بررسی گیگابایت RTX 3050 گیمینگ OC - گیمفا
بررسی گیگابایت RTX 3050 گیمینگ OC - گیمفا
بررسی گیگابایت RTX 3050 گیمینگ OC - گیمفا
بررسی گیگابایت RTX 3050 گیمینگ OC - گیمفا

بررسی گیگابایت RTX 3050 گیمینگ OC

مهدی ملکی
۱۰:۳۰ ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
بررسی گیگابایت RTX 3050 گیمینگ OC - گیمفا

انویدیا با معرفی سری کارت‌های گرافیک RTX 30، انتظارات را از این حوزه به قدری بالا برد که مدت‌هاست نمی‌توان از رقبایی قوی‌تر یا قدرتر حرف زد. این دقیقاً همان جایی است که تیم سبز وارد می‌شود، معجزه می‌کند، خارج می‌شود و تازه بعد از آن است که همه می‌فهمند پای چه شرکتی در میان بوده است.

اما آیا همه کاربران می‌توانند از ویژگی‌های قابل تحسین این سری از جمله ری تریسینگ و نسخه آخر DLSS بهره ببرند؟ انویدیا با در نظر گرفتن همین موضوع، RTX 3050 را معرفی و روانه بازار کرد. این کارت گرافیک به عنوان نسخه پایه سری RTX 30 اگر بهترین گزینه ممکن برای تجربه بازی‌ها روی رزولوشن ۱۰۸۰p نباشد، احتمالاً یکی از آن‌هاست.

در شرایطی که از یک سمت همه‌گیری بیماری کرونا عواقب خود در محدودیت‌های زنجیره تامین کالا را به رخ می‌کشد و از سمت دیگر، استخراج رمزارز‌ها قیمت‌ کارت‌های گرافیک را در تمام نقاط جهان تا سطح عجیبی بالا برده است، آیا اقتصادی‌ترین کارت این سری می‌تواند ارزش خود را نمایان کند؟

این شاید همان نقطه ورودی تلقی می‌شود که گیگابایت برای تغییر ماجرا از آن استفاده کرده است. نسخه گیمینگ OC کارت RTX 3050 گیگابایت در تلاش است تا شرایط را به گونه‌ای رقم بزند که کاربر با وجود این شرایط، از خرید خود راضی و سربلند بیرون آید.

مشخصات

RTX 3050 به باس حافظه ۱۲۸ بیت مجهز است؛ این به معنای پهنای باند موثر ۲۲۵ گیگابایت بر ثانیه است. این کارت گرافیک به ۲۵۶۰ هسته CUDA و ۱۲ میلیارد ترانزیستور مجهز است تا حداقل از این حیث آن را جانشین RTX 2060 در این نسل در نظر بگیریم. در سمت مقابل هسته‌های تنسور و RT کمتر RTX 3050 در مقام مقایسه، ماجرا را کمی تغییر می‌دهد. در زیر می‌توانید مقایسه‌ای بین مشخصات RTX 3050، RTX 2060 و یک کارت گرافیک نام‌آشنا اما خارج از سری RTX یعنی GTX 1060 Ti را مشاهده کنید.

مشخصات کارت‌‌های گرافیکRTX 3050RTX 2060GTX 1060 Ti
هسته‌های CUDA۲۵۶۰۱۹۲۰۱۲۸۰
هسته‌های RT۲۰۳۰ندارد
هسته‌های تنسور۸۰۲۴۰ندارد
ROPها۳۲۴۸۴۸
کلاک بوست۱۷۷۷MHz۱۶۸۰MHz۱۷۰۹MHz
حافظه۸GB GDDR6۶GB GDDR6۶GB GDDR
باس۱۲۸ بیت۱۹۲ بیت۱۹۲ بیت
پهنای باند۲۲۵ گیگابایت بر ثانیه۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه۱۹۲ گیگابایت بر ثانیه
حداکثر توان۱۳۰W۱۶۰W۱۲۰W
قیمت حین عرضه (پیشنهادی کارخانه)۲۵۰ دلار۳۵۰ دلار۳۰۰ دلار

همان‌طور که می‌بینید RTX 3050 با وجود قیمت کارخانه کمتر نسبت به GTX 1060 Ti به هسته‌های RT و تنسور مجهز است که برای استفاده از قابلیت‌های زبان‌زد این روزهای بازی‌های ویدیویی یعنی ری تریسینگ و DLSS نیاز هستند. شاید نیازی به ذکر نباشد که وجود چنین قابلیت‌هایی برای یک کارت گرافیک اقتصادی جای تحسین دارد و حتی تعداد کمتر آن‌ها در مقایسه با RTX 2060 نمی‌تواند خدشه‌ای به این موضوع وارد سازد.

