معرفی لیدوما، بزرگ‌ترین شرکت ورزش‌های الکترونیکی خاور میانه - گیمفا
معرفی لیدوما، بزرگ‌ترین شرکت ورزش‌های الکترونیکی خاور میانه - گیمفا
معرفی لیدوما، بزرگ‌ترین شرکت ورزش‌های الکترونیکی خاور میانه - گیمفا
معرفی لیدوما، بزرگ‌ترین شرکت ورزش‌های الکترونیکی خاور میانه - گیمفا

معرفی لیدوما، بزرگ‌ترین شرکت ورزش‌های الکترونیکی خاور میانه

مهدی ملکی
۲۹ تیر ۱۴۰۱ - 22:34
معرفی لیدوما، بزرگ‌ترین شرکت ورزش‌های الکترونیکی خاور میانه - گیمفا

بدون شک همه گیمرها نه تنها نام ورزش‌های الکترونیکی را شنیده‌اند، بلکه به خوبی با آن آشنا هستند. در ورزش‌های الکترونیکی همه چیز به سطحی بالاتر می‌رسد و گیمرها به معنای واقعی کلمه درک می‌کنند که منظور از بازی کردن حرفه‌ای چیست.

احتمالاً میلیون‌ها نفر روزانه به این موضوع فکر می‌کنند که چطور می‌توانند از بازی کردن کسب درآمد کنند، به رقابت بپردازند یا مهارت‌های خود را افزایش دهند. مسلماً شما هم تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید.

جای تعجب ندارد که مخاطبان پررونق‌ترین شکل سرگرمی در سراسر جهان، به این موارد فکر کنند. لیدوما ویژن ای‌اسپورتس (Lidoma Vision Esports) چند سال پیش با درک این بینش بنیان گذاشته شد و حالا یکی از بزرگ‌ترین برگزار کنندگان مسابقات ورزش‌های الکترونیکی در منطقه محسوب می‌شود.

طولی نکشید که این برند موقعیت خود را تثبیت کرده و امید است به زودی به هدف خود مبنی بر برگزاری انواع مسابقات و تورنمنت‌های بازی‌های برجسته مثل کالاف دیوتی، پابجی، ایپکس لجندز، فیفا، رینبو سیکس، ولورنت روی تمام پلتفرم‌های پلی استیشن، پی‌سی و همچنین موبایل دست یابد.

معرفی لیدوما، بزرگ‌ترین شرکت ورزش‌های الکترونیکی خاور میانه - گیمفا

لیدوما را نیز شاید بتوان یکی از رویاپردازان عظیم حوزه بازی‌های ویدیویی برشمرد که تصمیم گرفت به جای سوال پرسیدن، جواب دهد و این پاسخ‌ها را از پایین تا بالا برای ایجاد یک اتحاد قوی از گیمرهای حرفه‌ای بچیند.

برند مذکور به عنوان تیمی بین‌المللی به زبان‌های مختلف از جمله فارسی، عربی، هندی، ترکی و … فعالیت می‌کند و طی سال‌های گذشته از تک تک فرصت‌های موجود برای سازماندهی مسابقات مختلف در کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، عراق، برزیل و حتی ایران استفاده کرده است.

شاید نقل‌قول اخیر پرهام راد، مدیر ایرانی تیم لیدوما به خوبی برنامه‌های این تیم را توضیح دهد: «ما به تیم ورزش‌های الکترونیکی لیدوما ویژن به عنوان یک استاندارد در بسیاری از کشورها، افتخار می‌کنیم».

البته در نگاه اول با توجه به تفکری که بر مخاطبان قالب شده، برگزاری این مسابقات در ایران دور از ذهن به نظر برسد اما با توجه به سهم کشورمان در درآمدهای حاصل از بازی‌های ویدیویی، بدون شک مشکل طرز تفکر ما و محدودیت‌ها است، نه پتانسیل‌های موجود.

