۵ را عرضه کرده است.

به این ترتیب سونی در مقایسه با سه‌ماهه مشابه سال گذشته، ۰.۱ میلیون و در مقایسه با سه‌ماهه پیشین، ۰.۴ میلیون کنسول بیشتری را به دست عرضه کنندگان رسانده است. با در نظر گرفتن این موضوع، سونی از زمان عرضه اولیه کنسول نسل نهمی خود تا زمان نگارش این مطلب، ۲۱.۷ میلیون دستگاه پلی استیشن ۵ را عرضه کرده است.

البته در حالی که فروش سخت‌افزار تا حد زیادی ثابت مانده و آمار خوبی را نشان می‌دهد اما فروش بخش نرم‌افزار و مشترکین سرویس پلی استیشن پلاس این غول ژاپنی با کاهش مواجه بوده است.

مجموعاً ۴۷.۱ میلیون نسخه نرم‌افزار (شما بخوانید بازی) پلی استیشن ۴ و ۵ در همین بازه زمانی به فروش رفته‌اند که در مقایسه با فروش ۶۳.۳ میلیون نسخه‌ای بازی‌ها در سه‌ماهه سال گذشته میلادی، افتی آشکار را نشان می‌دهد. البته سال گذشته در همین دوره زمانی، ۷۱ درصد از فروش نرم‌افزار به صورت دیجیتال بود که امسال به ۷۹ درصد رسیده است.

در همین حین بد نیست به تعداد مشترکین پلی استیشن پلاس هم اشاره کنیم؛ سونی در این سه‌ماهه مجموعاً ۴۷.۳ میلیون مشترک پلاس ماهانه را میزبانی کرده که بیش از ۱ میلیون نسبت به سه‌ماهه مشابه ۲۰۲۱ افزایش یافته اما در سمت مقابل، اندکی کمتر از ۴۷.۴ میلیون مشترک سه‌ماهه پیشین است.

طی سه ماه گذشته مجموعاً ۱۰۲ میلیون کاربر روی شبکه پلی استیشن فعال بوده‌اند که به ترتیب نسبت به آمار ۱۰۵ و ۱۰۶ میلیونی سه‌ماهه مشابه ۲۰۲۱ و سه‌ماهه پیشین، کمتر است. با این حساب این تاکنون کمترین میزبان کاربران فعال ماهانه پلی استیشن از اوایل سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود.

بخش بازی و سرویس‌های شبکه سونی طی گزارش سه‌ماهه اول امسال خبر از فروش ۴.۵۵ میلیارد دلاری داده است که کاهش ۱۱.۷ درصدی سالانه را نشان می‌دهد. این کاهش درآمد ناشی از افت فروش عناوین فرست پارتی و شخص ثالث و همچنین افت فروش بسته‌های الحاقی بازی‌های شخص ثالث بوده است.

سود عملیاتی این شرکت هم با کاهشی ۳۰.۵ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۳۹۸ میلیون دلار رسیده است. گمان بر این می‌رود که دلیل کاهش سود، افزایش هزینه‌های ساخت و توسعه عناوین انحصاری در کنار کاهش فروش نرم‌افزار است.

سونی با مشاهده آمار جدید، در خصوص درآمدهای عملیاتی احتمالی منتهی به مارس ۲۰۲۳، پیش‌بینی‌های خود را مجدداً انجام داده و اکنون انتظار سود کمتری را برای سال مالی پیش‌رو دارد. در نتیجه اکنون سونی انتظار کسب ۱.۹۲ میلیارد دلار درآمد را دارد که بدون شک، نسبتاً به پیش‌بینی اولیه ۲.۳ میلیارد دلاری، فاصله زیادی دارد.

علاوه بر کاهش فروش عناوین شخص ثالث، هزینه‌های مورد نیاز برای تصاحب شرکت‌ها از جمله بانجی نیز در معادلات سونی و کاهش پیش‌بینی‌ها نقش داشته‌اند؛‌ در واقع تکمیل خرید بانجی زودتر از انتظار سونی انجام پذیرفت و این شرکت را وادار کرد تا مبلغ پرداختی را در بازه زمانی سریع‌تری در برنامه‌های خود بگنجاند.

سرانجام به فروش پلی استیشن ۵ می‌رسیم که ابتدای مطلب، اشاره کوچکی به آن کردیم؛ سونی در ماه می از عرضه ۱۱.۵ میلیون واحد پلی استیشن ۵ طی بازه زمانی متنهی به مارس ۲۰۲۲ داده بود که نشان می‌داد این شرکت در دست‌یابی به هدف اولیه خود مبنی بر عرضه ۱۴.۸ میلیون دستگاه کنسول نسل نهمی، ناکام مانده است.

