بهترین فیلم‌های ژاپنی تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژاپنی تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژاپنی تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژاپنی تاریخ سینما - گیمفا

بهترین فیلم‌های ژاپنی تاریخ سینما

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
انیمه شهر اشباح spirited away

جدای از انیمه‌های بسیار مشهور و محبوب، آثار دیگری نیز در سینمای ژاپن ساخته شده‌اند که از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

ژاپن در زمینه تولید محتوا بسیار قدرتمند عمل کرده و آثار مختلفی همچون فیلم، بازی ویدیویی، انیمه و رمان را تولید کرده و به مخاطبان در سراسر جهان ارائه می‌کند. فیلم‌های ژاپنی دارای سبک منحصربه‌فرد خود و داستان‌سرایی بسیار جذابی هستند.

از انیمه‌های برجسته گرفته تا آثار سامورایی، سینمای ژاپن سرشار از آثار تماشایی و بزرگ است که توسط فیلم‌سازانی برجسته و توانا ساخته شده‌اند. در این مطلب به معرفی بهترین آثار ژاپنی تاریخ سینما بر اساس وب سایت آی‌ام‌دی‌بی می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

انیمه شهر اشباح (Spirited Away)

انیمه شهر اشباح spirited away

استودیو انیمه‌سازی جیبلی و کارگردان هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) آثاری را تولید کرده‌اند که برجسته و بدون رقیب هستند و انیمه «شهر اشباح» نیز شاهکار آن‌ها محسوب می‌شود. این انیمه داستان دختری ده ساله به نام چیهیرو را دنبال می‌کند که شاهد تبدیل شدن پدر و مادرش به خوک توسط جادوگری است. حالا او باید برای بدست آوردن آزادی پدر و مادرش تلاش کند.

در ادامه این اثر نیز تصویرگری و انیمیشن‌سازی بسیار زیبا و تماشایی‌ای به نمایش در می‌آید. چیهیرو خودش را در دنیایی موازی و شگفت‌انگیز پیدا می‌کند که پر از کاراکترهای عجیب و غریب است. انیمه «شهر اشباح» در سال ۲۰۰۱ میلادی اکران شد و توانست جایزه بهترین انیمیشن مراسم اسکار را بدست بیاورد و به اولین و تنها انیمیشن غیر انگلیسی‌زبان تبدیل شد که این جایزه را کسب کرده است.

فیلم هفت سامورایی (Seven Samurai)

فیلم هفت سامورایی seven samurai

کارگردانی فیلم «هفت سامورایی» محصول سال ۱۹۵۴ میلادی را فیلم‌ساز برجسته و مشهور آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa) در دست داشته است. این فیلم داستان هفت سامورایی را بازگو می‌کند که برای محافظت از روستایی در برابر گروهی از غارتگران گردهم جمع می‌شوند. هر کدام از این سامورایی‌ها داستان پس‌زمینه متفاوتی دارند اما همگی آن‌ها تلاش دارند تا از ضعیفان در مقابل زورگویان محافظت کنند.

فیلم «هفت سامورایی» به موفقیت زیادی دست پیدا کرد و نسخه آمریکایی آن به نام فیلم هفت دلاور (The Magnificent Seven) در سبک وسترن ساخته و اکران شد. خط داستانی و گردهم آمدن تیمی از افراد در این فیلم وسترن نیز دیده می‌شود.

فیلم «هفت سامورایی» از جمله تاثیرگذارترین آثار دنیای سینما به شمار می‌رود و تاثیر آن را می‌توان در آثاری همچون فیلم دوازده مرد خبیث (The Dirty Dozen)، فیلم نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan) و حتی فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame) نیز حس کرد.

انیمه نام تو (Your Name)

انیمه نام تو your name

انیمه «نام تو» محصول سال ۲۰۱۶ میلادی اثری در ژانر عاشقانه است که داستان دو نوجوان را بازگو می‌کند که در ژاپن امروزی زندگی می‌کنند. بدن آن‌ها با یکدیگر جابه‌جا می‌شود و آن‌ها مجبور هستند تا برای مدتی زندگی یکدیگر را تجربه کنند. آن‌ها برای اینکه بتوانند این مشکل خود را حل کنند، تصمیم می‌گیرند برای اولین بار با یکدیگر ملاقات کنند.

انیمه «نام تو» به هنگام اکران خود روی پرده سینماها به موفقیت زیادی دست پیدا کرد و توسط منقتدان ژاپنی و بین‌المللی ستایش شد. انیمیشن‌سازی این اثر واقعا زیبا به نظر می‌رسد و این در حالی است که داستان آن به خوبی توانسته عشقی جوان و زندگی نوجوانانه را به تصویر بکشد.

فیلم بهشت و دوزخ (High and Low)

فیلم بهشت و دوزخ high and low

فیلم «بهشت و دوزخ» محصول سال ۱۹۶۳ میلادی است. این فیلم داستان مدیر عامل یک شرکت به نام گوندو را دنبال می‌کند که ثروت بسیار زیادی دارد و به طور مخفیانه در تلاش است تا سهام کل شرکت را خریداری کند. با این حال، پسرش ربوده می‌شود و حالا او برای اینکه بتواند پسرش را دوباره ببیند، باید به آدم‌رباها خون بها بدهد و همین گوندو را در موقعیتی پرمخاطره‌ای قرار می‌دهد.

این درام پر از تنش به سرعت به اثری پلیسی تبدیل می‌شود و کاراگاهان به دنبال پیدا کردن این آدم‌رباها هستند. فیلم «بهشت و دوزخ» عمدتا به بررسی کاراکتر گوندو می‌پردازد که باید بین تمایلش برای دست یافتن به موفقیت و پدر خوبی بودن تعادل برقرار کند.

انیمه قلعه متحرک هاول (Howl’s Moving Castle)

انیه قلعه متحرک هاول howl's Moving Castle)

انیمه «قلعه متحرک هاول» اثر برجسته دیگری از استودیو جیبلی و کارگردان هایائو میازاکی است که در سال ۲۰۰۴ میلادی روی پرده سینماها اکران شد. این انیمه داستان را در قلمرویی خیالی بازگو می‌کند که در آنجا جادو وجود دارد. یک ساحره بدجنس، دختر جوانی را به زنی پیر تبدیل می‌کند و حالا این دختر با جادوگری به نام هاول دوست شده و با قلعه متحرک او سفر می‌کند تا بتواند این طلسم خود را بشکند.

هایائو میازاکی ادعا کرده که انیمه «قلعه متحرک هاول» محبوب‌ترین اثر او است و او این اثر را به عنوان راهی برای بیان کردن بیزاری‌اش از تهاجم آمریکا به عراق ساخته است. این انیمه برجسته و تماشایی علاوه بر داشتن جلوه‌های بسیار خیره‌کننده و زیبا، پیام‌های تامل‌برانگیزی را به بیننده منتقل می‌کند.

فیلم آشوب (Ran)

فیلم آشوب ran

فیلم آشوب (Ran) محصول سال ۱۹۸۵ میلادی است که در اواخر دوره کاری آکیرا کوروساوا اکران شده بود. این اثر سینمایی به عنوان یکی از بهترین آثار او شناخته می‌شود و از جمله بهترین آثار ساخته شده تاریخ سینما به شمار می‌رود. داستان این فیلم از نمایش‌نامه شاه لیر (King Lear) شکسپیر الهام گرفته شده و جنگ سالار مسنی را دنبال می‌کند که سعی دارد پادشاهی خود را به سه پسرش منتقل کند.

فیلم «آشوب» اثری حماسی از آکیرا کوروساوا به شمار می‌رود و او در این فیلم، تمام موضوعات و تکنیک‌هایی که در آثار قبلی خود ارائه کرده بود را در این فیلم به نمایش می‌گذارد. کوروساوا برای کارگردانی این اثر نامزد اسکار در بخش بهترین کارگردانی را بدست آورد که تنها نامزدی او در اسکار محسوب می‌شود. واقعا جای تعجب دارد که چنین کارگردان برجسته‌ای موفق به کسب جایزه اسکار نشده است.

انیمه مدفن کرم‌های شب‌تاب (Grave of the Fireflies)

انیمه مدفن کرم‌های شب‌تاب grave of the fireflies

انیمه «مدفن کرم‌های شب‌تاب» محصول سال ۱۹۸۸ میلادی احتمالا غم‌انگیزترین اثر در این فهرست به شمار می‌رود و داستان پسر نوجوانی و خواهر کوچکترش را روایت می‌کند. اتفاقات داستان در ماه‌های پایانی جنگ جهانی دوم جریان دارد که در آن زمان، این خواهر و برادر نوامیدانه تلاش می‌کنند تا به زندگی خود در این دنیای جنگ زده ادامه بدهند.

