بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن
بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن
بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن
بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن

بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن

ایلیا عسگری
۱۰:۰۰ ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن

علی‌رغم این که سوپرمن قهرمان نمادین دنیای کمیک است، اما اقتباس‌های سینمایی این شخصیت همیشه با شکست روبرو شده است.

سوپرمن را می‌توان نخستین ابرقهرمان دنیای کمیک دانست که باعث شد تا ژانر ابرقهرمانی برای مردم تعریف شود. شخصیتی که در سال ۱۹۳۸ خلق شد و بعدها باعث شد تا یکی از بزرگترین و سودآورترین ژانرهای سینما شکل بگیرد که میلیاردها دلار سود را نصیب کمپانی‌های فیلم‌سازی نماید.

نخستین‌بار، در سال ۱۹۴۸ بود که سوپرمن وارد دنیای سینما شد و تا به امروز به حضور خود ادامه داده است. با این حال این ابرقهرمان، روز به روز محبوبیت خود در سینما را از دست داده و نتوانسته تا جایگاهی که لیاقتش را دارد را کسب نماید.

دنیای سینمایی مارول با موفقیت هر چه تمام به راه خود ادامه می‌دهد و حتی توانسته تا کم و بیش، نسخه خودش از سوپرمن را در سینما به مخاطب نمایش دهد. از سوی دیگر شاهد دنیای سینمایی دی‌سی هستیم که متاسفانه نتوانسته تا به یک خط داستانی واحد برسد و حتی در نمایش سوپرمن نیز به مشکل خورده است.

مشکل هر چه که هست، اقتباس‌های سینمایی سوپرمن را به حدی دچار مشکل کرده که پس از این همه سال، تنها کریستوفر ریو (Christopher Reeve) توانسته تا نمایش موفقی از پسر کریپتونی داشته باشد.

به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تا به مسائلی بپردازیم که باعث شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن شده و شاید که بتوانیم راه حلی برای آن پیدا کنیم!

سوپرمن به عنوان یک قهرمان نمادین شناخته می‌شود، پس تعریف داستان جدید برای وی دشوار خواهد بود

بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن

این که سوپرمن به عنوان یک نماد فرهنگی در دنیای امروز شناخته می‌شود، واقعیت غیرقابل انکاری است. او شخصیتی است که باعث شد تا ژانر ابرقهرمانی شکل بگیرد و جنبه‌های تازه‌ای در این ژانر به واسطه او شکل بگیرد. به همین دلیل، نمی‌توان داستان‌های تازه‌ای را برای وی روایت کرد که از حیث انتقاد و واکنش‌های منفی در امان باشد.

سوپرمن از یک سابقه بسیار طولانی در دنیای کمیک برخوردار است که داستان‌های زیادی حول محور وی روایت شده است؛ به همین دلیل ریسک تعریف داستان‌های تازه را کمتر کسی حاضر خواهد بود تا به جان بخرد. داستان‌هایی که معلوم نیست با چه واکنشی روبرو خواهد شد.

سوپرمن‌های متعددی بر پرده سینما حضور یافته‌اند

بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن

یکی از موانعی که برسر راه ساخت یک فیلم جدید از سوپرمن وجود دارد، لیست بلند ستارگان بزرگی است که ایفاگر نقش کلارک کنت بوده‌اند. به همین دلیل، اضافه شدن یک نام جدید کنار آن‌ها ریسکی خواهد بود که هر شخصی نمی‌تواند آن را قبول کند.

بازیگر جدید نه تنها باید بتواند تا با ستارگان قبلی رقابت کند، بلکه باید محتوای تازه‌ای را ارائه نماید که بتواند مخاطب را نسبت به سوپرمن‌های قبلی سینما، هیجان‌زده نماید.

هر کدام از بازیگران قبلی این شخصیت، المانی تازه را به سوپرمن اضافه کرده‌اند که عملاً کار بازیگر جدید را بسیار سخت می‌کند. مسئله‌ای که می‌تواند برای فرد مورد نظر، دلهره‌آور به نظر برسد.

