۱۰ دلیل که Mass Effect 3 هنوز ارزش تجربه را دارد
تقریباً یک دهه از انتشار سومین نسخه اصلی سری Mass Effect میگذرد و به دلایل مختلف، این بازی کماکان ارزش تجربه را دارد.
عنوان Mass Effect 3 در زمان عرضه، یک بازی بحثبرانگیز بود و مطمئنا، انتقادات زیادی که دریافت کرد کاملا موجه بودند. با این حال، بازنگری ابزار قدرتمندی است و با نگاه به گذشته، نمیتوان انکار کرد که حتی با وجود مشکلات متعدد، Mass Effect 3 یک بازی ارزشمند است. یک دهه از زمانی که بایوور (BioWare) سهگانه دوستداشتنی فضایی خود را به پایان رساند میگذرد و بازی پایانی، هنوز هم غنی بهنظر میرسد. ما قصد داریم در این مقاله نگاهی به Mass Effect 3 بیندازیم و در مورد اینکه چرا این اثر هنوز ارزش بازی کردن را دارد صحبت کنیم. با گیمفا و ادامه این مطلب همراه باشید.
توجه: این مقاله دارای کمی اسپویل است، بنابراین اگر Mass Effect 3 را تجربه نکردهاید، از خواندن بخشهای –تعداد زیادی از خطوط داستانی به نتیجهگیری مطلوبی دست پیدا کردند– و –لحظات فراموشنشدنی– خودداری کنید. باقی موارد عاری از اسپویل خواهد بود.
مقدمه خارقالعاده
اگر از طرفداران Mass Effect بوده باشید، به احتمال زیاد از همان لحظات اولیه بازی Mass Effect 3، انتطارات زیادی از بازی داشتهاید. حتی اگر اینطور نبود، احتمالا هنوز هم مقدمه بینظیر این بازی را به یاد دارید. افتتاحیهای باورنکردنی که راه را برای تعریف کردن بقیه داستان به خوبی باز میکند. در همان ابتدای داستان، Reaperها به زمین حمله میکنند و کهکشان بلافاصله در همه جبههها مورد حمله این دشمن قدیمی و وحشتناک قرار میگیرد که ما در دو بازی گذشته برای مبارزه با آنها آماده میشدیم. این یک شروع قوی، بینظیر و دراماتیک بود که فورا شما را جذب بازی میکرد. بدون شک Mass Effect 3 یکی از بهترین پرولوگهای تاریخ صنعت گیم را دارد.
شخصیتهای عالی
بزرگترین نقطه قوت Mass Effect و یا حداقل یکی از بزرگترین نقاط قوت آن، شخصیتهای عالی بوده است. به هر حال، بخشی از دلایل ناامیدی طرفداران از Andromeda، جذاب و گیرا نبودن شخصیتپردازی کاراکترها بود. خوشبختانه، Mass Effect 3 حتی به مقدار کوچکی چنین مشکلی نداشت. با حضور شخصیتهایی مثل Mordin، Liara، Tali، Garrus، Legion و بسیاری دیگر، سازندگان محبوبترین شخصیتهای دو بازی قبلی را بازگرداندند. این جذابیت حتی شامل شخصیتهای فرعی داستان هم میشد و سازندگان در کنار شخصیتهای اصلی، به آنها توجه زیادی کردند.
با همه این تفاسیر، مطمئنا کیفیت شخصیتپردازی همه شخصیتهای بازی در یک سطح نبودند؛ به عنوان مثال، James Vega شخصیتی نسبتا فراموششدنی است.
شخصیت THE ILLUSIVE MAN
یکی از شخصیتهای تاثیرگذار و مهم Mass Effect 3 که شایسته تمجید ویژه است، The Illusive Man نام دارد. او برای اولین بار در Mass Effect 2 معرفی شد و با حضور بینظیر و جذاب خود، فورا تاثیر عظیمی روی همه گذاشت. Mass Effect 3 بازگشت او را بهعنوان یک تهدید بسیار مهمتر و جدیتر ارائه داده و او را به یکی از آنتاگونیستهای اصلی داستان تبدیل کرد. اگر Mass Effect 3 را تجربه کرده باشید، متوجه میشوید که این شخصیت منفی چه دردسرهایی را برای گروه Normandy ایجاد کرد. هیچ چیز به اندازه یک شرور قوی با قدرتهای مغناطیسی وجود ندارد، درست نمیگویم؟
تعداد زیادی از خطوط داستانی به نتیجهگیری مطلوبی دست پیدا کردند
همه ما میدانیم که بازی Mass Effect 3 خیلی از اوقات با نتیجهگیریهای رضایت بخشی همراه نبود. اگرچه پایانبندی بازی یکی از مشکلات اصلی بود، اما نتیجهگیری نهایی را به چندین قوس روایی و مهم در بقیه قسمتهای بازی چسباند. به Genophage فکر کنید، به درگیری بین Kroganها و Turianها و اینکه چگونه همه آنها در انتهای بازی حل میشوند. به Quarians و The Geth و جنگ بیپایان آنها فکر کنید و اینکه چگونه آن داستان خاص به شکل مناسبی به پایان میرسد. به این فکر کنید که این قوسهای داستانی بازی چقدر مهم هستند.
