نقد و بررسی بازی Elden Ring؛ ضیافت پیکار و صلابت یک کیهان -
نقد و بررسی بازی Elden Ring؛ ضیافت پیکار و صلابت یک کیهان -
نقد و بررسی بازی Elden Ring؛ ضیافت پیکار و صلابت یک کیهان -
نقد و بررسی بازی Elden Ring؛ ضیافت پیکار و صلابت یک کیهان -

نقد و بررسی بازی Elden Ring؛ ضیافت پیکار و صلابت یک کیهان

محمد حسین کریمی
۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - 16:53
نقد و بررسی بازی Elden Ring؛ ضیافت پیکار و صلابت یک کیهان -

سرزمین میانه، دیاری که صفیر تلاقی شمشیرها حکم ضربان قلب را برای آن دارد، لاکن پیش از هر جدال و نزاعی، صلح و آرامش حکمفرما بوده است. این ضدیت، در عمود بی‌کران نیز نقش می‌بندد. جایی به یاد شکوه و کبریای عصر پیشین، سقف جهان را شمش‌های طلا پاسبانی می‌کنند، در بقعه‌ی دیگری خون سلحشوران و صف‌شکنان دیرینه، گذرگاهی به آسمان پیدا کرده‌ است. خونی که آبی سپهر را به قرمز لعل بدل ساخت. عمارت‌های مجللی که روزگاری انعکاس نغمه‌ی اُپرا از دیوارهای زرکوبی شده‌‌ به گوش می‌رسید، حالا به بیغوله‌هایی بدل گشته‌اند که چیزی جز فغان و شیون از آن برون نمی‌آید. تاکستان‌ها از درختان خشکیده و جام‌های شراب از خون رعیت‌های رنجور پُر شده‌اند. سرزمین میانه، سرای نیمه‌خدایانِ سالکِ تسلط، قربانی نخوتِ مهتران شد.
مهم نیست که در کدام گیتی کاوش کنید، دغدغه‌ی اعیانِ آن سرزمین، جاه و قدرت خواهد بود؛ شمشیر دو لبه‌ای که از تکبر و منیت تغذیه می‌کند، بران‌تر می‌شود و مرز آن در بینهایت زایل خواهد شد. درخت طلایی تنومد، عامل برکت سرزمین میانه یا سقوط آن؟

الدن رینگ اثری منحصر به فرد است، بدین سبب بگذارید نقد و بررسی آن را به مانند خودش خاص و با «نقد معکوس» یا «بررسی وارونه» آغاز کنم، به گونه‌ای که نتیجه‌گیری جای مقدمه را تصاحب می‌کند. «شعله‌ی جاه‌طلبی»، همواره در تار و پود الدن رینگ گسترانیده شده است؛ از برگزیدن و تعالی بخشیدن نوعی تازه از ساختار جهان آزاد و ارائه‌ی یک فرم بدیع تا به اوج رساندن کمیت و کیفیت در کنار یکدیگر، الدن رینگ طاق جدیدی را برای آثار جهان آزاد بنا می‌کند، آن هم طاقی طلایی که جواهر‌کوبی شده است.

در عصری که سازندگان مطرح با فراموشی اصل پیش‌برد ساختار و ارائه‌ی فرمی جدید در عناوین جهان آزاد، با تبعیت از GTA 3 بیست و یک ساله، همواره پُتک گران و تحمل‌ناپذیرِ کوئست‌های ناتمام و علامت‌ سوال‌های بی‌شمار روی نقشه را به دفعات بر سر گیمرهای نگون‌بخت می‌کوبند، فرام سافتور مخاطب خود را در جهانی غریب و دل‌فریب رها می‌کند تا خودش کاشفِ جذابیت‌های بی‌شمار، ظرافت‌های دلکش و خشونت‌های با صولتِ آن باشد. خالق اثر وعده‌ی توخالی آزادی عمل نمی‌دهد، بلکه معجون اختیار، ماجراجویی و غافلگیری را دو دستی تقدیم گیمر می‌کند.

مسیری صانع و مقصدی شکوهمند

الدن رینگ فرزند خلف Dark Souls است و در بنیاد و شالوده، پدر خود را فراموش نمی‌کند، اما با ادای احترام به آن و دستاوردهایش، از او پیشی می‌گیرد. جهان آزادی که از آن سخن به میان آمد، فرمی جدید برای فرام سافتور محسوب می‌شود و صد البته عاملی برای فراتر رفتن از بازی‌های قبلی. الدن رینگ جهان باقوام و پهناوری دارد و هر شخصی در اولین مواجهه به این مهم اعتراف خواهد کرد؛ اما از سوی دیگر، امروزه هر سازنده‌ای یک اثر جهان آزاد وسیع را برای گشت و گذار تحت اختیار شما می‌گذارد. الدن رینگ در جایی می‌درخشد که بسیاری از جهان آزادهای دیگر وقیحانه شکست می‌خورند و آن هم ممتلی کردن یک پهنه‌ی وسیع از محتوای نفیس است. جهان بازی الدن رینگ پرمایه ظاهر می‌شود و از ساعت‎‌ها ماجراجویی، دراما، اکتشاف و کوئست غنی شده است. هیچ چیز تکراری، ناآزموده و «فضا پُر کن» (فیلر) نیست، هر غافلگیری‌ای اعم از کوئست، باس، مکان جدید و دخمه‌‌ هدفمند و به صورت دستی طراحی شده تا بازی با به صد رسیدن در کیفیت و کمیت، مقتدرانه پس از ده‌ها ساعت تجربه، همچنان تازه و بِکر پاینده بماند. فرام سافتور تا حدی بر اکتشاف تاکید دارد که چندی از بهترین سناریوها و طراحی مراحل خود را پشت دروازه‌های مستور و مکان‌هایی دور از ذهن پنهان می‌کند و ریسک عدم پیدایش آن‌ها را به جان می‌خرد. به شما قول می‌دهم که اگر خالق دیگری به سطح کیفی سناریو‌های مخفی الدن رینگ دست پیدا می‌کرد، آن‌ها را در اوج خط اصلی داستان خود قرار می‌داد.

elden ring
تا حدی طراحی هنری و پدیده‌های گوناگونی که با آن‌ها مواجه خواهید شد اعجاب‌انگیز هستند، که حتی برخی مناظر خود غافلگیری و پاداش به شمار می‌روند

چنانچه خود را هواخواه زیر-ژانر سولز می‌دانید و محض تبلیغات گسترده‌تر، تصور می‌کنید که الدن رینگ کاملاً خود را از روحیه‌ی دشوار و بی‌رحمانه‌ی فرام سافتور جدا کرده است، سخت در اشتباه هستید. با آنکه الدن رینگ یا بهتر است بگویم سقف جدید ژانر سولز-لایک و بازی‌های جهان آزاد، از طریق چک‌پوینت‌های مجسمه‌ی ماریکا و دسترسی راحت‌تر به کوآپ سعی در کنترل میزان طاقت‌فرسا بودن خود دارد، اما اکثر باس‌ها و دشمنان کلیدی اعم از مینی-باس‌ها، به مانند اجداد خود (باس‌های سه‌گانه سولز و بلادبورن) سرسخت هستند. حتی در این کلکسیونِ باس‌های حماسی و افسانه‌ای، می‌‌توان اسطوره‌های قدرتمندی را پیدا کرد که بیش از هر باس دیگری در تاریخ بازی‌های فرام سافتور، روزگار یک طرفدار حرفه‌ای را هم تیره و تباه می‌کنند. همان‌قدر که این نیمه‌خدایان شما را به سمت بهتر شدن در بازی سوق می‌دهند، در عین حال پر زرق و برق و حماسی‌تر هم هستند. نتیجه مجموعه‌ای می‌شود از بهترین باس‌های طراحی شده در تاریخ بازی‌های ویدیویی.

غضب اساطیر و شوق نزاع

الدن رینگ شما را به آشوبی توان‌فرسا فرا می‌خواند، لیکن در عین حال، ادوات و موجبات ایستادگی در میدان نبرد را نیز در تصرف شما قرار می‌دهد. از دیدگاه اسکلت‌بندی نظام مبارزات، فرام سافتور و طراحان مبارزه‌اش در طول این سال‌ها به طور پیوسته، نگاهی عمیق به این مهم داشته‌اند. فرام‌ سافتور به خوبی هسته‌ی متنفذ و قدرتمند مبارزات عناوین خود را می‌شناسد و می‌داند که برای بهبود و متحد‌سازی آن در اثر جدید، چه رویکردی را باید پیش بگیرد. یکی از مکانیک‌های الدن رینگ که تحولی به نبردها می‌دهد، قابلیت نامرئی شکست دفاع دشمنان و فراهم آوردن فرصتی برای ضربه‌ی حیاتی (Critical Hit) است. این ویژگی جدید که میراثی از سکیرو به حساب می‌آید، در لذت‌بخش شدن مبارزات تاثیر به سزایی دارد. در سری دارک سولز، ضربه‌های سنگین (R2) به محبوبیت ضربه‌های سبک (R1) نبودند، اما حالا در الدن رینگ هر کدام ارزش خود را دارند. ضربه‌ی سبک مجالی برای جاخالی دادن میسر می‌سازد، در حالی که ضربتی سنگین باعث می‌شود برق‌آساتر دفاع دشمن درهم کوبیده شود و مهلتی برای ضربه‌ای حیاتی پیش آید. پاداش مختص به هر نوع ضربه، خود از هر لحاظ تصمیمات شما در حین نبرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ژرفای بیشتری به گیم‌پلی می‌بخشد. اگر قابلیت گارد کانتر (Guard Counter) را به این طراحی ناب اضافه کنیم، گزینه‎‌های شما برای مقابله تکمیل خواهند شد. گارد کانتر زمانی موفقیت‌آمیز اجرا می‌شود که آخرین حمله‌ی دشمن را بلاک کنید و بلافاصله دکمه ضربه‌ی سنگین را فشار دهید. نه تنها چنین قابلیت‌های بدیعی به بازی افزوده شده‌اند، بلکه هر دشمن یا باس با چالش حماسه‌آفرین مخصوص به خود، یادآور می‌شود که باید هر چه در چنته دارید را رو کنید. بله، فرام سافتور دقیقاً از پتانسیل‌های سیستم مبارزات عناوین خود آگاهی دارد و مستدام آن را درگیرکننده‌تر می‌کند.

elden ring
مکانیک‌های جدید در مبارزات، استراتژیک‌تر شدن آن‌ها را پدید می‌آورد. این تصمیم که در لحظه از «گارد کانتر» استفاده کنید یا «خاکستر‌های جنگ» و یا به دنبال «پری» کردن بروید، هیجان مبارزات را تضمین می‌کند.

مخفی‌کاری و ساخت‌و‌ساز (Crafting)، مکانیک‌های جدیدی هستند که مسلماً نقشی محوری در بازی ایفا نمی‌کنند. مخفی‌کاری در پشت‌سر گذاشتن پاترول‌های متعدد دشمنان کمک‌حال شما خواهد بود، در حالی که ساخت‌و‌ساز پیش از هر چیز وظیفه دارد تا با اهدای توانایی ساخت برخی آیتم‌های حیاتی، تعداد بازگشت‌های شما به چک پوینت (Site of Grace) را کاهش دهد. در این میان اما، سوارکاری حیاتی‌ترین مکانیک جدید است که تکاملی طبیعی بر محور عظیم و آزاد شدن جهان بازی محسوب می‌شود. موضع انتخاب شده پیرامون سوارکاری، مرکبی در دسترس و آرکیدگونه بوده و در همان راستای آزادی عمل قرار می‌گیرد. مرکب در لحظه زیرپاهای کاراکتر حاضر می‌شود تا حتی لحظه‌ای بازی از ریتم خارج نشود و شما را در انتظار نگذارد. این مهم کمک می‌کند تا با چالاکی وارد نبرد شوید و برق‌آسا از مبارزات فرار کنید. فراتر از آن، طراحی یک اسب روح‌مانند به پرش‌های بلند و جایگاه‌های پرتاب که میانبری برای رسیدن به ارتفاع محسوب می‌شوند، جلوه‌ی مناسبی می‌دهد و در جهت دنیا‌سازی حرکت می‌کند.

در این بحبوحه، مهارت‌ها تحت عنوان «خاکستر‌های جنگ» (Ashes of War) برای علاقه‌مندان به مبارزات از نزدیک و جادوها و میراکل‌ها برای هواداران نبرد از راه دور، لذت مغلوب کردن دشمن را دوچندان می‌کنند. الدن رینگ تنوع را به همراه کیفیت و زرق و برقی مثال زدنی پیشکش می‌کند و با شکستن طلسم اختصاصی بودن مهارت‌ها به هر سلاح و اهدای قابلیت تحرک میان تمامی ابزارآلات جنگی، در کوچک‌ترین قسمت‌ها نیز محدودیت‌های گیمر را زیر پای خود لِه می‌کند. به جای این که به مخاطب بگوید حالا برای ماموریت جدید به این کانون از نقشه رجوع کن، قید و بند‌ها را برای وی کنار می‌زند و با وجاهت‌های غیرقابل توصیف خود، گوشه‌ای صبورانه چشم به راه می‌نشیند تا زمان غافلگیری بعدی فرا برسد و باور کنید که این زمان کوتاه خواهد بود.