ماهیت سوپرمن، یک چالش برای سینمای مدرن است

بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن

دهه‌ها از خلق سوپرمن گذشته است و همین مسئله باعث شده تا روایت او در دنیای مدرن، یک چالش برای کمپانی سازنده فیلم باشد.

این همان مشکلی است که DCEU با آن مواجه شده است. روایت تاریک و متفاوتی که دنیای سینمایی دی‌سی سعی داشت تا تعریف نماید، این برخلاف تصویر قهرمانانه و امیدوارانه‌ای است که سوپرمن طی سالیان گذشته کسب کرده بود. مسئله‌ای که نه تنها در DCEU، بلکه در فیلم‌های قبلی نیز گریبان‌گیر موفقیت آن شده بود.

نکته جالب توجه این است که چنین مشکلی در بحث تلویزیون وجود نداشته و فرم روایت آن باعث شده تا سریال‌های سوپرمن راه متفاوتی را در پیش گرفته و با استقبال روبرو شوند.

به نظر می‌رسد که مشکل اقتباس‌های سینمایی، تعریف قدرت‌های بی‌شمار وی و جایگاه او به عنوان یک قهرمانی که می‌تواند در حد حتی یک خدا ظاهر شود، بوده باشد. در حقیقت، بزرگترین مشکل سوپرمن، ماهیت خود وی است؛ زیرا قدرت‌ها و توانایی‌های او به حدی زیاد است که به سختی می‌توان چالش مناسبی را برای او در نظر گرفت که بتواند مخاطب را درگیر خود کند.

مسئله‌ای که در تلویزیون و ابعاد کوچکتر قابل حل بوده و شاهد هستیم که سریال‌هایی که درباره سوپرمن ساخته می‌شود، نسبت به اقتباس‌های سینمایی وی موفق‌تر عمل کرده است.

ایفای نقش سوپرمن تبدیل به یک نفرین شده است

بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن

یکی از مسائلی که ایفای نقش سوپرمن را دچار مشکل کرده است، اتفاقات ناگواری است که برای بازیگران آن رخ می‌دهد.

هر شخصی که به ایفای نقش سوپرمن پرداخته است، یا با حوادث ناگواری همچون مرگ مواجه شده یا حرفه کاری او به بن بست خورده و یا درگیر اختلاف با کمپانی فیلم‌سازی شده است؛ اتفاقاتی که باعث شده تا فرض شود که نقش‌آفرینی سوپرمن می‌تواند تبدیل به یک نفرین در زندگی و حرفه کاری بازیگر مورد نظر شود.

مسئله‌ای که در کمال ناباوری باعث شده تا برخی از کارگردانان و بازیگران خرافی سینما را از ایفای نقش سوپرمن و ساخت فیلمی از آن، دور کند. مسئله‌ای که ساخت فیلم جدیدی از این شخصیت را تحت‌الشعاع قرار داده است.

مشکل اصلی چیست؟

بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن

در پایان، همه مسائلی که نام برده شدند، باعث خواهد شد تا ساخت فیلم جدید و موفقی از سوپرمن به امری دشوار یا حتی غیرممکن بدل شود.

افرادی که سعی کردند تا اقتباسی متفاوت و جدید را از وی برای سینما به ارمغان آورند، با شکست کامل مواجه شده‌اند. حتی می‌توان پروژه‌های زیادی را نام برد که علی‌رغم فیلم‌نامه آماده و روند مناسبی که برای ساخت طی کرده بودند، به طور کامل با تعلیق روبرو شده‌اند؛ همانند اقتباس متفاوتی که تیم برتون (Tim Burton) و نیکلاس کیج (Nicolas Cage) قصد پدید آوردنش را داشتند و قبل از اکران به طور کامل ساخت آن متوقف شد.

