سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا
سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا
سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا
سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا

سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند

امیرحسین رنجبر
۱۶:۳۹ ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا

در این مقاله قصد داریم چند مورد از بازی‌های فراموش شده ایکس باکس که امیدواریم در نسل نهم احیا شوند را باهم مرور کنیم.

شرکت مایکروسافت در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین ناشران صنعت گیم به حساب می‌آید. با خرید دو ناشر بزرگ بتسدا (Bethesda) و اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard)، حالا تعداد آی‌پی‌های این کمپانی آمریکایی از شمارش خارج شده است. حتی قبل از اینکه مایکروسافت به خرید استودیوهای بازی‌سازی دست بزند، این شرکت دارای فرنچایزهای کلاسیک و دوست‌داشتنی بسیاری بود. متاسفانه به دلایل نامشخص که اکثریت آن‌ها به شکست‌های تجاری مربوط می‌شود، مایکروسافت تعداد زیادی از این بازی‌ها را به فراموشی سپرده است.

خوشبختانه در حال حاضر، شاهد بازگشت آی‌پی‌های قدیمی و مهمی از جمله Fable و Perfect Dark هستیم، اما کماکان جای خالی بسیاری از عناوین دیگر در لاین‌آپ ایکس باکس احساس می‌شود. توجه داشته باشید که این لیست شامل حال عناوین بتسدا و اکتیویژن نمی‌شود.

Banjo-Kazooie

سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا

مجموعه بازی‌های Banjo-Kazooie توسط استودیوی ریر (Rare) ساخته شده است. در این بازی‌ها یک خرس به نام بانجو و یک پرنده قرمز بزرگ به نام کازوئی حضور دارند که هر دو توسط بازیکن کنترل می شوند. بانجو در ابتدا به عنوان یک شخصیت قابل بازی در Kong Racing حضور داشت. در طول بازی‌های مختلف، این دو شخصیت وظیفه دارند تا نقشه‌های شیطانی مختلف یک جادوگر به نام گرانتیلدا را خنثی کنند. اولین بازی این سری با نام Banjo-Kazooie، در سال ۱۹۹۸ منتشر شد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. پس از آن، سه دنباله و یک بازی مسابقه‌ای و اسپین آف از این سری عرضه شد.

جالب است بدانید که این فرنچایز در ابتدا در انحصار کمپانی نینتندو و کنسول‌های این شرکت قرار داشت. اولین نسخه Banjo-Kazooie در سال ۱۹۹۸ برای Nintendo 64 منتشر شد. متای این بازی، نمره فوق‌العاده ۹۲ را به نمایش می‌گذارد که نشان‌دهنده اهمیت این فرنچایز در گذشته‌ای نه چندان دور است. این فرنچایز برای اولین بار در Nintendo 64 عرضه شد و آثار بعدی در این سری نیز در Game Boy Advance و Xbox 360 ظاهر شدند. سپس سه عنوان اصلی سری به عنوان بخشی از Rare Replay روی Xbox One منتشر شدند.

این فرنچایز از زمان انتشار Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts در سال ۲۰۰۸ تا حد زیادی در سکوت فرو رفته است، با این حال شخصیت‌های Banjo و Kazooie گاهی اوقات در عناوینی مانند سری All-Stars Racing سگا و سری Super Smash Bros. نینتندو حضور می‌یابند. با خریداری شدن ریر توسط مایکروسافت، حق ساخت و نشر بازی‌های Banjo-Kazooie به مایکروسافت تعلق گرفت. نکته منفی اینجاست که از زمان خریداری شدن ریر تا به امروز، تنها یک نسخه از این سری جذاب و سرگرم‌کننده توسط مایکروسافت نشر شده است.

موفقیت کیفی و تجاری Banjo-Kazooie باعث شد که این سری طرفداران زیادی کسب کند. تنها درخواست طرفداران از مایکروسافت، ساخت ریبوت یا ریمیکی از این سری است؛ باشد که بتوانیم Banjo و Kazooie را دوباره در صحنه تماشا کنیم.

