۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند
۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند
۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند
۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند

۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند

نصیر فرزان
۱۷:۱۸ ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند

رخدادها و پیشامدهای عجیب، همواره جزئی از صنعت گیم بوده‌اند. در این مقاله، به برخی از عجیب‌ترین وقایعی که در این سال‌ها شاهدشان بوده‌ایم خواهیم پرداخت.

صنعت گیمینگ در طول این سال‌ها، شاهد حوادث و رخدادهای متحیرکننده بسیاری بوده است. از تصمیمات عجیبی که عملاً باعث ورشکستگی برخی کمپانی‌ها شده‌اند گرفته، تا وقایع خطرناک و بعضاً مجرمانه. با این حال، برخی از این حوادث به قدری متحیرکننده هستند که در حافظه همه‌ی ما جا خوش کرده‌اند‌ و به فراموشی سپردنشان عملاً غیر ممکن است. اتفاقاتی که همه‌ی جامعه گیمینگ، باید از تکرارشان پرهیز کنند. در این مقاله، به ذکر برخی از عجیب‌ترین وقایع و داستان‌های رخ داده در صنعت گیمینگ خواهیم پرداخت.

Cooking Mama: Cookstar

۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند

یکی از فرنچایزهای معروف کنسول‌های DS و Wii، مجموعه Cooking Mama است. این بازی بیشتر مخصوص کسانی بود که به دلیل سن پایین‌شان، اجازه تجربه هیچ عنوان دیگری را نداشتند و معمولا یکی از نسخه‌های Cooking Mama، در کولکسیون بازی‌های این افراد وجود داشت. Cookstar، یک بازی سرگرم‌کننده و جذاب بود و احتمالا به همین دلیل است که جنجالی که حول محور این بازی ایجاد شد، به یک رویداد خبرساز تبدیل شد.
ماجرا از این قرار است که ناشر بازی Cooking Mama به نام پلنت اینترتینمنت (Planet Entertainment)، بدون اجازه استودیوی آفیس کری‌ایت (Office Create) که صاحب‌ امتیاز این IP محسوب می‌شد، اقدام به عرضه Cookstar در سال ۲۰۲۰ نمود. در این زمان، استودیوی آفیس کری‌ایت اعلام کرد که بازی در هنگام عرضه هنوز کامل نبوده است و پیش از این‌که مشکلات آن برطرف شوند، شرکت ناشر اقدام به عرضه‌ی بازی کرده است. نکته جالب توجه این است که با وجود تمام ماجراهایی که پس از عرضه بازی Cookstar ایجاد شد، این بازی هنوز هم برای خرید روی کنسول‌های Switch و پلی استیشن ۴ در دسترس است؛ آن‌ هم در حالی که کماکان نام پلنت اینترتینمنت، به عنوان ناشر بازی در وبسایت Cooking Mama درج شده است. این در حالیست که استودیوی آفیس کری‌ایت، هرگز نسخه پلی استیشن ۴ بازی را از نظر کیفی تایید نکرده است؛ در واقع این استودیو تا پیش از اعلامیه‌ای که توسط پلنت اینترتینمنت منتشر شد، هیچ اطلاعی از عرضه‌ی نسخه پلی استیشن ۴ بازی نداشت!

استفاده غیر قانونی Silicon Knights از Unreal Engine

۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند

زمانی از استودیوی سیلیکان نایتس (Silicon Knights)، که بازی بسیار خوب Eternal Darkness: Sanity’s Requiem را تولید نموده است، به عنوان یکی از بهترین توسعه‌دهنده‌های سوم شخص یاد می‌شد. این در حالیست که بازسازی عنوان Metal Gear Solid: The Twin Snakes، یکی دیگر از ساخته‌های این استودیو محسوب می‌شود. اما جنحال‌های این استودیو، پس از انتشار این دو بازی محبوب شروع شد. ماجرا از جایی شروع می‌شود که سیلیکان نایتس، اقدام به شکایت از اپیک گیمز (Epic Games) به دلیل کمبود برخی از ویژگی‌ها در Unreal Engine 3 نمود. برای تقابل به مثل، اپیک گیمز نیز اقدام به شکایت از سیلیکان نایتس کرده و مدعی شد که بازی‌های X-Men: Destiny و Too Human، توسط نسخه‌ی غیر رسمی Unreal Engine ساخته شده‌اند.

