مهمترین استودیوهای تعطیل شده در صنعت گیم
در این مقاله قصد داریم مهمترین استودیوهای تعطیل شده در صنعت گیم را نام ببریم و دلیل تعطیلی آنها را توضیح دهیم.
هیچ شرکتی برای همیشه ماندگار نیست. در طول تاریخ، استودیوهای بازیسازی زیادی به بنبست خوردند و برای همیشه تعطیل شدند. این تعطیلیها معمولا بهخاطر مشکلات مالی صورت میگیرد و در اکثر اوقات برای استودیوهای زیرمجموعه کمپانیهای بزرگتر اتفاق میافتد. متاسفانه بعد از تعطیل شدن یک شرکت، استعدادهای زیادی درون آن تیم با مشکلات کاری مواجه میشوند. برخی از آنها به کل بازیسازی را ترک میکنند و برخی دیگر وارد استودیوهای کوچکتر میشوند. با این حال، در بین قبرستان استودیوها، نام چندین سازندهی بزرگ میدرخشد که تعطیلی آنها گیمرهای زیادی را متاسف کرد.
Lionhead Studios
شرکت لاینهد (Lionhead Studios Limited) یک توسعهدهنده بازی بریتانیایی بود که در ژوئیه ۱۹۹۷ توسط پیتر مولینو (Peter Molyneux)، مارک وبلی (Mark Webley)، تیم رنس (Tim Rance) و استیو جکسون (Steve Jackson) تاسیس شد. این شرکت بیشتر برای ساخت سری Black & White و Fable شناخته میشود. لاینهد به عنوان یک توسعهدهنده مستقل، کارش را به دنبال جدایی از Bullfrog Productions که توسط مولینو تاسیس شده بود، شروع کرد. اولین بازی لاینهد، اثری بهنام Black & White بود، یک بازی استراتژی که در آن زمان طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرد. بازی Black & White در سال ۲۰۰۱ توسط الکترونیک آرتس (Electronic Arts) منتشر شد.
استودیوی لاینهد توسط همستر وبلی نامگذاری شده است که مدت کوتاهی پس از نامگذاری استودیو، از دنیا رفت. در نتیجه این اتفاق، استودیو برای مدت کوتاهی به Redeye تغییر نام داد. این شرکت بعد از خریداری شدن توسط مایکروسافت، سری محبوب و فوقالعاده Fable را خلق کرد که تا سالها یکی از عناوین سیستمسلر کنسولهای ایکس باکس بود. اوضاع از وقتی خراب شد که این شرکت وظیفه ساخت بازی آنلاین Fable Legends را برعهده گرفت. در ۷ مارس ۲۰۱۶، مایکروسافت لغو Fable Legends و بسته شدن لاینهد را اعلام کرد.
این تعطیلی برای برخی از کارکنان شوکهکننده بود، چرا که آنها به نگرانی مایکروسافت مشکوک بودند، اما فکر نمیکردند که لاینهد تعطیل شود. در ابتدا تصور کارمندان این بود که پیشرویهای Fable Legends برای Fable IV استفاده خواهد شد. برخی از کارکنان تصمیمات بد و سوء مدیریت را اصلیترین دلیل تعطیلی لاینهد میدانند. این بازی قرار بود در تابستان ۲۰۱۵ و پس از انتشار ویندوز ۱۰ منتشر شود و برخی گفتند لاینهد نتوانسته به اهداف خود برسد. برای رعایت قانون استخدام بریتانیا، سرورهای Fable Legends تا اواسط آوریل خاموش نشدند تا مشتریان بتوانند پول خود را پس بگیرند. یک تیم کوچک وجود داشت که این فرآیند را انجام داد، اما برای دیگران، ادامه کار در لاینهد اختیاری بود.
