نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا

نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی

آرمان زرمهر
۱۷:۲۴ ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا

ایستراگ یکی از چاشنی‌های جذاب بازی‌های ویدیویی هستند که به شکل‌های متفاوتی به تصویر کشیده می‌شوند. امروز قصد داریم نگاهی به برخی از این ایستراگ‌ها بیاندازیم.

سالیان زیادی است که سازندگان بازی‌های ویدیویی مکان‌ها و بخش‌های پنهانی را در بازی‌های خود مخفی می‌کنند که پلیر با پیدا کردن آن‌ها می‌تواند محتوای جالبی را دریابد و این محتوا می‌تواند در هر شکل و یا حالتی به نمایش در بیاید. می‌توان گفت که ایستراگ‌ها به عضوی جدایی ناپذیر از بازی‌های ویدیویی تبدیل شده‌اند که دائما در حال پیشرفت و نوآوری هستند. در این مقاله به ۱۰ مورد از این ایستراگ‌ها خواهیم پرداخت.

۱۰. Metal Gear Solid

نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
در آن دوره بسیاری از چگونگی عملکرد این ایستراگ با خبر نبودند و از همین رو حسابی بین جوامع بازی‌های ویدیویی مورد توجه قرار گرفت. حتی تا همین امروز نیز تصور اینکه سازندگان این بازی از جمله کوجیما چنین توجه و نوآوری‌ای حتی در زمینه‌ی طراحی یک ایستراگ داشته‌اند واقعا شگفت‌آور است.

بگذارید مقاله را با یک ایستراگ بسیار جالب شروع کنیم که در زمان خودش برای بسیاری عجیب و غیرقابل پیشبینی بود. در بخشی از اولین نسخه‌ی سه بعدی فرنچایز Metal Gear یعنی Metal Gear Solid، شما با آنتاگونیست بازی، Mantis مواجه می‌شوید.

در اینجا Mantis شروع به خواندن ذهن Solid Snake و اشاره به گذشته‌ی او می‌کند پس از گذشت چند دیالوگ او برای اثبات قدرت‌های خود به پروتاگونیست بازی، به مسائل بسیار دقیق‌تری اشاره می‌کند که ارتباط مستقیم با شما به عنوان پلیر و بازی‌هایی که در گذشته روی کنسولتان تجربه کرده‌اید دارد!

در این بخش، بازی مموری کارت کنسول PlayStation شما را اسکن می‌کند و اگر شما هر گونه فایل ذخیره شده‌ای از بازی‌های دیگر کونامی در آن داشته باشید Mantis شروع به نام بردن از آن‌ها و اشاره به علاقه‌ی بازیکن به عناوین کونامی می‌کند! این ایستراگ به بهترین شکل دیوار چهارم را می‌شکست و همچنین توجه سازندگان به دیالوگ‌ها برای این بخش نیز بسیار تحسین برانگیز بود و در نهایت باعث شد این ایستراگ به یکی از جالب‌ترین ایستراگ‌های حاضر در بازی‌های ویدیویی تبدیل شود.

۹. The Witcher 2: Assassin’s of Kings

نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
به نظر می‌رسد منطق فرنچایز Assassin’s Creed در دنیای The Witcher صدق نمی‌کند…

فکر می‌کنم همه‌ی ما در کنار لذتی که از پرش ایمان یا همان Leap of Faith معروف فرنچایز Assassin’s Creed می‌بردیم، همیشه برایمان سوال بوده است که چطور یک تپه‌ی برگ یا کاه می‌تواند ضربه‌ی حاصل از سقوط از ۱۰ها متر ارتفاع را بگیرد اما به نظر می‌رسد که همیشه این تپه‌ها کار خودشان را به خوبی انجام نمی‌دهند.

در بخش Prologue نسخه‌ی دوم فرنچایز The Witcher و زمانی که در حال پیشروی در قلعه‌ی La Valette هستید در کنار یکی از دروازه‌های آن شخصی را در لباس شناخته شده‌ی Assassinها مشاهده می‌کنید که روی مقداری کاه مرده است. در اینجا گرالت می‌گوید:” فکر کنم آن‌ها هیچوقت درس عبرت نمی‌گیرند”!

