بررسی پایان فصل ۴ سریال Stranger Things | آنچه از آپساید داون می‌دانیم - گیمفا
بررسی پایان فصل ۴ سریال Stranger Things | آنچه از آپساید داون می‌دانیم - گیمفا
بررسی پایان فصل ۴ سریال Stranger Things | آنچه از آپساید داون می‌دانیم - گیمفا
بررسی پایان فصل ۴ سریال Stranger Things | آنچه از آپساید داون می‌دانیم - گیمفا

بررسی پایان فصل ۴ سریال Stranger Things | آنچه از آپساید داون می‌دانیم

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
فصل ۴ سریال چیزهای عجیب stranger things

بخش دوم فصل ۴ سریال Stranger Things پخش شد و اطلاعات بیشتری در مورد گذشته الون و همچنین آپساید داون ارائه کرد.

فصل ۴ سریال چیزهای عجیب (Stranger Things) بیشتر به گذاشته شخصیت الون پرداخت و با ارائه پیچشی بزرگ و غیرمنتظره، مغز متفکر تمام این اتفاقات و جنگ «آپساید داون» یا «دنیای وارونه» علیه بشریت را آشکار کرد. تنها یک فصل دیگر تا پایان سریال باقی مانده و همچنان سوالات بی‌پاسخ زیادی باقی مانده‌اند که برخی از آن‌ها مربوط به «آپساید داون» هستند.

خالق سریال «چیزهای عجیب» یعنی برادران دافر قبلا در مصاحبه خود گفته بودند که فصل پنجم به سوالات اساسی در مورد دنیای وارونه پاسخ می‌دهد. همانطور که منتظر فصل پنجم سریال هستیم، در این مطلب به بررسی تمام آنچه می‌پردازیم که تاکنون از «آپساید داون» می‌دانیم.

هشدار اسپویل!

آپساید داون چیست؟

فصل ۴ سریال چیزهای عجیب stranger things

«آپساید داون» بعد یا جهانی متفاوت به شمار می‌رود که شبیه به جهان ما است. این جهان سرشار از مناظر ترسناک، شاخه‌های متحرک و طوفان‌های الکتریکی است و در آن موجودات کشنده‌ زیادی وجود دارند که در یک سیستم ذهنی تجمعی با یکدیگر در ارتباط هستند.

احتمالا همین طوفان‎‌های الکتریکی‌ «آپساید داون» هستند که روی میدان الکترومغناطیسی جهان ما تاثیر می‌گذارند. ویل از همین طریق توانسته بود تا با استفاده از لامپ‌ها با مادرش جویس ارتباط برقرار کند و به همین دلیل است که قطب‌نماها در فاصله نزدیک به جای نشان دادن شمال حقیقی، دروازه‌ها به سمت «آپساید داون» را مشخص می‌کردند.

در فصل چهارم سریال «چیزهای عجیب» ورود هنری کریل/شماره یک/وکنا برای اولین بار به «آپساید داون» نشان داده شد؛ او در آنجا مناظری کوهستانی و طوفان‌های الکتریکی را مشاهده کرد و هیچ خبری از خود هاوکینز،‌ خانه‌ها و خیابان‌های آن نبود. این سوال ایجاد شده که شاید «آپساید داون» جهانی است که از همان ابتدا همانند هاوکینز نبوده بلکه تغییر پیدا کرده تا شبیه به هاوکینز باشد. این احتمال نیز وجود دارد که در این صحنه، مکانی دور از هاوکینز به نمایش در آمده است.

آیا الون آپساید داون را ایجاد کرده است؟

فصل ۴ سریال چیزهای عجیب stranger things

اولین ارتباط انسان‌ها با «آپساید داون» که تاکنون مشخص شده، در سال ۱۹۷۹ میلادی و به هنگام نبرد الون با وکنا بوده است. در آن مبارزه، الون موفق شد تا بر وکنا غلبه کند و با استفاده از قدرت‌های خود او را به دیوار اتاق بکوبد و بدنش را متلاشی کند؛ اما او به طور ناخواسته در پشت سر وکنا دروازه‌ای به سمت «آپساید داون» باز کرد.

