برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما

برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما

برترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما در یک مورد وجه اشتراک دارند، و آن برخورداری از کارگردانان حرفه‌ای و نخبه می‌باشد.

در طی دو دهه گذشته، فیلم‌های کمیک بوکی و ابرقهرمانی از آثاری که مختص کودکان بود و آن‌چنان دیده نمی‌شد، به یکی از ژانرهای پرفروش و بزرگ سینما تبدیل شده که بزرگ‌ترین کمپانی‌های فیلم‌سازی و نام‌دارترین بازیگران سینما را درگیر خود کرده است.

آثاری که هر ساله از طریق سینما یا سرویس‌های استریم در دسترس مخاطبین قرار گرفته و رویدادهای بزرگی را رقم می‌زنند. علی‌رغم این که این آثار ابرقهرمانی از کمپانی و استودیوهای مختلفی سرچشمه می‌گیرد، ولی یک ویژگی مشترک در بین تمامی آن‌ها وجود دارد: حضور یک کارگردان با دیدگاهی منحصر به فرد و خاص.

ژانر ابرقهرمانی مملو از فیلم و سریال‌های مختلفی است که شاید در کلیت به مانند یکدیگر باشند، اما این کارگردان آن‌ها است که باعث خواهد شد تا اثری ماندگار خلق شود که فراتر از کلیشه‌های رایج این سبک قدم بگذارد.

شاید در این بین کارگردانانی بوده‌اند که پروژه‌های جذابی را خلق کرده‌اند. کسانی همچون پتی جنکینز (Patty Jenkins) برای کارگردانی Wonder Woman، تایکا وایتیتی (Taika Waititi) برای کارگردانی دو فیلم اخیر Thor و یا مت ریوز (Matt Reeves) برای ساخت فیلم جدید شوالیه تاریکی که تحت عنوان The Batman شناخته می‌شود، اما هیچ یک از آن‌ها باعث ایجاد یک موج جدید و تاثیرگذار نشده‌اند.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به معرفی برخی از برترین و ماهرترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما بپردازیم که با آثار خود موفق شدند تا این مدیوم را گسترش دهند.

جان واتس (Jon Watts)

برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
  • کارگردانی سه‌گانه مرد عنکبوتی در دنیای سینمایی مارول

زمانی که جان واتس برای سکان هدایت فیلم Homecoming برگزیده شد، طرفداران مرد عنکبوتی به دلیل بار سنگینی که بر روی دوش او بود، نسبت به نتیجه کار تردید داشتند. با این حال او موفق شد تا از ساخته‌های قبلی این شخصیت فاصله گرفته و به دوران نوجوانی پیتر پارکر بپردازد.

او با هر فیلم جدید موفق شد تا شخصیت پیتر پارکر را به بلوغ بیشتری رسانده و بُعد جدیدی از زندگی او را به تصویر بکشد. این مسئله تا جایی پیش رفت که در فیلم Spider-Man: No Way Home شاهد نابودی عناصری از زندگی پیتری بودیم که طی چند فیلم گذشته به زیبایی ساخته و پرداخته شده بود.

جان واتس با وجود انتظارات بالایی که از سه‌گانه جدید مرد عنکوبتی در ذهن مردم شکل گرفته بود، موفق شد تا نه تنها جنبه‌های جدیدی از این شخصیت را نسبت به آثار سینمایی قبلی نمایش دهد، بلکه سیر صعود و سقوط یک قهرمان را به زیبایی در پرده سینما به نمایش دربیاورد.

زک اسنایدر (Zack Snyder)

برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
  • ساخت آثاری همچون Watchmen, Man of Steel, Batman v Superman: Dawn of Justice و Justice League

این که شما طرفدار دیدگاه زک اسنایدر به دنیای کمیک باشید یا خیر، نمی‌توانید سبک بصری و روایی تاریک و حماسی او را نادیده بگیرید.

در دید او آثار کمیک DC آن‌چنان تیره و تاریک و بی‌رحم به تصویر کشیده شده که هیچ شخصیتی خوب یا بد مطلق نبوده و هر اتفاقی از هر یک از شخصیت‌های این دنیا می‌تواند رخ بدهد. کسی که با وجود انتقاداتی که به ساخته‌هایش شده است، همچنان به سبک روایی خود متعهد بوده و چه بسا طرفداران بی‌شمار خود را نیز گردآوری کرده است.

از Watchmen گرفته که به عنوان یکی از منحصر به فردترین آثار ژانر ابرقهرمانی شناخته می‌شود تا Justice League، او همیشه فیلم‌هایی را برای مخاطبین به ارمغان آورده که برخلاف موج این ژانر بوده است. کسی که از قاتل نشان دادن شوالیه تاریکی یا کشتن سوپرمن به بی‌رحمانه‌ترین حالت ممکن هیچ ابایی نداشته و دنیای ابرقهرمانی را به مانند یک جبهه نبرد خونین تصور می‌کند.

