گزارش: معاملهی سونی و بانجی توسط FTC بررسی خواهد شد
بر اساس گزارش جدید منتشر شده، کمیسیون تجارت فدرال (FTC) ایالات متحده خرید استودیوی بانجی توسط سونی را مورد بررسی قرار خواهد داد.
طبق گزارش سایت The Information، معاملهی سونی و بانجی اکنون توسط FTC در دست بررسی قرار دارد. این سازمان از زمان انتصاب لینا خان (Lina Khan) به عنوان ریاست کمیسیون در مارس ۲۰۲۱، رویکرد تهاجمیتری را برای بررسی خرید و ادغامهای بزرگ در حوزهی فناوری اتخاذ کرده است.
کمیسیون تجارت فدرال علاوه بر معاملهی سونی و بانجی، خرید ۶۸.۷ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) توسط مایکروسافت را نیز بررسی میکند. تحقیقات FTC ممکن است تأثیری بر معاملهd سونی و بانجی نداشته باشد، اما نشاندهندهی نگرانی فزاینده در مورد مسائل ضد انحصار احتمالی در زمان افزایش خرید و ادغام در صنعت بازی است.
بخش سرگرمیهای تعاملی سونی در ژانویهی امسال، استودیوی بانجی (Bungie) را با مبلغ ۳.۶ میلیارد دلار خریداری کرد. سونی ادعا کرده است که بانجی «یک زیرمجموعهی مستقل» از پلیاستیشن خواهد بود و در صورتی که این خرید طبق برنامه انجام شود، یک استودیوی چند پلتفرمی باقی خواهد ماند. بانجی همچنین اشاره کرده است بازیهای فعلی و آیندهی این استودیو که در دست توسعه هستند، پس از نهایی شدن قرارداد در انحصار کنسولهای پلیاستیشن نخواهند بود.
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
فک کن سونی ۳.۵ میلیارد داده برا رو کم کنی بانجی خریده، ولی نخواسته بیشتر از سی تا آیپی کریستال داینامیک رو داشته باشه.
3.۵ میلیارد کجا، ۳۰۰ میلیون کجا…
امیدوارم خرید بعدیشون یه کمپانی ای مثل کونامی باشه که نیاز شدیدی به احیای فرانچایزهای خفنش داره.
دلم لک زده برا یه کستلوانیا یا سایلنت هیل خوب -_-
۱-
سود بانجی در یک سال بسته به عرضه بسته الحاقی یا … از مینیموم ۱۰۰ میلیون دلار تا ۵۰۰ میلیون دلاره.
اسکوئر انیکس از دو استودیوی غربی که به فروش رسونده، نه تنها در طول این سالهای اخیر سود نداشته بلکه ۲۰۰ میلیون دلار ضرر داشته. بازدهی بانجی قابل قیاس نیست با بخش غربی اسکوئر انیکس. یکی موفقه با پتانسیل موفقتر شدن یکی Failure محض بوده در سالهای اخیر. حتی بازی خوبی هم که تولید کردن یعنی GOTG به موفقیت نرسید. هیچ کمپانی بزرگی زیر بار استودیوهای غربی اسکوئر نرفت چون بازدهی ندارن، تعداد نیرو بالاست، اعضاای قدیمی حاضر نیستن و …
2-
سونی به هیچ وجه برای رو کم کنی بانجی رو نخریده، سونی برای ورود به عرصه عناوین سرویس محور و بازاری که داره بانجی رو خریده چون یک بسته بی نظیر از استعداد در زمینه پشتیبانی هست و برای همین هزینه زیادی برای نگه داشتن استعدادها کرده و همچنین بازیهای بانجی پتانسیل ساخت فیلم و انیمیشن رو دارن و جهانسازی خوبی انجام میدن. + اگر برای رقابت بود میرفت زیرمجموعه پلی استیشن استودیوز نه این که sub سونی بشه و برای بقیه پلتفرمها بازی تولید کنه.
