رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا

رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز

امیرحسین رنجبر
۱۶:۳۸ ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا

در این مقاله قصد داریم تاریخچه رقابت دو شرکت سونی و مایکروسافت در صنعت گیم را بررسی کرده و سرانجام آینده رقابت این دو را تحلیل کنیم.

زمانی که مایکروسافت تصمیم داشت در نسل ششم وارد عرصه بازی‌های ویدیویی شود، سونی با پلی استیشن ۲ در حال حکم‌رانی بر صنعت گیم بود. شاید در آن زمان کسی باور نمی‌کرد که این شرکت آمریکایی تبدیل به یک رقیب جدی برای سونی شود. البته که صحبت از مایکروسافت بود، یک ابرکمپانی که در زمینه نرم‌افزار مالک مطلق بازار بود. یک مشکل بزرگ وجود داشت؛ مایکروسافت شرکتی نرم‌افزاری بود و حالا باید سخت‌افزار توسعه می‌داد. ایده خلق ایکس باکس و دشواری‌های تولید اولین کنسول آن، به تنهایی مقاله‌ای جدا می‌طلبد.

مشخص بود که با فروش بی‌نظیر پلی استیشن ۲، مایکروسافت قصد نداشت در اولین نسل، با حریف مستقیماً رقابت کند. پلی استیشن ۲ در نهایت با فروش بیش از ۱۵۵ میلیون دستگاه در نسل ششم، تبدیل به پرفروش‌ترین کنسول تاریخ شد. سونی در آن بازه‌ زمانی در آسمان‌ها سیر می‌کرد، چرا که بر بازار تسلط کامل داشت. همین غرور و حس مالکیت، دردسرهای زیادی را در برای کمپانی ژاپنی به همراه آورد. از سوی دیگر، مایکروسافت قصد داشت برنامه‌های اصلی خود را برای ورود به بازار عملی کند.

رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
رقابت سونی و مایکروسافت ریشه‌ای ۲۰ ساله دارد!

تنها هدف مایکروسافت در نسل ششم، به وجود آوردن یک فن‌بیس مشخص برای آینده‌ی خود بود. اولین کنسول Xbox که با همین نام اختصاری نیز شناخته می‌شود، دارای ویژگی‌های آنلاینی بود که پلی استیشن ۲ از آن بهره نمی‌برد. به عبارتی می‌شود این کنسول را انقلابی در تجربه آنلاین روی کنسول‌های خانگی توصیف کرد. استفاده کابل LAN و تجربه عناوین مولتی‌پلیر، چیزی بود که مشخصا جلوتر از زمان خود قرار داشت. این پایان ماجرا نبود؛ در آن دوره، سونی به صورت جدی استودیوهای بازی‌سازی خود را تشکیل داد و عناوین انحصاری باکیفیتی را در دستور کار خود قرار داد.

کسی نمی‌تواند خدای جنگ یا همان God of War را نادیده بگیرد. پلی استیشن ۲ اولین زادگاه این فرنچایز بود. عنوانی که با محبوبیت دیوانه‌کننده خود، تبدیل به یکی از علت‌های خرید این کنسول شد. مایکروسافت می‌دانست کنسول بدون بازی اختصاصی و تنها با قابلیت‌های آنلاین، نمی‌تواند مخاطبین نینتندو و سونی را به سوی خود جذب کند. علاوه بر بستن قراردادهای Third-Party، مایکروسافت شرکت بانجی (Bungie) را خریداری کرد تا حق مالکیت بازی Halo را به دست آورد. جالب است بدانید که قبل از خریداری شدن بانجی توسط مایکروسافت، مراحل توسعه و ایده‌پردازی Halo شروع شده بود.

این اقدامی بزرگ از سمت مایکروسافت بود، چرا که کنسول خود را با یک بازی اختصاصی و منحصر به فرد به بازار عرضه می‌کرد. قالب Sci-fi اصولا در آن زمان از محبوبیت بالایی در بین مخاطبین برخوردار بود. Halo یک شوتر اول شخص بود که بازیکنان را در نقش سربازی به نام مسترچیف قرار می‌داد. Halo عنوانی بود که نبردهای فضایی را در قالبی فوق‌العاده به نمایش می‌گذاشت. مهم‌تر از هر چیز، Halo عنوانی بود که تجربه بازی‌های شوتر اول شخص را روی کنسول‌ها متحول کرد. تا قبل از انتشار Halo، رایانه‌های شخصی تنها خانه‌ و بهترین پلتفرم برای علاقه‌مندان به سبک شوتر اول شخص بودند.

این بازی با استفاده درست از آنالوگ‌ها، کاری کرد که یک شوتر اول شخص روی کنسول به بهترین شکل ممکن قابل بازی باشد. عرضه منحصر به فرد ایکس باکس به همراه سکوی پرتاب خود، یعنی Halo، باعث شد تا مایکروسافت ورود قدرتمندی را به صنعت گیم رقم بزند. مایکروسافت در نهایت موفق به فروش ۲۴ میلیون دستگاه ایکس باکس شد که برای اولین ایستگاه یک شرکت در تولیدات کنسولی، آمار خوبی به‌ حساب می‌آید.

رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
دو نسخه ابتدایی HALO نقش مهمی در شروع رقابت جدی بین سونی و مایکروسافت داشتند

به ژاپن برمی‌گردیم، جایی که سونی تقریبا ۱۲۰ میلیون دستگاه بیشتر از ایکس باکس به فروش رسانده و مایکروسافت را در حد و اندازه‌های یک رقیب نمی‌بیند. اما ورق خیلی زود برگشت. مایکروسافت برنامه‌های زیادی برای ادامه راه در صنعت گیم داشت و بیل گیتس (Bill Gates) پتانسیل بازار را به خوبی درک کرده بود. مایکروسافت قصد داشت کنسول قدرتمند بعدی خود را روانه بازار کند. هوشمندی شرکت آمریکایی در جایی بود که تصمیم گرفت کنسول گیمینگ خود را زودتر از رقیب مستقیم خود، یعنی سونی وارد بازار کند. کنسول ایکس باکس ۳۶۰ تقریبا یک سال زودتر از پلی استیشن ۳ وارد فروشگاه‌ها شد و ضربه‌ی بدی را به سونی وارد کرد.

جدا از زمان عرضه دو کنسول، پلی استیشن ۳ با قیمت‌گذاری عجیب و غریبی پا به بازار گذاشت. همانطور که ذکر شد، غرور و تکبر نتیجه‌ی خوبی برای سونی به همراه نداشت و قیمت‌گذاری فاجعه پلی استیشن ۳، همه چیز را برای موفقیت مایکروسافت فراهم کرده بود. دو دلیل اول را کنار بگذارید، سونی ضربه بزرگی به خودش زد. از طراحی داخلی کنسول پلی استیشن ۳ به عنوان یکی از بدترین‌ها در تاریخ صنعت گیم یاد می‌شود. نه تنها پلی استیشن ۳ در زمینه اجرای بازی‌ها، ضعیف‌تر از رقیب خود یعنی ایکس‌ باکس ۳۶۰ عمل می‌کرد، بلکه ساخت بازی روی آن نیز بسیار دشوار بود. سازندگان Third-Party رنج و عذاب زیادی را برای پورت بازی‌های خود به پلی استیشن ۳ متحمل شدند.

