چرا DOOM یکی از جریان‌سازترین بازی‌های تاریخ است؟

29 خرداد 1401 - 16:48

سری Doom یکی از محبوب‌ترین و جریان‌سازترین سری بازی‌های تاریخ به شمار می‌رود. در این مقاله سعی داریم به تحلیل چرایی این موضوع بپردازیم.

از اولین روزهای پیدایش پدیده‌ای به نام بازی‌های ویدیویی تا امروز، بازی‌های خوب بسیار زیادی تولید شده‌اند. هر کدام از این بازی‌های خوب، روی زندگی ما گیمرها تاثیر گذاشته‌ و به افکار و خاطرات ما شکل داده‌اند. جهان‌هایی برایمان خلق کردند که نظیرشان را در هیچ‌جا ندیده، و راوی داستان‌هایی بودند که مانندشان را در هیچ کتابی نخوانده بودیم.

اما در این میان بازی‌هایی هستند که نقش‌شان بسیار فراتر از ساخت خاطره‌های خوب و یا سرگرم کردن ما بوده است. یکی از این بازی‌ها بدون شک Doom است که جهان بازی‌های ویدیویی را به دو قسمت قبل و بعد از خودش تقسیم کرد. عنوانی به شدت جریان‌ساز و جنجالی که برای همیشه مفهوم بازی‌سازی را تغییر داد و باعث شد صنعت بازی به صنعتی بسیار جدی‌تر تبدیل شود.

Doom باعث شد بسیاری از جوانان به برنامه‌نویسی علاقه‌مند شوند تا بتوانند عنوانی شبیه به این بازی بسازند. باعث شد بسیاری از والدین در کنار فرزندشان نشسته و بازی کنند. باعث شد فضایی رقابتی در صنعت بازی ایجاد شود و سازندگان برای برداشتن قدم‌های بعدی مصمم‌تر شوند. جان کارمک و جان رومرو، با طراحی و ساخت این بازی نام خود را برای همیشه در دنیای تکنولوژی و سرگرمی ماندگار کردند و اثری خلق کردند که سال‌ها به عنوان الگویی برای بازی‌های سه‌بعدی مورد استفاده قرار گرفت.

می‌توانیم تا صبح درباره‌ی بازی‌های خوب و خوش‌ساخت حرف بزنیم، اما وقتی سخن از بازی‌های جریان‌ساز می‌شود، تعداد این بازی‌ها بسیار محدودتر است. بازی جریان‌ساز یعنی اثری مانند Resident Evil 4 که با مکانیزم‌های جدیدش (که مهم‌ترین آن‌ها مکانیزم دوربین روی شانه هنگام نشانه‌گیری بود)، مفهوم جدیدی به سبک شوتر سوم شخص و ترس و بقا بخشید. بازی جریان‌ساز یعنی Metal Gear که می‌توان از آن به عنوان اولین بازی مدرن جهان نام برد. جریان‌سازی یعنی کاری که Grand Theft Auto با مفهوم «آزادی عمل» در جهان بازی انجام داد و نسخه‌ی پنجم این بازی به پرفروش‌ترین محصول سرگرمی تاریخ تبدیل شد.

به جرئت می‌توان گفت اگر Doom نبود، بسیاری از بازی‌های جریان‌ساز دیگر نیز وجود نداشتند. Doom یک انقلاب بود. تا چند سال پس از عرضه‌ی Doom عنوانی نبود که به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم از این بازی الگوبرداری نکرده باشد. اما Doom مانند بسیاری از بازی‌های تاثیرگذار دیگر به همین موضوع اکتفا نکرد و در نسل‌های بعد نیز با عرضه‌ی نسخه‌های باکیفیت، جای پای خود را به عنوان یکی از بهترین بازی‌های اکشن تاریخ محکم و محکم‌تر کرد.

در این مقاله به سه دلیلی پرداخته‌ام که به نظرم اصلی‌ترین دلایلِ تبدیل شدن Doom به یکی از جریان‌سازترین بازی‌های تاریخ هستند.

دلیل اول، گرافیک سه‌بعدی و غوطه‌ورکننده‌ی (Immersive) بازی بود که در آن سال‌ها رقیبی نداشت. وقتی بقیه‌ی بازی‌سازان مشغول ساخت بازی‌های دوبعدی بودند، رومرو و کارمک دنیایی خلق کردند که از دنیای بازی‌های آن زمان چندین قدم پیشرفته‌تر و جذاب‌تر بود. Doom در واقع آغازکننده‌ی یک جریان جدید بود؛ جریانی که پس از آن، سازندگان به ساخت بازی‌هایی بزرگ‌تر و فضاسازی‌های گیراتر رو آوردند.

