آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا

آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟

مصطفی زاهدی
۱۶:۳۱ ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا

آیا نمایش اخیر بازی Starfield، نوید عنوانی درخشان را به ما می‌دهد یا عنوانی که سرنوشتش آن قدر‌ها هم روشن نیست؟

قابل تأمل؛ بازی‌های نقش‌آفرینی کلاسیک جهان آزاد هیچ گاه دارای گیم‌پلی عمیق نبوده‌اند

اگر نگاهی به برجسته‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ بازی‌های ویدیویی داشته باشیم، متوجه می‌شویم تقرییا هیچ‌وقت آن‌ها به داشتن گیم‌پلی و مبارزات عمیق و چند لایه معروف نبوده‌اند. اگر کسی از ما بپرسد چرا The Witcher 3 یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ است، بعید به نظر می‌رسد جواب ما مبارزات و گیم‌پلی باشد؛ چرا که قطعا مواردی مانند کمیت و کیفیت محتوا، داستان و شخصیت پردازی قوی و صد البته مراحل فرعی بی‌نظیر باعث شده‌اند تا The Witcher 3 به این درجه از موفقیت و محبوبیت برسد.

مثال بارز دیگر این زمینه دو فرنچایز Fallout و The Elder Scrolls هستند که هر دو جزو قدیمی‌ترین آثار کلاسیک نقش‌آفرینی به شمار می‌آیند و البته لازم به ذکر است که هر دو، ساخته‌ی Bethesda هستند.
از دو نسخه‌ی Oblivion و Skyrim غالبا به عنوان برترین آثار سری و برخی از بهترین عناوین نقش‌آفرینی تاریخ یاد می‌شود. اگر یک بررسی کلی داشته باشیم، دوباره متوجه می‌شویم که علت موفقیت، محبوبیت و اثرگذاری این آثار، مبارزات و گیم‌پلی آن‌ها نبوده است. بازی Skyrim حتی در زمان عرضه در سال ۲۰۱۱, مبارزات و گیم‌پلی ساده و شاید کمی Outdated داشت، با این حال نه تنها موفق به کسب متای ۹۵ شد، بلکه در رقابت بهترین‌های سال، توانست در عملکردی بی‌نظیر زلدا، Portal 2 و Batman: Arkham City را نیز پشت سر بگذارد!

بیش از یک دهه بعد از عرضه‌ی Skyrim، هنوز محتویات جدیدی از روی این عنوان در شبکه‌های مجازی ساخته می‌شود و بعضا شاهد کشف راز و رمز‌ها و مراحل جدید کشف نشده در این عنوان هستیم! بازی Skyrim بدون داشتن گیم‌پلی جدید، پیچیده و عمیق یا گرافیکی فوق‌العاده در زمان عرضه، به لطف مکانیزم‌های عمیق نقش‌آفرینی، محتوای فوق‌العاده گسترده و دنیای جذاب، نه تنها نام خود را به عنوان یکی از بهترین‌های تاریخ ماندگار ساخت، بلکه سال‌ها پس از عرضه هنوز چیز‌های جدید برای کشف شدن در بازی وجود دارد.

سری Fallout هم وضعیت مشابهی دارد و خصوصا دو نسخه سوم و چهارم، از لحاظ گان پلی، انیمیشن‌های حرکتی و مبارزات نسبت به آثار هم دوره خود به مراتب ضعیف‌تر و قدیمی‌تر بودند. اما اگر بررسی کنیم، از تمام رقبای خود عملکرد بهتری چه در بخش فروش و چه در بخش نمرات از خود به جای گذاشتند.

آثار شرقی نیز وضعیت مشابهی دارند و در کل، بازی‌های نقش‌آفرینی جهان آزاد کلاسیک، بیشتر بر روی محتوا، جهان سازی و المان‌های نقش‌آفرینی تمرکز دارند و به نظر می‌رسد مخاطبان نیز همین انتظار را از سازندگان این چنین آثار دارند‌.

آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
برای یک ماجراجویی عظیم آماده‌اید؟

کمیت یا کیفیت، یکی را باید فدا کنید!

تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که چه می‌شد اگر شاهد یک بازی جهان آزاد عظیم و محتویاتی در اندازه The Witcher 3 و Skyrim، اما با مبارزات و انیمیشن‌های God of War یا به پیشرفتگی و واقع‌گرایانه بودن The Last of Us Part Two بودیم؟ جواب این است، ساخت چنین عنوانی، تقریبا غیرممکن یا بهتر است بگویم از لحاظ مالی غیر منطقی است، مگر در شرایط فوق‌العاده خاص.

دلیل این که آثار خطی گرافیک فوق‌العاده‌ای دارند، مبارزات آن‌ها فوق‌العاده روان و به روز است و از لحاظ فنی فوق‌العاده هستند، این است که سازندگان با یک پروژه ده دوازده ساعته سر و کار دارند. بازی که بعد از دو یا سه مرتبه تجربه، از Collectibles گرفته تا مناطق فرعی و مخفی، دیگر چیز جدیدی برای کشف شدن توسط مخاطب در آن وجود ندارد، تعداد شخصیت‌ها انگشت شمار است و از همه لحاظ سازندگان با کمیتی فوق‌العاده کم طرف هستند. حال فرض کنیم دنیای The Witcher 3، کیفیت هنری، مبارزاتی و عملیاتی The Last of Us Part Two را داشت! این به این معنی است که سازندگان می‌بایست برای هزاران NPC، به صورت دقیق طراحی چهره و انیمشین انجام دهند، تک تک غار‌ها، مناطق و ساختمان‌ها را به صورت دستی طراحی کنند و صدها هزار خط دیالوگ بنویسند و ضبط کنند و ده‌ها مدل دشمن مختلف را طراحی کنند. این به معنای وجود کوهی از انیمیشن‌ها و داده‌های جدید است که برای ساخت این پروژه، به چندین هزار نفر، چند صد میلیون دلار و سال‌ها وقت نیاز دارید. بهترین مثال در این زمینه؟ بازی Red Dead Redemption 2 که طی هشت سال، با بیش از هزار و ششصد نفر و با بودجه‌ای بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار ساخته شد و می‌توان گفت تنها بازی جهان آزاد عظیم تاریخ است که از لحاظ کیفیت نیز بی‌نظیر عمل می‌کند. اما فراموش نکنید بتسدا،  سونی یا یوبی‌سافت قابل مقایسه با راکستار نیستند و احتمال نخواهند بود.

یک بازی نقش‌آفرینی جهان آزاد کم محتوا، محکوم به فراموشی است

اجازه دهید یک مثال از آن روی سکه نیز در این زمینه بزنم. بازی Cyberpunk 2077. بازی‌ای که با سر و صدا و حوادث و حواشی فوق‌العاده زیادی عرضه شد و اکنون، با این که دو سال از عرضه‌ی بازی بیشتر نمی‌گذرد، این عنوان از لحاظ رسانه‌ای مرده است. مشکلات فنی و دروغ‌های سازندگان و موارد مختلف را کنار بگذاریم، دلیل اصلی این اتفاق را می‌توان در کم محتوا بودن این اثر جست و جو کرد. این عنوان و The Witcher 3 سازنده یکسانی دارند اما از لحاظ محتوا فرسنگ‌ها بین آن‌ها اختلاف وجود دارد! جالب است بدانید بودجه، نیروی انسانی و زمان توسعه Cyberpunk 2077 به مراتب بیشتر از The Witcher 3 بود اما از لحاظ عملکرد شرایط به طور متفاوتی رقم خورد.

حال تصور کنید Cyberpunk 2077، دارای دنیایی عظیم و هزاران راز و رمز مختلف بود. آن وقت یک دهه پس از عرضه همچنان Community این عنوان فعال بود و بازی همچنان محتوای جدید برای عرضه می‌توانست ارائه کند!
در پایان بد نیست به Elden Ring نیز اشاره کنم. همه به خوبی می‌دانیم از لحاظ بهینه سازی، گرافیک هنری، انیمیشن‌ها و HUD، بازی Elden Ring اصلا و ابدا نکته خاص و منحصر به فردی ندارد و در بسیاری از این زمینه‌ها مثل بهینه‌سازی فاجعه عمل می‌کند. اما این عنوان، رسالت یک بازی نقش‌آفرینی را به بهترین شکل ممکن به انجام رسانده است. محتوای فوق‌العاده گسترده و جذاب و اصولی بودن گشت و گذار، در کنار حس پیشرفت فوق‌العاده. وقتی مخاطب با صد ساعت محتوای جذاب و فوق‌العاده مواجه است و از کاوش و جست و جو لذت می‌برد، آیا به واقع گرایانه بودن مبارزات اهمیت می‌دهد؟ آیا به این مسئله که شمشیر یا زره از داخل بدن شخصیت اصلی عبور می‌کند اهمیت می‌دهد؟ جواب مشخص است.

آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
به احتمال بسیار زیاد، نقشه‌ی سیارات مختلف Starfield بعد اکتشاف و گشت ‌‌و گذار، به عکس بالا شباهت پیدا کنند!

به نظر می‌رسد رسالت اصلی Starfield، کاوش گسترده و ارائه محتویات عظیم باشد

با توجه به تریلر بازی و اطلاعات منتشر شده، دنیای Starfield بسیار عظیم است و از ۱۰۰ مجموعه و بیش از ۱۰۰۰ سیاره تشکیل شده است. با توجه به گستردگی دنیای بازی، به شخصه فکر می‌کنم با یک اسکایریم دیگر از لحاظ محتوا هستیم و Starfield کاملا توانایی این را دارد تا سال‌ها بعد از عرضه، با راز و رمز‌ها و محتویات پنهان و آشکار خود مخاطبان را غافلگیر سازد.
به نظر می‌رسد ساختار و Layout سیاره‌های فرعی به صورت ماشینی ساخته می‌شود اما جزییات این دنیاها به صورت دستی شخصی‌سازی شده باشد. آیا تمام این سیاره‌ها دارای عمق و محتوای زیاد خواهند بود؟ منطقی فکر کنیم بعید به نظر می‌رسد. با این وجود سیاره‌ها و مجموعه‌های متعدد می‌تواند ضامن این قضیه باشد که تنوع محیطی، تنوع دشمنان و فعالیت‌ها نیز بسیار زیاد خواهد بود.

کمیت بالا، کیفیت کم؟
یک حقیقت وجود دارد، وقتی جایی کمیت زیاد می‌شود، کیفیت کاهش می‌یابد. این یک حقیقت است. نگاهی به آثار جهان آزاد یوبی‌سافت یا دیگر جهان آزاد‌هایی بیاندازید که محتوای زیادی دارند. در این دسته آثار شاهد مراحل تکراری، Quest‌های بعضا بی‌نهایت و NPC‌های کپی پیست شده هستیم که دلیل این اتفاقات محتویات زیاد بازی است. پس بدیهی است Starfield نیز وقتی سخن از ۱۰۰۰ سیاره به میان می‌آورد، احتمالا کیفیت خروجی آن‌ها در نتیجه‌ی کمیت فوق‌العاده بالای آن‌ها کاهش یافته است.
اما حقیقت این است اگر یک بازی نقش‌آفرینی جهان باز، گشت و گذار مناسبی داشته باشد، المان‌های نقش‌آفرینی آن مانند سیستم پیشرفت (Progression System)، اصولی طراحی‌ شده باشند و از فضاسازی، دنیا‌سازی و شخصیت پردازی مناسبی برخوردار باشد، تکرار در محتوا آن‌چنان نکته منفی به شمار نمی‌آید. چیزی که آثاری مثل Elden Ring و Skyrim به نحو احسن آن را انجام دادند.

گیم‌پلی بازی؛ نسبتاً قدیمی و خشک اما قابل پیش‌بینی
قبل از آن‌ که شاهد گیم‌پلی بازی Starfield باشیم، کاملا حدس می‌زدم با یک گیم‌پلی معمولی و احتمالا کمی Outdated طرف باشیم و این اتفاق نیز رخ داد. سیستم شوتینگ و گان پلی بازی، انیمیشن حرکات در حالت اول شخص و هوش مصنوعی بازی را به هیچ وجه نمی‌توان فوق‌العاده، جذاب یا نسل بعدی خواند. اما سوال اصلی این است که آیا گیم‌پلی معمولی Starfield ناامید کننده بود؟

آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آیا گیم‌پلی بازی Starfield ناامیدکننده بود؟ اگر جواب شما بله است، احتمالا با دیدی اشتباه نسبت به آثار نقش‌آفرینی جهان آزاد نگاه می‌کنید. درست است که گیم‌پلی بازی اصلا و ابدا نسل بعدی نبود و شاهد نکته غافلگیر کننده‌ای نیز نبودیم، اما آیا این مسئله اهمیت زیادی دارد؟

گیم‌پلی بازی Starfield قطعا عالی نیست ولی بازی نیازی به مبارزات عالی ندارد

بار دیگر شما را به خواندن چند پاراگراف اول این مقاله دعوت می‌کنم. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، آثار نقش‌آفرینی جهان آزاد به ندرت به واسطه مبارزات و گیم‌پلی به شهرت و محبوبیت می‌رسند و داستان، دنیا سازی و محتوای گسترده بیشترین نقش را در موفقیت یک بازی نقش‌آفرینی جهان آزاد ایفا می‌کند. آیا این موضوع دلیلی می‌شود تا سازندگان در زمینه گیم‌پلی کم کاری کنند؟

اصلا و ابدا. اما فراموش نکنید آثار بتسدا هر چند در زمینه فنی و روان بودن کمی لنگ می‌زنند، اما در بخش آزادی عمل، مکانیزم‌های متعدد و تنوع شیوه‌های مبارزه بسیار قابل‌قبول عمل کرده‌اند. اگر Skyrim و Fallout 4 را معیار مقایسه قرار دهیم و بازی Starfield از لحاظ تنوع سلاح، گستردگی روش‌های مبارزه، سیستم ارتقا عمیق شخصیت و گزینه‌های شخصی‌سازی موفق عمل کند، می‌توان گفت کاملا انتظارات را برآورده ساخته است. بار دیگر تکرار می‌کنم. آثاری در وسعت بالا و گستردگی عظیم، نمی‌توانند لزوما در همه‌ی جوانب بی‌نقص عمل کنند و شاهد یک عنوان همه چیز تمام باشیم. اما موضوع این است که نیازی نیز به این کار نیست.

چه عواملی می‌توانند پاشنه آشیل Starfield باشند؟

عوامل مختلفی می‌توانند برای این عنوان بزرگ مشکل‌ساز شوند، اما در بطن این موارد در ابتدا می‌توان به موارد فنی و مشکلات بهینه‌سازی اشاره کرد. متاسفانه بتسدا همانند فرام سافتور در بخش بهینه‌سازی آثار خود، خصوصا روی پلتفرم PC سابقه‌ی بسیار بدی را از خود نشان داده و از افت فریم گرفته تا انواع و اقسام باگ‌های گرافیکی، مشکلات فنی و موارد مشابه، بخش جداناپذیر آثار بتسدا بوده‌اند. آیا Starfield نیز سرنوشت مشابهی خواهد داشت؟

قطعا تا زمان عرضه‌ی بازی چیزی مشخص نیست اما چند لحظه خاص در تریلر بازی، شاهد افت فریمی ناچیز بودیم که نگران کننده است. از طرف دیگر، فراموش نکنید Starfield عنوانی بسیار عظیم است و این وسعت می‌تواند به عنوان شمشیر دو لبه عمل کرده و از لحاظ فنی مشکل ساز شود و مشکلاتی مثل دیر لود شدن Texture‌ها، لود نشدن اجسام یا افت فریم در لحظات و مکان‌های شلوغ را در پی داشته باشد. البته بار دیگر اشاره می‌کنم این موارد تنها حدس و گمان هستند و ممکن است نتیجه‌ی خروجی بسیار بهینه و مناسب باشد که البته تقریبا بعید است.