پس از جنجال‌های زیاد، دادگاه به نفع اپیک گیمز رأی صادر نمود و اعلام کرد که استودیوی سیلیکان نایتس، چندین بار به صورت عامدانه از کدهای اپیک گیمز در بازی‌های خود استفاده کرده و آن‌ها را به نام خود منتشر کرده است. نکته جالب این است که هر دو بازی Too Human و X-Men: Destiny، عناوین بسیار بدی بودند و با نظرات منفی از سوی بازیکنان و منتقدان مواجه شدند. در واقع سیلیکان نایتس هم در دادگاه شکست خورد و هم محصولات نهایی آن‌ها که با موتور تقلبی اپیک گیمز ساخته شده بود، نسبت به عناوین قبلی‌شان یک ناکامی بزرگ محسوب می‌شدند.

Hot Coffee

۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند

کدهای استفاده شده در بازی‌های رایانه‌ای بسیار پیچیده هستند. اما تجربه ثابت کرده است که اگر شما راجع به محتوای موجود در دیسک‌هایتان با بازیکنان صادق نباشید، این قضیه تا ابد مخفی نخواهد ماند. مدت کوتاهی پس از انتشار بازی Grand Theft Auto: San Andreas، یک مینی‌گیم به نام Hot Coffee در بازی یافت شد که به بازیکنان اجازه می‌داد تا با یکی از شخصیت‌ها رابطه جنسی برقرار کنند. با وجود این‌که سعی شده بود تا از میزان برهنه‌گی این مینی‌گیم کاسته شود، اما در پایان شما قادر به دیدن جزئیات زیادی در این بخش بودید! پس از انتشار خبر وجود این مینی گیم در بازی، استودیوی راک‌استار (Rockstar) هکرها را به دست‌‌کاری کدهای بازی‌ متهم کرد.

حقیقت این است که این مینی گیم، در نسخه‌ی منتشر شده از بازی Grand Theft Auto: San Andreas وجود نداشت اما مدارکی که بعدها منتشر شد نشان می‌دادند که کدهای این مینی گیم، در واقع توسط راک‌استار ایجاد و در بازی گنجانده شده بود و هکرها در ایجادشان هیچ نقشی نداشتند. با توجه به استانداردهای امروزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای، محتوای مینی‌گیم Hot Coffee، چندان برهنه محسوب نمی‌شود اما این جنجال‌ها دقیقا زمانی به پا خواست که صحبت راجع به تاثیرات فرنچایز GTA بر نوجوانان، نقل مجالس قانون‌گزاران امریکایی بود. این موضوع در مجموع به ضرر راک‌استار خاتمه یافت چرا که برای مدتی، در تولید دیسک‌های جدید San Andreas خلل ایجاد شد و بازی صرفاً توسط قشر بزرگ‌سال قابل خرید بود. این رویه تا زمانی که کدهای مینی‌گیم Hot Coffee از دیسک‌های جدید حذف شدند، ادامه داشت.

CSGO Lotto

۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند

پس از پیدایش اینترنت، مساله قمار شکل و شمایل دیگری به خود گرفته است و به شرط‌بندی روی بازی‌های ورزشی و انجام پوکر به صورت آنلاین خلاصه نمی‌شود‌. فروش آیتم‌های دیجیتالی مختلف توسط بازی‌هایی از قبیل Counter-Strike: Global Offensive، یکی دیگر از راه‌های کسب درامد توسط استودیوهای سازنده بازی‌های رایانه‌ای بوده است. موضوعی که پای تعدادی از یوتوبرها را نیز به قضیه باز نموده است. CSGO LOTTO، وبسایتی است که به بازیکنان Counter-Strike: GO اجازه می‌داد تا پوسته‌های سلاح‌ خود را در یک ظرف دیجیتالی انداخته و سپس این سلاح‌ها به صورت رندوم به یکی از بازیکنان اهدا می‌شد؛ بعداً این افراد قادر بودند تا از سرویس‌های سوم شخص به منظور فروش این سلاح‌ها در ازای پول واقعی استفاده کنند. مشکل این موضوع این‌جا بود که ترور مارتین (Trevor Martin) و تام کسل (Tom Cassell)، در حال ساخت ویدیوهایی بودند که آن‌ها را در حال استفاده از این وبسایت نشان می‌داد و این افراد این‌که سایت CSGO Lotto متعلق به آن‌ها بود را مخفی کرده بودند. مارتین در یکی از ویدیوهای جنجالی خود، به نام سایت مذکور اشاره اما اعلام کرد که هیچ نقشی در آن ندارد. از آن‌جایی که سایت CSGO Lotto متعلق به این دو نفر بود، این احتمال بالقوه مطرح شد که تمام ویدیوهایی که آن‌ها را در حال پیروز شدن نشان می‌داد، در واقع نتیجه‌ی تبانی بوده است. نکته‌ی جالب و عجیب ماجرا این‌ بود که این دو نفر در دادگاه متهم شناخته نشده و فقط به آن‌ها اخطار داده شد مبنی بر این‌که اگر در آینده در چنین قضایایی دخیل شوند، باید از قبل راجع به نقش خود در آن‌ها اطلاع‌رسانی کنند!

Intellivision Amico

۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند

یکی از قضایای باور‌نکردنی این لیست که هنوز هم ادامه دارد، به برند کنسولی مربوط می‌شود که بعد از مدت‌ها دوباره احیا شد. اینتلیویژن (Intellivision)، نام سیستم گیمینگی است که در دهه‌ی ۸۰ میلادی برای رقابت با Atari 2600 وارد بازار شد. این کنسول هیچ‌وقت به یک دستگاه پرطرفدار تبدیل نشد اما از آن‌جایی که نوستالژی استفاده دوباره از این کنسول در ذهن طرفداران جای داشت، بازی‌سازی به نام تامی تالاریکو (Tommy Tallarico)، تصمیم گرفت تا دوباره این دستگاه را این بار با نام اینتلیویژن آمیکو (Intellivision Amico) در سال ۲۰۱۸ احیا نماید؛ اما اتفاقاتی که در ادامه روی داد، یک افتضاح تمام و کمال را به بار آورد. تاخیرهای مکرر و چندین ساله، باعث شده‌اند تا این کنسول تا این لحظه ( ژوئیه‌ی ۲۰۲۲) کماکان به بازار عرضه نشود. این در حالیست که تامی تالاریکو، در این مدت سِمت خود به عنوان مدیر اجرایی شرکت را از دست داده است و در پُست دیگری به انجام وظیفه‌ مشغول است. اخیراً کمپینی به منظور تامین بودجه‌ی کافی برای تولید کنسول Intellivision Amico برگزار شد اما به دلیل عدم حمایت کافی از سوی سرمایه‌گزاران، این کمپین بدون نتیجه پایان یافت‌. این‌که این کنسول در آینده به بازار عرضه شود و بازیکنان آن را در ویترین‌ فروش‌گاه‌های مختلف ببینند، در حال حاضر یک موضوع بعید و باورنکردنی محسوب می‌شود‌.

Aliens: Colonial Marines

۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند

اگر قرار باشد فاجعه‌آمیز‌ترین عناوین قرن ۲۱ را نام بگیریم، قطعاً یکی از آن‌ها Aliens: Colonial Marines خواهد بود. این بازی بدترین شوتر اول شخص ساخته شده تاکنون نیست اما در کمال تعجب، فقط چند ماه پس از عرضه‌ی بازی تحسین‌شده‌ی Borderlands 2 توسط استودیوی گیرباکس سافتور (Gearbox Software) منتشر شد. انتطارات از این بازی بسیار زیاد بود. این در حالیست که رئیس استودیو آقای رندی پیچفورد (Randy Pitchford)، از این بازی به عنوان دنباله‌ی رسمی Aliens یاد می‌کرد اما این عنوان پس از عرضه، ثابت کرد که لیاقت انتظار بی‌صبرانه‌ی بازیکنان را ندارد. Aliens: Colonial Marines دارای مشکلات بسیاری بود. هوش مصنوعی بسیار بد دشمنان، تنها یکی از نقایص این بازی محسوب می‌شد. پس از مدتی، گیرباکس سافتور تصمیم گرفت با عرضه‌ی یک به‌روزرسانی، این مشکل را برطرف کند. این استودیو نام آپدیت خود را Fixing a Typo (اصلاح یک مشکل کوچک) گذاشت. در این زمان هکرها با دست‌کاری یکی از کدهای موجود در بازی، باعث شدند تا رفتار دشمنان به مراتب تهاجمی‌تر از قبل شود.

