معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل - گیمفا
معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل - گیمفا
معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل - گیمفا
معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل - گیمفا

معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل

مهدی رضایی
۱۶:۳۳ ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل - گیمفا

وقتی حرف از بازی‌های موبایلی می‌شود، اکثر گیمرها فقط به بازی‌های آنلاین فکر می‌کنند؛ اما در این پلتفرم بازی‌های داستانی خوبی هم وجود دارد. با ما همراه باشید.

تا به حال شده است به بازی‌‌های موبایلی که تنها برای اندروید و iOS در دسترس هستند، به چشمی جز وقت‌گذراندن چند‌ دقیقه‌ای یا بتل‌ رویال‌‌هایی که این روزها بازار را پر کرده‌اند نگاه کنید؟ تا به حال یک بازی آفلاین و کاملا داستانی را با گوشی همراه خود به اتمام رسانده‌اید؟ در این مقاله متوجه خواهید شد که نگاه سطحی‌ای که به بازی‌های موبایلی به خصوص در کشور ما وجود دارد چقدر اشتباه است و این پلتفرم از بازی‌های داستان‌محور و زیبای بسیاری بهره‌مند است.

The Inner World: The Last Wind Monk

inner world

این عنوان یک بازی ادونچر اشاره و کلیک است که در زمان عرضه‌ی خود در میان بازی‌های موبایلی سر و صدای زیادی هم به پا کرد و موفق به دریافت جوایز زیادی شد. در این بازی شما در نقش رابرت قرار می‌گیرید. رابرت وارث تاج و تخت خاندان Flut Nose ها است که حالا وضعیت مطلوبی در کشور Asposia ندارند. Flut Nose ها همواره برای بهتر کردن زندگی مردم و ورود نور و امید به زندگی آن‌ها تلاش کرده‌اند؛ اما یک فرد شیظان صفت به نام Emil با استفاده از حیله‌های خاصی مردم را به این باور می‌رساند که این خانواده را افراد کثیفی اداره می‌کنند.

داستان بازی واقعا جذاب است و در واقع این بازی دنباله‌ای است بر یک بازی قدیمی‌تر به همین نام که در سال‌های بسیار دور برای کنسول‌های نینتندو ۶۴ و سگا عرضه شد. با این حال ساختار بازی به گونه‌ای است که همه‌چیز توضیح داده می‌شود و نیازی نیست بازی اصلی را تجربه کرده باشید. رابرت در مسیرش با افراد زیادی آشنا می‌شود که هرکدام از آن‌ها به نوعی شخصیت‌پردازی او و کاراکترهای اصلی بازی را به دوش می‌کشند.

گیم‌پلی بازی مملو از معماهایی است که شما را به فکر وا خواهد داشت. معماهای بازی درجه سختی متعادلی دارند و نه آنقدر ساده هستند که به راحتی بازی را تمام کنید؛ نه آنقدر سخت که از بازی دلزده شوید. همچنین کنترل لمسی بازی بسیار خوب و روان است و یک تجربه‌ی خوب از بازی‌های موبایلی برای شما خواهد بود.

Little Misfortune

little misfortune

مثل بازی‌های کنسولی، ژانر درام تعاملی در بازی‌های موبایلی، تعداد زیادی از بازی‌های داستان‌محور این پلتفرم را شامل می‌شوند. Little Misfortune یکی از این آثار است. این بازی بر جستجو و روابط بین شخصیت‌ها تمرکز دارد و طبق معمول این بازی‌ها، انتخاب‌های شما عواقبی در پی خواهد داشت. این بازی یک پروتاگونیست غیرمعمول دارد، یک کودک هشت ساله!

در Little Misfortune در نقش رامیرز هرناندز قرار می‌گیرید؛ یک کودک خلاق ۸ ساله که می‌خواهد خوشحالی همیشگی را به مادرش هدیه بدهد. او برای یافتن این جایزه، در مسیری پر از ناهمواری و شگفتی با آقای صدا ( Mr Voice) به دل جنگل‌ می‌رود و از اینجا به تدریج رازهای تاریک بازی افشا می‌شوند. رازهایی که بدنه‌ی اصلی داستان زیبای بازی را تشکیل می‌دهند.

شاید برایتان جالب باشد که جهان این بازی، با عنوان Fran Bow ساخته‌ی Visionary Dev Duo یکسان است. اگر آن بازی را بازی کرده باشید یا فقط چند تصویر از آن دیده باشید؛ الان می‌دانید که این بازی موجود در لیست ما چه عنوان تاریک و حتی ترسناکی است. به جز داستان و شخصیت‌پردازی‌های عالی، استایل گرافیکی بازی نیز بسیار جذاب است و شما را از همان ابتدا به خود جذب خواهد کرد.

Larry: Wet Dreams Dry Twice

بازی های داستانی اندروید

در روزهایی که ژانر اشاره و کلیک دیگر محبوبیت سابق خود را ندارد؛ سری بازی‌های Larry در بازار بازی‌های موبایلی همچنان سبک خود را حفظ کرده و اصلا کلیت آن را تغییر نداده است. این بازی یک دنباله‌ی مستقیم به بازی سال ۲۰۱۸ این سری به نام Wet Dreams Don’t Dry است. داستان بازی همان شخصیت‌های نسخه‌ی قبلی را شامل می‌شوند و در طی داستان بازی فلش‌بک‌های زیادی به بازی‌های قبلی و قدیمی مجموعه را شاهد هستیم.

متاسفانه این بازی با وجود خوشحال کردن طرفدارهای قدیمی این مجموعه به دلیل ریشه داشتن در عناوین قدیمی سری و اشارات زیاد به آن‌ها، چندان برای بازیکنان جدید خوشایند نخواهد بود. اگر بازی‌های قبلی این مجموعه را بازی نکرده باشید، مدام با سوالاتی بی‌جواب روبه رو خواهید شد که بازی هم با فرض علم شما بر آن‌ها توضیحی برای آن ارائه نمی‌کند! یک خلاصه‌ی کلی از اتفاقات قبلی برای تماشا در منوی بازی وجود دارد؛ اما اصلا کافی نیست و فقط برای دانستن کلیات بازی مناسب است.

داستان بازی، در مورد فردی به نام Larry است که بعد از این که متوجه می‌شود عشق سابقش هنوز زنده است و خبر مرگش دروغ بوده، مجددا در پی یافتن او می‌رود و در این مسیر با چالش‌های زیادی رو به رو می‌شود. معماهای بازی بسیار خوب کار شده و به شکلی کاملا منطقی و علمی قابل حل هستند. گرافیک بازی نیز مانند یک بوم نقاشی است که از تماشای آن لذت خواهید برد.

Life Is Strange/Life Is Strange Before The Storm

life is strange برای اندروید

به احتمال بسیار بالا با این مجموعه آشنایی دارید و حداقل یکی از نسخه‌های آن را بازی کرده‌اید. سری بازی‌های Life Is Strange از فرنچایزهای بسیار باکیفیت Adventure و باکیفیت حتی در میان بازی‌های کنسولی است. وقتی نام این مجموعه بازی در میان بازی‌های موبایلی باشد، شک نکنید در بین آن‌ها بهترین است و تجربه‌ی آن بر هرکسی واجب خواهد بود. این سری بازی بر روی وقایع تلخ زندگی نوجوانان و تلاش برای حل یا کنار آمدن با آن تمرکز دارد و این کار را بسیار خوب انجام می‌دهد.

داستان بازی حول محور دو شخصیت اصلی به نام مکس و کلوئی جریان دارد. در یک اتفاق بسیار تلخ، پدر کلوئی در کودکی او فوت می‌کند و از آن تلخ‌تر، مکس به دلیل شغل پدرش مجبور به مهاجرت به شهری دیگر می‌شوند و کلوئی غم از دست دادن پدر و دوست را آن هم در آن سن کم باید تحمل کند. حالا چندین سال گذشته و مکس و کلوئی باز هم به لطف سرنوشت در Arcadia Bay در کنار هم هستند؛ با ایت تفاوت که مشکلاتشان بسیار بیشتر شده و دوران بسیار پرالتهابی را می‌گذرانند.

در گیم‌پلی بازی، به لطف قدرت خاص مکس ( جلو و عقب کردن زمان) معماهای نسبتا زیادی را حل خواهید کرد و دیالوگ‌هایی که انتخاب می‌کنید نیز تاثیر بسزایی در پیشبرد داستان خواهند داشت؛ هرچند متاسفانه این انتخاب‌ها چندان در پایان بازی موثر نیستند. نسخه‌ی پیش‌درآمد Before The Storm نیز داستان کلوئی و ریچل را بیان می‌کند و توصیه می‌کنم قبل از تجربه‎‌ی بازی اصلی، حتما آن را بازی کنید. گرافیک بازی برای یک عنوان کنسولی نیز کاملا مناسب است؛ چه برسد به یک بازی موبایل. این شاهکار را اصلا از دست ندهید.

Phantom Of Opera

بازی phantom of opera

این عنوان یک درام تعاملی/ رمان مصور است که شکل مدرن‌شده‌ی رمان Gaston Leroux است. این رمان زیبا تا به حال منبع الهام فیلم‌ها و نمایش‌های زیادی بوده است؛ اما در این بازی شما تقریبا همه‌ی کاراکترهای رمان را کنترل می‌کنید و تجربه‌ی متفاوتی با داستان آن خواهید داشت. داستان بازی نسبتا پیچیده است؛ اما در طی صحبت‌هایی که با بقیه خواهید داشت و تعاملاتی که با محیط انجام می‌دهید، به تدریج رازهای بازی مشخص می‌شود و ارتباط بیشتری با آن خواهید گرفت.

گرافیک بازی شباهت زیادی به FF XV Pocket Edition دارد. شخصیت‌ها پیچیدگی‌های مناسبی دارند و زمان بازی هم نسبتا طولانی است. با وجود همه‌ی نکات مثبت و زیبایی‌های داستان و گرافیک، اگر طرفدار بازی‌های تعاملی نباشید نمی‌توانید با آن ارتباط بگیرید؛ حجم دیالوگ‌ها بسیار زیاد است و چالش خاصی هم در گیم‌پلی بازی وجود ندارد. بنابراین برخلاف Life Is Strange و Inner World این بازی را نمی‌توان به همه توصیه کرد و طرفداران خاص خودش را خواهد داشت.

Forgotten Anne

forgotten anne

بدون شک زیباترین گرافیک و طراحی هنری در بین بازی‌های موبایلی لیست ما به این عنوان عالی می‌رسد. این بازی را می‌توان بلوغ بازی‌های پلتفرمر و دو بعدی داستانی حتی در میان بازی‌های کنسولی نام برد که از همه نظر یک بازی فوق‌العاده است. فقط کافیست چند تصویر از آن ببینید تا به زیبایی آن پی ببرید و متوجه طراحی کم‌نظیر آن بشوید. بدون شک طرفداران انیمه با دیدن این بازی بسیار ذوق‌زده و خوشحال خواهند شد.

داستان بازی در مورد دختری به نام Anne است که در سرزمین فراموش شده سعی بر ایجاد نظم و آرامش دارد. حالا این آرامش به هم خورده و گروهی شورشی سعی بر از بین بردن این سرزمین را دارند و می‌خواهند پل بین این سرزمین و جهان انسانی را نابود کنند. با نابودی این پل هیچکس از این سرزمین قادر به رفتن به جهان انسان‌ها نخواهد بود و این شامل Anne و رئیسش، بانکو، نیز می‌شود. Anne وظیفه دارد این شورش را خنثی کرده و نظم و آرامش را به این جهان بازگرداند.

داستان بازی پیچ و خم‌های زیادی دارد و شما را تا پایان گیم‌پلی نسبتا کوتاه و چند ساعته‌ی بازی پای خود می‌نشاند. سکوبازی‌های بازی گاها طولانی‌تر از حدانتظار است اما به هیچ عنوان خسته‌کننده نمی‌شوند. همچنین تصمیمات شما تغییراتی در گیم‌پلی و داستان به وجود خواهد آورد. این بازی نیز مانند عنوان Life Is Strange برای پلتفرم‌های نسل هشتم و نهم و PC نیز در دسترس است و جالب است بدانید که در بازار‌ کنسولی نیز موفقیت خوبی کسب کرده است.

Opus: Rocket Of Whispers

معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل - گیمفا

این عنوان یک بازی داستان‌محور بسیار متفاوت و زیبا است که شما را تا پایان پای خود نگه خواهد داشت. اگر فکر می‌کنید ژانر مترویدوانیا، ادونچر اشاره و کلیک و بقا نمی‌توانند باهم ترکیب شوند؛ Opus: Rocket Of Whispers در قامت یک بازی موبایلی فکرتان را نقض خواهد کرد! در این بازی در نقش جان قرار می‌گیرید؛ کسی که قادر به تعامل و ارتباط با ارواح است و می‌توانند با آن‌ها صحبت کند و حرف‌هایشان را بشنود. همچنین فردی به نام Wich Fey همراه و دوست شما در طول بازی است و هسته‌ی داستان بازی از ارتباط این دو شکل می‌گیرند.

اوایل بازی کاملا اشاره و کلیک است و به تدریج ژانرهای دیگر بازی هم از راه می‌رسند. قسمت‌های بقای بازی به صورت دوربین ایزومتریک است و شما باید موادی مثل چوب و آتش‌زا را پیدا کنید و در سرمای بازی زنده بمانید. همچنین جهان بازی مثل بازی‌های مترویدوانیا به خوبی قابل گشت و گذار است و به تدریج مهارت‌هایی برای پیشبرد بازی کسب خواهید کرد و به مکان‌های قبلی به تعدد بازخواهید گشت. با این حال آن‌چیزی که شما را تا انتها جذب بازی می‌کند، داستان پرپیچ و خم و زیبای آن است.

What Remains Of Edith Finch

معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل - گیمفا

این بازی یکی از بهترین عناوین داستان‌محور سال ۲۰۱۷ بود که حتی تواست نامزد بهترین بازی سال شود و بسیاری از مجلات نیز آن را لایق بهترین بازی سال دانستند! این بازی داستان بسیار عجیب و جالبی دارد و تنها در ۲ الی ۳ ساعت قابل تمام کردن است. با این حال ارزش تکرار بازی هم کم نیست و می‌توانید بعد از اتمام بار دیگر به روش‌های متفاوت دیگری آن را به پایان برسانید.

این عنوان داستان Edith Finch را روایت می‌کند. او تنها بازمانده‌ی خاندان Finch است که در طی بازی داستان زندگی خودش و اجدادش را برای فرزند به دنیا نیامده‌اش می‌نویسد. اکثر افراد این خاندان به طور عجیبی در کودکی یا نوجوانی از بین رفته‌اند و Edith سعی بر پرده‌برداشتن از علت این مرگ‌ها دارد. داستان بازی بسیار تلخ و تاریک است و صحنه‌های احساسی و زیبای زیادی هم در آن خواهید دید.

به جز داستان بازی که کیفیت بسیار بالایی دارد، گرافیک بازی نیز کاملا واقع‌گرایانه است و شاهد یکی از بهترین گرافیک‌ها در میان بازی‌های موبایلی هستیم؛ به طوری که بعضی از گوشی‌های میان‌رده نیز در اجرای روان آن به مشکل می‌خورند! گیم‌پلی بازی یک Walking Simulator است و خانه‌ی اجدادی فینچ‌ها را در طی آن جستجو خواهید کرد.

Encodia

معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل - گیمفا

بازی در نئو برلین سال ۲۰۶۲ روایت می‌شود. نئو برلین یک مکان تاریک و فاسد است که توسط ادارات و شرکت‌های بسیار بزرگ اداره می‌شود و تقریبا اثری از انسانیت در آن باقی نمانده. تینا یتیمی ۹ ساله است که توسط یک ربات بامزه و قوی‌هیکل به نام Sam53 محفاظت می‌شود. این ربات وظیفه دارد از تینا به هر قیمتی محافظت کند. تینا بچه‌ای است که به دلیل مرگ زودهنگام پدر و مادرش یاد گرفته به تنهایی از پس خود بربیاید و غذا و مواد لازم برای زندگی‌اش را از جاهایی که کسی فکرش را هم نمی‌کند به دست بیاورد. با این حال وقتی تینا وصیت پدرش را می‌فهمد ،زندگی‌اش به کل تغییر می‌کند.

او حالا وظیفه دارد تا ماموریت نیمه‌تمام پدرش را مبنی بر نجات جهان از فساد کامل کند و Sam53 در این راه همراه او خواهد بود. سم و تینا یک ماجراجویی بسیار زیبا و پر از ربات‌ها و انسان‌های جالب و عجیب و غریب را پشت سر می‌گذارند و وقتی پازل‌ها و معماهای فکرشده‌ی بازی با دیالوگ‌های خوب و شخصیت‌پردازی بازی ترکیب می‌شود؛ یک تجربه‌ی بسیار خوب و فراموش نشدنی برای گیمر رقم می‌خورد. تینا و سم در این مسیر سعی بر فهمیدن معنای واقعی زندگی دارند و شاید داستان بازی برای شما هم تاثیرگذار باشد.

Inua: A Story in Ice And Time

معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل - گیمفا

آخرین بازی لیست ما نیز یک عنوان ماجراجویی اشاره و کلیک است. این اثر در سه خط زمانی روایت می‌شود و داستان بسیار غنی همراه با معماهای باکیفیت دارد. استایل گرافیکی بازی نیز بسیار زیبا و در عین حال ساده است و هیچ مشکلی با اجرای روان آن نخواهید داشت. خط زمانی اول بازی که در زمان حال روایت می‌شود، مربوط به یک خبرنگار به نام تینا است که سعی بر پرده برداشتن از علت ناپدیدشدن کشتی فرانکلین، یک باستان‌شناس قهار در قرن نوزدهم، را دارد.

سرنوشت تینا به شکل عجیبی با پیتر، یک فیلم‌ساز در دهه‌ی ۱۹۵۰ که یک عملیات نظامی را در آن زمان تحت نظر داشته و سایمون، یک ملوان در کشتی فرانکلین گره خورده است. شما مدام بین این زمان‌ها به اختیار خود یا اجبارا جابجا می‌شوید تا راز ارتباط این ۳ فرد را بیابید. داستان بازی کیفیت بالایی دارد و معماهای آن نیز کمی سخت‌تر از عناوین دیگر نام‌برده در لیست ما است.


به پایان مقاله‌ی بهترین بازی‌‌های داستان‌محور موبایلی رسیدیم. اگر عنوان دیگری نیز مدنظر شما است، در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

Moein MM2DARKSIRENامیر حسینPlayStation Studios PS5EspressomeysambTruegamer

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل - گیمفا
معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل - گیمفا
معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل - گیمفا
معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل - گیمفا
معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی بهترین بازی‌های داستانی برای موبایل - گیمفا