مورد بعدی که می‌تواند برای Starfield مشکل ساز شود، محتویات سیاره‌های فرعی آن است. درست است که تعداد آن‌ها فوق‌العاده زیاد است، اما موضوع مهم این است که آیا از لحاظ طراحی، تنوع دشمنان، وجود فعالیت‌ها، ساختار مراحل و دنیاسازی نیز شاهد خلاقیت سازندگان هستیم یا با مکان‌های تکراری و Objective‌های تکراری مواجه خواهیم شد.در کل کمی نسبت به این قضیه بد بین هستم و حس می‌کنم اگر تعداد این سیاره‌ها معقول‌تر می‌بود شاید این نگرانی وجود نداشت. البته که پر واضح است هر گونه قضاوت و نتیجه‌گیری از انصاف و منطق به دور است چرا که تا بازی را تجربه نکنیم تمام این موارد گمانه‌زنی‌‌ صرف هستند.

چه عواملی می‌توانند نقطه‌ی قوت Starfield باشند؟

اول از همه به نظر می‌رسد از لحاظ محتوا، تعداد Quest‌ها و فعالیت‌ها، بازی Starfield بار دیگر خاطرات Skyrim را زنده کند و کوهی از محتویات را در اختیار مخاطبان قرار دهد. به نظر می‌رسد تمرکز سازندگان نیز به شدت روی همین موضوع بوده است و تعداد بالای سیاره‌ها نیز خود دلیلی بر این ادعاست.

از طرف دیگر وجود Faction‌های مختلف، گروه‌های مختلف و افرادی که به واسطه تصمیمات شما می‌توانند متحد یا دشمن شما باشند، می‌توانند عمق و ارزش تکرار بالایی به بازی ببخشد. به نظر می‌رسد تعداد شخصیت‌های فرعی که می‌توان آن‌ها را استخدام کرد بسیار قابل‌توجه است که این مسئله نیز موضوعی بسیار امیدوار کننده به شمار می‌آید.
در ادامه باید به درخت‌های مهارت و سیستم پیشرفت اشاره کرد که معمولا در بازی‌های بتسدا بسیار استادانه و اصولی طراحی‌ می‌شوند و با توجه به وسعت بازی و تنوع کارهایی که می‌توان در این دنیا انجام داد، می‌توان امیدوار بود که ساز و کار ارتقا و پیشرفت در این بازی مانند آثار گذشته بتسدا جذاب و اعتیادآور باشد.

آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
همان طور که احتمال داده می‌شد، گشت و گذار برای کسب مواد معدنی و منابع اولیه در سیارات مختلف بخش قابل‌توجهی از گیم‌پلی، خصوصا برای ارتقا‌های مختلغ را تشکیل می‌دهد.

سخن پایانی:
بدیهی است که تا زمان عرضه‌ی بازی، هر گونه صحبت قطعی در مورد یک اثر غیرعقلانی است، با این وجود با توجه به مستندات و اطلاعاتی که در دست داریم، یک‌سری پیش‌بینی‌ها و نتیجه‌گیری‌ها کاملا منطقی و معقول به نظر می‌رسد.
آیا گیم‌پلی بازی Starfield کمی خشک و قدیمی به نظر می‌رسد؟ قطعا. اما آیا لزوما این موضوع اهمیت فوق‌العاده مهمی دارد؟ برای یک بازی نقش‌آفرینی جهان آزاد وسیع خیر. چرا که مواردی مثل داستان، دنیاسازی و محتویات سیاره‌ها، اهمیت به مراتب بیشتری دارد. آیا Starfield یک عنوان موفق خواهد بود؟ زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد اما اگر Starfield موفق شود، هیچ گونه جای تعجبی وجود ندارد.

Moein MM2MMYKINGMmfb🏴FernandoSkyrim : The Elder Scrolls Vامیررضا ایزدپناهCommunistEren Yeagerمنطقی که با خود منطق جنگید و شکستش دادامینModyکوروشAmir1990Menherakun0Mmfbهالک ایرانیAn anonymousDARKSIRENETERNALMANzamanisasan2more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Espresso گفت:

    خیلی از کاربرا با بازی های rpg اشنایی ندارن برای همین نهایت تفکرشون چیزهای جزئی مثل صامت بود شخصیت اصلی(البته فقط ویس نداره نه اینکه کلا لاله) و یا رد شدن شمشیر از شنله
    بجای نگاه به چیزهای جزئی باید توجه کنن که بیشتر این بودجه زمان صرف ساخت جهان و لور بازی شده
    من که از نمایش راضی بودم و راستش بنظرم گیم پلی هم نسبت به سایر عنواین بتسدا قابل تحمل تره
    ممنونم از اقای زاهدی🙌

    MMYKINGHitasepFernandoAAS(بازگشته است)Skyrim : The Elder Scrolls VEren YeagerKurosمنطقی که با خود منطق جنگید و شکستش دادامینAmir1990more
    • Sekiro گفت:

      من هرچی ارپی جی بگی بازی کردم دوست عزیز تصورات دوستان صامت بودن شخصیت داستان طبق تفکر شما نیست
      تکفرات ما از استارفیلد بای ای با روایت داستانی و شخصیت پردازی متفاوت از بازی های قبل بوده که تازه متوجه شدیم که این بازی هم مثل چرخه قبلی بتسدا هستش و یه تکراره ازون نظر برا همین یه مدتی بحث شد راجبهش
      تو این جور بازیا شخصیت اصلی لزوما صامته اما ازون طرف المان های ارپی جی بهترین و بیشترین حالت خودشون رو دارن و گیم نباید به شخصه تو این قسمت شکست بخوره وگرنه هیچ ارزشی نخواهد داشت

      تمام گفته ها به کنار واقعا مشخص نیست چی میشه ولی من به بتسدا ایمان دارم

      AAS(بازگشته است)Skyrim : The Elder Scrolls VKurosمنطقی که با خود منطق جنگید و شکستش دادETERNALMANDARKSIRENAmir(PC & PS4)deathwingsکاپیتان یامیMR_Williammore
    • Mãhdīær گفت:

      «اگر نگاهی به برجسته‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ بازی‌های ویدیویی داشته باشیم، متوجه می‌شویم تقرییا هیچ‌وقت آن‌ها به داشتن گیم‌پلی و مبارزات عمیق و چند لایه معروف نبوده‌اند»

      ببینید این حرف درستی هست اما شما باید شرایط رو هم در نظر بگیرید؛فالوت و الدر اسکرولز دارای محتوای زیادی بودند که تبدیل به شاهکار شدند،استارفیلد هم از این قاعده مستثنا نیست اما باید یه حداقل هایی در نظر گرفته بشه دیگه!
      گان پلی و یا فیزیک بازی به نظر من برای بازی که مختص نسل ۹ هست اصلا قابل قبول نیست!من میگم حداقل در حد استاندارد باشه اما چیزی که ما در استارفیلد دیدیم واقعا ضعیف بود.گیم پلی کالاف های ده سال پیش به نظر من واقعی تر و قشنگ تر بودند.
      میریم سراغ گرافیک؛این هم میشه مثل اسکایریم و الدر اسکرولز و …؛ به عبارتی بازی باید گرافیکش طوری باشه که نه سیخ بسوزه نه کباب که هم دنیای بازی بزرگ باشه هم گرافیک قابل قبول باشه،گرافیک این بازی نسبتا برای من قابل قبوله اما توی شهر ها و یکسری تکسچر ها که دیدم مثل تکسچر درخت ها خیلی ضعیفه یا طراحی شهر ها حس غیر واقعی بودن به ادم میداد اما در کل گرافیک نسبت به عظمت این عنوان مورد قبول هست.
      مشکلات اصلی بر میگرده به گیم پلی،فیزیک،و چند مورد دیگه
      خیلی بد هست برای یک بازی مختص نسل ۹ از واژه «قابل تحمل تر»استفاده کنیم چون دیگه وارد یه قسمت دیگه ای تکنولوژی شدیم و این ضعف های گان پلی اگر در نسل ۸ بود اصلا به عنوان ضعف بهش نمیشد نگاه کرد اما با توجه به قدرتی که از نسل ۹ تا اینجا دیدیم باید در حد استاندارد باشه.
      عالی و خفن پیشکش

      farshadx..DARKSIRENهالک ایرانیAn anonymousKurosAmir(PC & PS4)ArminSquatlatexSnake and kratos❤️more
    • Grandmaster گفت:

      دلیل مخالفت یه سری کاربرا این نیست که با سبک rpg آشنایی ندارند بلکه از اساس با این شکل بازی ها مشکل دارند. اگه مقاله آقای زاهدی رو قبول داشته باشی اکثر این سبک بازی ها کیفیت رو فدای کمیت میکنند و گیم پلی که رکن اساسی بازی ویدئویی هست رو نادیده میگیرن به جاش به کاربرا داستان، دنیای عظیم، حس نقش آفرینی و …. میدن. حالا نکته مهم اینجاست اثری که ساخته شده به عنوان بازی ویدئویی نام گرفته همه میخوان بازی کنند شما نمیتونی یه چیز دیگه تحویل مخاطب بدی. حتی ممکنه اون بازی بهترین تجربه زندگیت بشه ولی وقتی داری تو حیطه بازی ویدئویی مورد ارزیابی قرار میدی عملا بازی ارزش چندانی نداره.

      AAS(بازگشته است)Skyrim : The Elder Scrolls VAmir1990امیر حسینامیرحسین نصرتیهالک ایرانیSquatlatexجیمDream in Red (Playstation T)shadowmore
      • Espresso گفت:

        اونوقت بازی های تلتیل کلا بدرد نمیخورن چون گیم پلی ندارن
        هر بازی هدفی داره و گیم پلیش در اون حول ساخته میشه
        گیم پلی داریم تا گیم پلی هر کدوم فرق دارن همه قرار نیست شوتر کالافی باشن یا اکشن باشن تا بهشون گفت گیم پلی

        Skyrim : The Elder Scrolls VHTمنطقی که با خود منطق جنگید و شکستش دادAmir1990امیر حسینامیرحسین نصرتیDARKSIRENهالک ایرانیAmir(PC & PS4)کارمند خستهmore
        • Grandmaster گفت:

          از نظر بازی ویدئویی اره بازی های تلتیل کم ارزش هستند کسی به خاطر بازی کردن نمیره سراغشون. مخاطب این جور بازی ها دنبال داستان هستند که ربطی به بازی نداره. همین طور که گفتم این جور بازی ها میتونه برای مخاطبانش بسیار لذت بخش باشه اما مشکل اصلی اینجاست که مخاطب از طریق صحیح یعنی بازی کردن لذت نمیبره از روش های دیگه ای مثل داستان لذت میبره.

          Skyrim : The Elder Scrolls Vپدر بزرگ دانته و ویرجیلامیرحسین نصرتیDARKSIRENهالک ایرانیEspressoبهنام راد
          • Espresso گفت:

            لطفا وقتی نمیدونید بازی چیه الکی از خودتون حرف در نیارید
            به این ژانر ادونچر گفته میشه از سالها پیش وجود داشته بازی های پوینت اند کلیک و ویژوال نول ها همه بازی هستن و در نوع خودشون شاهکارن
            بجای اینکه خودتو شیره بمالی یکم درباره بازی ها تحقیق کن بببین بازی چیه اصلا!

            Skyrim : The Elder Scrolls Vمنطقی که با خود منطق جنگید و شکستش دادامیرحسین نصرتیETERNALMANهالک ایرانی
      • farshadx گفت:

        کاملآ مخالف هستم
        بازی گیم پلی داره و شاید یکی از وسعیترین گیم پلیهارو هم داشته باشه(استارفیلد که هنوز نیومده از بازیهای قبلی میگم)
        شاید کیفیت انچنانی نداشته باشه اما وسعت گیم پلی خیلی بیشتر از بازیهای دیگه است
        سری الدر اسکرول شامل
        مبارزات نزدیک
        مبارزات از دور (جادو یا تیرو کمان)
        مخفی کاری
        مبارزه به عنوان گرگینه یا خون اشام
        شکار ماهیگیری
        بیس بلیدینگ
        و ………………………………
        پس از نظر گیم پلی بازی مشکلی نداره
        اگر میخوای مثال درست حرف شما رو بگیم میشه بازی مثل death stranding

        Skyrim : The Elder Scrolls Vمنطقی که با خود منطق جنگید و شکستش دادXERXESAmir1990امیر حسینMmfbpaymanهالک ایرانیAmir(PC & PS4)کارمند خستهmore
        • A Slash گفت:

          دقیقا مشکل بتسدا همینه ! به جای اینکه وقت بذاره رو پولیش کردن کور گیمپلی و لوپش،وقتشو میذاره رو آمارو دمیج و عددای تو اینونتوری و نمیدونم اسکیل اوپی برای اسکیل تری !

          فانوسا از گیمپلی بتسدا دفاع نکنید که خندم میگیره

          AAS(بازگشته است)Skyrim : The Elder Scrolls Vمنطقی که با خود منطق جنگید و شکستش دادAmir1990امیر حسینDARKSIRENهالک ایرانیAn anonymousEspressoAlireza1882more
        • Grandmaster گفت:

          منم میدونم بازی گیم پلی داره. هنوز که بازی نیومده که بشه درست وحسابی نظر داد اما بر اساس تجربه میشه حدس زد چجوریه. این چیزایی که شما به عنوان گیم پلی نام بردی امکاناتیه که بازی در اختیار شما گذاشته بحث سر اینه که تک تک این مکانیزم ها با چه کیفیتی اجرا میشن. من مشکلم اینه که سازنده بازی به جای تمرکز برسیستم مبارزات و طراحی مراحل جذاب به دنبال خلق دنیای وسیع، داستان پیچیده، آزادی عمله. خلاصه بگم گیم پلی وسیع اما کم کیفیت ارزش چندانی در بازی نداره.

          Skyrim : The Elder Scrolls Vfarshadxامیرحسین نصرتیDARKSIRENهالک ایرانیEspressoبهنام راد
      • عزیز همینکه جوری داره با بازیکن رفتار میشه که هرچیزی دلش خواست و هم تصمیمی گرفت رو بتونه اجراء بکنه ،میشه گیم پلی و در دسته بازی قرار میگیره …
        اسکایریم عملا همینطوری بود …. شما از همون اول بازی شروع میکنی به انتخاب کردن ،انتخاب هایی که تو روند بازی تاثیر دارن …. کسی نگفته جادو زدن ،شمشیربازی و اسب سواری و بقیه امکانات اسکایریم “قابل تحمله” ، در واقع کسی به این قسمتهای اون بازی توجه ویژه ایی نداشته …. همین مثالهایی که زدم دقیقا برای استارفیلد اتفاق خواهد افتاد ، شما از اول وارد دنیایی میشی که میتونی آزادانه انتخاب کنی و این بازی شماست و انتخابهای شما که با اون جهان چه کاری انجام بدی …. نابودش کنی یا بهش قدرت ببخشی ….. این اساسه بازی های rpg بتسداس و گیم پلی و روند بازی بازیکن هرگز خدشه ایی تو اون ایجاد نمیکنه ، در واقع وقتی داری انجامش میدی به چشمت نمیاد ،چون غرقش شدی ،

        یک کسی که داره تو آب غرق میشه ، به فکر این نیست که چه قدر آب دورش جمع شده ، به فکر اینکه اکسیژن کجاست … کوئست دقیقا نقش اکسیژن رو توی استارفیلد بازی میکنه در مثال بالای من

        Skyrim : The Elder Scrolls VhosseinMmfbDARKSIRENهالک ایرانیAn anonymousAmir(PC & PS4)کارمند خستهsorenashadowmore
        • Grandmaster گفت:

          انتخاب با چه هدفی؟ شما تنها کاری که میتونید انجام بدید جهت دهی به داستان بازیه. این جوری باشه که هر عملی میتونه بازی باشه. بازی تعریف داره شما نمیتونی چیزی بسازی که با تعریف بازی ناسازگار باشه. در هر بازی یه سری قانون، ابزار و هدف وجود داره شما باید بتونی با استفاده از امکاناتی که داری و با محدودیت هایی که اعمال شده به هدف مورد نظر دست پیدا کنی و پس از رسیدن به هدف احساس موفقیت میکنی و از بازی لذت میبری. چیزی که در تماشای یک داستان یا گشت و گذار در یک دنیا وسیع بدست نمیاد. خلاصه بگم بازی باید چالش داشته باشه. در بازی های rpg تجربه ثابت کرده مبارزات با کیفیت(بخش اصلی بازی) به ندرت پیدا میشه. بازی های نقش آفرینی زمانی واقعا تبدیل به یک بازی میشن که من بتونم تو بازی خودم در نقش کاراکتر صحبت کنم نه این که از بین چهار تا گزینه یکی رو انتخاب کنم. در این حالته که تازه بازی جذابیت پیدا میکنه و میشه ماموریت های جذابی طراحی کرد که متاسفانه امکان هیچین چیزی فعلا نیست.

          farshadxSkyrim : The Elder Scrolls Vhosseinپدر بزرگ دانته و ویرجیلDARKSIRENهالک ایرانیAn anonymousEspressoAmir(PC & PS4)
      • sorena گفت:

        دلیل مخالفت یه سری کاربرا این نیست که با سبک rpg آشنایی ندارند بلکه از اساس با این شکل بازی ها مشکل دارند.
        هرچند به اساس این حرف هیچ باوری ندارم ولی به فرض پذیرشش، میشه گفت، خلی خب مگر در هر دهه چند بازی RPG بزرگ ساخته میشه؟ بجاش فله فله بازی های بزن بکش اکشن منتشر شدن،بطوری میانگین هر ماه دو سه مورد از این دست بازی ها منتشر میشن. اون قشر نباید بفهمه که قشر دیگری هم هستند که هیچ علاقه ای به بزن در رویی ندارند و از بازی ها مسائل دیگری رو هم می‌طلبند؟.
        دنیای گیم یک برترین مشخص به سینما داره و اون تعاملی بودنش هست، این حسن دنیای گیم در یک قالب به اسم بزن بزن جا نمیشه و تعریفش در یک مسیر عملا غلط هست. طیف وسیعی از ساختارهای بازی ها باعث تعامل بیشتر اون نسبتذبه فیلم و از این قبیل چیز ها شده. برخلاف حرف شما بازی های rpg دقیقا در راس این تعامل قرار دارند و بهترین و دقیق ترین تعریف از یک بازی ویدیویی هستند. بازی های که در کنار ارایه یک گیم پلی متناسب،داستان،جهان عظیم،مهم تر تعیین سرنوشت و تغییر دنیای بازی رو ،در دسترس مخاطب ها قرار می‌دن.

        Skyrim : The Elder Scrolls VfarshadxThe Courierامیر حسینCommander jensenهالک ایرانیEspressoبهنام راد
      • دوست عزیز با توجه به این کامنتتون و ریپلای هاتون به دوستان متوجه شدم که مشکل شما با سبک آرپیجی خیلی عمیقه و از نظر من جای اشتباهی دنبال خواستتون هستین.
        درمورد همین استارفیلد می خوام مثال بزنم. ما بازی هایی مثل کالاف و بتل فیلد و هیلو و… رو داریم که تمرکزشون روی شوتره و هرکدوم در ارائه کردن گیم پلی خاص خودشون تلاش می کنن. همچنین یه بازی مثل نومنز اسکی رو داریم که می خواد عظمت و نامتناهی بودن فضا رو شیبه سازی کنه و حس گشت و گذار تو فضا رو به کاربر القا کنه. همچنین بازی های تعاملی مثل detroit become human رو داریم که عملا فقط به بازیکن اجازه انتخاب کردن رو میدن و نایجه انتخاب هاشون رو بهش نشون میده. ما بازی های بقا محور رو داریم که در اونها جمع کردن منابع و کشف موارد جدید و ارتقا دادن خودمون اهمیت داره.
        حالا تصورش رو بکن که همه این موارد در استارفیلد وجود دارن. درسته استارفیلد نمی تونه به اندازه تک تک این مواردی که گفتم خوب عمل کنه و تجربه هر بخش رو به اندازه بازی های همون سبک عالی دربیاره ولی ماهیت بازی های rpg همینه. نکته جذاب ماجرا هم همینه. شما تو کالاف دیوتی نمی تونی روی تک تک اتفاقات داستان تاثیر داشته باشی یا توی detroit become human نمی تونی کاراکترت رو شخصی سازی کنی که چه حرفه ای داره و در چه ضمینه ای تخصص داره. گیم پلی بازی های rpg همینه و مخاطب های بسیار زیاد خودش رو داره.

        Skyrim : The Elder Scrolls VfarshadxThe Courierامیر حسینMmfbهالک ایرانیCommander jensenEspresso
    • KdKd گفت:

      آخه واقعا کی بازی rpg آشنایی ندارم
      بعد اسم خودشم می‌زاره گیمر

      Skyrim : The Elder Scrolls VETERNALMAN
    • A Slash گفت:

      من گیرم رد شدن شمشیر از شنل نیست،گیرم اینه که دشمنا مثل بقیه گیمای بتسدا از نژاد اسفنج سانان هستن :‌)))))

      Skyrim : The Elder Scrolls VfarshadxThe CourierDARKSIRENهالک ایرانیCommander jensenEspresso
      • Espresso گفت:

        زیاد توقعتو بالا نبر یه استودیو یه دفعه ای نمیتونه تغییر کنه
        حالا من مجبورم گیم پلی رو تحمل کنم با اینکه بهش نقد دارم ولی نمیخوام این بازیو از دست بدم
        و این سری مشکلات هم با ماد حل میشه پس زیاد هم جای نگرانی نیست😁

        Skyrim : The Elder Scrolls Vامیر حسین
  • farshadx گفت:

    “”زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد””
    دقیقآ چیزی که گفتم

    MMYKINGSkyrim : The Elder Scrolls VMmfbDARKSIRENهالک ایرانیکاکاسنگیکاپتان استخونیAmir(PC & PS4)Mehran.BaMR_Williammore
  • ممنون آقای زاهدی. بررسی موشکافانه و خوبی بود.
    به هر حال هممون بتزدا رو میشناسیم و مواردی مثل بهینه سازی، انیمیشن، گیم پلی و … رو از بتزدا تجربه کردیم.
    به نظر من نمایش بازی اونقدرا wow نداشت. نمی دونم شاید مدل نمایش منو زیاد نگرفت. ولی با نمایش بازی و صحبتای extended showcase تا حد خیلی زیادی از بابت بازی خیالم راحت شد. به هر حال فراموش نکنیم که استارفیلد اولین بازی توی سری خودشه و با این وسعت زیادش، بتزدا کار سختی داره.
    الان تنها مساله اینه که آیا بتزدا بالاخره کیفیت خودش رو می بره بالا یا نه. بعد از چند تا بازی خفن، فالوت ۴ یکم زیادی محتاطانه ساخته شده بود. دوست دارم یکم به قول معروف بتونیم کاراکترای عجیب و غریبی بسازیم و بریم ول بگردیم.

    Skyrim : The Elder Scrolls VDARKSIRENهالک ایرانیAlireza1882کاپتان استخونیAmir(PC & PS4)shadowRaminFelipefbjgmore
  • Exelsion گفت:

    سیستم شوتینگ بازی اصلا حس خوبی نداشت.سنگینی سلاح اصلا احساس نمیشد.انگار داشتی اسپری میکردی.و اینکه الان چه زمانیه بازی دارای فازهای مختلف باشه؟؟؟؟ یه فاز آرامش داشت که دشمن تو رو نمیبینه وقتی میدید بازی وارد فاز نبرد میشد و هیچ خبری از stealth نبود.
    به نظر من بازی خوبی میشه اما هیچ پیشرفتی رو نمیتونه در ژانر نقش آفرینی به ارمغان بیاره.

    Skyrim : The Elder Scrolls Vپدر بزرگ دانته و ویرجیلDARKSIRENهالک ایرانیAn anonymousکاکاسنگیWitcher GeraltTlou part 2 game of the centuryDream in Red (Playstation T)پدربزرگ مکس (ps5 بهترین کنسول ۲۰۲۲)more
  • خداقوت آقای زاهدی
    می خوام بدونم نظر شما در رابطه با اینکه چند جا خواندم استارفیلد شبیه no man’s sky هست،چیه؟

    Skyrim : The Elder Scrolls Vهالک ایرانیAlireza1882shadowSina FateminezhadSekiroجیم
  • Jimmy گفت:

    به احتمال زیاد خوب از آب درمیاد
    چون فکر کنم اولین بار سال ۲۰۱۸ معرفیش کردن
    تو این مدت قشنگ میشه یه بازی خوب درست کرد
    اصلا خیلی از بهترین بازی ها فکر کنم تو یکی دو سال ساخته شدن
    و رو سبکی هم که دست گذاشتن ، به نظر میرسه که خیلی طرفدار داره
    ولی خب هرچقدر هم خوب دربارش فکر کنیم بالاخره باید وایسیم تا بیاد

    Skyrim : The Elder Scrolls Vهالک ایرانیAlireza1882Tlou part 2 game of the centuryshadowSina Fateminezhadجیم
  • STARFIELD گفت:

    همه فن های بتسدا راضی بودن، ولی متأسفانه هیترا و فن بوی ها نه، که اونم کاملا طبیعیه درکشون میکنیم و ماشالله همشونم زیر پست های استارفیلد حضور دارن و با کامنت های استادانه و تخصوصیشون موجبات خنده و شادی مارو فراهم میکنند و اون دسته از هیترا و فن بوی های عزیزی که حوصله ترول کردنو ندارن با دیسلاک دادن اوج نارضایتی خودشونو ابراز میکنند.

    Skyrim : The Elder Scrolls Vامیر حسینMmfbDARKSIRENهالک ایرانیAn anonymoussorenaبهنام رادAlireza1882کاکاسنگیmore
  • نمایشش متوسط بود بنظرم
    کاملا مشخص بود بازیش هنوز خیلی کار داره
    البته احتمالا بهتر میشه به مرور زمان

    Skyrim : The Elder Scrolls Vهالک ایرانیAn anonymousکاکاسنگیAmir(PC & PS4)Witcher GeraltharrysaeedgreatDream in Red (Playstation T)Boy Gamermore
  • recidivist گفت:

    به نظرم نمایش رو بد شروع کردن
    نقاط قوت بازی رو در آخر نمایش دادن
    جهانش، سیستم Crafting و شخصی سازی و ….
    و اولش رو با گان پلی خشک و هوش مصنوعیی که احمق به نظر میرسید😄 شروع کردن
    احتمالش هم هست که همه‌ی اینها پیشرفت بکنه، ممکن هم هست تغییری نکنن.
    ولی خب Skyrim هم که انقدر محبوب شد مبارزه‌اش به معنای واقعی افتضاح و خشک بود، Fallout هم همینطور ولی اگر بتونن کوئست(بخصوص ساید کوئست)های جذابی در بیارن توی بازی که شما رو با انگیزه به گشت و گذار بفرسته کارشون رو درست انجام دادن.
    اسکایریم هم کلی از مراحلش حس Fetch کوئست داشت ولی الان با گذشت یک دهه انتظارات خییلی عوض شده.

    Skyrim : The Elder Scrolls VاریاDARKSIRENهالک ایرانیکاپتان استخونیArminTlou part 2 game of the centuryAlbertArmin Ezatiپدربزرگ مکس (ps5 بهترین کنسول ۲۰۲۲)more
  • Shark Gamer گفت:

    این مقاله بسیار عالی و کاملا منطقی رو با مقاله سایت همسایه مقایسه کنید که فقط داشت هیت می کرد بازیو جالبیش اینجا بود سردیبر سایتشون داشت هیت میکرد بازی استارفیلد رو

    Skyrim : The Elder Scrolls Vهالک ایرانیکاکاسنگیMR_WilliamTlou part 2 game of the centuryDream in Red (Playstation T)همسایه ( فن بوی = پنچری )Jin sakaiAlbertsorenamore
  • WITCHER گفت:

    من به شخصه انتظار خیلی بیشتری داشتم، البته هنوز برای نتیجه گیری زوده اما این رنگ کردن گنجشک جای قناری تو خیلی از بازی ها اتفاق میفته، مثلا npc های ویچر که همش دو سه تا مدل قیافه و صدا ان که به صورت رندوم براشون انتخاب شده یا ارک های بازی Middle Earth یا سیاره های No mans sky، من انتظار یه انقلاب داشتم اما انگار بتسدا فقط میخواست مجموعش رو کامل کنه، شمشیری، آخرالزمانی، حالا هم فضایی

    Skyrim : The Elder Scrolls Vامیرحسین نصرتیهالک ایرانیکاکاسنگیTlou part 2 game of the centuryDream in Red (Playstation T)Jin sakaiانسانپدربزرگ مکس (ps5 بهترین کنسول ۲۰۲۲)shadowmore
    • جیم گفت:

      خوشم میاد حتی یه بند از مقاله رو نمیخونید ولی در مورد سر تیتر بحث میکنید 😒

      Skyrim : The Elder Scrolls VAlbertWITCHERپدر بزرگ دانته و ویرجیلهالک ایرانیAn anonymousکاکاسنگیکارمند خستهTlou part 2 game of the centuryDream in Red (Playstation T)more
      • WITCHER گفت:

        اتفاقا خوندم که دارم نظر میدم عزیز، نویسنده دقیقا چیزایی که خودمون میدونستیم رو تایید کرده، گیم پلی خشک و گرافیکی که چند سال نسبت به هم نسل های خودش عقب تره حتی با در نظر گرفتن جهان باز بودن، صامت بودن شخصیت خودش یه فاجعست، به هر حال شخصیت تاد هاوارد دیگه برای همه رو شده، سر Fallout 76 سر TES: Blades

        Skyrim : The Elder Scrolls VEspresso
  • به عنوان یک نظر شخصی، من نه برای این بازی هایپم و نه برنامه‌ای برای تجربه‌اش در زمان لانچ دارم، به طور کلی بیشتر جنبۀ اکشن بازی‌ها و سیستم مبارزات من رو به خودش جذب میکنه اگرچه ترجیح میدم به این اکشن المان‌های عمیق نقش آفرینی افزوده بشه. یعنی برعکس چیزی که خیلی‌ها توقع دارند:” یک بازی نقش آفرینی با کمی اکشن قابل تحمل”، ترجیح میدم بازی “اکشن با رگه‌ها و المان‌های نقش آفرینی” باشه که در سیستم مبارزات عمیق میشه. برای همینه هک اند اسلش و سولز رو به عنوان ژانر اصلی ترجیح میدم.
    Starfield ترکیب دو ژانر غیر قابل تحمله برای من: sci fi + آر پی جی بتسدایی! فکر کنم تنها بازی sci fi که واقعاً منو درگیر کرد returnal بود که مشخصاً از دیدگاه اکشن یک اثر فوق‌العاده اس.

    با این وجود، قبلاً خیلی از Starfield دفاع کردم، گفتم ایراداتی که بیس گیمری ایران از این بازی میگیرن، به دلیل عدم تحقیق و تجربه آثار نقش آفرینی هست، نه ایراداتی برای این ژانر محسوب میشن، نه ایرادی هستند که تجربه رو مختل کنند.
    ۱- هر بازی‌ای ایراداتی داره که قابل ذکرن و آنقدری اهمیت دارن که بشه در موردشون بحث کرد.
    ۲- هر گیمری سلیقه‌ای داره و باید به سطحی از شعور برسه که بتونه خودش رو با سلیقه‌ای متفاوت و دیدگاهی متفاوت تصور کنه. اختلاف مقیاس بازی‌ها، اختلاف ژانر ها و اختلاف سلایق خیلی خیلی محوری هستند که خیلی از گیمرها ایده‌ای ازشون ندارن، اسکایریم رو با tlou و الدن رینگ رو با gow مقایسه میکنن!

    همانطور که گفتم همه بازی ها ایراداتی قابل ذکر و بحث دارن که مفیده مطرح کردنشون. به طور مثال سیستم مبارزات بازی های بتسدایی مشکلی قابل بحث و مطرح کردنه، این که ۱۰۰۰ سیاره چگونه ارائه میشن هم قابل بحثه و بعید میدونم یک فن سرسخت بتسدا برای مطرح کردن این نگرانی ها با عصبانیت با شما برخورد کنه، اما مطرح کردن کیفیت گرافیکی برای چنین اثری به عنوان یک پتک و “مشکلاتی” که دست کمی از هرزنامه ندارن مثل صامت بودن شخصیت اصلی، فقط یک سری بیانیۀ مضحکه. بحث کنید در مورد مواردی که باید بهبود پیدا کنن، مواردی که میتونن از زنجیرۀ اشتباهات قبلی، بتسدا رو رها کنن.

    Skyrim : The Elder Scrolls VEren YeagerDARKSIRENMmfbهالک ایرانیAlireza1882اتزیو آدیتورهKurosWitcher GeraltIran_gamermore
    • Armin Ezati گفت:

      کلا شب اولی که نمایش گیم پلی بازی اومد ما سه دسته بازخورد داشتیم
      دسته ی اول که فقط بخاطر اینکه انحصاری xbox هستش شروع کردن به کوبیدن بازی و ایراد الکی گرفتن
      دسته دوم که کلا اومدن بازی رو کردن بهترین گیم تاریخ و ایجاد هایپ فضایی و …
      دسته سوم هم که نکات مثبت تریلر و هم نکات منفی رو مطرح کردند
      دسته ی اول و دوم رو کلا باید کات کرد به نظرم دسته ی سوم هم کلا بیشتر فن های قدیمی بتسدا بودن که هم نکات مثبت رو بازگو میکردند هم نگرانی ها شونو یه اشتراک گذاشتن
      من خودم میگم بازی رو لبه ست تقریبا چونکه منتقدا سخت گیر شدن و شاید دیگه سیستم مبارزات و گان پلی و .. رو مثل قدیم ندیده نگیرن و بازی رو بخاطر اینا بکوبن
      همچنین ۱۰۰۰ تا سیاره میتونه تعداد فچ کوئست ها رو فضایی کنه و خوب بعد از زلدا و الدن منتقدا دیگه به فچ کوئست نگاه خوبی ندارند و روی طراحی کوئست ها حساس اند

      Skyrim : The Elder Scrolls VPilgrimDARKSIRENهالک ایرانیAlireza1882Witcher GeraltIran_gamerMr. PCMR_Williamهمسایه ( فن بوی = پنچری )more
    • گان پلی بازی بنظرم فقط یکم پولیش کردن نیاز داره
      یعنی اندازه ی مثلا فالوت سه و چهار بد نیست که هر کاریشون کنی هیچ چیزی ازشون در نیاد
      یکم پولیش کنن گانا و مخصوصا هوش مصنوعی بازی رو اکی میشه وضعیت گیم پلی بازی ( حالا شاید هوش مصنوعی یکم بیشتر از پولیش نیاز داشته باشه😂)

      Skyrim : The Elder Scrolls VDARKSIRENکارمند خستههمسایه ( فن بوی = پنچری )Dream in Red (Playstation T)ژنرال اردکJin sakaishadowfarshadxETERNALMANmore
    • farshadx گفت:

      هیچ کس از گرافیک بالا و گیم پلی عمیق و درگیر کننده بدش نمیاد
      اسکایریم + مبارزات الدنرینگ + بهینه سازی رزیدنت اویل ۲ ریمیک + بالاترین گرافیک ممکنه
      حتی تصورش هم سخته خیلی هم سخته
      اگر اشتباه نکنم استودیو بتسدا مریلند که روی این بازی کار میکنه ۴۲۰ نفر هستن مثلمآ چنین چیزی بالای ۲۰۰۰ نفر میخواد اونم با ۷ ۸ سال زمان و بودجه باور نکردنی
      از اینا که بگذریم
      به نظرم این ۱۰۰۰ سیاره به شکلهای متفاوت قابل ارائه هست البته نمیدونم بتسدا میخواد چیکار کنه
      مثلآ بعضی از این سیاره ها میتونه حکم دانجون داشته باشه
      که ایده خیلی جالب و تازه ای هم میشه

      Skyrim : The Elder Scrolls VDARKSIRENهالک ایرانیMR_WilliamDream in Red (Playstation T)Jin sakaishadowجیمժ๏ςτ០я នτяคղցҽEspressomore
      • قبلا بارها گفتم به یکی که مدام نام rdr 2 رو میاره و در حال به قتل رسوندن خودش هست با این جمله: “چرا استارفیلد به این شکل نیست و گرافیک بصری خوبی نداره؟” چندین بار گفتم راکستار مثل بتسدا یک تک استودیو نیست بلکه چندین شعبه در سرتاسر دنیا داره. و بیش از ۲ هزار نفر روی rdr 2 کار کردن و با این وجود، همچنان المان نقش آفرینی هم نداره بازی‌هاش. بارها گفتم مشکل کار ما مقایسه اس شرایط و ژانر و … بازی ها در اکثر اوقات شباهتی به هم ندارن و مقایسه ها منصفانه نیستند.

        همانطور که در بحث های طولانی با کسانی که انتظار شهر و رول پلیینگ روایی از elden ring دارن، بارها گفتم که تمرکز فرام سافتر چیز دیگریست و میازاکی بارها تاکید کرده که ما قصد داریم روی نقاط قوت خودمون بیشتر تمرکز کنیم، این طرف قضیه هم شباهت غیر قابل انکاری وجود داره که بتسدا هم از چیزی مایه میذاره که تخصصش هست و در نقطه مقابل فرام سافتور قرار میگیره. در کل مشکل اصلی ما مقایسه‌ها هستند و انتظار داریم شرکتی ۴۵۰ نفره با فعالیتی بیشتر از یک شرکت ۲ هزار نفری اثری هم پیچیده هم با کیفیت بصری خیره کننده در بیاره.

        Skyrim : The Elder Scrolls VDARKSIRENهالک ایرانیAn anonymousAlireza1882کاکاسنگیکاپتان استخونیMr. PCکارمند خستهMR_Williammore
        • capitan price گفت:

          با احترام این نظری که شما دادید باعث در جا زدن و پیشرفت نکردن استودیو ها میشه.مثال سولز رو زدید و گفتید انتظار چیزی رو دارید که فرام توش ماهره! درسته تمام بازی های میازاکی از لحاظ گیملی فوق العاده غنی هستن و گرافیک هم میگیریم که بودجه انچنانی ندارن ولی چرا فرام سافتور روی روایت اثارش کار نمیکنه؟تا کی من باید از اخ و اوخ ان پی سی خط داستانی رو پیدا کنم؟چرا نمیاید این نقاط ضعف رو بهش بپردازید تا تجربه بعد از الدن رینگ تجربه ای باشه که بعلاوه بر گیمپلی فوق العاده یک داستان سرایی با کیفیت هم داشته باشه؟یه مثال دیگه میزنم.رد دد ۲ همه چیز رو راکستار تو این بازی حد اعلا رسونده و برای هیچ چیز جای پیشرفت نذاشته بجز لول دیزاین بشدت عقب افتادش.بله تا رد دد۲ و سال ۲۰۱۸ این لول دیزاین قابل تحمله ولی اگه بازی بعدی راکستار هم ضعف لول دیزاین توش دیده بشه باید ازش بشدت انتقاد بشه.بتسدا هم همینطور من مطمئنم تمام نقاط قوت اسکایریم و فالوت تو این بازی هستن ولی نمیشه با این سیستم تا ابد بازی ساخت.یک جایی باید این مشکلات رو حل کنن یانه؟استارفیلد هم ازش میگذریم ولی دیگه نباید یکسری ایرادات که قابل حلن داخل الدر بعدی باشه.

          Skyrim : The Elder Scrolls Vهالک ایرانیAlireza1882Witcher Geralt
          • چون بازی های فرام سافتور Lore محور هستند و در زمینۀ lore یکی از بهترین بازی های تاریخه که بعد از ۱۰ سال هنوز در مورد ds 1 و lore بازی صحبت میشه و در صدر عناوینی قرار داره که از نظر روایی رقیبی ندارن. بازی سینماتیک نیست و روایت مستقیم نداره و امیدوارم هیچوقت از این مسیر منحرف نشه فرام سافتور حداقل برای بازی های سولز و نقش آفرینی.

            تایپ شما، تایپ افرادی هست که تا روایت سینماتیک نباشه، اون رو داستان حساب نمیکنید و مشکلی هم نداره شما هزاران بازی با شیوه روایی خودتون دارید، میتونید دست از سر سری سولز و بازی های فرام سافتور بردارید و بذارید این استودیو بازی های lore محور با روایت محیطی خودش رو بسازه. همان آثاری که ما فن های فرام سافتور علاقه داریم. روزی که میازاکی به سمت بازی های سینماتیک داستان محور بره یا سیستم دیالوگ بیاره و گیمپلی رو از سرعت کنونی به سمت نقش آفرینی عمیق‌تر ببره، من گیم رو میبوسم میذارم کنار.

            در ضمن (بتسدا) چه مشکلی رو حل کنه؟ مشکل سیستم مبارزه؟ بهش اشاره کردم. اما مشکل کیفیت گرافیکی با توجه به بودجه و منابعی که دارن و نورم بازیسازی، به نظرم شاهکار کردن، بتسدا یک شرکت ۲ هزار نفره نیست، باید با این حقیقت کنار بیاید. محدودیت وجود داره با این هم باید کنار بیاید. و مهم تر از سوی دیگر، اگر فرام سافتور در پی حل مشکلات گرافیکی بود یا قصد ساخت بازی سینماتیک رو داشت، الان نصف آی پی های محبوبی که خلق کرده وجود خارجی نداشتند، مگه میشه سه سالی یه بار بازی رلیز کرد با کیفیت گرافیکی RDR 2؟ کی حاضره سکیرو و بلادبورن و ELDEN RING وجود نداشته باشن، اما ds3 با کیفیت rdr 2 رلیز بشه؟ میدونی اون بازی هایی که فدای کیفیت بصری یا روایت شاخه‌ای و نقش آفرینی عمیق نشدن و از ریشه های فرام دور نشدن چه فن بیسی دارن؟ چیزی که شما باید درک کنی اینه که شما نمیتونی هم سیستم روایی اسکایریم داشته باشی هم سیستم مبارزه سولز هم کیفیت گرافیکی rdr 2. این با تایم فریم استودیوها و flow ایده‌پردازی هاشون نشدنیه. حتی راکستار هم نمیتونه به این تعادل در هر چهار عامل اصلی ساخت یک بازی برسه با وجود گذاشتن تایم ۱۰ ساله.

            از پیشرفت صحبت کردید، بهتون میگم پیشرفت چیه، پیشرفت یعنی این که فرام سافتور ورود میکنه به سبک جهان آزاد و ۱۳ اقلیم متفاوت با دیزاین هنری خیره کننده خلق میکنه، تنوعی که سابقه نداشته از استودیو. پیشرفت یعنی این که سطح اکتشاف در یک بازی ویدیویی رو بالاتر ببری. پیشرفت یعنی این که دیزاین مرحله ات در قالب دو لایه جهان آزاد و نیمه خطی تکامل پیدا کنه. و پیشرفت یعنی این که تعداد سلاح‌ها رو دو برابر کنی و همچنان این سلاح‌ها بتونن play styleهای متفاوت خلق کنن. و جدای از محدودیت‎‌ها، اگر من فن سولز باشم و از سیستم دیالوگ و روند نقش آفرینی عمیق بتسدا متنفر باشم، بعد از ورود فرام سافتور به این نوع آثار باید سراغ چه بازی ای برم؟ به هیچ وجه دوست ندارم در سولز دغدغه‌ام پیش رفت روایت در صد شاخه مختلف باشه، من داخل سولز دوست دارم play styleهای متفاوت داشته باشم و به چالش کشیده بشم و یک گیمپلی به مراتب سریع تر از نقش آفرینی بتسدایی رو پیش ببرم. پلیرها هر بازی ای رو برای عاملی تجربه میکنن و تمام آثار نباید المان های آثار دیگه رو داشته باشن. مهم تر از همه، اگر بتسدا تمرکزش رو بذار روی سیستم مبارزه و فرام سافتور تمرکزش رو بذاره روی سیستم دیالوگ و روایت چند شاخه‌ای، (_مواردی که تجربه کافی ندارن) کی وقت میکنن ژانر خودشون یعنی سولز و rpg بتسدایی رو پیش ببرن؟ همانطور که الدن رینگ سقف جدیدی رو ایجاد کرد.

            Skyrim : The Elder Scrolls VDARKSIRENهالک ایرانیAn anonymousAlireza1882کاپتان استخونیkia (Bye All)sorenaMr. PCMR_Williammore
            • capitan price گفت:

              ماشالله سرعتو :))
              بله lore با کیفیتی داره لعنت به منکرش ولی در صورتی خوبه که بری تو گوگل داستانشو بخونی اما narrative زیر خط فقره و امکان نداره بدون سرچ تو گوگل داستانو فهمید(البته گیمرای هاردکوری هستن که بتونن بفهمنش).
              نکته ی دیگه تفاوت بین واژه lore و narration هست . اینا از هم باید تفکیک بشن.
              ممکن شما یک داستان خوبی داشته باشی ولی بد روایتش کنی .مشکل بازی های میازاکی همینه که از ۲۰۰۹ بوده تا الان یک ذره بهتر نشده..تازه اوپن ورلد هم شده بیشتر این مشکل به چشم میاد.یه اژدها توی شرق نقشه میکشی میفهمی این اژدها از استفراغ بچه ای ساخته شده که توی شمال غربی نقشه پیدا کردی :))

              Skyrim : The Elder Scrolls Vهالک ایرانیAn anonymous
              • گفتم بازی‌های سولز Lore محورن نه داستان محور. داستان بازی های سولز همیشه ساده‌اس و اتفاقا به راحتی میشه داستان رو با پیشروی در خط اصلی داستان متوجه شد، پیچیدگی خاصی ندارن. موضوع پیچیده lore بازی هست و اتصالات روایی که در بالاترین سطح ممکن قرار دارن. قبلا گفتم به قول یک دوستی سری سولز یک تجربه جمعی و کالکتیو هست، شما تکی نمیتونی کل بازی رو درک کنی. حتی نقاط کور داخل ویچر و سایبرپانک و اسکایریم هم زیاده (که به مراتب در سولز بیشتره). من این سبک از روایت رو می‌پسندم چون عاشق کنار هم گذاشتن پازل های روایی هستم و روایت مستقیم خیلی از بازی‌ها برام خسته کننده اس عده‌ای عقیده‌ای دیگه دارن. سولز فن ها هم همینن، بخش عمده‌ای از کسانی که با بازی ها ارتباط میگیرن عاشق کنار هم گذاشتن لور هستند و ارتباطات میان اعضای کامیونیتی خودش بخش جذابی از ماجرا هست. موضوع اینه که این یک سبک روایی متفاوت هست، شما باهاش کنار نمیای و کنار نیومدن شما مساویه با این که بازی پیشرفت نکرده و باید تغییر کنه. اما من؟ من متنفرم از این که روال تغییر کنه.

                اما برسیم به زیر خط فقر؟ شما احتمالا ایده ای ندارید که زیر خط فقر چیه. درسته خط اصلی داستان کل بازی های فرام سافتور ساده‌اس اما به هیچ وجه بد نیست. اتفاقا هر بازی موضوع خاص و اخلاقی منحصر به فرد خودش رو داره. زیر خط فقر خیلی فرق داره با دید منصفانه نسبت به بازی.