3-
بانجی روی دو تا آی پی بزرگ کار میکنه مطمئناً سونی پتانسیلی چیزی درشون دیده که ما بیخبریم.
4-
تعداد آیپی استدلال منطقیای نیست. یک تک آی پی میتونه از صد تا آی پی با ارزشتر باشه. Destiny 2 بعد از این همه سال جوری پشتیبانی شده که همچنان جزو top 10 استیم هست و کلی مخاطب داره.
5-
خریدهای سونی بر محور آیپی نیست، کمی عمیقتر نگاه کنید همهی خرید های سونی بر مبنای استعداد بوده
متاسفانه خیلی به صورت سطحی به این خرید ها نگاه میکنند
و ارزش افزوده این خرید ها غافلند
یک سوال:اگر بانجی زیر مجموعه پلی استیشن استودیوز نمیشه چجوری قراره به استودیو های پلی استیشن تو ساخت بازی سرویس محور کمک کنه؟تعدیل نیرو انجام میدن؟
راجب اسکوئر هم جلوی ضرر رو از هرجا بگیری منفعت هست
اسکوئر انیکس هم با رد کردن اون استودیو و آیپی ها جلوی ضرر خودش رو گرفت
حالا یکسری خنگ میان میگن روح اسکوئر فروخته شده😹😹😹😹
همون بهتر اینا رو فروخت
سونی از چندتا سگمنت تشکیل شده. یکی از این سگمنتها SIE هست که بانجی و استودیوهای پلی استیشن جزو بخش سرگرمیهای سونی هستند. موازی هم قرار میگیرن اما مانعی برای کمک کردن به هم وجود نداره. مثلا کلاود گیمینگ Gaikai هم یک Sub جداگانه هست. این که زیرمجموعه PS Studios هست نشون میده که تصمیماتی مستقل از PS Studios اتخاذ میکنه و فعالیت مستقلی داره اما کمک گرفتن و کمک کردن بحث جدایی داره حتی Sony Pictures هم قراره به بانجی کمک کنه برای انیمیشن و فیلمسازی.
مگه استعدادها همیشه موندگارن که بخوای سرمایه گذاری خرید شرکتو بر مبنای استعدادهای حال حاضر بزاری 😐 همین الانشم کلی از استعدادهای بانجی قبل خرید جا به جا شدن .خود اسم شرکتم که استعداد نداره .این خرید بر مبنای استعداد نبوده بر مبنای تولید بازیهای سرویس محور بوده.با کلمات قشنگ همه خریدهارو طوری که میخواین خوب نشون ندین
استعدادها موندگار نیستن اما داشتن یک تیم بااستعداد باعث میشه نیروهای تازهکار در کنار همکارانی با استعداد قرار بگیرن و Mentorهای خوبی داشته باشن. در ۲۰ سال گذشته استعدادهای ناتی داگ بارها ترک کردن استودیو رو ولی سطح کیفی استودیو پایین نیومده، چون جو کلی استودیو بر اساس اون استعدادهایی که قبلا حضور داشتن و Mentor کردن افراد جدید رو شکل گرفته.
https://www.forbes.com/sites/paultassi/2022/02/03/sony-is-spending-12-billion-to-make-sure-bungie-employees-dont-leave
“خرید بخاطر استعداد و Expertise نبوده، اما ۱.۲ میلیارد دلار سونی هزینه کرده که افراد بیاستعداد باقی بمونن.” :)))
اگر فکر میکنید استعدادی در بانجی حضور نداره و جا به جا شدن میشه بپرسم چرا سونی بالای ۱ میلیارد دلار به هزینه خرید اضافه کرده تا اعضای کنونی بانجی ترک نکنن استودیو رو؟ اگر خرید بر مبنای استعداد و افراد باتجربه نیست، پس چرا این همه هزینه کردن و ترس از دست دادن نیرو داشتن؟
هاوس مارک
بلوپوینت گیمز
بانجی
اینسامنیاک گیمز
Haven studio
به غیر از Destiny هیچکدام از استودیوهایی که پلی استیشن دنبالشون رفته آی پی محور نبودن همگی بخاطر استعدادشون خریداری شدن. Haven اصلا بازی نداره. اینسامنیاک فقط یک آیپی داشت که ازش استفاده نخواهد شد. بلوپوینت گیمز هم همینطور هیچ آی پی ای نداشت سفارشی کار میکرد. هاوس مارک هم همینطور.