بازی Mass Effect 3 سهگانه را از جنبههای مختلف و زیادی به شکل رضایتبخشی به پایان نمیرساند، اما پیچشهای رواییای که زمان خود به آنها اختصاص میدهد، به بهترین شکل ممکن به پایان میرسند.
لحظات فراموشنشدنی
بازی Mass Effect 3 از ابتدا تا انتها یک بازی پر حادثه است. اتفاقات زیادی رخ میدهند و پیچشهای روایی و همه چیزهای مهمی که در جریان هستند، بسیار به روایت بازی کمک میکنند. بسیاری از آن صحنهها و لحظات هنوز کاملا فراموش نشدند و در یاد بازیکنان هستند. مبارزهی Kai Leng و Thane که در Citadel اتفاق افتاد، زمانی که Shepherd تلاش میکند تا درباره ناوگان Quarians و The Geth صحبت کند، زمانی که Mordin خود را قربانی میکند تا در نهایت کار Genophage را یکسره کند و البته، همه این صحنهها بسته به انتخابهای قبلی بازیکن میتوانند متفاوت باشند.
در هر صورت، Mass Effect 3 مملو از لحظات به یادماندنی و بیشمار برای طرفداران این سری است. یک داستان حماسی که لحظه به لحظهی آن مو به تنتان سیخ میکند.
مبارزات سخت و چالشی
هر بازی Mass Effect نسبت به نسخهی قبلی خود، در بخش مبارزات پیشرفتهای قابل توجهی داشته است. به عنوان مثال، زمانی که سری از سبک کاورگیری الهام گرفته شده از Gears of War استفاده میکند، مبارزات Mass Effect 3 به درخشندگی مطلق میرسند. سیستم مبارزه در این بازی عالی است. اسلحههای زیادی وجود دارد که تفاوت معناداری با یکدیگر داشته و شلیک کردن همهی آنها احساس خوبی به بازیکن منتقل میکند.
استفاده از قدرتها، تواناییها و ترکیب آنها با مکانیزم تیراندازی بسیار سرگرمکننده است. تنوع دشمنان بسیار زیاد است و با انواع مختلفی از دشمنان که چالشهای منحصربهفردی ایجاد میکنند، روبرو میشوید و آنها شما مجبور به تغییر استراژی میکنند. بدون شک، مبارزات در Mass Effect 3 بهتر از تمام نسخههای قبلی است.
بستههای الحاقی ارزشمند
شرکت بایوور چند DLC باکیفیت را در طول سالیان مختلف برای بازیهای Mass Effect منتشر کرد. در حالی که Mass Effect 2 Lair of the Shadow Broker هنوز هم به عنوان بهترین DLC این سری یاد میشود، Mass Effect 3 پس از عرضه نیز پشتیبانی قابلتوجهی دریافت کرد. بسته الحاقی Omega یک سفر خوب برای بازگشت به ایستگاه فضایی سری بود که با بازگشت Aria T’Loak همراه شد. بسته الحاقی From Ashes یک اپیزود کوچک و سرگرمکننده بود که Javik را به عنوان همرزم به بازی اضافه کرد (اگرچه در آن زمان، کمی مضحک بود که یکی از اعصای Prothean به DLC تنزل داده شود).
سپس بسته الحاقی Leviatha منتشر شد، یک محصول باورنکردنی که به اعماق ریشههای The Reapers میپرداخت. در نهایت، Citadel وجود داشت که حتی میتواند برای عنوان بهترین بسته الحاقی سری، با Lair of the Shadow Broker رقابت کند. البته بهروزرسانی رایگان Extended Cut نیز پیشرفتهای قابلتوجهی در پایان بازی ایجاد کرد. در مجموع، تا آنجا که به پشتیبانی پس از عرضه مربوط میشود، بایوور در این زمینه بد عمل نکرد.