گی‌یرمو دل تورو (Guillermo del Toro)

برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
  • ساخت Blade II و فیلم‌های Hellboy

اگرچه که گی‌یرمو دل تورو را رسماً نمی‌توان یک کارگردان ژانر ابرقهرمانی خطاب کرد؛ اما ساخت آثاری همچون Blade II و Hellboy ثابت کرده او از دیدگاه خاصی نسبت به این ژانر برخوردار است.

کسی که همیشه در آثارش به دنیای کابوس‌وارانه پرداخته، در فیلم‌های ابرقهرمانی که ساخته نیز این المان را تزریق کرده تا با شخصیت‌ها و صحنه‌هایی به یاد ماندنی و بسیار خاص روبرو باشیم. اگر چه او موفق نشد تا سه‌گانه پسر جهنمی خود را تکمیل نماید، اما تا به الان و سال ۲۰۲۲ همیشه طرفداران ژانر ابرقهرمانی خواستار بازگشت او به ساخت آثار کمیک بوکی بوده‌اند.

این کارگردان برنده جایزه اسکار، با دو فیلم Hellboy دنیایی را برای طرفداران این سبک خلق کرد که پس از گذشت این همه سال هنوز هم از جذابیت و هنری بی‌تکرار برخوردار است.

تیم برتون (Tim Burton)

برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
  • ساخت فیلم‌های Batman و Batman Returns

پیش از سال ۱۹۸۹ که تیم برتون دست به ساخت اقتباس جدیدی از شوالیه تاریکی بزند، این شخصیت در برنامه‌های تلویزیونی کودکانه به گونه‌ای کارتونی به تصویر کشیده بود که به هیچ عنوان نمی‌توانستیم آن را جدی و تاریک خطاب کنیم.

با این حال این تیم برتون بود که با ساخت دو فیلم از شوالیه تاریکی به نام‌های Batman و Batman Returns موفق شد تا موج جدیدی را در ژانر ابرقهرمانی به راه انداخته و شخصیت بتمن را از روایاتی کودکانه‌محور جدا کند.

او با نمایش یک شهر گاتهام گوتیک‌‌محور و شخصیت‌هایی خاکستری و جدی باعث شد تا فیلم‌های ابرقهرمانی در اواخر دهه ۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ تجدید حیات شوند.

جیمز منگولد (James Mangold)

برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
  • ساخت دو فیلم با عنوان‌های The Wolverine و Logan

در زمانی که کمپانی فاکس با ساخت فیلمی همچون X-Men Origins: Wolverine محبوبیت شخصیت ولورین در دنیای سینما را به ورطه نابودی کشانده بود، کارگردانی بااستعداد به نام جیمز منگولد وارد شد و آثاری را خلق کرد که هیچ‌کس انتظارش را نداشت.

او با ساخت فیلم اکشن The Wolverine باعث شد تا شاهد حضور ولورین در اثری شرقی باشیم که نه تنها محبوبیت این شخصیت را احیا کرد، بلکه به یکی از بهترین عناوین تاریخ ژانر ابرقهرمانی نیز ختم شد.

ساخت فیلمی تحت عنوان Logan که پایانی غم‌انگیز را برای یکی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان دنیای کمیک و سینما رقم زد. فیلم لوگان به دلیل بهره بردن از رده سنی بالا، به یک پیروزی تمام عیار برای منگولد تبدیل شد تا ثابت کند که می‌توان در این ژانر دست به خلق آثاری زد که با استقابل روبرو شود.

جو روسو (Joe Russo) و آنتونی روسو (Anthony Russo)

برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
  • ساخت آثاری همچون Captain America: The Winter Soldier, Captain America: Civil War, Avengers: Infinity War و Avengers: Endgame

زمانی که برادران روسو وارد دنیای سینمایی مارول شدند، هیچ‌کس انتظارش را نداشت که آن‌ها موفق به ساخت یک اثر ابرقهرمانی با درون‌مایه جاسوسی شوند. اثری تحت عنوان Captain America: The Winter Soldier که نه تنها به زیبایی هر چه تمام، شخصیت کاپیتان آمریکا را وارد دنیای مدرن کرد، بلکه فیلمی را برای مخاطبین به ارمغان آورد که هنوز هم به عنوان یکی از برترین ساخته‌های تمام تاریخ MCU شناخته می‌شود.

ده سال پس از آغاز دنیای سینمایی مارول و ساخت بیش از ۲۰ فیلم سینمایی، اتمام حماسه سنگ‌های بی‌نهایت مسئله‌ای بود که توقعات را تا حد بسیار زیادی بالا برده و تنها یک اشتباه کافی بود تا تمام سرمایه‌گذاری مارول و دیزنی با خاک یکسان شود.

با این حال برادران روسو با دو فیلم Avengers: Infinity War و Avengers: Endgame موفق شدند تا تمام داستان‌های سه فاز نخست MCU را به بهترین نحو ممکن جمع‌بندی کرده و به پایان برسانند. آثاری که قطعاً تا ابد در ژانر ابرقهرمانی در یادها خواهد ماند.