این اثر سینمایی برجسته از استودیو جیبلی است و در عین داشتن زیبایی خیره‌کننده، مفاهیم تامل‌برانگیزی نیز دارد. انیمه «مدفن کرم‌های شب‌تاب» با جسارت به واقعیت‌های تلخ جنگ و تاثیر آن بر مردم می‌پردازد. این انیمه یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ در مورد جنگ به شمار می‌رود و تاثیری شگرفی در انیمیشن‌سازی ژاپن داشته است.

فیلم هاراکیری (Harakiri)

فیلم هاراکیری harakiri

فیلم «هاراکیری» در سال ۱۹۶۲ میلادی روی پرده سینماها اکران شد و یکی از بهترین فیلم‌های سامورایی تاریخ به شمار می‌رود. این فیلم داستان سامورایی ارشدی را دنبال می‌کند که وارد املاک اربابی فئودالی می‌شود. سامورایی از این ارباب می‌خواهد تا در داخل عمارت او عمل سپوکو (هاراکیری یا خودکشی سامورایی‌ها) را انجام بدهد و همین نیز باعث می‌شود تا او داستانش را برای این ارباب بازگو کند.

فیلم «هاراکیری» یک اثر ضد سامورایی به شمار می‌رود و به انتقاد از قوانینی می‌پردازد که برای سامورایی‌ها در نظر گرفته شده‌اند. زمانی که جنگ به اتمام می‌رسد و صلح برقرار می‌شود، سامورایی‌ها اغلب بدون هدف باقی می‌مانند و از همین رو تصمیم می‌گیرند تا با انجام «هاراکیری» جان خود را بگیرند.

انیمه شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke)

انیمه شاهزاده مونونوکه princess mononoke

انیمه «شاهزاده مونونوکه» سومین اثر از هایائو میازاکی و چهارمین اثر از استودیو جیبلی است که در این فهرست قرار دارد. این انیمه در سال۱۹۹۷ میلادی اکران شد و شهرت استودیو جیبلی و هایائو میازاکی در سراسر جهان را دو چندان کرد. داستان انیمه از آن قرار است که شاهزاده جوانی خودش را در جنگی بین ارواح یک جنگل و انسان‌هایی می‌بینند که قصد دارند از منابع جنگل بهره‌برداری کنند.

انیمه «شاهزاده مونونوکه» تاثیر منفی بشریت بر محیط زیست را به نمایش در می‌آورد و در آن نمی‌توان شخصیت شرور مشخصی را پیدا کرد. هر دو سمت این جنگ، چه انسان‌ها و چه ارواح جنگل، دلایل قابل درک خود را دارند و در این بین نیز شاهزاده مونونوکه راه حلی ایدئال را برای این مناقشه ارائه می‌کند.

فیلم زیستن (Ikiru)

فیلم زیستن ikiru

فیلم «زیستن» سیزدهمین فیلم آکیرا کوروساوا به شمار می‌رود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این فیلم داستان مردی مسن و در آستانه بازنشستگی را روایت می‌کند که متوجه می‌شود به بیماری لاعلاجی مبتلا است و سعی دارد از آخرین روزهای عمر خود را به بهترین شکل استفاده کند. با وجود اینکه رابطه او با پسرش تیره و تاری است اما او سعی دارد تا با خوشحال کردن دیگران، تاثیری بر این جهان بگذارد.

فیلم «زیستن» در مورد هدف زندگی و پذیرش مرگ اظهار نظر می‌کند و به موضوعاتی می‌پردازد که هر بیننده‌ای به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. آکیرا کوروساوا در این اثر سینمایی به بررسی دورانی می‌پردازد که در آن، زندگی خانوادگی ژاپنی کم‌رنگ شده است.


در این مطلب به معرفی بهترین فیلم‌های ژاپنی تاریخ سینما پرداختیم که اکثر آن‌ها از جمله آثار هایائو میازاکی، آکیرا کوروساوا و استودیو جیبلی هستند. نظر شما در مورد این آثار چیست؟

منبع: کولایدر

Moein MM2MRIPJin sakaisnowgirlAshen undead the bearermeysambAshenaliیوهان...شبح گیمفا 👣GG.WP.EZ.WINMr.jalilpourSekiroSony corporation

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های ژاپنی تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژاپنی تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژاپنی تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژاپنی تاریخ سینما - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژاپنی تاریخ سینما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های ژاپنی تاریخ سینما - گیمفا