روحیه‌‌ی مارکو پولویی

elden ring
الدن رینگ هویت خود را حفظ می‌کند، اما آثاری از بلادبورن و تمامی نسخه‌های دارک سولز نیز در آن هویدا است

الدن رینگ پاداش‌های گوناگونی را نثار گیمرهای علاقه‌مند به اکتشاف یا به قولی مارکو پولویی می‌کند، از سلاح، زره یا «خاکستر جنگ» جدید گرفته تا مواجهه با منظره‌ای وصف نشدنی. از آنجایی که نظام کلی اثر بر رهاوردهای سهمگین بنا شده، چنین مزدهایی برای شما مطبوع‌ خواهند بود. پیش چشمان شما، طراحی مرحله و فرم محیطی الدن رینگ مدام و پیوسته میان دو ساختار دارک سولزی و جهان آزاد عوض و بدل می‌شود، لحظه‌ای در پی اکتشاف در مرتعی مبسوط هستید و در مجالی دیگر، وارد دخمه‌ای هزارتو و می‌شوید که یادآور دیزاین نیمه‌خطی دارک سولز است. در زمان تجربه‌ی نتورک تست و ایضاً ساعات ابتدایی الدن رینگ، به ساختار همسان و بَدَوی دخمه‌ها معترض بودم، اما به دنبال پیشروی در بازی، با سیاه‌چال‌ها، گورستان‌ها و معابدی روبه‌رو گشتم که گاهی از تلفیق چندین ناحیه‌ در Dark Souls 3 نیز پهناورتر بودند. به مرور ملتفت خواهید شد که دانجن‌ها پله‌ای‌شکل پیچیده‌تر می‌شوند تا سیستم پیشروی، اعتدال خود را حفظ کند.

elden ring
در بقعه‌ای از سرزمین، خون سلحشوران و صف‌شکنان دیرینه، گذرگاهی به آسمان پیدا کرده‌ و آبی آسمان را به قرمز لعل بدل ساخته است

به سادگی اما، از این روحیه‌ی حادثه‌جویی گذر نکنید. اگرچه یک خط اصلی داستانی طویل و حماسی وجود دارد، ولیکن بخش قابل توجهی از رمان‌ها و ماجراجویی‌های خرد و کلان در سراسر «سرزمین میانه» که به سادگی آن‌ها را «محتویات فرعی» می‌نامیم، با پافشاری موکد بر مرغوبیت حضور دارند تا خستگی و تکرار در دنیای بازی معنا پیدا نکند. این مرغوب بودن در سه جستار واضح و مبرهن نمود پیدا می‌کند که جملگی از نقاط قوت همیشگی خالق هستند. نخستین مبحث، طراحی ستودنی مراحل و دیزاین دشمنان است که همواره حول تمامی قصر‌ها، دژ‌های نگهبانی و استحکامات دیگر، چالشی متعادل را در کنار میان‌برهای رضایت‌بخش و رمز و راز‌های ناهویدا در خود جای می‌دهد. در این بین، تمامی مکان‌های نام‌برده، به نحوی حساب شده و هدفمند از دشمنان غضبناک پُر شده‌اند. دومین مقوله، طراحی هنری و سومین آن غافلگیری‌های موفق است.

elden ring
پژواک بانگ هنر در دل کوهساری به نام الدن رینگ

بازی‌های جهان آزاد‌ اهتمام می‌ورزند تا مملوء از سناریوهای غافلگیرکننده و پاداش‌های شگفتی‌ساز باشند، منتها پس از رویارویی با چندی از این شگفتی‌ها، متوجه می‌شوید که تعداد پیش‌بینی‌های صحیح شما و به همان نسبت ناامیدی غیرقابل وصفتان رو به فزونی می‌رود. الدن رینگ اما، غافلگیری‌های خود را بر فرق سَرِ بخش عمده‌ای از آثار جهان آزاد دیگر می‌کوباند. هنر نامتناهی بوده و تجلی یافته از شگفتی است و ذات هنرمحور الدن رینگ باعث می‌شود غافلگیری‌ها به فراتر از پتانسیل‌ها قدم بگذارند. فرض کنید پس از کاوش بی‌نقص یک جنگل در گوشه‌ای از سرزمین بازی، با یک صفحه‌ی متحرک مواجه می‌شوید که شما را به قعر زمین می‌برد. حالا با گستره‌ی جدیدی مواجه هستید که منظره‌ای غیرقابل توصیف، چندین باس با طراحی هنرمندانه و مدت‌ها اکتشاف پر از هیجان را وعده می‌دهد. این عمل اکتشاف سرزمین‌های جدید بارها رخ می‌دهد، اما از آن جایی که نواحی، مناظر و باس‌های پراکنده شده همگی ذاتی هنرمحور دارند و می‌توانند به اندازه‌ی فاصله‌ی زمین تا آسمان با یکدیگر توفیر داشته باشند، غافلگیری در بالاترین سطح ممکن حفظ می‌شود. و این تمام ماجرا نیست، کوئست‌ها، آیتم‌ها و سلاح‌های پر زرق و برق هستند تا شگفتی‌ها را دوچندان کنند. به دنبال ذات ماجراجو و هنرمحور الدن رینگ، مبحث کاوش شدت می‌یابد. این مهم به لطف طراحی دستی و شوق سازنده به دست آمده است.

خون نجیب‌زاده و مرگ‌های حقیرانه

در یک شامگاه زمستانی، لحظاتی که سرزمین میانه در چنگال ظلمات شب به اسارت گرفته شده بود، «نشان مرگ» به دست سواران تاریکی به تاراج رفت و نیمه‌خدایان گرانسر نظاره‌گر سقوطشان بودند. دیگر اثری از ملکه‌ ماریکای جاودان نبود. سلسله‌ای از مصیبت‌ها، مقدمه‌ای را بر گسستگی حلقه‌ی کهن رقم زد. و ناگهان ضابطه‌های جهانی آراسته در چشم به هم زدنی نیست شدند. ستیزی سخت در میان اساطیر در گرفت و فاتحی از این درگیری برنخواست.این‌گاه، همگان در انتظار ظهور اربابی جدید از تبعید‌شدگان هستند تا بنیان‌گذار عصری نوین باید.

elden ring
سقوط گادفری زرین به دست سواران گمنام تاریکی

پیش‌زمینه‌ی روایی الدن رینگ پس از انتخاب کلاس مورد نظر، برای شما بازگو می‌شود. چینش ساختار داستان، شباهت‌های غیرقابل انکاری با سری دارک سولز دارد، اما زمانی که وارد درون‌مایه‌ها و مضمون جهان بازی می‌شوید، تفاوت‌هایی آشکارا خود را نمایان می‌سازند. این بار از طریق عمارت‌های مجلل و گفت‌وگو با شخصیت‌های پراکنده در سرتاسر جهان بازی، می‌توان تاکید مضاعف بر درون‌مایه‌های اشرافی‌گرایی، غرور، تجمل و شکوه را رسا و آشکارا نظاره کرد. به طور مکرر دیالوگ‌هایی حول مرگ شرافتمندانه و نبردی غرورمندانه خواهید شنید. اگرچه در نگاه اول تاثیر جورج آر.آر مارتین پررنگ دیده نمی‌شود، اما رویارویی با باس‌ها، اصلی‌ترین وجه تمایز الدن رینگ با ساخته‌های قبلی فرام سافتور خواهد بود. میان‌پرده‌های ابتدایی نبردهای سهمگین با باس‌های اصلی و همچنین نمایه‌های تغییر فاز آن‌ها، حماسی‌تر و باشکوه‌تر شده است. حتی این باس‌ها به یکدیگر نیز اشاره می‌کنند تا رابطه‌ی مستحکم میان آن‌ها، نمود حقیقی‌تری پیدا کند. به دنبال چنین پیوستگی‌ای، ارتباط گرفتن با باس‌ها از دیدگاه روایی و قصه‌پردازی امری است که به صورت بدیهی رخ می‌دهد.

elden ring
دنیای الدن رینگ منهدم نشده، بلکه رو به انهدام است، همین امر باعث می‌شود تا تیرگی و اندوه تنها درون‌مایه‌ای نباشد که مشاهده می‌کنید

پیش‌زمینه‌‌های روایی، همواره و پیوسته در آثار فرام سافتور نقش خطیری را ایفا کرده‌اند و در باب الدن رینگ نیز وقایع رخ داده قبل از راهیابی شما به قصه، اهمیت دارند. با این وجود، بیش از پیش در روایت اصلی و داستان‌های پراکنده‌ در سرزمینی رو به زوال، درگیر پیشآمدهایی خواهید شد که در لحظه رخ می‌دهند و بازگشت دو مرتبه‌ی روایت محیطی، به طرز خیره‌کننده‌ای در قالب جهانی آزاد بهتر عمل می‌کند.

به عنوان مثال، یکی از قصه‌های فرعی در قلمرویی عظیم به نام ویپینگ پنینسولا و قصر مورن (Mourne Castle) جریان می‌یابد. در بَدو ورود به پنینسولا و در کنار جاده‌ی اصلی، با دوشیزه‌ای به نام ایرینا ملاقات خواهید کرد. او خود را دخترِ فرمانده‌ی قصر مورن، اِدگار، معرفی می‌کند و راوی قصه‌ی خود می‌شود. آگاه خواهید شد که در همان لحظه مستخدمان دژ مورن تحت تاثیر درهم شکستن حلقه‌ی کهن یا هر چیز دیگری، فرم انسانی خود را از دست داده‌ و شورشی بی‌رحمانه را آغاز کرده‌اند و اِدگار وفادار پس از فراری دادن دخترش، ایرینا، ملازمان خود را رها نکرده است.

قصه‌ای که نیمه‌کاره نقل و مابقی آن را واگذار به خودتان کردم، تنها گوشه‌ای از «حوادث لحظه‌ای» در سرزمین میانه است. بخش کثیری از حکایات دیگر نیز درست به مانند سرگذشت قصر مورن، در لحظه رخ می‌دهند، جزئیات دارند و پیچش‌های انسانی در آن‌ها نمود پیدا می‌کنند. نکته‌ی ارزشمند و قابل توجه در خلال تجربه‌ی این داستان‌های ریز و درشت، چینش محیط و داستان‌سرایی از طریق اجزای اطرافتان است. برای مثال، در حکایتی که نقل کردم، همان‌طور که جاده‌ی اصلی را پیش می‌گیرید، واژگونی کالسکه‌ی حامل ایرینا و تحت تعقیب قرار گرفتن او توسط خدمتکاران شیدا را مشاهده خواهید کرد. بارها به این موضوع اشاره کرده‌ام، اما جا دارد مجدداً متذکر شوم که در بازی چیزی نمی‌بینید که بی‌هدف در محیط تعبیه شده باشد.

به مانند عناوین قبلی فرام سافتور، محلی به دور از مهلکه و البته این بار منزوی تحت عنوان «میزگرد میزبانان» پذیرای شخصیت‌های عجیب و غریب است. با تجمع تبعیدشدگانی به مانند خودتان، بخش چشمگیری از پیش‌زمینه‌های روایی، شخصیت‌پردازی NPCها و جزئیات داستانی در این محل خود را مطرح می‌کنند و به مانند گذشته، ارتقاء سلاح‌ها در این مجمع صورت می‌گیرد. «میزگرد میزبانان»، خود محیط بسیار پر رمز و راز و ابهام‌آمیزی دارد و نقش بسیار مهمی را در بازی ایفا می‌کند.

طنین انحطاط و تلاطم، در یک بوم نقاشی

elden ring
سازه‌ها و معماری باوقار، درخت طلایی سر به فلک کشیده و زیبایی‌های کیهانی نقش بسته در پس‌زمینه، زیباترین ۱۰ ممکن را ساخته‌اند

محرز و عیان است که الدن رینگ ملاحت‌ و زیبندگی خود را با اتکا بر طراحی هنری برجسته به رخ می‌کشد. ماحصل‌هایی مانند معماری‌‎ قرون‌وسطی‌ای باشکوه، ذرات معلق درخشان، زیبایی‌های کیهانی و طراحی‌ بصری دیوانه‌وار NPCها و دشمنان، جملگی هم‌عهد می‌شوند تا بازی را به یک تابلوی نقاشی بدل سازند. آرایش و چینش اجزای عظیم و برجسته در محیط، مانند درخت زرین سترگ در میان سرزمین میانه، غرضی جز القای حس خرد بودن را به شما ندارند. مساعدت قطعه‌‎های موسیقی‌ای که بازی را از ریتم خارج نمی‌کنند، اتمسفر پدید آمده را به پتانسیل و حد اعلای خود می‌رساند. در زمان اکتشاف و امحا شدن در مناظر شگفت‌انگیز، موسیقی حس شکوه را انتقال می‌دهد و در میدان نبرد شما را متلاطم می‌کند. در این میان، صداگذاری روی NPCها و باس‌هایی که متکلم‌تر از پیشینیان خود گشته‌اند، به نحو احسن احساسات و خواسته‌ها را انتقال می‌دهد، اما صداگذاری روی محیط تنها در سطح قابل قبول قرار می‌گیرد و می‌توانست به مراتب بهتری نیز دست پیدا کند.