Doom نه تنها در زمینه‌ی فضاسازی، بلکه در زمینه‌ی گیم‌پلی نیز چیزی کاملاً جدید ارائه می‌کرد. بازی جوری طراحی شده بود که به جای روایت مستقیم داستان، آن را از طریق محیط و گیم‌پلی بازی به چشم و گوش مخاطب می‌رساند. راهروهای تنگی که به محیط‌های باز ختم می‌شدند، دشمنان جهنمی که هر کدامشان به شکلی منحصربفرد گیمر را به چالش می‌کشیدند و اسلحه‌هایی عجیب که گیمرها را حسابی سر ذوق می‌آوردند. Doom به نحوی طراحی شده بود که به گیمر حس قدرت را انتقال دهد و در انجام این کار کاملاً موفق بود. در این بازی شما از اهریمن‌ها و غول‌های بازی نمی‌ترسید، بلکه آن‌ها هستند که از شما وحشت دارند! این حس حتی در آخرین بازی این سری، یعنی Doom Eternal هم وجود داشت و آن حس اعتمادبه‌نفسی که یک بازی Doom باید انتقال دهد را به شکلی کامل به گیمر انتقال می‌داد. کاراکتر بی‌نام و نشان این سری بدون این‌که حرفی بزند، یکی از محبوب‌ترین قهرمان‌های جهان بازی‌های ویدیویی است و این یعنی هنر سازندگان در داستان‌سرایی محیطی.

علاوه بر این، Doom آغازگر فصلی نو در زمینه‌ی بازی‌های آنلاین چندنفره بود. درست است که بعدها بازی‌های دیگر توانستند این مفهوم را گسترش داده و آن را به فرم امروزی نزدیک‌تر کنند، اما این Doom بود که برای اولین بار فضایی ایجاد کرد که گیمرها بتوانند در یک محیط سه‌بعدی در کنار هم بازی کنند. سازندگان Doom با تجربه‌هایی که از ساخت این بازی عظیم به دست آورده بودند، توانستند در سال 1996، بازی Quake را روانه‌ی بازار کنند که در بخش آنلاین بسیار قوی‌تر از Doom ظاهر شد.

Doom هم‌چنین باعث شد استفاده از Modها رواج پیدا کند. این شاید موضوع مهمی به نظر نرسد، اما باید بگویم همین Modها باعث شدند بسیاری از برنامه‌نویسان مبتدی و یا کسانی که تابه‌حال در حوزه‌ی بازی فعالیت نداشتند به این زمینه علاقه‌مند شوند. جان کارمک در اقدامی سخاوتمندانه، سورس کد بازی را در سال 1997 در اختیار همگان قرار داد تا هر کس بر اساس خلاقیت خود چیزی به کد بازی اضافه کرده یا چیزی از آن یاد بگیرد. اگر امروز نام آقای کارمک در صدر لیست تاثیرگذارترین افراد در جهان بازی‌های ویدیویی است، به خاطر همین است که نه تنها انقلابی در صنعت بازی به وجود آورد، بلکه با آینده‌نگری خود باعث شد بسیاری از گیمرها به پروسه‌ی ساخت بازی و خلق دنیاهای جدید در این مدیوم علاقه‌مند شوند. این تاثیری است که کمتر کسی در این حوزه داشته است.

معمولاً وقتی یک شاهکار یا یک اثر جریان‌ساز تولید می‌شود، در روزهای اول متوجه این قضیه نمی‌شویم که این اثر قرار است جریان‌ساز باشد. با گذشت زمان و دیدن تاثیرات یک عنوان روی عناوین دیگر یا روی صنعت بازی‌، نهایتاً به این نتیجه می‌رسیم که این بازی متفاوت‌تر از سایر بازی‌هاست. در مورد Doom قضیه کمی فرق می‌کرد. Doom در واقع بزرگ‌ترین پیشقراول ورود جهان بازی از دنیای دوبعدی به دنیای سه‌بعدی بود. درست است که از نظر تکنیکی نمی‌توان Doom را اولین بازی سه‌بعدی تاریخ دانست، اما فرمولی که Doom در جهان خود به کار برد، الگویی شد برای تمام کارهایی که بعد از این بازی تولید شدند.

در اینجا می‌رسیم به دلیل دوم که تاثیرگذاری فوق‌العاده بالای این بازی روی بازی‌های هم‌دوره‌ی خود بود. طبیعتاً وقتی شما محصولی متفاوت و باکیفیت تولید می‌کنید که مشابه آن تا آن لحظه مشاهده نشده، محصول شما الگویی می‌شود برای محصولات دیگران. وقتی Doom در سال 1993 به بازار آمد، تا چندین سال شاهد بازی‌هایی بودیم که کپی‌های ضعیف‌تری از این عنوان بودند. البته این کپی‌برداری همیشه اتفاق منفی و بدی نیست و باعث می‌شود تا هر کسی به زعم خودش، تکه‌ای جدید به این پازل اضافه کرده و چرخ صنعت بازی‌سازی را رو به جلو هل دهد.

