15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد
15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد
15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد
15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد

۱۵ بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد

ابوالفضل مناف زاده
۱۶:۳۰ ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد

این ۱۵ بازی، مکانیک‌های گیم‌پلی عناوین جهان آزاد را بازتعریف کرده و تجربیات کاملاً جدیدی که مشابه آن‌ها را هیچ جای دیگری ندیده بودیم به ما ارائه دادند.

امروزه با استفاده از الگوی ساختاری هر بازی جهان آزادی که در چند دهه‌ی گذشته منتشر شده است، چندین بازی دیگر نیز توسعه یافته‌اند و به نوعی، اکنون در بخش‌های باریک راهروی خلاقیت در عناوین جهان آزاد در حال قدم گذاشتن هستیم. اما با این حال، گاهی اوقات شاهد توسعه و انتشار بازی‌های جهان آزادی هستیم که در زمینه‌ی ارائه‌ی مکانیک‌های گیم‌پلی، منحصر به فرد عمل می‌کنند و از آن‌ها به عنوان بازی‌های برجسته‌ی جهان آزاد یاد می‌شود. این بازی‌ها نه تنها نحوه‌ی تعامل گیمرها با جهان بازی را تغییر می‌دهند، بلکه روش‌های کاملاً جدیدی را برای گیم‌پلی خود در نظر می‌گیرند. در ادامه به معرفی ۱۵ بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد خواهیم پرداخت.

Middle Earth: Shadow of Mordor – سیستم Nemesis

سیستم Nemesis در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد. در واقع، به کمک این مکانیک، برخی از اورک‌ها (Orcs) در بازی Shadow of Mordor به طور تصادفی با ویژگی‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف متفاوت ساخته می‌شوند. همچنین، کشته شدن به دست آن‌ها می‌تواند به منزله‌ی ارتقای سطح قدرت‌شان تلقی شود و عدم توانایی آن‌ها در به قتل رساندن شما، باعث می‌شود تا برای همیشه در خاطرشان باقی بمانید. سیستم Nemesis با هزاران خط دیالوگ صوتی مختلف و ارتباط‌های به هم پیوسته و مواردی از این قبیل موفق شد تا به یکی از مبتکرانه‌ترین مکانیک‌ها در بازی‌های ویدیویی جهان آزاد تبدیل شود.

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain – سیستم Revenge

آزادی غیرقابل تصور در زمینه‌ی گیم‌پلی بازی The Phantom Pain که از جهانی سندباکس استفاده می‌کند، دست گیمرها را برای پیاده‌سازی انواع و اقسام روش‌ها در انجام ماموریت‌های مختلف باز می‌گذارد. با این حال، پس از نفوذ مخفیانه به تأسیسات‌های مختلف یا پس از قتل عام تمام محافظان و یا حتی پس از حذف آن‌ها با استفاده از اسلحه‌ی FULTON، دشمنان در این بازی شروع به تغییر استراتژی‌های خود خواهند کرد.

در واقع، کافی است تا بیش از اندازه روی کشتن دشمنان به وسیله‌ی هدشات کردن تمرکز کنید تا پس از مدتی همه‌ی آن‌ها را مجهز به کلاه جنگی فلزی ببینید. از طرف دیگر، اگر همواره روی حمله شبانه تمرکز کنید، به مرور زمان دشمنان و نگهبان‌ها در شیفت شبانه را بیشتر و مجهز به چراغ قوه و دوربین دید در شب خواهید دید. همچنین، اگر علاقه‌ای به مخفی‌کاری ندارید و به صورت تهاجمی با اسلحه‌های گرم و سلاح‌های سنگین به جنگ با دشمان می‌روید، به مرور زمان مجبور خواهید بود تا با خودروهای زره‌ای بیشتر و دشمنان مجهزتر مواجه شوید.

Chaos Points – Just Cause 2

15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد

در دوره‌ای که بازی‌‌های جهان آزاد همواره به طی کردن مسیر از نقطه‌ی A به B یا انجام فعالیت‌های جانبی مختلف خلاصه می‌شدند، بازی Just Cause 2 به شما این اجازه را می‌داد تا با منفجر کردن هر آنچه که در مقابل خود می‌بینید، روند بازی را پیش بگیرید. وسایل نقلیه، ساختمان‌ها و هر آنچه که می‌بینید قابل انفجار هستند و منفجر کردن آن‌ها باعث می‌شود تا سیستم Chaos Points ماموریت‌های بیشتر و سلاح‌ها یا وسایل نقلیه جدید در دسترس شما قرار گیرد.

