بازی Marvel’s Spider-Man میتوانست آیپی مایکروسافت باشد
طبق اطلاعات کتابی که اخیرا منتشر شده است، مارول برای ساخت بازی ابرقهرمانی Marvel’s Spider-Man، علاوه بر سونی، به مایکروسافت هم مراجعه کرده بود.
کتاب (تاریخ بازیهای ویدیویی، جلد ۲: نینتندو، سونی، مایکروسافت و نبرد میلیارد دلاری برای شکل دادن به بازیهای مدرن)، جدای از محتویات سرگرمکننده، حاوی جزئیات جالبی درباره تاریخچه مارول در صنعت گیم بود. اطلاعات این کتاب نشان میدهد که مارول قصد همکاری با مایکروسافت برای ساخت بازیهای ابرقهرمانی داشت. در این کتاب، جملاتی از تد پرایس (Ted Price)، مدیر عامل اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) و جی اونگ (Jay Ong)، معاون اجرایی و رئیس مارول گیمز، ارائه شده است. به گفته اونگ، مارول در سال ۲۰۱۴ با سونی و مایکروسافت برای توسعه بازیهای با کیفیت بر اساس شخصیتهای مارول، تماس گرفته بود. اونگ گفت:
استراتژی مایکروسافت تمرکز روی آیپیهای خودشان بود. آنها این پیشنهاد را رد کردند.
از سوی دیگر، سونی پیشنهاد ساخت یک بازی مرد عنکبوتی را ارائه کرد که در نهایت توسط اینسامنیاک با عنوان Marvel’s Spider-Man ساخته شد. اکتیویژن (Activision) در ابتدا مجوز ساخت بازیهای مرد عنکبوتی را در اختیار داشت که منجر به تولید بازیهای مختلفی شد. به گفته اونگ، مارول برای فسخ قرارداد اسپایدرمن به اکتیویژن مراجعه کرد. در مورد تصمیم ساخت بازی Marvel’s Spider-Man توسط اینسامنیاک گیمز، این کتاب خاطرنشان میکند که تاریخچه این استودیو با بازیهایی مانند Sunset Overdrive که دارای حرکات و اکشنی با سرعت بالا در یک جهان بزرگ بود، آن شرکت را به انتخاب واضحی برای ساخت یک بازی از مرد عنکبوتی تبدیل کرد.
با این حال، این استودیو بیشتر به ساخت آیپی جدید به جای کار روی آیپی از پیش خلق شده عادت داشت. در این کتاب آمده است:
ابهام در خصوص توانایی اینسامنیاک در ساخت بازیهایی تحت مالکیت شرکتی ثانوی، باعث نگرانی شده بود. از نظر تاریخی، این استودیو به جای گسترش ایدههای شرکتهای دیگر، آیپیهای خودش را خلق میکرد.
به گفته تد پرایس، اینسامنیاک گیمز به خوبی با مارول کنار آمد و باعث شد که روند توسعه بازی Spider-Man سرعت بگیرد. پرایس گفت:
خیلی زود فهمیدیم که شیمی بسیار خوبی بین ما و مارول وجود دارد. در همان زمان، اعتماد تیم مارول به ما برای ارائه یک داستان جدید، یک برداشت جدید از پیتر پارکر و کشف تواناییهای مرد عنکبوتی در یک بازی مدرن، فوقالعاده بود.
همکاری بین سونی، مارول و اینسامنیاک گیمز به وضوح در هر دو سطح کیفی و تجاری مفید بوده است. Marvel’s Spider-Man در سال ۲۰۱۸ عرضه شد و در ادامه، شاهد عرضه بازسازی آن در سال ۲۰۲۰ بودیم. تا نوامبر ۲۰۲۰، این بازی بیش از ۲۰ میلیون واحد فروخته است، در حالی که دنباله مستقل Marvel’s Spider-Man: Miles Morales به فروش ۶.۵ میلیون واحدی رسیده است. در ژوئیه ۲۰۲۱، بازی Marvel’s Spider-Man 2 معرفی شد؛ در حالی که اینسامنیاک روی یک بازی دیگر تحت نام Marvel’s Wolverine نیز کار میکند.
پر بحثترینها
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- مشکلات متعدد بهینهسازی STALKER 2 روی ایکس باکس سری ایکس؛ رسیدن به نرخ فریم صفر در مکانهای شلوغ
- آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟
- جزئیات اولین بهروزرسانی Stalker 2 اعلام شد
- اطلاعات جدیدی از مذاکره میان سونی و شرکت مادر FromSoftware منتشر شد
نظرات
خداروشکر که آی پی مایکروسافت نشد وگرنه به این درجه از محبوبیت و فروش نمیرسید.
