چند بازی در حال حاضر روی گیم پس هستند
چند بازی در حال حاضر روی گیم پس هستند
چند بازی در حال حاضر روی گیم پس هستند
چند بازی در حال حاضر روی گیم پس هستند

گذشته، حال و آیندۀ سرویس ایکس باکس گیم پس

ابوالفضل مناف زاده
۱۳:۰۰ ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
چند بازی در حال حاضر روی گیم پس هستند

ایکس باکس گیم پس بدون تردید یکی از بهترین سرویس‌هایی است که یک گیمر می‌تواند از آن استفاده کرده و به ازای تک تک دلارهایش، سود چشمگیری دریافت کند.

سرویس اشتراکی بازی‌های ویدیویی مایکروسافت یعنی ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) چند سالی می‌شود که به تنهایی سعی در رفع تمامی کمبودهای این برند دارد و با نگاهی به بازی‌های آن می‌توان دلیل این امر را یافت. این سرویس که گاهاً به عنوان نتفلیکس (Netflix) بازی‌های ویدیویی مطرح می‌شود، به مشترکین خود این امکان را می‌دهد تا با پرداخت اشتراک، برای دوره‌های مشخص به طیف گسترده‌ای از بازی‌ها دسترسی داشته باشند.

همچنین، این سرویس شامل دو سطح مختلف می‌شود که طبعاً سطح گران‌تر امکانات بیشتری را در اختیار مشترکین خود قرار می‌دهد. اگرچه امروزه سرویس‌های مشابه دیگری نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما بعید به نظر می‌رسد که آن‌ها بتوانند از سرمایه‌ی اولیه‌ی مشابه با سرویس گیم پس بهره‌مند باشند و یا تمامی بازی‌های چندین ناشر بزرگ از جمله بتسدا (Bethesda) و اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) را بدون هیچ قید و شرطی در زمان عرضه در اختیار مشرکین خود قرار دهند.

گیم پس شامل طیف وسیعی از بازی‌های PC و کنسول‌ها می‌شود و این فهرست به صورت ماهانه تغییراتی را در خود می‌بیند. عناوین فرست پارتی شرکت مایکروسافت و استودیوهای زیر مجموعه‌ی ایکس باکس همواره در این سرویس خواهند بود و عناوین دیگر معمولاً حدود یک سال در این سرویس باقی می‌مانند و به صورت چرخشی جای خود را به بازی‌های دیگر می‌دهند.

پیشنهاد ویژه

چند بازی در حال حاضر روی گیم پس هستند

این سرویس نه تنها مجموعه‌ای از بازی‌های نسل جدید و نسل هشتم را شامل می‌شود، بلکه طیف گسترده‌ای از بازی‌های قدیمی‌تر نیز به لطف قابلیت بکوارد در این سرویس حاضر هستند. قابلیت بکوارد از جمله ویژگی‌های بارز کنسول جنجالی و نسل قبلی شرکت مایکروسافت بود که به شدت مورد استقبال مخاطبانش نیز قرار گرفت. به هر ترتیب، سرویس ایکس باکس گیم پس مجموعه‌ای از این بازی‌های مختلف را در یک بستر اشتراکی یکسان گرد هم آورده و به گیمرها اجازه می‌دهد تا نه تنها بازی‌های جدید، بلکه عناوین نسل‌های گذشته را نیز روی کنسول یا رایانه‌های شخصی خود تجربه کنند.

همچنین، مجموعه‌ای از بازی‌های سکند-پارتی علاوه بر بازی‌هایی که توسط استودیوهای ایکس باکس ساخته شده است، در این سرویس قرار گرفته‌اند؛ بنابراین نگرانی‌ای بابت حذف شدن آن‌ها از این سرویس وجود نخواهد داشت. برای مثال، بازی Sunset Overdrive، ساخته‌ی استودیوی اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games)، از جمله آثاری است که به واسطه‌ی قرارداد انحصاری خود با ایکس باکس، همیشه در این سرویس قرار خواهد داشت.

نکته‌ای که در این بین آینده‌ی سرویس گیم پس را بیش از پیش روشن می‌کند، افزوده شدن ابرناشرهایی از جمله اکتیویژن بلیزارد و زنی‌مکس (ZeniMax) به استودیوهای زیر مجموعه‌ی گیم پس است و این موضوع به لطف اضافه شدن آثاری مانند Call of Duty و Starfield، ارزش خرید این سرویس را به زودی افزایش خواهد داد. علاوه بر موارد ذکر شده، با خرید این اشتراک می‌توان به طیف وسیعی از آیتم‌های درون برنامه‌ای نیز دسترسی داشت.

با این حال، کاربران سرویس باید این نکته را در نظر داشته باشند که برخی از بازی‌ها تنها در یک پلتفرم در دسترس هستند.

تنوع بازی‌ها در سرویس گیم پس

چند بازی در حال حاضر روی گیم پس هستند

از عناوین AAA گرفته تا بازی‌های مستقل کوچک، همه و همه در سرویس گیم پس حاضر هستند و بسته به سلیقه‌ی خود، می‌توانید به طیف گسترده‌ و متنوعی از بازی‌های ویدیویی دسترسی داشته باشید. چه علاقه‌مند به بازی‌های خشن باشید و چه به دنبال یک بازی داستان محور بگردید، احتمالاً به سادگی بتوانید چندین بازی با محتوای مد نظر خود را در این سرویس بیابید.

