چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟ - گیمفا
چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟ - گیمفا
چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟ - گیمفا
چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟ - گیمفا

چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟

امیرحسین رنجبر
۱۷:۳۵ ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟ - گیمفا

با گیمفا همراه باشید تا با هم نقاط ضعف فصل اول بخش چندنفره‌ی Halo Infinite را مرور کرده و در نهایت ببینیم چه چیزی در انتظار آینده‌ی این عنوان است.

وقتی بازی Halo Infinite در سال گذشته به بازار عرضه گردید، موفق به کسب جوایز زیادی از جمله جایزه بهترین بازی سال از نشریات مختلف شد. وقتی به صورت کلی به این اثر نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که با یک اثر ضد و نقیض روبه‌رو هستیم. بازی از دو بخش داستانی و چندنفره تشکیل شده است. طرفداران این بازی عموما از کمپین Halo Infinite به نیکی یاد می‌کنند و آن را یکی از بهترین روایت‌های مسترچیف در صنعت گیم می‌نامند. با این وجود، دسته‌ای دیگر از بازیکنان وجود دارند که از مشکلات آن صحبت می‌کنند.

اصلی‌ترین نقاط ضعف Halo Infinite، از بخش چندنفره آن سرچشمه می‌گیرد. شرکت ۳۴۳i فرمولی را در بخش چندنفره ارائه داد که هم می‌توان آن را فرمولی موفق ‌خواند و هم فرمولی که می‌تواند تبدیل به پاشنه آشیل بازی شود. تا انتهای این مقاله با ما همراه ما باشید.

چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟ - گیمفا

اگر بخش چندنفره Halo Infinite را با نسخه‌های قدیمی مقایسه کنیم، متوجه تفاوت‌های ساختاری عمده خواهیم شد. مهم‌ترین تغییری که در گیم‌پلی این عنوان شکل گرفته است، مربوط به فیزیک آن می‌شود. فیزیک در Halo Infinite بسیار حرفه‌ای‌تر و روان‌تر طراحی شده و واکنش‌های محیطی و فیزیکی در بازی بیشتر شده‌اند. همین موضوع باعث سرگرم‌کنندگی بالای این اثر شده است. نتیجه‌گیری کلی این است که گیم‌پلی بازی هسته اصلی مشکلات آن نیست، بلکه محتوای در دسترس آن ایراداتی را در بازی به نمایش می‌گذارد.

وقتی که با یک بازی سرویس محور طرف هستیم، محتوای پس از عرضه و در دسترس آن مهم‌ترین نکات بخش‌ چندنفره بازی هستند. بازی Halo Infinite از زمان عرضه مشکلاتی در محتوای ارائه‌‌‌کننده داشت. محتوا در Halo Infinite به دو بخش محتوای رایگان و محتوای بتل‌پس خلاصه می‌شوند. اولین مشکل اصلی بازی، عدم ارائه محتویات کافی به صورت رایگان بود. اگر بتل‌پس را به هر دلیلی نمی‌خریدید، هیچ دلیل کافی و مشخصی برای بازی کردن نداشتید. با هرگونه پیشروی شما در بخش چندنفره، جایزه‌ای به شما تعلق نمی‌گرفت.

اگر پاداش می‌خواستید باید بتل‌پس را تهیه می‌کردید. خوشبختانه بازی نقطه قوتی دارد که می‌تواند ایراد قبلی را لاپوشانی کند. با یک بار خرید بتل‌پس، تا انتهای فصل هم صاحب آن خواهید بود. حالا فرض می‌کنیم که شما بتل‌پس را خریداری کردید، حالا چه محتوایی در انتظار شماست؟ فصل اول دارای ۱۰۰ سطح مختلف و جوایز خاص بود. وقتی به جزئیات این جوایز دقت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اصلی‌ترین مشکلات بازی در همین بخش نشات می‌گیرد.

چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟ - گیمفا

برای رسیدن به سطح جدید، شما نیاز به کسب ۱۰۰۰xp دارید. برای کسب این مقدار مشخص شده باید به بازی کردن و انجام چالش‌ها بپردازید. جدا از xp ثابتی که با هر بار بازی کردن تصاحب می‌کنید، بازی چالش‌هایی دارد که با انجام دادن آن‌ها سرعت ارتقایتان به سطح‌های بالاتر بیشتر می‌شود. همچنین اگر از xp Boost استفاده کنید، دو برابر xp دریافت می‌کنید. چالش‌های کلی بازی ماهیت استانداری دارند و مشکلی در آن‌ها دیده نمی‌شود، با این حال این پاداش‌های کلی هستند که همواره مورد انتقاد قرار می‌گرفتند. اصل مسابقات و رقابت‌ها در Halo Infinite معیار درستی در پاداش‌دهی نداشتند.

فرقی نمی‌کند شما در یک مسابقه ۲۰ بار موفق به کشتن دشمن شوید یا ۱ بار، بازی پاداش خاصی برای خوب بازی کردن شما در نظر نمی‌گیرد. اگر از چالش‌های مشخص شده فاکتور بگیریم، هرچقدر هدشات کنید، هرچقدر دشمنان را بکشید و یا Assist دهید، بازی تفاوتی میان شما و یک بازیکن سطح پایین قائل نمی‌شود. همین موضوع کم کم ارزش تجربه بازی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حالا تصور می‌کنیم که شما چالش‌های بازی را مو به مو انجام می‌دهید و به سطح‌های بالاتر می‌رسید؛ بازی چه پاداشی را برای شما در نظر گرفته است؟

حقیقتا جایزه‌های بازی در فصل اول به شدت سطح پایینی داشتند. در ازای ارتقای یک سطح، ممکن بود به شما تنها یک زانوبند داده شود. ۳۴۳i بخش‌های مختلف یک لباس را در هر سطح به شما می‌داد که گاهی باعث می‌شد تا مدت‌ها جایزه‌ی خوبی دریافت نکنید. ارزشمند‌ترین جوایز در سطح‌هایی مانند ۱۵ و ۲۵ به شما داده می‌شد و پاداش‌های بین این سطوح دارای ارزش خاصی نبودند. همین جوایز بی‌کیفیت موجب می‌شد تا خیلی‌ها حوصله و انگیزه انجام دادن چالش‌ها را نداشته باشند.

محتوای یک بازی لایوسرویس فصلی در دو بخش ارائه می‌شود؛ یکی محتوای از پیش برنامه‌ریزی شده برای آن فصل است که در این مورد به خصوص، به ۱۰۰ سطح بتل‌پس مربوط می‌شود و دیگری محتوایی است که در چهارچوب ایونت‌های خاص در دسترس قرار می‌گیرد. متاسفانه ۳۴۳i در ارائه محتوای پس از عرضه و برگزاری ایونت‌های خاص هم ضعیف عمل کرد.

فصل اول با این حجم از فقدان محتوا، حدود ۶ ماه طول کشید و ۳۴۳ شاید سرجمع تنها ۳ یا ۴ ایونت کوتاه برگزار کرد. یک ایونت کلی به نام Tenrai در طول فصل در نظر گرفته شده بود که ماهی یک بار به مدت یک هفته، محتوای مرتبط به سامورایی‌ها را ارائه می‌داد. متاسفانه محتوایی که در این ایونت‌ها ارائه می‌شد، اکثریت به اتفاق مشابه سیستم پاداش‌دهی بتل‌پس بود و گاهی چیزهای بی‌ارزش را تقدیمتان می‌کرد. برخی از ایونت‌ها مانند Cyber Showdown اصلا کیفیت خوبی نداشتند.

چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟ - گیمفا

اگر خود را در نقش یک طرفدار یا بازیکن Halo Infinite بگذاریم، تا الان به اندازه کافی برای ترک بازی و تجربه نکردن آن دلایل کافی داریم. بازی در سیستم بتل‌پس و چالش‌های خود ناهماهنگی دارد که باعث زده شدن بازیکن از انجام چالش و در نتیجه دریافت جایزه می‌شود. حالا خود بازی چه چیزی برای ارائه دارد؟ مسابقات در یک بازی چندنفره، از دو بخش حالت قابل بازی و نقشه تشکیل می‌شوند. حالت‌های قابل بازی Halo Infinite از همان ابتدا تعداد کمی داشتند و به اندازه کافی از تنوع برخوردار نبودند. شرکت ۳۴۳i از همان ابتدای فصل اول قول اضافه شدن حالت‌های جدیدی به بازی داد، اما این اتفاق تا آخر فصل اول رخ نداد.

بازی حتی محبوب‌ترین حالت سری به‌نام Forge را در زمان عرضه در اختیار نداشت و مشخص نیست که سرانجام چه زمانی به دست بازیکنان می‌رسد. به طور خلاصه، چند مپ و چند حالت قابل بازی کلی، تمام محتوای موجود در بخش چندنفره Halo Infinite را تشکیل می‌دادند. جدا از این بحث که شما نمی‌توانستید نقشه مورد علاقه خود را هنگام Matchmaking انتخاب کنید، تکرار این حالت‌ها و نقشه‌ها در درازمدت شما را از بازی خسته می‌کرد. حتی حالت Rank بازی هم مشکلات زیادی داشت و نمی‌توانست بازیکن را به بازی کردن و ارتقای لیگ خود تشویق کند.

نکته اینجاست که وقتی شما به سطح صد بتل‌پس می‌رسید، از خود می‌پرسید: برای چه دارم به بازی کردن ادامه میدهم؟ همین نقطه هست که صبورترین و وفادارترین بازیکن بازی هم تصمیم به رها کردن Halo Infinite می‌گیرد. اتفاقی که برای من افتاد هم همین بود. بعد از اتمام بتل‌پس، حس کردم تجربه‌ی بخش چندنفره Halo Infinite جز سرگرم کردن که آن بخش هم با توجه به حالت‌ها و نقشه‌ها تکراری شده بود، بیهوده و وقت تلف کردن است. من حدود یک ماه و نیم قبل بازی را رها کردم و شاید باور نکنید که از آن روز تا به الان، محتوا همان محتوایی است که در روز عرضه بود (فصل اول)

حالا مدتی است فصل دوم این عنوان عرضه شده و در عین بهبود‌های کلی، به نظر می‌رسد راه زیادی برای رسیدن به یک ساپورت قوی وجود دارد. تیم مدیریتی ۳۴۳i به قدری در فصل اول ضعیف عمل کرد که بدون تغییر در ساختار مدیریتی، بعید است که در کوتاه مدت شاهد تحول بزرگ باشیم. البته خالی از لطف نیست که اشاره کنیم تیم مدیریتی ایکس باکس هم به‌خاطر بلایی که سر Halo Infinite آمد، بی‌تقصیر نیست. آزادی عمل تا حد زیادی خوب و لازم است، اما زمانی که این آزادی در حال آسیب رساندن به شرکت و کیفیت بازی می‌شود، باید اقدامی توسط شرکت مادر صورت بگیرد.

چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟ - گیمفا

استودیو ۳۴۳i در میان استودیوهای مایکروسافت، بیشترین نیرو را در اختیار دارد؛ اما متوجه شدید که در ساخت یک نقشه و یک حالت بازی جدید برای فصل اول عاجز بود. مایکروسافت باید فشار را روی ۳۴۳i بیشتر کرده و در قبالش تضمین کیفیت بخواهد. تعداد بازیکنان فعال Halo Infinite با وجود این که به لطف عرضه فصل دوم شاهد رشد بوده است، اما هنوز تا روز‌های طلایی و شلوغ چند ماه پیش فاصله دارد.

شش ماه برای یک فصل بازی لایوسرویس مدت زمان زیادی به‌نظر می‌رسد و اگر استودیوی پشتیبانی‌ کننده باز هم نتواند در ارائه محتوای پس از عرضه موفق ظاهر شود، مشکلات زیادی برای آینده Halo Infinite گریبان‌گیر شرکت خواهد شد؛ خصوصا به این دلیل که قرار است تا چندین سال از این بازی پشتیبانی شود. باید دید چه اتفاقی در آینده برای این بازی پرطرفدار و پرپتانسیل رخ خواهد داد.

Moein MM2armanDARKSIRENJin sakaiHaj_HosseinGramy kmeysambامیر حسینAtomic Soldier🤘Mohsenj74ArnaldP.morgan 𔓙Capitanking nima shamsRyderBahramعلی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟ - گیمفا
چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟ - گیمفا
چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟ - گیمفا
چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟ - گیمفا
چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ۳۴۳ تنبل ترین استودیو جهان در تولید بازی هست !
    تامام!!!

    Moein MM2TruthJin sakaiDARKSIRENبهنام رادGamer78همسایه ( فن بوی = پنچری )Haj_HosseinP.morgan 𔓙Skyrim : The Elder Scrolls Vmore
    • ۳۴۳ تنبل نیست، اتفاقا کلی کرانچ داشتند، این استودیو دچار بحران مدیریت و برنامه‌‎ریزی شده. Core بازی Halo بد نیست و اتفاقا لذت بخشه. این که دو سال قبل از رلیز متوجه میشن تم شوتر قهرمانی برای هیلو مناسب نیست و به ریبوت روی میارن، نشان از مشکل شدید رهبری داره و تیم توسعه نباید پاسخگو باشه.

      Moein MM2Jin sakaiDARKSIRENGamer78K1همسایه ( فن بوی = پنچری )Haj_HosseinGramy kking nima shamsSkyrim : The Elder Scrolls Vmore
      • متوجه شدم بسیار ممنون ولی واقعا من به هیلو هایی که ۳۴۳ میسازه راضی نیستم باید استودیو از نو بکوبنش و بسازنش به نظرتون آیا همکاری ۳۴۳ با اکتیویژن پس از نهایی شدن قرارداد برای ساخت هیلو های بعدی خوبه یا نه ؟
        آقای کریمی

        samanJin sakaiDARKSIRENهمسایه ( فن بوی = پنچری )Atomic SoldierP.morgan 𔓙king nima shams
  • sorena گفت:

    نتیجه‌گیری کلی این است که گیم‌پلی بازی هسته اصلی مشکلات آن نیست، بلکه محتوای در دسترس آن ایراداتی را در بازی به نمایش می‌گذارد. احسنت. امیدوارم همون‌طور که اشاره کردین ماکروسافت فشار بیشتری به استودیو بیاره و البته طوری نباشه که به کیفیت لطمه‌ای وارد کنه،اگر این کار رو با استودیو های پشتیبان انجام بده نتیجه بهتری خواهد گرفت. برنامه ریزی شون باید تغییر کنه و حد فاصل بین فصل ها کمتر بشه. امیدوارم تو مراسم ایکس باکس شعایاتی که در این زمینه وجود داره رو تایید کنند.چون حیفه کور به این قدرتمندی پاخور محتوا بشه. دلم میخواد وارزون به این نسخه برگرده.

    Moein MM2Jin sakaiهمسایه ( فن بوی = پنچری )Skyrim : The Elder Scrolls VMoReKakia (Bye All)Lone wolf‌‌کاپتان استخونیامیر حسینmore
  • kia (Bye All) گفت:

    حس میکنم با بحران کمبود موضوع مقاله طرف شدین 😂

    Moein MM2Jin sakaiهمسایه ( فن بوی = پنچری )Haj_HosseinGramy kP.morgan 𔓙Skyrim : The Elder Scrolls VEspressoArnaldLone wolfmore
  • Ryder گفت:

    اکثر بازیای لایو سرویس لانچ جالبی ندارن
    از فاینال ۱۴ و نو منز اسکای گرفته،تا دستینی و فالاوت ۷۶
    بعضیا مثل ۷۶ و فاینال ۱۴(که زده رو دست wow) که فاجعه بودن که هیلو اوضاع ازشون خیلی بهتره چون نه باگیه نه گیمپلی مشکل خاصی داره و مشکلات ریشه ای دیگه ای داره
    برا هیلو هم پشت پرده گویا سر ۳۴۳ خیلی شلوغتر از چیزی که فکر میکنیم
    علاوه بر پشتیبانی فصلی، بتل رویال،دی ال سی Endless،و طبق گفته جز کوردن یه هیلو در حد ODST در دست ساخت دارن

    بیشتر از همه منتظر اکسپنشن بازیم
    امیدوارم همین امسال دستمون برسه

    Moein MM2samanLone wolf‌‌Atomic SoldierRebel2292king nima shamsBahram
  • هیلو ، گاد اف واره مایکروسافته . پدر هیلو ، میشه بانجی . حالا پدر رفته . شاید پدر میتونست تغییری که gow نسبت به نسخه های قبل کرده رو در هیلو هم به وجود میاوورد . شاید مثلا یک هیلو mmo میساخت (که دنیاش کاملا پتانسلیش رو داشت ) . مایکرو خیلی راحت اپیک و بانجی رو واسه گیرز و هیلو از دست داد . گیرز که بعد از شاهکاره peaple can fly و نسخه ۴ و ۵ که دیگه گیرز نشد . هیلو ولی وضعیتش بهتره باز خدا رو شکر . (این نظر من بود به عنوان کسی که نسل هفت رو کلا با این ۲ عنوان گذروندم ) .
    بعد یه چیز دیگه اینکه بازی های انلاین مشابه حتی F2P زیاد شدن . کار سخت شده واسه همه ی بازی ساز ها

