بهترین انیمیشن‌ های صد سال اخیر - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های صد سال اخیر - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های صد سال اخیر - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های صد سال اخیر - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های صد سال اخیر - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های صد سال اخیر - گیمفا

بهترین انیمیشن‌ های صد سال اخیر

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
بهترین انیمیشن‌ های صد سال اخیر

از قدیمی‌ترین انیمیشن‌ها تا محبوب‌ترین انیمیشن استودیو جیبلی، در این مطلب قرار است بهترین انیمیشن‌ها از ۱۰ دهه اخیر را معرفی کنیم.

حدود یک قرن قبل بود که اولین انیمیشن‌ها منتشر شده بودند. از آن زمان، انیمیشن‌ها بسیار پیشرفت کرده‌اند. تکنولوژی باعث شده تا سطح انیمیشن‌سازی هر ساله بالاتر برود و بینندگان را به تعجب وا دارد. در این مطلب، قرار است از هر ۱۰ دهه اخیر، یک انیمیشن برتر را به شما معرفی کنیم. این انیمیشن‌ها بر اساس نظرات کاربران وب سایت لترباکسد بوده است. همراه با ما باشید.

دهه ۱۹۲۰

  • انیمیشن ماجراجویی‌های شاهزاده احمد (The Adventures Of Prince Achmed)
  • محصول سال: ۱۹۲۶
  • امتیاز: ۳.۹
انیمیشن ماجراجویی‌های شاهزاده احمد the adventures of prince achmed

انیمیشن «ماجراجویی‌های شاهزاده احمد»، به عنوان اولین انیمیشن سینمایی تاریخ شناخته می‌شود و ساخت آن حدود سه سال به طول انجامیده است. مسئولیت ساخت این شاهکار به یادماندنی را نیز کارگردان لاتی رایگنر (Lottie Reigener) برعهده داشته است. این کارگردان از پس‌زمینه‌های رنگی و برش‌ها برای نشان دادن نیم‌رخ کاراکترهای خود بهره گرفته است.

داستانی که در این انیمیشن بازگو شده است، از مجموعه‌ داستان‌هایی که در  کتاب هزار و یک شب (One Thousand and One Nights) وجود دارد،‌ الهام گرفته شده است. با وجود اینکه در این انیمیشن، هیچ نمایی از صورت کاراکترها دیده نمی‌شود اما کارگردان با هوشمندی از رنگ و تغییر اندازه استفاده کرده و توانسته تا شخصیت و حرکات آن‌ها را به تصویر بکشد. این فیلم، بخش مهمی از تاریخ به شمار می‌رود و آغازی برای این ژانر محبوب بوده است.

دهه ۱۹۳۰

  • انیمیشن داستان فاکس (The Tale Of The Fox)
  • محصول سال: ۱۹۳۷
  • امتیاز: ۳.۸
انیمیشن داستان فاکس the tale of the fox

مدت قبل از اینکه انیمیشن آقای فاکس شگفت‌انگیز (Fantastic Mr. Fox) توسط وس اندرسون (Wes Anderson) ساخته شود، کارگردانان ایرنه و لادیسلاس استارویچ (Irene and Ladislas Starevich) انیمیشن «داستان فاکس» را برای بینندگان به نمایش درآورده بودند. این فیلم افسانه‌ای به خوبی توانسته تا داستان خود را برای بینندگان به تصویر بکشد و نشان دهد که ۱۰ سال کار بر روی آن، واقعا ارزشمند بوده است.

اتفاقات این انیمیشن در یک قلمرو حیوانات رخ می‌دهد و یک شخصیت به نام فاکس به تصویر کشیده می‌شود که از حیله و کلاهبرداری از دیگر شخصیت‌هایی همچون دانکی و کت لذت می‌برد. در نهایت، پادشاه این قلمرو یعنی شیر، مجبور می‌شود تا فاکس را تنبیه کند. در ابتدا، این داستان اندکی ساده به نظر می‎رسد اما پیچیده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. این انیمیشن استاپ موشن، به موضوعات سیاسی و اجتماعی می‌پردازد و هیچ واهمی از پرداختن به مسائلی همچون فساد و مذهب ندارد.