برای مثال بازی Marathon که یک سال پس از Doom به بازار آمد، از تمامی جهات شباهت بسیار زیادی به Doom داشت، اما بخش چندنفره‌ی آن بسیار بهتر و قوی‌تر از Doom کار شده بود. این موضوع بعداً با عرضه‌ی بازی Halo: Combat Evolved بسیار کامل‌تر شد و با این‌که نمی‌توان Combat Evolved را یک بازی کپی‌برداری شده از Doom دانست، اما اثرات مثبت Doom به وضوح در این بازی نیز دیده می‌شد.

سال 1994، میزبان یک بازی دیگر به نام System Shock بود که بازی بسیار باکیفیت و تاثیرگذاری بود. اثرات Doom روی این عنوان نیز کاملاً مشهود بود. گرچه System Shock کمی از شلوغی و آشوب موجود در Doom کاست و تمرکز خود را بر روی طراحی معماهای چالش‌برانگیز و خط داستانی گذاشت. System Shock در مقایسه با اکثر بازی‌های زمان خود فیزیک و کیفیت بصری بسیار بهتری داشت و بعدها خودش به عنوان الگویی برای بازی‌های مشابه قرار گرفت.

کمپانی Lucasarts در سال 1995 بازی Star Wars: Dark Forces را روانه‌ی بازار کرد. یک بازی دیگر که مستقیماً از Doom الهام گرفته بود ولی تغییری کلیدی در یکی از ویژگی‌های این بازی ایجاد کرده بود. در Dark Forces، گیمر می‌توانست به جز چپ و راست، بالا و پایین را هم نگاه کند. این تغییر باعث شد تا مفهوم «بازی سه‌بعدی»، بار دیگر از نو تعریف شود و در بازی‌های پس از آن به شکلی گسترده استفاده گردد.

پس از Dark Forces نوبت Duke Nukem 3D بود که صنعت بازی را یک قدم دیگر رو به جلو براند. از خود Duke Nukem 3D می‌توان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های آن دوران یاد کرد، اما با کمی دقت شباهت‌های بسیاری بین این بازی و Doom می‌بینیم. Duke Nukem 3D علاوه بر المان‌هایی که به وضوح از Doom به عاریه گرفته بود، طراحی مرحله‌ی بسیار پیشرفته‌ای داشت که باعث تمایز آن از بازی‌های مشابه می‌شد. هم‌چنین کاراکتر Duke، یکی از باحال‌ترین کاراکترهایی بود که تا آن لحظه به بازی‌های ویدیویی قدم گذاشته بود.

نهایتاً این بتسدا بود که با عرضه‌ی Elder Scrolls II: Daggerfall کمی از فرمول Doom فاصله گرفت و مفهومی جدید به نام بازی «جهان باز» را تعریف کرد. درست است که Doom و Daggerfall بازی‌های بسیار متفاوتی بودند، اما حتی بتسدا نیز از گیم‌پلی Doom چیزهایی آموخته بود که می‌شد به وضوح آن را در Daggerfall مشاهده کرد.

در یک کلام، Doom نه تنها بازی فوق‌العاده خاص و لذت‌بخشی بود، بلکه باعث جهشی بزرگ در صنعت بازی‌های ویدیویی شد. اثرات این بازی به‌قدری پررنگ بود که هنوز هم سازندگان سعی دارند به فرمول اکشن ناب این سری دست پیدا کنند اما عرضه‌ی دو بازی Doom (2016) و Doom Eternal نشان داد که هنوز هم هیچ‌کس نمی‌تواند مانند سازندگان اصلی این بازی، این فرمول را پیاده کند.

دلیل آخری که به نظرم باید به آن بپردازیم، دو بازی آخر سری Doom است که به آن‌ها اشاره کردم. درست است که کسی از این دو بازی انتظار نداشت تا مانند بازی اول سری انقلابی و جریان‌ساز باشند، اما Id Software بار دیگر نشان داد که سبک اکشن یعنی چه.

بازگشت Doom به دنیای بازی‌های مدرن، خیلی از طرفداران قدیمی را نگران کرده بود، چراکه کسی نمی‌خواست ببیند Doom دیگر در این دنیا جایی ندارد. اما سازندگان جوری این سری را به دنیای مدرن آوردند که انگار از همان سال 1993 منتظر چنین روزهایی بودند که بتوانند پتانسیل‌های واقعی این بازی را نشانمان دهند!

اکشن بی‌امان، محیط‌های باز و بدون سنگر، تنوع دشمن بالا، اسلحه‌های منحصربفرد، طراحی محیط کم‌نظیر و تعادل در جای‌جایِ این دو بازی، یعنی Doom نه تنها از ریشه‌های خود دور نشده، بلکه دارد به سمت تکامل پیش می‌رود. هنوز هم چیزهای بسیار زیادی است که بازی‌های هم‌سبک می‌توانند از Doom بیاموزند. با پیشرفت صنعت بازی، شخصاً به شدت منتظر بازی‌های جدید این سری هستم. برای مثال، عرضه‌ی یک بازی Doom که به طور کامل از VR پشتیبانی کند می‌تواند تجربه‌ی جدید و در عین حال آشنایی برای همه‌ی طرفداران این بازی باشد. گزینه‌ها بی‌نهایت‌اند و جهان Doom بی‌نهایت‌تر!


