اولین قدم کونامی برای رستگاری با eFootball Version 1.0.0
اولین قدم کونامی برای رستگاری با eFootball Version 1.0.0
اولین قدم کونامی برای رستگاری با eFootball Version 1.0.0
اولین قدم کونامی برای رستگاری با eFootball Version 1.0.0

پیش‌نمایش آپدیت جدید eFootball؛ قدم اول کونامی برای رستگاری

ابوالفضل مناف زاده
۲۰:۰۰ ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
اولین قدم کونامی برای رستگاری با eFootball Version 1.0.0

اولین به‌روزرسان بزرگ بازی eFootball به‌زودی منتشر خواهد شد، اما آیا مشکلات بازی اصلاح شده‌اند؟ آیا با یک رستگاری روبه‌رو هستیم؟

شرکت کونامی (Konami) در حساس‌ترین و سخت‌ترین دوران فعالیت خود قرار دارد. در حقیقت، زمانی که این شرکت مجموعه‌های محبوب خود از جمله Metal Gear و Silent Hill را فراموش کرده و تنها برگ برنده‌ی آن‌ یعنی Pro Evolution Soccer نیز به فضاحت هر چه تمام‌تر در نسخه‌ی آخر خود باعث نا امیدی مخاطبانش شده است، هیچ چیز جز یک معجزه نمی‌تواند شرایط را تغییر دهد.

کونامی پس از دو دهه انتشار سالیانه‌ بازی‌های Pro Evolution Soccer تصمیم گرفت تا سال ۲۰۲۱ را بدون انتشار هیچ عنوانی سپری کرده و این زمان اضافه را صرف توسعه‌ی بازی PES 2022 کند. در ابتدا، این تصمیم با استقبال بی‌نظیر مخاطبان مواجه شد و همگی امیدوار بودیم تا با عنوانی انقلابی روبه‌رو شویم و تغییر موتور بازی و صرف نظر کردن کونامی از انتشار یک عنوان شبیه به نسخه‌ی قبلی نیز ما را امیدوارتر می‌کرد. طولی نکشید تا شرکت کونامی با انتشار خبری مبنی بر رایگان و سرویس‌محور شدن این بازی باعث نگرانی ما شد.

در نهایت، حدود ۶ ماه پیش بازی eFootball به صورت رسمی عرضه شد و آب سردی بر پیکر تمامی طرفداران پروپاقرص این مجموعه از جمله نویسنده‌ی این مقاله ریخت. در دوره‌ای که رقیب اصلی این بازی یعنی FIFA ضعف‌های عجیبی از خود نشان می‌دهد و هر سال یک نسخه‌ی تقریباً تکراری را با به‌روزرسانی نقل و انتقالات در اختیار ما گیمرها قرار می‌دهد، امیدوار بودیم که کونامی و eFootball بتوانند جرقه‌ای در بازار بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال بزنند و برگ برنده‌ی خود را رو کنند.

اما در عوض، زمانی که eFootball در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ عرضه شد، با یک بازی فاجعه‌بار طرف بودیم که عملاً تمامی گیمرهای علاقه‌مند و مشتاق این مجموعه را به سخره می‌گرفت. باگ‌های بی‌شمار، فیزیک افتضاح، افت‌فریم، مکانیک‌های شوت زدن و پاس دادن مضحک، کمبود بسیار شدید محتوا و مواردی از این قبیل بازی eFootball را به یک طنز تعاملی تبدیل کرده بودند و به هیچ عنوان نمی‌شد آن را تحمل کرد.

علاوه بر این، تصمیم عجیب و غریب کونامی مبنی بر عرضه‌ی این بازی با تعداد بسیار کمی از تیم‌ها و حالت‌ها باعث شده بود که طرفداران همیشگی این مجموعه به طور کلی تجربه‌ی آن را نادیده بگیرند. در مجموع، ما تنها یک گزینه برای سنجش کیفیت بازی داشتیم و منصفانه است اگر بگوییم که eFootball نمی‌توانست بدتر از این باشد.

شرکت کونامی اعلام کرده بود که eFootball در این فرم جدید و رایگان خود، اصطلاحاً سرویس‌محور خواهد بود و نسخه‌ای که در ماه سپتامبر از آن منتشر شد، اولین بیلد (Build) بازی تلقی می‌شد. این شرکت همواره به ما وعده می‌داد که اولین به‌روزرسانی بزرگ این بازی نسخه‌ی ۱.۰.۰ خواهد بود و دست بر قضا در نظر دارد تا این نسخه را در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ منتشر کند. به هر ترتیب، پس از کش و قوس‌های فراوان این تاریخ انتشار نیز به تعویق افتاد و پس از گذشت چند ماهT حدود یک هفته‌ی دیگر همه می‌توانند آن را نصب و اجرا کنند.

