دلنوشتههای یک گیمر خسته؛ امان از تبلیغات دروغین!
در این قسمت از دل نوشتههای گیمر خسته سراغ موضوع جذابی رفتهایم. تبلیغات دروغین و گمراه کننده!
با سلام خدمت گیمفاییهای عزیز و گل، امیدوارم حالتون خوب، لبتون خندون و جیبتون پر پول باشه و پلتفرم بازیتون هم همیشه پر از بازی.
پس از یک غیبت طولانی، با یه قسمت دیگه از سری مقالات گیمر خسته در خدمت شما عزیزان هستیم. این بار به سراغ یک موضوع جذاب و جالب رفتم. تبلیغات گمراه کننده و عجیب و غریب در دنیای بازیهای ویدیویی!
حقیقت اینه که دنیای گیم الان کاملا به یک صنعت تبدیل شده و توی خیلی از کشورها، درآمدزایی گیم از سینما هم جلو افتاده. و وقتی یه هنر یا سرگرمی تبدیل به صنعت میشه، دیگه بحث مالی و اقتصادی و عواملی مثل بازاریابی حتی از خود اون هنر یا سرگرمی هم اولویت بیشتری پیدا میکنن.
الآن شرایط دنیای گیم دقیقا همینطوره. از معرفی بازیها گرفته تا نحوه عرضه و وجود پرداختهای درون برنامهای و بستههای الحاقی و آیتمهای تزیینی قابل خریداری و هزار تا کوفت و زهرمار دیگه، همه تحت تاثیر همین مسئله هستن.
به معرفی Cyberpunk 2077 دقت کنین. یه معرفی بزرگ و پر سر و صدا. بعد از موفقیت فوقالعاده ویچر ۳ استودیو گمنام سیدی پراجکت رد اسمی برای خودش دست و پا کرد و سر زبونها افتاد. مخاطبا هم فوقالعاده ویچر ۳ رو دوست داشتن و منتظر پروژه بعدی این استودیو بودن. حالا تو این شرایط، سیدی پراجکت رد کمپین تبلیغاتی فوقالعاده بزرگی برای سایبرپانک ۲۰۷۷ تدارک دید و به سرعت نور اسم سایبرپانک ۲۰۷۷ سر زبونها افتاد و همه از این بازی به عنوان ویچر بعدی از لحاظ وسعت و کیفیت یاد میکردن. اما سیدی پراجکت رد به این کار بسنده نکرد، استفاده از بازیگر معروف هالیوود کیانو ریوز به عنوان مهمترین شخصیت فرعی، تریلرهای متعدد و طولانی مبارزات، مانور دادن بر روی شخصیسازی گسترده (همون موردی که خودتون میدونین!) و تبلیغ گسترده شهر Night City دیگر اقدامات بزرگ تبلیغاتی این شرکت بودن.
اما کمکم شرایط به شکل متفاوتی پیش رفت. پس از اعلام رسمی تاریخ عرضه با حضور شخص کیانو ریوز، بازی با تاخیرهای پی در پی و متعدد رو به رو شد و پس از هر تأخیر طولانی مدت، سازندگان بیانیهای طولانی منتشر میکردن و علت تأخیر رو کار بیشتر بر روی بازی و اطمینان از بالا بودن کیفیت محصول نهایی عنوان کردن. پس از هر تأخیر بازیبازان ناامیدتر میشدند و برخی گمانهزنیها نیز به این موضوع اشاره میکردن که ضعف کنسولهای نسل هشتم ممکنه باعث بشه بازی برای نسل هشت عرضه نشه!
