۱۵ ویژگی مخفی PS5 که از آن‌ها خبر ندارید - گیمفا
۱۵ ویژگی مخفی PS5 که از آن‌ها خبر ندارید - گیمفا
۱۵ ویژگی مخفی PS5 که از آن‌ها خبر ندارید - گیمفا
۱۵ ویژگی مخفی PS5 که از آن‌ها خبر ندارید - گیمفا

۱۵ ویژگی مخفی PS5 که از آن‌ها خبر ندارید

مهدی رضایی
۱۶:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
۱۵ ویژگی مخفی PS5 که از آن‌ها خبر ندارید - گیمفا

کنسول PS5 که جدیدترین محصول سرگرمی شرکت سونی محسوب می‌شود؛ ویژگی‌های مخفی زیادی دارد که از آن‌ها بی‌خبر هستید. برای مطلع شدن از این ویژگی‌ها با ما همراه باشید.

ما ایرانی‌ها خاطرات زیادی با کنسول‌های شرکت سونی داریم. احتمالاً این روزها پیدا کردن یک PS5 کار راحتی نباشد؛ اما تا همین چند سال پیش به سادگی می‌توانستید با مبلغ بسیار پایین‌تری یک کنسول PS4 تهیه کنید و با آن سرگرم شوید. قبل از محصول نسل هشتمی سونی نیز، کنسول‌های بازی این شرکت با اختلاف در ایران و جهان محبوب‌ترین دستگاه‌های بازی‌ بودند و فروش ۱۲۰ میلیونی پلی استیشن ۴ و ۸۰ میلیونی پلی استیشن ۳ مهر تاییدی بر این ادعا است.

ps5

با وجود پرطرفدار بودن کنسول‌های پلی‌استیشن و راحتی کار با آن‌ها، این شرکت همواره قابلیت‌هایی در دستگاه‌هایش قرار می‌دهد که کاربر تنها با استفاده از کنجکاوی‌اش متوجه وجود آن‌ها می‌شود. PS5 نیز از این قاعده مستثنی نیست و قابلیت‌های مخفی زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم شما را از وجود ۱۵ قابلیت مخفی مفید و کارآمد این کنسول مطلع کنیم.

۱- روشن کردن PS5 با کنترل تلویزیون

حتما اطلاع دارید که وقتی علامت پلی استیشن را که روی کنترلر شما تعبیه شده است بفشارید، دستگاه روشن شده و وارد منوی انتخاب بازی می‌شوید. با این حال، راه دیگری هم برای روشن کردن دستگاه وجود دارد. اگر می‌خواهید صرفا با PS5 خود فیلم ببینید و کاری به بازی‌ها ندارید، می‌توانید با شناساندن کنترل تلویزیون خود در قسمت Remotes به دستگاه، پلی‌استیشن را با آن روشن کنید! متاسفانه فقط می‌توانید برای کم و زیاد کردن صدا و روشن یا خاموش کردن دستگاه از چیزی به جز دوال سنس استفاده کنید و برای انتخاب فیلم یا سریال باید باز هم به سراغ کنترلر بروید!

playstation 5

۲- آماده به کار شدن PS5 با گذاشتن دیسک در حالت خاموش

احتمالاً این مورد را قبلاً تجربه کرده‌اید. وقتی کنسول شما کاملاً خاموش باشد، با قرار دادن یک دیسک، روشن شده و حتی به صورت خودکار آماده‌ی اجرای بازی می‌شود. در این حالت فقط لازم است دکمه ضربدر را فشار دهید تا بازی اجرا شود. البته این ویژگی در کنسول PS3 و PS4 هم وجود دارد؛ اما PS5 خیلی زودتر دیسک را در حالت خاموش شناسایی کرده و حتی آن را آماده‌ی اجرا می‌کند. جالب است بدانید که این ویژگی در کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت یعنی ایکس باکس سری ایکس و اس هم وجود دارد.