در ابتدا مایکروسافت قصد تعطیلی لاینهد را نداشت و میخواست پروژهی دیگری را به آن محول کند و حتی تلاشی برای نجات پروژهای با نام Phoenix انجام شد. این امر مستلزم توسعه آن با یک استودیوی جدید تحت مجوز مایکروسافت بود که از این ایده حمایت کند. به دلیل کمبود زمان و این واقعیت که بسیاری از کارمندان لاینهد مشاغل جدیدی پیدا کرده بودند، ایده مربوطه شکست خورد. در ۲۹ آوریل ۲۰۱۶، لاینهد به طور رسمی بسته شد. یکی از توسعه دهندگان این شرکت، چارلتون ادواردز (Charlton Edward) که روی Black & White کار کرده بود، حول این موضوع گفت که نوعی قمار وجود داشت و او بهترین گزینه را انتخاب کرد (کنایه به اینکه آینده بهتری برای شغل خود انتخاب کرد).
سازندگان فعلی و سابق لاینهد به استودیوهای جدیدی منتقل شدند. در ۲۶ جولای، وبلی استودیو تو پوینت (Two Point Studios) را تاسیس و برخی دیگر از اضای لاینهد را جذب این استودیو کرد.
Looking Glass Studios
شرکت لوکینگ گلس (Looking Glass Studios) یک سازنده بازیهای ویدیویی آمریکایی مستقر در کمبریج بود. این شرکت توسط پائول نوراث (Paul Neurath) و ند لرنر (Ned Lerner) با نام Blue Sky Productions در سال ۱۹۹۰ تاسیس شد و در سال ۱۹۹۲ با Lerner’s Lerner Research ادغام شده و به LookingGlass Technologies تغییر نام داد. بین سالهای ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹، این شرکت بخشی از AverStar بود و نام آن به استودیو لوکینگ گلس تغییر یافت. به دنبال مشکلات مالی در شرکت، استودیو در مه ۲۰۰۰ تعطیل شد. تولیدات قابل توجه لوکینگ گلس، شامل سری Ultima Underworld، System Shock و Thief بود.
این استودیو بازیسازان بزرگی را تحویل صنعت گیم داده است. از وارن اسپکتور (Warren Spector)، خالق سری DeusEx، تا هاروی اسمیث (Harvey Smith)، خالق Dishonored، و کن لوین (Ken Levine)، مردی که سری محبوب Bioshock را خلق کرد، همگی در این استودیو پرورش یافتهاند. در سال ۲۰۰۰، زیانهای مالی عمده و کمبود بودجه خارجی باعث شد که این شرکت نتواند به فعالیت خود ادامه دهد. به طور خاص، تمام معاملات با سونی و ایدوس اینتراکتیو (Eidos Interactive) از هم پاشید و بازی جاسوسی Deep Cover (که قرار بود توسط Irrational Games توسعه یافته و از سوی مایکروسافت منتشر شود) لغو شد.
شکست تجاری ناشی از Flight Combat و Flight Unlimited III، در میان بسیاری از عوامل موثر دیگر، استودیو را آزار میداد. در روز چهارشنبه، ۲۴ می ۲۰۰۰، نورات برای تشکیل یک جلسه، همه کارکنان را فرا خواند. در جلسه مذکور، نوراث اعلام کرد که لوکینگ گلس در حال تعطیل شدن است و همه کارمندان در اواخر همان روز شرکت را ترک کردند. استیو پیرسال (Steve Pearsall)، سرپرست پروژه Thief، بسته شدن را در همان روز به صورت عمومی تایید کرد. این پایان کار استودیوی مذکور پس از چیزی حدود یک دهه فعالیت بود.
Acclaim Entertainment
اکلِیم اینترتینمنت (Acclaim Entertainment) یک ناشر آمریکایی بازیهای ویدیویی بود که در نیویورک استقرار داشت. این شرکت که در ابتدا توسط گرگ فیشباخ (Greg Fischbach)، رابرت هولمز (Robert Holmes) و جیم اسکوروپوسکی (Jim Scoroposki) در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد، یک تیم توسعه را از طریق خریدهای متوالی در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ گردآوری کرد. این شرکت در آن زمان، یکی از سرمایهدارترین و بزرگترین ناشرهای صنعت گیم بود، اما مشکلات مالی و ورشکستگی گریبانگیر مدیران اکلیم شد.