بالاخره پس از هزار حرف و حدیث بازی عرضه شد و شاهد یکی از شاهکارترین بازیهای تاریخ بودیم. البته شاهکار از لحاظ افت فریم و باگ و مشکلات فنی. از غیب شدن NPCها گرفته، تا هزار جور باگ ممکن و غیر ممکن و صد البته افت فریم فاجعه بازی، همه دست به دست هم دادن تا نتیجه بشه یک بازی ناامید کننده. البته بعد از اون شاهد آپدیتهای متعدد بودیم و همین چند وقت قبل نسخه نسل نهم بازی عرضه شد و الان کاملا بازی عملکرد خوبی داره، اما نوشدارو بعد از مرگ سهراب چه سود؟ هشت سال تبلیغات، هایپ و سر و صدای مختلف به چی ختم شد؟ یک بازی نصف و نیمه که به اذعان خود سازندهها ماهها تا کامل شدن فاصله داشت …
یوبیسافت هم یکی از خوبهای تبلیغات و عوام فریبیه. توی تریلرها شاهد صحنههای حماسی، اتفاقات بزرگ و چیزهای فوقالعاده جذاب هستیم اما در عمل تقرییا همیشه با یک ساختار ثابت طرف هستیم که مشکلاتی مثل هوش مصنوعی یا تنوع پایین مراحل توش بیداد میکنه. نسخهی اول Watch Dogs رو به یاد بیارین. یه معرفی فوقالعاده شوکه کننده توی E3و تریلر فوقالعادهای که با پایان جذابی هم همراه بود( ایدن با استفاده از گوشیش برق کل شهر رو قطع کرد). بعد از معرفی Watch Dogs بود که یوبیسافت هم تبلیغات گسترده رو شروع کرد. هنوز یادمه یوبیسافت به صورت مستقیم برای GTA V هم رجز میخوند. اما در نهایت باز هم شاهد عنوانی متوسط بودیم که حتی یکسری ویژگی ابتدایی مثل امکان تیراندازی از داخل ماشین رو هم نداشت. البته یوبیسافت به علت درآمدزایی خوب از Watch Dogs، اون سیاست تبلیغاتی عظیم رو برای بازیهای آینده هم استفاده کرد و همهی بازیهای یوبیسافت با سر و صدای بزرگ معرفی و عرضه میشدن و در نهایت عناوین متوسطی رو شاهد بودیم.
مخاطبانی که کمتر گول نمیخورن؟!
هنوز هم که هنوزه، استودیوهایی مانند Naughty Dog در بین مخاطبان محبوب هستن و شرکتهایی مثل Rockstar از اعتماد کامل هواداران خود برخوردار بوده و بسیار خوش نام هستن. اما پس از اتفاقات و حواشی آثاری مانند Cyberpunk 2077، بسیاری از مخاطبان از پیش خرید (Pre order) کردن عناوین خودداری میکنند. این دسته افراد یا تا زمان انتشار بازی و مشاهده نمرات و نقدها و وضعیت فنی بازی صبر میکنن و بعدش بازی رو خریداری میکنن، یا کلا تا زمان تخفیف خوردن عجلهای برای خرید ندارن.
میشه یجورایی گفت تبلیغات دروغین و گمراه کردن مخاطبا توی چند سال اخیر، دامن کل صنعت گیم رو گرفته و الآن گیمرها خیلی سخت اعتماد میکنن و حتی نسبت به جذابترین تریلرها نیز واکنش عادی دارن چون خوب میدونن جذاب بودن تریلر و وعدههای سر خرمن سازندهها دلیلی بر خوب بودن بازی نخواهد بود. اگه نظرات و کامنتهای تریلرهای معرفی عناوین یکی دو سال اخیر رو بررسی کنین، به این نتیجه میرسین که اکثر افراد به واقعی بودن تریلر و محتویات اون شک دارن و دیگه مثل زمان Watch Dogs یا Cyberpunk اصطلاحا کف و خون قاطی نمیکنن!
قبلا برخی سازندهها عملا مخاطبا رو گول میزدن. توی تریلر بازی مکانیزمی رو نشون میدادن که خودشون خوب میدونستن هرگز توی بازی نهایی وجود نخواهد داشت، افکتهای گرافیکی رو به رخ کاربرا میکشیدن که میدونستن واقعیت فرسنگها باهاش فرق داره و حتی بعضا مراحلی رو میساختن که هرگز توی بازی نهایی وجود نداشت! یعنی قشنگ مشخصه بعضی شرکتا اونقدری روی تریلر وقت و سرمایه میذارن روی خود بازی نمیذارن! (بله آقای یوبیسافت، با شمام)
حاشیه مهمتر از متن؛ چجوری همه رو گول بزنیم؟
دنیای امروز، دنیای رسانه و حواشیه و کمتر کسی به واقعیت و این جور چیزا اهمیت میده. حاشیه درست کن، سر و صدا به پا کن و مشهور شو! یک تکنیک سخیف که نتیجه فوقالعادهای به همراه داره. امروز چجوری مشهور شدن مهم نیست، فقط مهم اینه بیوفتی سر زبونها و رسانههای مختلف در موردت صحبت کنن.
