نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا
نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا
نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا
نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا

نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط

آرمان زرمهر
۱۹:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا

امروز قصد داریم عنوان Elex 2، ساخته‌ی جدید استودیوی Piranha Bytes را زیر ذره‌بین قرار دهیم. با گیمفا و نقد این بازی همراه باشید.

زمانی که اولین نسخه‌ی Elex در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، هم از طرف بازیکنان و هم از طرف منتقدان، نمرات متوسطی را دریافت کرد. حال نسخه‌ی دوم با وجود آن‌ که سعی کرده است المان‌ها جالبی را به پلیرها معرفی کند، اما همچنان از یک بازی لذت‌بخش و درگیر کننده فاصله‌ی زیادی دارد.

موضوع تکراری، روایتی خشک

نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا
در حالی که داستان نسخه‌ی اول جزو بخش‌های برجسته‌اش بود، این نسخه داستانی را روایت می‌کند که در گذشته در قالب‌های متفاوتی شاهدش بوده‌ایم و متاسفانه در بخشی که باید آن را متمایز کند یعنی روایت، عملکردی بسیار معمولی دارد.

شما در این بازی همانند نسخه‌ی ابتدایی، در نقش Jax بازی‌ خواهید کرد و با حمله‌ی نوع جدیدی از بیگانگان به نام Skyands به Magalan، وظیفه دارید که دوباره گروه‌ها و حزب‌های مختلف دنیای بازی همچون Morkans، Berserkers و سایر قبایل را دور هم جمع کنید و اتحاد ۶th Power را برای مقابله با Skyandها تشکیل دهید. در کنار این راه دراز، Jax باید با سم Dark Elex داخل بدنش نیز مقابله و سعی کند جلوی تبدیل شدنش به یک Skyanid را بگیرد.

در ابتدای بازی، داستان با یک کات‌سین سینماتیک جذاب شروع می‌شود و چگونگی ورود Skyandها به زمین را به نمایش می‌گذارد. شخصاً پس از تماشای این کات‌سین حسابی هیجان زده شدم، اما با پیشروی در بازی، این هیجان برای ادامه‌ی داستان آرام آرام از بین رفت. روند داستان بازی بسیار آهسته و خشک پیش می‌رود و به هیچ عنوان نمی‌توانست من را برای آینده‌ی داستان و پیشروی در آن هیجان‌زده کند.

حزب‌ها و گروه‌های مختلف و افراد متعلق به آن‌ها که در دنیای بازی وجود دارند، هر کدام از خصوصیات ظاهری، اعتقادات و شخصیت‌پردازی‌های جالبی برخوردارند و تنوع خوبی به دنیای بازی می‌بخشند. به عنوان مثال، Albها حزبی بسیار پیشرفته است که در نسخه‌ی اول نیز حضور پررنگی داشتند، Berserkerها حزبی طبیعت‌گرا محسوب می‌شود و Morkanها حزبی وحشی با عقایدی افراطی و مخرب هستند.

لازم به ذکر است که پیوستن به هر کدام از آن‌ها دسترسی‌های خاصی را به شما می‌دهد که در بخش گیم‌پلی بیشتر درباره‌ی آن صحبت خواهیم کرد.

بخش گسترده‌ای از مراحل اصلی Chapter ابتدایی بازی، متشکل از مراحلی می‌شود که از کمبود تنوع رنج می‌برند. اما شخصاً بیشتر مشغول انجام مراحلی فرعی بودم و به همان اندازه‌ای که رغبتی برای انجام مراحل اصلی نداشتم، خودم را غرق در مراحل فرعی می‌دیدم. این عنوان طیف وسیعی از مراحل فرعی و محتوای متفاوت را در خود جای داده است که می‌توانند برای علاقه‌مندان به عناوین RPG بسیار سرگرم کننده باشند.

در حالی که مراحل اصلی با پیشروی در طول داستان تنوع بیشتری پیدا می‌کنند، اما به طور کلی داستان بازی آنچنان گیرا و خاص نیست و نحوه‌ی روایت نیز کمکی به این موضوع نمی‌کند.

نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا
معاشرت با شخصیت‌های مختلف بخش مهمی از عناوین RPG بوده و خوش‌بختانه Elex 2 شخصیت‌های متفاوت و جالبی را در خود جای داده است که از معاشرت با آن‌ها لذت‌ خواهید برد. البته لازم به ذکر است که تمام کاراکترهای بازی از شخصیت‌پردازی قوی برخوردار نیستند و ما شاهد حضور برخی شخصیت‌های کلیشه‌ای و سطحی نیز هستیم.

از طرف دیگر شخصیت‌های بازی، از پس زمینه‌های داستانی جالبی برخوردارند و معاشرت با برخی از آن‌ها بسیار جالب است. همچنین صداگذاری بسیار خوب آن‌ها به جذاب‌تر شدن این موضوع کمک بسیار زیادی می‌کند، اما متاسفانه این بخش نیز از برخی مشکلات رنج می‌برد.

علاوه بر این، برخی از این شخصیت‌های بازی از نسخه‌ی ابتدایی آن به اثر جدید آمده‌اند و متاسفانه این بازی کار مطلوبی در زمینه‌ی معرفی آن‌ها به پلیرهای جدید مثل من انجام نمی‌دهد. گاهی اوقات کات‌سین‌هایی به شکل فلش بک پخش می‌شوند که سعی بر معرفی و اشاره به اعمال پیشین برخی از شخصیت‌ها دارند، اما متاسفانه این فلش بک‌ها آن چنان کمکی به این موضوع نمی‌کنند و حتی گاهی اوقات، بسیار نابه‌جا و گنگ هستند.

بازی در بخش داستان‌سرایی قوی عمل نمی‌کند و یک هسته‌ی داستانی تکراری را به همراه یک روایت خشک به نمایش می‌گذارد، اما همزمان مقدار بسیار زیادی محتوای فرعی جذاب و سرگرم کننده را در اختیارتان قرار می‌دهد. یکی دیگر از خصوصیات برجسته‌ی این بخش، شخصیت‌های جذابی است که در طول بازی با آن‌ها برخورد می‌کنید.

گیم‌پلی سال‌خورده

نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا
برخی از المان‌هایی که در Elex وجود دارند، آن را از دیگر RPGها متمایز می‌سازند. به عنوان مثال Jet Pack نه تنها محدودیت حرکت در این نقشه‌ی پر فراز و نشیب را از بین می‌برد، بلکه با ارتقای آن و تبدیل کردنش به یک وسیله‌ی حمل و نقل کامل، کمی حس Iron Man به شما دست خواهد داد.

سازنده سعی کرده‌ است تا با ایده‌های جالب و تازه Elex را از دیگر نقش آفرینی‌های جهان آزاد متمایز سازد. شما پا به دنیایی متشکل از خاکسترهای دنیای گذشته و محدودیت‌های دنیای آخرالزمانی خواهید گذاشت.

به عنوان مثال، Jet Pack یکی از گجت‌هایی است که در نسخه‌ی اول وجود داشت و در این نسخه نیز از همان ابتدا در اختیارتان قرار می‌گیرد و یکی از بخش‌های جذاب گیم‌پلی محسوب می‌شود. شما می‌توانید Jet Pack خود را ارتقا دهید و به آن قابلیت‌های جدید بیفزایید یا می‌توانید با جست‌وجو در مپ بازی یا خرید کردن از فروشندگان مختلف با استفاده از Elexit، قطعات مورد نیاز برای ارتقای Jet Pack خود همچون Fuel را به دست آورید.

این وسیله علاوه بر جابه‌جایی، در مبارزات هم به شما کمک خواهد کرد و به طور کلی تنوع بسیار خوبی را به گیم‌پلی بازی می‌بخشد و در گشت و گذار و رسیدن به ارتفاعات بسیار کارآمد است.

به نظر من یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک عنوان Open World RPG قسمت Grind و وجود بالانس در پروسه‌ی دستیابی به وسایل و آیتم‌های بهتر است و خوش‌بختانه این بازی تا حدودی از این بالانس برخوردار است و امکاناتی نیز در اختیار شما قرار خواهد داد تا شخصیت Jax را آن طور که دوست دارید شخصی‌سازی کنید.

نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا
درخت مهارت‌های بازی به شدت گسترده است و تاثیر قابل توجهی در بازی خواهد داشت. یکی از مکانیزم‌های جالب در این بازی آن است که شما به خودی خود نمی‌توانید این مهارت‌ها را فرا بگیرید و نیاز به پیدا کردن استادان و افراد خبره در آن زمینه خواهید داشت.

Elex 2 طیف وسیع و متنوعی از اسلحه‌های سرد و گرم و همچنین جادوها را در اختیارتان قرار می‌دهد و شما با گشت و گذار در نقشه و انجام مراحل مختلف، می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، اما استفاده و ارتقای آن‌ها نیازمند برخی خصوصیات یا به اصطلاح Attributeهای خاص است.

این بازی یک منوی Attribute در اختیارتان قرار خواهد داد که شما با بالا رفتن سطح کاراکترتان می‌توانید خصوصیات مختلف او و همچون قدرت، چابکی، حیله‌گری و خصوصیات دیگر را ارتقا دهید.

شما می‌توانید تمام تمرکزتان را روی قدرت بدنی بگذارید یا اینکه حیله‌گری خود را ارتقا دهید و در مذاکرات و صحبت‌ها انتخاب‌های خاص را برای خود باز کنید. بازی در این بخش دست شما را باز می‌گذارد و آزادی عمل کافی برای شخصی‌سازی Jax را به شما می‌دهد.

علاوه بر منوی Attribute، شما می‌توانید با پیدا کردن استادان و افراد حرفه‌ای در دسته‌بندی‌های مختلف همچون Combat و Survival، از آن‌ها بخواهید که مهارت‌های خودشان را به شما آموزش دهند و در اینجا منوی Abilities در اختیارتان قرار خواهد گرفت. شما با توجه به Attributeهای خود می‌توانید مهارت‌های مختلف را از افراد زبردست یاد بگیرید و شخصیت خود را ارتقا بدهید.

کمی بالاتر درباره‌ی پیوستن به حزب‌های مختلف در دنیای بازی صحبت کردم. هر کدام از این حزب‌ها خصوصیات ویژه‌ی خود را دارند و شما با پیوستن به آن‌ها، مهارت‌ها، مهمات و اسلحه‌های مختلفی را به دست خواهید آورد.

به عنوان مثال با پیوستن به Berserkerها جادوی آتش برای شما باز خواهد شد که می‌توانید از برخی از افراد این گروه خصوصیات جدید آن را یاد بگیرید و مهارت‌های خاص خود را در این قسمت ارتقا دهید. همچنین پیوستن به این حزب‌ها، زره‌های اختصاصی آن‌ها را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید درست مثل یکی از اعضای آن‌ها، پوشش خود را شخصی‌سازی کنید.

نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا
در حالی که مبارزات تن به تن به شدت تکراری و خسته کننده هستند، اما قابلیت استفاده از آتش و قدرت‌های دیگر تنوع خوبی به آن می‌بخشد و می‌تواند کمی این بخش را لذت‌بخش‌ کند.

اما از این بخش‌ها که بگذریم به مبارزات بازی خواهیم رسید. در اینجا باید بگویم که این عنوان عملکرد مطلوبی ندارد. مبارزات بازی و فرمول آن سال‌خورده بوده و برای عنوانی که در سال ۲۰۲۲ عرضه می‌شود بسیار خشک است و به دلیل وجود انیمیشن‌های فوق‌العاده بدون انعطاف، به سرعت خسته‌کننده و تکراری می‌شوند. هوش مصنوعی همراهان شما در مبارزات نیز از ضعف عمیقی رنج می‌برد و به همین دلیل مبارزه در کنار افراد دیگر نیز آنچنان لذت‌بخش نخواهد بود.

البته قطعاً گروهی از طرفداران عناوین نقش آفرینی کلاسیک همچون فرنچایز Gothic یا نسخه‌ی اول سه گانه The Witcher از استایل گیم‌پلی این بازی لذت خواهند برد. شخصاً بسیار از The Witcher 1 لذت بردم اما به هیچ عنوان نتوانستم از مبارزات Elex 2، مخصوصا درگیری‌های تن به تن آن لذت ببرم.

در این دوره از صنعت گیمینگ و رقابت شدید در زمینه‌ی نوآوری در عناوین RPG، ضعف مبارزات به هیچ وجه قابل توجیه نیست و خود را به وضوح به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر انیمیشن‌های خشک و تکراری، مشکلات کنترل بازی و Input لگ‌های شدید در هنگام نبرد، باعث می‌شود که مبارزه بازی روان نباشند و تاخیر در صداگذاری ضربات و عکس‌العمل بسیار کم دشمنان باعث می‌شود سنگینی ضربات به هیچ عنوان احساس نشود. همچنین Hitbox بسیاری از دشمنان نیز با مشکل مواجه است و گاهی اوقات ضربات با وجود برخورد با بدنشان به آن‌ها صدمه‌ای وارد نمی‌کنند.

آخرالزمان به شکلی متفاوت

نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا
مپ Elex 2 واقعا زیباست. از کوهستان‌های برفی گرفته تا کویر Morkonها و مناطقی که حس و حال پاییز را به شما می‌دهند، همه و همه باعث می‌شوند جست‌وجو و گشت و گذار درجهان بازی تجربه‌ای متنوع و لذت‌بخش را به ارمغان بیاورد.

یکی از بخش‌هایی که Elex 2 به خوبی در آن می‌درخشد، طراحی دشمنان، NPCها و دنیای بازی است که در کنار گرافیک بصری مطلوب این عنوان، دنیایی پر جزئیات و زیبا را به تصویر می‌کشد که از تنوع ظاهری بالایی نیز برخوردار است.

دنیای بازی یک دنیای آخرالزمانی فانتزی محسوب می‌شود که با ردپاهایی از گذشتگان، به شکلی متفاوت خود را مطرح می‌کند. نقشه‌ی نیز از بخش‌ها و مناطق آب و هوایی مختلف و متفاوت برخوردار بوده و این تنوع آب و هوایی با تم و حال و هوای حزب آن منطقه نیز هم راستا است.

به عنوان مثال، قلمروی Morkanها در یک کویر بی آب و علف واقع شده است در حالی که Berserkerها در یک فضای سرسبز زندگی می‌کنند.

نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا
طیف گسترده‌ای از دشمنان و موجودات مختلف در این بازی وجود دارند؛ به طوری که با گشتن در مناطق مختلف مپ بازی دائما در حال یافتن انواع جدیدی از آن‌ها خواهید بود. لازم به ذکر است که هر کدام از دشمنان سبک و سیاق حملات خاص خودشان را دارند.

طراحی دشمنان بازی نیز بسیار متنوع است و هر کدام از آن‌ها را از یک دیگر متمایز می‌کند. از خزنده‌های عجیب و غریب گرفته تا غول‌های عظیم‌الجثه و بیگانگان فضایی همه و همه در سرتاسر مپ در حال گشت و گذار هستند و همین موضوع باعث می‌شود که ملاقات نقاط مختلف دنیای بازی جذابیت بیشتری پیدا کند.

طراحی ظاهری NPCها نیز از تنوع قابل قبولی برخوردار است اما در زمینه‌ی طراحی چهره شاهد تکراری بودن برخی از چهره‌ها در طول بازی هستیم که البته امری عادی در اکثر عناوین RPG است.

همانطور که بالاتر اشاره کردم، صداگذاری کاراکترهای بازی بسیارخوب انجام شده است و به خوبی هیجانات، ناامیدی و به طور کلی احساسات مختلف کاراکترها را به پلیر انتقال می‌دهد. اما به همان اندازه‌ای که صداگذاری شخصیت‌ها به خوبی انجام شده است صداگذاری محیط و برخی از گجت‌ها ضعیف است.

یکی از این ضعف‌ها بالانس و هم خوان نبودن برخی صداها با صدای کلی بازی است، به طوری که گاهی یک ضربه از دشمن، استفاده از Jet Pack در آب و یا افتادن از ارتفاع صدایی ده برابر حالت معمول دارد که به شدت آزاردهنده است. در کنار این مشکل، تاخیر در صدای ضربات در هنگام مبارزه نیز وجود دارد که کمی بالاتر به آن اشاره کردم.

این مشکل نه تنها یک ایراد فنی پررنگ و شدید در بازی محسوب می‌شود، بلکه به مبارزات و جذابیت آن‌ها نیز لطمه‌ی بزرگی وارد می‌کند.


Elex 2

بازی Elex 2 المان‌های جالبی را در خود جای می‌دهد و از محتوای زیادی نیز برخوردار است که می‌تواند برای طرفداران پروپاقرص عناوین نقش آفرینی جهان آزاد سرگرم‌کننده و جذاب باشد، اما در عین حال از مشکلات ساختاری و فنی متعددی نیز رنج می‌برد که باعث می‌شود از استانداردهای امروزی عناوین نقش آفرینی فاصله بگیرد و بسیاری از طرفداران معمول این ژانر را از خود زده کند. به طور کلی، اگر به دنبال یک بازی نقش آفرینی آخرالزمانی علمی-تخیلی با محتوای زیاد هستید، Elex تجربه‌ی بسیارخوبی خواهد بود، اما اگر طالب یک تجربه‌ی عمیق و متمرکز داستانی با استانداردهای کیفی عناوینی همچون The Witcher 3 هستید، قطعاً انتخاب‌های بهتری برای تجربه وجود دارند.


نکات مثبت:

  • محتوای سرگرم‌کننده‌ی بسیار زیاد
  • نقشه‌ی وسیع با طراحی خوب
  • کاراکترهای جالب با صداگذاری بسیار خوب
  • تنوع بالای دشمنان و طراحی منحصر به فرد برخی از آن‌ها
  • گجت‌های جالبی مثل جت پک
  • طیف گسترده‌ای از سلاح‌های سرد و گرم
  • درخت مهارت گسترده و بالانس

نکات منفی:

  • مشکلات فنی و باگ‌های تمام نشدنی
  • روایت داستانی نه چندان جذاب
  • صداگذاری ضعیف محیط و بالانس نبودن صداها نسبت به صدای کلی بازی
  • سیستم مبارزات خسته‌کننده، تکراری و بدون نوآوری
  • انیمیشن‌های ضعیف و به شدت خشک
  • هوش مصنوعی نه چندان قوی
  • تاخیر و input lag کنترل بازی در مبارزات

۶.۵

این بازی براساس کد ارسالی ناشر روی PC تجربه و نقد شده است

Moein MM2EspressoJonah hex (حامی حقوق بز 🗿🐐🐐🐐🐐)جیمAmirboldJin sakaiMEYSAMB300Gramy kGAMER 1995🤘Mohsenj74

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا
نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا
نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا
نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا
نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Playforfun گفت:

    انتظار داشتم نقد الدن ببینم بعد از چند روز

    Moein MM2Jonah hex (حامی حقوق بز 🗿🐐🐐🐐🐐)Jin sakai
    • سلام، الدن رینگ بازی غنی و طولانی‌ای هستش و ما در رابطه با این بازی کد زودهنگام دریافت نکردیم. بنابراین برای نقد جامع و همه‌جانبه باید بازی تجربه و نقد با دقت نوشته بشه. در دست انجامه.

      Moein MM2Cpt. Ataهادی صفائیAldiaah1372vitto corleoneJonah hex (حامی حقوق بز 🗿🐐🐐🐐🐐)جیمAmirboldMahyarMsmmore
    • خیلی ممنون آقای زرمهر.

      اولین ‌تجربه من از بازیای پیرانا بایتس فکر کنم گاتیک ۳ بود.اون زمان زیاد تو باغ نبودم و زود ولش کردم. ولی بعدا سراغ رایزن ۱ و ۲ رفتم، و بعدا تر الکس.
      متاسفانه از نظر بصری که معمولا یه نسل عقبن. از بابت گیم پلی هم توی نقد کلمه بسیار مناسبی براش انتخاب شده: “سالخورده”.

      Moein MM2
  • خیلی ممنون آقای زرمهر.

    اولین ‌تجربه من از بازیای پیرانا بایتس فکر کنم گاتیک ۳ بود.اون زمان زیاد تو باغ نبودم و زود ولش کردم. ولی بعدا سراغ رایزن ۱ و ۲ رفتم، و بعدا تر الکس.
    متاسفانه از نظر بصری که معمولا یه نسل عقبن. از بابت گیم پلی هم توی نقد کلمه بسیار مناسبی براش انتخاب شده: “سالخورده”. در مورد داستان و روایت هم نسخه قبلی بد نبود ولی کلا چنگی به دل نمی زد. ولی ولی یه جادویی تو بازیاشون هست که برای rpg mule ها یا همون عاشقان کوئست ها خیلی جذابه.

    ته دلم یکم امیدوار بودم بهتر عمل کنه ولی با نقد آقای زرمهر یکم دلسرد شدم واقعا. حالا ببینیم میشه یه شانس بهش داد یا نه.

    Moein MM2Jin sakai
نقد و بررسی بازی Elex 2؛ دنیایی بر لبه‌ی سقوط - گیمفا