بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا
بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا
بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا
بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا

بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت

مهدی ملکی
۱۶:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا

لپ تاپ‌های گیمینگ نظیر Aorus 15P گیگابایت اکنون برخلاف گذشته حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و می‌توانند طیف وسیعی از گیمرهای حرفه‌ای راضی کنند. افزایش قدرت لپ تاپ‌ها به شکلی که این‌طور در مرکز توجه قرار بگیرند، همان‌طور که انتظار می‌رود، حرارت بیشتری را ایجاد می‌کند؛ این حرارت بیشتر به سیستم خنک کننده قدرتمندی نیاز دارد و استفاده از خنک کننده‌های کارآمد، ضخامت لپ تاپ را بیشتر و بیشتر می‌کند تا جایی که ظاهر دستگاه مولفه‌های اصلی زیبایی خود را از دست می‌دهد.

عمل و عکس‌العمل، دقیقاً مطابق چیزی که باید در طبیعت رخ دهد. با این وجود Aorus 15P در مقایسه با رقبای خود، نازک‌تر است و برخلاف چیزی که در نگاه اول به نظر می‌رسد، در خفای کامل در گوشه‌ای دنج گم می‌شود، به کار خود ادامه می‌دهد و در عین حال زیبا باقی می‌ماند.

بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا

نسل جدید غول‌های گیگابایت، آمده‌اند تا تجربه‌ای بهتر را همراه با این شرایط برای گیمرها فراهم کنند. Aourus 15P KD با پردازنده نسل یازده اینتل، ۱۶ گیگابایت رم، نسل سوم حافظه‌های SSD PCIe و البته از همه مهم‌تر، کارت گرافیک انویدیا RTX 3060P با ۶ گیگابایت ویدیو رم GDDR6، یکی دیگر از همان غول‌های خوش‌ساخت گیگابایت است که یک خط پیش به آن پرداختیم.

اما اجازه دهید مقدمه را پشت سر بگذاریم و دقیق‌تر به شما بگوییم که چرا لپ تاپ قدرتمند مد نظر ما از شرکت گیگابایت، شایسته چنین لقبی است. با ما همراه شوید.

ظاهر و طراحی

لپ تاپ‌های گیمینگ معمولاً طراحی رایج و تثبیت شده‌ای دارند؛ وقتی درباره محصولاتی حرف می‌زنیم که کاربران هدف آن عموماً افراد عادی، برنامه‌نویسان، طراحان گرافیک، تولید کنندگان محتوا و خلاصه هر کسی غیر از گیمرها هستند، انتظار می‌رود که ظاهر دستگاه تا جای ممکن ظریف، مدرن و همچنین نازک به نظر برسد.

وقتی بحث به گیمرها می‌رسد، قضیه متفاوت می‌شود. لپ تاپ‌های گیمینمگ به طراحی‌های ظاهری پیچیده و نورپردازی‌های تمام و کمال‌شان معروف هستند. در واقع لپ تاپ‌های گیمینگ زرق و برق خاصی دارند تا شما از فرسنگ‌ها دورتر نیز بتوانید تشخیص دهد که یک برند تمام توانش را به کار گرفته است تا به اصطلاح جامعه خفن گیمرها را با محصولی خفن‌تر راضی کند.

این قضیه درباره Aorus 15P هم صدق می‌کند. بدنه پلاستیک مات دستگاه در کنار لوگوی معروف Aorus به رنگ سفید در پشت آن اجازه می‌دهند که طراحی آن وارد دسته محصولات گیمینگ شود.

بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا

اما ما در واقع چه چیزی را به صورت ناخودآگاه تشخیص می‌دهیم که این‌گونه لپ تاپ مورد بحث را صرفاً در چند ثانیه طبقه‌بندی می‌کنیم؟ خطوط شکسته، انحنای قسمت پشتی، رنگ مشکی یک دست و نهایتاً نورپردازی چشم‌گیر؛ چیزی را از قلم نینداختیم؟ بعید است! کنار هم قرار گرفتن همه این موارد نشان می‌دهند که فارغ از سلیقه، گیگابایت در طراحی یک لپ تاپ گیمینگ، به فرهنگ و مولفه‌های رایج این بازار پایبند بوده است.