                Skyrim : The Elder Scrolls VDARKSIRENهالک ایرانیAn anonymoussorenaMr. PCEspressoshadow
            • capitan price گفت:

              llore محور چیه دیگه؟لور بوجود اومده تا روایت بشه و وقتی روایتی که در الدن رینگ نداره یعنی یک بخش ناقصه.من میگم در سکیرو و دارک سولز این قضیه پازلی بودن رو حتی رو خود من که مخالف این نوع روایتم تاثیره زیادی نداشت و سکیرو تبدیل به یکی از بهترین بازی های نسل من شد(حتی در سکیرو میشد دید که داستان روایت بشدت بهتری نسبت به دارک سولز داره ولی الدن با توجه به اپن شدن عقب گرد داشت)
              ببینید در بازی اوپن ورلد شما نیاز داری یک چیزی بهت امید بده تا به اکسپلر و کشف راز دنیا بپردازی.توی بقیه ی اثار فرام اینو نداشتیم تو باید میرفتی راهو تا پیدا کنی راز های بازیو ولی اینجا انقدر بزرگه که ادم بین این همه به قول خودتون پازل دچار سردرگمی میشه.
              کلیت حرفم اینه که این ایراد بود اما کمرنگ بود و به چشم نمیومد تا این که اوپن ورلد شد واقعا زد تو صورتم..
              “تایپ شما، تایپ افرادی هست که تا روایت سینماتیک نباشه، اون رو داستان حساب نمیکنید ”
              اولین کامنتمو تو این سایت ! از یک کامنت همچین نتیجه گیری کردید؟والا یکی از بهترین بازی های تمام عمرم بایوشاک عه! اون بازی هیچ چیز سینماتیکی نداره ولی نحوه روایت و چینش فعالیت ها و پازل ها طوریه که هم گیمپلی رو حفظ کرده و هم داستانو.با چی ؟با چهارتا کاست! من واقعا نمیگم بیاد کوجیما سان بازی در بیاره ۴۰ دیقه کات سینماتیک بزاره تو بازیش.میتونه با یکم دیالوگ بیشتر این مشکلات رو حل کنه. گنگ بودن با مرموز بودن فرق داره جناپ
              بقیه کامنتتون گفتید بتسدا ۲۰۰۰ نفره نیست و اینجور چیزا!
              اول بگم تو کامنتم اشاره کردم که بتسدا الان مشکلی نداره با همون سیستم دیالوگ کهنه و به اصطلاح همون همیشگی رو بده ولی در اینده که دیگه زیر چتر مایکروسافتن من انتظار دارم الدر بعدی سیستم دیالوگ ها مدرن تر بشه،گانپلی بهتر باشه و…(البته از حق نگذیریم کانپلی واقعا بهرت شده بود )
              نیازی هم نیست همه اینا با هم درست بشن .مثل قبل جی تی ای وی که قدم به قدم توی هر بازیش میشه پیشرفت رو دید و در انتها رسید به رد دد ۲ و باز من ایمان دارم در جی تی ای بعدی ایرادات رد دد۲ دیده نخواهد شد.اون موقع هم راکستار هر دو سه سال یک بازی میساخت
              بخدا یکم برنامه ریزی کنن میشه پیشرفت کنن
              در ضمن چیزی هم به اسم ار پی جی بتسدایی وجود نداره.اینا زایده ذهن فناست!!
              یعنی چی پیشرفت نکنیم که بتسدایی باشه؟بله فرمول هایی خاصی تو گیم دیزاین وجود داره ولی نقش افرینی بتسدایی دیگه چیه؟! 😐

              Skyrim : The Elder Scrolls Vfarshadxهالک ایرانیDream in Red (Playstation T)XERXESEspresso
              • نقش آفرینی بتسدایی مثالی هست برای رویکردی که یک فن بیس بزرگ بهش علاقه دارن صرفاً یک اصطلاحه. اما جالبه که سکیرو بهترین بازی از نظر روایی حساب میکنید، چون داستان خوبی داره؟! lol? سکیرو از هیچ وجه روایی‌ای بهتر از سری سولز نیست، اتفاقا سری سولز داستان به مراتب بهتر و به یاد ماندنی تری داره، هم قصه گویین و هم آرتوریاس به شدت به یاد ماندنی هستند و گویین main story point بازیه و آرتوریاس هم مرکز دی ال سی بازی کدام پوینت سکیرو به یاد ماندنی شده از دیدگاه روایی؟

                همچنین، با نام های سولز و بتسدایی سبک و میزان عمق نقش آفرینی رو متمایز میکنیم، نه رسمیه نه موضوعی که نیاز به اشاره داشته باشه.

                Lore در الدن رینگ وجود داره و بخش‌های مهمی پاسخ دارن و بخش‌هایی مثل همیشه تئوری باقی میمونن، یک بار گفتم فن بیس سولز به این رویکرد علاقه داره! براش content میسازن و این سبکیه که میپسندن، این مشکل نیست، این یه رویکرد متفاوته! اگرچه محدود به بازی های فرام سافتور نمیشه خیلی از نقش آفرینی‌ها به تئوری کشیده میشن و پاسخ کامل به سوالات نمیدن و دلیلش هم اینه که دنیاسازی عمیق و گسترده ای دارن و نمیرسن که همش رو از طریق گیمپلی و داستان مستقیم روایت کنن. در مورد سولز، روایت و lore آنقدری تاثیرگذار هست که کامیونیتی همچنان تا سال‌ها به فعالیت خودش مخصوص Lore ادامه بده.

                داخل بازی اوپن ورلد نیاز داری چیزی بهت امید بده؟ الدن رینگ نمیده؟ الدن رینگ با کاتسین ابتدایی آغاز میشه که بهت ماموریت میده و حتی درخت طلایی که مقصد نیمه اول بازی هست رو برات رو میکنه، معما برات معرفی میکنه و رسیدن بهش تا مجمع تارنشیدها که کلی سرنخ روایی برای حل کردن بهت میده. از مواجه با باس فایت ها و توصیفاتی که آفنیر ارائه میده در موردشون (قبل رویارویی) تا توصیفات مختلفی که npcها در مورد باس هر منطقه ارائه میدن ریز به ریز امید و تحریک مخاطب به ادامه بازیه. قبل از این گفتم، این که شما با روایت پازل گونه ارتباط برقرار نمیکنی، دلیلی بر بد بودن نیست. شما نمیتونی بگی چون قرمه سبزی دوست ندارم، غذای بدیه. شما چون روایت پازلی دوست نداری، این سبک روایت بد نیست و الدن رینگ هم بخش عمده‌ای از خودش رو بی پاسخ نمیذاره و در عین حال برای بخش‌هایی تحریک به تئوری و تخیل‌سازی میکنه.

                پیش از این گفتم، از بازی ها درست ایراد بگیرید، الدن رینگ بی ایراد نیست ولی شیوۀ روایت یک ایراد نیست.

                MahDARKSIRENهالک ایرانیAn anonymoussorenaMr. PCDream in Red (Playstation T)Espresso
        • Iran_gamer گفت:

          آقای کریمی به گفته خودتون:(در کل مشکل اصلی ما مقایسه‌ها هستند و انتظار داریم شرکتی ۴۵۰ نفره با فعالیتی بیشتر از یک شرکت ۲ هزار نفری اثری هم پیچیده هم با کیفیت بصری خیره کننده در بیاره.)
          در واقع اکثر جامعه ی گیمری وقتی تصاحب بتسدا توسط ردموندی ها رو شنیدن تو یک جمله اتفاق نظر داشتن. و اون هم این بود که کیفیت آثار بتسدا با این الحاق با توجه به حمایت های مادی و معنوی مایکروسافت جهشی قابل ملاحظه خواهد داشت. خوب الان هم انتظار اینه که اسپنسر دست به کار بشه و تیم بتسدا رو از همه لحاظ تقویت کنه. ناسلامتی انحصاری اکس باکس خواهد بود. من که به شخصه از ساخته های قبلی بتسدا رضایت کامل رو دارم. اما این انتظار رو هم دارم که این پیوستن به مایکرو لول کاری شرکت رو بالا ببره.

          امیر حسینهالک ایرانیکاپتان استخونیsorena
          • starfield چندین سال قبل از تصاحب در دست ساخته و بعد از تصاحب احتمالا در مراحل نهایی توسعه و پولیش به سر میبره. ایشالا بازی بعدی اما بین خودمون باشه، سونی و مایکروسافت و نینتندو در طول فعالیتشون نتونستن یک بازی جهان آزاد با جزئیات gta و rdr 2 (از نظر وسعت پروداکشن) خروجی بگیرن. این کار هر کسی نیست و سونی و مایکروسافت ترجیح میدن استودیوهاشون حداقل ۵ سالی یک بار بازی رلیز کنن و فعال باشن. چون هیچکدام از استودیوهایی که دارن ۲ هزار نفر نیرو ندارن و اگر این ۳۰۰ تا ۶۰۰ نفر بخوان روی یک بازی در سطح rdr 2 وقت بذارن حدود ۱۰ ۱۵ سالی طول میکشه.

            farshadxDARKSIRENEspresso
    • KdKd گفت:

      آقای کریمی حرف شما کاملا درسته
      ولی واقعا وقتی ایراد های واقعی بازی رو بیان میکنیم
      خیلی فکر می کنند ما هایی که از بازی ایراد میگیریم
      باسبک rpg آشنایی نداریم
      از نظر من rpg سبکی سلیقه ای هست و به هرکسی نمیسازه
      من اینو بگم به گرافیک و صامت بودن شخصیت اصلا ایراد وارد نمیکنم
      حالا یه مثال خیلی از همین بتسدا اسکایریم شاهکار غیر قابل انکار و دوست داشتنی
      بازی زمان عرضه گرافیکش خیلی پایین بود و همه میدونن اون زمان گرافیک بازی های مثل آرکام سیتی و آنچارتد ۲ چه گرافیکی داشتن
      ولی اسکایریم از همه لحاظ یه شاهکار بی نقص rpg _ نقش آفرینی بود
      و ولی من خودم میدونم برای وسعت این جهان همین گرافیک عالیه و بتسدا هیچوقت تمرکزش گرافیک نبوده
      ولی این بازی تو خیلی زمینه ها ایراد داره اول از همه سیستم شوتینگ بازی خیلی ایراد و خیلی ایرادات تو بحث گیم پلی
      ولی اصلی ترین چیزی که من مطمئنم یک ایراد خیلی بزرگه
      جهان بازی ۱۰۰۰ تا سیاره
      اصلا قصد مقایسه با no man’s sky ندارم
      ولی برگردید به عقب یه بازی تو سبک Sci-Fi که قرار بود
      ویدیو گیم رو متحول کنه ولی در نهایت یک فاجعه روبرو شدیم
      اینها هیچ ربطی به هم نداره ولی بتسدا دوباره میخواد اشتباه نومنز اسکی رو تکرار کنه باید گفت زمان همه چیز رو مشخص می کنه
      ولی تا اینجا من ترجیح میدادم جهان بازی خیلی کوچک تر بود ولی حداقل با کیفیت
      اصلا بیایم از یه زاویه دیگه به بازی نگاه کنیم
      اصلا بتسدا تونست ۱۰ سیاره باکیفیت خب کمه ۱۰۰ تا اینها در ذهن میگنجه ولی ۱۰۰۰ سیاره باکیفیت پر از ماموریت های متفاوت و سرگرم کننده جهانی که ۱۰۰۰ سیاره شو بگردی خسته نشی ممکنه ؟؟
      شاید ۲ یا ۴ یا نهایتا ۶ تا سیاره عالی ببینم و بقیه زمین صاف و خالی
      شاید اگه بازی ۱۰ سیاره داشت و این همه بلند پروازی نمی کرد بازی جذابی می شد

      farshadxامیر حسینDARKSIRENهالک ایرانیAn anonymousshadow
  • بازی خیلی امیدوار کننده بود
    بزرگترین حسن بازی هم جهان وسیع و گسترده اون بود که انصافا نور پردازی های به روزی داشت و همچنین تنوع بالای محیطی رو شاهد بودیم
    اینکه در دو حالت سوم و اول شخص میتونی بازی رو پیش ببری نکته ظریف اما خیلی مثبتی هست و درس عبرتی شد سایبر پانک برای لجاجت های بی مورد
    بنظر میرسه هنوز چیزهای زیادی برای نشون دادن وجود داره
    اما اینو یادمون نره اولین ها خیلی زمان بر و پیچیده جلو میرن و نباید توقعمون رو خیلی بالا ببریم
    استارفیلد میتونه شروع یک بازی الهام بخش باشه
    تنها موردی که باید بهش پرداخته بشه کیفیت هست که نباید فدای کمیت بازی بشه همین

    Skyrim : The Elder Scrolls Vهالک ایرانیکاپتان استخونیکارمند خستهharryshadowSTARFIELDEspresso
  • جیم گفت:

    مقاله خیلی عالی 👍
    قشنگ سطح و توقع و انتظارات از استارفیلد رو توضیح داد

    Skyrim : The Elder Scrolls VDARKSIRENهالک ایرانیکاپتان استخونیکارمند خستهامیر حسینDream in Red (Playstation T)STARFIELDParhamETERNALMAN
  • Armin Ezati گفت:

    تنها نگرانی من تعداد زیاد سیارات و وجود فچ کوئست ها هستش مگرنه از تریلر گیم پلی واقعا خوب و راضی کننده بود و من ایرادی درش ندیدم

    KdKdSkyrim : The Elder Scrolls Vامیر حسینهالک ایرانیAlireza1882همسایه ( فن بوی = پنچری )shadowSTARFIELDfarshadxParhammore
    • من یه ایده دارم که اگر درست از آب دربیاد ،احتمال داره حتی ۱۰۰۰ سیاره هم کم باشه برای بازی ، البته فکر نمیکنم دقیقا بخوان همین فکر من رو پیاده بکنن ، اما احتمال داره که از استارفیلد به عنوان منبع بازی بعدی آنلاین این سبک استفاده کنن … استارفیلد‌آنلاین …..

      که بازیکنها در هر سیاره ایی که خواستن ،شهر بسازن ، ثبت بشه و برای بقیه ی بازیکنها پایگاه اونها قابل مشاهده ،حمله، غارت و غیره باشه … که اگر این رو فرض بگیریم ،۱۰۰۰ سیاره کم هم هست ….

      در مورد گان پلی من یکم شک دارم که بخوان یا بتونن بهترش بکنن … در مورد گرافیک هم به نظرم آخر حد خودشه و بالاتر نمیره …
      اما در مورد کوئستها قطعا ورای تصورمونن و تازه با هر آپدیت بیشتر هم میشن ….
      در کل بازی به نظرم انقلابی خواهد بود

      Skyrim : The Elder Scrolls Vهالک ایرانیAlireza1882Mr. PCMR_WilliamEspresso
    • استارفیلد بزرگ ترین بازی بتسدا از لحاظ Handcrafted content هستش. هرچی باشه کمبود محتوا نداره.

      اون سیستم Procedural generation یی که بتسدا استفاده میکنه فقط برای خلق دنیا نیست. برای خلق کوئست های Random Encounter هم هست. پتانسیل اینکه صدها ساعت بازی کنی و کلی از Encounter های خاص رو نببینی زیاده

      سیاره ها هم مثل واقعیت بیشترشون خالی هستن یا مثل دانجن های اسکایریم عمل میکنن. تاد گفت که سیاره ای Handcrafted با سیاره های Generated متفاوتن و متوجه میشین که کدوم کدومه.

      کیفیت رو فدای کمیت نکردن. اون آپشن رو اضافه کردن که اگه کسی خواست Explore کنه بره بکنه. کسی هم نمیخواد فقط با داستان و کرکترا جلو میره. اینکه ۱۰ سیاره Handcrafted باشه و هزار تا جنریتد جدا از هم نیستن. هردو همزمان میتونن توی بازی باشن

      من اون اوایل ترجیح می دادم که بازی ۱۰ تا سیاره بیشتر نداشته باشه ولی چه Space Exploration یی می شد اگه میخواستن با Invisible walls و محدودیت خراب کنن تجربه مون رو؟

      farshadxDARKSIRENهالک ایرانیArmin EzatiEspressoSTARFIELDsorena
  • Silverhand گفت:

    سایبرپانکی دیگر در راه است!!!

    Skyrim : The Elder Scrolls VDARKSIRENهالک ایرانیAlireza1882کاکاسنگیکارمند خستهTlou part 2 game of the centuryDream in Red (Playstation T)saeedgreatهمسایه ( فن بوی = پنچری )more
  • SSrM گفت:

    “گیم‌پلی بازی Starfield قطعا عالی نیست ولی بازی نیازی به مبارزات عالی ندارد”

    قطع امید کامل از اقای زاهدی ✋️
    هیچی نمیتونم بگم جز اینکه خوش باشین فعلا با این‌ مقالات تا وقتی نمرات افتضاح مردم رو ببینین دقت کنین گفتم مردم نه با پول

    Skyrim : The Elder Scrolls Vکوروشfarshadxپدر بزرگ دانته و ویرجیلDARKSIRENETERNALMANهالک ایرانیAlireza1882کاکاسنگیکارمند خستهmore
  • arash arman07 گفت:

    شما جوری راجب بازی حرف میزنین انگا این بازی یه بازیی که باید بری توش بچرخی و مناظر مختلف و ببینی و با خانواده بشینی سفره پهن کنی….. بابا بهترین بازیی که کلان بودجه توش هزینه شده وقتی شلیک میکنی گلوله ازnpc ها رد میشه اصن بهشون نمیخوره npcهای بسیار خشکن و جوری که ادم از بازی ضده میشه خدایی بازی باید جوری باشه که آدمو به وجد هم بیاره در کنار یدک کشیدن اسم نسل نهمی واقعا نبود این بازی مطمعنم خوب از آب در نمیاد مخقوصن با هوش مصنویی بینهایت افتضاحشون…..

    Skyrim : The Elder Scrolls Vپدر بزرگ دانته و ویرجیلامیر حسینDARKSIRENهالک ایرانیکاکاسنگیکارمند خستهharryPilgrimDream in Red (Playstation T)more
  • استارفیلد فقط به آزادی عمل ، یه داستان درست و حسابی و تنوع مراحل در مقیاس بالا نیاز داره ، یعنی سیصد ساعت محتوا با تنوع بالا
    بقیش بره به درک:)

    Skyrim : The Elder Scrolls Vپدر بزرگ دانته و ویرجیلهالک ایرانیAlireza1882کارمند خستهامیر حسینDream in Red (Playstation T)همسایه ( فن بوی = پنچری )ژنرال اردکJin sakaimore
  • Pcfan arash گفت:

    تک تک بهانه ها و ماست مالی کردن مقاله دلایل رد کردن داره.
    “بازی‌های نقش‌آفرینی کلاسیک جهان آزاد هیچ گاه دارای گیم‌پلی عمیق نبوده‌اند”
    بازی های فرام سافتور و مس افکت سلام میرسونه.
    “کمیت یا کیفیت، یکی را باید فدا کنید!”تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که چه می‌شد اگر شاهد یک بازی جهان آزاد عظیم و محتویاتی در اندازه The Witcher 3 و Skyrim، اما با مبارزات و انیمیشن‌های God of War یا به پیشرفتگی و واقع‌گرایانه بودن The Last of Us Part Two بودیم؟
    رددد سلام میرسونه.بودجه و زمان رو هم نمیشه ماست مالی کرد چون اولا بتزدا به بودجه بی نهایت مایکروسافت وصله ثانیا این بازی ببشترین پروسه زمان ساخت تاریخ بتزدا رو داره و حداقل ۶_۷ سال براش صرف شده.
    زیر ۹۰ بگیره قطعا شکست خیلی بزرگیه

    Skyrim : The Elder Scrolls Vکوروشامیر حسینDARKSIRENهالک ایرانیIran_gamerکاکاسنگیharryshadowArnaldmore
    • سلام
      اول: عزیزم شما اینقدر نمیدونی فرام سافتور قبل الدن اصلا جهان باز نساخته!
      دوم: مس افکت رو اکثرا به خاطر داستان و روایتش دوست داشتن، بعدشم الان ببینین به چه روزی افتاده!
      سوم: حداقل چند خط رو بخون عزیزم بعد کامنت بذار. آخر همون پاراگراف گفتم تنها بازی جهان آزاد عظیم با کیفیت بالا که چیزی رو قربانی نکرده رد دد ردمپشن دو. بعد میای همون رو کامنت میذاری؟

      Skyrim : The Elder Scrolls Vکوروشپدر بزرگ دانته و ویرجیلDARKSIRENهالک ایرانیهمسایه ( فن بوی = پنچری )Alireza1882کارمند خستهSquatlatexPilgrimmore
      • Pcfan arash گفت:

        خوندم، منم در ادامه گفتم که بودجه و زمان رو نمیشه بهانه قرار داد.چون فالوت ۴ سال ۲۰۱۶ منتشر شده بود و قبل از اون هم بازی حتما در مراحل پیش تولید بود.با احتساب همون ۲۰۱۶ الان ۶ سال کامل هست در دست توسعه است(مثل رددد پیش تولید رو حساب کنیم حداقل ۸ سال زمان ساختش هست)بودجه هم که توی اواسط کار مایکروسافت اومد جلو و اصلا از این بابت مشکلی نداشتن.

        Skyrim : The Elder Scrolls Vfarshadxامیر حسینپدر بزرگ دانته و ویرجیلDARKSIRENETERNALMANهالک ایرانیEspressoTlou part 2 game of the century
    • جیم گفت:

      والا سانتا مونیکا با ۵۰۰ نفر نیرو مبخولد یک بازی اکشن ادونچر خطی بسازه ۵ سال تو ساخته
      بعد اینا از یه بازی به بزرگی استارفیلد توقع گرافیک واقعگرایانه راکستار رو دارن 😂
      خداوکیلی چی میزنید شما؟

      Skyrim : The Elder Scrolls Vپدر بزرگ دانته و ویرجیلDARKSIRENهالک ایرانیهمسایه ( فن بوی = پنچری )Alireza1882(MANI(depression hater🦜👆khWitcher Geraltکارمند خستهEspressomore
    • hossein گفت:

      جالبیش اینجاس آقای زاهدی خودش تو مقاله گفته اصلا قابل مقایسه با راکستار نیست چی میزنی داداش

      Skyrim : The Elder Scrolls Vپدر بزرگ دانته و ویرجیلهالک ایرانیکارمند خستهshadowTlou part 2 game of the century
    • Mr. PC گفت:

      نمیدونم چرا وقتی که چیزی از گیم حالیتون نیست میاید کامنت بزارید. صرفا جهت بیشتر دیده شدن یا شاید هم اینجا رو با تلگرام اشتباه گرفتین. بتسدا گیم ورک استودیو یدونه شعبه داره که این شعبه شامل ۴۵۰ نفر هست. در مقابل راکستار که در سراسر دنیا شعبه داره و حداقل کارکنانش بالای ۲۰۰۰ نفر هستن. چرا فکر میکنید هر گردی گردو هست؟ چون ردد جهان بازه باید با استارفیلدی که جهان بازه که فقط تریلر گیم پلیی ازش اومده که هنوز بازی در حالت بتا قرار داره و هنوز یک بازی کاملی نیست مقایسه بکنید که خودتون رو روشن فکر نشون بدین ؟ نمیدونم چرا بعضی از دوستان علاقه زیاد به کف بینی و پیش بینی آینده دارن! هنوز چیزی مشخص نیست که این بازی گوتی میشه یا نه ولی اینکه میاید الدن رینگ رو با استارفیلد مقایسه بکنید اوج بی سوادی و بی تجربگی هست که احتمالا زیر ۱۶ سال هستن اینجور افراد. حتی قدرت تشخیص سبک های مختلف بازی ها رو ندارن. کسی که بیاد سندباکس خطی که با جهان باز ترکیب شده رو با بازی که از پایه و اساس جهان باز با محوریت آزادی عمل رو که استودیوی بتسدا در این حیطه تخصص داره رو مقایسه میکنه واقعا از سبک های مختف گیم چیزی حالیش نیست. شما حتی نمیدونید که یک بازی هیچ وقت نمیشه به عنوان یک بازی کامل از هر لحاظ باشه مثلا هم جهان باز هم داستان خطی فوق العاده و همراه با انیمیشن ها حرفه ای و واقع گرایانه و همراه با مبارزات واقع گرایانه و غیره همه رو باهم داشته باشه. چرا شما از لست ۲ ایراد آزادی عمل کم رو نمیگیرین ؟ چرا از گاد اف وار ایراد آزادی عمل پایین رو نمیگیرین ؟ خب وقتی که یه بازی قرار سندباکس خطی باشه طبیعتن پتانسیل انیمشن سازی و داستان خطی با کیفیت بیشتری رو داره. اما فرض کن یه بازی با عظمتی مثل استارفیلد که بخواد تمام نقاط قوت بازی های سونی رو داشته باشه که خیلی بعیده با شعبه ی ۴۵۰ نفری.

      Skyrim : The Elder Scrolls VfarshadxThe CourierDARKSIRENهالک ایرانیهمسایه ( فن بوی = پنچری )EspressoAlireza1882XERXEShosseinmore
    • آره داش حرفت حقه
      فقط اینکه رد دد آلمان نقش آفرینی هم داشت ؟

  • Squatlatex گفت:

    بنظرم اگه انتخاب های جذاب و متعدد داشته باشه و لوت بازی جذاب باشه و ماموریت های فرعی با معنا باشند قطعا یک rpg شاهکار میشه ولی ابر شاهکار نه!!! نبود سیستم مبارزه و هوش مصنوعی جذاب و…مانع اینکار میشن و این ایراد برای بازی که ۲۵ سال داره ساخته میشه و میگن تو ۲۰ سال اخیر مورد انتظارترین rpg بوده(حتی بیشتر از سایبر پانک) انتظار میره که یک گزینه وجود داشته باشه تا دیالوگ ههای شخصیت اصلی رو خاموش یا روشن کنی برای گیمر امروزی که اکثرا جوان هستن و بیشترین پول رو خرج میکنن قابل قبول نیست وگرنه برای کسایی که از قدیم طرفدار کارهای بتسدا بودن اصلا مشکل بزرگی نیست.
    اما بزرگ ترین چیزی که می‌تونه کاملا نتیجه بازی رو از یک شاهکار به یک بازی بد تبدیل کنه همون شمشیر دولبه ۱۰۰۰ سیاره است اگه اکتشاف جذاب نباشه اگه گیمر رو جذب به نکنه بازی نابود میشه یکی از مهم ترین دلایل موفقیت ویچر همین گشت و گذار ها داخل بازی بود و البته هر rpg دیگه که بخواد قوی عمل کنه و همه اینها رو فقط زمان مشخص می‌کنه نه حرف اینفلوعنسر و هیتر.

    کارمند خستهshadowShinjiMikami
  • البته گفتید رد دد باید بگیم که بازی چندین برابر بزرگتر از رد دد هست و حتی راکستار هم نمیتونه چنین گیمی با گرافیک خفن بروز بده بیرون همین حالا ده ساله رو جی تی ای کار میکنه که به عظمت استارفیلد نمیرسه این پروژه بخواد با گرافیگ روز برسه باید ۲۰ سالی روش کار بشه که باز وقتی میرسیم ب اون زمان از گرافیک روز عقب تره

    DARKSIRENهالک ایرانیAlireza1882Witcher Geraltکارمند خستههمسایه ( فن بوی = پنچری )scorpionesSquatlatexAmir.rockstarAlbertmore
  • حالا میخان گند کاری رو جمع کنن اتفاقا گرافیک و انیمیشن خوب بسیار تاثیر داره توی دید پلیر .خدارو شکر بازیهای انحصاری سونی هستن که توی همه چیز سطح صنعت گیم رو بالا بردن ودیگه این زباله ها دیگه نمیتونن به ما غالب کنن اون از هیلو اینفنیت ابنم از این زباله هیلو که سریع فراموش شد امید دارم اینا با این نمایش با این افت فریم و گرافیک نسل هفتمی به زباله دان تاریخ برن . هنوز یادمه نمایش پارسال که تو سفینه بود و همه از گراافیکش صحبت میکردن و تادهاوارد از جهش نسل و پیچیدگی گرافیک بازی میگفت ولی یه عده دوست دارن همیشه گول بخورن .ولی مهم نیست .

    DARKSIRENهالک ایرانیIran_gamerharryامیر حسینTlou part 2 game of the centuryDream in Red (Playstation T)همسایه ( فن بوی = پنچری )shadowh00manmore
  • یه واقعیتی هست اونم اینه که بازی ها در هرسبک و سیاقی که باشند باید در بدترین تنبل ترین حالت در هر نسل تغییر و پیشرفت کنن. چون این پیشرفت و دیدن و تجربه ی چیز های جدید نسبت به قبل هست که کلا انسان رو به خودش میکشه. تو فکر کن اصلا ده روز پشت سر هم کباب بخوری بابا روز یازدهم دیگه حالت بهم میخوره چون دیگه تکراریه چون دیگه چیز جدید میخوای. حالا تو بازی ها هم من نمیگم لاکپشت های نینجا یا قارچ خور رو بیاد با گرافیک پشم ریزون ماتریکس درست کنه ولی دیگه از یه جا به بعد تو بگی rpg یا هر بازی دیگه نیاز داره که یسری چیزا رو تو بازی از هر نظری بهبود ببخشه.استاندارد ها بروز رسانی شه. از گرافیک گرفته و انیمیشن ها تا محتوای داخل بازی. حالا بگیم محتوای غنی بازی های rpg بتزدا عالیه ولی فکر کن من یه مخاطب گیمری هستم که اصلا تا حالا rpg بازی نکردم و میخوام برم تریلر starfield رو ببینم. ۵ دقیقه میبینم میگم این دیگه چه افتضاحیه و شرکت سازنده همینجا یه مخاطب و حداقل مبلغ ۷۰ دلار از دست میده. الام ما داریم میریم نسل نهم و قبل اون هم بازی هایی رو تجربه کردیم مثل رد دد که جهان بازه و دارای محتوای غنی و در عین حال گرافیک بالا یا هورایزن فوربیدن وست که تکتک انیمیشن هاش دستی درست شده. حالا وقتی اینا که بازی های نسل هشتم هستن من میام ناخودآگاه از یه بازیه نسل مهمی انتظاراتی دارم. ولی استار فیلد میاد چیکار میکنه میاد با درخت های نسل هفتمی و کاراکتر هایی که حین صحبت کاملا تو دوربین هستن و چشاشون همه لوچه موقع حرف زدن هم دارن تلو تلو میلرزن برا خودشون. هرچی باشه باید یه حداقلی از این استاندارد رو رعایت کنن؟ یا نه بگن چون rpg اصلا وللش بقیه چیزا رو سرهم میکنیم میدیم بازی کنن. من اینو به عنوان یک مخاطب و customer نمیخرم اصلا میخوامش چیکار.

    هالک ایرانیIran_gamerSquatlatexWitcher Geraltامیر حسینDream in Red (Playstation T)Tlou part 2 game of the centuryshadowShinjiMikamiجیمmore
  • سلام به همه.
    دارم از ایکس باکس گیم پس پیسی دانلود میکنم و سرعت دانلود خیلی خیلی کند هست چیکار کنم با وی.پی.ان که سرعت بالای ۲ مگ نمیره با دی. ان ا.س هایی که میزنم سرعت بالای ۱۰۰ کیلوبایت نمیره چیکار کنم یه مایکروسافت فلایت سیمولایتور دانلود میخوام بکنم مثل اینکه باید ۱ ماه بزارم دانلود یه راه حل بگید لطفا ممنونتون میشم

    هالک ایرانیshadow
  • Siavashkhan13 گفت:

    یک یادآوری بکنم در مورد اینکه میفرمایید بازی های نقش آفرینی معمولا گیم پلی عمیق نمیتونن داشته باشن یا ندارن باید بگم نقش آفرینی های بلیزارد مثل دیابلو به گیم پلی عمیقشون در کنار محتوا قابل توجه مشهورن

    farshadxDream in Red (Playstation T)shadow
  • ETERNALMAN گفت:

    والا برای من که از راضی کننده هم خیلی فراتر بود ، امیدوارم مشکلاتش زمان عرضه بر طرف بشه – مقالهٔ بجایی بود

    DARKSIRENShinjiMikamiهالک ایرانیپدربزرگ مکس (ps5 بهترین کنسول ۲۰۲۲)ArnaldDream in Red (Playstation T)Tlou part 2 game of the centuryهمسایه ( فن بوی = پنچری )...sorenamore
  • hossein گفت:

    اتفاقن همین امروز چنین چیزی تو ذهنم بود که راکستار با گذاشتن یه زمان خیلی زیاد ده ساله حداکثر چه شاهکار های میده بیرون واقعا دمش گرم اصلا قابل مقایسه با هیچ استودیوی نی نظر شخصی خودم اینه اگه یه گیم با محتویات خیلی زیاد و غنی بسازن گرافیکش معمولی باشه به چشم نمیاد اصلا بتسدا هم داره همین کارو می‌کنه

    هالک ایرانی
  • The Cat Lady گفت:

    واقع گرایانه نگاه کنیم سری Elder Scrolls و Fallout برای اکثر فن ها مثل یه زمین بازی ماسه ای میمونه که توش این اختیار رو دارن با کمک ماد ها، ماسه ها رو به هرچیزی دوست دارن شکل بدن و داستان ساخت خودشون یا بقیه رو تجربه کنن. حالا Starfield این وسط حکم یه ساحل ماسه ای رو داره. اصل همونه، فقط مقیاس بزرگتری داره. البته شخصا ناامید شدم که گیمپلی هنوز خشکه و باگ ها هنوز هستن.

    امیر حسین
  • مواردی که بنده دیدم تویه تریلر و مواردی که طبق دیده هام حس میکنم تویه بازی هستن :
    ۱: سیستم اسکیل بندی متفاوت که شما ۱ پوینت میدید یه اسکیل رو باز میکنید هر اسکیل ۴ لول داره و هر لول یه ماموریت که باید انجام بشه به عنوان مثال با کلت ۲۰۰ نفر رو باید بکشید تا لول بعدی براتون باز بشه در این صورت شما و کارکتر درون بازی هر دو با هم تمرین کردید
    ۲: زمین تویه بازی هست موزه ناسا نمایش داده میشه
    ۳: ۳ شهر از ۴ شهر بزرگ بازی نمایش داده میشه
    ۴: در طول گیم پلی که نشون دادن همه سلاح ها همون ۳ سلاح اول گیم پلی بودن که مدام آپگرید کردنشون و بعد آپگرید ما حتی متوجه نشدیم همون سلاحه(شخصی سازی تا این حد )
    ۵: سیستم کوست های تصادفی و جنریت شده قبلا تویه کار های بتزدا بوده و اینجا این احتمال هست که این سیستم رو با سفر ان پی سی ها و ساختن بیس توست اون ها رویه سیاره های مختلف اجرا کنن که خود این قد ۳ ۴ تا بازی آرپیجی میتونه دنجیون و راید و …. بسازه
    ۶: تمام مانیتور های تویه سفینه واقعا عمل میکنن و دارن اطلاعات رو میدن بهمون
    ۷ : سیستم شخصیت سازی بازی اون نوار ها که حالت بلور دارن(اسلایدر ها) تصاویر دی ان ای زیر میکروسکوپ هستن
    ۸: کد رویه اولین سفینه نمایش کد نقشه اولین هواپیمای برادران رایت هست
    ۹: سیاره فالوت تویه بازی هست و یه چند فریم رویه تصویر میاد (احتمالا )
    ۱۰: ساعت هوشمند همون پیپ بوی هست که نسخه واقعیش دست تاد هم هست تویه شوکیس
    ۱۱: احتمالا افرادتون تویه بیس ها بعد رفتن و برگشتن شما به سفر فضایی پیر میشن یا حتی بمیرن
    ۱۲: تمرکز داستان بازی بیشتر سیا س ت میان فکشن هاست
    موارد بسیار زیادی هست که خیلی از منتقدین توجهه ای نکردن و این نمایش ۱۵ دقیقه ای اگر درست مو شکافی بشه متوجه میشید با چه ابر بازی ای رو برو هستیم
    از طرفی حس میکنم ماکروسافت از عمد میخواد بزنه تو سر این بازی و مدیا هم داره همراهیش میکنه تا هایپ ها بخوابه
    چیزی که من تویه تریلر دیدم فراتر از انتظارم بود

    امیر حسینهالک ایرانیIran_gamer
  • Wounds گفت:

    واقعا این طرز مقاله نویسی تون خیلی نا امید کنندس یکی به نعل یکی به میخ زدن چه معنی داره؟؟مشخصه طوری نوشتین که طرفدار های ایکس باکس راضی باشن دلیلش هم واضحه چون در هر سایت گیمینگ تعداد اینا تقریبا سه برابر یک پلی استیشن پلیر است اینکه نمی خواید مخاطب از دست بدید قابل درکه اما اینکه همچین مطلب ضعیفی هم بنویسید قابل دفاع نیست میگم این مقاله ضعیفه چون خوندمش برخلاف ۹۰ درصد آدم ها که حتی یک واو این مطلب نخوندن به به چه چه می کنند من یک سوال از آقایی زاهدی دارم شما میگی گیم پلی بازی خشک و قدیمیه ولی مهم نیست! مگه میشه در بازی مثل استارفیلد که ساعت ها محتوا ارائه خواهد داد این گیم پلی منسوخ شده مهم نباشه؟؟؟شما هر لحظه ممکنه از سیستم شوتینگ بازی استفاده کنی چطوری این مورد مهم نیست؟؟ یک بازی جهان آزاد هر چقدر هم ساختار خاص و داستان عالی و دنیا سازی و محتوا داشته باشه نیازمند یک گیم پلی و سیستم درگیری قابل قبول است این چیزی که من تو تریلر دیدم برای یک پلیر نه تنها راضی کننده نیست بله زنندس

    farshadxامیر حسینپدر بزرگ دانته و ویرجیلDARKSIRENETERNALMANهالک ایرانیهمسایه ( فن بوی = پنچری )EspressoKurosharrymore
  • ... گفت:

    من رفاقت قدیمی با تیمور هرمزی بچه مشهد که بعد از مهاجرت به امریکا اسمشو به تاد هاوارد تغییر داد,دارم و ازش در یک ایمیل درخواست کردم اجازه بده توی ps5 ام به استارفیلد دسترسی داشته باشم و بازی رو قبل از عرضه تجربه کنم.
    خلاصه بگم نا امیدی کامل. گان پلی افتضاح و خشک . سیارات خالی و بیدون ذره ای پویایی . موسیقی بازی انگار یه گروه موسیقی خیابونی دارن تنبک میزنن. گرافیک هم انگار بازی موبایلیه. خلاصه بازی نه تنها باید مجانی میبود بلکه یه پولی هم باید به کسایی که این عذاب الهی رو تجربه میکردن هم پرداخت میشد. نمیدونم چطور پز عرضه روز اول روی گیمپس رو میدن. واقعا فواد اصفهانی که بعد از مهاجرت اسمشو به فیل اسپنسر تغییر داد , با خودش چه فکری کرده

    GHOST_SHADOWfarshadxامیر حسینهالک ایرانی...
  • استارفیلد به جای اینکه ۱۰۰۰ سیاره می بود بهتر بود ۵ سیاره ی کامل می بود .بهتر بود که این ۵۰ تا سیاره ساخت کاملا دستی می داشتن حالا که کاملاً دستی نبود ۸۰ درصد یا۷۰ درصد دستی ساخته می شد چون همه میدونیم که بالاخره عظمت بازی اجازه نمیده همه بازی دست ساز باشه. من ترجیح می دهم به جای ساخت یک کهکشان یک منظومه می‌ساختن . ساخت یک منظومه بازی را هم از لحاظ کمیت ارضا میکنه هم از لحاظ کیفیت. ولی هزار تا سیاره به نظرم یه چیزی مثل ۱۸ کوانتیلیون سیاره no man’s sky هست. فکرشو بکنید ۵ سیاره کاملاً دستی که جز به جزش طراحی شده و وقتی نقشه رو باز میکنیم در واقع ۵ مپ رو میبینیم.
    بتسدا برای اولین بازی فضاییش بهتر بود جمع و جور تر و با کیفیت بیشتری شروع کنه تا با کمیت بیشتر

    GHOST_SHADOWfarshadx...کارمند خستهshadow
    • منم همین نظرو داشتم ولی الان میگم کی گفته که ۵ سیاره یا حتی ۱۰ سیاره ی Handcrafted نداره؟ گفتن که بزرگ ترین بازی بتسداست از لحاظ محتوای دست ساخته. یعنی همزمان میشه چندین سیاره ی دستی داشته باشه و کلی سیاره ی دیگه برای واقع گرایانه کردن فضا با الگوریتم های خاص جنریت شده باشه

      امیر حسینsorenaکارمند خستهEspresso
      • sorena گفت:

        آنالیز دیجیتال فاندری رو دیدی؟ یه نکته جذاب داره و اون این که تایید کردن تمام مناطق های مهم بازی دست ساز هستند ،از این جهت نگرانی خاصی راجع به ۱۰۰۰ سیاره ندارم.این حرف ها که بازی خیلی بزرگ هست حتی اگه بازی ده سامانه و صد سیاره هم می‌داشت زده می‌شد، یا حتی اگه هزار سامانه و صد هزار سیاره!!

        Dream in Red (Playstation T)Espresso
    • حس میکنم خیلی از سیاره زیاد انتظار دارید
      یعنی سیاره ها از چیزی که فکر میکنیم کوچیکترن احتمالا و در حد دانجن های اسکایریم و والت های فالوت مثلا
      تو کل بازی شاید ده تا سیاره ی گنده هم نباشه

      امیر حسینEspresso
  • Ilya gamer گفت:

    منم با for elden ring (میشای خودمون) موافقم
    چون که آدمای مضخرف به این بازیای شاهکار بتسدا و مایکروسافت نمره منفی میدن
    @mishas

    امیر حسینهالک ایرانیkia (Bye All)کارمند خسته
  • انسان گفت:

    بسیار مقاله عالی ای بود . فارغ از غرض ورزی های کودکانه .

    Ilya gamer
  • mamad1166 گفت:

    به نظر من بزرگترین مشکل استارفیلد موتور بازی سازی و صاحب تکنولوژی نبودن بدستا هست
    آیا مایکروسافت میتونه تغییری بده ممکنه اگر اجازه دخالت داشته باشه
    آیا موتور بدستا تکنولوژی های هوش مصنوعی که آنریل ۵ معرفی کرد داره مثل ساخت با کیفیت ترین تکسچر و خود موتور میاد اسکیل بندی میکنه ؟ اینطوری خیلی کار تیم سازنده راحت تر میشه یا سیستم چهره جدید آنریل که خیلی راحت میکنه طراحی چهره با کیفیت برای npc ها رو ؟ یا خیلی تکنولوژی های دیگه
    من فکر میکنم علاوه بر زیاد بودن کمیت و عظیم بودن بازی های بدستا موتورش هم جوابگو نیست

    Ilya gamergod of war
    • آنریل انجن موتور خیلی خفنی هست ولی برای بازی هایی با سایز و محتوا و جزئیات سیستم های مختلف بتسدا جوابگو نیست. هنوز هیچ بازی با آنریل ساخته نشده که سایز و محتوای اسکایریم رو داشته باشه با اینکه ۱۱ سال از ریلیز بازی گذشته. هنوز حتی هیچ بازی RPG نبوده که بتونی توش همه ی ایتم ها رو تکون بدی و جا به جا کنی و NPC ها برنامه ی روزمره داشته باشن.

      این انجن بیشتر به درد بازی های خطی یا RPG هایی با سیستم های محدود میخوره.

      بنظرم حالا که بودجه و منابع مایکروسافت در دسترس شونه. خیلی بیشتر و بهتر میتونن این انجن کریشن رو اپگرید کنن. این اپگریدی که برای استارفیلد کردن قبل خرید مایکروسافت بوده

      ArnaldfarshadxDARKSIRENهالک ایرانیEspressosorena
    • شما فکر‌میکنید اآنریل میشه همچین جهانی ساخت ؟
      اصلا موتور کریشن بتزدا تقریبا تموم بازی ساز ها حسرتش رو میخورن
      از ساخت پازل‌گونه و لوگو ماننده دنجیون ها تا مسیر جنریت شده داستان جنریت شده کتاب جنریت شده حتی ماموریت های جنریت شده هماهنگ با انتخاب ها …. هیچ موتور بازی سازی تو دنیا قابلیت ساخت دنیای پویا بجز موتور بتزدا نداره دلیل نام گذاریش هم همین بود

      هالک ایرانیEspressosorena
      • mamad1166 گفت:

        من هم منظورم این نبود که با آنریل بسازن منظورم این بود تکنولوژی های جدید و نسل نهی توش نگنجوندن تکنولوژی هایی که هم بازی سازی رو راحت تر میکنه هم کیفیت بصری نهایی رو
        قطعا با هر انجینی نمیشه همچین بازی ساخت اگر با آنریل هم بخوان بسازن با نسخه پایه نمیشه کلی قابلیت خودشون باید بهش اضافه کنن در حد ساخت یک انجین جدید. ولی همین الان ویچر ۴ و دراگون ایج بعدی دارن آنریل ۵ میسازن نتیجه دیدنی خواهد بود

  • هیچکس بجز من به وصل بودن کپسول اکسیژن کوچک رویه اسلحه برای ایجاد کردن آتش توجه نکرد؟

    کارمند خسته
  • A Slash گفت:

    مگه کسی گیمپلی فوق عمیق از استارفیلد خواست؟این گان پلی اش کاملا خشکه.این که برا توجیه هم میگید بقیه آرپیجیای جهان باز کامبت خوبی ندارن هم خیلی مسخرست مثل اینه بگیم والهالا جهان بدرد نخورش ایراد نداره چون نگاهه کنیم همه جهان بازای اکشن ادونچر،یوبی سافتی ان.درواقع دارید تنبلی دولوپر رو به جا میارید

    kia (Bye All)Snake and kratos❤️
  • saeedgreat گفت:

    جدی عجیبه no mans sky رو با این بازی مقایسه میکنند. اخه ژانر یه بازی survival هست ژانر اون یکی نقش افرینی.نقش افرینی کلی پیچیدگی بیشتری داره.کلی داستان بیشتر داره.صدتا شخصیت داستانی داره.این چه مقایسه ای هست.