موسیقی گوشنواز
موسیقی بخش مهمی از نقاط قوت Mass Effect است که اغلب نادیده گرفته میشود. مطمئنا موسیقی متن سری به طور کلی مورد تحسین قرار گرفته است، اما معمولا تحت الشعاع تمجیدهای طرفداران از داستان، شخصیتها، گیم پلی مبتنی بر انتخاب و موارد دیگر قرار میگیرد؛ پس بیایید لحظهای وقت بگذاریم و از خوب بودن موسیقی متن Mass Effect 3 قدردانی کنیم. از لحظات غمگین بازی گرفته تا سکانسهای انفجار و پر از جنبوجوش، موسیقی بازی همیشه در بهترین کیفیت قرار دارد و نتهای مناسب را در زمانهای مناسبتر پخش میکند.
گرافیک بازی هنوز هم خوب است
تقریبا یک دهه از انتشار بازی Mass Effect 3 میگذرد، بنابراین بدیهی است که این اثر با جلوههای بصری خود شما را شگفتزده نخواهد کرد. با این حال، این جلوههای بصری هنوز هم چشمنواز و مدرن هستند. بیشتر نقاط بازی هنوز هم عالی به نظر میرسند و این مسئله کمک میکند که طراحی هنری قوی سری در اینجا نیز به طور کامل خودنمایی کند. حتی اگر به عقب برگردید و نسخه اصلی را بازی کنید، باز هم احتمالا متوجه گرافیک عالی آن در زمان خود میشوید. البته تجربه دوبارهی بازی از طریق نسخهی ریمستر گزینه بهتری است که ما را به نقطه قوت پایانی و دلیل اصلی تجربهی مجدد Mass Effect 3 میرساند.
ریمستر The Legendary Edition مثالزدنی است
بهترین چیز در مورد تجربهی مجدد Mass Effect 3 این است که یک راه آسان برای انجام آن به لطف Mass Effect: Legendary Edition وجود دارد. به دلیل کیفیت بالا و تکسچرهای بهبود یافته، طبیعی است که تجربهی Mass Effect 3 لذت بخشتر میشود. میتوان گفت که بازی Mass Effect 3 به اندازه بازی اول مورد تجربه مجدد قرار نگرفته است؛ با این وجود بازی عالی به نظر میرسد، به خوبی اجرا میشود و با وجود اینکه فاقد حالت چند نفره است، تمام بستههای الحاقی بازی را در یک تجربه واحد بستهبندی و ارائه میکند.
در همین حال، با برخی از ترفندها و تغییرات منظم در گیمپلی، تجربه را نیز به صورت خفیف اما قابل توجهی بهبود میبخشد. این بسته هماکنون از طریق سرویس گیم پس قابل دسترسی است.
منبع: Gamingbolt
نظر شما بابت سومین نسخهی Mass Effect چیست؟ آیا آن را تجربه کردهاید؟ چه خاطرهی جذابی از بازی کردن این عنوان به یاد دارید؟ نظرات خود را حتما در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
ladybug بهتره
من همین سال پیش که ریمستر اومد هر۳ نسخه رو باز رفتم.مس افکت جزو برترین فرانچایزهای تاریخه گیمه و قطعا هنوزم کاملا هر۳ نسخه ارزش بازی کردن دارن.بخاطر ابهت ریپرام که شده باید تجربش کرد🤣
بازی فوق العاده زیبا
ارزش تکرار زیادی داره
فقط ایا حالت افلاین میشه اونقدر پوینت بدست اورد که پایان اصلی رو گرفت؟
اون زمان که من بازی کردم نمیشد
آره میشه.همین پارسال رو ps4 تموم کردم و تونستم همه ی پوینت ها رو بگیرم.
مهم ترین دلیلی که باعث میشه نتونیم بازی های قدیمی رو تحمل کنیم گرافیکه
مس افکت ۳ هنوز گرافیکش خیلی خوبه و گیم پلی بسیار عالی هم داره
و قدیمی نشده
بازی کنید پشیمون نمی شید
ریمسترش عالی بود. هرکس تجربه نکرده پیشنهاد میکنم که از دستش نده. بازی باکیفیت و خاطره انگیز
سه گانه مس افکت تکرار نشدنیه
فکر نکنم بشه دوباره همچین داستانی به همراه گیمپلی و شخصیت های فرانوش نشدنی ساخته بشه…حتی خود بایور هم نمیتونه دیگه
هر بار هم بازیش کنی تازه است و نیازی به دلیل نداره
تنها دلیلی که بخاطرش از این سهگانه منع شدم:
“حساسیت موس در کمترین حالت باز هم زیاد است”
گند زد به ذوقم
دسته سی تومنی بگیر بزن بره دیگه pcگیمر ایرانی یک پا اقتصاد مقاومتی محسوب میشه با سیستم ذغالی god4 رو میره بعد میگی بخاطر حساسیت زیاد نمیرمxd.