برَد بِرد (Brad Bird)

برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
  • ساخت The Incredibles و Incredibles 2

بر روی کاغذ، ترکیب تیمی همانند چهار شگفت‌انگیز استودیو مارول با واچمن نوشته آلن مور (Alan Moore) که برای کودکان در نظر گرفته شود، به هیچ وجه ایده جذابی به نظر نمی‌رسد. با این حال برَد بِرد موفق شد تا همان کاری را که با انیمیشن تحسین شده The Iron Giant انجام داده بود را این بار در ژانر ابرقهرمانی و به شکلی دیگر تکرار نماید: خلق داستانی بزرگ‌سالانه در دنیایی به ظاهر کودکانه!

او با ساخت دو انیمیشن Incredibles نشان داد که چگونه یک خانواده حتی در بدترین شرایط ممکن نیز می‌توانند پشت و پناه یکدیگر باشند و فارغ از این که چه اتفاقی رخ داده است، به کمک یکدیگر بشتابند. پس از تماشای آثار او ما متوجه شدیم که زندگی یک ابرقهرمان چقدر می‌تواند سخت و پر پیچ و خم باشد.

کریستوفر نولان (Christopher Nolan)

برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
  • ساخت سه‌گانه Dark Knight

سه‌گانه شوالیه تاریکی نه تنها یکی از مهم‌ترین ساخته‌های ژانر ابرقهرمانی است، بلکه به عنوان یکی از بهترین‌ آثار سینمایی کل تاریخ نیز شناخته می‌شود؛ تا حدی که در سال ۲۰۲۰ فیلم The Dark Knight وارد فهرست کتاب‌خانه ملی کنگره آمریکا شد.

نولان موفق شد تا دیدگاه جدیدی را نسبت به ابرقهرمانان روایت کند که در سال‌های بعد نیز تاثیر شگرفی داشت. در حالی که شهر گاتهام به تصویر کشیده شده توسط تیم برتون فضایی خارج از تصور ما داشت، گاتهام نولان مملو از فساد و اتفاقات هولناکی بود که در دنیای واقعی نیز شاهد هستیم.

سه‌گانه کریستوفر نولان علی‌رغم پایان بازی که رقم زد، جزو فیلم‌هایی شناخته می‌شود که تماشای آن بر هر مخاطب سینمایی واجب است.

سم ریمی (Sam Raimi)

برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
  • ساخت نخستین سه‌گانه سینمایی از مرد عنکبوتی و Doctor Strange in the Multiverse of Madness

بدون شک، نخستین سه‌گانه ساخته شده توسط سم ریمی باعث شد آثار ابرقهرمانی به جایگاه فعلی خود در گیشه سینما دست پیدا نماید.

مهارت در کار با دوربین، جلوه‌های ویژه منحصر به فرد و خلق شخصیت‌ها و اتفاقات به یاد ماندنی از جمله مواردی هستند که سم ریمی با خلق سه‌گانه مرد عنکبوتی و تازه‌ترین فیلم دنیای سینمایی مارول یعنی Doctor Strange in the Multiverse of Madness از خود نشان داده است.

جایگاهی که دنیای سینمایی مارول در حال حاضر به دست آورده است، به خاطر دیدگاه و آثاری می‌باشد که بیست سال پیش سم ریمی در اوایل دهه ۲۰۰۰ پدید آورد.

جیمز گان (James Gunn)

برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
  • ساخت پروژه‌هایی نظیر Guardians of the Galaxy، Peacemaker و The Suicide Squad

تمامی کارگردانان نام برده شده، با تمام توانایی‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی که داشتند، اما شخصیت‌هایی را بر پرده سینما به نمایش گذاشتند که از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بودند.

با این حال جیمز گان با ساخت آثاری همچون Guardians of the Galaxy و The Suicide Squad نشان داد که برای ساخت یک فیلم ابرقهرمانی خوب نیازی به شخصیت‌های شناخته شده نبوده و تنها برخورداری از هنر روایت یک اثر متفاوت، کافی می‌باشد.

فیلم‌هایی که او با شخصیت‌های گم‌نام و کمتر شناخته شده ساخته است، برگرفته از المانی به نام “عشق” می‌باشد که باعث شده هر یک از آثار او به عنوان یک فیلم ابرقهرمانی جذاب با شخصیت‌ها و اتفاقاتی ماندگار محسوب شود. حضور کارگردانانی چون جیمز گان باعث خواهد شد تا این ژانر از تکرار نجات پیدا کرده و همیشه یک اثر متفاوت و جذاب در انتظار مخاطب باشد.


نظر شما چیست؟ به عقیده شما کدام یک از کارگردانان تاریخ سینما در ساخت آثار ابرقهرمانی موفق و پیشتاز بوده‌اند؟

منبع: CBR

P.morgan 𔓙متأثر گشتهoliver queenDARKSIRENGod slayerAMIR WAZOWSKImeysambامیر حسینLonesome guyMatin RKOArnald.Jin sakai🇮🇷Hulk🇮🇷The Red Devil

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما
برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

برترین کارگردانان ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما