بهترین فیلم‌های صامت برای شروع - گیمفا
بهترین فیلم‌های صامت برای شروع - گیمفا
بهترین فیلم‌های صامت برای شروع - گیمفا
بهترین فیلم‌های صامت برای شروع - گیمفا

بهترین فیلم‌های صامت برای شروع

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
بهترین فیلم‌های صامت برای شروع

فیلم‌های صامت شروع تاریخ سینما هستند و آثار بسیار برجسته و تاثیرگذاری در آن زمان تولید شده‌اند که تاثیرشان تا به امروز پابرجا است.

تماشای فیلم‌های صامت می‌تواند بسیار دشوار باشد. این آثار قدیمی هستند و اغلب آن‌ها نیز نسبت به استانداردهای امروزی سرعت کندی دارند. نقش‌آفرینی بازیگران در اغلب این آثار بسیار برجسته است اما برای آنکه درک درستی از داستان و اتفاقات فیلم داشته باشید، باید توجه زیادی به آن بکنید چراکه هیچ کدام از اطلاعات داستان از طریق دیالوگ بازگو نمی‌شود.

با وجود تمام این موانعی که بر سر راه تماشای فیلم‌های صامت وجود دارد، به خصوص برای افرادی که تاکنون چنین آثاری را تماشا نکرده‌اند اما همچنان آثاری جذاب و تماشایی در این سبک وجود دارند که برای شروع بسیار مناسب هستند. آثاری که در این فهرست معرفی می‌شوند، ممکن است بهترین آثار صامت نباشند اما تماشای آن‌ها برای افرادی که تازه به این سبک فیلم‌ها روی آورده‌اند، راحت و لذت‌بخش‌تر خواهد بود. در ادامه به معرفی بهترین فیلم‌های صامت برای شروع تماشای این سبک از سینما می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

فیلم متروپلیس (Metropolis)

فیلم متروپلیس metropolis

فیلم «متروپلیس» محصول سال ۱۹۲۷ میلادی احتمالا شناخته‌شده‌ترین فیلم از کارگردان آلمانی فریتس لانگ (Fritz Lang) است. این کارگردان آثار بسیار زیادی در آلمان و آمریکا ساخته بود و علاوه بر فیلم‌های صامت، در اواخر دوره کاری خود آثار دیالوگ‌دار نیز تولید کرده است.

فیلم «متروپلیس» یکی از اولین آثار علمی-تخیلی و حماسی بزرگ سینما به شمار می‌رود و داستان شهری آینده‌محور را بازگو می‌کند. زمانی که اکثریت جامعه طبقه کارگر این شهر علیه اقلیت ثروتمند شورش می‌کنند، این شهر به آشوب کشیده می‌شود.

این اثر سینمایی خارق‌العاده تاثیری شگرف بر بسیاری از آثار علمی-تخیلی پس از خود داشت و حتی یک بازسازی از آن در سبک انیمه در سال ۲۰۰۱ میلادی به همین نام ساخته شده بود. داستان گیرای فیلم در کنار جلوه‌های بصری خیره‌کننده و خلاقانه آن، توجه بینندگان زیادی را به خود جذب کرده بود. موضوعات داستان در رابطه با اختلاف طبقاتی و همچنین تاثیر پیشرفت تکنولوژی بر بشر در این فیلم حتی امروزه نیز قابل‌تامل و مرتبط هستند.

فیلم هکسان (Häxan)

فیلم هکسان häxan

فیلم «هکسان» ساخته بنیامین کریستنسن (Benjamin Christensen) محصول سال ۱۹۲۲ میلادی است که صد سال از اکران آن روی پرده سینماها می‌گذرد اما همچنان در دنیای سینما اثری منحصربه‌فرد به شمار می‌رود که در طی این صد سال فیلمی همانند آن ساخته نشده است. بخشی از فیلم مستند تاریخی و بخشی دیگر از آن ترسناک و سورئال است و با رویکرد منحصربه‌فرد خود، تاریخ جادوگری به خصوص در دوران قرون وسطی را به نمایش در می‌آورد.

فیلم «هکسان» با گذشت این همه سال همچنان اثری ترسناک و خوفناک به نظر می‌رسد و با وجود اینکه ممکن است عناصر تاریخی آن صدرصد صحیح و دقیق نباشند اما همچنان جالب‌توجه هستند. این اثر سینمایی منحصربه‌فرد و مبتکرانه بخشی از تاریخ سینما محسوب می‌شود و این در حالی است که خود فیلم نیز بیننده را به درون تجربه‌ای تاریخی می‌برد.