از سایبرپانک گرفته، تا Anthem و بازیای Ubisoft و یکسری بازیای آنلاین، هزار مورد مختلف در این زمینه وجود داره. یه تریلر خفن با جزئیات برگ ریزون و ترجیحا یه نبرد یا سکانس خفن بازی رو معرفی میکنه. بلافاصله سازندهها توی توییتر و شبکههای اجتماعی دیگه از پیشرفتهای انقلابی بازی تعریف میکنن که قراره از لحاظ هوش مصنوعی، مراحل و مبارزه دنیای گیم رو ده پله ببره جلو! بعدش تبلیغات دهن پر کن مثل وسط دو نیمه فینال چمپیونزلیگ یا Super Bowl بازی رو همه جا جلوی چشم قرار میده. اگه سازندهها بتونن از کیانو ریوزی، کیت هرینگتونی کسی هم استفاده کنن دیگه نور علی نور میشه و حتی کسایی که یا دنیای گیم آشنایی ندارن هم جذب بازی میشن. در این بین چندتا تریلر گیمپلی خفن هم میبینیم که هم از لحاظ گرافیکی برگ ریزونن و از لحاظ مبارزات و ساختاری خیلی چشمنوازن. دوباره سازندهها ادعا میکنن که بازی جدیدشون قراره انقلاب ایجاد کنه توی اون سبک. اینجاست که یه تاریخ عرضه الکی اعلام میکنن تا بتونن بازی رو پیش فروش کنن!
بعد از اینکه کامل بازی سر زبونها افتاد و صغیر و کبیر اسمشو شنیدن و آمار پیش فروش هم رفت بالا، سازندهها سه چهار بار تأخیر می میزنن و هر بار میگن داریم روی بازی کار میکنیم تا مشکلات بازی حداقل باشه. بالاخره بعد از چند سال حاشیه و تبلیغات و بالا پایین شدن زمان انتشار، بازی عرضه میشه و شاهد یه بازی متوسط و بعضا ناامیدکننده هستیم. تقریبا هیچ کدوم از چیزایی که توی تریلر نشون دادن و یا مستقیما وعده دادن توی بازی وجود نداره، گرافیک بازی کاملا Downgrade شده، مشکلات فنی بیداد میکنه، چپ و راست بازی پر از باگه و هیچ خبری از انقلاب توی صنعت بازی نیست. این وسط اون پنج شیش میلیون نفری که بازی رو پیشخرید کردن میمونن با یه کلاه گشاد که سرشون رفته. سازندهها هم خیلی شیک و مجلسی عذرخواهی میکنن و قول میدن مشکلات رو برطرف کنن!
از این موارد زیاده، از No Man’s Sky که میگفتن بزرگترین بازی تاریخه گرفته تا بازیای کوچک و بزرگ ناامید کنندهای که همه چندتایی از این بازیا تو ذهنمون هست. معرفی پر سر و صدا، تبلیغات گسترده، ایجاد هایپ فوقالعاده عظیم و در نهایت مواجهه شدن با یه طبل توخالی و اسب بیبخار …
راه حل!؟
تبلیغات و عوام فریبی توی هر صنعتی، خصوصا ویدیو گیم اجتنابناپذیره. از اونجایی که انسان ذاتا لجبازه و از اشتباهاتش درس نمیگیره، اگه دوباره یه تریلر خفن از یه بازی جدید منتشر بشه، من و شما دوباره برگهامون میریزه و برای تجربش روزشماری میکنیم و دوباره ناامید میشیم!
