۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند - گیمفا
۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند - گیمفا
۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند - گیمفا
۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند - گیمفا

۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند

نصیر فرزان
۱۲:۳۹ ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند - گیمفا

این روزها انتقادات بسیاری می‌تواند به یک بازی موبایل وارد شود. در این مقاله به معرفی بهترین و با کیفیت‌ترین عناوین موبایل خواهیم پرداخت.

جنجال‌هایی که بعد از انتشار بازی Diablo Immortal ایجاد شد، منجر به انتقادات بسیاری از گیمرها به عناوین موبایل شده است. طرفداران فرنچایز Diablo که اکثرشان تجربه‌‌ی انجام بازی‌های موبایل را نداشتند، بعد از خرید Diablo Immortal متوجه شدند که بازی‌های مبتنی بر Gacha (بازی‌ای که برای خرید آیتم‌های مختلف در آن باید پول پرداخت کنید) تا چه اندازه می‌توانند فریبنده ظاهر شوند. به عنوان گیمری که ساعت‌های زیادی را به تجربه بازی‌های موبایل اختصاص داده‌ام، انتقاداتی که از این دست بازی‌ها صورت میگیرد را اتفاق خوبی می‌دانم.

امیدوارم این سیل انتقادات کماکان ادامه یافته و منجر به اخذ تصمیمات قانونی در برابر کسانی شود که به هر نحو ممکن سعی دارند شما را مجبور به پرداخت پول کنند. با این که این اتفاق از یوتوبری به نام Asmongold شروع شد، اما حمایت و پشتیبانی از این حرکت می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات قابل ملاحظه‌ای در اصلاح وضعیت فعلی بازی‌های موبایل شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که موبایل تنها پلتفرمی نیست که توسعه‌دهنده‌ها در آن اقدام به فریب مخاطبین می‌کنند. قطعا بازی‌های موبایل در این زمینه پرچم‌دار هستند اما نباید منکر وجود بازی‌های جذاب و باکیفیتی شد که این سیاست فریب‌کارانه را اتخاذ ننموده‌اند.

به ازای هر بازی از استودیوهایی نظیر Gameloft ،Netmarble و Kubam، که قصد دارند توسط شخصیت‌های محبوب دیزنی به کودکان قمار کردن را آموزش بدهند، توسعه دهنده‌ای وجود دارد که فقط قصد دارد مثل سابق بازی‌های جذاب و باکیفیت تولید کند. در این مقاله به معرفی ۵ بازی موبایلی خواهیم پرداخت که قصد خالی کردن جیب‌تان را نداشته و نمی‌خواهد زندگی شما را تیره و تار کنند.

Rocket League: Sideswipe

۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند - گیمفا

وقتی که برای نخستین بار به تجربه نسخه موبایل این بازی پرداختم، از عدم وجود سیستم پرداخت پول در این بازی شگفت‌زده شدم. این بازی دارای فروشگاه‌های تزئینی و نبردهای فصلی است که خود می‌توانند زمینه را برای وادار کردن گیمر به خرید آیتم‌های مختلف فراهم کنند، اما در کمال تعجب چنین اتفاقی در این بازی صورت نمی‌گیرد. بازی Rocket League وارد فصل سوم خود شده است اما کماکان هیچ آیتم قابل خریدی در آن وجود ندارد. این در حالیست که Rocket League به صورت رایگان قابل دانلود است.

ارزشمند بودن این عنوان به عدم وجود سیستم خرید آیتم‌های مختلف خلاصه نمی‌شود؛ حقیقت این است که Rocket League، یک بازی بسیار خوب است. این بازی دو بعدی، در عین حال که سیستم کنترل جذاب بازی کلاسیک را داراست، شما را به افزایش مهارت‌هایتان تشویق کرده و تجربه‌ای ساده و کوتاه را برای شما رقم می‌زند؛ تجربه‌ای که شایسته یک بازی موبایل در این سطح است.

پرش و با شتاب حرکت نمودن در مناطق مختلف، سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز بوده و با آیتم‌های تزئینی مختلف شما را به افزایش مهارت و ادامه دادن بازی تشویق می‌کند. این آیتم‌ها برای لحظه‌ای اجازه نمی‌دهند تا Rocket League به یک بازی یکنواخت تبدیل شود. این‌که استودیوی سایونیکس (Psyonix) چگونه توانسته این مقدار محتوا را به صورت رایگان در اختیار بازیکنان قرار دهد، مشخص نیست. موضوع غیرقابل کتمان این است که با این کیفیت و عملکرد، گیمرها نمی‌توانند هیچ شکایتی از بازی Rocket League: Sidewalk داشته باشند.