فیلم نیبه‌لونگ‌ها (Die Nibelungen)

فیلم نیبه‌لونگ‌ها die nibelungen

فیلم «نیبه‌لونگ‌ها» اثری فانتزی و حماسی به کارگردانی فریتس لانگ به شمار می‌رود که در دو بخش جداگانه در سال ۱۹۲۴ میلادی روی پرده سینماها اکران شده بود. فیلم اول، Die Nibelungen: Siegfried نام داشت و فیلم دوم نیز با عنوان Die Nibelungen: Kriemhild’s Revenge شناخته می‌شود.

این دو فیلم بر اساس شعری حماسی و آلمانی به همین نام ساخته شده‌اند که داستانی سرشار از جنبه‌های فانتزی، صحنه‌های اکشن مهیج و مقدار زیادی خیانت و توطئه را بازگو می‌کنند. هر کدام از این دو فیلم روی شخصیت اصلی متفاوتی تمرکز دارند و از این جهت با یکدیگر متفاوت هستند.

تماشای هر دو فیلم پشت سر هم ممکن است برای شخصی که برای اولین بار فیلم صامت می‌بیند، بسیار خسته‌کننده و دشوار باشد چراکه باید چهار ساعت و نیم را به تماشای فیلمی بدون دیالوگ بنشیند. پس بهتر است هر کدام را به صورت جداگانه مشاهده کنید. در کل این آثار تاثیری شگرف بر ژانر فانتزی داشته‌اند و از جمله آثاری هستند که تماشای آن‌ها تجربه‌ای متفاوت را برای شما رقم خواهد زد.

فیلم فاوست (Faust)

فیلم فاوست faust

فیلم «فاوست» محصول سال ۱۹۲۶ میلادی داستان کلاسیک و اساطیری مردی را بازگو می‌کند که برای بدست آوردن زندگی بهتر روحش را به شیطان می‌فروشد و اصلا به عواقب و جنبه‌های منفی این کار توجهی نمی‌کند. این داستان را می‌توان در همه جا و انواع فرهنگ‌ها مشاهده کرد اما این اقتباس به خوبی توانسته تا آن را به نمایش بگذارد.

کارگردانی این اثر سینمایی را اف دابلیو مورنائو (F. W. Murnau) در دست داشته است که احتمالا پس از فریتس لانگ، شناخته‌شده‌ترین فیلمساز آلمانی به شمار می‌رود. این دو کارگردان از لحاظ کیفیت آثار صامت خود رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

فیلم «فاوست» نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های صامت بلکه یکی از بهترین آثار ترسناک تاریخ سینما نیز به شمار می‌رود. تصویرگری خارق‌العاده و فضای ترسناک فیلم همچنان پس از نزدیک به صد سال بیننده‌ها را به وحشت می‌اندازد.

فیلم ژنرال (The General)

فیلم ژنرال the general

بدون شک فیلم «ژنرال» محصول سال ۱۹۲۶ میلادی بهترین فیلم باستر کیتون (Buster Keaton) و یکی از اولین فیلم‌های اکشن به شمار می‌رود. این فیلم داستان مردی در میانه جنگ داخلی آمریکا را روایت می‌کند که عشق زندگی‌اش و همچنین قطار محبوبش توسط گروهی از جاسوس‌ها ربوده شده‌اند و باید آن‌ها را نجات دهد.

داستان فیلم به نحوی است که آن را به یک صحنه تعقیب و گریز طولانی تبدیل کرده است که در آن قطار و دختر ربوده شده و سپس نجات داده می‌شوند. ساختار این فیلم را در آثار مدرن سینما نیز می‌توان مشاهده کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم مد مکس: جاده خشم (Mad Max: Fury Road) ساخته جورج میلر (George Miller) اشاره کرد.

باستر کیتون علاوه بر کارگردانی فیلم «ژنرال» نقش اصلی آن را بازی کرده است. صحنه‌های اکشن خلاقانه فیلم و همچنین بدلکاری‌های خارق‌العاده باستر کیتون در این فیلم تاثیر خارق‌العاده‌ای در ژانر اکشن داشته و همچنین الهام بخش ستارگان برجسته‌ای همچون جکی چان (Jackie Chan) و تام کروز (Tom Cruise) بوده است. فیلم «ژنرال» اثری سریع، سرگرم‌کننده و مهیج است و برای شروع تماشای آثار صامت، انتخابی عالی به شمار می‌رود.

فیلم سگ اندلسی (Un Chien Andalou)

فیلم سگ اندلسی un chien andalou

فیلم «سگ اندلسی» محصول سال ۱۹۲۹ میلادی به کارگردانی لوئیس بونوئل (Luis Buñuel) است و به عنوان یکی از مشهورترین فیلم‌های کوتاه تاریخ سینما شناخته می‌شود. مدت زمان این فیلم حدود ۲۱ دقیقه است و داستانی مرتبط و گسترده را روایت نمی‌کند. در حقیقت، این اثر همانند تجربه‌ای از مجموعه کابوس‌های متعدد و پشت سرهم است و در آن، صحنه‌های خشن و ناراحت‌کننده متعددی با سورئالیسم فراوان و بدون داشتن منطق به سرعت پخش می‌شوند.