همین باعث شد ایکس باکس ۳۶۰ از نظر سرعت، قیمت و کیفیت بهتر از پلی استیشن ۳ عمل کند. نتیجه‌ی کار، امری قابل پیش‌بینی بود. ایکس باکس ۳۶۰ تقریبا تا اواخر نسل هفتم، در زمینه فروش بهتر از پلی استیشن ۳ عمل کرد. سونی خیلی زود متوجه اشتباهات خود شد و با عرضه کنسول‌های بهینه‌تر و مهم‌تر از همه چیز، انتشار بازی‌های انحصاری ماندگار، دوباره تسلط بازار را به دست گرفت. سونی از اواسط نسل هفتم چند عدد از ماندگارترین بازی‌های تاریخ را برای پلی استیشن ۳ توسعه داد. از بازی‌های محبوبی چون Resistance ،Infamous و Killzone گرفته، تا سه‌گانه Uncharted و بازی فراموش نشدنی‌ای به‌نام The Last of Us.

رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
ایکس باکس ۳۶۰، یکی از سرسخت‌ترین رقیب‌های پلی استیشن

مشخصا نباید از God of War هم غافل شویم، عنوانی که با نسخه سوم خود یک سه‌گانه تاریخی را به سرانجام رساند. بازی Metal Gear Solid 4 هم یک تجربه بی‌نظیر محسوب می‌شد که تنها روی این کنسول قابل تجربه بود. جالب است بدانید که این شاهکار هنوز روی هیچ پلتفرمی جز پلی استیشن ۳ قابل بازی نیست. البته از آن سو مایکروسافت هم در زمینه ساخت بازی‌های انحصاری موفق عمل کرد. خلق سه‌گانه Gears of War در نسل هفتم و ادامه سری Fable، از جمله مهم‌ترین اقدامات این شرکت آمریکایی در تولید بازی به حساب می‌آمد. در نهایت، فروش کنسول پلی استیشن ۳ به لطف بازی‌های ماندگارش، از ایکس باکس ۳۶۰ پیشی گرفت.

سرانجام، در نسل هفتم پلی استیشن ۸۷ میلیون و ایکس باکس ۸۴ میلیون واحد فروش داشتند. هرچند سونی در نهایت به دلیل برند ریشه‌دارتر خود موفق به فروش کنسول‌های بیشتری شد، اما کارشناسان مایکروسافت را برنده این رقابت یک به یک خطاب می‌کنند، اگرچه نینتندو بی‌ چون و چرا برنده نسل هفتم بود. حالا که این دو شرکت در نزدیک‌ترین رقابت ممکن قرار داشتند، چشم‌ها به معرفی کنسول‌های بعدی این دو کمپانی دوخته شده بود.

شاید شروع نسل هشتم، یکی از استراتژیک‌ترین و عجیب‌ترین شروع‌ها در تاریخ صنعت گیم باشد. جایی که سونی با استفاده درست از مهره‌های خود، ایکس باکس را کیش و مات کرده و تا یک قدمی انحلال برد. مایکروسافت دقیقا همان اشتباهاتی را انجام داد که سونی در ابتدای نسل هفتم مرتکب شده بود که مهم‌ترین آن، قیمت‌گذاری نادرست بود. مایکروسافت با مدیریت دان متریک (Don Mattrick)، قصد داشت کنسول‌های ایکس باکس را به چیزی فراتر از یک کنسول بازی تبدیل کند. اقدامی که نهایتا به انتقاد سفت و سخت گیمرها منتهی شد. مایکروسافت خطر را بیخ گوش خود احساس می‌‌کرد و زمان اعلام قیمت کنسول، میخ آخر تابوت ایکس باکس وان را با دست خود محکم کرد.

رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
! TV, TV, TV

کارشناسان می‌گویند که سونی نسل هشتم را در همان چند دقیقه کنفرانس E3 برنده شد. اثر مخرب اتفاقات پیش آمده روی برند ایکس باکس تا حدی بود که موجب شد این کنسول تا اواخر نسل هشتم نیز نتواند روی پای خود بایستد. به دلیل انتشار انحصاری‌های باکیفیت توسط سونی و خلاء وجود بازی خوب در اکوسیستم ایکس باکس، نسل هشتم خیلی زود به نسلی کاملا یک‌طرفه تبدیل شد. دان متریک برکنار شد و فیل اسپنسر (Phill Spencer) به جانشینی او درآمد.

اسپنسر برای سرپا کردن ایکس باکس و بازگشت به رقابت، به چند فاکتور اساسی نیاز داشت که شامل ساخت و انتشار بازی‌های خوب، بازگرداندن اعتماد به مایکروسافت و ساخت یک پیشنهاد منحصر به فرد و جذاب می‌شد. مایکروسافت فرصت ریسک‌پذیری و پرورش نداشت، در نتیجه از قدرت اصلی خود، یعنی پول استفاده کرد. اگر به استودیوهای داخلی سونی یک نگاه کلی بیندازید، متوجه می‌شوید که تیم پلی استیشن در طول سه نسل همکاری دور هم جمع شده است و بیش‌تر حاصل گسترش و پرورش استعداد است.

مایکروسافت عملا نسل را واگذار کرده بود و این از دست دادن محبوبیت، حتی آینده کنسول‌های این شرکت را نیز تحت تاثیر قرار می‌داد. مایکروسافت به راهی سریع اما موثر برای جلب این اعتماد نیاز داشت. سریع‌ترین راه برای رسیدن به هدف نیز همیشه از مسیر پول می‌گذرد؛ پس فیل اسپنسر آستین را بالا زد! مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شد بازی‌های مایکروسافت از نظر کمیت و کیفیت عقب‌تر از عناوین سونی قرار بگیرند، عدم وجود استودیوهای کافی و مناسب بود؛ بنابراین اسپنسر تصمیم گرفت که این خلاء را با خرید استودیو پر کند.

خریدها خیلی زود یکی از پس از دیگری از راه رسیدند. خرید استودیوی سازنده Hellblade، خرید خالقان Fallout New Vegas و Wasteland و خرید استودیوهای سازنده Age of Empires و ‌Forza Horizon از جمله اولین اقدامات مایکروسافت در این راه بود. این کمپانی همچنین چندین استودیوی داخلی مانند The Coalition ،343i و The Initiative را به لیست استودیوهای خود اضافه کرد.

رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
انحصاری‌های جذاب سونی، مایکروسافت را وادار به خرید استودیو و ساخت بازی‌های بیشتر کرد

با این وجود، خرید استودیو کافی نبود، چرا که توسعه بازی‌های باکیفیت نیازمند برنامه‌ریزی و صبر طولانی است. طرفداران در سریع‌ترین زمان ممکن به یک دلیل موجه برای خرید ایکس باکس نیاز داشتند؛ در نتیجه، سرویس گیم‌پس به وجود آمد. در بازه‌ زمانی‌‌ که سرویس‌های اشتراکی، سینما و تلویزیون را در نوردیده بودند، صنعت گیم تازه در حال میزبانی از این نوع خدمات بود. مایکروسافت خیلی زود به این عرصه ورود کرد اما یک پیشنهاد جالب، آن را با دیگر سرویس‌ها متمایز می‌کرد. مایکروسافت قصد داشت تمام عناوین فرست‌پارتی آینده خود را در زمان انتشار، درون سرویس گیم پس قرار دهد.