Jade Empire

سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا

بازی Jade Empire یک عنوان اکشن و نقش‌آفرینی است که توسط بایوور (BioWare) توسعه یافت و در سال ۲۰۰۵ به عنوان یک بازی انحصاری برای اولین کنسول ایکس باکس منتشر شد. این عنوان بعدها برای رایانه‌های شخصی نیز منتشر شد. پورت‌های macOS (2008) و سیستم عامل‌های تلفن همراه (۲۰۱۶) به ترتیب توسط ترنس‌گیمینگ (TransGaming) و اسپایر (Aspyr) مدیریت شدند. بازی در دنیایی با الهام‌گیری از اساطیر چینی اتفاق می‌افتد. بازیکنان آخرین راهب روح بازمانده را در تلاش برای نجات استاد لی و شکست نیروهای امپراتور فاسد، سان های، کنترل می‌کنند.

داستان بازی از طریق یک روایت خطی هدایت می‌شود؛ شما باید ماموریت‌ها را تکمیل کرده و در نبردهای اکشن شرکت کنید. با انتخاب دیالوگ‌های مختلف، بازیکن می‌توانند به طریق مختلف هم بر روند داستان و هم بر روند بازی تاثیر بگذارند. توسعه Jade Empire در سال ۲۰۰۱ به عنوان یک پروژه رویایی توسط Ray Muzyka و Greg Zeschuk که به عنوان تهیه‌کنندگان اجرایی بازی فعالیت می‌کردند، آغاز شد. این بازی که از اولین تجربه‌های نقش‌آفرینی آن‌ها بود، از مکانیک‌های Star Wars: Knights of the Old Republic استفاده مجدد کرد، اما در طراحی مبارزات خود تغییراتی را متحمل شد.

بسیاری از عناصر بازی مانند سیستم مبارزه، جهان، زبان ساخته شده برای بازی و موسیقی از فرهنگ چین باستان تاثیر گرفته است. پس از انتشار، بازی بازخوردهای مثبتی دریافت کرد، اما کمتر از حد انتظار فروخت. احتمالا همین فروش کم موجب شد که مایکروسافت به کل این آی‌پی را فراموش کرده و با بایوور برای ساخت دنباله‌ی آن همکاری نکند. به دنبال انتشار نسخه کنسولی، بازی برای رایانه‌های شخصی نیز پورت شد و طرفداران بیشتری به خود جذب کرد.

Blinx

سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا

عنوان Blinx: The Time Sweeper یک بازی پلتفرمینگ بود که توسط آرتون (Artoon) توسعه یافته و توسط Microsoft Game Studios به طور انحصاری برای ایکس باکس منتشر شده است. Blinx: The Time Sweeper که با عنوان “اولین بازی اکشن چهار بعدی جهان” تبلیغ می‌شد، روی شخصیت گربه‌ای و انسان‌نما به نام بلینکس جریان داشت که در ماموریتی برای جلوگیری از پایان جهان B1Q64 و نجات شاهزاده خانم از شر تام تام باند قرار داشت. بلینکس به جاروبرقی TS-1000 مجهز است که با آن می‌تواند از طریق پنج روش منحصربه‌فرد روی زمان کنترل داشته باشد: کاهش زمان، افزایش سرعت زمان، ثبت لحظه‌ای در زمان، معکوس کردن زمان، و توقف کامل زمان.

دنباله‌ای از این بازی به نام Blinx 2: Masters of Time and Space در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. بازی اول در آن زمان با نقد‌های ضد و نقیضی مواجه شد، اما طرفداران به صورت کلی با تجربه‌ی این اثر سرگرم شدند. داستان قسمت دوم، شما را در نقش دو شخصیت مختلف قرار می‌داد. بازیکن یا باید در نقش جادوگر زمان (گربه انسان‌نما) یا در نقش تام تام (خوک) به بازی می‌پرداخت تا با یافتن هشت قطعه از کریستال بزرگ، از خطر فاجعه‌آمیز جهانی جلوگیری کند. برخی از خوک‌های تام تام پس از کشف کریستال بزرگ افسانه‌ای، آن را به طور تصادفی از بین می‌برند. در نتیجه‌ی این اتفاق، جاروگران زمان و تام تام‌ها با یکدیگر درگیر شدند.

به صورت کلی، داستان دو بازی Blinx به شدت سرگرم‌کننده و جالب بود. متاسفانه از زمان نسل ششم و اولین کنسول Xbox، هیچ نسخه‌ای از این سری به مرحله ساخت و انتشار نرسیده است. با توجه به همکاری‌های متعدد مایکروسافت با بازی‌سازان مستقل و تسلط نسبی روی ۳۲ استودیوی مختلف، امید است که شاهد بازگشت فرنچایز Blinx به صنعت گیم باشیم.