یکی از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین صحنه‌های این فیلم نیز زمانی است که یک چشم با تیغی بریده می‌شود و تصویری بسیار تکان‌دهنده و شوکه‌کننده را خلق می‌کند. کسانیکه به تاریخچه آثار و ژانر وحشت علاقه‌مند هستند، باید این اثر کوتاه را تماشا کنند.

فیلم ماجراهای شاهزاده احمد (The Adventures of Prince Achmed)

فیلم ماجراهای شاهزاده احمد the adventures of prince achmed

فیلم «ماجراهای شاهزاده احمد» محصول سال ۱۹۲۶ میلادی انیمیشنی به شمار می‌رود که توسط مجموعه‌ای از چهره‌های نیم‌رخ با پس‌زمینه‌های رنگارنگ به نمایش در آمده است. این انیمیشن مجموعه‌ای از داستان‌های مختلف را به تصویر می‌کشد که تقریبا بر اساس داستان‌ها و افسانه‌های عامیانه‌ای است که در بین مردم خاورمیانه در طول تاریخ بازگو شده‌اند.

برخی از صحنه‌های فیلم ممکن است گاهی اوقات درهم جلوه کنند اما در کل، انیمیشن‌سازی ساده این اثر برای بیننده جذاب و گیرا به نظر می‌رسد و کل مدت زمان فیلم نیز حدود یک ساعت است. از لحاظ تاریخی، این اثر به عنوان اولین انیمیشن شناخته نمی‌شود بلکه قدیمی‌ترین انیمیشنی است که تا به امروز باقی مانده است چراکه بسیاری از آثار صامت در طول تاریخ از بین رفته‌اند. جدای از اهمیت تاریخ این انیمیشن، جلوه‌های زیبا، سرعت مناسب و مدت زمان نسبتا کوتاه آن سبب شده تا برای شروع تماشای آثار صامت، گزینه بسیار مناسبی باشد.

فیلم روشنایی‌های شهر (City Lights) و فیلم عصر جدید (Modern Times)

فیلم روشنایی‌های شهر city lights

چارلی چاپلین (Charlie Chaplin) فیلم‌های بسیار برجسته و خوبی ساخته است اما فیلم «روشنایی‌های شهر» و فیلم «عصر جدید» دو تا از بهترین آثار او به شمار می‌روند. این دو اثر، آخرین فیلم‌های صامتی بودند که او تولید کرده است و پس از آن نیز او به سراغ فیلم‌های دیالوگ‌دار رفت. در حقیقت، می‌توان گفت که چارلی چاپلین به عنوان کارگردان و بازیگر قبل از اینکه به سراغ آثار دیالوگ‌محور برود، دو اثر کامل و برجسته در سبک صامت خلق کرده است.

فیلم «روشنایی‌های شهر» محصول سال ۱۹۳۱ میلادی داستان عاشقانه بین کاراکتر ولگرد یا ترمپ با بازی چاپلین و دختر گل‌فروش نابینایی را روایت می‌کند. فیلم «عصر جدید» نیز ماجراهای کاراکتر ولگرد را دنبال می‌کند که در تلاش است تا در جهانی به شدت صنعتی‌شده به زندگی خود ادامه بدهد. چاپلین با مهارت بسیار زیادی در این دو فیلم جنبه‌های کمدی، درام، عاشقانه و احساسات را در تعادل با یکدیگر حفظ کرده است. این دو اثر بهترین انتخاب برای ورود به دنیای آثار صامت به شمار می‌رود و هر بیننده‌ای باید آن‌ها را مشاهده کند.


در این مطلب به سراغ معرفی بهترین فیلم‌های صامت رفتیم که برای شروع بهتر است آن‌ها را تماشا کرد. نظر شما در مورد این آثار چیست؟

منبع: کولایدر

Moein MM2DARKSIRENMariomanKایمان غلامی مهرآبادیVisible 6-tigh manامیر حسینیوهانLonesome guymeysambTotal WarکوروشEspresso

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های صامت برای شروع - گیمفا
بهترین فیلم‌های صامت برای شروع - گیمفا
بهترین فیلم‌های صامت برای شروع - گیمفا
بهترین فیلم‌های صامت برای شروع - گیمفا
بهترین فیلم‌های صامت برای شروع - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های صامت برای شروع - گیمفا