علت اصلی افت در عرضه پلی استیشن ۵، محدودیت‌های زنجیره تامین بود که تا همین امروز هم ادامه دارد و شرکت‌های بسیاری را با محدودیت مواجه کرده است. با این حال سونی مصمم است که در سال مالی پیش‌رو آمار عرضه و فروش پلی استیشن ۵ را به شکلی موثر تا ۱۸ میلیون افزایش دهد.

سونی همزمان با انتشار این آمار در پاسخ به سوال سهامداران تایید کرده که تغییری در پیش‌بینی عرضه ۱۸ میلیونی پلی استیشن ۵ ایجاد نشده است. شما می‌توانید بررسی این کنسول را از این لینک روی تکفارس مطالعه کنید.

Moein MM2DARKSIRENگیمری عادیPlayStation Studios PS5یوهانKurosHaj_HosseinAtomic SoldierکاکاسنگیO2meysambافسر جنگ نرم سونیPorfosorLonesome guy🤘Mohsenj74Tlou part 2 game of the centuryهمکار سابق🐘 اسپانسرAlbert.Squatlatexmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آمار سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ پلی استیشن منتشر شد- گیمفا
آمار سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ پلی استیشن منتشر شد- گیمفا
آمار سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ پلی استیشن منتشر شد- گیمفا
آمار سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ پلی استیشن منتشر شد- گیمفا
آمار سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ پلی استیشن منتشر شد- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Vahid3333 گفت:

    دورت تمومه سونی ورشکستگی نزدیکه

    Moein MM2mh.pRezaشبح اسپارتانDARKSIRENسرهنگ بازنشته تو ردفالگیمری عادیKurossouls loverTin Tinmore
    • SSrM گفت:

      تو بشین peepapigتو توی گیم‌ پس بازی کن با قوی ترین‌ کنسول تاریخت باوا😂😂
      یه ۳ دیگه میذاشتی کیبوردت رو هوا بود😂

      Moein MM2کاکاسنگیاتزیو آدیتورهگیمری عادیافسر جنگ نرم سونیVahid3333Tlou part 2 game of the century.
    • ایشالله …
      وقتی بازیهاش رو واسه پی سی دوزاری میزنه معلومه که هم فروش کنسولش کمتر میشه و هم عناوین فرست پارتی که به وضوح داخل متن بهش اشاره شده …
      حالا ببینید کی گفتم و اون روز هم شاید بسیار زودتر از حد انتظار برسه که سونی و یا حداقل بخش پلی استیشن به خاطر این حرکت فوق احمقانه ورشکست بشه چون اشتباه شرکت های بزرگ بسیار بسیار سنگین براشون تموم میشه … و بارها هم در طول تاریخ رخ داده و بارزترین و معروفترینش هم ماجرای تغییر فرمول کوکاکولا بود که پپسی فقط به اون خاطر بزرگ شد و رشد کرد و البته کوکا فورا به غلط کردم افتاد و اشتباهش رو جمع و جور کرد …
      حالا مدیر عامل های ا.ح.م.ق سونی و پلی استیشن مثه اینکه فراموش کردن که بازی باخته ی نسل هفت رو فقط به خاطر لاین آپ قوی انحصاری های آخر نسلی بردن …
      فراموش کردن که نسل هشتم مایکرو فقط به خاطر نداشتن انحصاری فروش وان رو نابود کرد و حتی الآن هم با اینکه یه گونی استودیو و ناشر بزرگ رو تصاحب کرده هنوز فروشی در حد و اندازه های این خرید ها نداشته …
      مثه اینکه فراموش کردن نینتندو این کوه موفقیت تاریخی سوئیچ رو فقط مدیون انحصاری های کوچیک و پشت سر هم ک منظمش هست …
      من از وقتی که سونی این همه گندکاری کرده تو زمینه انحصاریاش دیگه نه حال پست گذاشتن داشتم نه چیزی …
      من خودم مخالف این نیستم که دیگران از همه ی بازی ها لذت ببرن ولی متأسفانه یا خوشبختانه بقای پلتفرم های گیم وابسته به بازی‌های انحصاری شون هست و تمام …
      حالا سونی این قاعده و فرمول موفق خودش رو به هم ریخته واسه شندرغاز فروش بیشتر روی پی سی ولی فکر کاهش فروش کنسول و بازی‌های انحصاریشون رو نکرده بودن …
      طبیعی هم هست وقتی بازی ای روی پی سی میاد دیگه دلیلی برای خرید کنسول جداگانه و دور ریختن پول واسه نود درصد مردم وجود نداره حتی اون خارجی ها … حتی خیلی از بازی‌ها رو کرکی میزنن به بدن و نوش جونشون هم…
      مهم ترین شعار سرمایه گذاری که میگه هییییچ وقت یه فرمول موفق رو به هم نریز رو وقتی زیر پا بذاری نتیجه اش همین میشه ….
      ایشالله که ورشکست بشه ‌… ایشالله که نابود بشه … فرانچایز خدای جنگ برسه به دست مایکرو و یوبی و اکتی و غیره تا چنان گندی بهش بزنن مثل کال آو دیوتی که از اسمش حالمون به هم بخوره …
      من که خیلی خوشحالم و ایشالله که بیشتر بشه این کاهش درآمدشون شاید بفهمن که کجای کارشون ایراد داشته!!!