“این خرید بر مبنای استعداد نبوده بر مبنای تولید بازیهای سرویس محور بوده”
منظور من از استعداد، مهارت و استعداد در پخت و پز نبود، منظور من هم استعداد در تولید بازی سرویس محور بوده. خرید بانجی تا به این لحظه بهترین خرید سونی از دیدگاه تجاری بوده قطعاً، حتی بهتر از اینسامنیاک گیمز و این خرید به مهارت (expertise ) و استعداد بر میگرده هیچ ارتباطی به آی پی نداره. قراره از استعداد این کمپانی برای تولید بقیه بازی های سرویس محور پلی استیشن استفاده بشه.
با کلمات قشنگ این خرید رو خوب نشون بدم چی به من اضافه میشه؟ نکنه ده درصد از سهام کمپانی رو به من میدن؟
👌🏻👌🏻
خرید سونی مثل مایکرو نقد نبود۱/۲میلیارد از اون۳/۵میلیارد اگه اشتباه نکنم کنار گذاشته شده تا در صورت تولید بازی خوب به سازنده ها داده بشه هر چقدر بازی بهتری تولید کنن پول بیشتری هم میگیرن تازه ip دستینی شاید تو ایران طرفدار نداشته باشه ولی کلی درآمد داشته بازی که درآمد داره رو کی میسازه؟درسته آدم های با استعداد.
ممنون بابت توضیحات کاملتون 🙏🙏
یکبار دستینی بازی کنی مطمئنم نظرت عوض میشه، گرافیک و گیم پلی و داستان این بازی بینظیره. تعداد پلیر همزمانش ۱ میلیون نفره (صد برابر هیلو!).
این استودیو به راحتی پتانسیل سلطان شوتر کل صنعت گیم شدن رو داره، فقط مارکتینگ قویتر و سرمایه گذاری بیشتر میخواد
بقیه سونی فنا اصلا هیلو یادشون نیست تو هنوز داری هیت میدی بهش 😂😂😂 چقدر تو سوختی از موفقیت این بازی ، به به آدم کیف میکنه
سونی رفته سر کوچه دیده عجب اکتیویژن رو کیلویی ۷۰خریدن باخودش گفته خب بزار منم برم سه کیلو بانجی بخرم😂.اون استودیو یکی از پر درامدترین سرویس محور هارو داره کلی تجربه تو ساخت بازی سرویس محور داره چیزی که سونی توش خیلی مشکل داره ولی اون۳۰۰میلیون دلار از بعد درآمد هیچ حرفی برای گفتن نداره تمام.
یه نیم گرمم اسکوئرو میخواد بخره 😂
حاجی اسکوئر ۶ کیلیوعه.
سونی مگه ناشره:|
اینو خریده هزارتا برنامه براش دارن
مگه برای دستینی رفته بانچیو خریده
سود سالانه بانجی حدود ۲.۵ برابر از پردرآمدترین استودیوی سونی بیشتره. همه چیز محتوای انحصاری نیست که!