ولی خب میشه گفت بهترین کار برای مقابله با آثار ضعیف و ناامیدکننده، توقع داشتن و ساده لوح نبودنه. اگه هر چیزی که سازندهها میسازن رو بذاریم روی سرمون و به به چه چه کنیم و ازش تعریف کنیم و لذت ببریم و قانع باشیم،
و خداروشکر کنیم، نه یوبیسافت مشکلات ذاتی بازیهای جهان آزادشو حل میکنه، نه EA اون موتور لعنتی Frostbite رو عوض میکنه و نه کلا سازندهها اهمیتی به جامعه مخاطبا میدن. وقتی بعد از رزیدنت ایول چهار فرنچایز ایول رفت توی سراشیبی و هم مخاطبا ناراضی بودن و هم منتقدا، کپکام فهمید که اگه شرایط رو تغییر نده خودش ضرر میکنه و برای همین دست به تغییر زد و دوباره فرنچایز رو متحول کرد. اگه یوبیسافت هم کلش به سنگ بخوره و بفهمه جامعه ثابت مخاطباش به خاطر مشکلات فنی و کیفیتی بازیایی که میسازه کمتر شدن و سودش به خطر افتاده، قطعا یه تکونی به خودش میده از لین وضعیت انفعال در میاد. امیدوارم سیدی پراجکت رد هم از لانچ افتضاح سایبرپانک درس گرفته باشه و در آینده دیگه با آبروی خودش بازی نکنه.
اگه انتظارات رو بالا نبریم، این مشکلات هیچ وقت حل نمیشن. وگرنه این خط و این نشون، یوبیسافت تا صد سال دیگه اسیسینز کرید میسازه و نقشهی همشونم پر میکنه از Bandit و بازی رو عرضه میکنه. هیچ تغییری هم توی هوش مصنوعی افتضاح و مراحل فرعی بازیاش نمیده.
روی صحبتم فقط با یوبیسافت نیست، چون استودیوهای زیادی از این ترفند استفاده میکنن. اما یوبیسافت یه نمونه در این زمینه است.
نظر شما در مورد کمپینهای تبلیغاتی گسترده تو دنیای گیم چیه؟ کدوم بازی بیشتر از همه با تبلیغاتش شما رو گول زده؟
پر بحثترینها
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
- مدیرعامل Take-Two نگران عملکرد GTA 6 روی Xbox Series S نیست
- آپدیت بهینهسازی Baldur’s Gate 3 برای PS5 Pro منتشر شد
- مدیر عامل Take-Two: فرنچایزهای محبوب در نهایت محو خواهند شد؛ برای موفقیت به IPهای جدید نیاز داریم
نظرات
امریکا تحریم های بانک ها و بیت رهبری و سپاه رو برداشت..
اماده باشین که انشالله همتون کنسول یا سیستم مورد علاقتون رو با قیمت کمتر بخرید
هنوز GTA 7 نخریدی بیای خونه ببینی
یه چیز دیگهس خستگی از یادت بره! 😪
یا صاحب دو گیتی!
جدیه؟
«گول تبلیغات دروغین رونخورید»
واقعا تیتر پست به کامنت تو همخوانی داره
اون عکس (سمت راست) مقایسه کیانو رو من تو گیم ندیدم هیچ وقت
سی دی بخاطر دروغ فروش داشت دروغگوی بزرگ
اون که شوخی هست طرف سمت راست یه گدا و بی خانمان بود تو بازی
کیانو نیست یکی از npcهای خیابونیه که تو شهر قدم میزنه
مقاله ی خوبی بود
یوبیسافت رو تو با تیر بزنی آدم نمیشه سنگ که جای خود دارد😁
همین الان هم سی دی پراجکت رد، درمورد ارتقاء نسل نهمی دروغ گفته و بازی در کنسول ها چیزی به اسم RT نداره. درواقع وقتی رو این حالت قرار میدی هیچ تغییری بوجود نمیاد. مشکل هم از کنسول ها نیست جون بازی های مثل ratchet and clank هست که عین یه بازی روی پی سی RT زیبایی رو به نمایش میزارن. واقعا سر سایبربانک بدجور به اسم و رسم خودشون ضربه زدن
سایبرپانک روی کنسولها ری تریسینگ سایه داره و توی همون چارتی که توی استریم داده بودن هم ذکر شده بود Local Shadows RT
متوجه نمیشم اینو کی دروغ گفتن
اوایل که بحث RT رو کنسول های نسل نه داغ بود، اینا اومدن و گفتن که بازی ما هم پشتیبانی خواهد کرد، اون موقع حرفی از این چیزا نبود، این که بعدا چی گفتن رو من اطلاع ندارم چون بعد دروغهای خجالت آورشون دیگه هیچ اهمیتی برام نداشت که چیکار میکنن یا چی میگن. اینم که الان گفتم علتش دیدن یه ویدئو رو دو کنسول بود که با فعال کردن حالت RT فقط رزولوشن یکم بهتر میشد اونم فقط تو کیفیت 4K قابل تشخیص بود. درکل اینم یکی از صدها دروغی که بافتن، هیچ وقت اون تریلر ۴۸دقیقه ای یادم نمیره😑
خب الان مگه پشتیبانی نمیکنه؟ RT برا سایه وجود داره مقایسه ری تریسینگ یک بازی فرست پارتی پلتفرمر خطی با اوپن ورلد شهری توی این قضیه چندان درست نیست.
بستگی داره چه ویدیویی ببینی، تو فضای شب جایی که سایه زنی نباشه انتظار تفاوت داری؟
یه ویدیویی از استارت لایف پث نومد برای مقایسه RT مود و پرفورمنس مود هست اونو ببینی تفاوت مشخصه
استودیو سی دی پروجکت به کمک و واسطه استودیو bioware اسم و رسم پیدا کرد یادتون باشه که ویچر شروعش با bioware بوده نه سی دی پروجکت !!!!
میشه توضیح بدی یعنی چی؟
متوجه نشدم منظورت رو و تا حالا جایی ندیدم که اسم ویچر و بایوور کنار هم بیاد.از اول پراجکت رد پشت ویچر بود تا جایی که یادمه
لطفا منبع ت رو هم اگه ریپلای زدی بذار
سازنده های ویچر ۱ یه تک دمو به اعضای bioware نشون میدن. اونا هم خوششون میاد انجن شون رو در اختیار CDRP قرار میدن. ایشون هم احتمالا منظورش اینه
یعنی RED انجین حال حاضر،کاستوم شدهی انجین قدیمی بایووره یا از نسخه دوم ویچر سیدی انجین خودشو ساخت؟
اهان.ممنون از توضیح
عزیز منبع خود بازی هست برو بازی کن همون اولش متوجه میشی . بعد اگر هم خواستید میتونید این تمام اعضای بایوور رو در پایان بازی ببینید
توضیحت قانع کننده نبود.اینکه اسامی کسایی که انجین بازی رو درست کردن و یا تیم فنیی که انجین رو توسعه داده و به بقیه استدیو در مورد مسایل فنی انجین کمک میکنه و از انجینش پشتیبانی میکنه رو تو کردیت بازی ببینیم چیز عجیبی نیست.نمیشه گفت بایوور ویچر رو ساخته.با این استدلال نصف بازیایی که تولید میشن رو اپیک با انریل ش و یا نیکولاس فرانسیس با یونیتی درست کردن.این که نشد دلیل برادر من
ویچر ۱ با انجین بایوور صرفا ساخته شده و دولوپمنتش با خودشون بوده، به این باشه دث استرندینگ رو هم گوریلا استارت زده نه کوجیما😐
نه عزیز جان هم با انجین بایوور هست هم با همکاری توسعه دهنده های این شرکت . در ضمن مهمترین قسمت یک بازی همون انجین ش ه . داستان بازی هم از روی کتابی به همین نام هست .الان فکر کردی سی دی پروجکت کار خاصی کرده . همه چی براش حاضر آماده بود . البته فقط در قسمت اول و از نسخه دوم کم کم شکل گیری شرکت سی دی پروجکت شروع شد. اون قسمت آخر جمله ت هم ندید میگیرم .مرد حسابی پس تمام بازی ها با انجین آنریل هستند پس اپیک ساخته . خدای استدلالی د شما .!!
اعضای گوریلا گیمز هم کمک بسیاری به کوجیما پروداکشن کردن و چندی از اعضاشون حتی به ژاپن رفته بودن برای ساپورت پروژه (میگن تقریبا ۷۰ نفر از تیم گوریلا گیمز این نقشو داشتن) ، انجین اختصاصیشون رو هم در اختیارش گذاشتن
داستان ویچر ادامه روی کتابهاست و صرفا از کارکترها و لور استفاده کرده و ادامه برای کتاب نوشته. شخصیت ها و مکان های جدید هم براش ساخته شده.
در مورد بخش اول صحبتت کاری ندارم و بالاتر بحث کردیم
اما
برای بحث داستان که میگی بر اساس کتابه و کار خاصی نکرده: من هم سری بازی ویچر رو تجربه کردم هم کتاباشو انگلیسی و فارسی خوندم.شما یکی از اینکارا رو نکردی گویا و بی اطلاع صحبت میکنی
اول اینکه درسته که کتابای ویچر داستانای جذابین ولی حقیقتا قبل بازیا اصلا انقدر مطرح نبودن،مطرح بودنا،اینقدر مطرح نبودن.امارش با یه سرچ ساده تو نت میاد که قبل عرضه بازی ها،کتابا به شیش هفت زبون ترجمه شدن و پنج میلیون فروختن
بعد بازیا شده سی و هفت زبان و پونزده میلیون نسخه.تفاوت پیداست اینجا
دوم اینکه اظهار نظر ها متنقاضه(بعضی اهالی استدیو گفتن بازیا اقتباس ازاد از کتاباس بعضیا گفتن که بعد کتاب اخریه که وقایع بازی ادامه پیدا میکنه) ولی اینطور که پیداست بازی اول دقیقا بعد یه سری داستانای تو کتاب اتفاق میوفته که برای جلوگیری از اسپویل نمیشه بگم و خب کم کم خود استدیو داستانشو با استفاده از چیزایی که داشته میسازهو ما بارها شاهدیم داستان پردازی تو بازیا از کتابا پیشی میگیره و میشه نتیجه گرفت اگه ویچر نبود اینا بازم یه دنیای فانتزی خفن با داستان سرایی بینظیر میتونستن خلق کنن
استاد نابغه دانشمند چرا چرت و پرت میگی . شرکت بایوور بهترین سازنده بازی های rpg بوده . انجین بازی هایش اختصاصی برای بازی های rpg بوده .چه بسیار معلومه یک شرکت تازه کار بخواد از این شرکت کمک بگیره . دیگه بقیه حرفات اضافیه .من نمیدونم اصلا چی میگی تو . من داستان رو مثال گفتم . بالاخره ایده از روی کتاب هست از خودش در نیاورده . من نیاز و دلیلی نمی بینم کتابی بر مبنای یک بازی رو بخونم . بلکه اول بازی میکنم اگر جایی نا مشخص بود نیاز به خواندن کتاب یا کمیک هست .
هرکی مکالمه مارو بخونه میفهمه کی درست میگه. خسته نباشی پهلوون 🙂
سلام مثل همیشه خوندیم و کامل لذت بردیم
و البته دست رو موضوع خیلی حساسی هم گزاشتید من که جرات نمیکنم درباره شون انتقاد کنم چون همیشه یه عده طرفدار غیر منطقی بهم انگ هیتر زدن حالا شاید این حرفا رو از سمت یک نویسنده بشنون باهاش کنار بیان ممنون
به شخصه ۲ سری گیم پیش خرید کردم مثل چی پشیمون شدم..
اما الان دیگه به هیچ عنوان پیش خرید نمیکنم
حتی سایبر رو هم پیش خرید نکرده بودم
داداشم گفت daylight 2 رو پیش خرید کن گفتم نه اول بیاد تست بشه ببینیم چی به چیه بعد.
دیگه هم بی جهت هایپ نمیشم.. یعنی خودشون باعث شدن ادم سرد بشه..
ریلکس باش
عرضه شد، خوب بود بخر، بد بود کرکی بزن، افتضاح بود بندازش کنار….
همین..
درسته اعصاب ادم یکم بهم میریزه اما بهتره از اینه که بی جهت سرمایه خودت رو خرج یک چیز بی ارزش کنی که خود صاحب اثر خرجش نکرده..
والا متاسفانه الان اصلا یه جوری شده که به شخصه تا حداقل پنج شیش ماه از ریلیز یه بازی نگذره نمی رم سراغش. باید بیان، بعد کلی پچ و آپدیت بیاد براشون و (در مورد خیلیا) قیمتشون بیاد پایین، بعد بشه رفت سراغشون.