کسب درآمد صاحبان پلتفرم‌، همیشه از نرم‌افزار به دست می‌آید. شرکت‌ها اکثرا در فروش سخت‌افزار یا کنسول هیچ سودی نمی‌کنند و در عوض، در فروش محتوا برای آن، پول به جیب می‌زنند. مایکروسافت خیلی زود متوجه شد که حتی در دوران اوج خود، نمی‌تواند حریف برندینگ قوی و محبوب پلی استیشن شود. مایکروسافت اگر کنسول کافی نفروشد، نمی‌تواند محتوای اختصاصی خود را نیز به میزان کافی به فروش برساند. به همین دلیل، این شرکت آمریکایی سیاست جدیدی را در پیش گرفت که خیلی زود موجب جدا شدن راه سونی و مایکروسافت شد.

مایکروسافت به انتشار محتوای جذاب برای گیم پس ادامه داد و تنها هدفش در نسل هشتم، محبوب‌تر کردن این سرویس برای نسل نهم بود. علاوه بر این اقدام، مایکروسافت به خرید استودیو ادامه می‌داد که گل سرسبد آن، خرید شوکه‌کننده زنی‌مکس مدیا (ZenniMax Media) بود. با این خرید، مایکروسافت مالکیت کامل تمام استودیوهای زیرمجموعه بتسدا را در دست گرفت. شرکت‌های بزرگی چون بتسدا گیم استودیوز (Bethesda Game Studios)، آرکین (Arkane)، تانگو گیمزوُرکس (Tango GamesWorks)، اید سافتور (id Software) و ماشین‌گیمز (Machine Games) حالا زیرمجموعه مایکروسافت بودند.

خبر بزرگ بعدی، انتشار تمام بازی‌های قدیمی و جدید این شرکت‌ها برای سرویس گیم پس بود. بلافاصله پس از نهایی شدن قرارداد، تمام بازی‌های قدیمی بتسدا برای گیم پس عرضه شدند. همچنین اعلام شد که تمام بازی‌های آینده این شرکت‌ها نیز در زمان عرضه، روی سرویس گیم‌ پس در دسترس خواهند بود. زمانی که همه تصور داشتیم مایکروسافت کارش با خرید استودیو به اتمام رسیده است، خبر دیوانه‌کننده‌تری چون خرید اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) توسط مایکروسافت، اینترنت را منفجر کرد. مایکروسافت حالا ناشر Call of Duty را خریداری کرده بود! هرچند این قرارداد هنوز نهایی نشده است، اما به محض وقوع آن، مایکروسافت دارای ۳۲ استودیوی فرست‌پارتی خواهد شد.

مایکروسافت
بزرگترین خرید تاریخ صنعت گیم!

مایکروسافت اقداماتی انجام داد که موجب شد نه تنها بازی‌هایش در انحصار کامل ایکس باکس نباشند، بلکه برای تجربه محتوای مایکروسافت اصلا نیازی به خرید ایکس باکس وجود نداشته باشد! سرویس گیم پس خیلی زود برای رایانه‌های شخصی و سیستم ابری یا Cloud در دسترس قرار گرفت. حالا شما نه تنها می‌توانید بازی‌های این شرکت را روی ایکس باکس و PC تجربه کنید، بلکه توانایی تجربه آن‌ها روی تلفن همراه یا تلویزیون بدون کنسول خود را نیز در اختیار دارید. سرویس گیم پس نیز هم‌اکنون چیزی نزدیک به ۲۵ میلیون کاربر همزمان دارد.

با یک نگاه کلی به تبلیغات مایکروسافت، می‌توان به راحتی نتیجه‌گیری کرد که سیاست اصلی این شرکت، فروش سخت‌افزار یا کنسول نیست. مایکروسافت می‌خواهد آن‌قدر سرویس گیم پس را معروف کند که دیگر حتی نیازی به فروش کنسول و متحمل ضرر شدن نداشته باشد. درآمد از نرم‌افزار، یک درآمد مستقیم است و نیازی به خرج‌های فرعی ندارد؛ طبیعی است که هر شرکتی چنین درآمدی را ترجیح دهد.

اما سونی از آن سو چه می‌کند؟ یا شاید سوال بهتر این‌چنین باشد: آیا نیاز است که سونی کاری بکند؟ پلی استیشن برندی محبوب در صنعت گیم است و تاریخ نشان داده که حتی سیاه‌ترین دوران این کنسول نیز، با موفقیت سپری شده است. سونی استودیوهای بازی‌سازی خود را در اختیار دارد و به ساخت عناوین باکیفیت ادامه می‌دهد. سونی کنسول قدرتمند پلی استیشن ۵ را عرضه کرد و با تکنولوژی و تبلیغات مناسب، به فروش سخت‌افزاری خود ادامه می‌دهد. سونی سرویس‌های اشتراکی منحصر به فرد خود را نیز به طور مداوم تقویت می‌کند. آیا واقعا نیاز است که به رقابت با مایکروسافت ادامه دهد؟ جواب این سوال ضد و نقیض است.

رقابت، لازمه موفقیت و مقبولیت است. این رقابت است که باعث پیشرفت و جلو رفتن یک صنعت می‌شود. بدون رقابت، احترام به مخاطب و ساخت محتوای خوب از بین می‌رود. هر دو سمت ماجرا از این مهم مطلع هستند. جدای از این‌ها، سونی کماکان برای حفظ ارزش سهام و مقبولیت در بازار، مجبور است که به رقابت ادامه دهد. به عنوان مثال، وقتی مایکروسافت بتسدا و اکتیویژن را می‌خرد، سونی نمی‌تواند به بهانه‌ی تفاوت سیاست، اقدامی انجام ندهد؛ زیرا مخاطب از سونی انتظار واکنش دارد. همین می‌شود که شرکت ژاپنی با سابقه یک یا دو خرید در نسل هشتم، چندین خرید مهم و حیاتی را در همین اوایل نسل نهم انجام می‌دهد.

با این حال، خرید یک شرکت توسط سونی، سیاست‌های متفاوتی را نسبت به مایکروسافت می‌طلبد. خرید شرکت‌هایی چون بانجی، هیون (Haven)، بلوپوینت (Bluepoint) و هوس‌مارک (Housemarque)، از جمله این خریدهای متفکرانه هستند. سونی به رقابت ادامه می‌دهد، اما نه به صورت مستقیم. شرکت‌هایی چون مایکروسافت، اکتیویژن و اپیک‌گیمز (Epic Game)، به جا افتادن بازی‌های سرویس‌محور در صنعت کمک کردند. با همه‌گیر شدن این بازار، سونی متوجه شد که برای سود بیشتر باید به این جبهه روی بیاورد. به همین دلیل بانجی را خرید و پروژه‌های سرویس‌‌محور زیادی را به استودیوهای خود سپرد.