اکلیم در سال ۲۰۰۴ دچار مشکلات مالی شد که دلیل آن، فروش ضعیف بازیهای جدید بود. این مهم منجر به بسته شدن استودیوهای Acclaim Cheltenham و Acclaim Studios Manchester در انگلستان و تشکیل پرونده برای حمایت از ورشکستگی فصل ۱۱ شد. در نتیجهی این اتفاق، بسیاری از کارمندان حقوق نگرفتند. از جمله عناوین در دست توسعه در استودیوهای تعطیل شده بریتانیایی میتوان به Emergency Mayhem ،ATV Quad Power Racing 3 ،The Last Job و Kung Faux اشاره کرد.
هنگامی که قرارداد اکلیم با GMAC Commercial Finance، وام دهنده اصلی آنها، منقضی شد، این شرکت تمام شعبههای خود را در ۲۷ آگوست تعطیل کرد و استودیوهای آستین و نیویورک شاهد جدا شدن همه کارکنان خود بودند. قبل از تعطیلی نهایی، اکلیم در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۰۴، ۵۸۵ کارمند را در سراسر جهان استخدام کرد. اکلیم در ۳۰ آگوست اعلام کرد که آنها در شرف ورشکستگی هستند و در دادگاه ورشکستگی ایالات متحده در نیویورک ثبت نام کردند.
شکایتی در سپتامبر ۲۰۰۵ در همان دادگاه ثبت شد که بنیانگذاران را مسئول مشکلات مالی میدانست. ضررهای اکلیم کمی قبل از اعلام ورشکستگی، چیزی حدود ۱۵۰ میلیون دلار قلمداد شد که رقم ترسناکی به نظر میرسد. در آگوست ۲۰۰۵، هاوارد مارکس (Howard Marks)، مدیر سابق اکتیویژن (Activision)، نام تجاری “Acclaim” را به قیمت ۱۰۰۰۰۰ دلار خریداری کرد.
در آغاز سال ۲۰۰۶، مارکس شرکت جدیدی به نام اکلیم گیمز (Acclaim Games) را تاسیس کرد. طبق فهرست مشاغل، این شرکت به دنبال نوجوانان بازیساز در ایالات متحده و بریتانیا بود. با این حال، احیای اکلیم به دلیل مشکلات پرداختی برای بازیهای آنلاین به خوبی پیش نرفت و خیلی زود، دوباره به فراموشی سپرده شد.
Japan Studio
شرکت ژاپن استودیو (Japan Studio) یک سازنده بازیهای ویدیویی در ژاپن بود که در توکیو استقرار داشت. این استودیو یک شرکت فرستپارتی برای سونی اینتراکتیو اینترتینمنت (Sony Interactive Entertainment) به حساب میآمد که بیشتر برای عناوین Ape Escape ،LocoRoco ،Patapon ،Gravity Rush و Astro’s Playroom شناخته میشد. در آوریل ۲۰۲۱، ژاپن استودیو به شکل دیگری سازماندهی و با دیگر استودیوهای SIE ادغام شد. شاید یکی از غمانگیزترین و تلخترین تعطیلیهای این لیست، مربوط به همین شرکت ژاپنی و ریشهدار باشد.