Jet Set Radio Future (JSFR)

سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا

بازی Jet Set Radio Future یک بازی اکشن است که در سال ۲۰۰۲ توسط اسمایل‌بیت (Smilebit) توسعه یافته و توسط سگا برای ایکس باکس منتشر شد. این عنوان دنباله نسخه اول بود که در سال ۲۰۰۰ برای کنسول Dreamcast منتشر شد. به عنوان اقتباسی دوباره از نسخه اول، بازی دارای مکانیک‌های بهبود یافته‌ای در گیم‌پلی، گرافیک، محیط‌ها، جهان، شخصیت‌ها، موسیقی متن و طراحی کلی بود. بازیکنان اعضای یک باند خیابانی را کنترل می‌کنند که از اسکیت‌های درون خطی برای عبور از توکیو پیشرفته، پاشیدن گرافیت، به چالش کشیدن باندهای رقیب و فرار از مقامات استفاده می‌کنند.

مانند Radio Jet Set، این بازی نیز از سبک گرافیکی Cel-Shaded استفاده می‌کند. Jet Set Radio Future به دلیل گیم‌پلی، موسیقی و سبک هنری خاص خود مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. این بازی جوایز متعددی را از آن خود کرد و نامزد بسیاری از جوایز دیگر شد. بازیکنان می‌توانند از طریق ریل و تیرک‌های محیط حرکت کرده و ترفندهای مختلفی را در حین اسکیت‌سواری به نمایش بگذارند، ترفندهای مختلف را روی هوا انجام دهند، به عقب اسکیت کنند و از Boost برای حرکت سریعتر استفاده کنند. هنگامی که یک بازیکن در حال اسکیت‌سواری است، می‌تواند با انجام یک حرکت خطی پیشرفته به نام پاور اسلاید، به سرعت توقف کند.

بازی موفق به کسب متای فوق‌العاده ۸۸ شد و طرفداران با تجربه‌ی این بازی به سرگرمی وصف‌ناپذیری دست پیدا کردند. بدون شک در لیستی که در این مقاله جمع‌آوری کردیم، عنوان Jet Set Radio بیش از هر عنوان دیگری لایق شانسی دوباره است. بازی Jet Set Radio Future از نظر تجاری برای سگا موفقیت چندانی نداشت و تنها ۸۰۰۰۰ نسخه در ایالات متحده در اولین دوره فروش ۶ ماهه خود فروخت. این بازی تنها ۲۸۴۳۳ واحد در ژاپن فروخت که تا حد زیادی می‌تواند به فروش ضعیف ایکس باکس در شرق آسیا ربط داشته باشد.

Kameo

سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا

عنوان Kameo: Elements of Power یک بازی در سبک اکشن و ماجراجویی است که در سال ۲۰۰۵ توسط ریر توسعه یافت و توسط مایکروسافت منتشر شد. بازیکن کنترل شخصیت کمئو (Kameo)، یک جن ۱۶ ساله را بر عهده دارد که باید در سراسر زمین سفر کرده و خانواده‌اش را نجات دهد. در حالی که این شخصبت Elemental Sprites و مبارزین را گرد هم می‌آورد، باید در سبک Beat ‘Em Up علیه ترول‌هایی که سر راه او قرار می‌گیرند، مبارزه کند. ده قدرت عنصری کمئو به او اجازه می‌دهند تا به موجودات مختلف تبدیل شود و از توانایی‌های متنوع آن‌ها برای حل پازل‌های مبارزه‌محور و پیشرفت در سطوح بازی استفاده کند.

این بازی به طور کلی نقدهای مطلوبی دریافت کرد، اما تخمین فروش آن از پایین‌تر از انتظارات بود. منتقدان گرافیک Kameo را به عنوان استانداردی برای کنسول جدید ایکس باکس تحسین کردند و به طراحی هنری زنده آن را مورد تمجید قرار دادند. انتقاد اصلی منتقدین به گیم‌پلی بازی بود. مشکلاتی مانند تکراری شدن، کنترل ناخوشایند، مبارزات آسان، معرفی نامرتب ویژگی‌ها و آموزش بد از جمله این انتقادات بودند.