۳- خارج‌کردن دیسک بازی به صورت دستی

فرض کنید در حال بازی با PS5 هستید و ناگهان کنسول شما از کار می‌افتد یا بنا بر دلایلی، درایو نوری دستگاه خراب می‌شود و دیسک درون آن گیر می‌کند. در این صورت چاره چیست؟ آیا باید با دیسک خود خداحافظی کنید؟ خوشبختانه خیر. راهی وجود دارد که به راحتی و به صورت دستی دیسک را از درون کنسول خراب خارج کنید و آن را نجات دهید. برای این کار، فقط کافیست دستگاه را افقی کنید و شیلد بالایی درایو را باز کنید. وقتی به قسمت درایو نگاه کنید ۴ پیچ و یک نقطه‌ی نسبتا بزرگ سیاه می‌بینید. برای خارج کردن دیسک با یک پیچ‌گوشتی مسطح، نقطه‌ی سیاه را مثل پیچ در جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید تا دیسک به تدریج از دستگاه خارج شود. فوق العاده است نه؟

پلی استیشن 5

۴- استفاده از مرورگر در PS5

شاید یکی از نکات ناامیدکننده‌ی PS5 برای خریداران، نبود یک مرورگر برای وب‌گردی به صورت پیش‌فرض باشد. این روزها مرورگرها نقش بسیار مهمی برای گشتن در اینترنت ایفا می‌کنند و حتی کنسول‌ها هم به آن‌ها نیاز دارند. اما راهی وجود دارد که در کنسول پلی استیشن ۵ از مرورگر استفاده کنید. برای این کار، در پیام‌های خصوصی خود آدرس گوگل را تایپ و روی آن کلیک کنید. خواهید دید وارد گوگل شده و می‌توانید از آن استفاده کنید. اما نکته اینجاست که برای تایپ در محیط اینترنت باید از یک کیبورد استفاده کنید و نمی‌توانید با دسته کاری کنید.

شما می‌توانید وارد یوتوب شوید و در حین بازی خود ویدئو ببنید. حتی می‌توانید از گزینه‌ی Pin Page استفاده کنید و ویدئو را در حین بازی تماشا کنید و آن را با دو بار لمس کردن دکمه PS روی دسته عقب و جلو ببرید. البته راهی هم وجود دارد که بتوانید از موس هم برای جابه جایی بین صفحات استفاده کنید اما کار سختی است. برای این کار، باید یک بازی با قابلیت پشتیبانی از موس و کیبورد دانلود کنید. همچنین این بازی باید دارای گزینه‌ای باشد، که شما را وارد مرورگر کند. بعد از ورود به مرورگر، از داخل بازی می‌توانید به صورت کامل از موس و کیبورد استفاده کنید؛ اما یادتان باشد که قابلیت استفاده‌ی همزمان از این صفحه با بازی خود را نخواهید داشت.

کنسول ps5

۵- استفاده از دکمه PS کنترلر برای میان‌بر

شما با دوبار لمس دکمه PS در دوال‌سنس، به صفحه‌ای که Pin کرده‌اید هدایت خواهید شد. اگر در منوی اولیه دستگاه باشید، جدیدترین اخبار باز می‌شود، اگر درون بازی باشید کارت‌های بازی برایتان نمایش داده می‌شوند و می‌توانید از راهنمایی‌های مختلف برای آن بهره ببرید. اگر در حال گوش دادن به موسیقی باشید، به صفحه‌ی آن هدایت شده و از این دست موارد. همچنین اگر درون یک پارتی باشید، با دوبار لمس این دکمه، صفحه‌ی پارتی همزمان با بازی برایتان باز می‌شود.

۶- استفاده از مثلث برای جستجو در PS5

وقتی در صفحه اصلی منوها یا فروشگاه باشید، با زدن دکمه‌ی مثلث مستقیما به قسمت Search می‌روید. این کار باعث می‌شود مدام مجبور نباشید منوها را چپ و راست کنید.