هر چند باورکردنی نیست اما طبق آمار موسسه Statista در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا (که مجموعاً MENA خوانده می‌شود)، ایران در سال ۲۰۲۱ بعد از عربستان صعودی و بالاتر از کشورهایی مانند امارات متحده، مصر، مراکش، کویت و قطر، بیشترین درآمد را در حوزه بازی‌های ویدیویی کسب کرده است.

همان‌طور که گفتیم، لیدوما از مدت‌ها پیش تاکنون تلاشی مضاعف برای برگزاری مسابقات ورزش‌های الکترونیکی به خرج داده است که برای مثال می‌توانیم به برگزاری مسابقات MENA برای بازی‌های Rainbow 6 Siege، Dota 2 و Valorant اشاره کنیم.

حرف از Valorant شد؛ این شرکت مدتی پیش اولین رویداد Valorant LAN را با اجازه رسمی رایوت گیمز، استودیو توسعه دهنده بازی بعد از همه‌گیری ویروس کرونا در دانشگاه نیشانتاشی استانبول در کشور ترکیه برگزار کرد تا بار دیگر گیمرها را بعد از یک وقفه طولانی، به ورزش دوست داشتنی‌شان بازگرداند. ما نیز به همین نمونه به عنوان یکی از برنامه‌های اخیر لیدوما خواهیم پرداخت.

مسابقه مورد بحث میزبان ۸ تیم حرفه‌ای برای رقابت در بازی Valorant در سالن NeoTech ترکیه بود. افزون بر بینندگان، وجود‌ اینفلوئنسرها و شخصیت‌های رسانه‌ای، جو تازه‌ای به این مسابقات تزریق کرد و آن را در رسانه‌ها مورد بازتاب قرار داد.

نهایتاً دو تیم FireFluxEsports و GringoEsports به فینال مسابقه رسیدند که تیم دوم با شکست حریف قدر خود،‌ پیروز اولین گردهمایی پساکرونای لیدوما شد.

برگزاری این مسابقه در دانشگاه نیشانتاشی که رشته بازی‌سازی را هم تدریس می‌کند، معانی زیادی دارد و از طرفی همکاری لیدوما با این دانشگاه به افزایش آگاهی و جلب توجه مثبت به بازی‌های ویدیویی تحسین‌برانگیز است.

حال لیدوما علاوه بر همکاری با این دانشگاه، با سرعتی بیش از گذشته در حال پیش‌روی است و در این مسیر با شرکت‌های مطرح بازی‌های ویدیویی همکاری می‌کند. یکی از این شرکت‌ها توییچ، بزرگ‌ترین پلتفرم استریم بازی سراسر جهان است.

توییچ همیشه نقشی پررنگ در صورت‌های حرفه‌ای تجربه ویدیوگیم بازی کرده است و از طرفی کاربران آن افزون بر بازی، می‌توانند به استریم موسیقی، محتوای آموزشی، سرگرمی و … هم بپردازند. به این ترتیب لیدوما به عنوان یکی از شرکای رسمی توییچ، وظیفه خود می‌داند که به ایجاد فرهنگی حرفه‌ای در این حوزه پایبند باشد.

یوبی‌سافت یکی دیگر از شرکای لیدوما است که مسلماً همانند مورد قبلی، نیازی به معرفی ندارد. همه گیمرها بارها و بارها با بازی‌های بزرگ و کوچک این ناشر و توسعه دهنده فرانسوی خاطره‌سازی کرده‌اند و به ندرت می‌توان کسی را پیدا کرد که یکی از آثار یوبی‌سافت را تجربه نکرده باشد. لیدوما در توسعه بازی‌های واقعیت مجازی (VR) با این شرکت همکاری می‌کند و احتمالاً به زودی خبرهای جذابی را در این‌باره خواهیم شنید.