به نظر می‌رسد سازندگان این عنوان در هنگام طراحی این بخش از بازی به طور کامل فرنچایز AC را در ذهن داشتند و خواسته‌اند یک بار هم که شده حالتی را نشان دهند که مقداری کاه نتوانسته است جان این قاتلان حرفه‌ای را نجات دهد و حتی دیالوگی را نیز برای این ایستراگ در نظر گرفته‌اند که با استفاده از آن، گرالت نیز تا حدودی آن‌ها را برای اعتماد به مقداری کاه، مورد تمسخر قرار می‌دهد. شاید گاهی اوقات صرفا داشتن ایمان کافی نیست!

۸. Hitman: Contracts

نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
شما نه تنها توانایی کشتن این روح را دارید بلکه حتی می‌توانید بدن او را جابه‌جا و یا پنهان کنید. لازم به ذکر است که اگر در حین جابه‌جا کردن بدن این روح توسط ماموران پلیس‌ دیده شوید آن‌ها به شما حمله خواهند کرد!

هنگامی که در حال تجربه‌ی یک عنوان Hitman هستید شاید در عمیق‌ترین بخش‌های ذهن خود نیز به حضور یک روح سرگردان در این بازی فکر نکنید اما جالب است بدانید نسخه‌ی سوم این فرنچایز دوست داشتنی یعنی Hitman: Contracts این موضوع را نقض می‌کند.

در نهمین مرحله‌ی این نسخه به نام Traditions of The Trade شما پا به هتلی خواهید گذاشت که در آن قتلی صورت گرفته است. اگر شما در نقش مامور ۴۷ وارد راه‌رویی شوید که به اتاق ۱۰۶ ختم می‌شود، می‌توانید این روح سرگردان را در حال پرسه زدن در این راه‌رو مشاهده کنید. همچنین اگر قفل در اتاق ۱۰۶ را بازکرده و به داخل حمام بروید با نگاه به آینه می‌توانید این روح را پشت سر خود مشاهده کنید.

جالب است بدانید که مامور ۴۷ توانایی کشتن این روح را با استفاده از Fiber Wire دارا است! همچنین اگر در نسخه‌ی ریمستر HD این عنوان، روح مذکور را بکشید اچیومنتی به نام Ghostbuster برایتان باز خواهد شد که اشاره‌ی جالبی به مجموعه‌ی Ghostbusters است.

۷. Batman Arkham Asylum

نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
کم پیش می‌آید که چنین ایستراگ مهمی حتی از چشمان تیز شکارچیان قهار ایستراگ‌ها نیز پنهان باقی بماند. زمانی که سازندگان بازی دست به افشای وجود این اتاق پنهان و محتوای داخل آن زدند حسابی طرفداران را برای نسخه‌ی بعدی این سه گانه هیجان زده کردند مخصوصا به این دلیل که از آخرین باری که گیمرها یک عنوان Batman جهان باز تجربه کرده بودند زمان زیادی می‌گذشت.

ایستراگی که الان می‌خواهیم درباره‌اش صحبت کنیم نه به دست بازیکنان بلکه به دست سازندگان بازی افشا شده است! شما در بازی Batman Arkham Asylum با ورود به دفتر Warden و منفجر کردن دیوار سمت چپ اتاق، به اتاقی مخفی دسترسی پیدا خواهید کرد. در این اتاق نقشه‌ای از شهر گاتهام وجود داشت که به نسخه‌ی بعدی این سه گانه‌ی فوق‌العاده یعنی Batman Arkham City اشاره می‌کرد.

سازندگان این اتاق را چنان ماهرانه در بازی پنهان کرده بودند که با گذشت ۶ ماه از عرضه‌ی بازی هیچ‌کس نتوانست از وجود آن با خبر شود و از همین رو سازندگان بازی خودشان وجود این اتاق و ایستراگ داخل آن را افشا کردند!!