منتقدان داستان و شخصیت کمئو را نپسندیدند، اما تا حد زیادی شخصیت‌های دیگر و مفهوم اصلی شکل‌گیری داستان را دوست داشتند. آن‌ها به غیر از دوربین بازی، از موسیقی ارکسترال و سایر ویژگی‌های فنی تمجید کردند. ریر چندین بسته محتوای قابل دانلود و آنلاین را به صورت رایگان برای بازی منتشر کرد. یک سال قبل از انتشار، رسانه GamesRadar نوشت که با وجود انتطارات بالا، آن‌ها فکر می کردند که تاخیرهای مداوم بازی احتمالا به کیفیت محصول نهایی آسیب می‌رساند. تام برامول از Eurogamer، انتظار داشت که این بازی در میان عناوین لانچ Xbox 360، بهترین باشد.

در آن زمان، Kameo را با عناوین The Legend of Zelda مقایسه می‌کردند و آن را نسخه‌ای ضعیف‌تر از فرنچایز محبوب نینتندو می‌نامیدند. پیتر مور، مدیر اجرایی ایکس‌باکس، Kameo را به‌ عنوان بازی محبوب خود در آستانه عرضه Xbox 360 معرفی کرده بود. در هر صورت، Kameo: Elements of Power اولین و آخرین نسخه Kameo بود و امیدواریم که مایکروسافت بازگشت این آی‌پی را مدنظر قرار دهد.

Crimson Skies

سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا

عنوان Crimson Skies یک بازی در سبک هواپیمارانی و پرواز آرکید است که توسط زیپر اینتراکتیو (Zipper Interactive) توسعه یافته و در سال ۲۰۰۰ توسط بخش نشر بازی‌های مایکروسافت منتشر شد. اگرچه Crimson Skies یک بازی مبتنی بر پرواز است، اما یک شبیه‌ساز پرواز واقعی نیست، زیرا بازی کمتر روی مکانیک‌های واقع‌گرایانه هواپیمارانی تمرکز دارد. به گفته جردن وایزمن، Crimson Skies در مورد شبیه‌سازی واقعیت نیست، بلکه در مورد تحقق فانتزی‌ها است.

این بازی در تاریخ دیگری از دهه ۱۹۳۰ روایت می‌شود که در آن ایالات متحده به تعدادی از حاکمیت‌های کوچک‌تر تقسیم شده است و در آن، سفر هوایی به روش اصلی حمل‌ و نقل در آمریکای شمالی تبدیل شده است. تمرکز بازی روی ناتان زاخاری، یک دزد دریایی و ماجراجوی هوایی است که به دنبال غارت ثروت و قدرت ثروتمندان است. در طول بخش داستانی، زاخاری گروه دزدان دریایی خود را در تلاش برای کسب شهرت و ثروت رهبری می‌کند. بازی Crimson Skies اغلب به عنوان یک موفقیت نسبی در نظر گرفته می‌شود، چرا که از نظر تجاری آن‌طور که باید و شاید موفق نشد.

بازی به طور کلی نقدهای مطلوبی دریافت کرد. بازی را به‌خاطر صداگذاری با کیفیت، گیم‌پلی سرگرم‌کننده و اتمسفر جذاب تحسین می‌کردند. با این حال، مشکلات فنی قابل توجهی برای این بازی محبوب وجود داشت که بدترین آن‌ها، حذف فایل‌های ذخیره شده بازی بود که خشم بسیاری از طرفداران را برانگیخت. میانگین نمره ۸۳ بازی در وبسایت متاکریتیک، نشان می‌دهد که بازی Crimson Skies، عنوانی باکیفیت بود.

با توجه به اینکه مایکروسافت با بازی Microsoft Flight Simulator، بهترین عنوان شبیه‌ساز هواپیمارانی را در اختیار دارد، انتظار می‌رود که در زمینه آرکید نیز موفق عمل کند. بازگرداندن Crimson Skies و پشتیبانی همزمان آن در کنار Microsoft Flight Simulator، می‌تواند سوددهی بزرگی برای کمپانی آمریکایی به ارمغان بیاورد.