رستگاری eFootball با نسخه‌ی ۱.۰.۰؟

خوشبختانه، نسخه‌ی ۱.۰.۰ بازی eFootball زودتر از موعد مقرر در دسترس وبسایت‌های معروف قرار گرفت تا نگاهی به محتویات و تغییرات اعمال شده در آن بیندازند و کیفیت آن را بسنجند. به طور خلاصه، چنین به نظر می‌رسد که این به‌روزرسان می‌تواند خاطرات فاجعه‌بار نسخه‌ی ابتدایی بازی eFootball را از ذهن ما پاک کند.

نقل از VGC:

نکته اصلی در مورد به‌روزرسانی ۱.۰.۰، این بود که ما در نهایت موفق شدیم حس تجربه‌ی یک بازی شبیه‌ساز فوتبال را تجربه کنیم. در حالی که بسیاری از طرفداران eFootball پس از آن نسخه‌ی کذایی، بازی را به طور کلی کنار گذاشتند، من از روی کنجکاوی به تجربه‌ی آن به صورت آزمایشی و مقطعی ادامه دادم. نسخه‌ی فعلی این بازی یعنی ۰.۹.۱ بدون تردید مشکلات بسیار کمتری نسبت به ورژن روز عرضه‌ دارد، اما همچنان تجربه‌ی آن حس بسیار ناخوشایندی را به شما القا می‌کند.

با گذشت زمان و تجربه‌ی مرتب نسخه‌ی ۰.۹.۱ یاد گرفته بودم که چگونه به مکانیک‌های ناقص و پر از ایراد بازی مسلط شوم، اما برخی از کمبودهای بازی از جمله مکانیزم دفاع کردن در آن به قدری نامتعارف بودند که هیچ گاه نتوانستم به آن‌ها چیره شوم. با این حال، نسخه‌ی ۱.۰.۰ بسیاری از این نقص‌ها را پوشش داده است و حس لذت‌بخش تجربه‌ی بازی فوتبال را به شما القا می‌کند.

تحول سیستم دفاعی و مکانیزم جالب Stunning Kicks

دو ویژگی کلیدی در این نسخه از بازی وجود دارد که به بهتر شدن تجربه‌ی آن کمک شایانی خواهد کرد. اولین مورد، یک سیستم و مکانیزم دفاعی بازنگری شده است که توانایی دفاع با فشار دادن یک دکمه (X در پلی استیشن، A در ایکس باکس) را به بازی باز می‌گرداند. نگه داشتن این دکمه بازیکنتان را به بازیکن حریف نزدیک می‌کند و دوباره فشار دادن آن باعث می‌شود که تکل بزند. این مکانیک، شبیه به روشی است که مجموعه‌ی PES در سال‌های اخیر در سیستم دفاع خود پیاده کرده و در کنار آن، یک حرکت شانه و چالشی جدید نیز برای به دست آوردن مالکیت توپ به بازی افزوده شده است.

مورد دوم، در جنبه تهاجمی بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کونامی برای آن نام مضحک “Stunning Kicks” را انتخاب کرده است. گیمرها به وسیله‌ی این مکانیک می‌توانند با فشار دادن همزمان تریگرهای R2 / RT و یک دکمه‌ی دیگر، یک Stunning Kick را اجرا کنند. این موارد می‌توانند یک شوت فوق‌العاده، پاس عالی سانتر و پاس در عمق چشم‌نواز باشند. این ضربات به توپ باید با دقت به نوار پاور زده شوند و زمانی که رنگ این نوار به شکل آبی درآمد، ضربه‌ای موثر را خواهید زد. پیاده‌سازی صحیح این ضربات چالش‌برانگیز است و زمان، تمرکز و فضای نسبتاً زیادی را طلب می‌کنند. بنابراین، هر چهار دکمه‌ی اصلی در بازی می‌توانند یک Stunning Kick را اجرا کنند.

لازم به ذکر است که این مکانیک می‌تواند با توانایی‌های خاص برخی از بازیکنان ترکیب شود و نتیجه‌ی بهتری را به ارمغان بیاورد. برای مثال، بازیکنانی نظیر میرالم پیانیچ یا مارکو آسنسیو که از توانایی Knucle Shots بهره‌مند هستند، با اجرای Stunning Kick شوت‌های متفاوت‌تری نسبت به سایر بازیکنان می‌زنند. این موضوع در مورد بازیکنانی با دقت و توانایی خاص در دادن پاس و یا سانتر کردن نیز صدق می‌کند.