    Nathanfarshadxامیر حسینهمسایه ( فن بوی = پنچری )Espresso
  • Nathan گفت:

    بحث سر کیفیت گیمپلی و گرافیک نیست بحث اینجاست ک تو این بازی اهمیت زیادی ندارن
    تشکر آقای زاهدی 🙏

    farshadxامیر حسینEspressokia (Bye All)
  • god of war گفت:

    ممنون اقای زاهدی
    با اکثر صحبت هاتون موافق هستم
    بنده هم موافق هستم قرار نیست توی یک بازی ک احتمالا بیش از ۱۰۰ ساعت محتوا داره گرافیک لست ۲ رو ببینیم
    ب هر حال ب قول خودتون باید تا انتشار این بازی صبر کنیم

    farshadx
  • sorena گفت:

    کامنت ها رو که خوندم چند نکته برام جالب بود،اول بگم از توضیحاتی که سردبیر سایت به کاربر ها میده باید تشکر کرد،چرا که به افزایش وسعت دید گیمرهای جدید کمک فراوانی می‌کنه. مسئله نگران کننده هم این که متأسفانه میبینم مدام عده زیادی دارن راجع به هر بازی با یک معیار نظر میدن! چرا استارفیلد،رد دد۳ نیست! چرا دارک سولز روایت داستانش کال آف دیوتی نیست(مضمونا میگم) دوستان قشنگی سولزبورن ها جدای از گیم پلی،داستان هایی هست که توسط گیمر ها کشف و فهمید میشن. به الدن رینگ نگاه کنید! پر از داستان های کوتاه،سرگذشت،و کلیت هست.هرچی بیشتر بگردید بیشتر میفهمید،و این بخش تبدیل به یک ریوارد جذاب برای کنجکاوی گیمر هست. لحظه ای تصور کنید در الدن رینگ مدام یکی حرف میزد و کات سین نمایش داده میشد،شخصیت بازی هرکجا که می‌رفتیم شروع میکرد به توضیح دادن( وامصیبتا) :الان باید این در رو باز کنم و از نردبان بالا بریم و پازل رو حل کنم، اوه باید اون اهرم رو بکشم تا آب وارد اون مسیر بشه!( میازاکی، بابت تمام این چیزایی که تو بازیهات نیست ازت ممنونم) خوشبختانه در مجامع خارجی خوشبختانه چنین دیدگاه هایی بسیار کمتر هستند،چرا که اگر چنین دیدگاهی به اکثریت برسه باید یک فاتحه جانانه برای دنیای گیم بخوانیم.جایی که نه استارفیلدی ساخته میشه تا شما رو با هر اون چیزی که هستین تنها بزاره. نه الدن رینگی ساخته میشه که داستان بازی سراسر دنیای اون رو در بر گرفته باشه.نه چیزی برای کشف کردن خواهد بود نه المانی برای نقش آفرینی کردن…
    _____
    نمایش استارفیلد یکی از برترین نمایش های چند سال اخیر بود که دیدم، جایی که متوجه میشیم حتی استایل راه رفتن کارکتر رو هم خودمون تعیین می‌کنیم، سرنوشت بازی تماماً در دست ماست، داستان خودمون رو خواهیم داشت… شاید در استارفیلد مثل اسکایریم گرگینه و خون‌آشام نباشیم اما می‌تونیم آدم هایی باشیم که روی هر خون‌آشامی رو سفید میکنن. این اساس بازی های بتسدا ست شما یا این ها رو متوجه هستین و میدونید با چی طرفید،یا مدام باید بگید گرافیک بازی از فلان بازی پایین تره!!. این به شما بستگی داره. موفقیت استارفیلد برای من تضمین شده است. نگران هزار سیاره هستم اما ایده هایی هم دارم که قطعا اون هم دارند.نکته دیگه از هزار سیاره،اینه که ماد سازها وارد یک بهشت خواهند شد! نباید فراموش کرد که بازی های بتسدا برای ماد ساز ها جزو محبوب ترین عناوین هستند.

    Dream in Red (Playstation T)farshadxامیر حسینNathanهالک ایرانیهمسایه ( فن بوی = پنچری )Iran_gamerEspressoShinjiMikami
    • چیزی که هست اینه که رددد دو ، شاید به عنوان یه اکشن ادونچر اپن وورلد یه بازی کامل باشه از هر لحاظ
      ولی همون بازی رو بیار با معیار های نقش آفرینی ای که بثزدا ، آقا اصلا بثزدا سنگینه چمیدونم سیدی پراجکت ارائه میده مقایسه کن ، با کله میخوره زمین و عمرا اینجا کامل نیست
      اینکه چطوری یه بازی اکشن ادونچر رو با نقش آفرینی مقایسه میکنن خودش خیلی عجیبه

      Dream in Red (Playstation T)farshadxEspressosorena
  • SSrM گفت:

    یه تیر خلاص بزنم بهتون ، انقدر که بازی ندارین کل بحث شب تا صبحتون شده استارفیلد😂 ماهم که ری اکشن میریم فقط سعی داریم بهتون بفهمونیم بازی چیه گرافیک چیه فضاسازی چیه که حداقل به اذن خدا یکیتون بفهمه ولی چ کنیم که همون آشید و همون کاسه😂
    هرسال میخوایید یه بازی بدید دنیای گیمو متحول کنین اما.. 😂

    Dream in Red (Playstation T)GHOST_SHADOWfarshadxامیر حسینپدر بزرگ دانته و ویرجیلNathanEspressoSnake and kratos❤️
    • I'm Predator گفت:

      کسی از تو نظر خواست؟ من ترجیح میدم بازی های داغون با متاهای قرمز رو پلی بدم اما پول ندم فیلم سینمایی های سونی رو تماشا کنم حداقل می‌دونم این متا فرمزها بازی هستن مثل فیلم های چند ساعته سونی نیستن که ادعا گیم بودن دارن
      تو برو همون فیلم سینمایی است رو پلی بده

      GHOST_SHADOW
  • گیم‌پلی بازی Starfield قطعا عالی نیست ولی بازی نیازی به مبارزات عالی ندارد
    😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹

    Dream in Red (Playstation T)امیر حسینDARKSIRENهالک ایرانی...EspressoKurosSSrM
  • Nathan گفت:

    «قابل تأمل؛ بازی‌های نقش‌آفرینی کلاسیک جهان آزاد هیچ گاه دارای گیم‌پلی عمیق نبوده‌اند»
    همین کافیه برای گفتن مطلب 👌

    همسایه ( فن بوی = پنچری )EspressoKuroskia (Bye All)ShinjiMikami
  • kia (Bye All) گفت:

    منم تو این همه کامنت یه کامنت بدم .
    سلام

    BahramThe CourierMmfbهمسایه ( فن بوی = پنچری )Espresso
  • Kuros گفت:

    استارفیلد رو فقط و فقط سیاست ماکرو خراب کرد اونم به این دلیل که ی گیم پلی یا تریلر نشون نداد از بازی باعث ایجاد هایپ بیش از حد و بیخودی شد تا حدی که طرفدارها فکر میکردن ی بازی میشه که جعبه ایکس رو از بحران نسل ۸ در میاره و از طرفی هیترهای جعبه ایکس بیش از حد روی بازی مانور دادن و الان همونا بیشترین انتقاد رو به بازی دارن …به راحتی میتونستن از هایپ الکی برای دث استرند پیش اومد و اون وقایع درس بگیرن …‌ از نظر خود بازی هم مطمعن باشید بازی خوبی هست همونجور که دث استرند بود ولی هایپش بزرگتر از خودش بود …

    farshadxShinjiMikamiهالک ایرانی
  • Kuros گفت:

    ی درخواست از دوستان بخصوص سونی فن های عزیز سایت دارم کامنتهای این پست و پست های قبلی در مورد استارفیلد رو با کامنتهای تریلر اخری قبل از انتشار هورایزن فوربیدن وست و الدن رینگ رو مقایسه کنید …
    منظورم کامنتهایی بود میگفتن الوی وقتی میپره حالت صورتش واقعی نیست یا میگفتن شمشیر از لباس کارکتر الدن رینگ رد میشه ….
    وقت زیادی ازتون نمیگیره فقط ی بررسی جزئی کنید تا این هیترهای زیرآبی که در شرایط خاص منطقی میشن رو خوب بشناسید …

    Snake and kratos❤️هالک ایرانیIran_gamer
  • آقای زاهدی حقیقتا با دیدن اسمتون با تردید رفتم سراغ متن و فکر کردم مثل تجربیات قبلیم قراره با یه متن سطحی رو به رو بشم و درنهایت چیزی به دانش ام اضافه نشه یا دیدگاهم تغییر نکنه.
    اول متن رو هم که شروع به خوندن کردم گفتم احتمالا یه ماست مالیه وگرنه چرا قبل از نمایش گیم پلی کسی چیزی درمورد اینها نمی گفت ولی جلوتر که رفتم و مثال هاتون رو خوندم یادم اومد که برای الدن رینگ هم مشابه همین بحث ها رو داشتیم و همچنین دو دو تا چهارتایی که از هزینه ها و منابع مورد نیاز ساخت یه عنوان بی نقص آورده بودین منطقی بود.
    خلاصه که برخلاف تجربیات قبلیم از مقالات شما، با این یکی خیلی حال کردم و باهاش موافق بودم.

    SquatlatexXERXESهالک ایرانی
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    ممنون بابت آنالیز ، استارفیلد قطعا ایراداتی خواهد داشت ولی من معتقدم بازی نکات مثبت فراوانی خواهد داشت و این میتونه نکات ضعفشو به حاشیه ببره البته باید صبر کرد تا زمان انتشار ، امیدوارم شاهد یک شاهکار باشیم
    .
    در قسمتی از آنالیز گفتین :
    در پایان بد نیست به Elden Ring نیز اشاره کنم. همه به خوبی می‌دانیم از لحاظ بهینه سازی، گرافیک هنری، انیمیشن‌ها و HUD، بازی Elden Ring اصلا و ابدا نکته خاص و منحصر به فردی ندارد . آقای زاهدی واقعا نظرتون اینه که الدن رینگ “گرافیک هنری ” خاص و منحصر به فردی نداره ؟ چون واقعا اینطور به نظر نمیاد و به لحاظ گرافیک هنری بازی در سطح فوق العاده ایی قرار داره ، تصاویری که از بازی منتشر میشن خیلی مجذوب کننده و خاص به نظر میان و همینطور طراحی باس ها و ….

    KurosIran_gamerEspresso
    • سلام
      اون چیزی که شما میگین، طراحی هنری، نه گرافیک هنری
      در نورد طراحی هنری آثار فرام سافتور بخثی نیست، از بلادبورن گرفته تا الدن، طراحی هنری فوق‌العاده است
      اما ببینید یسری چیزا بدیهیه. کیفیت بافت‌ها و تکسچر ها، نورپردازی، جزییات محیط. این موارد رو با بازی‌های AA هم مقایسه کنی الدن رینگ زیاد اوضاع جالبی نداره. اما یک بار دیگه میگن، زیاد اهمیتی نداره

      Kurossorena🤘Mohsenj74Espresso
  • saeedgreat گفت:

    راک استار درسته منابع زیاد داره و خیلی بیشتر از بتسدا هم احتمالا داره. ولی راک استار هم بخواد یه بازی با داستان شاخه ای حتی تو ساید کوئستا بسازه بنظرم تو گرافیک و گیم پلی کم بیاره. از طرف دیگه یه بازی نقش افرینی تو گیم پلی درسته کیفیت نداره ولی ازادی کامل داره بازم که راک استار اینجا هم بسته هست طراحی مراحلش و کم میاره درواقع تنها چیز غیر خطی توبازیای راک استار همین پلیس و تعقیب و گریز هست.اگر روزی جهان باز غیر خطی بتونه بسازه راک استار من حرفمو پس میگیرم

    Dream in Red (Playstation T)MmfbSinafarshadx
  • Mmfb گفت:

    نظر شخصی خودم:تعداد زیاد سیارات منو نگران کرده و به نظرم ۵۰۰ تا کافی بود. میترسم هر سیاره با یک پوشش کاملا تکراری، مکان های تکراری ،منابع تکراری ساخته شه که این به شدت به ضرر بازی هست. نگرانی دیگم گرافیک هست. شهر نیو اتلانتیس گرافیکش خیلی بد بود. درختای سن اندریاس بهتر از استارفیلد بودن.
    گیم پلی بازی رو خودم دوست داشتم. یکی از چیزایی که در بازی های بتسدا خیلی محبوبه عضو شدن در گروه های مختلف هست. میتونیم عضو دزدای دریایی،گروه اکتشاف فضایی. یک پلیس فضایی(باشیم) ، یک نفوضی در گروه های مختلف و … باشیم. سیستم شخصی سازیش که اصلا حرفی برای کفتن نداره. در یک کلمه:عالی بود. شخصی سازی سفینش عالی بود. شخصی سازی کاراکتر هم از روی چیزای ژنتیکی برداشته شده بود. سیستم کرفتینگ بازی به نظر خوب میومد و امیدوارم به الدن رینگ برسه.چیزی که ما اصلا از بتسدا انتظار نداریم گرافیک عالی و سیستم مبارزات عمیقه. به جاش بتسدا یک محتوای به شدت عمیق ،مراحل فرعی زیاد و جهان بزرگ برای اکتشاف رو برای ما فراهم میکنه. صامت بودن شخصیت هم که واقعا نکته مثبت به حساب میاد!چرا؟چون تعداد دیالوگ های بازی بیشتر(بالای ۲۰۰ هزار خط)،حس میکنی در اون دنیا وجود داری:مثلا یک منطقی ای رو میبینی به جای اینکه کاراکتر بگه که چه منطقه خوبی برای به وجود اوردن پایگاه خودت اینو میگی. بعضی از دوستان میگن که چرا اینجوری راه میرفت چرا اسلحه لگد خوبی نداشت و از این حرفا:یک:در یک قمر ناشناخته بود و قطعا جاذبه اش شبیه زمین نیست ، دو:سیصد سال دیگه اگد اسلحه میخوای؟بشر در یک سال هزاران پیشرفت میکنه و در ۳۰۰ خودتون در نظر بگیرین. امیددارم یک شاهکار مثل اسکایریم بهمون تحویل بده تاد هاوارد و این بازی مثل اسکاریم همیشه زنده بمونه. نه مثل سایبرپانک که ۲ سال از عرضش نگذشته فراموش و مثل اسکاریم ۱۱ سال که ازش گذشته هنوز جزو پر فروشا باشه. ممنون که کامنتم رو خوندین ببخشید طولانی شد

  • شرک گفت:

    این همه نظر نشان دهنده خوب بودن این بازی از دید سونی فن ها هست(تازه یادشون افتاده حریف چقدر کار بلده)

  • GHOST_SHADOW گفت:

    بیاین منطقی باشیم
    اول از همه برای بار یک میلیاردم بازی های بتسدا نیازی به گرافیک برگ ریزان یا گیمپلی عمیق ندارن ، چیزی که حرف اولو میزنه محتوا و آزادی عمله !
    اینو بگم اگه اط پیشنمایش خوشتون نیومده به دو دلیله :
    ۱_ بازی های آر پی جی عملا نمی تونن با یه ویدئو ( اونم به اون کوتاهی ) خودشونو نشون بدن ، خوب مسلمه بازی کالاف دیوتی نیست که دیدن گیم پلیش موجب ترشح آدرنالین بشه لذت واقعی رو گسی داره میبره که واقعا داره بازی میکنه ، چون اونه که از کارایی که کرده خبر داره !
    ۲_ چیزی تقریبا همه میدونن ، آر پی جی سبک ساده ای نیست که همه ازش خوششون بیاد و در کل دو حالت داره ، یا شما باهاش حال نمی کنین ، یا اگه حال کنین خواب و خوراک ازتون گرفته میشه !
    بحث شباهتش به نومن اسکای رو گفتم ، اینکه بگیم این بازی کپی نو منز اسکایه مثل اینه که بگیم کالاف دیوتی هم کپی بتلفیلده یا بالعکس ، اینکه بیسیکشون یکیه قطعا دلیل نمیشه که عین هم باشن .

    Dream in Red (Playstation T)
  • salt گفت:

    بنظرم اصلا نیاز نیاز تو تمام سیارات کوءست باشه یا npc چون غر طبیعی میشه.در دنیای واقعی هم تو کل کهکشان شاید بثل کره زمین یک در یک میلیارد وجود داشته باشه
    لذا تو هزار سیاره ۴ تاش هم حیات باشه کافیه

    Dream in Red (Playstation T)GHOST_SHADOW
آنالیز: نمایش گیم پلی Starfield؛ ناامیدکننده یا کاملا راضی کننده و منطقی؟ - گیمفا