از طراحی که بگذریم، نوبت به بررسی درگاه‌های Aorus 15P می‌رسد. در قسمت سمت چپ درگاه‌های HDMI، mini DisplayPort، USB Type-A، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و در آخر، اترنت به چشم می‌خورند. کناره سمت راست دستگاه نیز میزبان دو عدد درگاه USB Type-A، تاندربولت ۴ (یا همان USB-C) و یک ورودی کارت اس‌دی (SD Card) است.

Aorus 15P با ۲ کیلوگرم وزن، نمایشگر ۱۵.۶ اینچی و ابعاد ۲۳ × ۲۴۴ × ۳۵۷ میلی‌متر، به عنوان یک لپ تاپ گیمینگ در مقایسه با رقبا چندان بزرگ نیست و راحت‌تر می‌توانید آن را جابه‌جا کنید. همچنین همان‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، ضخامت ۲۳ میلی‌متری لپ تاپ، یکی دیگر از مزیت‌های آن به شمار می‌رود.

مشخصات Aouros 15P KD

پردازندهاینتل Core i7-11800H؛ ۸ هسته، ۱۶ رشته؛ مبتنی بر معماری ۱۰ نانومتری
کارت گرافیک اصلیانویدیا جی‌فورس RTX 3060 Laptop GPU (6GB GDDR6)
کارت گرافیک یکپارچهاینتل UHD Graphics Xe
رم۱۶ گیگابایت DDR4 Slots 3200 (2x8GB)
حافظه داخلی۱ ترابایت M.2 NVMe PCIe 3.0 SSD
نمایشگرنمایشگر ۱۵.۶ اینچی FHD؛ نرخ تازه سازی ۲۴۰ هرتز؛ IPS-LCD Anti-Glare
شبکهوای فای ۶ (۸۰۲.۱۱ax)
بلوتوث ۵.۱
درگاه‌هاHDMI، mini DisplayPort، USB Type-A، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، دو عدد درگاه USB Type-A، تاندربولت ۴ (USB-C) و یک ورودی کارت اس‌دی (SD Card)
وب‌کم۷۲۰p
باتری۹۹ وات‌ساعت
آداپتور برق۲۳۰ وات
سیستم عاملویندوز ۱۰ ویرایش Home
ابعاد۲۳ × ۲۴۴ × ۳۵۷ میلی‌متر
وزن۲ کیلوگرم

عملکرد در بازی‌های ویدیویی

در لپ تاپ‌های گیمینگ، مهم‌ترین موضوع عملکرد آن‌ها در اجرای بازی‌های ویدیویی است. سری Aorus 15P با پیکربندی‌های مختلفی به بازار عرضه شده است که حداقل نسل جدید آن‌ها، همه به کارت‌های گرافیک سری ۳۰ انویدیا مجهز هستند. این کارت‌های گرافیک نه تنها از Ray Tracing پشتیبانی می‌کنند، بلکه پشتیبانی از فناوری DLSS یکی دیگر از خصوصیت‌های اصلی آن‌هاست.

بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا

گیگابایت تصمیم گرفته در پیکربندی KD از یک کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3060 مجهز به ۶ گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع GDDR6 استفاده کند که مبتنی بر معماری ۸ نانومتری، عرض باس مموری ۱۹۲ بیت و سرعت مموری ۱۴۰۰۰ مگاهرتز است. کارت گرافیک مورد اشاره با توان مصرفی ۱۱۵ وات روی فرکانس ۱۶۰۵ مگاهرتز کار می‌کند.

این کارت گرافیک در کنار پردازنده نسل یازده اینتل Core i7-11800H و ۱۶ گیگابایت رم در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که این کارت گرافیک در بررسی ۳DMark Time Spy میانگین امتیاز ۷۹۶۱ را ثبت کرده است. تجربه برخی از سنگین‌تری بازی‌های روز روی این کارت گرافیک، عملکرد مطلوب آن را برای تجربه بازی‌ها روی رزولوشن ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p نشان می‌دهند.

بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا

RTX 3060 به کار رفته در این لپ تاپ در اجرای بازی Cyberpunk 2077 پس از اعمال پچ ۱.۵ روی تنظیمات اولترا قادر به ارائه نرخ فریم ۷۵.۵ و ۳۸.۸ به ترتیب در رزولوشن‌های ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p است. با روشن کردن Ray Tracing روی رزولوشن ۱۰۸۰p (بدون استفاده از DLSS) نرخ فریم تا ۲۵.۶ فریم پایین می‌آید. پیش از عرضه به‌روزرسانی ۱.۵، این بازی عملکرد بسیار نامتوازنی در این شرایط داشت.