سایبرپانک از Heartbreak هم بدتر بود. اولین و آخرین بازی بود که پیش خرید کردم. انقدری که تعریف RPG هاردکور بودن بازی رو داده بودن که انتظار New Vegas و Dragon age origins رو داشتم 😑😭 اون تریلر ۴۸ دقیقه ای هم که فیک از آب در اومد (vertical slice) بود و از بازی اصلی جدا ساخته شده بود.
دومی Anthem بود بنظرم. من فکر میکردم دلیل شکست Andromeda این بوده که تیم جدیدی روش کار میکرده. اصلا انتظار نداشتم تیم اصلی بعد اون تریلر جذاب (که مشخص شد فیک بوده) خراب کنه
سومی Watch Dogs 1 بود که باعث شد بعد از اون به هیچ تریلری از یوبیسافت اعتماد نکنم. لامصبا حتی مرحله ای که توی تریلر نشون داده بودن رو هم کامل حذف و عوض کرده بودن. انقدر اون تریلر جزئیات داشت که حتی نسخه های بعدی هم هنوز نرسیدن بهش 😐
آخرین شکست عشقی م Dying light 2 بود. با اینکه ۴۵ ساعت پلی دادم و از گیمپلی و ساندترک جذاب بازی لذت بردم. تریلرهای اولیه بازی خیلی فرق داشتن با نسخه ی پایانی. انقدر دیالوگ ها و داستان بازی بد بودن که حقیقتا به زور داشتم پلی می دادم. اینم جزو بازی هایی بود که انتظار داشتم یه RPG شاهکار از آب در بیاد (اون تریلر اول با معرفی Chris avellone رو یادتونه؟)😭😭
بنظرم از بین این عنوان ها، سایبرپانک از همه بیشتر شانس بازیابی داره. شاید هیچوقت اون عنوانی نشه که قولشو داده باشن ولی میتونه خیلی بهتر از الان بشه. اگه بیخیالش نشن
Overpromise, Underdeliver🤦♂️😔
Anthem کمر منو شکست…
به معنای واقعی کلمه شکست…..
سرار هایپ و نشاط بعد …
چقدر دوسش داشتم اما گند زدن به همه چی..
انصافا شرکت راکستار تنها شرکتیه که گرافیک واقعی خود بازی نمایش حتی تو همین تریلوژی ریمستر که از لحاظ فنی عملکرد ضعیفی داشت ابتدا
راکستار کلا از خود بازی فیلم میگیره بیرون میده ولی یوبسافت و … فیلم سینمایی میسازن و آخرش یه فاجعه بیرون میدن
از تریلر killzone 2 هم باید یاد کرد که واقعا شرم آور بود.
داداش کیلزون ۲ بالاترین متا رو بین سری داره
فکر کنم کیلزون ۳ رو میگی
تریلر کیلزون دو رو ببین میفهمی
مشکل کیلزون فقط دانگرید نبود، تریل رندر شده رو نشون داده بودن و رسما دروغ گفته بودن که تریلر گیم پلی بازی و داره بصورت همزمان رندر میشه.
بازی بد نیست ولی سونی واقعا بی شرمانه بمراتب بدتر از یوبی سافت عمل کرد و دروغ گقت.
کیلزون دو براش حاشیه سازی شد وگرنه انقدر هم افت نداشت و واقعا گرافیک بازی باور نکردنی بود.
کیلزون ۲ بله تریلر دروغی بود ولی سازندگان توانست حتا به گرافیک بالاتر از تریلر برسند
ولی fallout 76 و battlefield جدید هم می توانست انتخاب بهتری باشه
یوبی سافت انصافا اون تریلر سازاش یه استعدادای عجیبی هستن ..همین الانم تریلر والهالا رو میبینم مو به تنم سیخ میشه وقتی میگه odin is with us .. ولی تریلر کجا بازی کجا
مقاله عالی بود
این مقالات “دل نوشته های خسته یک گیمر” همیشه عالین
شبح سوشیما رو فراموش کردید با اون دموی دروغینش باز صد رحمت به واچ داگز
هیچی مثل دانگرید واچ داگز نمیشه
قشنگ گرافیکش عقب گرد بود😂
کراک دوان ۳ هم میتونست توی لیست باشه
امیدوارم مایکرو بخره این یوبی رو و بازیاشو انحصاری کنه تا شاهد کوچ پی اس فنا به ایکس باکس باشیم.