داداش نمیشه اذیت میکنه
اصلا اذیت نمیکنه تو نسخه LE دستکم
اونی که میگه مس افکت ۳ سطح سری رو پایین میاره رو درک نمیکنم اصلا
آره مشکلات رایتینگ کم نداشت اندینگ هم افتضاح بود ولی در نهایت گیم فوق العاده ایه
مس افکت ۳ دقیقا Journey better than destination ه. اندینگ خوبی نداره ولی مسیری که طی میکنی و کرکترهایی که میبینی و باهاشون صمیمی میشی و تصمیماتی که میگیری از هزارتا بازی دیگه ارزشمند ترن
دقیقا
مراحل tuchanka و rannoch راحت جز تاپ فایو سری ان.کامبتش فوق العادست و دی ال سی هاشم عالین
چیزی که باعث میشه فشار بخورم اینه که بایوور به بهترین روش ممکن اندینگ مس افکت ۲ رو پیاده کرد بعد بازی بعدش دقیقا برعکس قبلیه رو انجام داد!
همین الان خبر اومد شیائومی میخواد وارد صنعت گیم شه و دسته بازیش رو هم رونمایی کرده و گفته قصد داره در آینده نزدیک وارد این حوزه شه بدبخت شدیم کنسول شیائومی با قیمت ۲۰۰ دلار !!
از رقیب تو صنعت گیم نترس همین شیاعومی کلی گوشی با کیفیت با قیمت به صرفه داده.الان من گوشی گیمینگش رو میخوام بخرم هم ضاهر خیلی خوبی داره هم قابلیت های زیاد.برخلاف سونی و مایکرو خیلی جا برای ضرر ندارد سونی کلی استودیو طی چند دهه ساخته xboxهم پشتوانه ویندوز رو داره این وسط شیاعومی هست که سر جمع ۵۰میلیارد دلار میارزه و تو صنعتی داره میاد که گوگل هم توش شکست خورده شاید تو حوضه بازی های موبایلی باشه.
شرکت شیایومی در سال دارای ۵۷ ملیارد دلار درآمد هست که ۳۷ ملیارد اون سود خالصه و اخیرن توانسته به ارزش ۳۰۰ ملیارد دلار برسه نه ۵۰ ملیارد دلار
منظورم شاید آخرین شایعات مربوط به خرید یوبیسافت توسط ایشون باشه !!!
نگران نباش
دیگه واردشدن به این صنعت خیلی سخت شده ….باید سرویسی درست کنی که از گیم پس بهتر باشه که طرفدار جلب کنی که پول خیلی زیادی میخواد با یک پشتیوانه قوی ……یا باید اینقدر بازیات با کیفیت باشه که بتونی سونی رو شکست بدی که غیرممکن بنظر میاد تنها شرکتی مثل راکستار بازیاش یک پله بالاتر هستش از پلی استیشن استدیو و گرنه هیچ شرکت دیگه ای حتی نزدیک به سانتا و ناتی داگ سونی نمیرسه این رو داره ایکس باکس فن میگه ….که واقعا سخته یک تازه کار بیاد و بخواد طرفدار جلب کنه اون وقتی ایکس باکس داره پشت سر هم از اشتباه های نسل پیشش درس میگیره و داره پیشرفت میکنه اگه یک برند میبود شاید ورود تازه کارها بیشتر دیده میشد ولی الان دوتا برند موفق هستن تو این صنعت
درست میگویی اما اون موقع درباره ورود شیائومی به تکنولوژی هم همین رو میگفتن اما دیدیم چی شد .