بررسی لپ تاپ aorus 15p

Dying Light 2 که یکی از جدیدترین بازی‌های عرضه شده در زمان نگارش این مقاله است، طی همین شرایط بدون Ray Tracing، نرخ فریم ۶۵.۴ و ۴۶ را در رزولوشن‌های ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p ارائه می‌دهد. اجرای بازی God of War که اندکی پیش سرانجام از انحصار کنسول‌های پلی استیشن خارج و برای رایانه‌های شخصی عرضه شد، وضع مطلوبی را که مشاهده کردیم، اندکی تغییر می‌دهد تا جایی که نرخ فریم روی رزولوشن‌های یاد شده به ترتیب به ۵۰.۳ و ۴۱.۵ کاهش می‌یابد. نسخه رایانه‌های شخصی این بازی از مانیتورهای فوق عریض نیز پشتیبانی می‌کند که نوید تجربه‌ای منحصر به فرد را می‌دهد.

بررسی لپ تاپ aorus 15p
بررسی لپ تاپ aorus 15p

از طرف دیگر Halo Infinite، بازی انحصاری محصول استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت در همین حالت با ۸۵.۳ و ۵۸.۴ فریم اجرا می‌شود که تحسین برانگیز است. همین بازی در رزولوشن ۴K قادر به ارائه ۲۷.۷ فریم بر ثانیه است که چندان بد نیست ولی نشان می‌دهد که احتمالاً در سال‌های آینده، انتخاب مناسبی برای تجربه بازی‌ها روی رزولوشن ۴K نخواهد بود.

بررسی لپ تاپ aorus 15p

Battlefield 2042 از جمله عناوینی است که با فعال کردن Ray Tracing باز هم عملکرد قابل قبولی را از RTX 3060 Laptop به نمایش می‌گذارد. این بازی روی رزولوشن ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p با نرخ‌های فریم ۶۹ و ۵۰ اجرا می‌شود. با روشن کردن Ray Tracing روی رزولوشن ۱۰۸۰p باتنظیمات گرافیکی اولترا، نرخ فریم روی ۵۵.۹ باقی می‌ماند.

بررسی لپ تاپ aorus 15p

Resident Evil Village که سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) به بازار عرضه شد، روی رزولوشن ۱۰۸۰p و Ray Tracing، نرخ فریم فوق‌العاده ۷۷ را حفظ می‌کند.

بررسی لپ تاپ aorus 15p

نگاهی هم به عناوین یوبی‌سافت (Ubisoft) داشته باشیم. این توسعه‌دهنده و ناشر معروف دنیای بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۲۰ دست به عرضه Watch Dogs Legion زد که با فعال کردن Ray Tracing به مراتب چشم‌نوازتر از حالت عادی به نظر می‌رسد. اگر در این حالت قصد تجربه آن را دارید، Aorus 15P با تنظیمات گرافیکی اولترا روی رزولوشن ۱۰۸۰p آن را با ۲۷ فریم اجرا می‌کند.

بررسی لپ تاپ aorus 15p

Aorus 15P گیگابایت همچنین از اولین محصولاتی است که به پردازنده‌های نسل ۱۱ اینتل مجهز شد. این پردازنده ۸ هسته‌ای با ۱۶ رشته خود قادر به ارائه توربوی مکس ۴.۶۰ گیگاهرتز است. این لپ تاپ در تست گیکبنچ ۵ امتیاز ۹۲۱۳ را در حالت چند هسته‌ای و امتیاز ۱۵۸۲ را در حالت تک هسته‌ای کسب کرده است. در مقایسه با رقبایی مانند ریزر بلید پرو یا MSI GP66، امتیازات Aorus 15P بالاتر است.

از طرفی این لپ تاپ می‌تواند ۲۵ گیگابایت داده را با سرعت ۱۱۵۶.۱۸ مگابایت بر ثانیه منتقل کند که باز هم سریع‌تر از محصولات رقیب در این محدوده قیمت و عملکرد است.

بررسی لپ تاپ aorus 15p

در لپ تاپ‌های گیمینگ رایج است که فن‌ها صدای زیادی تولید کننده و قسمت‌های از صفحه کلید به هر حال داغ شوند. تولید کنندگان سعی می‌کنند حرارت موجود زیر صفحه کلید را نهایتاً از زیر کلیدهای WASD دور کنند، زیرا بازیکن تمام مدت از آن‌ها استفاده می‌کند. از طرفی اگرچه صدای فن تا حد زیادی بدون هدفون شنیده می‌شود ولی سیستم خنک کننده عملکرد خوبی در دفع حرارت دارد و اجازه نمی‌دهد که کارایی افت کند.