گاه و بی‌گاه بازی‌های بدی روانه‌ی بازار می‌شوند؛ حتی استودیوهای شناخته‌شده نیز از این قاعده مستثنا نیستند و بعضاً تولیدات‌شان در حد انتظارات عمل نمی‌کنند. با این‌حال، موضوع سوال‌ برانگیز راجع به بازی Aliens: Colonial Marines این بود که هرگز مدت زمان توسعه‌ی آن، توسط استودیوی گیرباکس سافتور مشخص نشد. یکی از کارکنان این استودیو گفته است که در ابتدا استودیوی تایم‌گیت (TimeGate)، مسئول ساخت بخش کمپین این بازی بود و گیرباکس سافتور صرفاً مسئولیت توسعه‌ی بخش چندنفره را بر عهده داشت. بعدها پیچفورد، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که صرفاً ۸۰ درصد از فرایند توسعه‌ی بازی بر دوش گیرباکس سافتور بوده است. لازم به ذکر است که ۳ ماه پس از عرضه‌ی بازی، استودیوی تایم‌گیت برای همیشه بسته شده و به فعالیتش پایان داد.

Game of War

۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند

شاید این بازی استراتژیک موبایل را به خاطر تبلیغاتش که ماریا کری (Mariah Carey) و کیت آپتون (Kate Upton) در آن‌ها حضور داشتند، به خاطر بیاورید. تبلیغات نه چندان جذابی که چندین سال قبل، به صورت مداوم و همه روزه در حال پخش بودند. ماجرا از جایی شروع می‌شود که یکی از توسعه‌دهنده‌های بازی به نام جینگ زنگ (Jing Zeng)، تصمیم گرفت برای سفر راهی شهر پکن شود. در سال ۲۰۱۵، FBI اقدام به دستگیری این کارمند استودیوی ماشین زون (Machine Zone) نمود. FBI، وی را متهم کرد که اطلاعات و فایل‌های محرمانه‌ استودیوی ماشین زون را به خارج از کشور انتقال داده است. این در حالیست که در نهایت زِنگ محکوم شناخته نشد و چندین سال بعد در دادگاه فدرال از آخرین اتهام بر علیه خود نیز تبرئه گردید.

Hatred

۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند

در دهه‌های اخیر، بسیاری از بازی‌هایی که قصد داشته‌اند تا یک تجربه هیجانی و متفاوت را برای بازیکنان رقم بزنند، در انجام‌ این‌کار ناکام مانده‌اند. فرنچایزهایی نظیر Duke Nukem و Postal، بیش از آن‌که به بازی‌هایی انقلابی تبدیل شوند، عناوینی غم‌انگیز محسوب می‌شوند. Hatred، یک بازی شوتر جدید بود که در آن تنها هدف بازیکن کشتار و نابودی جمعیتی از مردم، تا زمانی که خودش از بین می‌رود است. این بازی با هدف تبدیل شدن به یک عنوان جنجالی تولید شد و در دست‌یابی به این هدف موفق بود. جنجال‌آمیز بودن بازی Hatred، باعث شد تا عده زیادی به تجربه آن بپردازند و در محافل مختلف راجع به آن صحبت شود؛ آن هم در حالی که این عنوان در نهایت، یک بازی ضعیف با مشکلات متعدد بود. این در حالیست که رئیس استودیوی دیستراکتیو کری‌ایشنز (Destructive Creatios) آقای یاروسلاو زیلینسکی در شبکه‌های اجتماعی، گروه‌های افراط‌گرا تعقیب می‌کرد. وی در پاسخ به اتهامات، اظهار داشت که صرفاً به دلیل اطلاع از اخبار در این گروه‌ها عضویت داشته است؛ اما وقتی شما بازی‌ای تولید می‌کنید که در آن یک فرد سفیدپوست با سلاح‌های مختلف، به کشتار مردم می‌پردازد، این حرف شما سندیت زیادی نخواهد داشت.