البته، تکمیل مأموریت‌ها و انجام چالش‌های مرسوم در این بازی نیز بخشی جدا نشدنی از گیم‌پلی را تشکیل می‌دهند، اما همه‌ی ما Just Cause را به دلیل هرج و مرجی که در دل گیم‌پلی‌اش جریان دارد می‌شناسیم. متأسفانه، تأثیر سیستم Chaos Points در دنباله‌‌های این بازی کمرنگ شد.

Guiding Wind – Ghost of Tsushima

نشانگرهایی که شما را در یک نقشه به سمت ماموریت‌ها و مقاصد مختلف راهنمایی می‌کنند، سال‌ها است که در عناوین جهان آزاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این نشانگرها آشکارا از طریق مینی‌مپ یا قطب‌نما به راهنمایی کردن گیمرها می‌پردازند و برخی دیگر از روش‌های خاص و منحصر به فردی استفاده می‌کنند. برای مثال، سیستم Guiding Wind یا باد راهنما در بازی Ghost of Tsushima یک روش جدید و منحصر به فرد است.

در این بازی، به جای مارکرها و نشانگرهای مرسوم، جهت باد به هدایت کردن گیمرها به سمت مقاصدشان کمک می‌کند. همچنین، هر زمان که حس کردید به راهنمایی نیاز دارید، تنها کافی است که تاچ‌پد کنترلر خود را لمس کنید تا مجدداً شاهد وزش باد باشید.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild – سیستم Climbing

15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد

بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild میزبان ویژگی‌های مختلفی در زمینه‌ی گیم‌پلی است و هر کدام از مکانیک‌های آن به نوبه‌ی خود می‌توانند مورد تحسین قرار بگیرند. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به آزادی عمل شگفت‌انگیز، فیزیک، انیمیشن‌ها، نوار استقامت هوشمندانه و سیستم Climbing یا بالا رفتن از هر صخره و سطحی اشاره نمود. در واقع، بسیاری از ویژگی‌های این بازی به لطف همین قابلیت بالا رفتن از تمامی آبجکت‌های موجود در بازی به پختگی می‌رسند و همین سیستم به ظاهر ساده، به کلی مکانیک‌های بازی را تغییر داده است. همچنین، این سیستم بعدها در عناوین دیگری از جمله Immortals Fenyx Rising نیز مورد استفاده قرار گرفت.

Fallout 4 – ساخت و شخصی‌سازی Settlementها

بازی موبایلی بسیار موفق Fallout Shelter تا حد زیادی تحت تأثیر سیستم Settlement از بازی Fallout 4 قرار داشت و به طور کلی قرارگیری مکانیک مذکور در این بازی به عنوان یک تغییر نسبتاً بزرگ برای Fallout در نظر گرفته می‌شود. در حقیقت، Fallout 4 این اجازه را به ما داد که در کنار انجام ماموریت‌های همیشگی این سری، Settlementهایی را بسازیم و آن‌ها را شخصی‌سازی کنیم. این Settlementها باعث می‌شدند تا مدیریت یک جامعه و امور مرسوم از جمله مدیریت منابع و تجارت را نیز در دستور کار خود قرار دهیم و از انجام آن‌ها لذت ببریم.

Mad Max – خودروی The Magnum Opus

خودروی Magnum Opus به عنوان جایگزینی برای V8 Interceptor محبوب شخصیت مکس در بازی Mad Max مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خودرو هم یک وسیله‌ی نقلیه و هم یک سلاح تلقی می‌شود که در طول تجربه‌ی بازی وظیفه‌ی حفاظت و جابه‌جایی مکس و چامباکت در سراسر نقشه‌ی Wasteland را بر عهده دارد. ارتقای این خودرو نیز مستلزم انجام انواع فعالیت‌ها و چالش‌ها است و در سراسر تجربه‌ی بازی، باید از آن حفاظت و سوخت آن را تامین کنید. در مجموع، تکیه‌ی گیم‌پلی بازی بر رانندگی و فضاسازی پساآخرالزمانی آن باعث می‌شود که The Magnum Opus همانند موتور سیکلت Days Gone به عضوی جدا نشدنی از شما تبدیل شود.