      Moein MM2کاکاسنگییوهانحاج عرفانfarshadxAli slhTlou part 2 game of the centuryscorpiones
      • Vahid3333 گفت:

        به به دالتون جون خیلی وقت بود ( دوسال شایدم بیشتر) خبری ازت نبود بیشتر به ما سر بزن

        Moein MM2یوهان
      • “مهمترین شعار سرمایه گذاری که میگه هیییچ وقت یه فرمول موفق رو بهم نریز رو وقتی زیر پا میزاری نتیجه‌اش میشه همین”
        نقل قول از دالتون عزیز ….
        عزیز فرمول نوکیا عالی بود ،اما ورشکست شد چرا ؟! چون با بازار همسو نبود ، مهمترین اصل تجارت همسو بودن با روند و جریان بازاره ، یعنی بتونی نیازهای بازار رو قبل از رقبا تشخیص بدی ، این کاریه که شرکت های موفق انجام میدن …. سونی در این زمینه به نظر کار بسیار خوبی رو انجام داده ،.. کاری که نوکیا نتونست انجام بده و مثل آب جاری نبود و شکست خورد….
        یه چیزی هم که در مورد عرضه محصولات سونی برای پی سی گفتی ، به نظر من درسته خوب گفتی ،اگر میخواست موفقیت نسل هشتمش رو داشته باشه هرگز نباید برای پی سی بازی میداد ، اما این همه‌اش در صورتیه که بازار فروش کنسولش خوب پیش میرفت ،بازار فروش بازیهاش خوب پیش میرفت …. عزیز کرونا باعث شد ،سونی تغییر رویه بده … تا همین دوسال پیش ما توی دروغ سیزده میگفتیم لست برای پی سی اومد … اما کرونا و دوران پسا کرونا باعث شد ،حاشیه سود سونی افت محسوسی کنه و مجبور شدن که بعضی محصولاتشون رو که فروششون رو کرده بودن برای پی سی عرضه کنن تا سود بیشتری عایدشون بشه … من ایرادی تو این کار نمیبینم … شما چی ؟!

        Moein MM2ABDVD(تا درودی دیگر ، بدرود گیمفای عزیز)
      • farshadx گفت:

        دالوتن عزیز نبودی دلمون برات تنگ شده بود بیشتر بیا

        Moein MM2
    • تموم شد ⁦( ╹▽╹ )⁩ خیلی تاثیر گذار بود

      Moein MM2گیمری عادی
    • Kuros گفت:

      با همین افت نرم افزاری باز هم چندین برابر جعبه فروخته ….
      اگه قرار بود ورشکستگی باشه جعبه تو نسل ۷ از بین میرفت …

      Moein MM2
  • AmirAgha گفت:

    هم سونی افت داشته هم مایکرو
    دلیل اصلی چیه؟

    Moein MM2سرهنگ بازنشته تو ردفالگیمری عادیTin Tin.متینHaj_HosseinshadowTlou part 2 game of the centuryVahid3333more
  • با این کاهش سود ، دیگه فکر نکنم به این زودی ها بره سمت یه خرید بزرگ حتی مثل اسکوئر . شاید مقیاس خرید بعدی ، کوچکتر باشه .

    Moein MM2john117Tin Tinehsan.asasutoHaj_Hosseindarkwarriormohammad reza gamerO2Squatlatexmore
  • Ashen One X گفت:

    جفت ایکس باکس و سونی امسال اصلا عملکرد خوبی نداشتن از نظر مالی

    Moein MM2امیر حسینمتینHaj_Hossein.علیکاکاسنگیscorpionesTlou part 2 game of the centuryVahid3333more
  • ایکس باکس و پلی استیشن جفتشون تو چند وقت اخیر چند درصد افت در آمد داشتن البته این موارد زیاد نیست و به جایی نمیخوره میتونن برگردن فقط باید مشکل کمبود قطعات حل بشه

    Moein MM2Ashen One Xگیمری عادیTin Tin.Haj_HosseinعلیshadowTlou part 2 game of the centuryVahid3333more
  • Vahid3333 گفت:

    حالا دیدن داره کامنت های پستی که خبر کم شدن درآمد ایکس باکس رو داده بود

    Moein MM2Raminگیمری عادیTlou part 2 game of the century
  • محمد گفت:

    وقتی اقتصاد جهانی تو رکوده چیز عجیبی نبود فدرال رزرو نرخ بهره رو دو روز پیش ۰.۰۷۵ افزایش داد بازار طلا وارد رکود حداقل میان مدت شده اکثر بازارهای مالی جهانی همین شرایط رو دارن ارزهای فیات اکثرا ارزششون رو دارن در مقابل دلار از دست میدم جنگ روسیه و اوکراین هم تأثیر خودش رو داره این شرایط ربطی به مدیریت و کم کاری سونی ندارم اقتصاد جهانی وارد یک رکود شیش تا یک ساله شده احتما داره در حالت بد بینانه اواخر ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ این رکود ادامه داشته باشه.