سونی
سونی سیاست‌های خود را دارد، اما در موازات با تقاضای بازار حرکت می‌کند

حتی اگر می‌بینید که سونی سرویس‌های خود را یک‌پارچه کرده و تمرکز خود روی آن‌ها را افزایش می‌دهد، به برکت وجود رقیبی به‌نام گیم‌ پس است. سوال اینجاست، آیا پلی استیشن پلاس جدید برای رقابت مستقیم با گیم‌ پس عرضه شده؟ جواب منفی است. مایکروسافت استودیو می‌خرد، اما تصمیم نمی‌گیرد مثل سونی بازی‌های تماما داستانی بسازد. سونی سرویس جدید می‌سازد، اما تصمیم نمی‌گیرد بازی‌های خود را در روز عرضه روی آن قرار دهد. جواب نهایی در همین دو مثال نهفته است.

سونی و مایکروسافت تا ابد رقیب باقی می‌مانند و باید در موازات سیاست‌های یکدیگر حرکت کنند، اما مثل سابق، وابسته به تصمیمات هم نیستند. فروش بازی کماکان برای سونی در اولویت قرار دارد، اما از سرویس نیز برای کسب درآمد استفاده می‌کند. از طرفی، تجربه بازی از طریق سرویس برای مایکروسافت مهم‌تر است، اما از فروش بازی‌های خود نیز بهره می‌برد. برای سونی فروش سخت‌افزار به منظور عملکرد بهتر بازی‌هایش در بازار مهم است، اما مایکروسافت سخت‌افزار می‌فروشد تا سرویس خود را در دسترس عده‌ی بیشتری قرار دهد. سونی به حفظ و پیشرفت اکوسیستم خود فکر می‌کند، اما مایکروسافت قصد دارد اکوسیستم خود را گسترش دهد.

به همین دلیل است که با وجود اقدامات ریز و درشت هر دو شرکت، پلی استیشن ۵ و ایکس‌باکس‌های جدید، فروش نزدیکی را تجربه می‌کنند. به همین دلیل است که با وجود خریدها و اقدامات نجومی توسط مایکروسافت، کنسول سونی کماکان فروش بیشتری دارد. رقابت این دو کمپانی اهمیت دارد، اما دیگر واجب نیست. شاید در آینده‌ای نه چندان دور، رقابت دو شرکت دیگر اهمیتی هم نداشته باشد.

◇𝐌𝐫.𝐍𝐨𝐛𝐨𝐝𝐲◇BenyaminMoein MM2والتر وایتArminداناLonesome guy the Mad OneMarcelosDARKSIRENA SlashPale_Bellona❤GOD OF WAR❤Star1Game is lifeSquatlatexMR_WilliamImmortal SpartanKurosSami 227more

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا
رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • چیزی که xbox رو سر پا نگه داشته پول شرکت مادرشه و چیزی که playstation رو سر پا نگه داشته خلاقیت و تولید بازی‌های انحصاری پرتعداد و بسیار باکیفیته.

    ◇𝐌𝐫.𝐍𝐨𝐛𝐨𝐝𝐲◇Aliakbarهایزن برگرBenyaminJahn marston 22334678والتر وایتدکتر سکوییBatman Arkham knightHitasepBahrammore
  • ZFB گفت:

    رقابت و رفاقت
    یک گیمر واقعی درک می کنه که این دو چه الماسی هستن و بچگیه چند میلیون گیمرو ساختن بیاید برای همیشه حداقل تو این سایت سر این دوتا انقدر خودمون و درگیر نکنیم و از تلاشی که برای لذت بردن ما از گیم می کنن استفاده کنیم 💚❤💙

    هایزن برگرسروش یاکوزاParham❤GOD OF WAR❤NathanMasuod EnayatiscorpionesM.Khایمان غلامی مهرآبادیmore
  • field man گفت:

    سونی : بازی های داستانی ، تک‌نفره ، متفاوت
    ایکس باکس: بازی های شوتر ، سرکیس محور

    Batman Arkham knightKing Jim RyanBahram❤GOD OF WAR❤Thomas fu**ing shelbyAmir(PC & PS4)MrHill93Playstation x BungieBing Chillingmore
  • ZFB گفت:

    “سونی در آن بازه‌ زمانی در آسمان‌ها سیر می‌کرد، چرا که بر بازار تسلط کامل شاشت.”
    اینو اصلاح کنید😐

    ❤GOD OF WAR❤Thomas fu**ing shelbyگیمری عادیMrHill93M.KhPlaystation x Bungie(MANI(depression hater🦜👆khRebel2292ah1372more
  • از بین دوستانم تقریبا تمامشون در کنار پلی‌استیشن ۵ یه سری اس هم خریدن که این نشون میده ترکیب یه کنسول اقتصادی با سرویسی مثل گیم پس هم فرمولی بوده که جواب داده. در واقع بنظرم مایکروسافت یه جایی به این فکر کرده بوده که سری اس فقط یه پیشنهاد اقتصادی برای کسایی که بودجه‌ی کمی دارن نیست، بلکه پُلی هست برای این که کاربرهای پلی‌استیشن هم به پلتفرم ایکس‌باکس جذب بشن. در واقع نسل‌های قبل اینجوری بود که هرکس از بین ایکس‌باکس و پلی‌استیشن یکی رو انتخاب می‌کرد، اما نینتندو رو در هر صورت می‌خرید. الان سری اس شرایط مشابهی رو ایجاد کرده.

    RezaArmin EzatiHasan0930علیMehregan MT❤GOD OF WAR❤mohsenThomas fu**ing shelbyMR_Williammore
  • ShinjiMikami گفت:

    مایکروسافت نسل هشت که اصلا چیزی نداشت. خودش به حوزه گیمینگ کامل وارد نشده بود ولی نسل ۹ دیگه کم کم میخواد کلا تصاحب کنه 😂
    خرید بتسدای ۸ استدیو دار، اکتیویژنی که ۶ ۷ تا استدیو داره همچنین خرید ۱۰ ۱۱ استدیوی مستقل مثل پلی گراند و نینجا و ابسیدین و … در کنار ۳۴۳ و کوالیشن و … نشون میده که دیگه رقیب کوچیکی برای سونی نیست. در واقع فقط بتسدا و اکتیویژن نیست بلکه استدیو های خریداری شده هم هست که پروژه های بزرگی مثل اوود هلبلید فیبل و … رو میسازن.
    .
    سونی هم استدیو های پر استعداد زیادی داره از جمله ناتی و سانتا و اینسامنیاک و گوریلا که بنظرم به ترتیب اهمیت والایی دارند.
    .
    ببینیم رقابت چطور خواهد بود.
    من که میگم استارفیلد و فیبل مایکرو رقیب خیلی سرسختین.
    از سونی چیزی نمیگم و منتظرم برای پروژه جدید سانتا و ناتی داگ.
    همین ۲۰۲۲ یک رقابت تنگاتنگی داریم

    Amirali heidariRezaMehregan MT❤GOD OF WAR❤گیمری عادیMasuod EnayatiMrHill93M.Khoniichanmore
  • K گفت:

    حرفی که چن روز قبل نوشتم درمورد last2وانحصاری های سونی که کیفیتیشون باعث شد مایکرو به فکر خرید بیفته آقای رنجبر هم نوشتن وکاملا درسته مخصوصاlast2بهترین بازی تاالان بدون ذره ای شک اونروز تعدادی از بچه ها بخاطر این حرف به من دیس دادن!( انحصاری‌های جذاب سونی، مایکروسافت را وادار به خرید استودیو و ساخت بازی‌های بیشتر کرد)…