۷- قطع کردن صدای میکروفون و بازی با Dualsense

اگر دکمه‌ی کوچک پایین دکمه PS را به مدت ۵ ثانیه یا بیشتر بفشارید، تمام صداهای مربوط به دستگاه به علاوه‌ی صدای میکروفون شما قطع خواهد شد. این قطع شدن با یک چراغ نارنجی پرنور معلوم می‌شود. حال اگر بخواهید فقط صدای میکروفون را قطع کنید، باید یکبار این دکمه را بزنید. در حالت دوم فقط یک چراغ نارنجی کم‌نور مشاهده خواهید کرد.

dualsense

۸- کمک به کم‌بینایان در راه‌اندازی PS5

وقتی کنسول PS5 را برای اولین بار روشن می‌کنید یا آن را Restore یا Factory Reset می‌کنید، اگر در همان صفحه اولیه که شما را برای راه‌اندازی دستگاه راهنمایی می‌کند، ۳۰ ثانیه الی یک دقیقه صبر کنید و کاری انجام ندهید، حالت صفحه‌خوانی دستگاه فعال شده و با صدای بلند کارهای لازم را به شما می‌گوید. همچنین برای اطمینان، دستگاه هر بار مراحل را با زبان‌های مختلفی تکرار می‌کند تا معلولین در این قسمت به مشکلی برنخورند.

۹- راه‌اندازی یک Dualsense جدید بدون نیاز به کابل

اگر یک دسته‌ی جدید خریده‌اید و می‌خواهید آن را راه‌اندازی کنید یا دسته شما به هر دلیلی کنسول را پیدا نمی‌کند و کابل آن را نیز گم کرده‌اید، می‌توانید با این ترفند کنترلر را بدون وصل کردن با کابل فعال کنید. اپلیکیشن Remote Play را اجرا کنید و به وسیله‌ی آن دستگاه را روشن کرده و وارد قسمت Bluetooth شوید. دکمه‌ی Create دسته‌ی جدید را فشار داده و منتظر شوید تا آن را در لیست دستگاه‌ها ببینید. با برنامه‌ی Remote Play روی دسته کلیک کنید تا با کنسول همگام (Pair) شود. توجه کنید برای این کار لازم است قبلاً از Remote Play کنسول استفاده و آن را فعال کرده باشید.

کنسول playstation 5

۱۰- استفاده از دوال‌سنس کنسول PS5 به عنوان پخش‌کننده‌ی صدا

می‌دانید که دوال‌سنس از یک اسپیکر داخلی استفاده می‌کند؛ اما این همه‌ی ماجرا نیست. دوال‌سنس از Haptic Feedback بهره می‌برد و در بازی‌ها حس حضور در بازی و هماهنگی دسته با صداها را به شما منتقل می‌کند. این ویژگی حتی در پخش موسیقی هم موثر است! بدین معنی که اگر شما با کنسول خود آهنگ گوش کنید و در Spotify تنظیمات لازم را انجام دهید، با وصل کردن هندزفری به کنترلر، می‌توانید واکنش Haptic‌ها به ریتم آهنگ را در دستان خود حس کنید.

همچنین اگر با PC خود آهنگ گوش کنید و از دوال‌سنس و هندزفری استفاده کنید، کاملا Hapticها را حس خواهید کرد و احساس می‌کنید که انگار آهنگ کاملاً از درون دوال‌سنس پخش می‌شود.

۱۱- در پروفایل خود ببینید که چقدر بازی کرده‌اید

اگر به قسمت Games در پروفایل خود بروید، می‌توانید آمار مربوط به این‌که هر بازی را چند ساعت بازی کرده‌اید مشاهده کنید؛ همچنین می‌توانید ببینید هر عنوان را برای آخرین بار چه زمانی باز کرده‌اید. این آمار برای بازی‌های PS4 هم در دسترس است.

کنسول پلی استیشن 5

۱۲- تنظیماتی ثابت برای همه بازی‌ها

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده PS5 این است که به شما اجازه می‌دهد تنظیمات ثابتی را برای همه‌ی بازی‌های خود اعمال کنید. در این صورت دیگر لازم نیست برای هر بازی به قسمت Settings بروید و تنظیمات آن را تغییر دهید! برای این کار به قسمت Saved Data And Game Setting بروید و هر گزینه‌ای که لازم است را روی مورد دلخواه خود تنظیم کنید. برای مثال: زبان انگلیسی، فعال بودن زیرنویس به صورت پیش‌فرض و حالت اول شخص یا سوم شخص (در بازی‌هایی که از هر دو پشتیبانی می‌کند) همچنین در این قسمت می‌توانید با فعال کردن Warn About Spoilers از اسپویل‌های دوستانتان در پیام‌ها و Activityها در امان باشید.