با استناد به واقعیت‌ها، می‌توان چنین استنباط کرد که کیفیت عناوین داخل این سرویس به صورت میانگین بسیار خوب است. اخیراً عنوان Deathloop به گیم پس راه پیدا کرده که به طور حتم باید آن را تجربه کنید. بسیاری از وبسایت‌ها، این اثر را به عنوان بهترین بازی سال ۲۰۲۱ انتخاب کردند. از سوی دیگر عناوین مستقلی مانند Moonscars نیز ارزش سرویس را بالاتر می‌برند. ایکس باکس برنامه‌ای غنی و قابل توجه را برای این سرویس در نظر گرفته است و در سال ۲۰۲۳ شاهد بازی‌های مستقل مورد انتظاری مانند Hollow Knight: Silksong و بازی‌های بزرگی مانند Starfield روی این سرویس خواهیم بود.

همچنین، عناوین دیگری که صرفاً می‌توانند برای مدتی طولانی شما را سرگرم کند در این سرویس به وفور یافت شوند. برای مثال، بازی Sea of Thieves به عنوان جدیدترین ساخته‌ی استودیوی ریر (Rare) در چند سال گذشته با سرمایه‌گذاری چشمگیر مایکروسافت ساخته شد و تکامل یافت. هرچند این بازی ماه‌های ابتدایی عرضه‌ی خود را به سختی گذراند، اما اکنون به عنوانی فوق‌العاده جذاب و سرگرم کننده برای تجربه در کنار دوستان تبدیل شده است و می‌تواند هفته‌ها و حتی ماه‌ها شما را درگیر خود کند. بازی Grounded اثر چندنفرۀ دیگری است که چند روز پیش از حالت دسترسی زودهنگام خارج شد.

آینده‌ی گیم پس

چند بازی در حال حاضر روی گیم پس هستند
دقت کنید که عناوین در نظر گرفته شده برای گیم پس در تصویر با کلمۀ “Game Pass” مشخص شده‌اند.

سرعت رشد گیم پس در سال‌های گذشته هیچ‌‎گاه کند نشده و با توجه به طیف وسیع بازی‌هایی که در آینده به این سرویس راه پیدا خواهند کرد، احتمالاً این سرعت نیز بیشتر خواهد شد. همچنین، با توجه به این که سونی با پلی استیشن پلاس به عرصۀ سرویس‌های اشتراکی قدم گذاشته است، انتظار می‌‎رود مایکروسافت رقابتی جانانه را با آن‌ها آغاز کند. سرویس گیم پس در مقطع باقی‌مانده‌ی سال ۲۰۲۲ میزبان عناوینی نظیر Pentiment و High On Life و A Plague: Requiem خواهد بود و این روند در سال ۲۰۲۳ با افزوده شدن عناوین بزرگ‌تری به نام Redfall و Starfield ادامه خواهد یافت.

ناگفته نماند که سرویس گیم پس برای کسانی که می‌خواهند بدون پرداخت هزینه‌ یک بازی را امتحان کنند، بهترین گزینه است. این موضوع بیش از همه به نفع بازی‌های ارزشمند مستقل است، چرا که بیش از پیش دیده می‌شوند و مورد توجه گیمرها قرار می‌گیرند. مزیت‌های دیگری از جمله Cloud Gaming و EA Play در کنار برتری‌های سرویس گیم پس قرار می‌گیرند و به آن انعطاف بیشتری می‌دهند. شرکت مایکروسافت به وضوح برنامه‌های بزرگی برای این سرویس در سال‌های آینده دارد و برای مشاهده‌ی نتیجه‌ی این تلاش‌ها باید مدتی را صبر کرد.


بسیاری اعتقاد دارند که آینده‌ی بازی‌های ویدیویی در عناوین دیجیتالی خلاصه خواهد شد و این موضوع باعث می‌شود تا سیاستی که مایکروسافت و سپس سونی پیش گرفته‌اند، برنده باشد. همچنین، در آینده شرکت‌های بیشتری پا به این رقابت خواهند گذاشت و پس از گذشت مدتی، شاهد پررنگ شدن کلاود گیمینگ نیز خواهیم بود.

نظر شما در این باره چیست؟

Amir Ringoامینمتینmahdi12345GGDARKSIRENGidoraOmid_Fshꪖꪜꫀꪀᧁꫀ尺 ᣗᐡᣕᣕᕝᣗAhmad_bkM.KhعلیRezaOmenسرهنگ بازنشسته در استارفیلدarmanTlou part 2 game of the centuryZ2656Marcus Fenixfarshadxهادی صفائیmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چند بازی در حال حاضر روی گیم پس هستند
چند بازی در حال حاضر روی گیم پس هستند
چند بازی در حال حاضر روی گیم پس هستند
چند بازی در حال حاضر روی گیم پس هستند
چند بازی در حال حاضر روی گیم پس هستند

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

چند بازی در حال حاضر روی گیم پس هستند