فان : یه لحظه تصور کنید اینو رد کنن ولی اکتیویژن رو قبول کنن 🤣🤣🤣برگای عدالت ریزش میکنه 🤣
قبول میکنن
اگه اینطور شهه خودم فیل اسپنسر رو ترور میکنم 👊
مواظب باش خودت ترور نشی 😉
FTC سوراخو پیدا کرده😂
میگم فقط ۰/۲ درصد فکر کنید
این تایید نشه ولی اکتیویژن تایید بشه
غیر ممکن ترین چیز واقع هست بنظرم ولی ۰/۲ درصد فکر کنید بشه
چه سر و صدایی بکنه چه جنگ بین فن بوی ها راه بیفته
ولی حداقل این ورود و سخت گیری FTC میتونه خیالمون راحت کنه که این رویکرد خرید تهاجمی استودیو ها کمتر بشه
بانجی یک شرکت امریکایی هست و سونی ژاپنی به همین خاطر ممکنه بیشتر مورد بررسی قرار بگیره
جالبه مقر استودیوی بانجی نزدیک مایکروسافته 😂😂 سال ۲۰۰۰ مایکرو که خریدشون ساختمونشونو عوض کرد و نزدیک خودش آوردشون
۳۴۳ هم نزدیک مایکرو هست همچنین استودیوی ترن تن هم زمانی که مایکرو در سال ۲۰۰۱ تاسیسش کرد نزدیک خودش تاسیس کرد فیل چند ساعته می تونه برسه اونجا
مگه به مکانه؟
نه فقط اشاره کردم
آقا به خرید بانحی هم گیر میدین؟😑
به ولله بانجی یکدونه IP بیشتر نداره
از وقتی این لینا خان اومده روی کار خیلی حساس تر شدن
این لینا خان واقعا رفته تو فاز گیر دادن به همه چیز
اخه خرید بانجی دیگه گیر دادن میخواد
مگه اکتیویژن بلیزارده که پر حاشیه و مشکلات داخلی و ….. باشه
😂😂😂😂😂 بازم هر چی سونی فنا به مایکروسافت میگفتن به سر خودشون اومد پس با این حساب فعلا خریدی در کار نیس برا سونی تا FTC اینو تایید کنه
مگه اکتیویژن بلیزارد رو هنوز تایید کرده؟
🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀 آره خریدی هم در کار نباشه من هستم خودم برای آقام جیم رایان استودیو میخرم بعد به نام سونی میکنم همه جونم فدای یک تار موی سونی جونم
آقام جیم رایان هم دست بوسش هستم 😹😹🙏🙏🙏🙏🙏🙏
این پست قرار جنگ راه بی افته
البته FTC حق داره چون کریستال داینامیکس و edios بعلاوه تومب رایدر و thief کلا با هم شدن ۳۰۰ میلیون بعد بانجی که کلا یه destiny داره شده ۳.۶ میلیارد کلاه برداریه این کار واقعا هیچ منطقی نداره
۱۰ تا اسکناس هزار تومنی رو انتخاب میکنی یا ۱ تراول صد هزارتومنی که جادوییه و قراره ده سال بهت سود بده؟ یعنی اینقد ساده هستید که یه آی پی با Revenue بالای صد میلیون دلار (آن هم سالانه) رو با ده تا آی پی مقایسه میکنید که چند ساله ضرر دادن؟
Thief و Tomb Raider هر بار نیاز به یک موتورگرافیکی جدید و Material تازه دارن کلی باید خرج پروژه بشه نیاز به زمان ۳ تا ۵ سال توسعه دارن و در نهایت بازی یه تعداد فروش میکنه و یه سود ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلاری میزنن به جیب.
Destiny 2 یک بار ساخته شده، در ۵ روز ۳۲۵ میلیون دلار و در یک هفته هزینه ساختش رو در آورده و تا وقتی ازش پشتیبانی بشه اسکناس به جیب owner جاری میکنه. پشتیبانی ازش هم نیاز به تغییر نداره از همان متریال بازی اصلی استفاده میکنن. ساختن بازیای که دیزاینش بر مبنای loop باشه جوری که پلیر خسته نشه نیاز به استعداد داره هر کسی نمیتونه این کار رو انجام بده و براش برنامه ریزی کنه. بانجی، اپیک گیمز، بلیزارد و یه تعداد محدود دیگه میتونن این کارو انجام بدن. موارد دیگه برای سونی گران قیمت بود و تنها گزینه مناسب برای ورود به بازار سرویس محور بانجی بود. این که شاید نسبت به ارزش اصلی که حدود ۲.۴ میلیارد بوده بیشتر براش هزینه شده، دلیلش اینه که صنعت گیم در وضعیت خرید و فروش قرار داره و اگر سونی نمیخرید کمپانی دیگری ممکن بود صاحب بشه. استودیوها در دوره طلایی فروش خودشون قرار دارن.