MechAssault

سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا

بازی MechAssault یک بازی انحصاری قدیمی است که برای ایکس باکس منتشر شد و همچنین یکی از اولین بازی‌هایی بود که از سیستم چندنفره آنلاین ایکس باکس به نام لایو پشتیبانی می‌کرد. ساخت بازی MechAssault توسط دی وان استودیوز (Day 1 Studios) و مایکروسافت، زمانی که دنی ثورلی (Denny Thorley) مایکروسافت را از ایده‌های خود مطلع کرد، شروع شد. MechAssault در ماه نوامبر ۲۰۰۲ منتشر شد. دنباله این بازی که MechAssault 2: Lone Wolf نام دارد، در ۲۸ دسامبر ۲۰۰۴ به دست مخاطبین رسید. هر دو بازی در دنیای تخیلی BattleTech اتفاق می‌افتند.

بازی MechAssault چندین حالت قابل بازی داشت که در آن بازیکنان می‌توانستند درگیر مبارزات شوند. در حالت Grinder، بازیکن سعی می‌کند زنده بماند، زیرا تعداد بیشتری از Mechها وارد نبرد می‌شوند. این حالت را می‌توانستیم با یک یا دو بازیکن بازی کنیم. در حالت Destruction که شباهت زیادی به Team Death Match دارد، بازیکن می‌تواند یک Mech انتخاب کرده و در مقابل دیگر بازیکنان مبارزه کند. در حالت ذکر شده، بازیکن یا تیمی که بیشترین کشتار را داشته باشد برنده است. حالت Capture the flag یک بازی تیمی است که در آن تیم حریف در انتهای مخالف نقشه قرار دارد و سعی می‌کند پرچم دشمن را بدون تسلیم کردن پرچم خود تصاحب کند.

نسخه اول در آن زمان متای ۸۷ و نسخه دوم متای ۸۱ را کسب کرد تا هر دو بازی عناوین موفقی در جلب رضایت مخاطبان و منتقدین باشند. تا جولای ۲۰۰۶، این بازی ۷۵۰۰۰۰ نسخه فروخت و ۲۶ میلیون دلار در ایالات متحده به دست آورد. مجموع فروش سری MechAssault به ۱.۱ میلیون نسخه رسید که گویا رضایت مایکروسافت را به همراه نداشت و همین باعث شد نسخه دیگری از MechAssault را شاهد نباشیم.

Conker

سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا

سری Conker مجموعه‌ای از بازی‌های پلتفرمینگ است که توسط ریر ساخته شد. وقایع Coker داستان یک سنجاب قرمز را روایت می‌کند که برای اولین بار به عنوان یک شخصیت قابل بازی در مسابقه Diddy Kong Racing ظاهر شد. بازی‌های Conker در زمانی که ریر قراردادهای مختلفی را با نینتندو امضا می‌کرد، در انحصار کنسول‌های این شرکت ژاپنی قرار داشت. اولین نسخه سری با نام Conker’s Pocket Tales، در سال ۱۹۹۹ برای کنسول Game Boy Color منتشر شد.

این بازی از زاویه دید Top Down جریان داشت. شخصیت کانکر در محیط‌های بزرگ برای یافتن هدایای دزدیده شده خود اکتشاف می‌کرد. بازیکنان با جمع‌آوری تعداد معینی هدیه در هر منطقه و شکست دادن یک باس، دسترسی به مرحله بعدی را باز می‌کردند. علاوه بر دویدن و پریدن، کانکر می‌توانست از توانایی‌های خود در حل معماهای مختلف استفاده کند. نسخه اول Conker به دلایل مختلفی مورد استقبال قرار نگرفت و نمرات فاجعه‌ای دریافت کرد. با این حال، همه چیز با عرضه Conker’s Bad Fur Day در سال ۲۰۰۱ تغییر کرد. این بازی که در انحصار کنسول Nintendo 64 قرار داشت، به قدری خوب و تاثیرگذار بود که تحلیل‌گران از آن به عنوان انقلابی در سبک پلتفرمینگ یاد می‌کنند.