۶. Assassin’s Creed 3

نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
به نظر می‌رسد یوبی‌سافت در این بازی تمرکز قابل توجه‌ای بر حیوانات داشته است، از اضافه کردن قابلیت نوازش آن‌ها تا توانایی تبدیل یک بوقلمون به یک Assassin!

بیایید کمی به عقب برگردیم، به آن دورانی که فرنچایز Assassin’s Creed همچنان هویت خودش را محفوط نگه داشته بود و واقعا به اسم خودش وفادار بود. ایستراگی که الان می‌خواهیم درباره‌اش صحبت کنیم متعلق به بازی Assassin’s Creed 3 می‌باشد.

برای مشاهده این ایستراگ باید بعد از پایان سکانس ششم بازی به Davenport Homestead یا همان عمارت آکیلیز بازگردید و به پشت عمارت بروید. پس از آن با سوت زدن بوقلمونی را اسپاون خواهید کرد که همچون دیگر حیوانات بازی توانایی غذا دادن و به طور کلی ارتباط برقرار کردن با او را دارا هستید. اما اگر در اینجا از کد معروف کونامی استفاده کنید می‌توانید این بوقلمون را به یک Assassin تبدیل کنید. او حتی یک کلاه مشابه به کلاه Connor Kenway را نیز بر سر می‌گذارد!

۵. Dead Rising

نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
این تشبیه جالب Barry Burton به قدری بین طرفداران به محبوبیت رسید که نه تنها در خود فرنچایز Resident Evil بارها و بارها به آن اشاره شد بلکه حتی به فرنچایزهای دیگر Capcom نیز راه یافت.

اولین نسخه‌ی فرنچایز Resident Evil یک بازی فوق‌العاده، شروع کننده‌ی راه درازی برای این فرنچایز و الگویی برای بسیاری از عناوین ترس بقا بود اما به جز تمام این موارد، برخی لحظات نمادین را در ذهن همه‌ی طرفداران نیز ثبت کرد. یکی از این لحظات، متعلق به Barry Burton و دیالوگ معروف “You Were Almost A Jill Sandwich” او خطاب به Jill پس از نجات او از یکی از تله‌های عمارت اسپنسر است.

این دیالوگ به قدری بین طرفداران محبوب شد که کپ‌کام در یکی دیگر از فرنچایزهای زامبی محور خود یعنی Dead Rising نیز به آن اشاره کرد. در اولین نسخه از این فرنچایز، شما می‌توانید در بازاری که در آن گیر افتاده‌اید فست فودی به نام Jill’s Sandwiches را پیدا کنید که اشاره‌ای مستقیم به جمله‌ی معروف Barry در نسخه‌ی اول Resident Evil دارد.

۴. Dead Space

نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
در گذشته سازندگان از راه‌های جالبی برای مخفی کردن پیام‌های مختلف در بازی‌های خود استفاده می‌کردند و به نظر من انتخاب نام ۱۲ چپتر مختلف توسط سازندگان Dead Space به طوری که تشکیل دهنده‌ی یک جمله‌ی با معنا در راستای Plot کلی بازی باشد بسیار تحسین برانگیز است.

!هشدار اسپویل Dead Space!

ولین نسخه‌ی Dead Space یک بازی ترسناک فوق‌العاده با اتمسفری تاریک و داستانی تاریک‌تر بود. شما در نقش Isaac Clarke زمانی که وارد USG Ishimura می‌شوید علاوه بر دریافتن دلیل اتفاقات و ناپدیدی خدمه‌ی این سفینه، به دنبال معشوقه‌ی خود Nicole Brennan نیز می‌گردید. Isaac در طول بازی بارها و بارها صدای او را می‌شنود و حتی تصویر او را نیز مشاهده می‌کند اما پس از مدتی متوجه می‌شود که سرنوشت شوم و ناراحت کننده‌ای گریبان‌گیر Nicole شده است.

