شبیهساز زندگی سایبرپانکی Nivalis فوقالعاده به نظر میرسد
استودیوی یون لندز با طراحی یک بازی سایبرپانکی به نام Nivalis موفق به جلب توجه قشر عظیمی از گیمرها و علاقهمندان به این حوزه شد و به نوعی همه را غافلگیر کرد.
چگونگی زندگی در دهههای آتی چشماندازی مسحور کننده دارد و برای تصور آن میتوان به سراغ کتابها، فیلم و سریال و بازیهای ویدیویی رفت. آیا انسانها ارباب ماشینها خواهند بود یا ماشینها بر ما حکومت خواهند کرد؟ تکنولوژیهایی که به نظر میرسد کنترل فزایندهای بر زندگی روزمرهی ما دارند چطور عمل خواهند کرد؟ در مرکز همهی این حدس و گمانها، «سایبرپانک» قرار دارد، یک زیر ژانر علمی تخیلی که بسیاری از افراد به لطف فیلمها و بازیهای ویدیویی با حال و هوای آن آشنا هستند. سایبرپانک در چند سال اخیر به یک پسزمینهی محبوب برای بازیهای ویدیویی تبدیل شده است و یکی از مورد انتظارترین بازیهای اخیر نیز بر اساس همین مفهوم ساخته شد.
بازی Cyberpunk 2077 ممکن است به وعدههای بلند پروازانه و انتظاراتی که سالها به وسیلهی تبلیغات و بازاریابی خود ایجاد کرد عمل نکرده باشد، اما بازیهای سایبرپانک زیادی وجود دارند که میتوانند این عطش را برطرف کنند. اخیراً بازی Stray ساختهی استودیوی بلوتوئلو (BlueTwelve) همین مسیر را پیش گرفت و به یکی از بهترین بازیهای سال ۲۰۲۲ تبدیل شد و در این مقاله نگاهی به Nivalis خواهیم داشت، یک بازی سایبرپانکی با مفاهیم نسبتاً غیر متعارف و در عین حال جالب. این بازی یکی از منحصر به فردترین بازیهایی است که در آیندهای نزدیک منتشر خواهد شد.
این بازی در حال حاضر توسط استودیوی یون لندز (ION LANDS) در حال توسعه است و یک شبیهساز زندگی جهان آزاد با محیطی دیستوپیایی و سایبرپانکی خواهد بود. این استودیو پیشتر بازی Cloudpunk را توسعه داد که یکی دیگر از عناوین نئو نوآر سایبرپانکی جذابی است که طرفداران این سبک باید آن را تجربه کنند. علاوه بر این، این توسعهدهنده روی بازی Phoning Home نیز کار کرده که اگرچه ممکن است بازی موفقی نبوده باشد، اما در مجموع اشتیاق و مهارت این توسعهدهنده به ژانر علمی تخیلی و سایبرپانک را نمایان میسازد.
در مجموع، چنین به نظر میرسد که Nivalis یک گام رو به جلو برای این توسعهدهنده باشد، زیرا به نظر میرسد که تمام آموختههای پروژههای گذشتهی خود را به کار گرفته است تا پروژهی جدید خود را بزرگتر و جاهطلبانهتر کلید بزند. جالب است بدانید که Cloudpunk و Nivalis جهان یکسانی دارند، بنابراین ممکن است طرفداران بازی مذکور در حین تجربهی این بازی جدید با ایستراگهای جذابی روبهرو شوند. همانطور که اشاره شد، بازی Nivalis یک دیستوپیای سایبرپانک است و با توجه به آنچه ما دیدهایم، مطمئناً با نام خود مطابقت دارد.
جهان Nivalis با تابلوهای نئونی پر شده است که رنگهای زندهای مانند صورتی، بنفش و آبی بر آنها غالب هستند. افق شهر در این بازی مملو از ترافیک هوایی است، زیرا ساکنان جهان آن به وسیلهی خودروهای پرندهی خود در حرکت هستند و در کنار آنها یک خط مترو با سرعت از وسط شهر میگذرد. بخشهای مختلفی در جهان بازی وجود دارند که انواع مختلفی از مردم را در خود جای دادهاند. تاجران ثروتمند در این بازی در آپارتمانهای مرتفع خود زندگی لوکسی دارند و گنگسترها نیز از آزار و اذیت هر فرد احمق یا شجاعی که سر راه آنها قرار بگیرد، دریغ نمیکنند.
در این بین، مردی سختکوش که بین دو قشر اجتماعی فوقالذکر قرار دارد به چشم میخورد که سعی دارد تا در این محیط ظالمانه برای خود زندگی جدیدی بسازد. بازی Nivalis به گیمرها این اجازه را میدهد تا شخصیت خود را با زاویهی دید اول شخص کنترل کنند. این کاراکتر باید ماجراجویی خود را از طریق شرکت در یک تجارت کوچک مانند رستوران خیابانی یا یک فروشگاه شروع کند. این وظیفهی گیمرها است که کسب و کار مذکور را اداره کنند و ابزارهای مختلفی برای رشد آن بیابند.
به عنوان مثال، میتوان میز و صندلیهای بیشتری را به رستوران اضافه کرد تا مشتریان بیشتری را در خود جای دهد یا میتوان با تغییر دکوراسیون، محیط دلپذیرتری را برای مشتریان فراهم نمود. همچنین، میتوان این منابع را برای پرورش گیاهان صرف کرد تا در هزینههای مواد اولیه صرفه جویی شود. در مجموع، چنین به نظر میرسد که راههای زیادی برای رشد کسب و کار در این بازی وجود دارند.
مطمئناً پس از یک نقطهی خاص، پول و منابع کافی برای راهاندازی مشاغل دیگر در دسترس خواهد بود و اگر گیمرها در زمان درست تصمیمات مناسبی بگیرند، به یکی از بزرگترین سرمایهداران Nivalis تبدیل خواهند شد. از این نظر، Nivalis به دنبال این است که شباهت زیادی به Stardew Valley داشته باشد، زیرا در تلاش است تا یک لوپ گیمپلی اعتیادآور با پایهگذاری اهداف بزرگ و بزرگتر را خلق کند.
جدا از اهداف تجاری، گیمرها این گزینه را خواهند داشت که برخی از اهداف شخصی از جمله خرید خانه و تزئین آن با مبلمان مجلل و آن چه که دوست دارند را نیز دنبال کنند. علاوه بر این، Nivalis به گیمرها اجازه میدهد تا برخی از فعالیتها را صرفاً برای سرگرمی انجام دهند. این فعالیتها میتوانند بیرون رفتن برای ماهیگیری یا تعامل با NPCهای مختلف که داستان خود را برای گفتن دارند باشند. توسعهدهندهی این بازی بیان کرده است که گیمرها میتوانند رابطهی عاشقانه در این بازی برقرار کنند و از این نظر نیز خالی از محتوا نخواهد بود.
استودیوی یون لندز برای اولین بار سبک هنری مبتنی بر Minecraft-Esque Voxel را با بازی Cloudpunk معرفی کرد و به نظر میرسد که این بازی نیز مبتنی بر این سبک خواهد بود. بازی Nivalis دارای جلوههای بصری فوقالعاده باشکوهی است که رنگهای زندهای مانند صورتی و بنفش بر آن غالب هستند. در هر زمان میتوان شاهد پر شدن جهان بازی از نورهای فراوان بود که باعث روشن شدن مناظر میشوند.
جای تعجب نیست که استودیوی یون لندز در مقطع فعلی جزئیات زیادی در مورد تاریخ انتشار Nivalis ارائه نکرده باشد. طبق اطلاعات رسمی منتشر شده، این بازی تنها از طریق فروشگاههای استیم (Steam) و اپیک گیمز (Epic Games) برای پلتفرم رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.
در حال حاضر، هیچ صحبتی در مورد این که آیا Nivalis برای کنسولهای نیز عرضه خواهد شد یا خیر به عمل نیامده است. ناگفته نماند که بازی Cloudpunk نیز ابتدا برای رایانههای شخصی منتشر شد و پورت کنسولی آن چند ماه پس از آن در دسترس قرار گرفت. با توجه به این موضوع و این واقعیت که یون لندز از حمایت ناشر بزرگی به نام ۵۰۵ Games برخوردار است، به نظر میرسد که بازی Nivalis نیز همین مسیر را طی کند.
اما بهتر است تا بدون اطلاعات رسمی خیالپردازی نکنیم و طبق درسی که از Cyberpunk 2077 آموختیم انتظاراتمان را کنترل کنیم. صرف نظر از این موضوع، Nivalis به لطف درک عالی توسعهدهندهاش از ژانر سایبرپانک، میتواند به عنوانی موفق تبدیل شود. مطمئناً Nivalis با مکانیکهای کند خود با بازیهای اکشن سایبرپانک نباید مقایسه شود، اما چیزهای منحصر به فردی دارد که میتواند خود را به واسطهی آنها برجسته کند. در مجموع، میتوان این بازی را یک Stardew Valley توصیف کرد که در یک دیستوپیای سایبرپانکی جریان دارد.
پر بحثترینها
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- مایکروسافت: هر دستگاهی میتواند یک ایکس باکس باشد
- بازی چندنفره Horizon احتمالاً در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد
نظرات
بازیه cloudpunk روی استیم تخفیف خورده بود گفتم میگیرم دو ساعت پلی میدم دوست نداشتم برمیگردونم
فکر کنم الان حدود ۲۰ ساعت پلی تایم دارم توش انقدر همه چیش خوب بود که نگو حتی با اینکه معمولا توی تخفیفا خرید میکنم دی ال سیش رو با این که توی تخفیف نبود خریدم
بازیش در یک کلام فوق العادس و این nivalis که اسم شهرشونه سریع رفت توی ویش لیستم
حتما حتما اگه به بازیای داستان محور علاقه دارین بازی کنین و بعدش یه خدابیامرزی برام بگین
ببخشید ارزون ترین ریجن استیم کدومه؟
والا الان گفتنش سخته چون قیمتا یکی شده همه جا ولی با این حال چون گیفت کارت های آرژانتین دیگه نیست بهتره بذاری روی ترکیه
کاش تخفیف خوب بخوره بتونیم بخریم
سلام و احترام خدمت جناب آقای منافزاده عزیز، امیدوارم حال و امیدتان بهتر از ما باشد.