Marvel’s Spider-Man – مکانیزم تار زدن

15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد

مجموعه‌ی Marvel’s Spider-Man را در حالی می‌توان یکی از موفق‌ترین فرنچایزهای تاریخ پلی استیشن قلمداد کرد که عمر آن به نیم دهه نیز نمی‌رسد. این موضوع، خود نمایان‌گر کیفیت دو بازی این مجموعه است و آنقدر ویژگی‌های جالب و جذابی در این عناوین وجود دارند که از همین حالا طرفداران برای انتشار نسخه‌ی دوم آن لحظه شماری می‌کنند. طراحی عالی جهان بازی و مبارزات شگفت‌آور در این عنوان فوق‌العاده هستند، اما چیزی که آن را از سایر بازی‌های جهان آزاد متمایز می‌کند، سیستم تار زدن است. این سیستم، گیم‌پلی بازی را سیال و روان می‌کند و باعث می‌شود که همواره در حال تعامل با آن باشید.

سه‌گانه‌ی Batman: Arkham – سیستم Combat Free Flow

بازی Batman: Arkham Asylum برای اولین بار از مکانیک جدیدی در مبارزات به نام Combat Free Flow رونمایی کرد. این سیستم باعث می‌شد تا با مبارزاتی روان و پر سرعت روبه‌رو باشیم و تار و مار کردن دشمنان حسی همانند عناوین beat ’em up را به ما القا کند. این ترکیب با افزایش تنوع دشمنان بازی چالش‌برانگیزتر شده و استراتژی‌های خاصی را طلب می‌کرد. خوشبختانه این سیستم در بازی Batman: Arkham Knight به پختگی کامل رسید و باعث شد تا با یکی از لذت‌بخش‌ترین سیستم‌های مبارزه‌ای در بازی‌های ویدیویی مواجه شویم.

Grand Theft Auto 5 – مکانیک تغییر شخصیت‌ها

15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد

در دوره‌ای که انتشار هر نسخه‌ی جدید و ریمستر شده از بازی Grand Theft Auto 5 برای ما عجیب است، نباید فراموش کنیم که این بازی به هر حال لقب یکی از بهترین بازی‌های تاریخ را یدک می‌کشد. توجه محض به جزئیات در دنیای این بازی، سطح واقع‌گرایی و عمق بالای شخصیت‌پردازی NPCها، ماموریت‌های دیوانه‌وار و یک داستان فوق‌العاده جذاب از جمله مواردی هستند که GTA V را به یکی از بهترین‌های تاریخ تبدیل می‌کنند. همچنین، این بازی میزبان یک مکانیزم کاملاً جدید به نام تغییر و سوییچ بین شخصیت‌ها به صورت آنی بود. این مکانیک باعث شد تا روایت داستان بازی و طراحی ماموریت‌ها دستخوش یک تحول بسیار بزرگ شود و پتانسیل‌های فراوانی در آن شکل بگیرد.

inFamous – سیستم Karma

سیستم Karma در بازی inFamous به نوعی انتخاب بین خیر و شر را در اختیار گیمرها قرار می‌داد. این سیستم باعث می‌شد تا ظاهر شخصیت کول خیرخواه و یا آشفته‌ و آشوب‌گر به نظر برسد. همچنین، سیستم Karma بر انواع توانایی‌ها و ماموریت‌های جانبی تاثیر می‌گذاشت و البته پایان‌بندی کلی بازی را نیز دستخوش تغییر می‌کرد.

Dark Souls – سیستم Humanity

15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد

در حالی که سیستم Invasion توسط Demon’s Souls در قالب دو مکانیزم Soul و Human Forms معرفی شد، Dark Souls با سیستم Humanity چندین قدم به سمت جلو حرکت کرد و ایده‌های آن را به بلوغ رساند. از دست دادن Humanity در این عناوین همانند Soul Form باعث کاهش حداکثر میزان سلامتی شما نمی‌شد، اما استفاده از ویژگی‌های Chaos در اسلحه‌ها، راه را برای دریافت آسیب بیشتر از سوی دشمنان باز می‌کرد.