این شرایط در این لپ تاپ هم به چشم می‌خورد. دکمه‌های WASD در تمام مدت خنک هستند و سنگین‌ترین بازی‌ها هم نمی‌توانند آن‌ها را داغ کنند. تسک‌های سبک دور بالای فن را فعال نمی‌کنند، بنابراین تنها حین تجربه بازی‌های AAA می‌توان صدای آن‌ها را شنید که البته کارشان را هم خوب انجام می‌دهند.

نمایشگر، خروجی و صدا

اگرچه ما درباره اجرای بازی‌ها روی رزولوشن ۱۴۴۰p و حتی ۴K سخن گفتیم اما نمایشگر ۱۵.۶ اینچی خود دستگاه دارای رزولوشن ۱۰۸۰p است و شما برای گرفتن خروجی‌هایی بالاتر از این رزولوشن باید از مانیتور استفاده کنید. با این وجود خوشبختانه نمایشگر Aourus 15P از نرخ فریم ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. همچنین گیگابایت اصرار زیادی به کالیبره شدن نمایشگر توسط Pantone دارد در حالی که این موضوع نیز روز به روز عمومیت بیشتری پیدا می‌کند و حقیقتاً رویه چندان متمایزی نیست.

بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا

چطور می‌توان کیفیت نمایشگر را برای کاربران توصیف کرد؟ خب حین پخش تریلر فیلم Shang-Chi and The Legend of the Ten Rings، رنگ‌های قرمز مخصوصاً در صحنه افتتاحیه که شاهد کارگران هتل هستیم، به شدت واضح دیده می‌شوند. صحنه جنگل در همین تریلر ثابت می‌کند که رنگ سبز هم به خوبی در این نمایشگر پردازش و نمایش داده می‌شود. از طرفی شاید بتوان رنگ‌های بنفش و آبی را مخصوصاً در پس‌زمینه، مقداری ناامید کننده نامید. اگر نمایشگر وضوح بالاتری در نمایش این دو رنگ داشت، به سختی می‌توانستیم بهانه بگیریم.

رنگ‌های خاکستری و مشکلی در صحنه‌های مربوطه، همان‌طور که انتظار می‌رود به نظر می‌رسند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که Aorus 15P حدود ۷۲.۸ درصد از گامت‌های رنگ محدوده DCI-P3 را پوشش می‌دهد که رقم چندان بدی نیست. اگرچه لپ تاپی مانند Alienware m15 R4 به سادگی در زمینه نمایشگر، این محصول گیگابایت را شکست می‌دهد اما تمام اعتبارش به نمایشگر OLED آن باز می‌گردد.

این لپ تاپ با حداکثر روشنایی ۲۹۷ نیت برای استفاده در محیط‌های پوشیده بسیار مناسب است و در روشنایی روز هم تا حدودی کارآمد عمل می‌کند. اما آیا بلندگوها هم در محیط باز صدای خوبی دارند؟ پاسخ به این سوال سخت است، زیرا با وجود صدای بلند که حتی در فضای بازی هم جلب توجه می‌کند، باس بلندگوها عمق لازم را ندارد.

صداهای پس‌زمینه به‌ویژه در بازی‌های ویدیویی قابل شنیدن است و تا حد زیادی، همان حسی را منتقل می‌کند که توسعه‌دهندگان خواهانش هستند. نرم‌افزار RealTek Audio Console موجود روی این لپ تاپ همراه با تعدادی از تنظیمات پیش‌فرض برای طیف مختلف کاربران در دسترس است که با انتخاب آن‌ها، خروجی صدا دقیق‌تر و هدفمندتر می‌شود.

صفحه کلید، وب‌کم و باتری

گیگابایت در نورپردازی صفحه کلید Aorus 15P نیز انتظارات را برآورده کرده و چیزی گم نگذاشته است. کیفیت نورپردازی RGB مناسب است و نور از هیچ درز اضافه و ناخواسته‌ای، به بیرون نفوذ نمی‌کند. در طراحی صفحه کلید دستگاه از ۱۱۴ کلید استفاده شده که شامل دکمه‌های شماره‌گیر نیز می‌شود؛ به این ترتیب این لپ تاپ قدرتمند گیگابایت مجموعه‌ای کامل و استاندارد از کلیدها را به ارمغان می‌آورد.