بالاتر درباره برپایی تورنومنت Dota 2 سخن گفتیم. شراکت رسمی لیدوما با ولو، استودیو توسعه دهنده پرآوازه این بازی، زمینه‌ساز برگزاری این بوده است. شکی نداریم که می‌دانید ولو چه استانداردهای بالایی را لازمه کار خود می‌داند، نتیجتاً لیدوما برای کسب رضایت آن، به سطحی اعجاب‌انگیز رسیده است.

لیدوما به عنوان یک برند بین‌المللی، در اوایل بازه زمانی شروع کار خود، فوراً به ولو نزدیک شد و این شراکت همیشه ادامه داشته است و اکنون شاهد گسترش آن به تمام شعبه‌های شرکت هستیم.

معرفی لیدوما، بزرگ‌ترین شرکت ورزش‌های الکترونیکی خاور میانه - گیمفا

سرانجام باید به همکاری لیدوما و سورنا گیمز نیز اشاره کنیم. سورنا گیمز درون ایران بیش از هر چیز با عرضه نسخه ایرانی زولا و در ادامه، بازی‌های What Happened، Hoomeez و چندین رسانه فعال در این حوزه مثل «سرگرمی» شناخته می‌شود. در حال حاضر لیدوما مشغول همکاری با سورنا گیمز در برگزاری تورنومنت Rainbow 6 Siege است که بالاتر هم اشاره کوچکی به آن داشتیم.  

حتی با نگاهی سریع به سابقه کاری لیدوما، نام‌ها، عبارات و عناوینی را می‌بینیم که سنگینی آن‌ها کفه ترازو را به سمت این برند متمایل و موفقیت‌های آن را گوشزد می‌کنند.

لیدوما دقیقاً همان‌طور که بازی‌های ویدیویی به تدریج رشد کرده و انواع شکل‌های سرگرمی را به بند اسارت کشیدند، روز به روز در حرفه خود ترقی می‌کند و عشق بیشتری را در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد.

این شرکت ورزش‌های الکترونیکی، ثابت می‌کند که یک رابطه دو سویه به چه معناست و وقتی از احترام در بازی‌های ویدیویی سخن می‌گوییم، چه انتظاری از یک شرکت حرفه‌ای داریم.

به لطف لیدوما، استانداردهای این حوزه در تمام سطح منطقه به مرحله‌ای رسیده که هرگز قادر به تصور آن نبودیم و جالب‌تر این است که ظاهراً نمی‌توانیم به خوبی جاه‌طلبی‌های آتی آن را تشخیص دهیم. شراکتی جدید، تورنومنتی بزرگ‌تر یا اتفاقی کاملاً ویژه؟ انتظار کدام را باید داشته باشیم؟ تنها زمان پاسخ می‌دهد.

Moein MM2امیر حسینS.mSpider-ManیوهانDARKSIRENmeysamb

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Ali slh گفت:

    رایوت گیمز کلا تو قسمت مشتری مداری خیلی از شرکت های دیگه جلوتره
    سره اینکه تمامی گیم هاشم رایگانه (نهایت پولی که شما پرداخت میکنی فقط برای اسکینه و باندل های اون اسکین هستش) جزو یکی از بهترین شرکت های گیمینگ محسوب میشه بنظر من
    گیمای خوبی هم داره که صنعت بازی های آنلاین رو ۱۰۰ پله به جلو بردن از تیم فایت تاکتیکش بگیر که خودشون اومدن گفتن ایده اورلورد دوتا رو آوردن داخل لیگ گذاشتن و بهترین گیم شطرنجیه فانتزی استراتژی کارتی الان محسوب میشه تا لیگ اف لجند افسانه ایش که هیچیز نمیشه بهش ایراد گرفت

    Moein MM2
معرفی لیدوما، بزرگ‌ترین شرکت ورزش‌های الکترونیکی خاور میانه - گیمفا
معرفی لیدوما، بزرگ‌ترین شرکت ورزش‌های الکترونیکی خاور میانه - گیمفا