صادقانه بخواهم بگویم، Doom جزو معدود بازی‌های جریان‌سازی است که تا به امروز به خوبی توانسته از هویت خود دفاع کند و احترام زیادی بین اهالی جامعه‌ی گیم داشته باشد. هم‌چنین جزو معدود بازی‌هایی به حساب می‌آید که هنوز هم فرمولِ آن قدیمی نشده و حتی رفته‌رفته جذاب‌تر می‌شود. از Doom می‌توان به عنوان یک بازی اصیل آینده‌دار یاد کرد. امیدواریم Doom همیشه Doom بماند!

CommunistهمسایهSami 227Kuros_.DDR._FlochamiklovButcher of blaviken7Rezameysamb(𝘞𝘰𝘭𝘷𝘦𝘳𝘪𝘯𝘦) 𝘓𝘦𝘷𝘪SaGaJjeAgKiaفیل خالی بند شاگرد عمو جیمPlayground GamesRebel2292sorenaDARKSIRENهورایزن انرژی‌ زاCommander jensenmore
برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • (MANI(yas fan گفت:

    تو خیلی از پست ها دیدم میگفتن برترین شوتر نسل هیلو عه بعضی ها هم میگفتن کاد ۲۰۱۹ من مطمئنم ۹۹ درصد این افراد دستشون به DOOM ETERNAL نخورده وگرنه همچین حرفی نمیزدن از گان پلی شاهکارش بگیر تا تنوع دشمنای شاهکارش بازی اصلا حس تکرار نمی‌گرفت تنها مشکلی که باهاش داشتم طراحی باس آخرش بود

    NathanهمسایهlegendboyKurosfbjgABDVDامین(𝘞𝘰𝘭𝘷𝘦𝘳𝘪𝘯𝘦) 𝘓𝘦𝘷𝘪SaGaJjeYDmore
  • دووم از معدود عناوین صنعت گیم که بخاطر داستان پیشگامانه با شخصیت های جذاب و احساسی و روایتی منحصر به فرد سراغ آن رفتم
    لور دووم ایترنال > لست۲

    همسایهامیر حسینA,shO2امینAloy versusکاکاسنگیHerfeiyکاپیتان یامی(𝘞𝘰𝘭𝘷𝘦𝘳𝘪𝘯𝘦) 𝘓𝘦𝘷𝘪more
    • لور هلبلیدرو با لست مقایسه میکردی سنگین تر بود

      همسایهGHOST_SHADOWAloy versusHerfeiyAli984(𝘞𝘰𝘭𝘷𝘦𝘳𝘪𝘯𝘦) 𝘓𝘦𝘷𝘪Squatlatex2
    • Aloy versus گفت:

      دوم>>>>>>>هیلو(این درستشه) :))))
      انقدر از لست۲ فشار خوردی که میای با بی ربط ترین بازی مقایسش میکنی😂👌🏻

      امیر حسینA,sh_.DDR._O2افسر جنگ نرم سونیAloy versusکاکاسنگیA personHerfeiyshadowmore
    • Mãhdīær گفت:

      افتخارات لست ۲>>مجموع کل افتخارات بازی های ایکس باکس🥴
      اقا چون هیت کرد با هیت جواب دادم و گرنه فرقی با اون ندارم اگر بخوام هیت کنم

      CommunistAbolfazlعمو فیل کبیرامیر حسینA person_.DDR._افسر جنگ نرم سونیAloy versusکاکاسنگیHerfeiymore
      • Mmfb گفت:

        این حرف اخرین میان ما خیلی چرته ولی تو هم دیگه درست صحبت نمیکنی.مایکروسافت فلایت سملیتور و هیلو کم برای این صنعت زحمت کشیدن؟الان شوتر فقط به خاطر هیلو هست که اینجاست. بهترین شبیه ساز جهان فلایت سملیتوره. گرافیکش رو دیدی؟ولی اخرین میان ما هم خیلی چرت میگه اصلا نمیشه از افتخارات لست چشم پوشی کرد این لست فوق العاده هست ولی تو هم با این حرف فرقی با این نداری تو باید با حرف منطقی جواب این فرد رو بدی نه با ترول

        امیر حسینAloy versus
        • (MANI(yas fan گفت:

          داداش شوتر بخاطر دووم و ولفنشتاینه اینجاست

          همسایهمحمد حسین کریمیSquatlatex2shadow_.DDR._
        • Ali984 گفت:

          ایشون فقط یه فکت رو بازگو کردن.
          تعداد جوایز لست2: 321
          تعداد جوایز اکس باکس گیم استودیوز: 225

          AbolfazlSquatlatex2A personافسر جنگ نرم سونی
          • A person گفت:

            باز هم یادتان نمی‌آید که ۲۰۲۰ خلوت خلوت بود . و باز هم از سیاست های کثیف حمایت از … و فمینیست سر در نمی آورید . و باز هم دوران تقسیم کردن جوایز بین بازی ها را یادتان نمی آید ‌‌و باز هم از بی ارزشی تعداد جوایز نزد گیمر های واقعی ا خبر ندارید .