دهه ۱۹۴۰

  • انیمیشن فانتازیا (Fantasia)
  • محصول سال: ۱۹۴۰
  • امتیاز: ۳.۹
انیمیشن فانتازیا fantasia

انیمیشن «فانتازیا»، یک انیمیشن کلاسیک و قدیمی از دیزنی به شمار می‌رود که همچنان ارزشمند و جالب‌توجه است. این انیمیشن برای پیشگامانه بودن خود در زمینه تکنولوژی صدا شناخته می‌شود. این انیمیشن مجموعه‌ای، دارای چندین بخش است که ماجراجویی‎‌های صدها کاراکتر را در یک دنیای جادویی به نمایش می‌گذارند.

جدا از جلوه‌های بصری‌ای که توسط دست خلق شده‌اند، زمانبندی عالی موسیقی در کنار جلوه‌های بصری باعث شده تا این انیمیشن سینمایی، برای بینندگان بسیار جذاب و تماشایی باشد. این انیمیشن، به هنگام اکران خود، بسیار پیشگامانه بوده است و باعث الهام دیگر انیمیشن‌های سینمایی بوده است.

دهه ۱۹۵۰

  • انیمیشن رویای نیمه شب تابستانی (A Midsummer Night’s Dream)
  • محصول سال: ۱۹۵۹
  • امتیاز: ۳.۷
انیمیشن رویای نیمه شب تابستانی a midsummer nights dream

کارگردانی انیمیشن «رویای نیمه شب تابستانی» را یرژی ترانکا (Jiří Trnka) در دست داشته است. این کارگردان، طرفداران و بینندگان را از طریق این فیلم شکسپیری خودش، به درون جهانی فرازمینی می‌برد. این انیمیشن، یک داستان شناخته شده و کلاسیک را به شیوه‌ای خلاقانه بازگو می‌کند. این اثر، واقعا خلاقانه و تماشایی است و توانسته تا در ژانر انیمیشن تاثیرگذار باشد.

حتی تصور اینکه سازندگان این انیمیشن چه قدر تلاش و کار کردند تا بتوانند عروسک‌های چوبی را طراحی و بسازند نیز دشوار است. جدای از این مورد، آن‌ها باید به نکات ریز صحنه نیز توجه می‌کردند تا بتوانند این اثر برجسته استاپ موشن را خلق نمایند. لازم به ذکر است که این انیمیشن چندان به داستان اصلی شکسپیر وفادار نیست و همین باعث شده تا تاثیر آن حتی بیشتر و اسرارآمیزتر باشد.

دهه ۱۹۶۰

  • انیمیشن بارون مونچهاوزن شگفت‌آور (The Fabulous Baron Munchausen)
  • محصول سال: ۱۹۶۱
  • امتیاز: ۴
انیمیشن بارون مونچهاوزن شگفت‌آور the fabulous baron munchausen

انیمیشن «بارون مونچهاوزن شگفت‌آور»، یک فیلم ماجراجویی جذاب و شیک است و توصیف کردن آن بسیار دشوار است. کارگردانی این انیمیشن را کارل زمان (Karel Zeman) در دست داشته است. این کارگردان، داستانی عجیب متشکل از فضانوردانی در ماه، یک شاهزاده گرفتار و چندین کشتی و اسب را به نمایش در می‌آورد.

این فیلم،‌ ترکیبی از بازیگران لایو اکشن و صحنه‌هایی با عناصر انیمیشنی است که حس و حال عجیب این اثر را دو چندان کرده است. در این انیمیشن، به طور مداوم رنگ‌ها تغییر می‌کنند و جذابیت و سرگرم‌کنندگی داستان را بیشتر کرده‌اند. در کل، انیمیشن «بارون مونچهاوزن شگفت‌آور»، یک فیلم خارق‌العاده است که حتی امروزه نیز تماشای آن جالب‌توجه خواهد بود.

دهه ۱۹۷۰

  • انیمیشن مسابقه بزرگ در پینج‌کلیف (The Pinchcliffe Grand Prix)
  • محصول سال: ۱۹۷۵
  • امتیاز: ۴.۱
انیمیشن مسابقه بزرگ در پینج‌کلیف the pinchcliffe grand prix

انیمیشن «مسابقه بزرگ در پینچ‌کلیف» در بین منتقدان بین‌المللی، اثری بسیار شناخته شده است. این فیلم برجسته و استاپ موشن، توسط ایوو کاپرینو (Ivo Caprino) کارگردانی شده است. اتفاقات این انیمیشن در یک روستای آرام به نام فلاکلیپا رخ می‌دهد و داستان یک تعمیرکار دوچرخه به نام ریودور فلگن و دو همراهش بازگو می‌شود که سریع‌ترین ماشین مسابقه را می‌سازند و سعی دارند تا قهرمان جهان شوند.

کاراکترهای این انیمیشن اندکی عجیب و غریب و در عین حال، دوست‌داشتنی هستند که برای طرفداران بسیار شناخته شده‌اند. این انیمیشن، چیز خلاقانه و پیشگامانه‌ای به ژانر انیمیشن اضافه نمی‌کند اما از ارزش نوستالژی و فرهنگی زیادی برخوردار است.

دهه ۱۹۸۰

  • انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب (Grave Of The Fireflies)
  • محصول سال: ۱۹۸۸
  • امتیاز: ۴.۴
انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب grave of the fireflies

ایسائو تاکاهاتا (Isao Takahata) وظیفه کارگردانی انیمیشن «مدفن کرم‌های شب‌تاب» را برعهده داشته است. این انیمیشن بسیار زیبا، بر محوریت داستان خواهر و برادری به نام سیتا و ستسوکو یوکوکاوا است؛ خانه آن‌ها مورد حمله قرار گرفته است و حالا، آن‌ها در تلاش هستند تا بتوانند از این وضعیت چالش‌برانگیز خود عبور کنند.

این انیمیشن، یکی از احساسی‌ترین پایان‌ها در بین انیمیشن‌های ساخته شده توسط استودیو جیبلی را دارد و همین، یکی از نکات برجسته انیمیشن «مدفن کرم‌های شب‌تاب» به شمار می‌رود و در بین طرفداران نیز به همین منظور شناخته شده است. در طی داستان، رابطه صمیمی بین دو شخصیت اصلی ارتقاء پیدا می‌کند. مطمئنا بینندگان این رابطه آن‌ها و همچنین پایان فوق‌العاده این انیمیشن را فراموش نخواهند کرد.

دهه ۱۹۹۰

  • انیمیشن آبی تمام‌عیار (Perfect Blue)
  • محصول سال: ۱۹۹۷
  • امتیاز: ۴.۴
انیمیشن آبی تمام‌عیار perfect blue

انیمیشن «آبی تمام‌عیار»، بینندگان را با شخصی به نام میما کریگوی آشنا می‌کند؛ این شخص تصمیم گرفته تا از گروه خوانندگی ژاپنی برجسته و محبوب خودش خارج شود تا بتوانند رویایش برای تبدیل شدن به یک بازیگر را دنبال کند. با این حال، همه چیز آرام باقی نماند؛ یک تعقیب‌کننده و قاتلانی اسرارآمیز همیشه به دنبال او هستند و در همه جا، او را تعقیب می‌کنند.

کارگردانی انیمیشن «آبی تمام‌عیار» را ساتوشی کن (Satoshi Kon) در دست داشته است و او موفق شده تا در این انیمیشن، به بررسی وضعیت ذهنی شخصیت اصلی داستان بپردازد؛ در این بین، نشان داده می‌شود که چطور، میما، نمی‌تواند درک درستی از واقعیت داشته باشد. این داستان پیچیده و هیجان‌انگیز، در تمام لحظات خود، بینندگان را درگیر خود حفظ می‌کنند و بینندگان با هیجان این انیمیشن را دنبال می‌کنند تا بتوانند از اتفاقات آن سر در بیاورند.