Devotion

۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند

وقتی فروش‌گاه‌های دیجیتالی در همه‌ی دنیا در دسترس مردم قرار می‌گیرند، طبیعتاً می‌توان انتظار داشت که مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای قد علم کنند. Devotion، نام بازی ترسناکی است که توسط استودیوی تایوانی رِد کندل (Red Candle) ساخته شد. بعد از انتشار این بازی، مشخص شد که آرت یکی از شخصیت‌های بازی به نام Winnie the Pooh به رئیس جمهور چین ژی جینگ‌پینگ (Xi Jingping) شباهت دارد. موضوعی که باعث خشم و عصبانیت کاربران چینی استیم (Steam) شد. این موضوع باعث شد تا تولیدات استودیوی رد کندل، از استیم حذف شوند. پس از مدتی، یکی از رقبای بزرگ استیم به نام GOG، اعلام کرد که این شرکت نیز به دلیل شکایت بازیکنان، دیگر اقدام به فروش تولیدات رد کندل نمی‌کند؛ حتی آن بازی‌هایی که هیچ اثری از ژی جینگ‌پینگ در آن‌ها وجود نداشت. در نهایت استودیوی رد کندل تصمیم گرفت تا برای عرضه‌ی محصولات خود، یک فروشگاه آنلاین اختصاصی ایجاد کند. امروز شما می‌توانید از طریق این فروش‌گاه، بازی‌های Devotion و Detention را خریداری نمایید.

Cyberpunk 2077

۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند

تا پیش از عرضه، تصور بسیاری از اهالی صنعت گیم این بود که Cyberpunk 2077 به یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های تاریخ تبدیل می‌شود. بازی‌ای که توسط استودیوی لهستانی سی‌دی پراجکت رد (CD Projekt Red) توسعه یافت. انتظارات از این توسعه‌دهنده‌ی موفق که در سال ۲۰۱۵، بازی Witcher 3 را عرضه نمود به طور فزاینده‌ای بالا بود. تریلرها و نمایش‌های Cyberpunk، نمایان‌گر این بودند که وقایع بازی در آینده‌ای نزدیک در شهری مدرن روی می‌دهد و شما قادر به تعامل با شخصیت‌های بسیاری خواهید بود؛ اما پس از عرضه، مشخص شد که بازی به هیچ وجه آماده‌گی انتشار را نداشته است. خطاهای گرافیکی متعدد، خارج‌ شدن‌های مکرر و ناگهانی از بازی، اجرای ضعیف و بسیاری از مشکلات دیگر به خصوص روی کنسول‌های نسل هشتم، باعث شدند تا Cyberpunk 2077 با سیلی از انتقادات طرفداران رو‌به‌رو شود. مشکلات این عنوان به حدی زیاد بود که بسیاری از خرده‌فروش‌ها، شروع به پس‌ گرفتن بازی و بازپرداخت پول مشتریان نمودند. این در حالیست که فروشگاهپلی‌استیشن نیز برای ۶ ماه بازی را از دسترس خارج کرد. فاجعه‌ای که Cyberpunk در زمان عرضه خلق کرد، باعث شد تا به‌روزرسانی‌ها و بسته‌های الحاقی بعدی نیز با تاخیرهای متوالی مواجه شوند.

نسخه‌های نسل بعدی بازی نیز با مدتی تاخیر عرضه شدند و اعتماد جامعه‌ی گیمینگ به استودیوی سی‌دی پراجکت تا حد بسیار زیادی کاهش یافت.

PSN LulzSec

۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند

شاید امروز تصور این‌که در سال ۲۰۱۱ برای مدت ۲۳ روز پلی استیشن نتورک (PlayStation Network)، به دلیل حملات سایبری از دسترس خارج شد، موضوعی باورنکردنی باشد. در سال ۲۰۱۱، گروه LulzSec که اقدام به هک نمودن CIA و دیگر کمپانی‌های فعال در صنعت گیم نیز کرده است، موفق به نفوذ به سیستم امنیتی سونی شد؛ این موضوع سبب شد تا این شرکت به منظور رفع مشکلات و اطمینان از امنیت کاربران، برای مدتی PSN را از دسترس خارج کند. این حادثه باعث ضرر هنگفتی برای شرکت سونی شد و بسیاری از کاربران، به انتقاد از سیستم امنیتی PSN پرداختند. سونی در نهایت تصمیم گرفت تا به کاربرانی که توسط این حمله‌ی هکرها متضرر شده‌اند، غرامت پرداخت کند. لازم به ذکر است که چنین اتفاقی در تاریخ گیمینگ بی‌سابقه بوده است.