امیدوارم حالا متوجه شده باشی چرا بانجی ۳.۶ میلیون دلاره و دو تا استودیوی اسکوئر غربی و بیش از ۵۰ آی پی بیشتر از ۳۰۰ میلیون دلار ارزش نمیخوره.
*اینجا موضوع ارزش معنوی و عشق و علاقه به deus ex و thief و TR مطرح نیست، یک حساب و کتاب ساده و مبانی تجاری مطرحه به سادگی.
متاسفانه با اینک حرفای درست میزنید ولی به خیلی بخشا توجه نمیکنید
توم ریدر مسلما مانور تبلیغاتی داشت ک سونی نیاز داشت در برابر بتسدا
مگ بتسدا چقد فروش داشتو سود ده بود ک مایکرو خرید ، من شخصا بعد اون خرید تصمیم گرفتم این نسل ایکس باکس بخرم ، تا قبلش پلی استیشن بود انتخابم
باید سونی پرچمداراشو زیاد کنه بره رقابت
همه چی مگ پوله ، همین کینگ ک حرفی راجبش نمیزنیم سالانه ی بانجی سودشه ، اگ اشتباه نکنم ۲.۵۸ بیلیون پارسال درامدش بود
ولی مسلما کینگ دلیل برتری مایکرو تو این نبرد با سونی نخواهد بود
از دید من خرید بانجی عالی بود و نخریدن بخش غربی اسکوئر اشتباه بزرگی بود (برای مایکرو هم همینطور ک احتمالا دلیلش اف تی سیه) مگ اینک سونی بخواد مثلا یوبیسافتی چیزی بخره ، وگرنه بیشک فروش کنسولش لطمه بزرگی میخوره
از دید من ارزش ای پیاش زیر یک بیلیون شوخیه ، لارا شاید یکی از شناخته شده ترین کاراکترهای تاریخ گیمه و وزنس مثلا
بدون هیچ شکی بخش غربی اسکوئر انیکس بدترین خریدی بود که سونی میتونست داشته باشه:
سونی آنچارتد داره. در هر بازاری بررسی حرفهای داشته باشید دو محصول یک شرکت نباید با یکدیگر در رقابت باشن. TR هیچ ارزش قابل توجهی برای پلی استیشن ایجاد نمیکرد. سونی نیازی به آی پی نداره سونی آی پی تولید میکنه و برای تولید پرچمدار بیشتر استودیوهای بیشتری هم خریده که استعداد محورن تا آی پی محور. نصف بیشتر آی پیهای مشهور مثل TR به سمت ضعیف شدن رفتن چون استعدادی داخل کریستال داینامیکس نمونده که بخواد TR خوب بسازه.
Tomb Raider مانور تبلیغاتیه در قبال بتسدا؟ tomb raider دقیقاً بازیای هست که سونی بهترشو داره تولید میکنه، ادونچر سوم شخص، تقریباً سونی پادشاه این سبک از بازیهاست. tr برای مایکروسافت بیشتر جذاب بود چون بازی های ادونچر سوم شخص کمتری داره و برای سونی اصلا و ابدا جذاب نبود. سونی برای مقابله با بتسدا اگر هم بخواد آی پی بخره باید به سمت نقش آفرینی غربی یا شوتر اول شخص بره که به نظر من برای این کار هیچوقت آی پی نخواهد خرید، بلکه آی پی تولید خواهد کرد، نیازی هم به اثبات این موضوع ندارم چون همین حالا در دست انجامه:
همکاری با Deviation Games برای ساخت FPS Multiplayer که از استعدادهای COD: BLACK OPS تشکیل شده.