    HitasepBahramAmirali heidariMehregan MT❤GOD OF WAR❤هادی صفائیگیمری عادیM.KhBing Chillingmore
    • A,,sh گفت:

      داداش از نظر خود من و خیلیای دیگه هم لست ۲ بهترین گیما عمرشونه اما بهتره در مورد بهترین بازی بصورت فکت گونه حرف نزنیم چون بهترین بازی خیلی به سلیقه شخصی افراد مرتبطه و متغیره برای همین نمیشه قطعی حرف زد

      king nima shamsعلی❤GOD OF WAR❤MR_Williamگیمری عادیKM.KhCapitanBing Chillingmore
    • Partizan گفت:

      منطقیه منطقیه
      منطق تو مثل اینه که پرایس کلاف دیوتی بیاد توی فیفا هافبک وایسه

      BahramMehregan MT❤GOD OF WAR❤Thomas fu**ing shelbySquatlatexBing Chillingah1372Lone wolfTlou part 2 game of the centurymore
      • K گفت:

        تبهکار :منطق من اینه برو دنبال گیمی باش که انتظارات رو مثل لست ۲بر آورده کنه ونوآوری از نظر گیم پلی گرافیک والی آخر داشته باشه عزیزانی همانند شما قبل از اینکه به ماهیت کامنت پی ببرند دیس میدن منطق شما همینه از منطق گفتین ادامه دادم خخخخ حرف من این بود مایکرو دید گیمهاش از هر نظر کم دارن به فکر خرید افتاد قبلا هم گفتم باز هم میگم……

        King Jim RyanBahramPartizanعلیMehregan MT❤GOD OF WAR❤Squatlatex
        • Partizan گفت:

          میدونی من حرفمو قشنگ نزدم باید بهت میزدم
          من لست رو هر دو سریش گیم زدم و بنظرم یکی از بازی های هست که هرکسی میپسندش و پیش من اونقد جذاب بود که حاضرم برای ۱۰۰۰ بار گیمش بزنم ولی شما ها همیشه سعی میکنین فن بازی در بیارین
          فن بازی در نیارین هیشکی هیت نمی کنه تون!

          نکته بعدی اینه که من نه فن PS ام نه فن ایکس باکس یه گیمرم به دنبال یه گیم خوب


          در اخر هم همیشه میگم نمیشه یه گیم رو بگی بهترینه از نظر من همه گیما توس سبکشون عالین

          K
    • Partizan گفت:

      منطقی تر هم بشه منطقت اینه که فروتنایت دیگه کراس اوور نزنه

      Bing ChillingSquatlatexK𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰
  • امیدوارم همیشه در رقابت باشن و هرکدام باعث پیشرفت هم شوند

    Mehregan MT❤GOD OF WAR❤هادی صفائیگیمری عادیPartizanM.KhoniichanSquatlatexK
  • Squatlatex گفت:

    والا برای ایرانی جماعت رقیب معنا نداره یک دفعه صفر تا صد رو پر میکنن یا دشمنی یا دوست.همین بی رقیب بودن تو صنعت هامون بود که به اسم حمایت کلی تو پاچمون رفت و خواهد رفت.
    اتفاقا هرچقدر رقابت بیشتر باشه کلی پیشرفت هم با خودش میاره اگه مایکرو تا نسل قبل فقط پول پای بازی های ایندی میداد این نسل داریم میبینیم که چقدر داره هزینه های هنگفتی رو انجام میده از اون طرف اگه می‌بینید سونی دسته انقلابی می‌سازد و کنسول بی صدا و کلی بازیAAAمیسازه فقط و فقط بخاطر رقابته اگه رقابت نباشه کل پول رو میزارن جیبشون و جاهای دیگه خرج میشه ولی چون رقابت وجود داره همیشه باید روی پلتفرمشون سرمایه گذاری بکنن تا رقیب ازشون جلو نزنه.

    ❤GOD OF WAR❤گیمری عادیPartizanoniichan🤘Mohsenj74ah1372Tlou part 2 game of the centuryK
  • scorpiones گفت:

    سلام
    امیدوارم هرکسی از کنسولی که داره لذت ببره حالا چه ایکس باکس چه پلی استیشن واقعا فنبوی بودن را کنار بگذارید.

    هایزن برگرHitasep❤GOD OF WAR❤گیمری عادیscorpionesoniichanرضا مهرعلیRebel2292Tlou part 2 game of the centurySquatlatexmore
  • Partizan گفت:

    باید روی این مقاله بزید( جایی برای جنگ جهانی)
    اقا دعوا نکنین با این کارا پولی به هیچ طرفی نمیرسه نه اون سونی پولدارتر و پرطرفدارتر میشه
    نه ایکس باکس به یجایی میرسه

    ‌اینی که دودش میره توی چشمش خود ما هستیم پس دعوا رو کنار بزارید

    ❤GOD OF WAR❤Tlou part 2 game of the centurySquatlatexAshen undead the bearerking nima shams
  • S گفت:

    بنظرم خیلی چیزا دخیله توی انتخاب یه کنسول
    من الان بازی های انحصاری سونی و مایکرو رو دوست ندارم(واسه خودم حوصله سر برن)
    ولی شاید یکی براش مهم باشه
    از نظر سرویس هم که سونی یه قدم جلو افتاد ولی بازم امکانات و قیمت ایکس باکس خیلی بهتر و معقول تره
    منم شاید یه سری اس خریدم😄

    ❤GOD OF WAR❤PartizanMengoah1372Tlou part 2 game of the centurySquatlatex
  • peyman3 گفت:

    این حرف درسته که می گید: “سونی به حفظ و پیشرفت اکوسیستم خود فکر می‌کند، اما مایکروسافت قصد دارد اکوسیستم خود را گسترش دهد”
    اما دقیقا همین جا سوال پیش میاد که تا کی سونی می تونه در کنار این هیولا (مایکروسافت) به بقا ادامه بده؟ بحث من در مورد سونی فعلی با تمام سیاست هاش هست
    شما به تفاوت مایکروسافت و سونی اشاره کردی که درسته اما به نظر من این تفاوت در سطحی نیست که روی هم تاثیر جدی نذارن. برعکس برای همین مایکروسافت که خرید می کنه همه از سونی انتظار واکنش دارن. بعد سرویس گیم پس از سونی ما انتظار چیزی درخور داریم. شما این انتظار رو از نینتندو نداری, اون کلا جهانی دیگه ست
    و در مورد بازی های سونی و اون بحث قصه که سونی چقدر قوی هست. به نظرم بخشی از هدف مایکروسافت قصه هست و احتمالا روزی به سطحی می رسه که شما الان توی ریسینگ شبیه ساز این دو شرکت می بینی. بازی ها در یک سطح و تصمیم گیری وابسته به عوامل دیگه میشه(البته این مثال من بهش ایراد وارده چون دنیا تفاوته بین یک بازی شبیه ساز تا قصه اما منظور من سطح و اندازه هست)
    در انتها یک موردی که باقی می مونه شما در مقاله بهش اشاره کردید اینکه سونی شروع نسل هفت اشتباه کرد و یک بخش اون اشتباه (من میگم)قیمت بالای کنسول بود اما در ادامه مقاله به بحث قیمت و هزینه تمام شده کاربر اشاره نکردید در صورتی که یکی از جدی ترین عوامل برای کاربر هست و حداقل سونی فعلی در این رابطه حرفی برای گفتن نداره و این مسیری که طی می کنه می تونه باعث مشکلی جدی در آینده بشه
    ممنون بابت مقاله تون :))