از منظر تکنیکال اما، با فرام سافتور همیشگی روبه‌رو هستیم. حتی در حالت «اولویت با فریم ریت»، نرخ فریم در ایده‌آل‌ترین شرایط ممکن قرار ندارد و روی پلی استیشن ۵، هر از چند گاهی افت‌ فریم‌هایی در کنار ظهور ناگهانی اجزاء (pop-in) دیده می‌شود، اما هر دو مشکل به دفعات زیاد حس نشده، در محیط‌های بسته یا نیمه‌بسته عملاً از بین می‌روند و در نهایت به مانعی در برابر لذت بردن از بازی تبدیل نمی‌شوند. نکته‌ی قابل توجهی که لازم به ذکر می‌دانم، این است که در طول تجربه‌ی خود با هیچ‌گونه باگ اساسی‌ای مواجه نشدم و از دیدگاه تکنیکی، هیچ تداخلی در پیش‌برد کوئست‌ها یا دریافت آیتم‌ها مشاهده نکردم، اگرچه در چنین مواردی شانس نیز دخیل است و در میزان رخداد باگ‌ها برای افراد مختلف روی پلتفرم‌های گوناگون تفاوت‌هایی وجود دارد. از دید تکنیکال، با وجود ساختاری جهان آزاد، بازی الدن رینگ روی پلی استیشن ۵ عملکردی صرفاً مناسب را به نمایش می‌گذارد، نه خبری از باگ‌های آزار‌دهنده و به قولی Game Breaking است و نه نوسانات نرخ فریم تجربه‌ی شما را شدیداً تحت تاثیر قرار می‌دهد، اگرچه ثبات فریم ریت می‌توانست تجربه را بهبود ببخشد.

گالری گیمفا:

این نقد و بررسی با تصاویر دریافت و کپچر شده توسط منتقد از نسخه پلی استیشن ۵ آراسته شده است. در ادامه نیز تصاویر بیشتری را مشاهده می‌کنید:


Elden Ring

Elden Ring میراثی که توسط Breath of the Wild بر جای مانده بود را دریافت می‌کند و با افزودن فرمول سولز-لایک خود، آن را اعتلا می‌بخشد و فراتر می‌رود. در عصری که بازی‌های جهان آزاد با مخاطبین خود به مانند یک کودک رفتار می‌کنند و حس کنجکاوی را زایل می‌سازند، الدن رینگ به ماجراجویی‌های شما پاداش می‌دهد، روی شما به عنوان یک گیمر جست‌وجوگر و باذکاوت حساب باز می‌کند و در غافلگیر کردن شما کم نمی‌آورد. بی‌گمان یکی از بهترین بازی‌های نسل نهم را تنها دو سال پس از آغاز دریافت کرده‌ایم.


نکات مثبت:

  • تعالی بخشیدن و مرتفع‌تر کردن ساختاری از جهان آزاد که باید استاندارد جدید این بازی‌ها باشد
  • پیشکش کمیت و کیفیت به موازات یکدیگر
  • ارائه‌ی کلکسیونی از بهترین باس‌فایت‌های تاریخ گیمینگ
  • تنوع محیطی خیره‌کننده در دیزاین و طراحی هنری
  • شخصیت‌پردازی بهتر باس‌ها و پررنگ کردن جنبه‌ی انسانی برخی از آن‌ها
  • حفظ چالش و دوری از المان‌های طاقت فرسا
  • حس حقیقی اکتشاف و ماجراجویی توام با غافلگیری
  • بازگشت باشکوه فشن سولز!

نکات منفی:

  • نوسان نرخ فریم و pop-inها در برخی مناطق جهان آزاد
  • بازی محتاج یک Photo Mode است

۱۰

این بازی روی پلی استیشن ۵ تجربه و نقد شده است

پیشنروBehzad zargarySpider-ManParsa_jiسبحان کورلئونهMZمُسکن آنفولانزای نیویورکی!Moein MM2The last Elden ring.شرکghostهالک ایرانیO2فریدگیمر غمگینvahid gamerArminSony corporationShinjiMikamimore

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • نخوندم ، اما قطعا خوبه 🤣👍👍👍👍👍👍👍👍

    Spider-Manَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Sony corporationlegendboyGramy kREZA_OXAtomic SoldierTlou part 2 game of the centuryGray FoxJonah hex (حامی حقوق بز 🗿🐐🐐🐐🐐)more
    • حتما پیشنهاد می کنم بخونیش امیرجان.
      آقای کریمی به درجاتی از عرفان رسیدن که واقعا خوندن داره.👍

      Spider-Manَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)گیمر غمگینSony corporationهادی صفائیlegendboyGramy kDARKSIRENREZA_OXMemorialmore
      • راستیتش دوست ندارم نقد بازی رو پیش از بازی کردنش بخونم ، چون دید خودم و برداشت خودم یا بهتر بگم تصویرسازی ذهنی خودم از بازی برام مهمه ، نقد آقای کریمی قطعا یکی از بهتریناس اینو ندید میگم ، اما میدونی چی برام مهمه ، اینکه وقتی بازیش میکنم ،بعد برم بخوابم اون برداشتی که از بازی داشتم قبل از خواب بیاد به سراغم ، قبلا هم گفتم میخوام تو جهان میازاکی غرق بشم ،نمیخوام سمت و سو داشته باشم ….

        بعد از تجربه بازی قطعا میام و نقد رو قشنگ میخونم …..

        مثل فیلم شاینینگ که ۳ بار دیدمش بعد که نقدش رو خوندم دوباره رفتم دیدمش ،دفعه چهارم انگار یک فیلم جدیده دیگه داشتم میدیدم ….. میخوام بازی رو بعد از نقد هم برم و انجام بدم ،این هدفمه قطعا

        Mmdَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)گیمر غمگینIliaSony corporationSoWuupMemorialTlou part 2 game of the centurySEYED XBOXP.morgan 𔓙more
      • Black گفت:

        می‌گن اولین نفری که تمومش کرده ۷۰۱ بار مُرده!
        (احتمالا بیشتر از کل عمر گیمری بنده!)
        برام سواله نگارنده با چند بار مرگ به این سطح عرفان رسیده.

        Behzad zargaryMmdَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)گیمر غمگینlegendboykalantarMemorialAtomic Soldier.
    • Unknown گفت:

      پس چرا از نظر من اون شاهکاری نیس که همه میگن؟

      NimaMalenia Blade of MiquellaThe last Elden ringMmdArashهالک ایرانیَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)aliushakaramazofShinjiMikamiCaxel105more
    • Vito Scaletta گفت:

      ممنون از نقد خوبتون من علارغم عدم علاقه به سبک سولز بورن و حوصله نداشتن بالاخره این بازی رو تجربه کردم، مبهوت سبک هنریش شدم و طراحی دشمن‌ها مثل همه بازی های میازاکی خیلی خاص هست اما گله اصلی من باقی میمونه و اون نبود داستان خوب و جهت دهی داستانی به تجربه بازی و نداشتن تنظیمات درجه سختی هست. و استفاده از ترینر تجربه رو خراب میکنه. دنیای بازی طراحی متنوع خوبی داره اما حس میکنم خالی هست. گرافیک بازی چنگی به دل نمیزنه اما گرافیک هنری جبرانش میکنه، رو pc یکم افت فریم دارم. برعکس بازی های rpg دیگه مثل شاهکار بزرگ witcher 3 و skyrim که کلی شخصیت فرعی و داستان فرعی وجود داره که آدم رو به explore مجاب میکنه اینجا عملاً این مورد مهم وجود نداره برای من که بیش از ۱۵ سال یه گیمر کژوال و به شدت علاقه مند به بازی های داستانی هستم اصلأ درک نمیکنم این حجم علاقه به این بازی رو نمرات ۱۰/۱۰ اصلا منطقی نیست و امتیاز من بعد از چند روز تجربه بازی ۳/۱۰ هست حیف rdr2 و gta iv و ocarina of time که این بازی متاش نزدیک اونا باشه. امیدوارم فن های این سبک نهایت لذت رو از دیدن مکرر صفحه you died ببرن.

      Behzad zargaryPORIArashهالک ایرانیaliushakaramazofShinjiMikamiarshia.ya.mored-eyed Banished KnightlegendboyDeleted accountmore
      • داداش نمیشد نظر ۳/۱۰ ت رو زیر نظر من ندی 😑(شوخی بود ، راحت باش )

        اما در مورد عقاید میازاکی ، چیزی رو به شما اجبار نمیکنه ، دنیای خودش رو میسازه ، یکسری امکانات و محدودیت ها رو به وجود میاره ، لذتِ برد بعد از باخت های متوالی رو به شما تضمین میکنه و رهاتون میکنه تو یک دنیای بزرگ و پرمحتوا … سرآخر امضای آثار میازاکی همین نداشتن درجه سختی و جنگیدن کریچرهای آثارش تا سرحد مرگ هستش ، چجوری میشه قبول کرد که بازی میخواد یک غمی رو نشون بده اما بهت فقط لذت ضربه زدن های پی در پی رو بده !!!
        به نظر من شما ارتباطی نگرفتین با این اثر

        شما احتمالا بهترین ارتباط رو با کالاف ونگارد گرفتین که دشمنا میان روبروی اسلحتون تا توسط شما کشته بشن

        هالک ایرانیShinjiMikamiRowhanCaxel105exampleAmogusMemorial
        • Vito Scaletta گفت:

          کاملا درسته حالا ۳/۱۰ که قطعا اصلا منصفانه نیست چون فقط از ۶، ۷ ساعت بازی کردن نتیجه گیری شده و باید کامل بازی کرد اما خداییش ۱۰/۱۰ هم دیگه نیست خیلی سلیقه ای هست همین که طرفدارای این سبک انقدر الان خوشحالن خوبه من که نمیتونم با بازی ای میازاکی ارتباط برقرار کنم

          ShinjiMikamiarshia.ya.moCaxel105Iran_gamer
      • MahyarMsm گفت:

        به قدری you died رو در صفحه میبینیم تا بالاخره پیروز بشیم و در برابر باس ها بعد پیروزی در برابرشان victory achieved یا مشابهش رو ببینیم و یکی از بهترین لذت های دنیارو تجربه کنیم، شبش رو هم با ارامی سپری میکنیم و هنگام خواب راحت تر از هر موقع دیگه ای سرمون رو روی بالشت میگذاریم.
        ممنون از میازاکی که باعث شد این حس هارو تجربه کنم و سختی بازی هاش کاری کردن که یاد بگیرم ناامید نشم و مرد مواقع سخت باشم. میدونم چی میگی دوست عزیز، دیوونه تر از این ادمایی که اینارو بازی میکنن نیست:)

        Behzad zargaryNimaArashهالک ایرانیگیمر غمگینAtomic SoldierکوروشCaxel105
  • کوروش گفت:

    کلا طراحی هنری بازیهای میازاکی همیشه عالی بوده
    این بازی واقعا یه شاهکار خالص و میخکوب کنندس…

    Arashَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)هالک ایرانیگیمر غمگینAtomic SoldierShinjiMikamiDARKSIRENCaxel105arshia.ya.moMemorialmore
  • Witcher گفت:

    بازی کردم و چیزی جز شاهکار ندیدم ! حتی ۱۰ هم کمه واسش این باید ۱۱ بشه … سولز رو به یه سطح دیگه برد فرام سافت

    The last Elden ringArashَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)هالک ایرانیگیمر غمگینArthurShinjiMikamilegendboyسیناCaxel105more
  • Uncle kojima گفت:

    حق ترین گیمی که پلی دادم مپش جزو تاپ تن های مکان هایی که دوست دارم🗿

    ولی اون کسی که دوستش داره خیلی حقه😳

    aliushakaramazofArthurShinjiMikamihis0160Amir Hossein006BabayagaMariomanJin sakaiاتزیو آدیتوره
  • SEHSANHS گفت:

    اولین نقدیه که با داشتن نکات منفی ده از ده گرفته. واقعا جالبه

    Sony corporationBabayagalegendboyCaxel105Skyrim : The Elder Scrolls VHaj_HosseinTlou part 2 game of the centuryDr.GamerAmir(PC & PS4)Jonah hex (حامی حقوق بز 🗿🐐🐐🐐🐐)more
    • سلام و درود،
      سیستم نمره دهی در هیچ کجای دنیا بر مبنای بی‌نقص بودن آثار تنظیم نشده و قطعاً نمره ما هم بر مبنای بی‌نقص بودن اعطا نشده، به عبارت دیگر، هیچ بازی‌ای در تاریخ صنعت گیم بی‌نقص نبوده و نخواهد بود و به دنبال این قضیه، با طرز دید شما هیچ اثری لیاقت نمره ۱۰/۱۰ نداره و اتفاقا یکی از اهداف من برای قرار دادن نکات منفی، انتقال این مفهوم بوده. مقیاس نمره‌دهی تقریباً در همه جا بر مبنای Essential یا ضروری بودن تجربه + تاثیرگذاری داده میشه و به اشتباه قشر عظیمی از گیمرها تصور میکنن هر بازی‌ای که ۱۰/۱۰ گرفته، بینقص هستش چه بسا در تمامی Reviewها موارد منفی هم ذکر شده. نقد و بررسی‌ها باید بر مبنایی به مشکلات فریم نگاه کنن که تا چه میزان در تجربه‌ نهایی نقش داشته نه این که به صورت چک‌لیست‌وار هر جا به مشکلی برخوردن ۰.۱ از نمره کم کنن. بنابراین ایده‌ی شما مبنی بر اولین نقدی که با وجود نکته منفی ۱۰/۱۰ داده از ریشه غلطه و حتی با مثال زدن نقض میشه.

      جدای از مبحث فنی و مکانیکی سیستم‌ نمره دهی که جزو مسائل داغ صنعت گیم به حساب میاد، نمره صرفاً یک عدد بوده و بنده تاکید مضاعف بر متن دارم، تاکید بنده در تصمیم به خرید و شناسایی میزان تاثیرگذاری به یک عدد محدود نمیشه، بلکه به متنی مربوط میشه که حول قضیه نوشته شده.
      موفق باشید.