خود متن هم داره میگه که استودیوی اینسامنیاک گیمز، بهترین انتخاب برای ساخت یه گیم از پیتر پارکر بود
تیتر رو اشتباه نوشتن چون خبر گفته که مارول پیشنهاد ساخت بازی مارولی رو به مایکرو داد که می تونه هر بازی باشه نه فقط اسپایدرمن ولی خوب ممکن بود اسپایدرمن باشه ای کاش یکم تیتر رو بهتر می نوشتن
آره بخدا
کلا فلسفه ی مایکروسافت اینه که می تونست این باشه ولی خب نیست . می تونست کنسولش رو با هیلو لانچ کنه ولی برای اولین باری بدون بازی یه کنسول نه دو تا کنسول رو انداخت تو بزار . می تونست هیلو رو بعد یکسال تاخیر یه بازی درست حسابی تحویل بده ولی یه بازی داده که امار پلیراش به اینک مجانیه به زور به شیش هزار تا میرسه . می تونست با خرید بتسدا لاین اپ داستانیشو تقویت کنه اما فعلا دو تا انحصاری داده برا پلی استیشن استارفیلد گوتی ۲۰۲۲ شم تاخیر خورد برا ۲۰۲۳ طوری که الان سه ساله جز هواپیما و ماشین و کشتی یه بازی درست درمون تریپل a نداره . کلا می تونست ولی خب نشد دیگ . منتظر کامنت های مفت بودن گنجینه ی گیم پس شما هستیم
حق حق و بازهم حق. واقعیتمحض رو گفتی داداش
معلومه خرید ۷۰ ملیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد و ۷.۵ ملیارد دلاری بتسدا و همچنین خرید استودیوهای دیگه بدجور تاثیرات خودشو بدجور گذاشته 😂😂
والا اون هفتاد بیلیون دلار ثمرش میشه یه دونه کالاف متا ۷۰ یوزر ۴ که اونم گفتن مولتی پلتفرمه . سیاست های خرید مایکروسافتم مول بقیه سیاستشه اخرش به شکست میرسه
اکتیویژن سالانه ۹ ملیارد دلار درآمد داره یعنی اندازه یک بتسدا فقط درآمد یکسالشه
حساب بکن ۲۷ ملیون پلیر ورلد اف وارکرفت دارن هر ماه ۱۰ دلار اشتراک بازی رو تمدید می کنن میدونی چی درآمدی داره
اون طرف کندی کرش یک ملیارد نصب فعال تو گوگل پلی داره و پر از خریدای درون برنامه ای هست و سالانه یک عالمه سود خالص داره
اکتیویژن شرکت پردرآمدیه و درامد بیشتر مایکرو هم خودت میدونی معناش چیه
فوران و طوفان و بارش و ریزش حق
با توجه به تعداد استودیو های مایکروسافت در اون زمان و عملکرد مدیریتی شرکت این پاسخ به مارول طبیعی بوده و نمیشه نقدی گرفت.
الان معلوم نیست ماکروسافت سازنده برای بازی killer instinct پیدا کرده باشه.
خیلی خوبه که اخبار و گزارشات این چنینی منتشر میشن و غیرقابل پیشبینی بودن هنر و به ویژه صنعت بازی رو به ما یادآور میشن. احتمالا در اون زمان مایکرو با توجه به شکست های پشت سرهم دو بازی اخیر که همزمان با عرضه سری فیلم های TASM منتشر شده بودند این تصمیم رو گرفته و به خیالش نمیشد یک اقتباس درجه یک از بازی ساخت که هم منتقدین رو راضی کنه هم از لحاظ سودآوری رضایت بخش باشه. میتونم بگم که خوشبختانه آی پی مرد عنکبوتی به دست استودیویی رسیده که خیالمون از باکیفیت بودن کارهاش راحته. امیدوارم فیلم سینمایی های اسپایدی هم بتونن به کیفیت روزهای اوج برگردن.
مایکروسافت به شانس انتشار gta 3 و Heavy Rain هم دست رد زد. در ابتدا، کوانتیک دریم heavy rain رو برای ایکس باکس ۳۶۰ و به مایکروسافت پیچ کرد اما بخاطر وجود المان های جنجال برانگیز و … مایکروسافت این ریسک رو نپذیرفت.
انصافا مرد عنکبوتی و امثال این بازی های شخصیت محور و غیرقابل تغییر ،فقط راسته کار خود سونیه ،مایکروسافت نه میتونه و نباید سراغ این سری داستان سازی بره ، و اگر بره قطعا شکست میخوره …. این راهیه که من هرگز دوست ندارم مایکروسافت بره ، مثلا بره فرانچایز بت من رو دست بگیره یا مثلا بقیه شخصیت های قهرمانیه غیرقابل تغییر ، البته که من از بعضی بازی های دیگه که شخصیت های غیرقابل تغییری هم دارن و در حال ساخت توسط مایکروسافت هستن هم خوشم نمیاد ، مثل سئونا و ایندیاناجونز ….