Pokemon Go

۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند - گیمفا

مطمئناً همه شما در صورت عدم وجود نام Pokemon Go در این فهرست، شگفت‌زده می‌شدید. با وجود اینکه طرفداران پوکمون انتقاداتی راجع به مواردی چون محدود بودن فضای کیف مخصوص آیتم‌ها و گذرگاه‌های حملات از راه دور دارند (هر دو از آیتم‌های قابل خرید محسوب می‌شوند) اما حقیقت این است که Pokemon Go، هیچوقت شما را در موقعیتی قرار نمی‌دهد که مثل دیگر بازی‌های Gachapon، خود را مجبور به خرید یک آیتم کنید.

این‌که هیچ انتقادی از Pokemon Go صورت نگیرد، احتمالاً منصفانه نیست اما نمی‌توان منکر تاثیرات عمده‌ی آن روی دیگر بازی‌های موبایل شد‌. Pokemon Go بازی‌ای است که شما را محبور می‌کند تا از خانه خارج شده و نور خورشید را احساس کنید. این عنوان صرفاً یک بازی نیست و به شما تعامل با دیگران را آموزش می‌دهد. اگر یک بازی موبایل وجود داشته باشد که شما را از ساعت‌ها خیره شدن به صفحه گوشی‌تان باز دارد، آن Pokemon Go است؛ عنوانی که شما می‌توانید با فراغ بال آن را به تمام دوست‌هایتان توصیه کنید.

League of Legends: Wild Rift

۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند - گیمفا

در ابتدای مقاله ذکر شد که این لیست مختص بازی‌هایی است که قصد ندارند زندگی شما را تیره و تار کنند؛ در نتیجه شاید از وجود نام بازی League of Legends در این فهرست متعجب شده باشید. حقیقت این است که Wild Rift نسخه‌ای از League of Legends است که هیچ‌کدام از نکات زیان‌بار و منفی آن را ندارد. مسابقات در این نسخه از بازی بسیار کوتاه هستند و سیستم دست‌یابی و استفاده از آیتم‌های مختلف به مراتب ساده‌تر است. تمام نکات منفی‌ای که تا کنون راجع به League of Legends شنیده‌اید را کنار بگذارید و با آسودگی به تجربه Wild Rift بپردازید. شما هرگز در حین تجربه این بازی احساس‌نمی‌کنید که سازنده قصد فریب شما را دارد.

سیستم‌ کنترل این بازی ساده است و شما به سادگی‌ می‌توانید از ابزار مختلف استفاده کنید. رویکرد Wild Rift نسبت به مقوله‌ی خرید آیتم، تا حد زیادی با دیگر بازی‌های موبایل تفاوت دارد. اگر سابقه‌ی تجربه عناوین رایگان روی کنسول و PC را دارید، منوی اولیه بازی Wild Rift برای شما آشنا خواهد بود. شما می‌توانید شخصیت‌ها، موارد تزئینی و Battle Pass فصلی خریداری کنید و طبق سلیقه‌ی خود به شخصی‌سازی آن‌ها بپردازید‌. نکته اساسی این‌ است که در این بازی هیچ آیتم قابل فروشی که روی قدرت شما تاثیر بگذارد وجود ندارد. آیتم‌های قابل خرید در Wild Rift، مواردی هستند که صرفاً به سلیقه‌ی گیمر مربوط می‌شوند و بازی شما را در موقعیتی که خود را مجبور به خریدشان ببینید قرار نمی‌دهد. این‌که چنین رویکردی را در بازی‌های موبایلی مختلف می‌بینیم نمی‌تواند موضوع بدی باشد. دیگر بازی‌های متعلق به شرکت Riot از قبیل Legend of Runeterra و Team Fight Tactics نیز روی موبایل در دسترس بوده و سیستم خرید مشابه‌ای دارند.

کاربران Game Pass می‌توانند به صورت رایگان به تجربه این عناوین بپردازند. اگر بازی Wild Rift را از طریق Game Pass تجربه کنید، قادر به انتخاب تمامی شخصیت‌ها خواهید بود. در صورتی که می‌توانید با موضوع قابل خرید بودن بعضی آیتم‌های تزئینی کنار بیایید، در این صورت تجربه بازی Wild Rift را به شما توصیه می‌کنیم.

Simulacra

بازی موبایل

تلاش زیادی صورت گرفت تا در این لیست فقط به بازی‌های انحصاری موبایل اشاره شود اما این روز‌ها بسیاری از عناوین موفق موبایل برای پلتفرم‌های دیگر نیز عرضه می‌شوند. برخی از این عناوین شامل، Kingdom Rush ، Ticket to Earth The Room ،Mini Metro، Solitairica و Reigne می‌شوند. در بین بازی‌های جذاب موبایلی که راهی پلتفرم‌های دیگر شده‌اند، احتمالاً شایسته‌ترین عنوان برای حضور در این فهرست Simulacra باشد. تا کنون ۲ نسخه از این بازی عرضه شده و نسخه سوم در دست ساخت قرار دارد.