شرکت مربوطه، علاوه بر اینکه بازیهای مستقل زیادی را تحت برند خود توسعه میداد، در ساخت بازیهای بزرگ زیادی چون Bloodborne و Shadow of the Colossus نیز سهیم بود. جدای از اینها، بازیسازان بزرگ و مطرحی در این شرکت فعالیت داشتند که اکثر آنها قبل از تعطیلی رسمی این استودیو، از آن جدا شدند. در اواخر سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱، چندین کارمند برجسته ژاپن استودیو اعلام کردند که شرکت را ترک میکنند. طبق منابع متعددی که با VGC صحبت کردند، سونی بیشتر قراردادهای اعضای تیم اسوبی (Team Asobi) را تمدید نمیکرد، زیرا ژاپن استودیو به اندازه کافی برای ادامه توسعه بازیهای بزرگ و مستقل، سودآور نبود.
در بیانیهای، سونی اعلام کرد که از اول آوریل ۲۰۲۱، ژاپن استودیو دوباره در بخش تیم اسوبی متمرکز خواهد شد تا روی گسترش عناوین Astro تمرکز کند. اندکی پس از ۱ آوریل ۲۰۲۱، چند نفر دیگر از کارکنان استودیو ژاپن، خروج خود را اعلام کردند. تیم اسوبی در ژوئن ۲۰۲۱ به استودیوی اختصاصی پلیاستیشن تبدیل شد و نام ژاپن استودیو برای همیشه به تاریخ پیوست.
Radical Entertainment
استودیوی کانادایی رادیکال اینترتینمنت (Radical Entertainment) که در ونکوور مستقر بود، بیشتر به خاطر توسعه بازیهای The Simpsons: Hit & Run ،Prototype 2 ،Prototype و همچنین آثاری در فرنچایز Crash Bandicoot به محبوبیت رسید. این استودیو در سال ۲۰۰۵ توسط ویوندی گیمز (Vivendi Games) خریداری و در سال ۲۰۰۸ به اکتیویژن منتقل شد.
رادیکال اینترتینمنت در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ مجبور به اخراج برخی از کارمندان خود شد که در نهایت این استودیو را به سمت تبدیل شدن به یک تیم پشتیبانی سوق داد. در فوریه ۲۰۱۰، اکتیویژن حدود ۲۰۰ توسعه دهنده را از استودیوهای خود اخراج کرد، از جمله تقریبا ۹۰ نفر در رادیکال اینترتینمنت که معادل نیمی از نیروی کار استودیو در آن زمان بود. بازی Prototype 2 در آوریل ۲۰۱۲ منتشر شد که تاثیر مهمی در آیندهی شرکت رادیکال داشت. در ایالات متحده، این بازی پرفروشترین اثر ماه انتشار خود بود. با این حال، اکتیویژن این بازی را یک شکست تجاری در نظر گرفت.
در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲، اعلام شد که کاهش قابل توجه در کارکنان رادیکال اینترتینمنت، باعث میشود که این تیم توسعه بازیهای خود را متوقف و فقط از دیگر استودیوهای اکتیویژن پشتیبانی کند. در حالی که برخی گزارشها از مدیر ارشد سابق رادیکال انترتینمنت، نشان میدهد که استودیو در همان زمان بسته شده بود، اکتیویژن اظهار داشت که با وجود کاهش تعداد کارکنان، استودیو به کار خود ادامه خواهد داد. اکتیویژن و رادیکال اینترتینمنت، این بیانیه را در سپتامبر همان سال تکرار کردند. پورت رایانههای شخصی برای بازی Prototype 2 نیز در جولای ۲۰۱۲ منتشر شد.
در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۳، شرکت رادیکال اینترتینمنت به دلیل عدم انطباق با بخش ۲۱۲ قانون شرکتهای تجاری کانادا، توسط دولت کانادا منحل شد. آخرین نقش این تیم به عنوان یک استودیوی پشتیبانی، برای بازی Destiny بود که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. هنگامی که مایکروسافت شرکت اکتیویژن را خریداری کرد، نام رادیکال اینترتینمنت در میان استودیوهای تحت مالکیت مایکروسافت دیده میشد. همین اتفاق باعث شد که خیلیها به بازگشت این استودیو امید داشته باشند.
Visceral Games
ویسرال گیمز (Visceral Games) یک استودیوی آمریکایی فعال در صنعت بازیسازی بود که تحت مالکیت شرکت الکترونیک آرتس قرار داشت. این استودیو بیش از هر چیز، به دلیل تولید مجموعه بازیهای ترس و بقا Dead Space شناخته میشود. در اوایل سال ۲۰۱۳، دیزنی شرکت لوکاس فیلم را خریداری کرد و استودیوی بازیسازی لوکاس آرتس (LucasArts) تعطیل شد. EA به سرعت قراردادی را برای کمک به توسعه بازی جنگ ستارگان از طریق سه استودیو خود از جمله ویسرال گیمز، طرحریزی کرد.
ایمی هنیگ (Amy Hennig)، نویسنده سه بازی اول Uncharted از ناتی داگ، برای کمک به نوشتن داستان بازی به ویسرال گیمز آورده شد. نام این پروژه بعدها تغییر کرد و الکترونیک آرتس نام آن را به Ragtag تغییر داد.
الکترونیک آرتس تصمیم گرفت که ویسرال را در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۷ تعطیل کند. بسته شدن ویسرال گیمز به عنوان نشانهای از کاهش علاقه ناشران به ساخت بازیهای تک نفره قلمداد شد. با توجه به این نگرانیها، اندرو ویلسون (Andrew Wilson)، مدیرعامل الکترونیک آرتس، اظهار داشت که دلیل بسته شدن ویسرال این نبود، بلکه دلیل آن بازخورد بازیکنان و دنبال کردن روندهای بازار بود.
این شرکت احساس کرد که طراحی فعلی Ragtag با سیاستهای ناشر مطابقت ندارد و بسته شدن ویسرال و واگذاری مجدد آن به یک استودیو دیگر، امری لازم بود. Project Ragtag به همراه ویسرال گیمز دفن شد، اما مدتی پیش ایمی هنیگ اعلام کرد که قصد دارد از طریق استودیوی Skydance، این پروژه را بازگرداند.
نظر شما در مورد استودیوهای تعطیل شده چیست؟ آیا شرکت تعطیل شده دیگری در ذهنتان است؟
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
واقعا استدیو رادیکال خیلی آثار نوستالژی و جالبی می ساخت که متاسفانه به این روز افتاد. Prototype برای خودش یه بازی ناب با کلی ایده خفن و پتانسیل بالا بود.
سلام
ما هم باور کردیم دختری😹😹😹
دلیلی نداره که ثابت کنم. من کاربر قدیمی سایت هستم فقط زیاد کامنت نمیذارم.
هیچ کدومشون به اهمیت Looking Glass نمیرسن،هر چی نابغه صنعت گیم داریم،توی این استودیو متولد شدن (:
از خالق بایوشاک و تیف بگیر تا خالق دیسانرد و پری و کلی افراد کلیدی که تو فرنچایز های The Elder Scrolls و Deus Ex و Half-Life و چندین بازی مهم استراتژی نقش داشتن
حتی خالق فرنچایز Flight Unlimited یکی از مهمترین دیزاینر های Xbox Original بود (:
مرسی بابت مقاله،جالب بود
وست ووود حساب نیست؟؟؟
دو تام من بگم. midway و ensemble studios
حیف لاین هد استودیو
چه فیبل هایی میساخت
امیدوارم پلی گراند مسیرشو ادامه بده
تا دیروز هیت
الان امیدوارم 😂😂😂 انشالله فیبل پلی گراند رکورد فیبل ۲ رو هم میشکنه کیف میکنید
انشاالله 😉
مهم ترین Westwood بوده که تو این لیست نیاوردید و تعطیل شدنش توسط ea در اوج موفقیت باعث شد تا ژانر rts از دور خارج بشه چند سال بعد
البته سومی بعد از تعطیلی استودیو ژاپن کارمندای اون رو بین دیگر استودیو هاش تقسیم کرده پس زیاد تعطیلیش مهم نیست!!