    Moein MM2گیمری عادی
  • محمد گفت:

    اینجا چرا ویرایش ندارن منظورم ۰.۷۵ درصد بود

    Moein MM2گیمری عادی
  • Lone Wolf گفت:

    بخش بازی و سرویس‌های شبکه سونی طی گزارش سه‌ماهه اول امسال خبر از [ فروش ۴.۵۵ میلیارد دلاری ] داده است که کاهش ۱۱.۷ درصدی سالانه را نشان می‌دهد.

    به‌طور کلی، درآمد عملیاتی در سه‌ماهه‌ی پایانی امسال بخش گیمینگ مایکروسافت در [ حدود ۴/۶ میلیارد دلار ] بوده است که نسبت به [ رقم ۴/۸ میلیارد دلار ] در مدت زمان مشابه در سال گذشته، اندکی کاهش داشته است.

    سونی طی سه‌ماهه منتهی به ۹ تیر ۱۴۰۱ (۳۰ ژوئن ۲۰۲۲) یا به عبارت دیگر، سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، ۲.۴ میلیون واحد پلی استیشن ۵ را عرضه کرده است.

    آمار دقیق فروش

    https://s6.uupload.ir/files/ps-sales-2_jmao.jpg

    بیش از ۳۰۰ هزار واحد [ عرضه ] شده هنوز [ فروش ] نرفتند (حداقل ۳ ملیون واحد در بازار هست که بصورت رسمی اعلام نکرده که عرضه شده)

    منابع اطلاعاتی موثقم احتمال تایید قرارداد تصاحب اکتیویژن را دادند و همین اندازه بدونید که مایکروسافت از سال ۲۰۱۹ دنبال این تصاحب بود که بعد از تایید نهایی جزئیات کاملش را قرار می دهم

    آمارها نشان می دهند که مایکروسافت پس از حضور [ فیل اسپنسر ] حضور جدی و موثری در بازار گیمینگ داشته و اگر شما این فرد را به عنوان [ رئیس ایکس باکس ] می شناسید باید بدونید به عنوان [ سلطان لایو سرویس ] می شناسم که [ انقلاب ] بزرگی در این صنعت انجام داده و پس از تکمیل و تایید قرارداد اکتیویژن اطلاعات جامع تری منتشر می کنم

    از سه ماهه پیش منتظر این آمار بودم

    مجموعاً [ ۴۷.۱ میلیون ] نسخه نرم‌افزار (شما بخوانید بازی) پلی استیشن ۴ و ۵ در همین بازه زمانی به فروش رفته‌اند که در مقایسه با [ فروش ۶۳.۳ میلیون ] نسخه‌ای بازی‌ها در سه‌ماهه سال گذشته میلادی، افتی آشکار را نشان می‌دهد (حداقل ۳ بازی انحصاری در یک سال گذشته عرضه شد )

    آمارها می گویند بازی های [ داستان محور(انحصاری) ] مثل سابق [ قابلیت اطمینان ] فروش بالایی ندارند بطور نمونه سونی هنوز از عملکرد ناتی داگ بزرگترین استودیو خودش بابت [ TLOU ] راضی نیست و انتظاراتش را براورده نکرده بخاطر همین گرین لایت نسخه بعدی(۳) اش صادر نشده

    کامنت بعدی ام پس از تایید و تکمیل قرارداد اکتویژن

    Moein MM2
  • عرضه گاد اف وار و اسپایدرمن ۲ فروش ۱۸ میلیون کنسول رو تضمین میکنن. این خط این نشون ⚔️

    Moein MM2سرهنگ بازنشته تو ردفالگیمری عادیممدTlou part 2 game of the century.
  • خیلی گذشته کاش این کاهش کنسول ها کم بشه

    Moein MM2گیمری عادی
  • Kuros گفت:

    هیترها با دقت بخونید فروش سخت افزار و کنسول کاهش نداشته …
    فروش نرم افزار (بازی) اونم نسبت به خودش که سه ماهه قبل امار فوق شاهکاری داشته و الانم با اومدن گاد اف وار و بازیهای جدید دوباره به اون امار میرسه…
    با همین افت هم باز از یقیه بالاتره…

    Moein MM2
آمار سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ پلی استیشن منتشر شد- گیمفا