    علیSamantavakoliscorpionesCapitanah1372
    • Squatlatex گفت:

      بعد سرویس گیم پس از سونی ما انتظار چیزی درخور داریم.
      همینجا نشون دهنده اشتباه شماست هیچ psپلیری انتظار سرویسی عین گیم پس نداره از آقای کریمی بگیر تا خود من همگی انتظار داریم که بازی های ایندی روز عرضه قرار بگیرن و انحصاری های AAAبعد دوسال که فروش کردن بیان رو سرویس و سونی همین کارو هم حتی نسل پیش کرد گاد۴رو آورد niohو لست۲ و…بعد از فروششون رو سرویس اومدن این نسل باید گسترده تر باشه همین الآنم سهم گیم پس فقط ۶۰درصد از۴درصد بازار اروپا و آمریکاست!!!و تا بخواد پا بگیره کلی طول می‌کشه اتفاقا یک بحثی همینجا پیش میاد که اگه کالاف انحصاری نشه همین کژوال ها حاضر هستن ۱۸۰دلار بدن که بتونن کالاف رو برن و آنلاین بازی کنن؟یا ۱۳۰دلار میدنو یک پلاس میخرن با خود بازی اصلی رو؟
      سونی آینده رو تو سرویس محور در کنار بازی سینگل پلیر میبینه.
      با سرویس محور و خریدهای درون برنامه ای و بازی هایی که با پشتیبانی طولانی مثل gta onlineو destinyوسینگل پلیر هایی مثل mguاینده سونی تضمین شده است الان ساخت بازی مرد عنکبوتی اولش بود بزار قسمت دوم و بازی لوگان بیاد ببین سونی چطور به ساخت بازی های ابرقهرمانی با کیفیت ادامه میده و درآمدزایی می‌کنه.
      بحث کیفیت هم هست مارول اونجرز شکست میخوره اسکوئر انیکس از فروش گاردین آف د گلکسی راضی نیست و این در صورتیه که رو همه پلتفرم ها منتشر شدن.
      بخوایم درباره سیاست های این دو شرکت حرف بزنیم یک کتاب میشه ولی کاملا با هم فرق دارن جیم رایان تو صحبت هاش گفت همون‌طور که ما یک زمان انحصاری هامون رو برای هیچ پلتفرم دیگه ای پورت نمی‌کردیم گاد آف وار و…رو برای pcپورت کردیم و این برداشت رو میشه کرد که اگر تا ۲نسل دیگه سرویس های اشتراکی بخوان سهم بیشتری داشته باشن سونی هم به همون سمت می‌ره و ضررو مایکروسافت متحمل میشه نه سونی چون اون دوره خاک خوردن سرویس بیشترش رو xboxتحمل کرده.

      ❤GOD OF WAR❤گیمری عادی
      • bbb10 گفت:

        فعلا آره باید دید وقتی انحصاری های جدید و بزرگتر‌مثله استارفیلد و بازی های اکتی هم وارد گیم‌پس‌میشه چه انتظار هایی میره از سرویس سونی
        ما یه زمان از آیفون سیاست های دسترسی و استورش هم‌خیلی انتظار ها نداشتیم ولی بعد پیشرفت اندروید و گوگل پلی دیدیم که درخاست ها زیاد شد و تغییر انجام

        Kعلی❤GOD OF WAR❤
        • Squatlatex گفت:

          همین الآنم کلی بازی برای گیم پس اومده از گاردین بگیر تا هیلو و فورتزا که خودش سیستم سلره و کلی هم ایندی اومده اما هنوزم مردم دنبال سرویسی مشابه گیم پس رویpsنیستن.
          سونی اگه بازی سرویس محور رو بیاره روی سرویسش و هر چند وقت یکبار براشون بخش داستانی و …در نظر بگیره دیگه چه نیازی داره بازی های سینگل پلیرش رو بیاره؟رو ایکس باکس الان پر از بازی سرویس محور و کوواپ همین کالاف هم سرویس محوره دو ساعت داستان هم می‌بندن تنگش.

          • bbb10 گفت:

            صبر عزیز صبر هنوز تعداد AAA ها کم هست گیم پس بیشتر اینا جا داره
            و اینکه شما یه زمان فکر نمیکردید همین سرویس رو معرفی کنه یا استدیو بخره یا بازی رو واسه پی سی پورت کنه سونی مجبور به تغییر روندش هست نه که دلش بخواد مجبور میشه تا الان ۲ بار این اتفاق افتاده تو بازه زمانی کمی باز هم خواهد افتاد

    • bbb10 گفت:

      همچین شرکت هایی با همچین بودجه و سرمایه ای قابلیت تحمل ضرر بالا دارن
      به همین دلیل وقتی یک نسل عقب بیوفتن به سرنوشت سگا دچار نمیشن
      سونی قابلیت تحمل ضربات رو داره باید دید کی فشار زیاد میشه و از سیاست های همیشگیش عقب نشینی میکنه
      تو این چند سال (۲ ۳ سال اخیر) سیاست های سونی به طرز عجیبی داره تغییر میکنه و این نشونه اینه که پشت صحنه زیر فشار زیادی هستن از طرفی نشون دهنده درست عمل کردن مایکرو تو این نسله
      شرکتا ضرر رو ۳ ۴ سال جلوتر ما میبینن و این که وقتی سونی وارد بازار پی سی میشه و سرویس اشتراکی معرفی میکنه یعنی دیده عقب افتاده و داره درصدی از بازار رو از دست میده پس سونی فقط حفظ نمیکنه بلکه فعلا فقط قابلیت دفاع داره بل اجبار همونطور که اکس باکس تویه نسل ۸ بود

      علی❤GOD OF WAR❤mohsenpeyman3Mengo
  • Halo2022 گفت:

    واقعا ازتون ممنونم اقای رنجبر مقاله کاملی بود

    علیCapitanK
  • این عالیه رقابت تنگاتنگ می شه و باعث پیشرفت هر دو طرف میشه که آخر سر ما گیمر ها هستیم که سود می بریم فقط امیدوارم این نسل یک طرفه نشه

    ❤GOD OF WAR❤K
  • Mengo گفت:

    این نسل هر دو رقیب موفقن چه سونی با انحصاری هاش چه مایکرو با گیمپسش

    ❤GOD OF WAR❤Ellie terminatorگیمری عادیIlya gamerCapitanah1372SquatlatexK
  • Haj_Hossein گفت:

    فکر بکنید ۱ درصد همچنان اکس باکس مانند همون اکس باکس نسل هشت میموند،شاید فن ها خوشحال بشن، ولی این موضوع به ضرر صنعت گیم تموم میشد.رقابت باعث پیشرفت میشه،نه مثل صنعت خودرو سازی ایران که صرفا محدود به سایپا و ایران خودرو بشه و هیچکدوم هم بخاطر نداشتن رقیب به فکر کیفیت نیستند………..
    پ.ن:امیدوارم تایید بشه😐👍🏼