حالا این سوال ایجاد می‌شود که آیا الون «آپساید داون» را ایجاد کرده یا اینکه فقط دروازه‎‌ای به آنجا را باز کرده است؟ بنابر گفته بازیگر نقش الون یعنی میلی بابی براون (Millie Bobby Brown) «آپساید داون» از قبل وجود داشته و الون تنها دروازه‌ای که تاکنون وجود نداشته را باز کرده است.

پس می‌توان گفت که «آپساید داون» دنیایی متفاوت و موازی است که همیشه وجود داشته و کسی آن را ایجاد نکرده است. البته این نیز ممکن است که دنیاهای موازی بسیار زیادی شبیه به جهان ما وجود داشته باشند.

توقف زمان در آپساید داون به چه دلیلی است؟

سریال stranger things

در بخش اول فصل ۴ سریال «چیزهای عجیب» نانسی متوجه شد که «آپساید داون» در تاریخ ۶ نوامبر سال ۱۹۸۳ میلادی متوقف شده است. این همان روزی است که الون در آزمایشگاه هاوکینز یک دروازه بزرگ را باز کرد و پس از آن نیز ویل ناپدید شد. مطمئنا این موضوع اتفاقی نیست و بنابر گفته یکی از عوامل سازنده سریال،‌ توقف زمان در «آپساید داون» ارتباط مستقیمی با باز شدن دروازه توسط الون دارد.

البته هنوز دلیل این اتفاق و چرایی آن مشخص نیست. این امکان وجود دارد که وکنا به هنگام ورود به «آپساید داون» با قدرت‌های خود توانسته آن را شبیه به هاوکینز بکند چراکه او همیشه می‌خواسته دنیا را تغییر بدهد. این احتمال نیز وجود دارد که زمانی که الون برای بار دوم دروازه را باز کرد و ارتباط هاوکینز واقعی با «آپساید داون» برقرار شد، کنترل وکنا روی این دنیای وارونه دچار اختلال شده و در نتیجه، زمان در آن متوقف شده است.

نظریه دیگر آن است که «آپساید داون» سرزمینی بایری و خوفناک بوده که به هنگام ورود وکنا به آن مشاهده کردیم. زمانی که برای بار دوم دروازه‌ای توسط الون در سال ۱۹۸۳ میلادی ایجاد شد، نسخه‌ همان سال شهر هاوکینز در جهان «آپساید داون» کپی شده است.

چه هیولاهایی در آپساید داون وجود دارند؟

فصل ۴ سریال چیزهای عجیب stranger things

جدا از گیاهان بسیار خطرناک و کشنده و همچنین هاگ‌های سمی، هیولاهای مختلفی در «آپساید داون» زندگی می‌کنند. مایند فلیر یا «سلاخ ذهن» (Mind Flayer) که شبیه به مه‌ای سیاه و بسیار قدرت است، دموگورگن‌ها، نسخه کوچکی از آن‎ها به نام دموداگ‌ها و همچنین دموبت‌ها با توانایی پرواز از جمله هیولاهایی هستند که در «آپساید داون» دیده شده‌اند. وکنا نیز هیولای اصلی این جهان به شمار می‌رود که بسیار ترسناک و دلهره‌آور به نظر می‌رسد.

آیا وکنا همان مایند فلیر است؟

در بخش اول فصل چهارم سریال «چیزهای عجیب» داستین حدس زد که احتمالا وکنا ژنرال مایند فلیر است اما در بخش دوم برعکس این موضوع نشان داده شد. زمانی که وکنا برای اولین بار وارد «آپساید داون» شد، در این سرزمین سرگردان بود تا اینکه با ابری مه‌آلود و تاریک روبه‌رو شد که شکل اولیه مایند فلیر محسوب می‌شود. او در همان نگاه اول متوجه شد که این ابر تاریک کلیدی برای موفقیت برنامه‌های خبیثنانه او به شمار می‌رود و می‌تواند با استفاده از آن به پتانسیل‌های خود دست پیدا کند.

وکنا با مایند فلیر ارتباط برقرار می‌کند و با استفاده از قدرت‌های خود، او را به شکل هیولایی شبیه به عنکبوتی غول‌پیکر در می‌آورد. احتمالا در اینجا بود که وکنا ذهن تجمعی «آپساید داون» را ایجاد کرده و به مغز متفکر تمام هیولاهای این جهان تبدیل شده و با استفاده از ذهن آن‌ها، قدرت خودش را چند برابر کرده است.

پس از گذشت سال‌ها و پس از اینکه الون دروازه دیگری به «آپساید داون» را باز کرد، وکنا سرانجام موفق شد تا به جهان ما بازگردد. او از ذهن تجمعی استفاده کرد تا سربازان خود همچون دموگورگن‌ها و مایند فلیر را به جهان ما بفرستد. در همین حین نیز خودش در «آپساید داون» مانده بود تا قدرت‌های بیشتری بدست بیاورد.

خواسته حقیقی وکنا چیست؟

فصل ۴ سریال چیزهای عجیب stranger things

در قسمت پایانی بخش اول فصل چهارم سریال «چیزهای عجیب» وکنا با صحبت‌های طولانی خود، تنفرش نسبت به بشریت را به طور واضح نشان داد. او ظاهرسازی انسان‌ها را نابخشودنی می‌داند و انسان‎‌ها را به عنوان انگل‌هایی می‌بیند که اصلاح شدنی نیستند. البته در این میان، الون استثنا بوده و برای وکنا نسبت به بقیه بشریت بهتر بوده است. زمانی که الون علیه وکنا می‌شود و او را به درون «آپساید داون» می‌فرستد، تمام احساسات وکنا (هنری کریل یا شماره یک) نسبت به الون از بین می‌رود و جای خود را به نفرت می‌دهد.

پس انگیزه‌های وکنا چندان پیچیده به نظر نمی‌رسند. او به دنبال نابودی الون و بشریت است تا جهان بهتری را خلق کند که توسط انسان‌ها آلوده نشده باشد. البته اینکه چطور می‌خواهد این نقشه خود را عملی کند،‌ همچنان نامشخص است.

هدف نهایی وکنا آن است که در مرز بین جهان ما و «آپساید داون» شکاف‌های زیادی ایجاد کند تا بتواند به همراه ارتش هیولاهای خود تهاجمی همه جانبه به جهان ما داشته باشد. البته وکنا می‌داند که قدرت‌های خودش به تنهایی برای انجام این کار کافی نیست و باید قدرت‎‌های الون را بدست بیاورد. پس تمام کارهایی که او تاکنون انجام داده و تمام اتفاقات، برای بدست آوردن قدرت‌های الون و حمله به جهان ما بوده است.

در قسمت پایانی فصل چهارم سریال «چیزهای عجیب» الون با وکنا در درون ذهن مکس مبارزه کردند و در همین حین نیز استیو، نانسی و رابین به بدن فیزیکی او حمله بردند. آن‌ها او را به آتش کشیدند و به او تیراندازی کردند اما وکنا از این مخمصه جان سالم به در برد و بخش بعدی نقشه خود را عملی کرد.

پس از مبارزه نهایی با وکنا، زمین‎‌لرزه بسیار بزرگی در هاوکینز رخ می‌دهد و چهار شکاف بسیار بزرگ روی زمین ایجاد می‌شود که در مرکز شهر به یکدیگر رسیدند. در ابتدا، هیچ نشانه‌ای از موارد فراطبیعی در این شکاف‌ها وجود نداشت اما در صحنه پایانی فصل چهارم، طوفان‌های الکتریکی و گیاهان کشنده نشان از تهاجم «آپساید داون» به جهان ما را می‌دادند. مرز بین جهان‌ها شکافته شده و حالا وکنا سعی خواهد کرد تا به جهان ما حمله کند و آن را به تسلط خود در بیاورد.

ارتباط ویل با آپساید داون چیست؟

فصل ۴ سریال چیزهای عجیب stranger things

ویل حدود یک هفته را در «آپساید داون» گذرانده بود و پس از اینکه از آنجا نجات پیدا کرده بود نیز همچنان نسبت به آن ترس و وحشت داشت. در فصل دوم، ویل کابوس‌هایی از «آپساید داون» را مشاهده می‌کرد و در نهایت نیز توسط مایند فلیر تسخیر شده بود. حتی پس از خروج مایند فلیر نیز او همچنان حضورش در هاوکینز را حس می‌کرد. در پایان فصل چهارم سریال «چیزهای عجیب» آشکار شد که ویل در حقیقت از همان ابتدا حضور وکنا را حس می‌کرده است.