            ABDVDAbolfazlSquatlatex2anti niggerAli984Amir NaderiA,shMrThe Outsider
            • A,sh گفت:

              ۲۰۲۰ خلوت خلوت نبود سال خلوت میخوای ۲۰۲۱ رو ببین همینسالم بازیای ایکسباکس کار خاصی نکردن تو جوایز چه تو مراسمات رسمی چه تو غیر رسمی ها

              Squatlatex2Ali984A person
              • A person گفت:

                آیا من درباره Xbox صحبت کردم ؟ اگر اینگونه باشد که شما می فرمایید بحث برای بازی های Xbox نیز همان است که گفتم.

                Ali984Squatlatex2
                • A,sh گفت:

                  منظورم اینه موفقیت های یه بازی بخاطر خلوت بودن سال نیست چون تو خیلی از سال های خلوتم خیلی گیما کار خاصی نکردن وگرنه شما مگه نمیگی ۲۰۲۰ خلوت بوده؟؟؟برا همه گیمای اونسال خلوت بوده ولی فقط لست و هیدس تونستن زیاد جایزه ببرن چون سطحشون بالاتر بود
                  لست ۲ هر وقت میومد با استقبال مواجه میشد فقط میزانش متفاوت بود در کلیت موفقیتش تغییری ایجاد نمیشد

                  Ali984Squatlatex2A person
            • Squatlatex2 گفت:

              داداش دیگه ترو خدا حاشیه نرو وقتی اسم ابر شاهکاری به نام hades به گوشت نخورده باید از این حرفا بزنی وقتی بازی لست ۲ رو نرفته باشی و فقط ببینی شخصیت اصلی زن هست بایدم با خودت بگی من جهان سومی هستم و شخصیت زن باشه بهش میگم فمنیسمی تو همون لست ۲ اصلا شخصیت های اصلی آدم های خوبی نبودن
              حاوی اسپویل لست ۲
              مثلا الی که زن حامله رو کشت آدم خوبی بود یا ابی که باعث مرگ همه دوست هاش شد؟
              توکه بخاطر تعصب بازی رو نمیری حداقل از یوتوب نگاه کن که بعدها خواستی هیت بدی یک چیز کلی بدونی.
              تازه گوست آف سوشیما هم داشت یادم می‌رفت که از لحاظ هنری چه شاهکاری بود یا فاینال فانتزی ۷ ریمیک که جایزه بهترین موسیقی رو برد تا جایی که یادمه دووم ایترنال هم جزعی از باز بازی هایی بود که بهش جایزه دادن این یکی رو مطمئن نیستم.

              AbolfazlA,shMãhdīærAli984A person
            • Mãhdīær گفت:

              فمینیست؟😂🗿
              داداش این بحث منسوخ شده ال جی بی تی و فمینیست و نمیدونم اینا برای هیت کردن لست ۲ دیگه جواب نمیده
              بی ارزشی؟😂گیمر واقعی کیه؟شما؟🤣
              بازی همه چیزش بالاتر از استاندارد های جهانی بود حالا تو هی گریه کن
              به خاطر فمینیست بوده😱😭😭لست ۲ هیچی نیست😖😖😖😖من مطمئنم،اصلا همش کار ال جی بی تیه😭

              CommunistSquatlatex2A person
              • Abolfazl گفت:

                من از لست خوشم نمیاد چون مدل گیم پلیش محتوای بد و چرت داره
                اخه کی زن حامله میکشه ولی هر گیمی مخاطب خاص خودشو داره هر چقدر هم بگی بازم هرگیمی مخاطب خاص خودشو داره مثلا دو تا بازی انلاین رو میگم
                تو به به طرفدار بازی کاد بگی کاد بدرد نمیخوره پابجی بهتره قبول نمیکنه و بر عکس چون اون سلیقش به یه بازی دییگه میخوره حالا شما دنیااا بگو لست یکو دو خوب یکی پیدا میشه میگه فورزا فلانش جایزه گرفته اونور یکی پیدا میشه میگه فلان بازی گیم پلیش جزاب تره

                کلا از نظر بنده لست شاهکار هست ولی باید بعضی جاهاش حذف شه مثلا کی بوسه دوتا دختر روی لب همدیگه رو دوست داره ببینه هر گیمی شاهکار واسه مخاطب خاص خودش
                من خودم فار کرای ۶ پلی میدم از نظر من شاهکار شاید از نظر شما بازی بیخودی باشه و شاید از نظر یکی دیگه بازی خوبی باشه ممنونم تا اینجا خوندید

        • Squatlatex2 گفت:

          آقا حرف شما درسته ولی شوتر فقط بخاطر هیلو تو این جایگاه؟اگه از لحاظ داستان باشه که رو دست فلسفه BioShock 1/3نیومده اگه از لحاظ گان پلی باشه که دووم و کالاف های قدیمی باز هم جلوتر از هیلو هستن اما مولتی پلیر و کواپ چهار نفره با هیلو به کنسول ها اومد و اینکه شوتر بر روی کنسول با کنترلر با هیلوهای بانجی قدرت گرفت.