کلنجار رفتن با کلیدها لذت‌بخش است و احساس بدی را منتقل نمی‌کند. شما به سادگی می‌توانید حین تایپ کردن با کلیدها، در سکوت و البته آسایش پشت فشردن هر کدام آن‌ها، غرق شوید. ارتفاع کلیدها شاید برای برخی از کاربران رضایت‌بخش نباشد و یا بعضی از مخاطبان احساس کنند که کلیدها زودتر از موعد مناسب فشرده می‌شوند. تغییر چینش برخی از کلیدها و ابعادشان، در ایجاد حس فشردگی هم نقش دارد و مدتی طول می‌کشد تا به آن عادت کنید.

به هر نحو، در این بخش بحث سلیقه هم مطرح است و نمی‌توان با یک دید، همه قضایا را برانداز کرد. شاید بتوان همین ماجرا را به تاچ‌پد هم تعمیم داد. تاچ‌پد اندکی بی‌کیفیت به نظر می‌رسد اما در برابر لمس منعطف است و به‌طور هم‌زمان حداکثر تا ۴ انگشت را پشتیبانی می‌کند.

بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا

گیگابایت این‌بار هم تصمیم گرفته است تا وب‌کم را اندکی بالاتر از صفحه کلید، زیر نمایشگر یا به عبارت دیگر،‌ روی لولای دستگاه قرار دهد. موقعیت قرارگیری این وب‌کم ۷۲۰p ناخوشایند است و با توجه به زاویه‌ای که دارد، چانه شما را به تصویر می‌کشد. کیفیت کلی وب‌کم برای استفاده در تماس‌های تصویری مناسب است اما انتظار می‌رفت که محل بهتری برای قرارگیری آن انتخاب شود. با وجود این، گیگابایت یک کاور ظریف را هم برای پوشاندن آن در نظر گرفته است که جای تقدیر دارد.

سرانجام به باتری می‌رسیم؛ معمولاً گران‌ترین لپ تاپ‌های گیمینگ بازار هم به ندرت می‌توانند عمر باتری مناسبی را حتی طی انجام کارهای روزمره فراهم کنند. به همین ترتیب عمر باتری Aorus 15P هم با در نظر گرفتن شرایطی که در بازار گیمینگ به چشم می‌خورد، عادی است. با این حال اگر کاربری شما از لپ تاپ‌تان چندان سنگین نیست، انتظار می‌رود که در روشنایی ۱۵۰ نیت و مصرف روزمره، نزدیک به ۵ ساعت شارژدهی را تجربه کنید.

بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا

جمع‌بندی

گیگابایت Aorus 15P به لطف عملکرد بسیار مطلوبش در اجرای بازی‌های ویدیویی روی رزولوشن ۱۰۸۰p، ۱۴۴۰p و حتی گاهی اوقات ۴K، یکی از آن انتخاب‌هایی است که با انجامش، مسلماً اشتباه نخواهید کرد. کیبورد دستگاه نورپردازی چشم‌نوازی دارد، بلندگوها محیط‌ها فرق در صدا می‌کنند و ظاهر لپ تاپ هر چشمی را به خود خیره خواهد کرد.

اگرچه صدای فن و حرارت دستگاه همیشه مناسب نیستند اما این موضوعی است که در اغلب لپ تاپ‌های گیمینگ بازار به چشم می‌خورد. عمر باتری عادی و زاویه قرارگیری وب‌کم نیز جای بحث دارند ولی به سختی می‌توان آن‌ها را نقطه ضعف در نظر گرفت.

از طرفی وزن پایین دستگاه نسبت به رقبا و ضخامت کمتر آن، نشان می‌دهند که گیگابایت توازن مناسبی بین قیمت و کاربرد ایجاد کرده است؛ Aorus 15P لپ تاپی است که اولویت‌های اصلی گیمرها را تبدیل به اولویت و هدف اصلی خود کرده است. اگر به دنبال ورود به دنیای بازی‌های ویدیویی آن هم با یک لپ تاپ مناسب برای تجربه بهینه تمام بازی‌های روز و آینده با کیفیتی استثنائی هستید، این لپ تاپ گیگابایت را در نظر بگیرید.

کسری نراقیvitto corleoneSfarshidP.morgan 𔓙

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا
بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا
بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا
بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا
بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی لپ تاپ Aorus 15P گیگابایت - گیمفا