نسخه دوم متای بی‌نظیر ۹۲ را کسب کرد. متاسفانه این نسخه پایان موفقیت موقت سری Conker بود. با خریداری شدن ریر توسط مایکروسافت، یک بازی جدید تحت نام Conker: Live & Reloaded به صورت انحصاری برای اولین کنسول Xbox عرضه شد. با وجود اینکه Live & Reloaded با کسب متای ۷۸ در مجموع محصولی باکیفیت بود، به هیچ وجه نتوانست موفقیت‌های نسخه گذشته خود را تکرار کند. از نسل ششم تا به الان، هیچ نسخه دیگری از Conker معرفی و عرضه نشدخ است. همه ما از وضع اسفناک ریر مطلع هستیم. سه بازی از عناوین این لیست، متعلق به ریر است. مایکروسافت باید از آی‌پی‌های فراموش‌ شده و پرپتانسیل ریر استفاده‌ی بیشتری به عمل بیاورد.

Splosion Man

سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا

عنولن Splosion Man یک بازی ویدیویی در سبک پلتفرمینگ و اکشن ۲.۵ بعدی است که توسط شرکت توییستد پیکسل گیمز (Twisted Pixel Games) برای ایکس باکس ۳۶۰ توسعه یافت. این بازی در ۲۲ ژوئیه ۲۰۰۹ به عنوان بخشی از Xbox Live Summer of Arcade منتشر شد. بازیکنان شخصیتی به نام Splosion Man را کنترل می‌کنند، یک نمونه آزمایش علمی فراری که می‌تواند به طور مکرر خود را منفجر کند. او در مسیر خود از میان موانع و تله‌ها، تلاش می‌کند که از آزمایشگاه خیالی Big Science خارج شود.

بازی Splosion Man نقدهای مثبت زیادی دریافت کرد و توسط بازیکنان Xbox Live به عنوان بهترین بازی XBLA در سال ۲۰۰۹ انتخاب شد. رسانه IGN این بازی را در رتبه یازدهم لیست عناوین برتر Xbox Live Arcade در تمام دوران‌ها قرار داد. بازی Splosion Man فروش خوبی را تجربه کرد و تا سال ۲۰۱۱ بیش از ۴۸۷۰۰۰ نسخه فروخت. دنباله‌ای با عنوان Ms. Splosion Man در ۱۳ جولای ۲۰۱۱ برای این بازی منتشر شد که البته نتوانست موفقیت‌های نسخه اول را تکرار کند.

انفجار شخصیت بازی، نقش پرش را ایفا می‌کند و همچنین می‌تواند از آن برای کشتن دشمنان، تخریب دیوارها، منفجر کردن بشکه‌های مواد منفجره یا انجام کارهای دیگر استفاده شود. شخصیت اصلی می‌تواند تا سه بار متوالی منفجر شود و طی یک وقفه کوتاه، ذخایر خود را دوباره پر می‌کند. نسخه اول Splosion Man شامل یک حالت داستانی متشکل از پنجاه مرحله و سه باس بود که می‌توانستیم آن‌ها را به صورت کوآپ نیز تجربه کنیم. این سری یکی از آن فرنچایزهایی است که شاید بازگشتش لازم نباشد، اما می‌تواند لحظات شیرین و لذت‌بخشی را مجددا برای گیمرها رقم بزند.


در مجموع، آی‌پی‌های فراموش شده مایکروسافت بیشتر از چیزی هستند که بتوان آن‌ها را در یک مقاله جای داد. مایکروسافت اگر بخواهد و اراده کند، می‌تواند تمام این بازی‌ها را به صنعت برگرداند. رویداد جدید و سالانه مایکروسافت نزدیک است و معرفی نسخه جدید عناوین این لیست، بعید به نظر می‌رسد. اکثر بازی‌های نام‌برده شده به دلیل فروش کم و سبک منحصر به فرد خود، مورد استقبال گیمرها قرار نگرفتند.

با توجه به اینکه طرفداران بازی‌های مستقل و پلتفرمینگ بیش از قبل شده است، شاید بتوان برای بازگشت برخی از این عناوین امیدوار بود. نظر شما چیست؟ بیشتر از همه مشتاق بازگشت کدام فرنچایز هستید؟ ایده‌ها و نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

Moein MM2Haj_HosseinDARKSIRENامیر حسینLonesome guyLone wolfdamhazerSami 227PorfosorکاکاسنگیPilgrimRezaOmen@alistarTlou part 2 game of the centuryKurosVisible 6-tigh manmeysambJin sakaiزمین 52alinerdmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا
سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا
سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا
سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا
سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا
سری بازی‌های محبوب ایکس باکس که امیدواریم احیا شوند - گیمفا