    Mengo❤GOD OF WAR❤Ellie terminatorگیمری عادیM.KhoniichanHaj_HosseinCapitanah1372more
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    خسته نباشید تحلیل جالبی ارائه دادین در این تردیدی نیست که پلی استیشن و ایکس باکس باید هر دو با قدرت ادامه بدن و این رقابت نتایج بسیار خوبی برای گیمر ها داره مثلا اگر قیمت گذاری ایکس باکس در کنسول جدیدش انچنین نبود من شک ندارم پلی استیشن کنسولش رو گرونتر عرضه میکرد و اگر بازی های با کیفیت پلی استیشن نبودن احتمالا ایکس باکس در یک نقطه میموند و حرکتی نمیکرد و فقط به فورزا و هیلو و گیرز لسنده میکرد ، این نکته رو باید گفت که خرید های ایکس باکس درسته که نتیجه بسیار خوبی داشته تا الان ولی همین باعث شد بسیاری از فن های پلی استیشن از تجربه اثاری همچون استارفیلد در پلتفرمشون محروم بشن ، این قشنگ نیست هر جور دوس دارید تحلیل کنید ولی اینجا خیلی از سونی فن ها ضربه خوردن بحث انحصاری زمانی و کلا این جنگولک بازی ها نبود به صورت کامل محروم شدن ، تاوان اشتباهات ایکس باکس در نسل ۸ و بخشی از اون رو باید سونی فن ها بدن در صورتی که وقتی پلی استیشن در نسل ۷ خراب کرد از این دست اتفاقات پیش نیومد حالا اگر سونی بره یک ناشر بزرگ بخره و ایکس فن ها از بازی هاش محروم بشن باز هم ایکس فن ها باید تاوان اشتباهات رو بدن سونی ناشر بخر نبود اگر بخره دلیلش مشخصه ، بگذریم در انتها با وجود همه حرف ها و تحلیل ها شکی در این نیست نبود یکی از این دو شرکت در ویدیو گیم به قدری ضربه مهلکی به ویدیو گیم وارد خواهد کرد که جبران پذیر نیست ، امیدوارم در نسل نهم هر دو فوق العاده ظاهر بشن این چیزی بوده که من همیشه میخواستم و حرف اول و اخر رو در این صنعت بازی ها میزنن امیدوارم سیاست های هر دو شرکت در ارائه بازی های با کیفیت و شاهکار موفقیت آمیز باشه …

    Soosmar (بازنشسته)❤GOD OF WAR❤Ellie terminatorگیمری عادیSamantavakoliMengoایمان غلامی مهرآبادیSquatlatexah1372more
  • “”انحصاری‌های جذاب سونی، مایکروسافت را وادار به خرید استودیو و ساخت بازی‌های بیشتر کرد””

    حق ۹۹٪ با خلوص بالا…

    Soosmar (بازنشسته)Mengo❤GOD OF WAR❤Ellie terminatorگیمری عادیSamantavakoliM.KhoniichanHaj_Hosseinmore
  • Samantavakoli گفت:

    همه میدونن اخر نسل چی میشه کنسول کی اف سی مایکروسافت رو ورشکست میکنه و سونی رو میخره نینتندو هم فروپاشی میکنه و کی اف سی بهترین میشه

    ❤GOD OF WAR❤گیمری عادیSamantavakoliBing ChillingHaj_HosseinCapitanMengoSquatlatexah1372Tlou part 2 game of the centurymore
  • ETERNALMAN گفت:

    «با یک نگاه کلی به تبلیغات مایکروسافت، می‌توان به راحتی نتیجه‌گیری کرد که سیاست اصلی این شرکت، فروش سخت‌افزار یا کنسول نیست. مایکروسافت می‌خواهد آن‌قدر سرویس گیم پس را معروف کند که دیگر حتی نیازی به فروش کنسول و متحمل ضرر شدن نداشته باشد. درآمد از نرم‌افزار، یک درآمد مستقیم است و نیازی به خرج‌های فرعی ندارد؛ طبیعی است که هر شرکتی چنین درآمدی را ترجیح دهد.»

    آقایی که این حرفو توهم فن های مایکرو میدونست بیاد پاسخ بده

    ❤GOD OF WAR❤Mengo
    • ETERNALMAN گفت:

      این حرف ربطی به اون حرف نداره البته ها 🧐

      • Mengo گفت:

        خب اگه ربطی نداره پس چرا انقدر بال بال میزدید برای اینکه بگید درست میگفتید و انقدر براتون فروش کنسول تو اون پست مهم بود مگه شما هی نمیگفتی مایکرو براش فروش کنسول مهم نیست بعد چطوری الان میگی اینکار رو کرده کنسول بیشتر بفروشه 🧐

        • ETERNALMAN گفت:

          کی بال بال میزد؟! مگه من سهامدارم؟ الان اینکه تراشه بیشتری گیرش میاد دلیل بر اینه که تمرکزش روی فروش کنسوله؟ فقط سونی هست که روی همون خط کلاسیک (معیار فروش سخت افزار) هنوز داره میره جلو ، و گرنه نه مایکروسافت نه نینتندو اولویتشون فروش سخت افزار نیست ، ولی همزمان این دلیل نمیشه به فروش کنسول هم اصلا فک نکنن و اون کامنت هم اثبات کنندهٔ همین هست – حرف اینه : فروش کنسول «اولویت» نیست ، یعنی دارن کنسول رو می‌فروشن به خاطر بحث سرویس ها ، هرچند تولید سخت افزار هم سر جاش هست و همه شرکت ها دارن سعی میکنن از مشکل کمبود مواد نیمه رسانا و کمبود چیپ خلاص بشن – بعد یه سوال، چطوری از اون کامنت برداشت کردی که من گفتم فروش کنسول براشون مهمه؟

          • Mengo گفت:

            جناب شما ۲۴ ساعته تو پست های مایکرو که درباره گیمپس و غیره هست هی داری بال بال میزنی دیگه اینارو به من نگو !
            یه جوری میگی خط کلاسیک حالا هر کی ندونه انگار مایکروسافت اصلا دیگه کنسول تولید نمیکنه و هیچکی دیگه سمت کنسول نمیره !!!
            خوبه حالا پشت سر هم داره خبر میاد موجودی PS5 تموم شده و درخواست براش بالاست !!!
            خود مایکروسافت هم اگه براش فروش کنسول مهم نبود الان پول نمیداد تا قطعات بیشتری بگیره !!!!
            “نه نینتندو اولویتشون فروش سخت افزار نیست”
            خودت از این جوکی که گفتی خندت نگرفت ؟
            نینتندو دنبال فروش کنسول نیست ؟!!!!
            نینتندو اگه دنبال فروش کنسول نبود که الان انحصاری هاش رو برای PC عرضه کرده بود و انقدر رو بازی هاش و کنسول هاش حساس نبود !!!!!
            خوبه این همه خبر میاد درباره فروش کنسول های نینتندو !
            فروش کنسول برای همه شرکت هایی که کنسول تولید میکنن اولویت و اهمیت بالایی داره چه سونی چه مایکروسافت !
            چون با فروش کنسول میتونن از سرویس و فروش بازی ها سود بیشتری بکنن !!!
            اگرم میخوای بگی مایکروسافت PC رو داره باید بگم خود پلتفرم PC بازار گیمینگ خودش دست Valve و Epic Games و خود مایکروسافت بازی هاش رو میاره رو اون که باید ۳۰ درصد سودش رو بده به اون ها و رو PC هم زیاد از گیمپس به نسبت کنسول ها استقبال نشده که قشنگ این تئوری رو نقض میکنه !

  • Kuros گفت:

    اگه موضوع مقاله رقابت سونی و نینتندو بود خیلی واقعی تر میشد …
    پلی استیشن از هیچ نظر با جعبه در رقابت نیست …باید ی پارامتر باشه که جعبه بالاتر باشه تا ما بگیم رقابتی هست !!! فروش کنسول سونی بازی انحصاری سونی بهترین بازیها سونی بیشترین طرفدار سونی …

    مقالات خیلی بهتری هست که میتونید بنویسید خواهشا سطح سایت رو پایین نیارید …

    BahramBAXY bachsSamantavakoliMengoArnaldعلی❤GOD OF WAR❤
  • Kuros گفت:

    من بارها گفتم ماکروسافت شرکت فوق العاده ای هست مخصوصا تو زمینه تولید نرم افزار … مثلا نرم افزار ویژوال استودیوشون فوق العاده است زبان برنامه نویسی سی شارپشون جز سه زبان برتر دنیاست…. اما تو گیمینگ ژاپنی ها حرف اول رو میزنن ما با سونی و نینتندو و سگا بزرگ شدیم اینا دیگه جزای از زندگی و خاطرات ما هستن توقع منی که با پلی استیشن یک بزرگ شدم بازی نارگیل چینی نیست یا مستر چیپس هر چند میدونم بچه هایی هستن که الان با گیم پس بزرگ شدن و عاشق بازی تعداد زیاد و تینیجری هستن قبول اما به غولی مثل پلی استیشن و نینتندو نخواهد رسید و نمیرسه … شما ساده ترین مقایسه رو انجام بدید گاد اف وار و زلدا رو با مستر چیپس ببینید تفاوت زمین تا آسمونه ….
    بهتره یا مقاله به رقابت سونی یا نینتتدو تغییر بدید یا سطح سایت رو پایین نیارید این مقالات جاشون تو سایت همسایه است گیمفا جای اینکارا نیست …

    BahramArnald
  • King sleep گفت:

    خلاصه اش اینکه سونی بلد بوده بازی درست کنه ولی مایکرو تازه رونق پیدا کرده بوده. سونی خلاقیت نداشته ولی مایکرو داشته و همین مایکرو گیم پس رو درست کرد سونی هم همونو با یه اسم دیگه)پلی استیشن نو( ساخت و عرضه کرد

  • GameOver گفت:

    عاشقانه های من آتاری ۲۰۰۰ میکرو و سگا
    امیدوارم سگا یه زمانی به روزای اوجش برگرده

  • iliya_OFF گفت:

    رای من مایکروسافت بهترین چیزم من به عشق مایکروسافت گیمر شدم
    🖤🖤🖤

    Benyamin
  • می ترسم پس فردا تسلا(ایلان ماسک)هم بیاد یه کنسول بزنه یه سرویس هم بزاره روش به اسم تسلا پلاس همه ی انحصاری هارو هم بزاره 😂😂😂😂

    Benyamin
  • taha گفت:

    این اولین کامنت من هستش
    ی سری نکات قوت که الان مایکروسافت داره برای کنسولش فقط قیمت سری اس و گیم پس و قابلیت کلود گیمینگشه که چنگی به دل نمیزه و فقط برای تست گیم خوبه
    من خودم سری اس دارم راضیم ولی گیماش ب مراتب کمه
    چوت من تقریبا بعد ی مدتی از ی بازی خسته میشم و دوست دارم برم سمت گیم دیگه ای
    خیلیام که اصلا مهم نیست واسشون و فقط برای بازیای انلاین با دوستاشون اینجور کنسولارو میگیرن ن گیمای رول پلی و چیزایی که جدید اومده
    انحصاری پی اس زیاده و در عین حال خوب ولی خب حتی اونام پول میخواد
    الان که نمیشه سری اسو با پی اس فور مقایسه کرد چون اون تو یک زمان دیگه ای هستش
    ولی اگه بخوایم با پی اس فایو مقایسه کنیم
    ایکس باکس کم ترین هزینه هستش که بتونید وارد نسل ۹ بشید
    ولی شما ب عنوان یک فرد ایرانی برای پی اس فایو باید کلی هزینه کنید
    البته ب من ربطی نداره سلیقه هر فردی یک جوریه من فقط نظر خودمو میگم
    در کل من در مورد کمپانی نظری ندارم امیدوارم هر کدومشون روز ب روز پیشرفت کنن ولی این رقابت که باعث سر پا نگه داشتن دوتاشونه

    Benyamin
  • بیاین روراست باشیم،ایکس باکس با یک گیم سطح پایین و گرافیک ضعیف شکست خورده
    و کسایی که ایکس باکس دارن این رو قبول کردن که باید تحت سلطه ی پولشویی باشن،سونی اینطوری نیست و سعی میکنه از گیماش به عنوان تخت پادشاهی استفاده کنه تا ما روش بشینیم!!

    همسایه ( فن بوی = پنچری )امیر حسینBahram
  • Benyamin گفت:

    مایکروسافت با ایکس باکس ش هرگز نمی‌توانند در مقابل سونی و پلی استیشن ش تعاملی داشته باشه به ۱۰ دلیل منطقی به راحتی ثابت میکنم که سونی با پلی استیشن ش از ایکس باکس ماکروسافت بسیار بالاتر هستند ۱- سونی همیشه کنسول های بهتری میسازد و کنسول های بهتری دارد ۲- سونی دارای عناوین انحصاری بیشتر و بهتری است ۳- سونی بازی های نمادین بیشتری دارید ۳- کنسول های پلی استیشن با مشکلات فنی آن چنان زیادی مواجه نمی‌شوند ۴- کنترلر های ایکس باکس بسیار پیچیده هستند ۴- سونی و پلی استیشن قدمت بیشتری دارند ۵- پلی استیشن و سونی قدیمی تر هستند ۶- سونی از واقعیت مجازی پشتیبانی میکند ۷- سونی برای تمام سنین ایکس باکس فقط برای بزرگسالان ۸- سونی برندی است که همه با ما با بزرگ شدیم ۹- پلی استیشن قدیمی تر است و ما با سونی و پلی استیشن بزرگ شدیم و خاطرات بیشتری با آن داریم ۱۰- پیج اینستاگرام پلی استیشن حتی فالوور های بیشتری هم نسبت به پیج اینستاگرام ایکس باکس دارد و سونی با پلی استیشن ش بسیار مجذوب کننده تر و موفق تر از ایکس باکس هستند چون سونی شرکتی هستش که بسیار خلاق هست اما ایکس باکس با خرید استودیو های بزرگ سونی مثل یوبیسافت داره تعامل خودشو در مقابل سونی بیشتر می‌کنه

  • Aliakbar گفت:

    من فن ایکس باکس و بهترین دوستم فن پی اس اصلا با هام دعوا نمی‌کنیم من میگم ایکس باکس بهتره اون میگه پی اس بهتره با این حال ۱۲ ساله باهم رفیقیم

  • صد سال هم که بگذره مایکرو نمی‌تونه سونی رو شکست بده.

رقابت سونی و مایکروسافت در گیمینگ از گذشته تا امروز - گیمفا