همچنین، به دست آوردن برخی از لوت‌ها در این حالت ساده‌تر بود و در نقطه‌ی مقابل، باعث می‌شد تا بیش از پیش در معرض خطر حملات Black Phantomها قرار بگیرید. علاوه بر همه‌ی این‌ها، از این سیستم می‌توان برای افزایش Estus از طریق بانفایرها نیز استفاده نمود. در مجموع، این سیستم یکی از بهترین مزیت‌های بازی بود که به پویا شدن گیم‌پلی آن کمک شایانی می‌کرد.

Fable – سیستم Alignmentها

15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد

استودیوی لاین‌هد (Lionhead) نتوانست تمام ویژگی‌های وعده داده شده‌ برای بازی Fable را در زمان انتشار آن یعنی سال ۲۰۰۴ عملی کند. اما با این حال، یکی از بهترین ویژگی‌های تاریخ بازی‌های جهان آزاد یعنی Alignmentها را در آن مشاهده کردیم. این سیستم باعث می‌شد تا جهان بازی و کاراکترهای آن براساس خیر و شر بودن اعمال پلیر، جهت‌گیری‌های متفاوتی داشته باشند. حتی خوردن انواع خاصی از غذاها نیز می‌توانست روی گیم‌پلی بازی تأثیر داشته باشد. نکته‌ی جالب این است که این موارد نه تنها از نظر ظاهری روی شخصیت بازی تاثیرگذار بودند، بلکه عکس‌العمل مختلف NPCها و پایان‌بندی بازی را نیز تغییر می‌داد.

Outer Wilds – سیستم Looping

بازی ماجراجویی استودیوی موبیوس دیجیتال (Mobius Digital) بر اساس یک فرضیه با مضمون این که منظومه‌ی شمسی پس از ۲۲ دقیقه از بین خواهد رفت ساخته شده است. شما در ابتدای تجربه‌ی بازی از این موضوع آگاه نیستید و پس از گذشت ۲۲ دقیقه از تجربه‌ی بازی متوجه تبدیل شدن ستاره‌ی این منظومه به یک اَبَرنواَختر می‌شوید. در این لحظه داستان بازی شروع می‌شود و سیستم Looping بازی نیز فعال خواهد شد.

شما در حالی که در یک لوپ بی‌انتها گرفتار شده‌اید، مجبور به اکشافات مختلف خواهید بود تا به حقیقت زمان پی‌ ببرید. بازی Outer Wilds در کنار ارائه‌ی یک تجربه‌ی عالی از لوپ زمان، یک داستان فوق‌العاده را نیز روایت می‌کند و آزادی عمل زیادی به گیمرها می‌دهد.

L.A. Noire – سیستم تحقیق و بازجویی

15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد

استودیوی راکستار گیمز (Rockstar Games) بیشتر به خاطر بازی‌های جهان‌آزادش شناخته می‌شود؛ اما در این بین، چندین عنوان منحصربه‌فرد از جمله L.A. Noire نیز توسط این شرکت نشر پیدا کردند. داستان این بازی در سال ۱۹۴۷ و در شهر لس آنجلس جریان دارد و گیمرها باید در آن با همراهی کارآگاهی به نام کول فلپس (Cole Phelps)، به بررسی پرونده‌های مختلف بپردازند. این روند با جمع‌آوری شواهد و بازجویی از شاهدان مختلف پیش می‌رود.

نکته‌ی جالب و منحصر به فرد در مورد بازی این است که پس از صحبت با یک شاهد، می‌توانید ادعاهای آن‌ها را باور کنید، به آن‌ها شک کنید و حتی آن‌ها را به دروغ‌گویی متهم کنید. در این زمان، مکانیکی جذاب که به شما اجازه‌ی تحلیل حالات چهره‌ی این افراد را می‌دهد باعث می‌شود تا بتوانید صحت صحبت‌های آن‌ها را بسنجید و از نقش‌آفرینی در قالب یک کارآگاه حرفه‌ای نهایت لذت را ببرید.


به نظر شما چه بازی‌های دیگری با ویژگی منحصر به فردشان می‌توانستند در این لیست حاضر شوند؟

Artorias_t.a.wCopy NinjaDark FantasySepehrNimamehdi_cd2006منم یکی مثل خودتM.MT?riddler؟Daniyal Bleszinskiاریا77DARKSIRENX_Wolverine_Xگیمر غمگینBobysad58Visible 6-tigh manMR.BADGUYNathan Millerjokermore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد
15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد
15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد
15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد
15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد
15 بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد