علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before
علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before
علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before
علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before

علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before

ابوالفضل مناف زاده
۱۳:۰۰ ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before

توسعه‌دهنده‌ی بازی The Day Before مدتی پیش مورد حملۀ بی‌رحمانه‌ی گیمرها قرار گرفته است و در این مقاله قصد داریم تا به این موضوع از زوایای مختلف نگاهی بیندازیم.

متأسفانه، صنعت بازی‌های ویدیویی فهرستی بلند بالا و طولانی از توسعه‌دهندگان و کارمندانی دارد که هر کدام به نحوی مورد سوءرفتار قرار گرفته‌اند. همچنین، برخی از این افراد گاهی از سوی مقامات ارشد خود احترام خاصی نمی‌بینند و ممکن است به اندازه‌ی زحماتشان پول دریافت نکنند. این موضوع برای صنعتی که سالانه میلیاردها دلار درآمد دارد و به شکل تصاعدی رشد می‌‌کند مایه شرم‌ساری و خجالت است.

به احتمال زیاد در طول سال گذشته نام بازی The Day Before را شنیده‌اید. این عنوان توسط یک توسعه‌دهنده‌ی مستقر در سنگاپور به نام فنتستیک (Fntastic) در ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۲۱ معرفی شد و بی‌درنگ توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این بازی که در آمریکای پساآخرالزمانیِ مملوء از زامبی‌ها و تعداد کمی از بازماندگان شیوع یک ویروس مرگبار در جریان است، نوید یک تجربه‌ی MMO در قالب یک بازی AAA را می‌دهد. این بازی سعی دارد تا محیط جهان آزاد خود را با گیم‌پلی آنلاین و گروهی و مکانیک‌های وحشت-بقاء ترکیب کند.

با توجه به چیزهایی که دیده‌ایم، این بازی بسیار جاه‌طلبانه است و بر اساس جزئیاتی که تاکنون در مورد آن منتشر شده و ویدیویی که از گیم‌پلی آن دیده‌ایم، می‌توان روی ادعای مذکور پافشاری کرد. همانطور که اشاره شد، این بازی در زمان معرفی خود در سال گذشته سر و صدای زیادی به پا کرد و در واقع این سر و صدا به قدری زیاد بود که برای مدتی در صدر فهرست مورد انتظارترین بازی‌های فروشگاه استیم نامش دیده می‌شد.

علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before

بدون شک پروژه‌ای به این بزرگی کارهای بزرگ‌تر و زمان بیشتری را برای ساخت طلب می‌کند و اگر روزی انگیزه‌ی این افراد بنا به هر دلیلی کاهش پیدا کند، بدون تردید با تاخیر و افت کیفیت محصول نهایی روبه‌رو خواهیم شد. شاید خیلی ساده لوحانه باشد که بدبین بودن گیمرهای امروزی نسبت به اکثر توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی را یک ادعای کذب قلمداد کنیم.

در واقع، استودیوی فنتستیک نیز از این قاعده مستثنی نیست و مدتی پیش به دلیل اشتباه خود، به سرتیتر اخبار بازی‌های ویدیویی تبدیل شد، چرا که مقامات ارشد این استودیو اعلام کرده‌اند که برخی از کارمندانشان بدون هیچ حقوقی در حال کار روی این پروژه هستند و توسعه‌دهندگان شاغل در آن هر کدام به صورت داوطلبانه گوشه‌ای از این پروژه را دست گرفته‌اند.

وبسایت رسمی این توسعه‌دهنده چنین توضیح می‌دهد که هر یک از کارمندان خود را به صورت داوطلبانه استخدام کرده است. در واقع، دو نوع داوطلب در این استودیو در حال فعالیت هستند: داوطلبانی که به صورت تمام وقت با حقوق کارمندی در حال فعالیت در این شرکت هستند و داوطلبان پاره وقتی که بدون دریافت حقوق روی پروژه‌ی این استودیو فعالیت می‌کنند و تنها مزایای آن‌ها «پاداش، گواهی مشارکت و کدهای رایگان» است

وب‌سایت این توسعه‌دهنده می‌گوید:

داوطلبان پاره‌وقت در فنتستیک فعالیت‌های مختلفی از ترجمه گرفته تا نظارت‌ها را انجام می‌دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند از مهارت‌های منحصر به فرد خود برای بهبود شرایط پروژه‌های ما یا خلق ویژگی‌های خاص جدید استفاده کنند.

موضوع اصلی این است که موضع این استودیو در قبال افراد فعال چندان عادلانه نیست و هر کارمند و کارگری در هر صنعتی که فعالیت دارد باید در ازای کاری که انجام می‌دهد دستمزد دریافت کند و زحماتش جبران شود. این به معنای واقعی کلمه اساسی‌ترین قانون در زمینه‌ی کار است. در این شرایط، یک استودیو داریم که تقریباً صد کارمند به صورت تمام وقت از سراسر جهان در آن کار می‌کنند و در حال توسعه‌ی یک بازی MMO جهان آزاد عظیم هستند و این استودیو بدون هیچ تعارفی اعتراف می‌کند که به کارمندانش حقوق ثابت نمی‌دهد. حال اگر این بازی منتشر شود و به موفقیت عظیمی برسد، چه تضمینی برای پرداخت حق و حقوق کارمندانش وجود دارد؟

علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before

موضوعی که اوضاع را بدتر کرد، پاسخ استودیوی فنتستیک به این جنجال بود. این استودیو نه تنها هیچ وعده‌ای برای تغییر در سیاست‌ عجیب و غریب خود نداد، بلکه از آن‌ دفاع کرد. این استودیو در بیانیه‌ای به رسانه‌ی استرالیایی Well Played گفت بخشی که کارمندان به صورت داوطلبانه در آن فعالیت دارند به امور مربوط به کدنویسی یا خود پروژه مربوط نمی‌شود، بلکه روی مواردی مانند بومی‌سازی و اعتدال تمرکز دارد.

حال که چه؟ اشکالی ندارد که این افراد حقوقی دریافت نمی‌کنند؟ فنتستیک تمام تلاش خود را می‌کند تا چنین به نظر برسد که مواردی نظیر بومی‌سازی بخش مهمی از توسعه‌ی بازی نیستند، اما لازم نیست درک کاملی از روند مرسوم توسعه‌ی یک بازی داشته باشید تا متوجه شوید که این موضوع نمی‌تواند حقیقت داشته باشد و حتی ممکن است اهمیت آن برای این بازی دو چندان باشد. بازی The Day Before یک اثر MMORPG است که بر اساس تعاملات آنلاین و اجتماعی ساخته شده و این بدان معنی است که اعتدال و بومی‌سازی بخشی مهم از این پروژه خواهد بود.

بدون مواردی نظیر بومی‌سازی و اعتدال، این بازی هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت. به ادعای وب‌سایت این استودیو، داوطلبانی که بدون مزد در حال کار روی این پروژه هستند، می‌توانند مهارت‌های منحصربه‌فرد خود را برای بهبود شرایط پروژه یا ایجاد ویژگی‌های منحصر به فرد جدید به کار بگیرند؛ به این معنی که کار آن‌ها لزوماً محدود به تعدیل و بومی‌سازی نخواهد بود.

در همین حال، این توسعه‌دهنده طی بیانیه‌ای به Eurogamer توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت:

سال گذشته، ما بومی‌سازی (بازی) Propnight را به یک استودیوی بزرگ معروف و متخصص در این زمینه واگذار کردیم، اما نتیجه‌ی کار آن‌ها چندان خوب نبود. بیشترِ آن باید با کمک داوطلبان مشتاق ما دوباره انجام می‌شد و ما به کمک این افراد باگ‌های Propnight را یافتیم، با متقلبان برخورد کردیم و حتی Discord خود را سازماندهی کردیم.

جالب است که آن‌ها به این دلیل از سیاست غلط خود دفاع می‌کنند چون پیش‌تر آن را انجام داده‌اند و نتیجه‌ی خوبی حاصل شده است. بنابراین ادامه دادن به این سیاست مشکلی ندارد. طبعاً روند بومی‌سازی بازی قبلی این استودیو با پرداخت هزینه صورت گرفت و رضایت بخش نبود، در حالی که کار روی بومی‌سازی این بازی توسط داوطلبان بدون مزد رضایت‌بخش بود، بنابراین آن‌ها ترجیح می‌دهند که به مورد دوم پایبند باشند؟

علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before

بازی The Day Before یک اثر بزرگ و جاه‌طلبانه است که توسعه‌ی آن را استودیویی برعهده دارد که پیش‌تر تجربه‌ی ساخت بازی‌ای در این مقیاس را نداشته است. این بازی تنها چند هفته قبل از تاریخ عرضه‌ی ابتدایی خود تا ماه مارس سال ۲۰۲۳ تاخیر خورد تا روند انتقال آن به موتور Unreal Engine 5 انجام شود. با نگاهی به همه‌ی این عوامل در کنار هم، نمی‌توان در مورد بازی و آن چه که در پشت صحنه‌ی آن در حال رخ دادن است، شک نکرد.

این که آیا The Day Before به وعده‌های بلند پروازانه‌ی خود عمل می‌کند یا نه، هیچ جوابی ندارد. نگران‌کننده‌ترین چیز در این مقطع زمانی، سیاست‌های اتخاذ شده توسط استودیوی فنتستیک است، زیرا درخواست کمک از مردم بدون پرداخت هیچ مزدی مشکل‌ساز خواهد بود. امید است که این استودیو در سیاست‌های خود تغییر بزرگی اعمال کند و حداقل مزد ممکن را برای کارمندانش در نظر بگیرد.

MavrickAMIR WAZOWSKIAnimalsHunTeR007IrNDARKSIRENirinosعلیTheRockSami 227Boogiman0zadeGrandWardenEzio Auditore da FirenzeKratos˝KianCarddragonjohn117BehzaadA Slashmariomore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before
علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before
علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before
علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before
علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Ninja theorey گفت:

    این افراد داوطلبانه برای گواهی مشارکت یا همون سابقه کار به امید یافتن شغلی در آینده در شرکت مزبور فعالیت میکنند و این مورد در همین مملکت بسیار وجود داره.که اگر غیر این بود مطمئن باشید شرکت اصلا این نیروها استخدام نمیکرد و با همان نیروهای رسمی خودش به کار ادامه میداد.

    AMIR WAZOWSKIBehzad zargarylegendboyirinosعلیTheRockM.KhKratos˝KianPlaystation x Bungiemore
  • CALIBERISM گفت:

    نمیدونم این مطلب صرفا یه متن ترجمه شده‌ست یا توسط گیمفا نوشته شده، ولی کسانی که اینو نوشتن مشخصا هیچ اطلاعات، ادراک و دانشی از وضعیت و حقیقت گیم ایندوستریز ندارن! یه تیم کوچیک که داره روی یه پروژه جاه طلبانه کار می‌کنه قطعا نیاز پیدا می‌کنه که به صورت مشارکتی با آرتیست‌ها، توسعه‌دهنده‌ها و بقیه رول های درگیر مراحل توسعه همکاری کنه تا بتونه تجربه بهتری به من و شما ارائه بده؛ حالا این که بعضاً یکی میاد و به همچین چیزی گیر میده و بعد از همون گیم لذت میبره عند تاریکی قضیه و عمق ناآگاهیه.

    چندین تیم داخل ایران هم جمع شدن و دارن روی پروژه های بزرگی کار میکنن، واقعا بزرگ؛ همه یوبیسافت یا بقیه شرکتهای بزرگ نیستن که ۳۰۰۰ نفرو جمع کنن و ماهانه ۱۰k$ طبق قرارداد پرداخت کنن، خیلی از شاهکار های تاریخ گیم هم توسط همین گروه‌هایی خلق شده که بدون چشم داشت مادی روی پروژه ها وقت و انرژی گذاشتن و گیمرا لذتشو بردن!
    حالا اینکه یه منتقد این ذوق، عشق به خلق اثر و همکاری رو ببینه و ناراحت شه دلیلش چیه دقیقا؟ منتقدان گیم مدافع حقوق دولپرا هم هستن ؟! ؛)…

    irinosTheRock
  • NRG-souls گفت:

    The Day Before شاید جذاب بنظر برسه ، اما ایده ای که داره ، شاید ده سال دیگه ناتی داگ بتونه اجرا کنه ، بنظر من این بازی تقلیدی از Division اما تو تم آخر الزمانیه ، نه ایده جدیدی داشته نه تیپ بزرگی که بخوایم امیدوار باشیم ، من یکی که شک ندارم با اون گیمپلی که ازش دیدم این بازی به جایی برسه

    irinosnaryhdM.KhAmir :))
  • mamad1166 گفت:

    کاش وضعیت شغلی و حقوقی ما هم برای کسی مهم بود

    77legendboyirinos
  • کوروش گفت:

    به سابقه ی بازی های این استودیو نگاه کنین متوجه میشین که اصلا در حد چیزی که قول دادن نیستن
    یه استودیویی که بازیش این همه جاه طلبانه هستش و واقعا کارشون بی اشکال هست, هیچ وقت نمیرن بازی رو بخاطر تغییر موتور یک سال تاخیر بزنن , تا حالا بازی های این استودیو چیزی کمتر از افتضاح نبوده و از تریلر بازی معلوم بود یه کاسه ای زیر نیم کاسه هستش

    کوروش77irinosM.Kh
  • یکی از بازی هایی که بدجور منتظرشم

    irinos.M.Kh
  • Zabi گفت:

    مشکل ضعف قوانین کاری و استخدامی کشور سنگاپور هست که به کارفرما اجازه ی استخدام بدون حقوق را می دهد. در کل در کشورهای جنوب شرق آسیا موضوع حق و حمایت قانونی از کارگران و کارمندان بصورت ظالمانه ای فراموش شده است و از آن بدتر این است که این ظلم در عرف جوامعشان هم پذیرفته شده است.

    77fbjgirinosعلیM.Kh
  • یکی از بازی هایی که بدجور منتظرشم واقعا

    M.Kh
  • Behzaad گفت:

    اصولا شرکت های آسیای شرقی خیلی حقوق کارگر رو زیر پا میزارن. و قانونی هم در کشور هاشون نیست که بر علیه شون اقدامی کنه. و جالب اینجاست که مدیران این شرکت ها به هیچ عنوان مایل نیستند بخش های مرکزی شون مثل استودیو های اصلی در مثلا آمریکا و یا آلمان یا کلا غرب داشته باشن.

    چون در اونجا نمیتونند مثل کشور خودشون به کارگر یا کارمند سخت بگیرن. من تجربه کار با شرکت های ژاپنی رو داشتم در کلیت شاید محصول نهایی شون خروجی خوبی (نه عالی) رو داشته باشه اما اخلاق کاری شون خیلی مضخرفه

    علیM.Kh
  • یه زمانی بازیساز شدن حالا اعم هر کدام از بخش های آن ، یه کار هیجان انگیز و سرشار از خلاقیت و نوآوری بود که هیچگاه تکراری و خسته کننده نمی شد ( حداقل اینگونه به نظر می رسید) اما از زمانی که صنعت سازی شد و قدرت اقتصادی بالایی کسب کرد ، ناشران و استودیو ها محافظه کار شدن و فقط رو ای پی هایی که موفقیت آنها تضمین شده بود سرمایه گذاری می کنند . ای پی های خلاقانه کاهش پیدا کرده و اگر پیشتر چند بازیساز با استعداد دور هم جمع می شدن تا یک بازی رو براساس ایده های خود هر چند جاه طلبانه رو به سرانجام برسانند شاید درآمد بالایی نداشت اما ریسک بالایی هم نداشت چون در نسل ششم و پنجم کنسول ها اکثر بازی ها توسط اینچنین تیم هایی تولید می شدن . اما الان یک بازیساز در حد یک کارمند درآمد دارد و اگر در ناشری بزرگ با تولیدات AAA هم باشد کسی که در مورد ایده تصمیم می گیرد گروه کوچکی از میان تعداد زیادی بازیساز خواهد بود و بقیه تنها پول می گیرند تا روند تولید را طبق خواست آنان پیش ببرند و همین موضوع تولید آثار باکیفیت و گیمرپسند رو افزایش می دهد اما دیگر شغل بازیسازی همانند گذشته هنر محسوب نمی شود و از آن خلاقیت و ابتکار بهره نمی جوید و یک بازیساز تازه کار مجبور است برای امرار معاش در این صنعت که تک و توک یک بازی مستقل محبوب می شود به ناشران بزرگ و کوچک مراجعه کند تا به عنوان یک کارمند ساده مشغول شود و همین امر این پیشه را در حد شغل های دولتی که شما صرفا فقط یک یا چند وظیفه معین دارید و آن را هم به همان شیوه که دستور داده شده یا در اساسنامه کاری ذکر شده انجام می دهید و این برای یک بازیساز که با این تفکر وارد این بازار شده که می تواند عناوین خلاقانه و تحول کننده بسازد عذابی بزرگ و دردناک خواهد بود.

    RyderM.Kh
علامت سوالی بزرگ و بی پاسخ به نام The Day Before