در واقع Nicole قبل از ورود Isaac به سفینه خودکشی کرده است و تمام تصاویر و صداها صرفا توهمی در ذهن Isaac بودند. اما سازندگان در بخش‌های دیگری از بازی نیز به مرگ این کاراکتر اشاره داشته‌اند که ما را به یکی از ایستراگ‌های بسیار جالب این بازی می‌رساند.

اگر شما حرف اول تمامی چپترهای این بازی را پشت سر هم بخوانید جمله‌ی “Nicole Is Dead” را تشکیل می‌دهد. توجه سازندگان به انتخاب نام هر یک از چپترها و در نهایت تشکیل این جمله بسیار قابل تحسین و پدید آورنده‌ی یک ایستراگ فراموش نشدنی است.

۳. Silent Hill 2

نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
فکرش را بکنید که تمامی آن اتفاقات وحشتناک این عنوان را پشت سر بگذارید و در آخر متوجه شوید یک سگ مغز متفکر پشت تمامی آن‌ها بوده است.

وقتی از بازی Silent Hill 2 صحبت می‌کنیم همگی خیابان‌های مه آلود و صدای کشیده شدن چاقوی بزرگ Pyramid Head بر کف زمین به ذهنمان خطور می‌کند. در این بین شاید باور اینکه تمامی اتفاقات بازی توسط یک سگ در حال اجرا است کمی مسخره به نظر می‌رسد اما در واقع یکی از پایان‌های این بازی بر این موضوع دلالت دارد!

برای دست یافتن به این پایان باید پس از پیدا کردن Dog Key در پارک Rosewater به هتل Lakeview بروید و در طبقه‌ی سوم از این کلید استفاده کنید تا وارد اتاق Observation بشوید. در اینجا با سگی از نژاد Shiba Inu به نام Mira مواجه خواهید شد که پشت کامپیوتری نشسته است و در حال گوش دادن به موسیقی و بالا و پایین بردن اهرم‌های مختلف است. در اینجاست که James در کمال ناباوری بر زمین میوفتد و کمی بعد تیتراژ پایانی بازی با تصویر Mira و یک موسیقی بامزه پخش می‌شود.

لازم به ذکر است که این پایان Canon محسوب نمی‌شود و صرفا جنبه‌ی طنز دارد. همچنین سازندگان علاوه‌بر نسخه‌ی دوم در برخی دیگر از نسخه‌ها از جمله Silent Hill: Origins نیز از Mira به عنوان ایستراگی در پایان‌های طنز آن‌ها استفاده کرده‌اند و حتی او را در نسخه‌ی Silent Hill: The Escape به عنوان کاراکتر قابل بازکردن و بازی قرار داده‌اند!

به طور کلی می‌توان گفت Mira در حالی که یک کاراکتر در دنیای اصلی فرنچایز محسوب نمی‌شود اما حضور قابل توجه‌ای در عناوین آن داشته است.

۲. Call of Duty: Black Ops 2

نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
نسخه‌های مختلف مپ محبوب Nuketown و مانکن‌های پراکنده‌اش در طی تاریخ عناوین Black Ops مهمان ایستراگ‌های متفاوت و جالبی بوده‌اند اما با قطعیت می‌توان گفت نسخه‌ی Black Ops 2 و مپ Nuketown 2025 برنده‌ی جایزه‌ی نوآورانه‌ترین و جذاب‌ترین ایستراگ‌ این نقشه‌ی محبوب فرنچایز است.

فرنچایز Call of Duty همیشه نوآوری‌ها و ایده‌های جالبی برای ایستراگ‌ها خود داشته است. ایستراگی که الان می‌خواهیم درباره‌اش صحبت کنیم متعلق به بازی Call of Duty: Black Ops 2 و نقشه‌ی محبوب و خاطره انگیز Nuketown 2025 است.