شیایومی یک شرکت بسیار زرنگ مثلاً برمیداره یوبیسافت یا راکستار رو می خره که زورشم میرسه پولشو داره بعد میگه قیمت بازی ۵۰ دلار کنسول هم ۳۰۰ دلار به خدا که این کار کنه قشنگ وارد میشه اونم به خوبه یک جی تی ای رو بگیره دستش عملاً برندس از نظرم
فقط امیدوارم کمپانی ها و استودیوهای خوبو نخره ، مثل یوبی خاطره انگیز و راکستار عشق
مس افکت ۳ حتی میتونست از اینی که هست،فوق العاده تر بشه و بهترین پایان رو برای داستان ارائه بده،اما فدا کردن Role Playing برای گیم پلی کار رو خراب کرد
البته بازی اصلا بد نیست که هیچی،فوق العاده هم هست.هنوز هم پر از شخصیت های محشر،موسیقی و گرافیک خوب،سکانس هم فراموش نشدنی و مهم تر از همه،گیم پلیش هست که پیشرفت زیادی نسبت به نسخه های قبل داشت و عملا یه گیرز آف وار برای خودش بود،اما همین کار رو خراب کرد
به جای اینکه مثل قسمت دوم،روی همه نکات متمرکز بشه و به یه اندازه روی هرکدومشون کار کنه،گیم پلی رو متمرکز قرار داد و داستان و Role Playing و کوئست ها به حاشیه رفت
مثلا اشتباه دئوس اکس هیومن رولشن رو انجام داد : کل انتخاب ها و تصمیم هایی که بازیکن ها گرفتن رو ایگنور کن و فقط سه تا تصمیم جدید بده برای پایان داستان.یعنی کلا به شعور بازیکن توهین میکنه (((:
هر چقدر هم فچ کوئست ها توی قسمت دوم بهتر شدن،تو قسمت سوم دوباره به بدی قبلا شدن (((: برو با فلانی حرف بزن،فلانی اون آیتم رو داره برو ازش بگیر و….
داستان هم البته تو سطح خوبیه ولی پلات هول های بزرگی که داره،باعث میشه که زیاد به دل نشینه
کلا بگم،مس افکت ۳ یه بازی محشره و اگه این ایرادات و یه سری ایرادات کوچیک رو رفع میکرد مثل قسمت دوم شاهکار میشد،اما نشد که نشد
با این حال،هر جوری که شده،این سگانه شاهکار رو تجربه کنید حتما،از اون دسته بازی هایی هستن که هر گیمری باید قبل مرگ پلی بده (:
ممنون بابت مقاله
ساید کوئستاش که بهترین سری ان،رول پلینگ هم داره فقط مشکلش اینه انتخاب دیالوگ رو محدود کردن
🤗گیم فا که ده دلیل میاره برا انجام مس افکت ۳
منی که همچنان مس افکت ۱ رو بازی میکنم. 👀
مس افکت یک بهترین نسخه بازیه، داستان و فضاسازیش بینظیره، درسته آخر بازی از ماکو زده میشی اوایل لذت خاصی داره، گلکس مپ یه حس فضانوردی خاصی میده، در واقع ME1 اولین ناساپانک واقعیه حیف که نسخههای بعدی این خاصیت رو از دست دادن
عکس لحظات فراموش نشدنی به نظرم برای dead space هست ، اشتباه گذاشتید
یکی از آرمورای بازی اینه
دقت کنی رو سینش آرم n7 هست
اشتباه همینه دیگه بزن تو گوگل میاد armor n7 dead space هست ، من دو بار سری deadspace رو تموم کردم، انحنا جلوی لباس مختص dead space هست
لباس مشترک داشتن توی بازی همدیگه.
بخاطر موردین هم که شده باید بازی کرد
رسما این نسخش گیرزه
اره Mass Effect Legendary Edition ریمستر هر سه نسخه اس، که نسخه اول بشدت بهبود یافته و نسخه های دو و سه هم عالی هستن، ۴کا و ۶۰ فریم رو کنسول های جدید اجرا میشن، از طریق گیم پس یا ea access یا پرداخت ۶۰دلار. یه ea access بگیر.
دیدم اسپویل نوشته کلا passزدم🤣البته وقتی فهمیدم داره خواستم حذف کنم ولی نرفت جز پیام هام که پاک کنم.
از نسخه اول شروع کنین و از گرافیک تاریخ گذشته هم نترسین، و به خودتون یه لطف کنین نه اسپویل کنین برای خودتون نه save scam لحظات مهم رو وگرنه بازی لذتش رو از دست میده، کل عظمت مس افکت به عواقب تصمیمات تو بازی هست
همه ما میدانیم که بازی Mass Effect 3 خیلی از اوقات با نتیجهگیریهای رضایت بخشی همراه نبود. اگرچه پایانبندی بازی یکی از مشکلات اصلی بود…. {عجب}
+ همه یا بهتره بگیم شما اگر می دونستید ems یعنی Effective Military Strength چیه و بالای ۴۰۰۰ تا می رسید قطعا با پایان مطلوب روبرو میشدید. (یوتیوب هست shepard alive ME3 +4000 EMS ENDING)
++ البته باید حق هم داد اون زمان راستش کسی اصلا نمی دونست ems چیه … بیشتر امتیازاش هم باید از مولتی مس افکت ۳ بدست میومد برای همین اکثرا با پایان بد و غم انگیز روبرو شدن ولی خوب کسی که مقاله میره باید بدونه این موارد رو.