ویژگی های مخفی ps5

۱۳- بازی‌های PS4 خود را روی هارد خارجی معمولی نصب کنید

برای بازی‌های PS5 نمی‌توانید از هارد خارجی بهره ببرید و باید آن‌ها را از حافظه‌ی دستگاه اجرا کنید. با این حال، بازی‌های PS4 قابلیت اجرا از هارد HDD خارجی را دارند. برای استفاده از این ویژگی، می‌توانید در قسمت Storage با گزینه‌ی مربوط به مکان نصب بازی‌ها، تعیین کنید که بازی‌های PS4 مستقیماً روی هارد خارجی دانلود و اجرا شوند. بازی‌های PS5 فقط قابلیت ذخیره روی این هارد را دارند و برای اجرا باید به هارد داخلی منتقل شوند.

کنسول بازی ps5

۱۴- به جای کیبورد، با صحبت کردن تایپ کنید!

اگر برای تایپ کردن خسته‌اید یا آن را آزاردهنده می‌دانید، می‌توانید با استفاده از میکروفون داخلی کنترلر دوال‌سنس صحبت کرده و در صفحه‌ی چت کلمات شما به فرد مقابل ارسال خواهند شد. این ویژگی مخصوصاً وقتی عجله دارید، فوق‌العاده است.

۱۵- انتقال همه بازی‌های PS4 به PS5 بدون نیاز به دانلود

وقتی صحبت از دانلودهای حجیم می‌شود، گیمرهای ایرانی در شرایط بدی قرار می‌گیرند. با این سرعت پایین اینترنت دانلود بازی‌های پرحجم بسیار رنج‌آور خواهد بود. اما راهی وجود دارد تا این کار را انجام ندهید و در طی مدت زمان کمی، دیتای همه بازی‌های PS4 خود را به PS5 انتقال دهید. برای این کار، هر دو کنسول را به یک Wifi متصل کنید. سپس به تنظیمات بروید، وارد قسمت Software شده و Data Transfer را انتخاب کنید. برای انتقال سریع‌تر باید هر دو دستگاه را با کابل لن به مودم وصل کنید. با انتخاب گزینه Transfer Data همه‌ی بازی‌های شما به دستگاه جدید منتقل می‌شوند.

لازم است بدانید، درست است با این روش دیتای همه بازی‌ها به دستگاه PS5 شما انتقال می‌یابند، اما در صورتی قادر به اجرای آن‌ها خواهید بود که لایسنس آن را روی اکانت خود داشته باشید؛ بدین معنی که بازی‌های هکی با این روش روی دستگاه شما اجرا نمی‌شوند چون لایسنس آن‌ها روی اکانت شما نیست.


به پایان مقاله‌ی ویژگی‌های مخفی پلی‌استیشن ۵ رسیدیم. تا به حال با این ویژگی‌ها برخورد داشته‌اید؟ در قسمت نظرات تجربه خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.

Moein MM2شبح گیمفا 👣فریدDARKSIRENSCORPION 🦂حاج عرفان❤GOD OF WAR❤Haj_Hosseinکاپیتان قیمتalinerdAmirboldM.MTEmad-MartianMengoJonah hex (حامی حقوق بز 🗿🐐🐐🐐🐐)🤘Mohsenj74.SquatlatexGodfather4224KHEDER_Pro_Gamermore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۵ ویژگی مخفی PS5 که از آن‌ها خبر ندارید - گیمفا
۱۵ ویژگی مخفی PS5 که از آن‌ها خبر ندارید - گیمفا
۱۵ ویژگی مخفی PS5 که از آن‌ها خبر ندارید - گیمفا
۱۵ ویژگی مخفی PS5 که از آن‌ها خبر ندارید - گیمفا
۱۵ ویژگی مخفی PS5 که از آن‌ها خبر ندارید - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۵ ویژگی مخفی PS5 که از آن‌ها خبر ندارید - گیمفا