دهه ۲۰۰۰

  • انیمیشن شهر اشباح (Spirited Away)
  • محصول سال ۲۰۰۱
  • امتیاز: ۴.۵
انیمیشن شهر اشباح spirited away

انیمیشن «شهر اشباح»، اثری است که نیاز به معرفی ندارد و در اغلب موارد، به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده توسط استودیو جیبلی شناخته می‌شود. کارگردانی این انیمیشن برجسته را هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) در دست داشته است. انیمیشن «شهر اشباح»، داستان یک دختر ۱۰ ساله به نام چیهیرو اوگینو را دنبال می‌کند که خودش را در دنیایی جادویی و دلهره‌آوری به نام کامی پیدا می‌کند.

در طی این انیمیشن مورد تحسین و برجسته، چیهیرو باید با چالش‌های غیرممکنی که بر سر راهش وجود دارند، غلبه کند تا بتواند پدر و مادرش را نجات دهد. بینندگان در انیمیشن «شهر اشباح» شاهد موجوداتی عجیب و غریب هستند که در داستان، بر سر راه شخصیت اصلی قرار می‌گیرند.

دهه ۲۰۱۰

  • انیمیشن مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into The Spider-Verse)
  • محصول سال: ۲۰۱۸
  • امتیاز: ۴.۴
انیمیشن مرد عنکبوتی به درون دنیای عنکبوتی spider man into the spider verse

انیمیشن «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» را رودنی راثمن (Rodney Rothman)، پیتر رمزی (Peter Ramsey) و باب پرسیکتی (Bob Persichetti) کارگردانی کرده‌اند. آن‌ها در این انیمیشن، درب‎‌های مولتی‌ورس را باز کرده‌اند. این انیمیشن ابرقهرمانی که بسیار مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است، داستان مایلز مورالز را دنبال می‎‌کند که با دیگر نسخه‌های مرد عنکبوتی آشنا می‌شود و با آن‌ها همکاری می‌کند تا بتوانند شخصیت شروری به نام کینگ‌پین را سرنگون کنند.

بسیاری از منتقدان و مخاطبان، این انیمیشن را برای سبک انیمیشن‌سازی منحصربه‌فرد خود که شبیه به کتاب‌های کمیک است، ستایش کرده‌اند. رنگ‌های مختلف به کار رفته در انیمیشن و همچنین سرعت آن سبب شده تا بسیاری از طرفداران، عاشق این انیمیشن شوند. می‌توان گفت که انیمیشن «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، یکی از انیمیشن‌های سال‌های اخیر به شمار می‌رود که توانسته تا بار دیگر، جانی تازه به ژانر انیمیشن و همچنین فیلم‌های ابرقهرمانی بدهد.


در این مطلب، به معرفی بهترین انیمیشن‌ها از صد سال اخیر پرداختیم. از هر دهه از ۱۰ دهه اخیر، یک انیمیشن به انتخاب کاربران وب سایت لترباکسد انتخاب شده‌اند. نظر شما در مورد این آثار چیست؟

منبع: اسکرین رنت

MRIPکاپیتان قیمتThe hunt is comingHaj_HosseinGramy kwhitedaybreakbellجیمDream in Red (Playstation T)Jin sakaimeysambunknowndamhazerامیرعلی قربان‌پوررضا مهرعلیRebel2292Mr.jalilpourÆMıř ĤªSŚÅŊPØØŔkanameo0ashil0oArnaldmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین انیمیشن‌ های صد سال اخیر - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های صد سال اخیر - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های صد سال اخیر - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های صد سال اخیر - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های صد سال اخیر - گیمفا
بهترین انیمیشن‌ های صد سال اخیر - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین انیمیشن‌ های صد سال اخیر - گیمفا