سونی فنا دیس😏
البته به نظرم بازی کنا زیادی جو گیر هستن
اون تریلر ها همیشه گاما و سچوریشن رو تو فیلماشون میبرن بالا و باعث میشه عیب های گرافیکی دیده نشن
همه چی بستگی به تجربه فرد داره
به شخصه برای خودم توی تریلر ها اول فیزیک بازی مهمه و بعد طراحی محیط ، بقیش رنگ و لعابیه که با همون چیزایی که گفتن مردم رو گول میزنن
وقتی تریلر میبینید اصلا کاری به نور پردازی و رنگ رنگی بودن بازی و سایه ها نداشته باشید ، چون اینا همه رو میشه با برنامه های ادیت فیلم جعل کرد
از طرفی خودتون هم میتونید تو بازی تغییرش بدید
پس گول نخورید
سلام
تکراری نزدیک ۲۰ تا مقاله تو همین سایت با همین محتوای دروغ بازیساز ها تو سایت نوشتین
تبلیغات دروغ فقط کوجیما که گفت دث استرندینگ برای طرفداران دیویژن و آنچارتد ساخته میشه
سبکش اکشن استرندد عه
یه بازی کاملا جدیده
دث استرندینگ با تیزر های مفهومی گنگ برای من بدترین بود
بعد از اون سایبرپانک😑
هییییییی تازه فهمیدین،غرب شرق خاور دور هرجا که فکرشو بکنی دروغ در ذاتشون هست.متاسفانه هرچیبوی پول بده ضعف انسان در انجا نمایان میشه،من بعد تاخیر دوم و تاخیر بعد گلد شدن بازی گفتم اینا ریگی در کفششون که انقدر تبلیغات چشم اکثرا رو بسته بودن دیس لایکها فروان،اما بعد بازخوردهای بد در موردش متوجه شدن چرا میگفتم ریگی در کفششان هست،حالا این گند کاری بعضی شرکتها فاتحه شرکتهای خوش قول خواندن چون یاد ندارن محتوای درست تولید کنن و توان رقابت ندارن با گند کاری از زاویه دیگه مبارزه میکنن و این مشخص که چه شرکتهای رو نباید اعتماد کرد.در کل منم از افرادی بودم که به سرعت به دنبال تجربه اولیه از بازی بودم اما نتیجه گرفتم تا پایان خبرهای خوش بازیها که اکثرا قابل قبول بدانن تجربه نکنم البته این تغییر کاربری من بر میگرده به دوره اولین تبلیغات سایبر پانک که هنوز ویدیوی ازش نبود فقط عکس بود.الان علاقه به ویچر۳،دراگون ایج اینکزویشن،اسکرایم نیاهوی۱،۲بلاد بورن…که در دوره خودش هیاهوی داشت و من نمیشناختم و همچنان هم دارد تجربه کنم ان هم با کمترین باگ مشکلات هزینه و دی ال سیها و تعدادی با ترجمه فارسی،بهترین وقت بازی کردن اینان تا بازیها امروزی به دوره بی مشکل برسن
بشدت جای eFootball 2022 خالیه. درسته بازی رایگان عرضه شد، ولی اینقدر این بازی روی زبونا افتاده بود که کسی فکرشم نمیکرد چنین اتفاقی بیفته اصلا.
واقعا ناراحت کنندست که تا یک ماه قبل از عرضه بازی یه چیز نشون میدن بازی که عرضه میشه یه چیز دیگه تحویل میگیری
مثلا هوریزون ۲ رو چرا دنیای زیر ابش رو انقدر بهتر و روشن تر نشون میداد ؟!
من نسخه ps5 رو بازی کردم و این یه بازی انحصاریه یعنی دیگه بالاتر از این نباید باشه
ولی دنیای زیر ابش خیلی تاریکتر بود (ربطی به روشنایی صفحه یا روشنایی روز نداره)
جزئیات داخل اب همون بود ولی چیزی خاصی نمیدیدی که بتونی زیبایش رو احساس کنی !
و کلا کیفیت بافت آب پایین اومده بود ، و یوتویوب مقایسش رو ببینید میفهمید چقدر فرق داره