تصاحب و همکاری با Haven از استعدادهای سابق یوبیسافت برای یک بازی آنلاین
تصاحب و همکاری با بلوپوینت برای یک بازی جدید متفاوت
تصاحب و همکاری با هاوسمارک برای بازیهایی که نظیرشون جایی نیست.
این مهارت و سلاح سونی در مقابل مایکروسافته. از اول همین بوده. سونی همیشه خریدهایی میکرده که پتانسیل داشتن و استاد پیدا کردن این استودیوها هست و همین الان تک تک خریدهایی که انجام داده حول این محور بوده که در آینده آی پیهای قدرتمند تولید کنن یا در زمینهای که تجربه نداره بهشون کمک کنن.
***
جدای از این موارد فروش کنسول پلی استیشن لطمه ببینه یا نبینه چندان مهم نیست. صنعت گیم داره از اهمیت فروش کنسول به سمت آی پی و زنده ماندن یک آی پی میره به سمت سرویس محور شدن. هنوز هم فروش کنسول مهمه اما این که چه مقدار از بازیهای سرویس محور برات پول generate کنن اهمیتش داره افزایش پیدا میکنه و به همین خاطره که سونی داره ۱۰ بازی سرویس محور میسازه تا حداقل نصف این بازی ها مطرح بشن. شرکتها وقتی به سودآوری Fortnite و Warzone نگاه میکنن سخته که از پتانسیل سرویس محور بودن آثار روی برگردان بشن.
من جایی تو حرفام گفتم ک بره تنوع ایپی داشتن نیاز به توم ریدر داره؟
من گفتم نیاز ب مانور تبلیغاتی داره
توم ریدر از لحاظ عقبه و ارزش و شناخته شده بودن انچارتدو امثالشو میخوره ، میتونست همونطور ک اسم امبریسرو تو دهنا انداخت ده برابر اسم سونیو بندازه
شمام وقتی میخواید سیاست سونیو مشخص کنید محدودیتاشو درنظر بگیرید ، فوتبالی بخوام بگم ، اژاکس میخواد رئال باشه ، مجبوره اژاکس باشه…
منم با این محدودیتا گفتم بخاطر این قیمت ارزون میتونست قدم بزرگ برداره ، برخلاف سیاستای قبلیش
مگ خرید بانجی برخلاف سیاستای قبلش نبود
این خرید با سیصد میلیون بره هر شرکتی برد بزرگیه ، امبریسرم احمق نیست ک خریده ، شمام نمیتونید ی تحلیلگر پیدا کنید ک بگه گرونه
من گفتم با توجه ب این قیمت ، مانور بزرگی براش میشد ، همه چیز اون اعداد سودو زیان ک میبینی نیست ک ، مبحث روانشناسی ام هست.
حالا شما مخالفی مخالف باش ، دلیلی نمیبینم احتمالی ندی ک سونی اشتباه کرده
اگ این احتمالو نمیدی فنشی و بحثی نمیمونه
مبحث سرویس محورو ،اینک اینده کنسولا باشنو نباشن مربوط ب این بحث نیست
فعلا ک بیشترین سودش همینه ، و فروش بازیای ترد پارتیا رو کنسولش ، و شدیدا فروش کنسول مهمه براش
کنسولش فروش نره ، بعیده بتونه رقابت کنه با ابر کمپانیا
این کلا بحث من نبود و نیازی ب باز کردن نمیبینم
کل بحث اینه ک ، توم ریدر مانور تبلیغاتیه ک با سیصد میلیون بیشک ارزشمنده و اگ میخرید الان تیتر یک بود
من ک ا خدامه نخرن مولتی بمونه
خودت خودت نگرفت وقتی داشتی همچین چیزی می نوشتی؟🤣
*خنده
خخخخ این هرس خوردن از خرید بانجی خخ حالا آقا جونم سونی صاحب بانجی خالق هیلو خخخخخخخخ 😹😹😹😹😹😹😹
این همه پول داده بعد یهو قرارداد کنسل بشه
فک کنم توی گیمفا جنگ بشه