خطاب این پیام به آن دسته از عزیزانی است که شاید صرفاً چیزهایی را به صورت پراکنده خوانده و یا شنیده باشند.
قطعاً دانستن خالی از لطف نخواهد بود.
تعریف مرحله یا Level در یک بازی ویدیویی به صورت کلی چیست؟
فضایی که در آن رویدادهای یک بازی اتفاق میافتد را به صورت کلی LEVEL یا مرحله مینامند.
حال طراحی این فضا یا محیط یا Space را طراحی مرحله یا Level Design میگویند.
به عنوان مثال یک زمین فوتبال در بازی FIFA یا یک پیست مسابقه در عنوان GT را Level میگویند و به طراحی این فضا (در اینجا زمین فوتبال یا پیست مسابقه) طراحی مرحله گفته میشود.
حال و با توجه به توضیحات فوق احتمالاً بتوانید LEVEL را در اثر فوق (Nivalis) شناسایی و تعریف کنید.
کمی پیچیده است اما به صورت کلی میتوان گفت تمام نقشه این اثر به عنوان LEVEL فرض میشود که با توجه به پیچیدگیهای این عنوان به بخشهای متنوعی تقسیم میگردد.
در آینده و با توجه به ماهیت یک مقاله مباحث بیشتر و بعضاً پیشرفتهتری را البته به زبان ساده در اختیار علاقمندان قرار خواهم داد.
خالق عنوان Cloudpunk تجربه منحصر به فردی در ساخت آثار SCI-FI داشته که در نهایت و با توجه به ماهیت این شرکت و تعداد افراد شاغل در این مجموعه بایستی اثر Nivalis را در سطح عنوان قبلی ایشان یعنی Cloudpunk در نظر گرفت.
امیدوارم شما مثل ما نباشید و حال دلتان خوب باشد.
نمی دونم چرا ولی خیلی به زندگی سایبر پانکی علاقه دارم.. من انیمه سایبر پانک رو دیدم کلا مجذوب این جهان شدم.. چراغ های نئونی در شب و کلا حال و هوای اون شگفت اوره هر چند اون حال و هوا از فرهنگ شرق اسیا اومده ولی به شدت جالبه
جهان سایبرپانک برای یه بازی چیز جذابیه ولی اینکه بگن اینده دنیا دوست داری اینطوری باشه ۱۰۰ میگم نه!
همه ادما جنون جن<٪^سی شون انقدر رفته بالا شهر از جنگل حیوانات بدتره همه ش مواد و الکل و با هزار نفر بودن و…
که به نظرم سازنده ها میخواستن اینده این مسیری که جامعه در بر گرفته رو نشون بده که عالی عمل کرده
یه جملۀ معروف سینمایی هست که میگه: “Still a Better Love Story than Twilight” من یه نسخۀ ویدیوگیمی ازش ساختم که میگه “Still a Better Cyberpunk Game than Cyberpunk 2077”. اینجا واقعاً جاشه 😅
این جهان سایبرپانکی خیلی جالب و چشم نوازه
امیدوارم آثار بیشتری از این جهان ساخته بشه خیلی ازش خوشم میاد ( هرچند اصلا دوست ندارم آینده اینجوری باشه )
سایبر پانک گیم فوق العاده ای بود ولی یه سری مشکلاتی هم داشت
استرای هم که دیگه بینظیر
کلا دنیای سایبرپانکی شدیدا پتانسیل فوق العاده ای داره
سایبرپانک ۲۰۷۷ عالیه، نمیدونم چرا اینقدر میزننش. شاید روز عرضه ایرادات فنی داشته ولی الان یکی از بهترین بازیهای تاریخ صنعت گیمه. بابت این جو تاکسیک خودتونو ازش محروم نکنید.
جهان سایبرپانک خیلی جزابه ولی ای کاش بازیش سوم شخص بود
ولی من ترجیح میدم برم مثل تارزان برم تو جنگل با حیوانات زندگی کنم تا توی دنیایی اینطور باشم
کاش بشه سرقت هم کرد ، واقعا ی بازی که شبیه ساز زندگی باشه و بشه سرقت هم کرد دوست دارم ، توی جی تی ای هم همینه اما با این فرق که خارج از ماموریت نمیشه سرقت کرد
حال و هوای خفنی داره
عالیه و پتانسیلش خوبه😍