    Moein MM2ArnaldJin sakaiهمسایه ( فن بوی = پنچری )𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰Atomic SoldierP.morgan 𔓙کاپتان استخونیSkyrim : The Elder Scrolls VEren Yeagermore
  • mhmteam گفت:

    من نمیدونم چه گیری ای که دادین به هیلو!!
    فقط همه جوره میخواین بگین نمیدونم موفق نشد ، ضعیف ظاهر شد! 😂😂

    Moein MM2XERXESLone wolf‌‌همسایه ( فن بوی = پنچری )Haj_HosseinAtomic SoldierP.morgan 𔓙Rebel2292ReZantmore
  • Herfeiy گفت:

    کیفیت نداره. گیم پلی نداره . داستان نداره.
    در توانش نیست. این آیپی رو جمع کنید تا از ضرر جلوگیری شه
    مایکرو بازی ساز نیست قبول کنید بای.

    Moein MM2محمدHerfeiyامیر حسینLone wolfDARKSIREN‌‌همسایه ( فن بوی = پنچری )Haj_HosseinAtomic Soldiermore
  • بشخصه بزرگترین ایراد فصل دوم رو مدت زمان شیش ماهش میدونم. بقیه ایراداتش مثل کم بودن ۲ تا مپ یا حالت بتای فورج چیزایی نیستن که قابل چشم پوشی نباشن و برای فصل دوم اینجور مه دیدم مد های جدید و جذابی اضافه شدن و بازی بشدت سرگرم کنندست اما این سرگرم کننده بودن قطعا شیش ماه دوام نمیاره. اگر مدت زمانش سه یا چهار ماه بود و بتای فورج و کوآپ زودتر بدست پلیر ها میرسید خیلی اوضاع فرق می کرد و میشد فصل دوم رو قابل قبول دونست.

    Moein MM2Lone wolf‌‌همسایه ( فن بوی = پنچری )Atomic SoldierP.morgan 𔓙Rebel2292sorenaEspresso
  • خسته نباشین آقای رنجبر. بررسی خیلی موشکافانه و مفصلی بود. و البته حرف دل خیلیا.
    متاسفانه برنامه فصل دوم بازی هم فوقالعاده بده. اصلا وقتی شنیدم فصل دوم شیش ماهه، قلبم گرفت.
    من که دیگه بر نمی گردم سراغش، ولی امیدوارم دل سوسمار@ رو نشکنن و بازی رو زنده کنن.

    Moein MM2K1P.morgan 𔓙
  • ReZant گفت:

    مقاله‌ی جالبی بود که کمتر بهش پرداخته شده بود.
    این روند ۳۴۳ حتی توی تاریخ خود استودیو عجیبه. این استودیو توی سه ماه اول عرضه HALO 5 موفق شد که اگه نگیم بهترین، یکی از بهترین و شلوغ ترین ساپورت‌های تاریخ ویدئو گیم رو ارائه بده. حتی بعد از عرضه اینفینیت شاهد عرضه آپدیت‌های قابل قبولی برای MCC بودیم.
    به طور کلی مدیریت مت بوتی روی استودیوهای اکس باکس مشکل داره و امیدوارم مایکروسافت به فکر ایجاد تغییرات مدیریتی توی استودیوها باشه وگرنه اکثر بازی‌های استودیوهای اکس باکس موفق به برطرف کردن انتظازات نمیشن و با توجه به تعداد بالای کمپانی و استودیو تحت مالکیت مایکروسافت ممکنه تصمیماتی از بخش های بالای مایکروسافت در قبال اکس باکس اتخاذ بشه که به کل صنعت گیم آسیب بزنه

    Moein MM2امیر حسین
  • Truth گفت:

    من نخوندم چون بازی که میکردم اصلا ارتباط نگرفتم انگار بی روح بود منو ببخشید لطفا
    ولی گیمپلیش که خوبه سری که درد نمیکنه دستمال نمیبندن

    Moein MM2
چرا فصل اول Halo Infinite موفق ظاهر نشد؟ - گیمفا