با وجود علاقه مردم به این شخصیت و پتانسیل بالایی که دنیای سوپرمن می‌تواند در دنیای سینما داشته باشد، متاسفانه تمام اقتباس‌های مدرنی که از وی ساخته می‌شود با شکست مواجه شده است. مسئله‌ای که باعث شده تا این ذهنیت را ایجاد کند که سوپرمن در دنیای سینما نفرین شده و هیچ‌گاه شاهد فیلمی درخور این قهرمان نمادین دنیای کمیک نخواهیم بود.

منبع: اسکرین‌رنت

DARKSIRENYour father 😂Jin sakaimeysambامیر حسینVisible 6-tigh manP.morgan 𔓙زمین 52

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن
بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن
بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن
بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن
بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Neronas گفت:

    نظر شخصی و غیرتخصصی من بر اینه که سوپرمن بیش از حد کاراکتر قوی و قدرتمندیه و تفاوتش با دیگر قهرمان ها زمین تا آسمونه (پرواز، ضد ضربه بودن ، لیزر ، یخ و …). برای همین هم هست که نمی تونن چالش خاصی براش ایجاد بکنن. حتی بارها در کمیک ها یا حتی فیلم ها سعی کردن با شکست خوردن اون از بتمن یا کاراکترهای دیگه نشون بدن که اونقدرهام قوی نیست در صورتی که در واقعیت برای کشتن بتمن فقط نیاز به یه حرکت دست داره. برای همینم مخاطب اون طور که باید با این کاراکتر ارتباط برقرار نمی کنه صرف نظر از اینکه سوپرمن حتی انسان هم نیست و یک فضاییه. اما بر خلاف اون در دنیای مارول کاراکترها به لحاظ ضعف و قدرت بالانس نسبتا خوبی دارند و با دقت روشون کار شده. اما در دی سی بنظرم بهترین و کار شده ترین دنیا رو گاتهام و شخصیت هاش دارن که واقعا بی نظیره. مطمئنم اگر کاراکتر بتمن در دستان مارول بود ما بعد از بتمن نولان شاهد یه مجموعه کامل و قدرتمند از فیلم های بتمن بودیم اونم بدون تعویض بازیگر و مشکلات دیگه. در کل مشکل الان دی سی بنظرم اینه که می خواد کاری کا مارول در طی سالها با برنامه ریزی درست انجام داده رو تو چند سال و اون هم بدون برنامه ریزی درست و کافی انجام بده.

    Neronasامیر حسینزمین 52
    • اینا تونستن هالک و دکتر منهتن رو بیارن دیگه سوپرمن دردسره

      Neronas
    • IntOner One گفت:

      بنظرم مشکل قدرت سوپرمن کاملا نیست،نویسنده ها بدی گیر فیلم ها و آثارش میاد،مثلا سوپرمن و لویز تونست دغدغه ها انسانیش قشنگ نشون بده،مرد پولادین حداقل از لحاظ رقیب و حریف تونست نشون بده،و ما در مارول هم کرکتر ها اُ پی مثل سنتری،ثور،هالک داریم(که جالبه از هالک هم کم میسازند)اتفاقا خیلی ها میگن ساخت بازی از سوپر من سخته و اون بیش از حد قوی و یا سریعه،بنظرم عجیبه فراموش کردن بعضی شخصیت ها انیمه ای یا گیمی سرعتشون در مینیمم در حد سرعت صوته و با این حال بازی دارند(چه پیکسلی و چه ۳ بعدی منظورمه)

  • محمد گفت:

    واقعا به نظر من تنها مشکل سوپرمن قدرت زیادشه
    انقدررررررر سوپرمن رو قوی کردن که دیگه نمیشه براش ماجرایی درست کرد به سادگی از پس هرچیزی بر میاد

    Neronas
  • اریا گفت:

    سوپر من مرد پولادین یک برد برای سوپر من بود و اصلا حتی فیلم متوسطی نبود و فیلم خوبی بود بقیه سوپر منارو قبول دارم

    Little∞God
بررسی دلایل شکست اقتباس‌های سینمایی سوپرمن