Black Swordsman77امینKHEDER_Pro_GamerOld_axeDeadSpaceDARKSIRENSj17EA GAMERSami 227ata.expressهادی صفائیلژیونDota2FernandoMavrickThe Beast MasterعلیA Slashsnowgirlmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند
۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند
۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند
۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند
۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • CDPR و Cyberpunk 2077
    شرکتی که از فرش به عرش رسید و تبدیل به شرکت شماره ۱ اروپا شد اونم فقط با ۱ فرنچیاز (The Witcher)
    یعنی از سد یوبیسافت با سال ها قدمت و چندین فرنچایز مثل Far Cry و Assassins Creed عبور کرد
    ولی از عرش به فرش رسید (با Cyberpunk 2077) و مشکلاتش روز عرضه ش
    حدود ۱۰ سال پیش یکی از بهترین تریلر های تاریخ صنعت گیم با موسیقی شاهکار Bullets از Archive منتشر شد
    تریلر سینماتیک اولیه Cyberpunk 2077 که سر و صدای زیادی به پا کرد
    هر از گاهی خبری ازش منتشر میشد و چند سال بعد اخبار / نمایش ها و تریلر های بیشتری ازش منتشر شد که هر کدومش غوغای زیادی به پا کردن مخصوصا بعدی از عرضه The Witcher 3 Wild Hunt و مخصوصا بعد از انتشار تریلر های سینماتیکش با حضور کیانو ریوز
    عجیب ترین اتفاق صنعت گیم از نظر من اینه
    آخه چطور ممکنه نسخه PC رو خوب ولی نسخه های کنسول رو افتضاح عرضه کنی ؟
    قبل عرضه میگفتن که روی کنسول های نسل ۸ عالی اجرا میشه و حتی گیم پلی های طولانی روی Ps4 منتشر میکردن که هیچ مشکلی درشون نبود
    ولی بعد عرضه . . .
    بگذریم خداروشکر حالا مشکل برطرف شده ولی مانع از رسیدن بازی به اون چیزی که حقش بود شد و خودتون میدونید که منظورم چیه چون نظر قبلی توضیح دادم (گوتی سال)
    و CDPR هنوز هم مشتری مدار ترین شرکت بازیسازی دنیا هستش و دوباره داره اعتبار خودش رو برمیگردونه
    نسخه نسل ۹ بازی The Witcher 3 Wild Hunt رو رایگان عرضه میکنه و در این راه بیشتر موفق میشه
    بی صبرانه منتظر نسخه های بعدی فرنچایز The Witcher و Cyberpunk 2077 2 هستم
    هر چند نمیتونم بازیشون کنم با اوضاع فعلی چون سیستمم کشش اون هارو قطعا نداره ولی یه روزی انتقامم رو میگیرم 🙂
    و CDPR هر چیزی منتشر کنه چه نخوام و چه بخوام چشم بسته عاشقش میشم 🙂
    نظر شخصی

    Black Swordsman77Nathan MillerCarddragonlegendboy.RockEA GAMERabyss8walker˝Kianهادی صفائیmore
    • این Gaslight کردن که میگین سایبر روی PC مشکلی نداشت خیلی خنده داره برای من. مشکلات بازی که فقط پرفورمنس نبودن

      آپدیت های بازی خیلی بهتر کردن بازی رو و یکی از مشکلاتش که Skill Tree بود رو هم رفع کردن ولی بازی حتی نصف اون چیزی که تبلیغ شد هم نبود. آخر یه بازی اکشن ادونچر خفن شد به جای یه RPG عمیق و Interactive

      البته بازم منتظر نسخه ی بعدی بازیم چون دنیای خیلی جذابی داره

      𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭
  • Espresso گفت:

    زیادم “باورنکردنی” نبودن

    77Nathan MillerAmirhossein152𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭legendboyEA GAMERfarshidهادی صفائیامیر حسینDota2more
  • V3S3MIR گفت:

    از هر پنج نفر تو سال ۲۰۲۰ بپرسی بزرگترین ضربه ی روحیشون چی بوده، شیش نفر میگن سایبر پانک.