این مجموعه بازی‌ها، در ژانر ترسناک و معمایی قرار داشته و از شما می‌خواهند تا از روی تماس‌های تلفنی و حساب‌های کاربری افراد در شبکه‌های اجتماعی مختلف، آن‌ها را پیدا کنید. نکته نبوغ‌آمیز راجع به بازی Simulacra، ایجاد پیوند بین تلفن شما و تلفن شخص گم‌شده است؛ در واقع مکانیزم گیم‌پلی بازی به گونه‌ای طراحی شده است که شما در هنگام جست‌وجو در موبایل فردی دیگر، احساس می‌کنید که آن گوشی همراه متعلق به خود شما است. در هنگام تجربه بازی Simulacra، شما باید فایل‌های مختلف موجود درون گوشی را جستجو نموده، پیام‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی را مطالعه کرده و از طریق تماس گرفتن با دوستان و خانواده شخص گم‌ شده، اطلاعات بیشتری راجع به ماجرا کسب کنید.

استفاده از تلفن‌تان در حالی که احساس می‌کنید متعلق به فردی دیگر است، احساس عجیبی به وجود شما تزریق خواهد کرد و بازی در تنش‌زا نمودن این موضوع بسیار خوب عمل می‌کند. شما می‌توانید Simulacra را روی کنسول یا PC نیز تجربه کنید اما انجام بازی توسط موبایل، قطعا لذت‌بخش‌تر خواهد بود. حتی اگر به بازی‌های ترسناک علاقه‌ای ندارید، این عنوان را از دست ندهید. Simulacra یکی از بهترین آثار عرضه شده برای پلتفرم موبایل است.

Lifeline

۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند - گیمفا

قدیمی‌ترین بازی این لیست که توسط استودیوی minute games ٣ تولید شده، عنوان Lifeline است؛ بازی‌ای که در سال‌های اخیر سعی شده است تا به یک فرنچایز تبدیل شود و نسخه‌ی اول آن، یکی از بهترین بازی‌های موبایل محسوب می‌شود. Lifeline یک بازی متنی ماجراجویی (Text Adventure) است که در آن، شما به گفت‌و‌گو با فضانوردی که در سیاره‌ای دورافتاده گیر کرده است می‌پردازید. نکته‌ی جالب توجه اینجاست که داستان به صورت واقعی و در لحظه پیش می‌رود.

شما به فضانوردی که تیلور (Taylor) نام دارد کمک می‌کنید تا در هنگام جستجو در این سیاره دورافتاده، انتخاب‌های درستی داشته باشد. ممکن است گاهی تماس شما با تیلور قطع شود و یا این‌که مکالمه‌ی شما بنا به هر دلیلی خاتمه پیدا کند؛ در این زمان ممکن است تیلور به انجام کاری مشغول باشد که نیازمند دقت و تمرکز بالایی است، لذا بازی توقف پیدا کرده و وقتی تیلور مجدداً به کمک شما نیاز پیدا می‌کند، همه چیز از سر گرفته می‌شود و بعد از چند ساعت ممکن است دوباره پیامی از تیلور دریافت کنید. شما همچنین قادر خواهید بود تا هر زمان که دوست دارید به ادامه‌ی مکالمه پرداخته و بازی را از سر بگیرید. نکته جالب توجه این است که سرنوشت تیلور برای شما به اندازه‌ای اهمیت پیدا می‌کند که معمولاً نمی‌توانید از بازی خارج شوید و همه تلاش خود را برای نجات جان این فضانورد انجام خواهید داد. داستان بازی Lifeline به گونه‌ای است که احتمالاً روی هیچ پلتفرم دیگری به اندازه موبایل موثر واقع نمی‌شود. Lifeline به اندازه‌ای درگیر کننده است که حتی اگر برای سال‌ها این بازی را انجام ندهید، باز هم گاه و بی‌گاه فکر شما مشغول آن خواهد شد.


به خاطر داشته باشید که دنیای بازی‌های موبایل در Diablo Immortal و Genshin Impact خلاصه نمی‌شود. اجازه ندهید حس بدی که این قبیل عناوین نسبت به بازی‌های موبایل در وجود شما ایجاد کرده‌اند، مانع از لذت بردن‌تان از بسیاری از بازی‌های خلاقانه و جذاب ساخته شده برای این پلتفرم شود.

PlayStation Studios PS5𝕿𝖎𝖗𝖊𝖉Caxel105یوهان77هادی صفائیREZAGAMERParhamUNCLE ARTHURsnowgirlPorfosorامیر حسین.WotanAlirezaمحمدرضا نوروزی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند - گیمفا
۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند - گیمفا
۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند - گیمفا
۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند - گیمفا
۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۵ بازی موبایل که نمی‌خواهند زندگی شما را خراب کنند - گیمفا