جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟
جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟
جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟
جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟

جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟

جوکر، این شاهزاده شرارت در طی چند دهه گذشته به عنوان نماد خباثت به تصویر کشیده شده است. اما کدام یک از آثار این شخصیت ماندگار و تاثیرگذار بوده است؟

جوکر در سال ۱۹۴۰ به واسطه اشخاصی همچون جری رابینسون (Jerry Robinson)، باب کین (Bob Kane) و بیل فینگر (Bill Finger) به عنوان نقطه مقابل بتمن خلق شد. شاهزاده شرارت که برای ایجاد هرج و مرج، نابودی و خباثت در دنیای کمیک به وجود آمد؛ به خاطر شخصیت‌پردازی مثال زدنی و بی‌هم‌تایش، خیلی سریع در پروژه‌های مختلفی از دنیای سرگرمی حضور پیدا کرد و مسبب خلق آثاری به یادماندنی شد.

آثاری که جوکر در آن‌ها حضور پیدا کرده، به واسطه صداپیشگان و بازیگران مثال‌زدنی‌اش بوده که ماندگار شده است.

با اکران تازه‌ترین اقتباس سینمایی از شوالیه تاریکی که The Batman نام داشت، این سوال مطرح خواهد شد که جوکر بعدی سینما چگونه به تصویر کشیده خواهد شد؟ آیا بری کیوگن (Barry Keoghan) قادر خواهد بود تا وجه تازه‌ای از شاهزاده شرارت گاتهام را به ما نشان دهد؟ سوالاتی که در پروژه‌های بعدی دنیای مت ریوز (Matt Reeves) پاسخش را دریافت خواهیم کرد.

با این حال نمی‌توان منکر حضور پررنگ این شخصیت در طی ده‌های گذشته شد. از دنیای بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا آثار سینمایی، شاهد حضور این شخصیت در روایات مختلفی بوده‌ایم که به واسطه بازیگر یا صداپیشه خود، موفق شده تا برای همیشه در یادها باقی بمانند.

به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تا برخی از آثار موفق و ماندگاری که جوکر به یادگار گذاشته است را مورد بررسی قرار دهیم. پروژه‌هایی که قصد داریم تا با یکدیگر آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و ببینیم که به واسطه کدام بازیگر یا صداپیشه‌ به این حد از محبوبیت دست پیدا کرده‌ است.

انیمیشن The Dark Knight Returns با صداپیشگی مایکل امرسون

جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟

مایکل امرسون (Michael Emerson) که برای حضور در آثاری همچون The Practice شناخته می‌شود، برای طرفداران دنیای DC به سبب صداپیشگی شخصیت جوکر شناخته شده است.

زیرا او نسخه پا به سن گذاشته‌ای از جوکر را در انیمیشن The Dark Knight Returns به تصویر کشیده است. اثری که امرسون با تغییر صدای خود، جوکری ماندگار را برای هواداران DC به ارمغان آورد. او که تجربه حضور به عنوان شخصیت شرور در آثار بسیاری را تجربه کرده است، به خوبی وجه دیوانه و خبیث جوکر را به تصویر کشیده و به یکی از جذابیت‌های این انیمیشن تبدیل شده است.

با این حال او در طول این اثر، تنها به مدت ۵ دقیقه با بتمن اربتط برقرار می‌کند؛ موضوعی که جزو نکات منفی این اثر و شخصیت جوکر او محسوب می‌شود.

جوکر در فرنچایز Arkham

جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟

تروی بیکر (Troy Baker) یکی از صداپیشگان کهنه کار صنعت بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود که در آثار بزرگی همچون Final Fantasy و Uncharted حضور داشته است. او همچنین موفق شده تا در سریال انیمیشنی کمپانی مارول، صداپیشگی شخصیت لوکی را بر عهده داشته باشد و به یکی از تنها افرادی بدل شود که در هر دو کمپانی مارول و DC حضور پیدا کرده است.

فرنچایز Arkham موفق شد تا تعریف جدیدی از ژانر ابرقهرمانی را در صنعت بازی‌های ویدئویی بازگو نماید و یکی از ارکان اصلی این موفقیت، وجود شخصیت شرور جوکر بوده است که تروی بیکر و مارک همیل (Mark Hamill) در نسخه‌های مختلف صداپیشگی او را بر عهده داشته‌اند.

لحظات بسیاری زیادی وجود دارد که ما شاهد حضور جوکر در صحنه هستیم و این دو هر کدام به نحوی منحصر به فرد و به زیبایی هر چه تمام، موفق شده‌اند تا رقابت او با بتمن را به تصویر بکشند. تنها کافی است تا به دیالوگ‌های جوکر توجه کنید تا به عمق شخصیت پردازی وی پی ببرید. مسئله‌ای که باعث شده تا یکی از بهترین شخصیت‌های شرور یک دهه گذشته را در مجموعه Arkham شاهد باشیم.

حضور زک گالیفیناکیس در انیمیشن The Lego Batman Movie

جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟

زک گالیفیناکیس (Zach Galifianakis) پس از نقش آفرینی در سه‌گانه The Hangover به شهرت بسیاری دست پیدا کرد و به خاطر سبک کمدی خاص خود، موفق شد تا آثار جذابی را خلق نماید. همچون یک برنامه تلوزیونی که او به عنوان مجری با حالتی طنزالود با چهره‌های شناخته شده‌ای همچون باراک اوباما (Barack Obama) به مصاحبه پرداخته و طرفداران زیادی را به دست آورد.

جوکر با وجود این که به یک عنوان یک دلقک شناخته می‌شود، اما همیشه وجه روانی و شرارت‌بار وی به نمایش گذاشته شده است. گالیفیناکیس به عنوان یک کمدین با حضور در The Lego Batman Movie موفق شد تا این رویه را کنار گذاشته و جنبه طنزالود جوکر را نمایش دهد.

علی‌رغم این که جوکر او با انتقاداتی روبرو شده است، اما نمی‌توان منکر این مسئله شد که حضور این شخصیت با صداپیشگی گالیفیناکیس در صحنه لحظات مفرحی را خلق کرده است.

صداپیشگی جان دیماجیو در انیمیشن Batman: Under The Red Hood

جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟

جان دیماجیو (John DiMaggio) علی‌رغم این که در آثار سینمایی بسیاری نقش افرینی کرده است، اما شخصاً صداپیشگی را بر بازیگری ترجیح داده و به خاطر همین علاقه وی، شاهد آثار به یاد ماندنی‌ای همچون Johnny Bravo و Rick & Morty بوده‌ایم.

او با صداپیشگی جوکر در انیمیشن Batman: Under The Red Hood موفق شد تا عمق خاصی به این شخصیت داده که او را از باقی نسخه‌های دیگرش متمایز کند؛ تا حدی که دوست‌داران دو آتیشه جوکر، نتیجه کار را پسندیده و احترام بسیاری برای او قائل باشند.

جوکری که در این پروژه حضور پیدا کرده است، با کشتن رابین و فلج کردن باربارا گوردون، سطح جدیدی از بی‌رحمی و خشونت را به مخاطب نمایش می‌دهد که آن‌ها را شگفت زده می‌کند. او همچنین به خاطر تیپ و ظاهری که برای خود تدارک می‌بیند، ادای احترامی به جوکر جک نیکلسون (Jack Nicholson) می‌کند.

ایفای نقش کامرون مانهن در سریال Gotham

جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟

کامرون مانهن (Cameron Monaghan) در سن ۹ سالگی وارد سینما و تلوزیون شد و با حضور در آثاری همچون Shameless ثابت کرد که اینده روشنی در پیش رو خواهد داشت.

آینده‌ای که با نقش آفرینی جوکر در سریال Gotham از دنیای DC، هنر وی را بیش از پیش ثابت نمود.

او با به تصویر کشیدن دو برادر دو قلو به نام‌های جروم و جرمیا که نسخه‌های متفاوتی از جوکر بودند، دوران جوانی این شخصیت را به زیبایی به تصویر کشید. او با وجود این که در دو نقش ظاهر می‌شود، اما با هنرمندی خاص خود هر یک از آن‌ها را متفاوت جلوه داده و یکی از خاص‌ترین جوکرهای چند دهه اخیر را به تصویر می‌کشد.

مسئله‌ای که در نهایت باعث می‌شود تا علی‌رغم پایان زودهنگام سریال Gotham، طرفداران شخصیت جوکر همیشه از مانهن به عنوان یکی از بهترین‌ها یاد نمایند.

حضور سزار رومرو در مجموعه Batman

جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟

سزار رومرو (Cesar Romero) با حضور در بیش از ۳۰۰ فیلم و سریال، به عنوان یکی از پرکارترین بازیگران تمام تاریخ شناخته می‌شود. کسی که با زنده کردن شخصیت جوکر در مجموعه Batman در بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸، تعریف نوینی از این شخصیت را ارایه کرد.

شاید هنرنمایی رومرو برای نسل‌های جدید مسخره به نظر برسد، اما در سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸ او جوکری را به تصویر کشید که بی‌همتا بود. او همچنین از معدود جوکرهایی بوده که ابزارهای مختلفی را علیه بتمن به کار می‌برده است. از یک گل ساده گرفته تا یک بسته سیگار، او همیشه وسایل شگفت انگیزی را در اختیار داشت که می‌توانست به عنوان یک سلاح از آن‌ها بهره بگیرد.

نقش آفرینی واکین فونیکس در فیلم Joker

جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟

با نامزدی ۴ جایزه اسکار، واکین فونیکس (Joaquin Phoenix) تبدیل به یکی از بازیگران شگفت انگیز قرن ۲۱ شده که تماشاگران را همیشه به وجد آورده است.

او با حضور در فیلم Joker قصد مبارزه با بتمن را نداشته است؛ بلکه برای نخستین‌بار، شاهد مبارزه او با شیاطین درونی‌اش بوده‌ایم. او موفق شده تا جوکری را به تصویر بکشد که به خاطر مسائل اجتماعی، از یک فرد آرام و مهربان، به فردی بی‌رحم و خشن تبدیل شده و گاتهام را به آشوب بکشد.

نبود بتمن در این فیلم تبدیل به یک هدیه برای واکین فینیکس شده تا به تنهایی تمام توجهات را به سمت نقش آفرینی مثال زدنی‌اش جلب نماید. زیرا او در عین این که قهرمان داستان محسوب می‌شود، در پایان فیلم به شخصیت شرور خودش نیز بدل شده و ما را با جوکری دردمند و تنها که از شرارت برای بیرون آمدن از پیله‌اش استفاده می‌کند، آشنا می‌نماید.

جک نیکلسون در فیلم Batman

جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟

جک نیکلسون را می‌توان موفق‌ترین بازیگر این لیست خطاب کرد؛ زیرا نقش آفرینی‌های او در طی چندین دهه گذشته از او یک اسطوره ساخته است. کسی که می‌تواند هر نقشی را بر عهده گرفته و به بهترین نحو ممکن آن را به اجرا دربیاورد.

او که اکثراً به عنوان شخصیت شرور در آثار سینمایی حضور پیدا کرده است، با به تصویر کشیدن جوکر در فیلم Batman سال ۱۹۸۹ موفق شد تا معیار جدیدی را برای این شخصیت تعیین نماید. از خنده‌های مثال زدنی وی گرفته تا دیالوگ‌های او، همگی از دل کتاب‌های کمیکی الهام گرفته که تا آن زمان سابقه نداشته است.

با وجود گذشت چندین سال از هنرنمایی او، جوکری که ما در فیلم Batman دیدیم، هنوز هم از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است.

صداپیشگی مارک همیل در مجموعه Batman: The Animated Series

جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟

مارک همیل که تا ابد به عنوان لوک اسکای واکر تاریخ سینما شناخته خواهد شد؛ با صدای خاص خود، جوکری را در انیمیشن‌ها و بازی‌های ویدئویی به ارمغان آورده که همیشه ماندگار خواهند بود.

حتی می‌توان گفت که جوکری که او وظیفه صداپیشگی‌اش را بر عهده داشته، بهترین لحن صدا و شخصیت پردازی را در بین تمامی آثار این شخصیت شرور داشته است. این بازیگر نمادین سینما، موفق شده تا با خنده‌ها و فریادهای وحشتناکش مخاطبین را شگفت زده کرده و بی‌رقیب جلوه نماید.

تنها کافی است که به دیالوگ‌ها و دشمنی‌اش با بتمن در مجموعه Batman: The Animated Series نگاهی داشته باشیم تا به عمق هنرمندی مارک همیل پی ببریم.

هنرنمایی هیث لجر در فیلم The Dark Knight

جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟

در کنار واکین فونیکس، هیث لجر (Heath Ledger) تنها بازیگری نام دارد که برای ایفای نقش شاهزاده شرارت در سینما، موفق به کسب جایزه اسکار شده است. جایزه‌ای که در کمال تاسف، پس از مرگش به او تعلق گرفت.

این که از او به عنوان بهترین جوکر به نمایش درآمده یاد می‌شود، ثابت می‌کند که هیث لجر تا چه اندازه خود را وقف این نقش کرده بود. برخی از بهترین لحظات و دیالوگ‌های کل سه‌گانه کریستوفر نولان (Christopher Nolan)، به شخصیت جوکر مربوط می‌شود.

مسئله‌ای که او را تا ابد متمایز جلوه می‌کند، قصد و نیتی است که برای خرابکاری دارد. او هیچ دلیل و منطقی برای اعمالش ندارد و تنها می‌خواهد تا ویرانی دنیا را تماشا کند. همین موضوع باعث شده تا خطرناک‌ترین و خبیث‌ترین نسخه از جوکر را در طی چند دهه گذشته از سوی هیث لجر شاهد باشیم.

منبع: اسکرین‌رنت

god of warmasoud pc gamerDARKSIRENVisible 6-tigh manMsadeq361Deleted accountSpider-ManO2کاپیتان قیمتalinerdLonesome guyP.morgan 𔓙Jin sakaiSquatlatexSoosmar (بازنشسته)زمین 52Atomic SoldiermeysambArnaldEren Yeagermore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟
جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟
جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟
جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟
جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟
جوکر در طی چند دهه گذشته چگونه به تصویر کشیده شده است؟