برای فعال‌سازی این ایستراگ شما باید در کمتر از دو دقیقه به سر تمامی مانکن‌های حاضر در این مپ شلیک کنید یا به اصطلاح آن‌ها را Headshot کنید. پس از آن تلویزیونی که در مرکز نقشه قرار دارد به شما اجازه می‌دهد برخی از عناوین کلاسیک اکتیویژن که متعلق به کنسول Atari 2600 از جمله Pitfall، Kaboom و River Raid یا همان هواپیمای آتاری خودمان است را تجربه کنید!

سازندگان حتی دست‌های کاراکتر شما را به صورت پیکسلی در می‌آورند و دسته‌ی هواپیمایی جذاب Atari 2600 را نیز به دستانتان می‌دهند تا هر چه بیشتر احساس تجربه‌ی بازی‌ها با کنسول Atari 2600 برای پلیر تداعی شود و در نهایت یک ایستراگ خاطره‌‌انگیز و دوست‌داشتنی را پدید بیاورد.

۱. Adventure

نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
ایستراگ‌ها از ابتدای تولد خود پر زرق و برق و پیچیده نبودند بلکه صرفا سعی داشتند توجه پلیرها را به افرادی که در راستای خلق عنوانی که در حال تجربه‌اش بودند جلب کنند. اگر Warren Robinett دست به خلق این محتوای پنهان نمی‌زد و یا کمپانی Atari تصمیم به حذف آن می‌گرفت شاید هیچ‌وقت شاهد حضور این محتوای جذاب در بازی‌هایمان نبودیم.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردم، ایستراگ‌ها مدت زمان زیادی است که در بازی‌های ویدیویی حضور دارند و حال می‌خواهیم نگاهی به اولین ایستراگ موجود در بازی‌ها به پردازیم که مربوط به بازی Adventure است و به سال ۱۹۸۰ باز می‌گردد. Adventure اولین بازی اکشن ماجراجویی بود که برای کنسول Atari 2600 عرضه گردید و برای اولین بار ایستراگ‌ها را به دنیای بازی‌های ویدیویی معرفی کرد.

در این بازی شما با حرکت دادن کاراکتر بازی(که در واقع یک نقطه بود) به سمت پایین وارد یکی از راه‌رو‌های بازی خواهید شد که در آن نوشته شده است “Created by Warren Robinett” که اشاره به سازنده‌ی این بازی دارد. در آن دوره هنوز بازی‌های ویدیویی و سازندگان آن‌ها مورد توجه و ستایشی که حقشان بود قرار نگرفته بودند و آقای Robinett با این عمل سعی کرد کمی نقش سازندگان را پر رنگ‌تر جلوه بدهد.

جالب است بدانید این نوشته و محیطی که در آن قرار داشت حدود پنج درصد کارتریج بازی را اشغال کرد اما آتاری تصمیم گرفت آن را حذف نکند و از همین رو ایستراگ‌ها متولد شدند و ما به نوعی این جزئیات پنهانی و جذاب بازی‌ها را مدیون آتاری و آقای Robinett هستیم.

سخن پایانی

امروز با هم نگاهی انداختیم به برخی از ایستراگ‌های جذاب و جالب بازی‌های ویدیویی و حتی مروری کردیم بر تاریخ و اولین حضور آن‌ها در بازی‌های ویدیویی.

لازم به ذکر است که به دلیل محدودیت مقاله نتوانستم از بسیاری دیگر از ایستراگ‌های جذاب یاد کنم بنابراین خوش‌حال می‌شوم اگر شما کاربران عزیز نیز برخی از ایستراگ‌هایی که برایتان بسیار جالب بوده‌اند را در کنار نظر خود درباره‌ی موارد حاضر در این مقاله با من به اشتراک بگذارید.

Moein MM2The greatFree as the windسوسمار اهنینsnowgirlah1372Jin sakaiAli G_HDARKSIRENA,,shK🤘Mohsenj74P.morgan 𔓙capitan priceLonesome guymeysambایمان غلامی مهرآبادیHaj_Hosseinامیر حسینParhammore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا
نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نگاهی به ۱۰ ایستراگ جالب در دنیای بازی‌های ویدیویی - گیمفا