در مجموع، Stunning Kicks مکانیک جدیدی است که برای اولین بار در یک بازی شبیه‌ساز فوتبال پیاده‌سازی می‌شود و نمونه‌ی مشابه آن را در بازی‌های دیگر از جمله FIFA ندیده‌ایم. این رویکرد، یک نوع سیستم ریسک/پاداش جالب را ارائه می‌کند؛ سیستمی که می‌تواند به یک نقطه‌ی قوت اصلی بازی تبدیل شود. برای مثال، تصمیم این که یک Stunning Kick را اجرا کنید و یا ریسک از دست دادن توپ را نپذیرید، بر عهده‌ی شما خواهد بود و پس از تجربه‌ی مداوم بازی می‌توانید به این مکانیک مسلط شده و از انجام آن لذت ببرید.

ناگفته نماند که این مکانیک علی‌رغم ترکیب‌پذیری فوق‌العاده‌ای که با توانایی‌های خاص بازیکنان مختلف دارد، همچنان می‌تواند پیشرفت کند. از طرف دیگر، باید منصف باشیم و قبول کنیم که از یک بازی با وضعیت نسخه‌ی ابتدایی eFootball، نمی‌توان تنها در طول چند ماه انتظار معجزه و رقابت مستقیم با FIFA داشت.

علاوه بر مکانیک‌های گیم‌پلی، سوالات دیگری در زمینه‌ی محتویات بازی وجود دارد که کونامی باید به آن‌ها پاسخ دهد. به طور مثال، حول حالت “Dream Team” (معادل eFootball PES’s MyClub و FIFA’s Ultimate Team) اطلاعاتی که اجازه‌ی نشر ندارند به ما داده شد، اما با توجه به عدم عرضه شدن این نسخه به صورت رسمی فرصتی برای آزمودن آن نیافتیم.


در حال حاضر به اندازه‌ی کافی نسخه‌ی ۱.۰.۰ بازی efootball را تجربه کرده‌ام و در مجموع نسبت به آن امیدوار هستم. روشن است که بازی FIFA همچنان از نظر فروش و شهرت دست بالاتر را خواهد داشت، اما این مجموعه‌ی کونامی نیز می‌تواند به روزهای اوج خودش بازگردد و گاهاً حتی بازی‌های بهتری نیز ارائه کند. آشفتگی مطلق نسخه‌ی اولیه‌ی این بازی تضمین کرد که بازگشت eFootball به اوج، نیازمند مدت‌زمان بسیار طولانی‌تری خواهد بود، اما پیشرفت‌های حاصل شده در نسخه‌ی ۱.۰.۰ نشان می‌دهند که شرکت کونامی مایل به بالا رفتن از این کوه صعب‌العبور است و ما نیز برای آینده‌ی آن کنجکاو و هیجان‌زده هستیم.

در نهایت، ممکن است با خود بپرسید که «آیا این بازی یک رقیب جدی برای FIFA خواهد بود؟» در مقطع فعلی، البته که خیر. اما واقعیت امر این است که امتحان کردن آن هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت و این نسخه بسیار پایدارتر از نسخه‌ی اخیرش است. این نسخه حداقل eFootball را تبدیل به یک جایگزین مناسب برای افرادی می‌کند که از FIFA خسته شده‌اند و می‌خواهند چیز جدیدی را تجربه کنند.

Moein MM2شبح گیمفا 👣Mehran.BaP.morgan 𔓙scorpionesHosseinعلینامرئیAmir mohsenmeysambSamantavakoliVisible 6-tigh manTacitus KilgoreGAMER 1995

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اولین قدم کونامی برای رستگاری با eFootball Version 1.0.0
اولین قدم کونامی برای رستگاری با eFootball Version 1.0.0
اولین قدم کونامی برای رستگاری با eFootball Version 1.0.0
اولین قدم کونامی برای رستگاری با eFootball Version 1.0.0
اولین قدم کونامی برای رستگاری با eFootball Version 1.0.0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • john117 گفت:

    برا ما pes بازا این ۶ ماه اخیر شده کابوس.هیچوقت تو ۲۰ سال اخیر نشده بود که ۶ ماه فوتبال بازی نکنم حتی تو دوران خدمت

    Moein MM2Jin sakaiگیمری عادیMehran.BaP.morgan 𔓙Visible 6-tigh manDARKSIRENعلیSamantavakoliAmir mohsenmore
    • Amir mohsen گفت:

      همه کسایی کع پس بازی میکردن اومدن سمت فیفا و لایسنس لیگ ها و بعضی از ویژگی های فیفا رو که دیدن که پس نداشت و کونامی کار سختی که مقابل شرکت EA با پول زیادش بتونه برگردونه کاربراش

      Moein MM2گیمری عادیMehran.Ba
    • enriqo307 گفت:

      آره والله
      حرف دل منو زدی
      دقیقا هیچوقت نشده بود این همه وقت فوتبال بازی نکنم
      چند سال پیش این موقع ها تازه تیمی ساخته بودم تو مستر که همه جام ها رو درو میکرد
      خدا باعث و بانیشو به راه راست هدایت کنه

      Moein MM2Amir mohsenگیمری عادیP.morgan 𔓙
    • adams-khersi گفت:

      من تو نسل شیش ۹۰ درصد تایم بازیم فوتبال بود، اون موقع اصن فیفایی نبود!! یبار دوستام جمع شده بودن کاپ ۱۶ تیمی انداختیم🙂 یا اکثرا دوتا دوست صمیمی داشتم کاپ ۳ نفره مینداختیم با تیم های زیاد واسه خودمون مراسم قرعه کشی داشتیم، خیلی بیشتر از آنلاین عه الان حال میداد، فیفا اصن یه کاپ ساده با دوستات نمیتونی بندازی تیم ملی هاش ام که داغونه، کاش مثل قبل کامل بده مثلا قیمتش رو کمتر کنه ۴۰ دلار ۵۰ دلار من که نفره اول میگیرم، واقعا دلم واسه فوتبال تنگ شده 😢

      Moein MM2Amir mohsenگیمری عادی
  • ☆WKNWS☆ گفت:

    تغییرات خوبی داشته، به خصوص چهره‌ها که به لطف اسکن سه‌بعدی به شدت طبیعی شدن.
    ولی هیچوقت فراموش نمیکنم که کونامی یکسال قبل معرفی EFOOTBALL چه دموهایی از UE میداد، مخصوصا اونی که توش چهره مسی رو نشون میداد. حتی شاید خبر از یک شبیه ساز فوتوریلستیک میدادن.

    Moein MM2Amir mohsenگیمری عادیP.morgan 𔓙
  • scorpiones گفت:

    pes اون قدیما واقعا عالی بود و فیفا اصلا معروفیت خاصی نداشت ولی سال ۲۰۱۹ pes خیلی افت کرد و فیفا اوج گرفت و الان از نظر من فیفا خیلی بهتره هم از نظر فیزیک و هم گرافیک و گیم پلی و pes فیزیکش واقعا بده.

    Moein MM2HashemAmir mohsenRoozbehFocusگیمری عادیscorpionesP.morgan 𔓙
    • واقعا حق گفتی. هیچ وقت pes 2013 رو یادم نمیره. من اون موقع کلاس پنجم بودم دوست داشتم هرچه سریع تر مدرسه تموم بشه برم خونه کنسول رو روشن کنم و از ۴ ساعت وقتم برای بازی استفاده کنم که همیشه حداقل ۳ ساعتش به pes 2013 بازی کردن می گذشت😢😥

      Moein MM2scorpionesAmir mohsenLittle∞God
    • والا از pes 2010 هر سال طرفدارهای دو اتیشه اش از نسخه هر سال که ارائه میشه ناراضی هستند أمار فروشش رو هم نگاه کنید شاهد کاهش فروش هستیم اما نمیدونم چا الان همه از نسخه ۲۰۱۳ تعریف میکنند البته طبیعی هست که در مقابل تغییر هر نسخه نسبت به قبلی مقاومت میکنند اما از اواسط عرضه که عادت میکنند تقریبا دیگه کنار میان باهااش اما امسال مث اینکه بیشتر زمان میبره تا عادت کنند.

      Hashem
  • Yusef1367 گفت:

    چی بگم واقعا همه جلو میرن پیشرفت میکنن کونامی برعکسه..بنظرم نباید موتور بازی عوض میکردن همون فاکس عالی بود..خداییpes21 عالیه…انگار اصلا بازی efootbal از پایه خرابه..تموم خاطرتمونو خراب کردی کردی از اسمش که تغییر دادی. اسم pes یه چیز دیگه بود…امیدوارم به اوج برگرده ‌..منتطر اپدیت هستیم..