        • ABDVD گفت:

          سید تا صبح برات میتونم از عناوینی مثال بزنم که تو سبک شوتر هیلو جلوشون حکم سیاهی لشکرو داره
          پدر سبک شوتر خود وولفنشتاینه ولی تکمیل کنندش سری دوومه که یه سیستم جدید رو تو این سبک بوجود آورد و درواقع شد اولین سبک واقعی شوتر یعنی ران اند گان که خود هیلو هم از همین سبک الگو برداری کرده پس ی جورایی میشه گفت همون هیلو هم بخاطر دووم تا اینجا پیش اومده
          جدایی از اینا اولین شوتر تاریخ صنعت گیم که یک داستان غنی و بی نقص داشت هف لایف بود که هم واسه خودش تو گیم پلیم به قدر کافی انقلاب کرده بود هم تو تنوع دشمنا

          داش هیلو ی متا 97 گرفته دیگه فک نکن خدای شوتره
          خیلی از المان ها و قابلیتایی که داره رو از بازیای دیگه اولگو برداری کرده

          امیر حسینSquatlatex2
        • Mãhdīær گفت:

          پس ایشون منطق حالیش میشه؟

          Squatlatex2
    • Squatlatex2 گفت:

      آخرین احمدرضا میان ما😳،فشار خوردن تو از لست تمومی نداره؟

      همسایهAlbertGHOST_SHADOWAloy versusHerfeiyshadowAli984افسر جنگ نرم سونی
  • Mãhdīær گفت:

    انقلابی بود تو دوره خودش این بازی
    هر چی هم جلو تر رفت بیشتر پیشرفت کرد و شد یکی از بهترین های شوتر تاریخ

    همسایهlegendboyDARKSIRENAloy versusshadowACOGSquatlatex2
  • Amirhossein80 گفت:

    همین امروز داشتم به نسخه های قدیمیش فکر میکردم و با خودم گفتم دووم چه فرانچایز قدیمیه و کلی طرفدار داره
    حالا قراره انحصاری بشه :‌/
    و دقیقا همین امروزم شاهد انتشار این مقاله هستیم راجب قدمت دووم :/

    همسایهRaminHerfeiyایمان غلامی مهرآبادیSquatlatex2Chris redfieldshadow
  • مقاله بسیار وزین و چکیده‌ شده‌ای بود. ممنون آقای مقدم.

    Little samulSquatlatex2shadowP.morgan
  • majidam گفت:

    در مورد ps2 هم مطلب بزارید که چطوری صنعت گیم را متحول کرد با اون گرافیک بالاش . و همچنین ps1 چون صنعت گیم رو به زوال بود و کنسولهایی مانند سگا و اتاری از بین رفتن و گرافیک بازیها به شدت پایین بود چطوری این دوتا کنسول تاریخ ساز صنعت گیم را از شکست نجات دادن و از بطن اون اکس باکس متولد شد

    همسایهDARKSIRENمحمد حسین کریمی_.DDR._GHOST_SHADOWکاکاسنگیHerfeiyThe OutsiderPlayground GamesAmir Naderimore
    • همون ps2 بخاطر رقباش مجبور شد انقدر با کیفیت باشه نه فقط اون همه کنسولای سونی مثلا در نسل 6 که xbox رو شکست داد در نسل 7 فاجعه بود که گرون تر کرد کنسولش رو یا فقط hdmi کار می‌کرد کهxbox360پیروز شد و نسل 8 بخاطر برد xbox360 اومد دستگاه سفارش پیتزا کرد به حای دستگاه بازی یا نینتندو که بازیاش تو هیچ جای دیگه نیست اصلا تخفیف نمیده ولی بازیاش عالیه. پس اینا خودشون از بطن هم به قول شما در میان پس این حرفو نزن و از رقابت لذت ببر اگه نگران پیشرفت حریفی نگران نباش خود اون طرفی رو که میگیری یه کاری میکنه بیشتر خوشحال شی. موفق باشید

      GHOST_SHADOWکاکاسنگیHerfeiymajidamshadow
      • majidam گفت:

        برو ببین تا قبل ps1 چه گیمهایی بودن ایا اصلا گیمهای دو بعدی و سه بعدی وجود داشتن نسل هفت هم که سونی فرازو نشیب داشت باز با همین وجود از اکس باکس بهتر بود

        Squatlatex2
      • ABDVD گفت:

        راستش پیروزی یه کنسول رو تو هر نسل نسبت به فروشش میسنجن
        ایکس باکس راستش بازم تو نسل هشت برنده نشد ولی بدون شک از نظر رضایت طرفدارا اوایل و اواسط نسل رو به خوبی جلو رفت ولی تو آخرای نسل سونی به اشتباهش پی برد و دوباره خودش رو برگردوند به بازی
        هرچند برنده نسل هفت نه ایکس باکس بود نه پلیستیشن
        بلکه نینتندو وی با فروش بیشتر از 100 میلیون نسخه رقباشو کنار زد
        در عین حال ps3 حدود 85 میلیون نسخه فروخت و xbox360 حدود 83 میلیون

        Squatlatex2نظر دهنده
    • Mmfb گفت:

      ببخشید بابت اسپم:اگه اینطوریه که مایکروسافت در صنعت گیم قدیمی تر از همه کنسول ها هست. چون اول مایکروسافت بود که فک کنم اولین گیم جهان روی ویندوز ساخته شد(اطلاعات دقیقی ندارم)

      همسایهکاکاسنگیHerfeiymajidamshadowSquatlatex2
      • تو صنعت گیم قدیمی تر از نینتندو نداریم ، قدمت تاسیس شرکتش بر میگرده به قرن ۱۹ و دقیقا هم برای سرگرمی تاسیس شده و هرگز هم از این خط جابه‌جا نشده …..
        در مورد اولین بازی های تصویری هم قبل از به وجود اومدن ویندوز وجود داشتن ،نمونه شون شرکت آتاری …

        اما از لحاظ اینکه چه شرکتی با هدف و بودجه عظیم و برنامه ریزی درست تونست نهال صنعت گیم رو به یک درخت تبدیل کنه ،در واقع نام دو شرکت سونی و نینتندو باهم میدرخشه ….. ایکس باکس تقریبا موقعی وارد شد که همه جهان به صنعت گیم تقریبا ایمان آورده بودن

        majidamهمسایهDARKSIRENshadowABDVDSquatlatex2
        • Mmfb گفت:

          بله حق با شماست گفتم اطلاعات دقیقی ندارم

        • ABDVD گفت:

          کلا ژاپن مهد گیم به حساب میاد
          سونی نینتندو سگا
          هر سه تاشون کنسولای ژاپنین و از قدیمی ترین ها تو این صنعت هستن ، بازار غرب رو هم همیشه به خوبی در دست داشتن نینتندو که با ماریو کلا اومد گیم رو از ریشه تغییر داد و کنسول 16 بیتی یعنی ی انقلابی تو اون دوره رو وارد بازار کرد ، یادمه ی جا خونده بودم بعدش که سگا مدعی شد میتونه بازی ای بسازه که رو کنسول 16 بیت سریع تر از ماریو باشه و افت فریم نده که این کارم کرد و فقط با بازی سونیک تونست 40 میلیون کنسول تو آمریکا بفروشه و نینتندو دقیقا تو همون بازه پیشرفت سگا تقریبا داشت از صحنه روزگار محو میشد
          هردو کمپانی داشتن به رقابت خودشون میپرداختن سگا دائم سونیک میداد و نینتندو سعی داشت که فمیلی فرندلی رو همچنان بین بازیاش حفظ کنه تا اینکه سونی وارد عمل شد
          البت ناگفته هم نمونه که سونی فقط سر کینه و کل کل با نینتندو بخاطر فصل قراردادشون اومد رو کار ولی به هرحال
          تو صنعت گیم همونطوری که نینتندو و سگا تونستن ی حرکت انقلابی داشته باشن سونی هم حرکتشو زد
          اولین کنسول تاریخ که از دیسک درایور پشتیبانی میکرد و گرافیک سه بعدی رو با کنسول 32 بیتیش عرضه کرد

          نمیخوام هیت یا ترول کنم یا فن بوی بازی دربیارم ولی بنظرم ماکروسافت هنوز ی حرکت انقلابی مثل سگا و نینتندو و سونی نزده
          نه که پتانسیلش رو نداشته باشه ، درواقع انتظارات بالاتر بوده
          که اشاره داره به حرف شما
          《ایکس باکس تقریبا موقعی وارد شد که همه جهان به صنعت گیم تقریبا ایمان آورده بودن》

          majidamSquatlatex2
    • anti nigger گفت:

      درمورد دزد بودن سونی و نابودگریش هیچی نگه؟

      همسایهDARKSIRENAmir Naderi_.DDR._Boy GamerTupacکاکاسنگیHerfeiymajidamshadowmore
    • سگا توی دهه اول هزاره دوهزار از بین رفت
      اونی که شما میگید صنعت رو نجات داد نینتندو بود
      گرافیک پلی یک و ۲ هم از رقبا ضعیفتر بود
      پس کامنت‌شما از بیخ بی‌معنی هستش

      Squatlatex2O2majidam
      • Squatlatex2 گفت:

        بله گرافیک پایین تر بود ولی بازی پر حجم مثل فاینال فانتزی ۷رو ps1یا shadow of clossos رو اصلا نمی‌توانست اجرا کنه چون از کارتریج استفاده میکرد ولی 2/ps1 محدودیت حافظه مثل نینتندو نداشتن و میشد باps1 فیلم دید.