با اینکه ارتباط ویل با «آپساید داون» برای خود او ناخوشایند است اما می‌‌تواند برای مبارزه با وکنا بسیار مفید باشد و به گروه آن‌ها برتری بدهد. افراد زیادی به درون «آپساید داون» رفته‌اند اما چرا تنها ویل همچنان با اینجا ارتباط دارد و آن را حس می‌کند؟ برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که ارتباط ویل عمیق‌تر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. برخی نیز بر این باور هستند که ویل قدرت‌هایی مشابه الون دارد و به همین دلیل هدف حمله وکنا در فصل اول سریال بوده و همچنین توانسته به مدت یک هفته در «آپساید داون» زنده بماند.

چه تعداد دروازه به آپساید داون وجود دارد؟

سریال چیزهای عجیب stranger things

اولین دروازه به «آپساید داون» در سال ۱۹۷۹ میلادی ایجاد شد. الون این دروازه را به صورت موقتی ایجاد کرد و وکنا را به آنجا فرستاد. در سال ۱۹۸۳ میلادی زمانی که الون در حالت روانی عمیق قرار داشت و ارتباطی با یک دموگورگن و احتمالا وکنا برقرار کرد، دروازه‌ای دائمی به «آپساید داون» ایجاد شد.

همین باعث شد تا دموگورگن به جهان ما بیاید و قادر باشد چندین دروازه موقتی مختلف را بین این دو جهان ایجاد کند که یکی از آن‌ها در داخل اتاق ویل و یکی درون تنه درخت بود. الون نیز در طی سال‌های فرار خود از آزمایشگاه هاوکینز دروازه‌های موقتی مختلفی ایجاد کرده که یکی از آن‌ها در مدرسه هاوکینز بود.

در سال ۱۹۸۴ میلادی، روسیه «آپساید داون» را کشف و تلاش برای ساخت دروازه‌ای را آغاز کرد. آن‌ها نیز ماشین‌هایی ساختند که می‌توانستند به صورت موقت دروازه‌ای به «آپساید داون» را باز کنند. یکی از ماشین‌ها در زیر فروشگاه استارکورت و یکی از آن‌ها در کامچاتکا در روسیه قرار داشت. پس از اینکه در پایان فصل سوم سریال، دروازه استارکورت نابود شد، الون و دوستانش فکر می‌کردند که تمام دروازه‌ها به «آپساید داون» را بسته‌اند؛ اما در ادامه وکنا موفق به کشتن کریسی، فرد و پاتریک می‌شود که هر کدام از این مرگ‌ها نیز منجر به باز شدن دروازه‌ای جدید شده بود.

در نیمه دوم فصل چهارم سریال «چیزهای عجیب» وکنا با استفاده از مکس توانست دروازه‌ای دیگر را باز کند و با ایجاد چهار دروازه اصلی، موفق شد شکاف‌های بسیار بزرگ و عظیمی در بین دو جهان ایجاد کند. در حقیقت وکنا کل شهر هاوکینز را به دروازه‌ای بسیار بزرگ تبدیل کرده که از آنجا می‌تواند به همراه ارتش خود به جهان ما حمله کند.


در این مطلب به بررسی تمام آنچه پرداختیم که تا پایان فصل چهارم سریال «چیزهای عجیب» در مورد «آپساید داون» می‌دانیم. نظر شما در مورد فصل ۴ این سریال چیست؟

منبع: polygon

Mehdi_MorganM2CianMehran.BaHasan0930Albertmeysambvitto corleone

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی پایان فصل ۴ سریال Stranger Things | آنچه از آپساید داون می‌دانیم - گیمفا
بررسی پایان فصل ۴ سریال Stranger Things | آنچه از آپساید داون می‌دانیم - گیمفا
بررسی پایان فصل ۴ سریال Stranger Things | آنچه از آپساید داون می‌دانیم - گیمفا
بررسی پایان فصل ۴ سریال Stranger Things | آنچه از آپساید داون می‌دانیم - گیمفا
بررسی پایان فصل ۴ سریال Stranger Things | آنچه از آپساید داون می‌دانیم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی پایان فصل ۴ سریال Stranger Things | آنچه از آپساید داون می‌دانیم - گیمفا
بررسی پایان فصل ۴ سریال Stranger Things | آنچه از آپساید داون می‌دانیم - گیمفا