    Moein MM2Amir mohsenگیمری عادی
  • خب مثل اینکه انقلابی در زمینه مکانیزم گیم پلی در بازی های فوتبالی شاهد هستیم کونامی بگم خدا چکار کنه که تو این مدت pes 2006 و ۲۰۱۳ و بازی می کنم و میتونم بگم pes 13 بهترین بازی فوتبالی تاریخه قشنگ حس و حال فوتبالی که دوست دارم رو میده

    Amir mohsenگیمری عادی
  • کاپیتان هری جوری داره میاد تو زمین ( در عکس بالا ) که میگه نسخه منچستر تو این بازی هم می‌پیچونم

    Moein MM2Amir mohsenگیمری عادیسروش یاکوزا
  • بهترین نسخه برای من ۲۰۱۳ بود که به شدت انقلابی بود از همه لحاظ و انتظار داشتم این نسخه هم با موتور قدرتمند آنریل انجین انقلابی در بازی های ورزشی فوتبال ایجاد کنه که متاسفانه نتونست این کارو انجام بده و فقط خدا رو شکر میکنم که اسم PES یدک نکشید با خودش

    Moein MM2HashemAmir mohsenگیمری عادیmariomajidam
  • spartan گفت:

    خب واقعیتش اینه که از pes 2013 به بعد دیگه برام مهم نیست دیگه فیفا باز شدم ‌

    Moein MM2HashemAmir mohsenگیمری عادیmariomohammad reza gamermajidam
  • من قبلا ps4 داشتم همیشه pes 19 و۲۱می زدم و کلی لذت می بردم تا ps4 فروختم یه چند ماهیه دارم fifa 21 نسل نهمی رو سری اس تجربه می کنم دوستم ps4 داره pes 21 رو روش رفتم بازی کردم احساس می کنم دو نسل عقب تره باورم نمی شد اینو بازی می کردم تازه هنوز fifa 22 تجربه نکردم که حرکت بازیکنا واقعی تر شده دیگه فک نکنم سمت pes برم مگر اینکه یه کار خفن بکنه این نسخه دیگه به این زودیا درست نمیشه

    Moein MM2HashemAmir mohsenگیمری عادیmario
  • NicK گفت:

    بسیار عالی امیدوارم بازی مشکلاتش حل بشه
    پ.ن:اقا اگر وضعیت بازی خوب شد لطفا یه نقد ریز بهش بکنید بفمیم بعد از حدود ۶ ماه بازی چطوره

    Moein MM2Amir mohsen
  • absk گفت:

    گیم پلی ۲۱ فوق العاده بود جز لایسنس فیفا چیزی نداره
    ای فوتبال هم داره رشد میکنه و به شرایط عالی شک ندارم خواهد رسید

    Amir mohsen
  • absk گفت:

    والا من همین پی اس رو ترجیح میدم
    چند روزی فیفا ۲۲ زدم چی بگم ازش
    گیم پلی آبکی ،با اینکه پی اس بازم تو فیفا همه رو بردم
    کافیه از کناره ها توپ رو برداری و فرار ،کسی به گرد پات نمی‌رسه
    دریبل هم فوتبال شائو‌لین
    گیم پلی پی اس به چیز دیگه اس،فیزیک توپ فیفا ضعیف ،عین پر تو هوا میمونه

    Amir mohsenگیمری عادیjohn117
  • Mamad گفت:

    من روی کنسول این بازی رو دارم اما نمیتونم تیم بچینم و انلاین پلی بدم دوستان کسی هست کمک کنه واقعو حجم نتم رفت این همه دادم که فیلتره نه انلاین میاد نه چیزی با دی ان اس هم نمیاد لطفا کمکم کنید و اینکه ارزشش رو داره برم سمت فیفا؟

    Amir mohsen
  • AVATAR گفت:

    اولین قدمش اینه که قمار خونه هاش رو جمع کنه

  • Nathan Drak گفت:

    کونامی وقتی تموم شد که pes رو کشت آخرین pes خوبی که بازی کردم ۲۰۱۳ بود با اون موسیقی های حماسی

    mohammad reza gamerAmir mohsen
  • Hashem گفت:

    Pes تا سالیان پیش حرف اولو تو فوتبال میزد‌ ، اما fifa با پیشرفت هایی که کرد خودشو تونست به pes برسونه و بعد از این نسخه جدید از pes سبقت گرفت.در حال حاضر بی رقیبه fifa ، اما در کشورمون خیلی ها هنوز pes باز موندن،امیدوارم کونامی یه حرکتی بزنه که طرفدار های pes هم راضی باشند

  • Truth گفت:

    فایده نداره من دیگه فیفا باز شدم دیره

اولین قدم کونامی برای رستگاری با eFootball Version 1.0.0