        majidam
  • Uncle Kojima گفت:

    دووم از اون گیم های شوتری که هرچقدر پلیش میدی تکرار نمیشه از لول دیزاین حقش بگیر تا اتمسفر پشم ریزون

    نسخه ۲۰۱۶ واقعا عالی بود ولی مشکلات فراوانی مثل دیر لود شدن و افت فریم داشت که رفع شد و ی تجربه عالی شد،نسخه دووم اترنال واقعا حق ترین گیم نسل ۸ و یکی از بهترین گیم های نسل ۸ برامه اون هیجان اون موسیقی راکش واقعا بی نظیر طراحی باس (غیر باس آخر) همشون عالی بود

    دووم=ابرشاهکار ذهنی😳

    همسایهامینshadow
  • بنظر من این چنتا جریان ساز ترینن تو ریشه های مختلف:doom-wolfentien-quake-serious sam-halo-medal of honor

    همسایهامیر حسینRaminکاکاسنگیmajidamshadow
  • A Slash گفت:

    دووم اترنال بهترین و کامل ترین گیمپلی تاریخ رو بین شوتر ها داره

    Change my mind

    همسایهDARKSIRENامینRezaHerfeiyLittle samulmajidamanti niggershadowپدر بزرگ دانته و ویرجیلmore
  • فقط حیف که این سری بازی داستان خوبی نداره وگرنه اگه داستان خوبی رو هم روایت میکرد توجه بیشتری بهش میشد

    پدر بزرگ دانته و ویرجیلهمسایهفیل خالی بند شاگرد عمو جیمDARKSIRENA personGHOST_SHADOWmajidamshadowJohan Liebert
  • saman گفت:

    اخیرا سری دووم رو شروع کردم.
    نسخه های اول با اینکه قدیمی هستن،هنوزم تجربشون تا حد زیادی لذت بخشه(مخصوصا سوپر شاتگان :))
    الان هم درحال تجربه دووم ۳ هستم،بدون شک بازی خوبیه اما به نظرم نمیشه واقعا بهش گفت “دووم”،چون خیلی از ریشه های سری فاصله گرفته.
    توی نسخه های قبل یه گیمپلی سریع و محیط هایی پر دشمن داشتیم اما این نسخه هیچکدوم رو نداره و بیشتر هم به سمت “بازی ترسناک” رفته😑

    پدر بزرگ دانته و ویرجیلهمسایهامیر حسینshadow
  • بعد از مدتا یه مقاله خوب خوندیم… ممنون از اقای مقدم

  • ABDVD گفت:

    سید تا صبح برات میتونم از عناوینی مثال بزنم که تو سبک شوتر هیلو جلوشون حکم سیاهی لشکرو داره
    پدر سبک شوتر خود وولفنشتاینه ولی تکمیل کنندش سری دوومه که یه سیستم جدید رو تو این سبک بوجود آورد و درواقع شد اولین سبک واقعی شوتر یعنی ران اند گان که خود هیلو هم از همین سبک الگو برداری کرده پس ی جورایی میشه گفت همون هیلو هم بخاطر دووم تا اینجا پیش اومده
    جدایی از اینا اولین شوتر تاریخ صنعت گیم که یک داستان غنی و بی نقص داشت هف لایف بود که هم واسه خودش تو گیم پلیم به قدر کافی انقلاب کرده بود هم تو تنوع دشمنا

    داش هیلو ی متا 97 گرفته دیگه فک نکن خدای شوتره
    خیلی از المان ها و قابلیتایی که داره رو از بازیای دیگه اولگو برداری کرده

  • _.DDR._ گفت:

    دقیقا همین هفته بیش اترنال رو برای بار چهارم تموم کردم هردفعه لذت میبردم ساعت ها و خسته کننده نمیشد دقیقا طبق مطلب مثل دوم های قدیم همون حال و هوا رو داشت خیلی شوتر سریع خوب و سرگرم کننده ایه به همه پینشهاد میکنم

  • Kuros گفت:

    اترنال واقعا شاهکاره حتی قسمتهای باسها که ایراد میگیرن و میگن خیلی شلوغ و طولانی شده اتفاقا بسیار دقیق و با هدف کار شدن و واقعا لذت بازی رو بیشتر کردن …

    پدر بزرگ دانته و ویرجیل
  • Kuros گفت:

    “باعث شد بسیاری از والدین در کنار فرزندشان نشسته و بازی کنند”…
    این مورد رو بعید میدونم !! اگر مینوشتید باعث شد والدین جلوی بازی بچه ها رو بگیرن واقعی تر بود …

    _.DDR._
  • Amogus گفت:

    کلا دووم موزیکش یه طرفه گیمپلیش یه طرف
    قشنگ واسه نسل کشی اون چیزا بهت انگیزه میده

    (MANI(yas fan