      Behzad zargaryVaasMalenia Blade of MiquellaParsa_jiَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)aliushakaramazofگیمر غمگینSony corporationهادی صفائیred-eyed Banished Knightmore
      • SEHSANHS گفت:

        من مشکلی با قضیه ی بی نقص نبودن دلیل ۱۰ ندادن نیست ندارم. ولی وقتی یه سایتی برا یه ایراد مضحک از اثری مثل رد دد ۲ ۰.۳ نمره در میاد ولی برای مشکلات فنی حاضر به کسر ۰.۱ هم از نمره ی الدن رینگ نمیشه برام یکم سخت میشه قبول کنم نقداش از روی عشق به یه سری بازی خاص نیست. (ایراد رد دد دو از زبان خود نقد: عدم توانایی ارتور در استفاده از melee attack هنگام در دست داشتن سلاح گرم – برخی باگ ها (گرچه شک دارم اصلا منتقد این اثر بازی رو بازی کرده باشه))

        Behzad zargaryَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)گیمر غمگینArthurAzizSony corporationShinjiMikamilegendboyDARKSIRENSkyrim : The Elder Scrolls Vmore
        • بنده تنها مسئولیت نقد خودم رو برعهده میگیرم و این که شما چه حسی به نقد و بررسی‌های هر وبسایت دارید قابل احترامه و خوشبختانه کسی هم شما رو اجبار به تصدیق اون نکرده، اما پاسخی که دادم صرفاً به کامنت ابتدایی شما بود که نیم خطی بدون توضیح و بی‌ربط به موضوع و بدون آشنایی با سیستم نمره‌دهی بود. احیاناً جناب‌عالی انتظار ندارید که از نیم خط اولیه‌ی شما سه خط توضیح نظر شخصی رو برداشت کرده باشیم که در مرتبه‌ی دوم به اشتراک گذاشتید؟

          َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)aliushakaramazofگیمر غمگینArthurSony corporationlegendboyDARKSIRENCaxel105Gramy kMemorialmore
          • SEHSANHS گفت:

            من انتظار برداشت اون سه خط رو نداشتم و اتفاقا هدفم از نا مفهوم حرف زدن باز کردن بحث بود که ببینیم برای کل نقدای گیمفا دفاعی دارید و سیستم نقد گیمفا نظام مندی خاصی داره یا هر کسی به ساز خودش میرقصه که خب متاسفانه گزینه ی دوم درست بود. تفاوت بین منتقد ها قابل درکه ولی ایراد اشتباه گرفتن یا روش نمره دهی متفاوت خیر.

            َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Sony corporationShinjiMikamilegendboyIran_gamerSkyrim : The Elder Scrolls VAlireza1882Tlou part 2 game of the centuryAmir(PC & PS4)Dr.Gamermore
            • دوست عزیز، نمره دهی نمیتونه اونقدری که مدنظر شما هست ساختار سفت و سختی داشته باشه، نمره دهی درسته که باید اصولی و با انصاف نوشته بشه، اما در نهایت از دیدگاه یک فرد نسبت به “مشکل” و “نقطه قوت” بر میگرده و این مسئله غیرقابل انکاره. تک تک منتقدان مطرح صنعت گیم با این مسئله و حمله‌هایی مشابه با حمله‌ی شما دست و پنجه نرم می‌‎کنن و با همکاران و نقدهای دیگر افراد مقایسه میشن. من هیچ مسئولیتی در قبال نقدی که ۴ سال پیش با طرز فکر شخص دیگری نوشته شده ندارم.

              اگر شما علاقه‌ی زیادی به نمره‌های «تک بعدی و تک ساختاری» دارید باید به ویدیوهای یوتوب مراجعه کنید نه و بسایت‌های گیمینگ چون توسط یک نفر ساخته میشن. اینجا اگر همه نمره ها طبق نظر یه نفر مثلا سردبیر داده بشن، به این موضوع دیکتاتوری گفته میشه و هیچ نویسنده‌ای که غرورش خدشه دار بشه و در نمره‌اش دست برده بشه در سایت مستدام باقی نمیمونه، نویسنده باید استقلال داشته باشه. حالا با حفظ غرور نویسنده و با حفظ انصاف چجوری میشه کاری کرد که ذهن همه‌ی نویسنده ها شبیه به هم کار کنه.

              َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)ArthurlegendboyDARKSIRENCaxel105Gramy kMemorialTlou part 2 game of the centuryAmir(PC & PS4)Dr.Gamermore
              • SEHSANHS گفت:

                کار کردن ذهن همه ی نویسنده ها به یک شکل ینی اینکه همه ی نویسنده ها به همه چیز با یه شدت گیر بدن. ولی سیستم نمره دهی نظام مند اینه که وقتی هر دو بازی مشکل فنی دارن از هر دو بازی نمره کسر بشه. ولی اینجا سر یه نکته ی منفی نادرست که حتی با ادیتم بعد ۴ سال اصلاح نشده و یه نکته ی منفی دیگه ۰.۳ کسر داشتیم ولی برای افت فریمای الدن هیچی. درسته شاید یه منتقد دیگه از الدن ایرادات بیشتری میگرفت ولی دلیل نمیشه سر ایرادات مشخصم از یه بازی نمره در بیایم از یکی نه. وقتی سر ایراد افت فریم و باگ از یه بازی نمره کسر میشه از یه بازی دیگه نه طبیعتا نظر من نسبت به نقدا اینطوری میشه که اگر اقابابایی بازیای یوبیسافت یا سولز لایک نقد کنه حتما بالا میده اگه کریمی بازیای میازاکی نقد کنه حتما ۱۰ میده اگه فلانی فلان بازیو نقد کنه حتما کم میده. ینی شما خودتون به من القا میکنین که عزیز نقدای اینجا بر اثر حس و حال منتقده و اساس خاصی نداره. شاید دو بازی باگ داشته باشن ولی چون بازی الف باب میل منتقد عزیزه پس ازش نمره کسر نمیشه ولی بازی ب بیچاره رو کسی حس خاصی بهش نداره پس نمرشو میکشیم پایین.

                َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Sony corporationShinjiMikamired-eyed Banished KnightlegendboyIran_gamerAlireza1882Tlou part 2 game of the centuryAmir(PC & PS4)علیmore
                • اولاً افت فریم داریم تا افت فریم و همچنین باگ داریم تا باگ، یه بازی مثل Elex 2 که چند روز پیش برای مشکلات فنی ازش نمره کم کردیم، فاجعه‌ای غیرقابل بخشش بود، الدن رینگ یه نوسان فریم جزئی داره که در مقابل کاری که برای open world انجام میده هیچی نیست و با تجربه به این مقصود من می‌رسید. ما نمیتونیم تعیین کنیم اصلا نکات فنی رو نادیده بگیرید یا همه‌ی نکات فنی رو لحاظ کنید، بنابراین حتی جزئی‌ترین بخش هم به نظر شخصی بر می‌گرده. موارد کیفی اندازه‌گیری طاقت فرسایی دارن
                  دوماً مقایسه دائم با گذشته جز تخریب چیزی نیست، ما دائم قصد داریم از گذشته جدا بشیم و نویسنده‌ها رو تشویق به نوشتن نقدهای بهتر بکنیم، اما عده‌ای همیشه نقدهایی که حتی نصف نویسنده های کنونی حضور نداشتن رو مانع پیشرفت قرار میدن. چنین چیزی برخورد منصفانه نیست و صرفاً از روی خشمه. و این موضوع ارتباطی به نقد rdr 2 نداره چون من اصلا اون نقد رو نخوندم و حتی در سایت هم حضور نداشتم.

                  َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Sony corporationlegendboyCaxel105MemorialAmir(PC & PS4)Mehdia_Stعلیجیمحسین غزالی
              • SEHSANHS گفت:

                من تو تجربه ی چندین ساعتم از رد دد باگ خاصی ندیدم که به خاطرش نمره کم کنیم. نقد هم نباید فقط نظر شخصی باشه. افت فریم افت فریمه فقط شدتش میتونه کمو زیاد بشه و طبق چیزایی که دیدم و شنیدم در حد کسر یکم از نمرش واقع شدن این افت فریما. اینکه یکی به خاطر عشقو علاقش به بازی (خودتونم گفتین “نظر شخصی”) این افت فریمارو نادیده میگیره فقط نشون دهنده ی اعتبار نقد های گیمفاست. دلیل اینکه نقد رد دد هم هنوز از ذهن ها پاک نشده و نخواهد شد هم ضعف شدید نقد بود. اونم وقتی سال بعدش بازی ای مثل بریک پوینت با ۹ از گیمفا مرخص شد. هدف منم از این مقایسه این بود که بگم نقداتون بسیار به نظر شخصی وابستس و سر یه چیزی مثل افت فریم و باگ هم نمره دهی مشخصی ندارین و یکی کم میکنه یکی نه. وگرنه من نمیگم وقتی رد دد شده ۹.۷ نباید هیچ چیزی بالاتر از ۹.۷ باشه.

                َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Sony corporationShinjiMikamilegendboyIran_gamerTlou part 2 game of the centuryAmir(PC & PS4)علیجیم
                • دوست عزیز ببین وقتی پایه و ریشه‌ای قدرتمند برای بحثت نیست و از روی کینه‌های قدیمی بحث می‌کنی، اینجوری مچت رو میگیرم: بالاتر گفتم نقدها بر اساس بی‌نقص بودن نوشته نمیشن بلکه ضروری بودن تجربه رو ذکر می‌کنه و هیچ منتقدی از هر ایرادی که دید ۰.۱ کم نمیکنه (شما هم گفتی مشکلی با این قضیه ندارم) بعد دوباره میگی چون افت فریم داره باید ۰.۱ کم بشه؟ و چون اسم گیمفا رو آوردی و تا این حد اعتقاد داری نقدها اعتبار ندارن، برات مثال میزنم که متوجه باشی هیچ وبسایتی بر اساس ذهنیت شما نقد نمینویسه:
                  https://s6.uupload.ir/files/23_f6t8.png
                  https://s6.uupload.ir/files/0-98_cjvk.png
                  https://s6.uupload.ir/files/1_u5ed.png
                  https://s6.uupload.ir/files/789_mzsa.png
                  صرفا خواستم ذکر کنم که با ایده‌ی ذهنی شما هیچ وبسایتی معتبر نیست و بهتره به کل سیستم معترض باشی اگر چنین تفکری داری.

                  َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)ShinjiMikamilegendboyDARKSIRENCaxel105MemorialTlou part 2 game of the centuryAmir(PC & PS4)Mehdia_Stعلیmore
              • SEHSANHS گفت:

                جناب مچ گیر من نگفتم سر هر ایرادی ۰.۱ باید کسر شه من گفتم افت فریم الدن به قدری هس که بشه نمره کسر کرد و افت فریم سر یه بازی سولز لایک حکمش سنگین ترم هست چون خیلی راحت میتونه باعث مرگت بشه. در مورد اسکرین شاتاهم به زبان اولین اسکرین شات مسلط نیستم. شما اگر مسلطید خیلیم عالی. دومین اسکرین شات داره میگه داستان تاثیر پر رنگی تو روند گیم پلی نداره اگر اشتباه نکنم که خب اکثر پلیرا داستانشو نمیفهمن و میرن از اینترنت میبینن و خب عادیه برا این نمره کسر نشه. اسکرین شات سوم هم همین نقدا رو بهش دارم اگر ایرادات فنی تو سایر نقداشون بولد تر از نقد الدن رینگشون بوده و نمره ی بیشتری ازشون کسر شده. اسکرین ۴ ام هم نوشته میتونست کارای بیشتری در این زمینه انجام بده نه اینکه کارای الانش قابل قبول واقع نشده. با ایده ی ذهنی من هم فقط یه سری نمره دهیا اعتبارش کمه نه همه چی. همین گیمفا بعضی نقدای خوب داره ولی بعضی نقداش رو به شخصه قبول ندارم.

                َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Vaasهالک ایرانیShinjiMikamilegendboyDARKSIRENCaxel105MemorialAmir(PC & PS4)Tlou part 2 game of the centurymore
                • بنده هدفم همین بود که اقرار کنید با نقدها سراسری مشکل دارید که کاملاً مشخصه. بازی الدن رینگ مشکلات بسیار جزئی افت فریم داره و حدود ۵۸ وبسایت بهش ۱۰/۱۰ دادن این گواه محکمیه که بر اساس دیدگاه تقریبا ۶۰ نفر، نرخ فریم در تجربه‌ی بازی تاثیر نمیذاره و نمرات هم بی‌نقص بودن اثر رو توجیه نمی‌کنن. اگر با reviewهای امروزه صنعت گیم مشکل دارید قابل درکه و احترام ولی صرفا کینه داشتن نسبت به یک وبسایت خاص میان ده‌ها وبسایت جالب نیست.