ولی با مسترچیف چون تا به حال قیافه ایی نشون نداده همزادپنداری کردم ، با مارکوس فینیکس هم حال میکنم چون چهره ی ابدی گیرز نبود ….. من دوست دارم بازی به آدم حق انتخاب برای شکل دهی شخصیت و داستان رو بده ، من حتی فیفا و پس رو تا شخصیت داخلشون نسازم بازی نمیکنم ….
الان ماکرو بیشتر سمت fps و بازی های داستانیه،سونی هم اکشن ماجراجویی و ابرقهرمانی و جهان باز،بستگی به سلیقه و جیبت داره انتخاب کنسول.
حق اگه کامنت بود.
بنظر خودم مایکروسافت الان باید فقط متمرکز رو استودیو هایی که داره بشه همون بلیزارد کوه مشکله و حل این مشکلات خیلی سخته اگه به راحتی با اخراج بابی کوتک انجام پذیر بود هیچ وقت به فروش خودشون فکر نمیکردن زنیمکس هم به همین ترتیب بتسدا و ارکین ثابت شده هستن ولی یک دلیلی داشته که میگن زنیمکس مشکل مالی داشته و باید خودش رو میفروخته امیدوارم هرچی که به صلاح صنعت گیم هست اتفاق بیوفته.
خدار رو شکر که این ای پی دست ماکروسافت نیست
قضیه مایکروسافت هم قضیه ایرانی هاست که پدر بزرگشون یه زمین داشته که اگر نمیفروخت الان میلیاردر بودن
به هر حال سونی سود زیادی کرد اسپایدرمن فقط شروع همکاری مارول و سونی در گیم شد
حیف شد اگر فیل اسپنسر زودتر اومده بود الان اسپایدرمن انحصاری مایکروسافت بود
اشکال نداره الان به جاش آیپی دردویل و استار وارز رو گرفته در آینده هم آیپی بتمن رو میگیره
هدف اینکه دنیای بازی سازی ایکس باکس خودش قهرمان خلق کنه ، من بیشتر این رو میپسندم ، دردویل و بقیه قهرمان ها راهی برای بازی شدن ندارن ، مگر اینکه فرمول تکراری بقیه بازی های ابرقهرمانی رو مدام پیاده سازی کنن ، سرآخر هم همه شبیه به هم میشن …. اما شخصیت جدید ،ایده جدید ، طراحیه جدید ، مراحل جدید ، داستان جدید ، گیم پلی جدید رو میاره و دست کارگردان و تیم سازنده رو باز میذاره تا خلاقیت خودشون رو خرج کنن ، مثل همه ی شخصیت های خلق شده صرفا در دنیای گیم…
فرمولی که کارگردان الدن رینگ داره انجام میده و خودش رو اسیر فرمول تکراری بازی نسخه اول نمیکنه 😉
دردویل دروغ اپریل بوده گویا
خسته نباشی اقای مایکروسافت انقدر پیشنهاد ها رو رد کردی و مغرور بودی که الان این وضعته که تازه یاد این افتادی کنسول برای بازی هست نه پیتزا متاسقفم بابت مدیران مایکروسافت در ان زمان .
چقدر هم مایکروسافت میتونسته بازی مارولی بسازه😂 تو اون سال ها بیشتر به اعتبار مارول صدمه وارد میشد🤣
خدا رو شکر که اینسامیناک و اسپایدرمن مال سونی شده. وگرنه خدا میدونه مایکرو چه زباله هایی به اسم مرد عنکبوتی تحویل جامعه گیم میداد
نکته اینه که سونی خیلی خیلی بیشتر از مایکروسافت نفع میبرد از ip اسپایدرمن، چون حقوق ساخت فیلم هاش رو داشت و میتونست توی تبلیغاتش هر دو اثر رو توی دو مدیوم مختلف تبلیغ کنه و اینطوری هزینه هاش هم کمتر میشد، و اینکه کنترل کامل پیدا میکرد روی ip اسپایدرمن، از اون طرف کلی استودیو داشت برای ساخت ip های خودش و با اینسومنیاک هم روابط خیلی نزدیکی داشت،
از اون طرف ایکس باکس اون سالها در آستانه ورشکستگی بود و مایکروسافت میخواست بخش ایکس باکس رو تعطیل کنه، کلا ۴ استودیو turn 10 و ۳۴۳ و coalition و rare رو در اختیار داشت ایکس باکس که اونا هم همه مشغول بودن،
در کل اینو باید بدونیم که اونروزا مایکروسافت برخلاف سونی اصلا ایکس باکس رو جدی نمیگرفت و بهش بودجه زیادی نمیداد توی بخش توسعه بازی های اختصاصی، در حقیقت ایکس باکس تا قبل از سال ۲۰۱۷ زیر مجموعه بخش ویندوز بود! که اونا هم بهشون بودجه خاصی نمیدادن، حالا سونی این سمت ماجرا یه بخش اختصاصی SIE داشت و کلی بودجه و آزادی عمل هم بهشون داده بود و خب نتیجه اش رو هم دید.