اگرچه در مجموع ری تریسینگ به معنای قربانی کردن بخشی از تنظیمات گرافیکی است اما DLSS جایگاه خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مزایای کارت‌های گرافیک سری آمپر حتی در ضعیف‌ترین ورودی‌های این سری حفظ می‌کند. به لطف این ویژگی و معماری جدیدتر، RTX 3050 در رزولوشن ۱۰۸۰p با اندکی اختلاف بالاتر از GTX 1060 Ti می‌ایستد و عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارد.

بررسی rtx 3050 گیمینگ oc

فارغ از این موارد همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، ما در این مطلب ویرایش گیمینگ OC این کارت را بررسی خواهیم کرد که توسط گیگابایت عرضه شده است. گیگابایت تصمیم گرفته RTX 3050 گیمینگ OC را همراه با سه خنک کننده به دست کاربران برساند که حتی در کلاک بوست با حداکثر توان مصرفی ۱۳۰ وات هم چندان ضروری به نظر نمی‌رسد.

همان‌طور که از تمام محصولات گیگابایت انتظار می‌رود، ویرایش مذکور ظاهر جذابی دارد و طراحی آن مبتنی بر بهترین تهویه هوای موجود صورت گرفته است. انویدیا پیش‌تر از همین طراحی برای شکل دادن کارت‌های گرافیک سری Founder خود بهره گرفته و می‌توان گفت که فارغ از این بررسی، صحت عملکرد آن قابل قبول است.

به هر حال، طراحی یاد شده در کنار استفاده از سه خنک کننده مجزا اطمینان می‌دهند که RTX 3050 گیمینگ OC نه تنها بیش از اندازه داغ نمی‌شود بلکه در تمام مدت ساکت باقی می‌ماند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که این کارت گرافیک زیر سنگین‌ترین تسک‌ها هم به حرارتی فراتر از ۷۶ درجه سلسیوس نمی‌رسد.

بنچمارک و عملکرد

هر چه قدر هم که درباره مشخصات سخن بگوییم، در نهایت بنچمارک و عملکرد واقعی یک کارت گرافیک است که ارزش آن را مشخص می‌کند. RTX 3050 از هر حیث کارت گرافیکی است که باید بیش از ۱۴۴۰p، آن را برای ۱۰۸۰p در نظر بگیرید.

در واقع اگر در نظر دارید که اکثر بازی‌های مدرن را با نرخ فریم ۶۰ یا بالاتر بازی کنید، نمی‌توان انتظاری بیش از این داشت. خوشبختانه RTX 3050 گیمینگ OC گیگابایت در عملی کردن این وعده به قدری خوب عمل می‌کند که ما در ابتدای مقاله هم آن را یکی از بهترین گزینه‌ها برای لذت بردن از تجربه بازی‌ها روی رزولوشن ۱۰۸۰p معرفی کردیم.

بررسی rtx 3050 گیمینگ oc

بازی‌های گرافیکی و سنگین روز از جمله Forza Horizon 5، Metro: Exodus و موارد دیگر همه به سادگی صحت این ادعا را تایید می‌کنند. در ادامه می‌توانید بنچمارک‌های معتبر از اجرای بازی‌های مختلف روی این کارت گرافیک در دو رزولوشن ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p را مشاهده کنید. این تست‌ها براساس بازی‌های جدید و قدیمی با فعال بودن DLSS، ری تریسینگ و … انجام شده‌اند.

از جمله بازی‌های موجود در بنچمارک‌های این مقاله می‌توانیم به Cyberpunk 2077، Shadow of the Tomb Raider، Metro Exodus Enhanced Edition، Borderlands 3، Gears Tactics، Forza Horizon 5 و در نهایت Hitman 3 اشاره کنیم. گفتنی است که این بنچمارک‌ها روی سیستمی با مشخصات زیر انجام شده‌اند:

  • مادربرد MSI Mortar B550M
  • پردازنده AMD رایزن ۵ ۵۶۰۰X از نوع ۶ هسته/۱۲ رشته با سرعت کلاک ۴.۶۵ گیگاهرتز
  • فن خنک کننده Noctua NH-U12S
  • رم Corsair Vengeance DDR4-3200, CL16 (2x16GB dual-channel DIMMs)
  • منبع تغذیه Corsair Hxi Series HX850i (80mPlus Platinum)
  • حافظه SSD شرکت اینتل ۶۶۰p 2TB NVMe
بررسی rtx 3050 گیمینگ oc
بررسی rtx 3050 گیمینگ oc

همان‌طور که در این تصاویر مشخص است، شما می‌توانید به واسطه RTX 3050 بازی‌های Forza Horizon 5 و Shadow of the Tomb Raider را به ازای تغییر برخی تنظیمات، با نرخ فریمی بالاتر از ۶۰ نیز تجربه کنید. از طرفی شاید بهتر باشد در برخی از بازی‌هایی مانند Cyberpunk 2077 و Metro: Exodus که مشخصاً منابع بیشتری را می‌طلبند، نرخ فریم را برای عملکرد باثبات روی ۳۰ قفل کنید.

اگر قصد دارید بازی‌ها را روی رزولوشن ۱۴۴۰p با فعال بودن ری تریسینگ تجربه کنید، جریان خط پیش به شدت برای شما صدق خواهد کرد. این جایی است که قدرت RTX 3050 به راستی به چالش کشیده می‌شود و به مرزهای خود می‌رسد. اگر تنها اندکی با حوزه سخت‌افزار آشنا باشید، به خوبی می‌دانید که انتظار چیزی بالاتر از این کارت گرافیک، منطقی نیست.

بررسی rtx 3050 گیمینگ oc

با این حال DLSS این‌جاست تا با تکنیک‌های خاص انویدیا، کارایی این کارت گرافیک و خروجی آن را در ازای فدا کردن مقداری کیفیت، بهبود دهد. با انتخاب گزینه Performance این ویژگی، عملکرد RTX 3050 روی رزولوشن ۱۴۴۰p حتی گاهی اوقات بدون از دست رفتن کیفیت ملموسی، دو برابر بهتر می‌شود. با این حال پیشنهاد می‌شود که روی رزولوشن ۱۰۸۰p از گزینه‌های Quality یا Balanced استفاده کنید تا متوجه کاهش کیفیت نشوید.

بنابراین به لطف DLSS می‌توانید بازی‌های Shadow of the Tomb Raider و Metro: Exodus را روی رزولوشن ۱۴۴۰p با نرخ فریم ۶۰ به بالا تجربه کنید. هر چند کاوش جهان وسیعی مانند Night City در Cyberpunk 2077 شاید باعث سرریز پهنای باند حافظه شود اما حداقل DLSS اجازه می‌دهد که بدون توسل زیاد به کاهش تنظیمات، شخصی‌سازی بیشتری انجام دهید.

بررسی rtx 3050 گیمینگ oc

در حقیقت به خاطر همین ویژگی است که RTX 3050 ارزشمند می‌شود و در مقایسه با سایر کارت‌های اقتصادی، جلب توجه می‌کند.

جمع‌بندی

حتماً از جریان استخراج رزمرارزها و علاقه شدید فعالان این حوزه به کارت‌های گرافیک خبر دارید. ۸ گیگابایت VRAM این کارت گرافیک، آن را به گزینه‌ای عالی و مطلوب برای این دسته از افراد تبدیل می‌کند، پس اصلاً عجیب نیست که قیمت RTX 3050 هم مانند تمام کارت‌های دیگر بازار به سرعت بالا برود.

با این انویدیا قیمت پیشنهادی بسیار مناسبی را برای این کارت در نظر گرفته است و ویرایش گیگابایت هم به نقاط قوت آن می‌افزاید. اگر از یکی از کارت‌های سری RTX 20 استفاده می‌کنید یا می‌خواهید از مزایای ری تریسینگ و DLSS بهره ببرید، الان زمان آن فرا رسیده که به چیزی مانند RTX 3050 گیمینگ OC فکر کنید.

Fernandored-eyed Banished Knight

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی گیگابایت RTX 3050 گیمینگ OC - گیمفا
بررسی گیگابایت RTX 3050 گیمینگ OC - گیمفا
بررسی گیگابایت RTX 3050 گیمینگ OC - گیمفا
بررسی گیگابایت RTX 3050 گیمینگ OC - گیمفا
بررسی گیگابایت RTX 3050 گیمینگ OC - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی گیگابایت RTX 3050 گیمینگ OC - گیمفا
بررسی گیگابایت RTX 3050 گیمینگ OC - گیمفا