                  َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)هالک ایرانیSony corporationlegendboyDARKSIRENGramy kMemorialAmir(PC & PS4)Tlou part 2 game of the centuryMehdia_St
              • SEHSANHS گفت:

                نگفتم با نقد های سراسری مشکل دارم ولی اگر شما دوست دارید چنین برداشتی بکنید کاملا ازادید. با اسکرین شات ۳ مخالفتمو گفتم اونم در صورتی که به همین ایراد توی سایر بازیا گیر داده باشن. مشکلیم با ۱۰ از ۱۰ شدن الدن ندارم نوش جونش فقط دارم این انتقاد هارو میکنم تا کمتر شاهد همچین تناقضاتی بین نمره دهی ها باشیم. با نقد شمام مشکل شخصی ندارم و اینکه تو نقدتون به بازی ۱۰ از ۱۰ دادین قابل احترامه و حرف من فقط اینه که بگم اون دوران سر باگ و اینا از رد دد نمره در اومدین و این دفه سر الدن بی خیال شدین، فک نکنین این چیزا از چشم کاربرا پنهون میمونه. ولی حالا که سر الدن بی خیال شدین از این به بعد سر بقیه هم بی خیال شین وگرنه این کاراتون مهر اثباتی میشه بر نقد کردن بر اساس عشقو علاقه نه به صورت واقعی. بازی رد دد ردمپشن دو هم ۵۷ تا ۱۰۰ داره و بقیشو میسپرم به حرف خودتون: این گواه محکمیه که بر اساس دیدگاه تقریبا ۶۰ نفر، باگ در تجربه‌ی بازی تاثیر نمیذاره و نمرات هم بی‌نقص بودن اثر رو توجیه نمی‌کنن. (قصدم از این حرف انداختن مشکلات یه منتقد به گردن شما نیست و صرفا میخوام بگم سیستم نمره دهیتون مشکل داره و بهتره با وجود اینکه نقد بر عهده ی خود منتقده نمره دهی یه روش واحد داشته باشه و سر یه بازی چشم پوشی و سر اون یکی ایراد گیری اتفاق نیفته) کینه ای هم از گیمفا ندارم فقط میخوام این تناقض ها بین نمره دهیا کمتر شن تا راحت تر بتونم به نقدا اعتماد کنم.

                َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)VaasShinjiMikamilegendboyCaxel105MemorialAmir(PC & PS4)Tlou part 2 game of the century
                • از همان ابتدا متذکر شدم، مسئولیت نقد شخص دیگری رو برعهده نمیگیرم، نه تصدیق کردم و نه مخالفت کردم با نقد RDR 2 و نه آن زمان حتی کاربر گیمفا بودم. در عین حال، مشکلات فنی هم همانطور که ذکر کردم بسته به میزان و شدت و همچنین میزان تاثیر بر تجربه‌ باید بر نقد اعمال بشن، قطعاً مشکلات فنی Cyberpunk 2077 که gamebreaking و افت فریم تا ۱۵ ۲۰ همراه بود قابل فراموشی یا اغماض نیست و مقایسه با الدن رینگ نیست.

                  َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)هالک ایرانیSony corporationlegendboyDARKSIRENCaxel105Gramy kMemorialTlou part 2 game of the century
              • SEHSANHS گفت:

                نگفتم مسئولیت نقدو شما باید به عهده بگیرید. در مورد شدت هم با شما موافقم و منظورمم بیان کردم که مشکل من با این بود که این میزان شدت رو بازی به بازی تغییر میدین در حالی که افت فریم بازی به بازی تغییر نمیکنه فوقش یکم میزان کافی برا کسر نمره تغییر میکنه که در این موردم سولز لایکا حساس ترن. و اگرم این نمره دهی تو نقد های بعدی رویه ی منطقی تری به خودش بگیره منم مشکلی نخواهم داشت ولی تا الان احساس بهتر شدن ندارم و نظرم رو اینه نقدا بیشتر از اینکه واقعا نقد باشن حس و حال منتقدن.

                Black Swordsmanهالک ایرانیShinjiMikamilegendboyMemorialAmir(PC & PS4)Tlou part 2 game of the century
            • Kuros گفت:

              اتفاقا اگه نظامند باشه مشکل داره….
              اینکه همه بازی ها رو به ی چشم دید مشکل داره …

              Vaasهالک ایرانیSony corporationShinjiMikamiAmir(PC & PS4)Tlou part 2 game of the centuryBabayaga
            • یه شاهکاره دیگر از فرام سافت خسته نباشید نقد عالی بود
              از روزی که اومد دارم بازی می‌کنم خیلی خیلی خیلی سخته و عالی هستش ولی زیاد باگ و افت فریم ندیدم فقط دیر لود شدن بود که اونم کم بود با این که رو پی اس ۴ معمولی بازی می‌کنم

              ShinjiMikamiCaxel105
        • خوشبختانه باعث افتخارمه که هیچ بازی حتی یک عنوان مستقل رو بدون بازی کردن نقد نکردم و بازی رد دد۲ رو هم با ۶۰ ساعت پلی تایم نقد کردم تا سرم جلوی افراد بی منطقی مثل شما بلند باشه.
          جدای از این همین که الدن رینگ و رد دد رو مقایسه کردین نشون میده چقد در زمینه نقد اطلاعات دارید!

          VaasSony corporationShinjiMikamired-eyed Banished Knightlegendboyexamplearshia.ya.moMemorialClydeshAlireza1882more
        • Kuros گفت:

          کلا قیاس رد دد با شاهکاری مثل الدن رینگ اشتباهه …رد دد رو کسی دیگه نقد میکنه که خوراکش سبک رد دد و با توجه به تجربه خودش میسنجه شاهکاری مثل الدن رینگ هم کسی نقد میکنه که خوره این سبکه و با توجه به تجربه هایی داره و توقعاتش نمره میده…

          Behzad zargaryBlack SwordsmanSelinSony corporationShinjiMikamilegendboyMemorialAmir(PC & PS4)Alireza1882علی
          • SEHSANHS گفت:

            اتفاقا این نقد که هر بازیو بدیم دست فن پروپا قرصش اشتباهه چون قطعا ایراداتشو نمیبینه. یا هم میبینه و نمیخواد ببینه. منم سر گاد ۲۰۱۸ هیچ وقت کمبود تنوع دشمنا و باساشو نمیبینم چون گاد به نوعی عشقم در زمینه ی بازیا محسوب میشه. ولی نباید نقدشو بدن دست من چون ایراداتشو نخواهم دیدو با ده بازیرو قراره رد کنم بره. اینکه اعتقاد دارین رد دد شاهکار نیس هم در نوع خودش جالبه. و مقایسه ی منم بین اینا اگر دقت میکردید ممقایسه ی بین دو تا بازی نیس که متاسفانه نه شما نه اقای رضایی متوجه این امر نشدن و منم از دیدن این اتفاق متعجب شدم. من صرفا دو تا نقد رو مقایسه کردم و بله اتفاقا افت فریم در یه بازی مثل الدن رینگ اعصاب خورد کن تره چون هر اشتباهی ممکنه اخرین اشتباهت باشه.

            VaasArminSony corporationShinjiMikamilegendboyIran_gamerAlireza1882Amir(PC & PS4)علیSaeidm
        • pengu گفت:

          خود راکستارم راضی نیست اینقدر سنگ رد دد رو به سینه میزنید از روزی که اومده هررررر بازی دیگه ای رو یه طوری ربط میدید به رد دد و مقایسه میکنید باهاش، نقدشم بیخیال نمیشید هرررر نقدی که توی سایت هست یه طوری به رد دد ربطش دادید و گفتید:عع ردد دد فلان نمره گرفته چطوری به فلان بازی این نمره رو دادید؟! یعنی هر نقدی که باز میکنی همین وضعه و یکی داره با رد دد مقایسش میکنه، رد دد اون نمره رو گرفته چون از نظر منتقد لیاقتش همین بوده که خیلی هم نمره بالایی هست، تموم شد و رفت اینقدر حسرت ۰.۳ نمره رو نخورید اگه واقعا با بازی حال کردید دیگه این همه گیر دادن به یه چیز نه چندان با اهمیت چیه؟! روز و شب برای جف کیلی هم میگی رد دد فلانه چرا به گاد که متاش کمتره دادید جایزه رو؟! نظر اون داور ها همین بوده حالا تو هی بگو نه رد دد فلان است، فلان بازی به رد دد نمیرسه،تو رد دد چیزای اسب جمع میشه! سوراخ کردید ما رو با به خدا هر چیزی رو نچسبونید به رد دد

          Sony corporationShinjiMikamilegendboyred-eyed Banished Knighta.sorenaAmogusMemorialshadowAmir(PC & PS4)Uncle kojimamore
          • P.morgan 𔓙 گفت:

            سلام
            نمیدونم شما کی رو میگید، ولی اصلا در پست ها من ندیدم حرفی از Rdr2 بیاد ¿
            به قول شما وقتی لذت برده باشیم دیگه ۰.۳ نمره چه فرقی به حال ما میکنه؟
            حالا از لحاظ متا هم بخوایم بگیم نمره بدی نگرفته که بخواد غصه خورد 😄
            من خودم که بشخصه فقط تو پست های مربوط به خود Rdr2 نظر میدم، و این چیزی هم که SEHSANHS گفت یک مثال بود. وگرنه خودش پا نمیشه بیاد هی تو پست های مختلف از rdr2 تعریف کنه 😂
            من خیلی وقته که از این حرفا جایی ندیدم و اگه هم بوده مربوط به قدیماست.
            نمیدونم الان Rdr2 اینجا توی این نقد چه نقشی داره که دارید می‌کوبیدش و عصبانی شدید 😁🤝

            ArminSony corporationShinjiMikamilegendboyArmin EzatiMemorialAmir(PC & PS4)
            • pengu گفت:

              عزیز کسی رد دد رو نمیکوبه من دارم SEHSANHS رو بی منطق خطاب میکنم که حاضر نیست نمره الدن رو قبول کنه و برای کوبیدنش داره به نمره‌ای که سه سال پیش یه منتقد دیگه به یه بازی دیگه داده گیر میده
              اینطور نقدی که نباید سی تا کامنت اولش مقایسش با فلان بازی و گیر دادن به نمره ای که منتقد داده باشه وقتی خود آقای کریمی دارن توضیح میدن آقا من اصلا یه آدم دیگم! و طرف قانع نمیشه دیگه چسبوندن لقب هیتر به من چیه؟

              Behzad zargaryVaasShinjiMikamilegendboyCaxel105P.morgan 𔓙Armin Ezati
              • P.morgan 𔓙 گفت:

                من به شما هیتر نگفتم 🤝
                فقط میگم که خیلی وقته دیگه از این حرکات نیست که کسی بیاد هی از Rdr2 حرف بزنه.
                وگرنه اصلا کوبیدنی در حرف شما نبود،
                فقط کمی عصبانی بودید 😁
                حالا منم نباید کلمه کوبیدن به کار می‌بردم 🍻

                Behzad zargarylegendboyArmin Ezati
        • Aziz گفت:

          جالبه که بعد یک مرحله meele attack قابل استفاده اس ! (البته اونجا اشتباهی melee نوشته شد )

    • نحوه ی درست نقد همینه
      زلدا ، اسکایریم و رددد و کلی بازی دیگه نقطه ی منفی داشتن و نمره ی کامل از خیلی سایتا گرفتن
      نقد هنر چهار چوب نداره ، یه نمره ایه کلا داده میشه
      اینطوری نیست که بگیم فلان بازی و فلان چیز فلان قدر امتیاز دارن و فلان

      َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)امیر حسینCaxel105MemorialAmir(PC & PS4)Tlou part 2 game of the centuryجیمP.morgan 𔓙
    • Kuros گفت:

      اینا نکات منفی که نمره کم کنن نیست .. بعدشم اگر همین ها رو نمیاوردن که الان صد تا مثال میزدید فلان جا گفتید نبود فتومود نکته منفیه …..
      بالا برید پایین بیایید چه دوست داشته باشید چه نداشته باشید این بازی برترین بازیه تاریخه و تا حالا هم خوب نشون داده …منتهی برای ی عده ای چند سالی طول میکشه …

      ShinjiMikamiCaxel105MemorialAmir(PC & PS4)علیجیمDarkstalker Kaathe
      • حالا کاری به شاهکار بودنش ندارم اما چند ساعت پلی دادی اینقدر دری وری میگه تو هر پست؟؟

        ֆǟʍʊʀǟɨShinjiMikamiMemorialAmir(PC & PS4)Deleted accountعلیجیم
      • SEHSANHS گفت:

        لازمه چن تا نکته ذکر کنم:
        ۱- با الدن رینگ یا فرام سافتور یا میازاکی مشکلی ندارم
        ۲- برترین بازی تاریخ صرفا یه نظر شخصیه و هیچ جوره قابل اثبات نیست
        ۳- قصد من از بحث یه چیز دیگریه که البته انتظارم ندارم شما بفهمیدش
        ۴- افت فریم لایق کسر نمره نیست؟ موفق باشید
        ۵- و در اخر شما اون دنیایی که توش اینا رو به عنوان نکته ی منفی نیوردن و من این حرف رو زدم دیدین؟

        VaasSony corporationShinjiMikamilegendboyMemorialAmir(PC & PS4)vergil2max
    • Gamer گفت:

      نمره دادن برای یک بازی با نمره دادن معلم تو امتحان فرق می کنه
      آیا منصفانست که به یک بازی که تجربه لذت بخش و فراموش نشدنی رو بهت بده
      بخاطر ند تا چیز جزئی که اصلا تاثیر محسوسی هم نداره نمره کم کرد؟؟؟ آقایsehsanhs

      • SEHSANHS گفت:

        حالا با اینکه این کامنت برا دو ماهو نیم پیشه کاری نداریم
        ولی کار منقد این نیس چون فن یه بازیه یا ازش خوشش اومد نمره در نیاد. اگر اینطوری باشه نقداش میره زیر سوال. و اگر کامنت های بعدیرم خونده باشی میفهمی مشکل من کسر نمره یا کسر نکردنش نیست و من بیشتر به تبعیض بین بازیا تو نمره دهی گیر دادم. آقای Gamer

  • ضمن خسته نباشید به شما آقای کریمی عزیز بابت نقد و بررسی.
    میخواستم بدونم که برای شروع سری سولز لایک کدوم یک از این عناوین رو برای شروع پیشنهاد می کنید؟

    Sony corporationJin sakaiSمحمد حسین کریمی
  • alinerd گفت:

    بالاخره (:
    مرسی بابت نقد آقای کریمی،خیلی منتظرش بودم
    واقعا فرام سافتور و میازاکی شاهکار کردن،فکرش رو بکن تو اولین تجربه اپن ورلدت،یکی از بهترین های تاریخ رو بدی!حتی ایراداتی که توی نقد بهش اشاره شد اونقدر سطحیه که میشه ازش چشم پوشی کرد
    الان هم دارم بازی رو روی PS4 نصب میکنم و صبر ندارم برای تجربه اش (:

    Behzad zargaryهالک ایرانیCaxel105Visible 6-tigh manMemorialعلی🤘Mohsenj74P.morgan 𔓙Jin sakaiمحمد حسین کریمی
  • شاهکاره
    یه بار دیگه یه بازی اومد و ثابت کرد برای انقلابی بودن گرافیک خیلی بالا نمیخوای
    تنها ایرادش اینه که به عنوان یه بازی میان نسلی سیستم خیلی بالایی میخواد

    ShinjiMikamiCaxel105arshia.ya.moSkyrim : The Elder Scrolls Vmasoud pc gamerP.morgan 𔓙کوروشJin sakaiUncle kojima
  • Zelda breath of the wild 2
    God of war Ragnarok
    Elden ring
    نبرد وحشتناکی توی گیم اواردز امسال

    Sony corporationDARKSIRENMemorialSkyrim : The Elder Scrolls VعلیP.morgan 𔓙Jin sakaiMengoجیمUncle kojimamore
  • با تشکر از محمد حسین عزیز
    حدود چهل ساعتی که بازی کردم، باید بگم غنی ترین و کامل‌ترین ساخته فرام سافتور به شمار میاد
    توی هیچ کدوم از بازیای قبلی به این اندازه فارم لذت بخش نبود
    گوشه گوشه دنیای بازی آیتم برای پیدا کردن، راز و رمز برای کشف کردن و باس برای جنگیدن وجود داره.
    البته یسری مشکلات فنی هم هست که میشه از اونها چشم پوشی کرد. یه نکته هم بگم استفاده بیش از حد از یک نوع باس هم کمی ممکنه در دراز مدت آزار دهنده باشه
    اما میشه گفت به راحتی لیاقت نمره کامل رو داره

    Black SwordsmanShinjiMikamiCaxel105DARKSIRENMemorialAlireza1882vergil2maxFΛИŦΛSYعلیMillennium Earlmore
  • درود . قلم شما خیلی روانه آقا . گذر زمان احساس نشد و ادبیات قوی دارید. خیلی جامع ، مفید و کامل بود و مکانیک های بازی هم شرح دادین. چند بار خوندم نقد رو. خسته نباشید جانانه به شما.

    دوستانی که روی پی سی بازی میکنن ، از نظر فریم با این آپدیت ها بازی چه وضعیتی داره ؟

    ShinjiMikamiMemorialP.morgan 𔓙Jin sakaiمحمد حسین کریمیحسین غزالی
  • ممنون از محمد حسین کریمی بابت نقد این شاهکار مورد انتظار. 🌹🙏
    تاکتیکی تر شدن مبارزات رو خیلی دوست دارم، همینطور دنیای بزرگ تر و به چشم خوردن مکان هایی برگرفته از برترین های آثار قبلی میازاکی رو…
    کلا این بازی رو دوست داشتم و دارم و خیلی خوشحالم بالاخره حق مطلب در مورد استاد میازاکی ادا شد. 🌹❤️
    البته بنظرم میازاکی مثل یسری اساتید که بعد از یسری آثار خاص اشباع میشن یا حرف تازه ای واسه گفتن ندارن نیست و همچنان جا داره با سرمایه‌گذاری بیشتر و استفاده از گرافیک بالاتر و آزادی عمل باز هم بالاتر از الدن رینگ؛ همچنان شاهکارهای ماندگار تولید کنه.

    ShinjiMikamiCaxel105vergil2maxمحمد حسین کریمی🤘Mohsenj74P.morgan 𔓙Jin sakaiAtomic SoldierSحسین غزالی
  • آقای کریمی خیلی بهتون تبریک میگم. از چند جهت. نقد یا بهتر بگم تصویرگری فوقالعاده ای بود. خیلی لذت بردم. 🙏🙏🙏

    جایی از متن اشاره کردین که “ذات هنرمحور الدن رینگ باعث می‌شود غافلگیری‌ها به فراتر از پتانسیل‌ها قدم بگذارند.” به نظرم این زیباترین جمله ایه که میشه تیم فرام سافتور هدیه کرد. برای من (هنوز بازی رو تجربه نکردم) هم یه حس خوب اعتماد داره. ❤️

    در انتها هم تو بخش آخر ذکر کردین که “Elden Ring میراثی که توسط Breath of the Wild بر جای مانده بود را دریافت می‌کند و با افزودن فرمول سولز-لایک خود، آن را اعتلا می‌بخشد و فراتر می‌رود”. این جمله برام خیلی سنگین بود و اصلا تو کتم نرفت راستش. رابطه hate-love منو با فرام سافت خیلی متشنج کردین با این جمله🥲

    ShinjiMikamiMemorialمحمد حسین کریمیP.morgan 𔓙Atomic Soldierحسین غزالی
  • این رؤیای گیمفایی من!
    با عرض احترام خطاب به همه‌ی نقد و بررسی های تاریخ گیمفا، به یاد ندارم گیمفا هیچ‌وقت از نظر کیفیت «نقد و بررسی» تا این حد درخشان عمل کرده باشه و فقط، و صرفاً برای دانستن میگم، که در حال حاضر شاهد (اگر بهترین نه) یکی از بهترین نقد و بررسی‌هایی هستیم که تا الان این‌جا دیده‌ام و یکی از برجسته‌ترین برهه‌های زمانی برای نقد و بررسی‌های گیمفا.
    هیچ خجالتی ندارم از اقرار به این‌که این بررسی، از بررسی هورایزن بهتر بود، و این بازی هم در یک مبحث روی دست هورایزن زد، و محمد حسین کریمی هم همیشه یک چیزی برای رو کردن داره! و این‌که “این بدون شک بهترین مطلب نقد و بررسی بازی الدن رینگ به زبان ماست” و این رو از روی رفاقتی حساب کردن و به‌خاطر گیمفا بودن نگفتم، بلکه به قولی «دیده‌ام (بقیه رو) که میگم!”
    الدن رینگ هم برای منی که تاالان حتی دستم به بازی های میازاکی نخورده و همیشه بازی های آهسته و با پلات مشخص بازی میکردم، یک صدای دعوت خیلی خیلی گیرا و کِشَنده‌ایه که مدام دعوتم میکنه و این هم دعوت‌نامه‌اش! جالب این‌جاست که هنوز اصلاً بازی رو ندارم اما بازی کاری کرد که از الان شخصیت خودم رو بسازم به صورت ذهنی برای آینده، اتفاقیه که نیفتاده تا الان.
    ممنونم بابت این مطلب درخشان. حالا اگر ما بگیم خوبه، شاید زیاد حساب نباشه 🙂 ، ولی امیدوارم بقیه هم همین‌طور ببیند این مطلب رو.

    Black SwordsmanShinjiMikamiCaxel105DARKSIRENMemorialایمان غلامی مهرآبادیvergil2maxVito scalettaAlireza1882علیmore
  • Mateus گفت:

    درود
    برای منی که هنوز نتونستم تجربه کنم یه پیش زمینه یا به عبارتی “”دید”” مناسبی از بازی بدست آوردم 👍🤝

    P.morgan 𔓙Atomic Soldierکاپتان استخونیJin sakaiUncle kojimaمحمد حسین کریمیSXERXES
  • S گفت:

    ممنونم از اقای کریمی برای این مقاله معلومه سنگ تموم گذاشتید
    این بازی رو امیدوارم بتونم با دوستام بازی کنم
    با دنیای زیبا، حماسی و کمی مرده خودش من رو جذب خودش میکنه با اینکه میدونم قراره چند صد بار بمیرم و از شدت عصبانیت کامپیوتر رو خاموش کنم ولی دوباره بخاطر جو معتاد کنندش واردش شم
    اون جادو ها و باس های خفن رو تابحال جای دیگه ای ندیدم
    همین واسه تجربش کافیه
    امیدوارم همه بتونن تجربش کنن از جمله خودم😢

    Caxel105Tlou part 2 game of the centuryAmir Hossein006P.morgan 𔓙Jin sakai
  • جیم گفت:

    عالی
    تا به این لحظه بهترین بازی ۲۰۲۲ بی شک الدن رینگه
    تا ببینیم بعدا زلدا و گاد و استارفیلد چی کار میکنن

    ShinjiMikamiCaxel105کوروشJin sakaiMengo
  • (خیلییییی شرمنده بابت اسپم)
    حسرتی میخورم که این شاهکارو نمیتونم به علت مشکل کرش کردن با صفحه سفید موقع اجرا کردن ، نمیتونم بازی کنم ، میزنی رو آیکون ۲ ثانیه سفید میشه میپره بیرون کسی راه حلی داره؟ نسخه ddoi رو نصب کردم پلیز هلپ می

    P.morgan 𔓙Jin sakaiS
  • Ali گفت:

    چرا اینقدر سخته boss هاش 😡😡 اصلا کل بازی سخته😂😂

    arshia.ya.moJin sakai
  • Amir گفت:

    من حدودا پونزده ساعته دارم بازی می کنم بازی فوق العادست ولی به هیچ وجه ده نیست . نرخ فریم ثابت برای همچین بازی ای که یه اشتباه دو ساعت پلیر رو میندازه عقب از نون شب واجب تره که این جا بازی به شدت نوسان داره . گرافیکم از نظر هنری قویه ولی از نظر تکنیکی مال اوایل نسل قبله . مطمئننا خود این دو تا فاکتور نمره ی ده رو از بازی می گیره

    red-eyed Banished KnightShinjiMikamiDeleted accountMehdiipAli
  • Mengo گفت:

    دستتون درد نکنه جناب کریمی
    بررسی عمیق و دقیقی بود
    امیدوارم بازم ازتون نقد ببینیم

    P.morgan 𔓙
  • Dr.Ali گفت:

    ممنون آقای کریمی بابت نقد زیباتون.
    بازی حتی برای من که طرفدار این سبک نیستم هم معتاد کننده س.
    طراحی هنری بازی زیباست. گیم پلی روانی هم داره. طراحی دشمنان عالی. کلا اتمسفر بازی بسیار گیرا و درگیرکننده هست. مشکل افت فریم هم که خیلی گیمرها باهاش درگیرند برای من که تا الان وجود نداشته یا لااقل آزاردهنده نبوده.

    محمد حسین کریمی
  • HT گفت:

    من وقتی میبینم چند سال پیش این استدیو شاهکاری چون بلادبرون رو ساخته ولی این بازی حتی نزدیک اون هم نیس حسرت میخورم …
    از هر سولز بازی بپرسی بهترین بازی سولز قطعا میگه بلادبرون و درسته الدن بازی شاهکاری هستش ولی ای کاش دنیاش حماسه تری بود مثل بلادبرون یعنی میخوام بگم ای کاش مثل ردد ۲ هم داستان داشت هم محیطش جهان باز و این خیلی بهتر بود فرض کنید داستان داشتین هدف داشتین تو این بازی اینع بلادبرون در کنارش میتونستین برین به مکان ها مختلف و خودتون محک بزنید ….الان شده این بازی بگرد کسی رو کع تونستی بکش نتونستی برو خودتو قوی کن بعد بیا شکستش بده این خیلی خوبه ها ولی میگم ای کاش یک هدف تعیین میکرد ….الان ایا کسی میدونه در اخر باید چه کسی رو شکست بدیم تا بازی تموم بشه!!!!!!!؟

    ShinjiMikamiمحمد حسین کریمیCaxel105FarshidFΛИŦΛSYDEVIL6
  • Mãhdīær گفت:

    شاهکار👍🍌
    مرسی اقای کریمی بابت نقد خوبش و نمره ای که لایقشه

    محمد حسین کریمی
  • Arada گفت:

    سلام دوستان من تازه عضو گیمغا شدم میخواستم بگم که این بازی فوق عالی هست استاد میازاکی واقعا ترکونده والا من نه سیستم دارم نه کنسولی که بتونم بازی کنم این شاهکار رو یکی پلی ۳ دارم که الان دارم دارک سولز ۱ بازی میکنم فعلا دارم بازی دوستان رو مبینم تو یوتیوب حال میکنم امیدوارم همگی موفق باشید

    Caxel105P.morgan 𔓙
  • Kuros گفت:

    نقد فوق العاده…..
    فتومود که نکته منفی نیست !!!!! مطمعن باشید راحت میتونن با اپدیت اضافه کنن….

    Caxel105arshia.ya.moمحمد حسین کریمی
  • Amirkhan گفت:

    دمت گرم آقای کریمی به خوب نکته ای اشاره کردی یک فتو مد کم داره..!!
    موندم با این طراحی هنری معرکه بازی ، فتو مد نذاشتن..

    علیرضا کریم‌خان زندCaxel105محمد حسین کریمی
  • 1221JABER گفت:

    بابا عظمت زبان توان گفتن ندارد دمتون گرم

    Mariomanمحمد حسین کریمی
  • Wounds گفت:

    وقتی وارد بازی شدم انتظار سطح دشواری در حد دارک سولز ۳ را داشتم اما هرچقدر تو جهان بازی پیش رفتم فهمید نه تنها بازی راحت نیست بلکه با یکی از چالش برانگیز ترین آثار میازاکی طرف هستم مثلا همین خرس های عظیم را ببینین یک لحظه هم از حرکت و ضربه زدن دست بر نمی دارن ..جهان بازی اینقدر پرمحتوا و زیباس که بی خیال خط داستانی اصلی شدم و فقط تو این ۳۰ ساعت مشغول اکتشاف محیط و پیدا کردن ایتم ها هستم …در یک کلام دوست ندارم هیچ وقت این ماجراجویی تموم بشه…لذتی که از تجربه الدن رینگ به من دست میده تا الان تو هیچ اثری نه دیدم و نه تجربه کردم…نقد تونم بسیار کامل و مثل تصویر پست زیبا بود ..قطعا کامل ترین بازی باید هم کامل ترین نمره را بگیره

    Caxel105محمد حسین کریمی
    • salt گفت:

      سلام.
      من برای اولین باره رفتم سراغ بازیهای میازاکی.
      دارم DS3 بازی میکنم عاشق و معتادش شدم.
      سوالم اینه که به نظرت نسبت به Elden Ring چه حسی پیدا می کنم ،چون بعد DS3 میخواتم اینو بازی کنم؟

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    با درود نقد جالب و متفاوتی بود از خوندنش لذت بردم و از نمره اصلا تعجب نکردم بازیی که شاهکاره باید نمره کامل بگیره بدون هیچ حرف اضافه ایی 🙏 این حداقل نظر من هست . وقتی نقد رو خوندم و در این مدتی که جَو الدن رینگ کل ویدیو گیم رو فرا گرفته کاملا درک کردم فرام سافتور و میازاکی برای هر ثانیه بازی به گیمر احترام گذاشتن و این حس مسئولیت در کنار مهارت مثال زدنیشون کاملا برام قابل لمس هست و بسیار خوشحالم از موفقیت همچین تیم زحمتکش و شریف که انقدر برای وقتی که گیمر برای اثارشون میزراه ارزش قائل هستن 🙏 اینطور که پیداست بزودی باید یکی از اثار مقدس عمرم رو تجربه کنم و براش بسیار هایپ هستم بعد از بیشتر از سه دهه با عشق بسیار زیاد بازی کردن وقتی یک بازی قرار باشه تجربه منحصر به فردی برام رقم بزنه سنسور های مغزم سریعا فعال میشه 😁 مشخص بود الدن رینگ حرفای زیادی برا گفتن داره اما حقیقتا انتظار این همه بزرگی و عظمت رو نداشتم و یک جورایی منو غافلگیرتر کرد .

    ” موقعی که اکثر بازی ها حسی خسته کننده و تکراری به مخاطب القاء میکنند الدن رینگ با تمام قدرت حضور پیدا میکنه و میگه جمع کنین باو ویدیو گیم هنوز خیلی سوپرایز داره برا کشف شدن و بازی های داستانی خیلی پتانسیل دارن برا پیشرفت کردن ” فقط میتونم بگم دمت گرم فرام سافتور و دمت گرم میازاکی 💜🖤

    Caxel105MahyarMsmPARASITE EVE 2Amir Hossein006محمد حسین کریمیحسین غزالی
  • NicK گفت:

    کاملا حقش بود،این بازی شاهکاره امیدوارم سایر سازنده ها از این عنوان پویا درس بگیرن و این گیم رو سرلوحه کارهاشون قرار بدن
    با تشکر از گیمفا و اقای کریمی عزیز

    Caxel105محمد حسین کریمی
  • چیزی که بیشتر از همه دوست داشتم اون جایگزین میمیک ها تو بازیه ، اکسپلوریشن رو از یک نواختی بقیه ی بازیای هم سبک درمیاره و تبدیل به همون سولز خودمون می‌کنه
    از پازل های عجیب هم نگذریم که واقعا خوب کار شدن
    و اینکه بازی اندازه ی یه سولز یک محیط بسته و راه های پیچ در پیچ داره و من کلا انتظارش رو نداشتم!
    که انقدر اون پیچیدگی طراحی تو بازی پیاده شده باشه ، چه تو محیط های اصلی و قلعه ها
    چه تو دانجن و catacomb ها
    یه بار گفتم بازی های سولز رواردینگ نیستن ، الان میگم از الدن رینگ رواردینگ تر نداریم
    هر باس و دانجن و حتی مابی که می‌کشی یه چیزی بهت داده میشه و این جذاب ترین بخش بازیه

    P.morgan 𔓙محمد حسین کریمیalinerdحسین غزالی
  • harry گفت:

    سال ۲۰۲۲ هستیم و یک بازی جهان باز سوم شخص قابلیت عبور از روی مانع نداره. کرکتر اصلی از وسط نیم متر بوته رد میشه ولی بوته هیچ واکنشی نداره در حالیکه کرایسیس ۱۴ سال پیش ان قابلیت رو داشت. جهان بازی چیزی جز فایت نداره. یعنی هر ان پی سی یا دشمنه و یا نیست. حالت خنثی وجود نداره. وقتی کرکتر می خواد جهت حرکت رو تغییر بده هیچ انیمیشن خاصی واسش وجود نداره و یکهو ۱۸۰ درجه بر میگرده. کرکتر به سقوط از ۲ متر ارتفاع هیچ واکنشی نشون نمیده. انیمشین عبور از روی پله توی بازیهای ۱۵ سال پیش هم بود ولی اینجا وجود نداره. این ایرادات توی هر سه نسخه سولز و تا حدودی سکیرو هم بود ولی اینجا دیگه به اوج خودش رسیده. بخوم جمع بندی کنم اگر این بازی رو با همین کیفیت یوبیسافت میساخت متاش می شد ۴۰.

    Black SwordsmanRezaGtxvergil2maxamir.hossein.bMariomanFΛИŦΛSYDEVIL6Farshid
  • خورشید در گستره آسمان چه وهم انگیز می درخشید. از آفتاب خط باریکی در افق مانده بود. سرخی رو به زوال شفق به هنگام غروب سایه ها را کشدار کرده بود . چشم جادویی شب در حال باز شدن بود. نیم تنه اشباح انسانی از سایه ها جدا شد . او یک ASH بود. در عصر اژدها یان و دمیگادها….کنار در ختی با چوب های خشک آتشی شعله ور کن . و در اولین بنفایر درخشان بسوز

    Caxel105محمد حسین کریمی
  • Assassin گفت:

    گوینده ی این ویدیو چقد صدای خفنی داره + خیلی هم تمیز برسی کرد و حرفه ای انصافا

    محمد حسین کریمی
  • ممنون از آقای کریمی بابت این نقد.
    من هنوز بازی رو تموم نکردم و دارم به آروم‌ترین شکل ممکن و با گشتن وجب به وجب نقشه این عنوان رو میرم. به نظر من تا اینجای کار بهترین چیز این بازی گشت و گذار در جهانِ باز این عنوان هست! با اینکه فرام سافتور تاحالا بازی جهان باز نساخته، ولی نقشه این بازی نشون میده که این شرکت خیلی بهتر از جاهای دیگه جهان باز رو درک میکنه. برخلاف خیلی بازی‌های دیگه، جهان باز الدن رینگ فقط یه سطح جامد برای راه رفتن بین Point of interestها نیست، فرام سافتور سعی کرده وجب به وجب نقشه الدن رینگ رو با محتوا پُر کنه و کاری کنه که جاهان باز بودن این عنوان کاملا موجَه باشه. این بازی از تمام پتانسیلی که یک جهان باز داره به بهترین شکل ممکن استفاده میکنه و شما هیچ‌موقع از خودتون نمی‌پرسید “چرا این بازی رو خطی نساختن؟”، چونکه این بازی همه بخش‌ها و مکانیک‌هاش رو حول محور جهان باز بودن ساخته و شما به عنوان پلیر میفهمید که این بازی فقط برای دنبال کردن یه تِرند جهان باز نشده و این بازی جورِ دیگه‌ای بجز این اصلا جواب نمیده. من تا الان همه جاهای نقشه بازی رو با بالا‌ترین دقت ممکن گشتم و حتی یک‌ بار، تاکید میکنم، حتی یک بار هم نشده که بعد از گشتن یه جایی فکر کنم که پاداشی که گرفتم ارزشش رو نداشت یا اینکه وقتم رو تلف کردم. اگه همه بازی‌ها به این خوبی درک میکردن که یه بازی جهان باز باید چجوری باشه و سعی میکردن مثل الدن رینگ کُل بازی و تمام مکانیک‌هاش رو حول محور جهان باز بودن بسازن انقدر این سبک بَدنام نمی‌شد…

    Caxel105Old_GamersAmir Hossein006محمد حسین کریمی
    • چرا یه سطح جامد برای راه رفتن بین پوینت آو اینترست ها هست
      ولی یه ولی خیلی گنده هست ، اونم اینکه انقدر مپ بازی غنیه و پوینت آو اینترست ها نزدیک به هم قرار گرفتن کاملا احساس میشه بازی یکپارچست
      یعنی فاصله ی اینکه یه چیزی توجهت رو جلب کنه و چیز بعدی که توجهت رو جلب کنه ، زیر ده ثانیست
      هنوز از منطقه ی اول دور نشدی ، پازلی چستی گروه انمی ای ای درختی دانجنی چیزی میبینی که توجهت رو جلب کنه
      شاید ایده ی اولیه از همون ترند اومده باشه ، ولی انقدر خوب و تمیز اجرا شده که نشه چیزی بهش گفت

      Caxel105Marioman
  • Babayaga گفت:

    نقداتونو یمقدار عامیانه تر و راحت تر بنویسید زیادی داره سمت ادبی شدن و جمله های سنگین میره

    BabayagaCaxel105MariomanMOHAMMAD.WAYNE
  • MahyarMsm گفت:

    خسته نباشید اقای کریمی، بابت نقد ممنون
    هنوز تجربه اش نکردم متاسفانه و از خیلی ها جا موندم، ولی با خوندن این نقد و نقد های دیگه و نظرات دیگه میشه به این پی برد که بازی کاملا لایق متایی که کسب کرده بوده و فراتر از انتظاراتی که داشتیم عمل کرده. یک تحول بزرگ در ژانر خودش. یه بازی جهان باز از فرام که حس جدید و خوبی رو بهت میده، اونم بدون چیز اضافی و محتوا و کوئسنت های بیخودی. وقتی گفتید صداگذاری بازی قابل قبوله و میتونست بهتر باشه با خودم گفتم پس از این لحاظ مخلوق فرام سافتور یعنی بلادبورن برتری داره نسبت به بقیشون. تا الان برترین فضاسازی و دیزاین در بین ساخته های فرام سافتور برام بلادبورن بوده ولی با دیدن این عکس ها مخصوصا اون اخری حسی بهم میگه قراره نظرم عوض بشه، همچنین با دیدن اون ماه یاد بلاد افتادم!

    P.morgan 𔓙محمد حسین کریمی
  • اوه اوه آقای کریمی نقد نوشتن ! و چه نقدی . واقعا فوق العاده تمیز بود انتخاب عکس های مقاله عالی بود یاد تحلیل تریلر الدن رینگ افتادم . من که تا سال ها دستم به این گیم نمی‌رسه اما به عنوان یه طرفدار فرام سافتور هیچ لذتی بالا تر از موفق شدن این گیم نبود. بازم نقد بنویسین آقای کریمی دوست داشتم بررسیتون از DMC 5 رو ببینم

    MariomanP.morgan 𔓙محمد حسین کریمی
  • دستتون درد نکنه آقای کریمی بابت نقدتون واقعا چه کسی جز شما میتونست این شاهکارو نقد کنه واقعا از بهترین های است که در گیمفا خوندم

    P.morgan 𔓙محمد حسین کریمی
  • P.morgan 𔓙 گفت:

    آقای کریمی نقد عالی بود
    قشنگ از همه جوانب بهش پرداختین 👌
    ادبیات‌ هم غنی! 😄
    خسته نباشید🍻
    ایشالا ما هم به زودی بتونیم تجربش کنیم…

    محمد حسین کریمی.
  • spartan گفت:

    نقد رو خوندم عالی بود من تا حالا بازی های این سبک رو کلا بازی نکردم ولی این بازی با این نمراتی که گرفته دو دل موندم که چیکار کنم ؟

    spartanMariomanمحمد حسین کریمی
    • با بازی چالش‌برانگیزی روبه‌رو خواهید شد و هم برای گیم‌پلی و هم برای داستان باید به جزئیات توجه کنید و جزئی‌نگر باشید. این اثر همچنان برای همه ساخته نشده، اما اگر برای شما ساخته شده باشه، قطعاً به یکی از بهترین تجربیاتتون تبدیل میشه. مهم‌ترین نکته صبر هستش و این که بدونید مردن بخشی از بازیه. اگر روی استیم قصد خریداری دارید، تا دو ساعت مهلت ریفاند خواهید داشت. از سمت مقابل انتظار یک بازی سینماتیک رو نداشته باشید، بلکه انتظار اثری رو داشته باشید که در “بازی بودن” به معنای واقعی کلمه بی‌نظیر عمل می‌کنه نه این که به سمت سینما و مدیاهای دیگر حرکت کنه. موفق باشید.

      Caxel105MahyarMsmرضا مهرعلیspartanMariomanP.morgan 𔓙
  • Marioman گفت:

    یادش بخیر اقای بابایی چقدر قشنگ راهنما برای این جور بازیا میزاشتن.

  • iman122112 گفت:

    من تا حالا این سبک رو بازی نکردم کلا هم دوست ندارم اما برای این بازی نمیدونم چرا از اول هایپ بودم و خیلی دوست دارم سریع تر تجربش کنم ، اما یه سوالی که ذهنمو درگیر کرده اینه که مثلا بازی هایی مثل فیفا(فقط مثاله) هر سال به یه تغییر عرضه میشن همه گیر میدن که چرا تکراریه ، اما چرا بازی های فرام سافتور که همیشه شما هستین و چندتا باس که طراحان هزارتا میتونن از اون درست کنن و طراحی یک سری کمبو برای هرکدوم حالا بسته به باس و … هیچکس در موردش چیزی نمیگه،به نظرم حتی یو آی الدن رینگ خیلی مشابه سولز ساخته شده

    هامون معتقدی
    • ۱- ما ساب-ژانری به نام سولز-لایک داریم نه بازی‌ای ثابت که نسخه‌ای جدید عرضه بشه. این ژانر در آثار دو بعدی رسوخ پیدا کرده تا بازی‌های بزرگ‌تر، قطعاً شما از بازی‌های تحت ژانر سولز انتظار یک سری تشابهات هسته‌ای دارید درست میگم؟حرف شما مثل اینه که بگیم چرا ناتی داگ فقط اکشن ادونچر میسازه. باس فایت + چالش + اتمسفر + المان‌های نقش آفرینی به جا یک بازی سولزلایک رو تشکیل میدن. اگر فکر می‌کنید باس‌ها تکرار مکررات هستند بهتره سفر تکاملی فرام سافتور رو در این زمینه ببینید.
      ۲- دیزاین باس یکی از سخت‌ترین پروسه‌های توسعه اس، و شما جوری شرح دادین این موضوع رو انگار تیم سازنده جینی باس دیزاین میکنن. سانتا مونیکا طراحی بعضی از باس‌ها رو پروسه‌ای ۶ ماهه توصیف کرده بود. (شاید هم بیشتر دقیق یادم نیست) حتی طراحی یک دشمن ساده کلی چالش در پی داره، از طراحی شکل و شمایل، تا متعادل سازی الگوی حمله و همخوانی با داستان و جایگیری، تعداد و هماهنگی با سرعت گیمپلی و ..
      ۳- این موضوع حائز اهمیته که تمامی سازندگان از نظر ساختار بازی‌های مشابهی تولید میکنن و از راکستار جدید گرفته تا ناتی داگ و سانتا مونیکا و فرام سافتور هیچکدام از Safe Zone خودشون خارج نمیشن و حق هم دارن.
      ۴- بازی الدن رینگ هم پایه‌های اصلی آثار قبلی رو دریافت می‌کنه و همه‌چیز رو در قالب جهانی آزاد ارائه میده، حالا شاید در ذهن شما جهان آزاد تنها دو کلمه باشه، اما این حیاتی‌ترین تغییر ممکن برای دیزاین بازیه که متعادل‌سازی و Scale لول‌بندی رو به یک پروسه‌ی جهنمی تبدیل میکنه. حالا دیباگ و پر کردن اون جهان که به پایه‌های ساخت تبدیل میشن بماند.
      ۵- فیفا بیش از تکراری بودن، مشکلاتی نظیر پرداخت درون برنامه ای و تغییر منفی داره تا جایی که به یاد دارم. هیچ منتقدی دیدگاه منفی شدیدی حول تکرار یک مسابقه‌ی فوتبال نداره مگر اینکه بهبود نداشته باشه و مشکلات برطرف نشده باشن.

      🤘Mohsenj74P.morgan 𔓙
      • iman122112 گفت:

        بسیار عالی ، من چون تخصصی نداشتم بیشتر سوال کردم ببینم به چه صورت است که اطلاعات شما کامل بود، بیشتر سوال من به این دلیل بود که یو آی بازی کپی پیس سولز بود انگار، البته اینم بگم که مثال فیفا من فقط مثال بود وگرنه من خودم با چرخه تکرار و تغییرات بازی مشکل دارم

  • عالی بود نقد واقعا با تمام وجود لذت بردم مرسی

    محمد حسین کریمی
  • منیز گفت:

    هعی…. ماکه سیستمشو نداریم
    اگه بازی شبیه بهش هست پیشنهاد بدید

  • MR 47 گفت:

    آقای محمد حسین کریمی، من سالهای ساله که گیمفا رو به شدت دنبال می کنم و از نظرم همچنان بهترین وبسایت گیم فارسیه. گرچه مثل هر جای دیگه‌ ای خیلی فراز و فرود خاص خودش رو داشته. به طور مثال برای فرودش می تونم به از دست دادن کاربران به شدت باسواد، فهمیده و کامنت های به شدت قوی و آموزنده اش اشاره کنم و برای فرازشم می تونم به خود “محمد حسین کریمی” اشاره کنم. از وقتی که شما به گیمفا ملحق شدین سطح کاری مجموعه به شدت بالا رفت. نویسنده های بیشتری پاسخگو بودن، خبر ها دقیق تر کار شدن و امان از سطح کیفی و سواد شخص شخیص شما. به شدت عالی کار کردین در طی این مدت و منی که خیلی زیاد نظر نمیدم رو باز مجبور به کامنت گذاری کردین برای تشکر ازتون. ممنونم و همونطور که به دوستان و آشنایانم گفتم و میگم شما به نظرم ( گرچه بعید بدونم نظر بنده حقیر برای کسی مهم باشه) بهترین خبرنگار گیم تو سایتای فارسی هستید و حالا به نظر مقام بهترین نویسنده هم لایقتونه. بی نظیر بودن این نقد مثل سطح کاری آثار دیگرتون. خود من با نوشتن چندان غریبه نیستم و میدونم چه کار سختیه ویرایش، تحقیق و نگارش یک مطلب اون هم به چنین عمقی. خیلی تایم و انرژی بره فلذا باز هم کمال تشکر رو ازتون دارم و امیدوارم هر جا هستید سالم و سلامت باشید.
    یک مطلب هم که خواستار گفتنش هستم همینه، جادوی ژاپنی ها. از ایام قدیم که ژاپن این صنعت بی نظیر رو از منجلابش بیرون کشید و با سوپر ماریو، ویدیو گیم رو که در لبه نابودی بود، نجات داد تا زمانی که با آثار انقلابی دیگه ای این راه رو ادامه داد مثل زلدا، متروید و بازیی مثل رزیدنت اویل عمق، وجه و زیبایی جدیدی به دیدمان گیمران روانه کرد. تا همین امروز، ماموریت اکثر سازندگان سرزمین آفتاب تابان پیشرفت ویدیو گیم و ساخت بازیترین بازی های ممکنه. به هیچ وجه تاکید میکنم به هیچ وجه اگر فداکاری این انسان های لجندری نبود، ویدیو گیم فرسنگ ها از جایگاه کنونی خود دور بود.

    Caxel105P.morgan 𔓙حسین غزالیTlou part 2 game of the centuryمحمد حسین کریمیHunTeR007IrN
  • HunTeR007IrN گفت:

    درود خدمت تیم گیمفا عزیز و سپاس بابت نقد بسیار عالی شما و گویندگی اقای سجادی
    راستش یه درخواست داشتم از تیم گیمفا ببه خصوص آقای کریمی عزیز اونم این بودش که اگه میشه یه راهنمایی حالا یا به صورت تصویری یا به صورت ویدیویی از مراحل فرعی یا مخفی (Side quest%Secret quest) ها قرار بدین که توسط npc های مختلف به گیمر داده میشه. اگه برای هر مرحله فرعی و هر شخصیت یه راهنمایی مختص خودش قرار بدین که دیگران بتونن از مراحل فرعی این بازی لذت ببرند خیلی عالی میشه چون میدونید مقدار زیادی از داستان و سرگذشت دنیای این بازی توسط همین side quest ها گفته میشه که انجام دادنشون باعث عمق بیشتر بازی برای گیمر خواهد شد.

    HunTeR007IrN
  • wildhunt گفت:

    با این نقد مطمئن شدم که بازی شاهکاره
    نقد به شدت فوووووووق ااااااالعاده بود یعنی جوری بود یجاهایی خودمو توی بازی حس کردم. تبریک به اقای کریمی عزیز

    برای من که عاشق بازی های سولز هستم الان توی ابرا به سر میبرم

    HunTeR007IrNCaxel105محمد حسین کریمی
  • Haj_Hossein گفت:

    دوتا ایراد به یازی وارد کردین اما ۱۰ دادین؟

    Caxel105
  • majidam گفت:

    داشتن باگ و نداشتن گرافیک نسل هشتم هم اینو اضافع میکردید همانطور که برای همه ی بازیها اضافه میکردید

    HunTeR007IrN
    • درود
      در طول تجربه حتی به یک باگ هم برخورد نکردم و گرافیک masterclass بازی هیچگاه این حس رو القاء نخواهد کرد که وجهه زیبایی نداره چه بسا بازی از بسیاری از عناوین نسل نهمی هم زیباتر جلوه میکنه و خیره‌کننده اس. اگرچه بازی از نظر تکنیکال هم گرافیکی نسبتآً قابل قبول به نسبت گستردگی داره پیروز باشید.

      • majidam گفت:

        اقا محسن گرافیک هنریش خوبه اینو قبول دارم در این زمینه خوب عمل کرده کیفیت بافتها تکسچرهای محیط خارج از هنریش که رنگها و شکل و ظاهر و روشنایی که در درخاتها و تمام چیزهایی که در محیط گذاشتن انگار با دست طراحیش کردن محیط بازیش اون هم بدست یک نقاش ماهر و حتی کارکترهای بازی کلا هم حس کلاسیک بودن و هم حس جدید بودن بازی بهت دست میده تو این زمینه خوب عمل کرده و جای بحثی نیست اون گیمرهای قدیم که از دوران سگا گیمر شدن خوب میدونن این هنر چی هست و ارزش این هنر را میدانند اما گرافیک بازیش در حالت کلی بگم واقع گرایانه نیست کیفیتش خوبه اما نسبت به بازیهای نسل هشتم واقع گرایانه نیست و در حالت کلی بخوام بگم گیمرهای خاص خودش را داره و هر گیمری نمیتونه با این بازی ارتباط برقرار کنه چون بازی فاقد صحنه های سینماتیکی هست و گیمپلیش هیجان نداره و داستان بازیش هم به صورت حرفه ای روش کار نشده و جای کار داره به نظرم این بازی زیادی بهش توجه شده و هر گیمری میخواد و لازم میدونه از این بازی تعریف کنه چون میخواد سطح بالای خودشو به رخ بکشه وگرنه نقطه ضعفهای فراوانی داره

        HunTeR007IrNCaxel105
        • چنین چیزی به سادگی صحیح نیست و توضیح دادم، اگر به زیبایی اهمیت میدهید گرافیک مشکلی برایتان نخواهد بود، اما اگر درگیر و زندانی چند پیکسل هستید، با این که همان‌ها هم به سادگی اواسط نسل هشتم رو یادآور هستند، میتونید تجربه نکنی. این اثر اصلاً نباید صحنه‌های سینماتیک داشته باشه و از ابتدا تا انتها حتی ۱ ساعت کات‌سین هم نداره. سلیقه‌ی خودتان را بر سر بازی نکوبید.

          red-eyed Banished KnightHunTeR007IrNCaxel105
  • AmirtheGRB گفت:

    درود آقای کریمی وقتتون بخیر. نوشتن نقد برای همچین عناوینی یکی از سخت ترین چالش های یک منتقده چون متن جنبه ستایشی و‌ تکراری میگیره و به تبع نقدی شایسته بازی به تحریر درنخواهدامد. اما بعداز مطالعه این نقد و بررسی میتونم بگم استودیو فرام سافتور اثری ساخته شایسته متن شما. خسته نباشید و خوشحالم بازی تونسته انتظاراتتونو براورده کنه.

    HunTeR007IrNOld_GamersLucciola BalladP.morgan 𔓙levineمحمد حسین کریمی
  • درود به محمد‌حسین🌹
    متن در اوج سادگی به تمامی ابعاد میپردازه که تو نوشتن نقد این مهم ؛ پیچیده‌ترین کار هستش.
    بسیار لذت بردم خسته نباشی🌺.

    محمد حسین کریمیArmin Ezati
  • bbb10 گفت:

    من تا حالا سری سولز بازی نکرده بودم
    این بازی رو بخاطر اکسپلور خوبی که داشت خرید کردم و فکر میکردم ریفاندش کنم چون اف پی اس دراپ داشت
    از لحظه ای که تورنت رو گرفتم و یکم گشتم فهمیدم این بازی قراره کاری باهام کنه که کارمو سریع انجام بدم وقتمو خالی کنم تا کله جمعه بچسبم به بازیش
    دیلیل دیر کامنت گذاشتنمم همینه
    این بازی اسکایریم چالش برانگیزه لجند آف زلدایه واقعای تر و با حسو حال سرزمین میانه (ارباب حلقه ها ) ….
    میتونم بگم نقد کردنش حتی واسه یکی توضیح دادنش هم خیلی سخته
    خود عشقه بعد مدت باز دارم به این صنعت امیدوار میشم وقتی گیم پلی در صدر لیست کارگردان باشه همچین چیز نابی در میاد از کار
    مرسی از اقای کریمی واسه نقد زیباشون کار بسیار سختی رو به زیباترین شکل انجام دادید

    Caxel105P.morgan 𔓙محمد حسین کریمی
  • example گفت:

    متاسفانه فعلا نمیتونم بخونمش اما بوکمارک میشه واسه بعد از اتمام بازی
    سپاس بابت نقد سریع و قطعا خوبتون

    محمد حسین کریمی
  • damhazer گفت:

    خیلی لذت بردم جناب کریمی نقد کامل و جامعی بود و قلم توانایی دارید
    اگه امکانش پیش اومد بیشتر بازی نقد کنید خوشحال میشیم

    P.morgan 𔓙محمد حسین کریمی
نقد و بررسی بازی Elden Ring؛ ضیافت پیکار و صلابت یک کیهان -