ایکس باکس حکم green goblin داره برید خودتون شکر کنید که دستش به spider man نرسید
حتما حکمتی توش بوده! :دی
دود از کنده بلند میشه به حرف پدربزرگ گوش بدید 😂
بهتر دست جعبه نیفتاد…
آی پی بتمن هم اضافه بشه تا ابد باps!!!.
چون علت خرید کنسول ps برای من بازی های ناتی داگ و سانتامونیکا و ابرقهرمانی بوده.
Psسال ۲۰۱۵بازی ابرقهرمانی نداشت اما من از اینکه رو pcبازی رو بگیرم که سیو نداشته باشه و با بدبختی بخوام هر بازی رو برم خسته شدم و رفتم سراغ ps4 و اولین بازی که گرفتم آرخام نایت بود و تازه شروعی شگفت انگیز برای من بود و چقدر اون کنسول برام خاطره ساخت.
مهم نیس الان کالاف دیوتی برا مایکروسافته کی کالاف دیوتی رو ول میکنه که اسپایدرمن بازی کنه
اول که کالاف مولتی پلتفرمه اینو مطمعن باش …
دوم دو بازی کاملا متفاوت و ژانر و سبک متفاوت و در جواب اونایی عاشق بازی شاهکار و داستانی هستن میرن سراغ سونی … اونایی هم اول شخص و تیراندازی دوست دارن میرن کالاف
یکی که “واقعا” گیمره 🤣🤣🤣🤣
برعکس بعضی ها
فعلا که ۵۰ میلیون افت پلیر داشته
با گودزیلا و کونگ هم کلی پلیر از دست دادن
جالبه تا پنج شیش ماه پیش محتوای اختصاصی برا پلی استیشن داشت اشغال بود
منتظر وارزون ۲ هستن پلیرها برا همین وارزون ۱ به این روز افتاده
این اسپایدرمنی که داره اینسامیناک میسازه طی چند سال کل بازی سازان نمیتونن بسازن خدایی قبول کنید نابه
واقعا خداروشکر دست مایکرو و استودیوهاش به این ip نرسید
معلوم نبود چی از توش در میارن
(✷‿✷)
سلام، آقای کریمی من تقریباً دو سالی میشه پیگیر این سایت هستم.
همیشه روی آی پی اسپایدرمن گیچ بودم ، اگه میشه یه مقاله جامع راجع بش بنویسد
این که آی پی اسپایدرمن تو کدوم بخش ها متعلق به سونی هست؟
با تشکر البته.
بازی و فیلم
در بخش فیلم و انیمیشن و سریال و … دست سونیه
در بخش گیم و… دست مارول
به صورت خیلی خلاصه بهت گفتم
برعکس گیم برگشته دست سونی ، گیم اسپات یه مقاله رفته بود قبلا که میگفت سونی تا اطمینان از آینده ای پی پیدا نکند آن را ادامه نمی دهد پس اگه داره ادامه میده بدون که ای پی بازی های AAA اسپایدرمن رو خریده به علاوه همین سال گذشته اعلام شد چندین شخصیت دیگر به جز ولورین هم برای ساخت بازی اختصاصی از آنها خریداری کرده .
خداروشکر دست مایکروسافت نیفتاد مایکرو تو بازیسازی خیلی بی استعداد بی برنامس یه لحظه فکر کنید این بازی مایکرو میساخت متاش ۵۰ میشد پرونده اسپایدی هم واسه همیشه بسته میشد
قابل توجه اونایی که میگن چرا سونی فرانچایز اسپایدرمنو انحصاری کرده!
واقعا جای بعضی کاربرا خالیه…
(اولین کسی که بازی کثیف انحصاری رو شروع کرد سونی بوده) و بقیهی این داستانها…
جامعه گیمینک شانس اورده که موهبتی به اسم سونی شامل حالشون شده
حق ترین جمله…
اونگ:استراتژی مایکروسافت تمرکز روی آیپیهای خودشان بود. آنها این پیشنهاد را رد کردند.
Nick:زیرا آنها در آن زمان احمش بودند.
چه خوبه که زیر نظر سونی رفت وگرنه اسپایدی نابود میشد
همون بهتر که این ip دست سونی افتاد.
اسپایدی بدون اینسامنیاک و سونی قابل بازی نبود تمام😂