البته اصلیترین و کلیدیترین اعضای استودیو ازش جدا شدن.
مرسی اینو نمی دونستم 👏👏👏👏🙏🙏
بله جدا شدن
ولی قبل طعتیلی استدیو
پس ربطینداشت کلا
شاید پیوستن ب باقی استدیو ها فکر بهتری بود
دوباره یه بحثی راه بندازم خخ
Loonhead تعطیل و بسته شد. شد که شد 😂 ناراحت نیستم و خوشحالم
دلیل چیه؟
چون فیبل افتاد دست پلی گراند و قراره ریبوت بشه. جهان فیبل پر پتانسیله و باور دارم نسل ۹ پلی گراند هنرنمایی خواهد کرد.
من از اینکه فیبل افتاده دست پلی گراند بسیار خوشحال ترم.
.
به متای بالای ۹۰ و نامزدی و حتی گوتی شدن فیبل بعد از استارفیلد در سال ۲۰۲۴ ایمان دارم 👌🏻 شینجی چیز هایی می بیند که شما نمی بینید خخ
البته گوتی رو فعلا نگیم خخ چون شاید ۲۰۲۴ یه gta 6 چیزی منتشر بشه.
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
من نصف روز دانشگاهم بقیه ی روز پای الدن رینگ، یه مدته وقت نکردم کامنت بزارم :))
بنظرم درکنار Visceral بسته شدن استویوهای Black Isle و Troika هم خیلی ناراحت کننده بود برام. فالوت ۱-۲ و Vampire The Masquerade bloodlines هنوزم جزو بهترین RPG های تاریخ هستن…
اگه استودیوی Looking Glass Studios هم بسته نمیشد، الان چندین Immersive Sim شاهکار دیگه
درکنار سیستم شاک و Deus Ex داشتیم
درآخر بنظرم Bioware قدیم هم مرده و اون رو هم جزو این استودیوهای بسته شده حساب میکنم. دورانی بود پشت سرهم شاهکار می ساختن از سری Baldur’s gate تا Kotor، Jade empire؛ Mass effect و ِDragon age origins .
حیف شد که با تصمیمات اشتباه EA و مدیریت غلط خود استودیو (با رفتن سران اصلی) این استودیو نابود شد و الان یه Husk تو خالیه
چندتا از اعضای لوکینگ گلس بعد ها استودیویی رو تاسیس کردن به نام ایرشنال گیمز. یکی از اون موسس ها کن لوین بود. این استودیو یکی از تاثیر گذار ترین ip هارو ساخت یعنی بایوشاک. بعد موفقیت بایوشاک 2k و تیک تو به فکر خرید استودیو افتادن و این اتفاق هم افتاد و اسم استودیو تغییر کرد و شد 2k boston. بعد تر از انتشار اینفینیت، اکثر کارمند ها رفتن تا کن لوین و باقی اعضای ایده پرداز و مهم بتونن کارشون رو راحت و با ارامش انجام بدن اما بعد تر گفتن کلا استودیو تعطیل شده. گوست استوری هم از خاکستر های به جا مونده ی ایرشنال هست اما اینطور که پیداس باز هم وضع خوبی ندارن
ااااا من نمیدونستم استودیو سازنده prototype رو بستن چقدر حیف داستانش که نمیدونم چی بود ولی بازی رو که میرفتم فرای نسل خودش بود رو PC میرفتم عشق میکردم کاش یک استودیو دیگه ادامه بده البته فکر نکنم بعد پایان قسمت ۲همچین اتفاقی بیافتد.
استودیوی black box سازنده NFS MW و NFS the run .
استودیوی pandemic سازنده سری Mercenaries.
استودیوی pandemic سازنده سری Mercenaries و The Saboteur این جدا بازی قشنگی بود…
داداش اولین نفری میبینم تو سایت (البته از موقع اومدن تو سایت) که یه حرفی از استدیوی پاندمیک و بازی شاهکار mercenaries 1 زده واقعا این بازی عالی بود حیف که افتاد زیر دست الکترونیک ارتز
هیچ کدومش مثل اکلیم استودیو حال گیری نبود دهه ۹۰ بسیاری از بازی ها از پلتفرم های مختلف مخصوصا سگا با این نام اجین شده بود ، کلا یکی از بدترین اتفاق ها در ویدیو گیم برای من تعطیلی استودیو هاست ، امیدوارم کمتر و در حالتی رویایی هیچوقت شاهد این اتفاقات نباشیم ، ممنون بابت مقاله 🙏
Irrational games هم باید تو لیست قرار میگرفت
هیچوقت درک نکردم چرا بعد از موفقیت بایوشاک اینفینیت استودیو رو تعطیل کردن
2k Czech هم جز استودیو های نابی بود بعد تعطیلی دیگه مافیا روز خوش ندید
بابا برو زیر پست خودتون نظر بدید به تو چه ؟؟؟؟
با همین که ۸ تا استودیو تعطیل کرده عزیزم هنوز هم سلطان هست و بازی هایش نمونه ندارن برید بابا وقتی بازیتون اومد بیا با هم بحث کنیم
#کینگ فیل اسپنسر دروغ گو نسل و زد حقوق زنان
منظورم فن بوی های اکس باکس هست!!
چی میگی داداش با خودت دعوا داری؟
استودیوی enslaved که مال مایکرو بود و سازنده ایج اف امپرس بود هم تعطیل شد بهترین استراتژی ساز تاریخ صنعت گیم بود ولی مایکرو گفت می خواد رو بازی های کنسولی متمرکز بمونه نه پی سی اون موقع بازیاش انحصار ایکس باکس بود و رو پی سی نمیومد
بازی Black and White 2001 یک اسطوره بود
به نظر من ۲ تاشون بیشتر از بقیه بستنشون ضدحال بود یکی لاین گیت استدیو اون یکی هم ژاپن استدیو 😔
Japan که تعطیل نشده تیمش متحول شده
بدترین سونی قطع به یقین zippier interactive هست
تیمی که هم سابق نامزدی بازی سال داشت هم رکورد تعداد بازیکن در هر مچ در گینس اونم در نسل هفتم.
جالب اینکه ضعف سونی هم هم تخصصشون بود
چرا منو تو همه ی کامنتام دیس میدید؟
گناه دارم🥺🥺🥺
اقای رنجبر باید یه استودیویی بود اسمشو یادم نیست فکر کنم زیر مجوعه DCبود شایدم من اشتباه میکنم
اون وقت مورتال کمبت رو ادامه میداد که بسته شد
اگر اونو اضافه بکردید خوب بود
پرورش استودیو فقط اکس باکس. انقدر تبحر داره که آخرش رفت بتسدا و اکتیویژن بلیزارد رو خرید تا ضعف و گند مدیریتشون توی استدیو رو حل کنن
کاملا درست می گی دوست من
بهتر نیست پیگیر سونی تخریب گر نباشی و بزاری ما پیگیر استودیو های بی استعداد سونی باشیم
سلام
The حساب نبست
؟
چه روزهایی که با اکلیم بزرگ شدم وقتی آرم اکلیم میدیدم یعنی نشونه این بود که بازی گرافیکی با گیمپلی جذاب روبرو هستم
ویسرال گیمز (Visceral Games) یک استودیوی آمریکایی فعال در صنعت بازیسازی بود که تحت مالکیت شرکت الکترونیک آرتس قرار داشت.
واقعا حیف رادیکال اینترتینمنت بهترین بازیهارو ساختن کاش میشد بازم میتونستم لذت بازیهاشونو تجربه کنم سبکی ک داشتن هیچکس بعد اونا نتونست مثل اونا بازیاشونو ادامه بسازن 💔