    ولی خدارو شکر سی دی پراجکت میخواد اون فکر و ایده ی عظیمی که این نسخه ی اول گنجایشش رو نداشت، با نسخه ی دوم سایبر پانک محقق کنه و میتونه.❤️🔥⚡

    77Temorlegendboy.RockEA GAMERهالک ایرانیDream in Red (Playstation T)Dota2FernandoCyberpunk77more
  • Mr.jalilpour گفت:

    به نظر بنده (نظر شخصی)
    یک مشت بازی سطح پایین و قذیمی (جتی آشغال) رو گذاشتید کنار Cyberpunk 2077..
    اصلا Cyberpunk 2077 برای این مطلب زیادی گندس…. خیلی عجیبه؟؟!
    تا چه حد تنفر ؟؟
    یعنی گیم دیگه نبود که شما رو متحیر کنه ؟
    این ۱۱ تا در مقابل Cyberpunk 2077 هیچ هستن…

    Amirhossein152legendboyPouria_gamer_gotyTlou part 2 game of the centuryلژیونامیر حسینDream in Red (Playstation T)Dota2armanNimamore
  • Porfosor گفت:

    هات کافی کار خود راکستار بود😃

    77Nathan MillerlegendboyEA GAMERهادی صفائیDream in Red (Playstation T)FernandoMaster bladePS6.2027🤘Mohsenj74more
  • peyman3 گفت:

    جدا از مشکلات اولیه سایبرپانک, در بقیه موارد واقعا بازی بزرگی بود و هست. چنان من از این بازی لذت بردم(بعد آپدیت ها) که حتی یک ماموریت هم روی نقشه باقی نذاشتم. تمام ماشین های بارزشش رو خریدم و یک جورایی صد درصدش کردم. حیف که گیمی با این عظمت و پر از ویژگی مثبت طوری عرضه شد که ما معمولا توی لیست های عجیب یا ناراحت کننده صنعت گیم نامش رو ببینیم.

    𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭لژیون
  • ReZant گفت:

    یادمه مدیر Cdpr گفته بود سایبرپانک استاندارد های جدیدی برای صنعت ایجاد میکنه
    وقتی اینو شنیدم فهمیدم بازی قراره یه فاجعه تمام عیار باشه

    77
  • از بین اینا مال سایبر پانک از همه مشهور تر هستش 😔

    Nathan Miller
  • Master blade گفت:

    تیترو خوندم گفتم wow مثلا میخواد چی باشه
    آخرش همین؟؟؟😐

    77KieblackPouria_gamer_gotyباستیانFernando
  • The Witcher گفت:

    تمامی ایراد های سایبرپانک رو میپذیرم
    اما متاسفانه تو اکثر جاها وقتی از ایراد های سایبرپانک صحبت میشه، هیچ اشاره به نقاط قوتش نمیشه و این بلایی هست که رسانه سر این بازی آورده.
    این بازی یک نقش آفرینی کم نظیره با شخصیت ها و داستان فراموش نشدنی.
    تو کدوم بازی نقش آفرینی در تاریخ دیالوگ ها انقدر زنده بیان میشن.
    شما تو این بازی چه تو ماشین باشی، چه تو حموم، چه در حال قدم زدن میتونید با شخصیت ها حرف بزنید و بلافاصله دیالوگ ها رو انتخاب کنید بدون هیچ کات خوردنی.
    حالا شما بگید تو کدوم بازی نقش آفرینی همچین چیزی وجود داره
    ویچر؟ اسکایریم؟ مس افکت؟ دراگون ایج؟ فال اوت؟ استارفیلد؟

    CarddragonTlou part 2 game of the centuryKieblackpeyman3.RockMR_Williamهادی صفائی𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭
  • Hasan0930 گفت:

    خرید کمپانی های بتسدا و اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت از همه اینا باورنکردنی تر بود
    چون آینده صنعت گیم و سیاست های سونی رو به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد
    ولی اصلا اشاره ای بهش نکردین

    Tlou part 2 game of the centuryEspressoEA GAMERهادی صفائی
  • Nathan Miller گفت:

    بزرگترین فاجعه مارول تو فورتنایته

    Nathan Miller
۱۲ اتفاق باورنکردنی در صنعت گیم که همه را متحیر کردند